Ska jag köpa Mac eller PC? (enda tråden)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Millejan:

Skillnaden mellan windows och OsX har blivit fruktansvärt stort den senaste tiden. I OsX så installerar jag os-et, installerar alla program jag använder och fäster genvägar på dockan. Efter det så byter wallpaper och så är man igång...:)

Windows så installerar jag os-et, letar efter drivrutiner och laddar ner. Antivirus skall installeras. Anti spyware (minst 2 st) ska fixas. Alla program man ska ha ska installeras. Optimeras i registret och defragmenteras efter all installation. Efter 3 år med OsX så har jag gett bort alla mina windows burkar till kompisar och har bara macintosh maskiner hemma. Enda windowset jag har är till Battlefield 4 på min iMac i Dualboot så windows används bara till spel.
OsX är inte heller någon perfekt os men jämför med windows så är den helt överlägsen när det gäller känsla och snabbhet. Iom Maverick så har filhanteraren fått det sista touchen som gör att den är minst lika bra som explorer.
För folk som inte spelar så ser jag INGA fördelar med Windows förutom om man gillar och pilla med os-et eller gillar utseendet.
När det gäller program så känns det som att det är lättare och vara olaglig (har inget olagligt själv..;) och den senaste tiden så finns allt som finns till windows.
Angåande pilla i os-et så tror jag man kan pilla lika mycket i OsX men man behöver inte om man inte vill. Man har fina saker som automator och konsollen...:)
Första tiden i OsX så var jag frustrerad för man ville pilla och tweaka men senare kom man på att man inte behöver och kan bruka tiden på vettigare saker....

Saknar jag något från Windows? Efter 3 år så är svaret ett stort NEJ. Det finns till och med fina spel till OsX.....

När jag installerar Windows så installerar jag det, skapar genväg till papperskorgen i aktivitetsfältet, byter bakgrundsbild, installerar Chrome, Adobes programvara, mailklient och VLC. Klar. (Dock var det mer pill i Windows 8 för att komma bort från metro, fast nu behöver jag bara logga in med mitt konto vid nyinstallation och allt är som det ska).

Har du mekanisk hårddisk sköter Windows själv defragmenteringen, antivirus behövs lika mycket i Win som i OSX, d.v.s. inte alls, kör på Adblock och surfa inte på skumma sidor samt ladda inte ner en massa cracks så ska du se att virus eller ja, egentligen trojaner är så gott som borta. Är kring 13-15 år sedan jag hade en trojan eller virus i min dator senast, sunt förnuft kommer man långt med.

Sen är inte OSX fri från trojaner:
http://techworld.idg.se/2.2524/1.546445/ny-trojan-stjal-bitco...
http://www.pcworld.com/article/259963/mac_os_x_targeted_by_cl...
http://apple-beta.slashdot.org/story/13/03/21/1736239/new-os-...
http://en.wikipedia.org/wiki/Trojan_BackDoor.Flashback

Tycker det bästa är när någon säger att de gjort en sökning av virus i deras OSX datorer men hittat bara Windows virus / trojaner, säger så otroligt mycket om använder själv än om operativsystemet. F
För du vet, en användare bryter inte mönstret på att suga åt sig virus bara för att de byter operativsystem, felet sitter fortfarande i användaren.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Gjorde en sökning med Anti malware efter jag bara använt datorn till och spela. Hittade "bara" 6 saker med den..:) Har crackat en hel del program i OsX och surfat porr i massor utan och råka ut för någonting...;)
Det bästa är att jag knappast behöver supporta min sambo för hon löser sina issues själv efter byte OsX. Menar du att du aldrig söker genom ditt windows på spyware?

Undrar om du har provat Mavericks?

PS: Undrar också hur man kommer bort från det gräsliga Metro? Nåt bra förslag? Ett operativ blir ju inte bättre än gränssnittet..;)

Visa signatur

iMac 27" i7 3,5 ghz, GTX 780M 4gb, 24 gb ram och fusiondrive 3 TB.
Ipad air 2
Iphone X 256 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Millejan:

Gjorde en sökning med Anti malware efter jag bara använt datorn till och spela. Hittade "bara" 6 saker med den..:) Har crackat en hel del program i OsX och surfat porr i massor utan och råka ut för någonting...;)
Det bästa är att jag knappast behöver supporta min sambo för hon löser sina issues själv efter byte OsX. Menar du att du aldrig söker genom ditt windows på spyware?

Undrar om du har provat Mavericks?

PS: Undrar också hur man kommer bort från det gräsliga Metro? Nåt bra förslag? Ett operativ blir ju inte bättre än gränssnittet..;)

Att du hitta 6 saker i datorn talar tyvärr mer om dig som användare än om Windows. För vad hittade du för saker? Att du "bara" spelat så ifrågasätter jag dig VÄLDIGT mycket, om du inte då har laddat ner dessa spel och använder cracks.
Bara för att jag visste att det skulle bli en diskussion om detta så installerade jag malwarebytes och Avira, sökningen hittade noll.
Detta är det enda Avira noterade på i en fullständig sökning:
C:\swapfile.sys
[WARNING] The file could not be opened!

Konstigt att jag aldrig har problem med elak mjukvara i Windows... Undra vad jag gör rätt då? Kan det vara sunt förnuft?

Bli av med Metro:
Klicka på aktivitetsfältet med högermusknapp -> Egenskaper -> Navigering -> Kryssa i "Gå till skrivbordet istället för start när..", även det psykologiska knepet "Visa min skrivbordsbakgrund i start".

Om du inte alls vill använda dig av start så installera något tredjepartsprogram som start8 eller classic shell. Annars så kan man göra som t.ex. jag, där jag pinnat fast de program som jag använder oftast i start och tagit bort allt trams, så fungerar den som en stor startmeny.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Tusen tack för tipset..:)

Som sagt så har jag bara använt windowset för BF4 och bara varit inne på hemsidor som jag behövt i nödfall...och sweclockers förståss..:)
Har AVG installerat med det mest skumma är att nåt som heter nationzoom har kapat min startsida..redan från första start! Då hade jag knappt hunnit färdigt med installationerna!

Här kan du få loggen från min första scanning:

Upptäckta registernycklar: 7
HKCR\AppID\{D616A4A2-7B38-4DBC-9093-6FE7A4A21B17} (PUP.Optional.Wajam.A) -> Sattes i karantän och togs bort.
HKCU\SOFTWARE\SaveSense (PUP.Optional.SaveSense.A) -> Sattes i karantän och togs bort.
HKCU\SOFTWARE\SaveSenseLive (PUP.Optional.SaveSense.A) -> Sattes i karantän och togs bort.
HKLM\SOFTWARE\nationzoomSoftware (PUP.Optional.NationZoom.A) -> Sattes i karantän och togs bort.
HKLM\SOFTWARE\SaveSenseLive (PUP.Optional.SaveSense.A) -> Sattes i karantän och togs bort.
HKLM\SOFTWARE\Google\Chrome\Extensions\ifohbjbgfchkkfhphahclmkpgejiplfo (PUP.Optional.Elex.A) -> Sattes i karantän och togs bort.
HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Internet Explorer\SearchScopes\{33BB0A4E-99AF-4226-BDF6-49120163DE86} (PUP.Optional.Qone8) -> Sattes i karantän och togs bort.

Upptäckta registervärden: 1
HKCU\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run|NextLive (PUP.Optional.NextLive.A) -> Data: C:\WINDOWS\SysWOW64\rundll32.exe "C:\Users\Janne\AppData\Roaming\newnext.me\nengine.dll",EntryPoint -m l -> Sattes i karantän och togs bort.

Upptäckta registerdataposter: 6
HKLM\SOFTWARE\Clients\StartMenuInternet\IEXPLORE.EXE\shell\open\command| (PUP.Optional.NationZoom.A) -> Dåligt: (C:\Program Files\Internet Explorer\iexplore.exe http://www.nationzoom.com/?type=sc&ts=1388854933&from=tugs&ui...) Bra: (iexplore.exe) -> Sattes i karantän och reparerades framgångsrikt.
HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Internet Explorer\Main|Default_Search_URL (PUP.Optional.NationZoom.A) -> Dåligt: (http://www.nationzoom.com/web/?type=ds&ts=1388854933&from=tug...) Bra: (http://www.google.com) -> Sattes i karantän och reparerades framgångsrikt.
HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Internet Explorer\Main|Start Page (PUP.Optional.NationZoom.A) -> Dåligt: (http://www.nationzoom.com/?type=hp&ts=1388854933&from=tugs&ui...) Bra: (http://www.google.com) -> Sattes i karantän och reparerades framgångsrikt.
HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Internet Explorer\SearchScopes|DefaultScope (PUP.Optional.Qone8) -> Dåligt: ({33BB0A4E-99AF-4226-BDF6-49120163DE86}) Bra: ({0633EE93-D776-472f-A0FF-E1416B8B2E3A}) -> Sattes i karantän och reparerades framgångsrikt.
HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main|Default_Page_URL (PUP.Optional.NationZoom.A) -> Dåligt: (http://www.nationzoom.com/?type=hp&ts=1388854933&from=tugs&ui...) Bra: (http://www.google.com) -> Sattes i karantän och reparerades framgångsrikt.
HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main|Search Page (PUP.Optional.NationZoom) -> Dåligt: (http://www.nationzoom.com/web/?type=ds&ts=1388854933&from=tug...) Bra: (http://www.google.com) -> Sattes i karantän och reparerades framgångsrikt.

Upptäckta mappar: 13
C:\Program Files (x86)\SaveSenseLive (PUP.Optional.SaveSense) -> Sattes i karantän och togs bort.
C:\Program Files (x86)\SaveSenseLive\CrashReports (PUP.Optional.SaveSense) -> Sattes i karantän och togs bort.
C:\ProgramData\SaveSenseLive (PUP.Optional.SaveSense) -> Sattes i karantän och togs bort.
C:\ProgramData\SaveSenseLive\Update (PUP.Optional.SaveSense) -> Sattes i karantän och togs bort.
C:\ProgramData\SaveSenseLive\Update\Log (PUP.Optional.SaveSense) -> Sattes i karantän och togs bort.
C:\Users\Janne\AppData\Roaming\SaveSense (PUP.Optional.SaveSense) -> Sattes i karantän och togs bort.
C:\Users\Janne\AppData\Roaming\SaveSense\UpdateProc (PUP.Optional.SaveSense) -> Sattes i karantän och togs bort.
C:\Users\Janne\AppData\Local\SaveSenseLive (PUP.Optional.SaveSense.A) -> Sattes i karantän och togs bort.
C:\Users\Janne\AppData\Local\SaveSenseLive\CrashReports (PUP.Optional.SaveSense.A) -> Sattes i karantän och togs bort.
C:\Users\Janne\AppData\Roaming\newnext.me (PUP.Optional.NextLive.A) -> Sattes i karantän och togs bort.
C:\Users\Janne\AppData\Roaming\newnext.me\cache (PUP.Optional.NextLive.A) -> Sattes i karantän och togs bort.
C:\Users\Janne\AppData\Local\Google\Chrome\User Data\Default\Extensions\cekcjpgehmohobmdiikfnopibipmgnml (PUP.Optional.Lightning.A) -> Sattes i karantän och togs bort.
C:\Users\Janne\AppData\Local\Google\Chrome\User Data\Default\Extensions\cekcjpgehmohobmdiikfnopibipmgnml\1.3_0 (PUP.Optional.Lightning.A) -> Sattes i karantän och togs bort.

Upptäckta filer: 21
C:\Users\Janne\AppData\Roaming\newnext.me\nengine.dll (PUP.Optional.NextLive.A) -> Sattes i karantän och togs bort.
C:\Users\Janne\AppData\Local\genienext\nengine.dll (PUP.Optional.NextLive.A) -> Sattes i karantän och togs bort.
C:\Users\Janne\AppData\Local\Mobogenie\Version\OldVersion\Mobogenie2.1.36.zip (PUP.Optional.NextLive.A) -> Sattes i karantän och togs bort.
C:\Users\Janne\AppData\Local\Mobogenie\Version\OldVersion\Mobogenie\nengine.dll (PUP.Optional.NextLive.A) -> Sattes i karantän och togs bort.
C:\Users\Janne\AppData\Local\Google\Chrome\User Data\Default\Extensions\newtab.crx (PUP.Optional.NewTab.A) -> Sattes i karantän och togs bort.
C:\ProgramData\SaveSenseLive\Update\Log\SaveSenseLive.log (PUP.Optional.SaveSense) -> Sattes i karantän och togs bort.
C:\Users\Janne\AppData\Roaming\SaveSense\UpdateProc\config.dat (PUP.Optional.SaveSense) -> Sattes i karantän och togs bort.
C:\Users\Janne\AppData\Roaming\SaveSense\UpdateProc\info.dat (PUP.Optional.SaveSense) -> Sattes i karantän och togs bort.
C:\Users\Janne\AppData\Roaming\SaveSense\UpdateProc\STTL.DAT (PUP.Optional.SaveSense) -> Sattes i karantän och togs bort.
C:\Users\Janne\AppData\Roaming\SaveSense\UpdateProc\TTL.DAT (PUP.Optional.SaveSense) -> Sattes i karantän och togs bort.
C:\Users\Janne\AppData\Roaming\newnext.me\nengine.cookie (PUP.Optional.NextLive.A) -> Sattes i karantän och togs bort.
C:\Users\Janne\AppData\Roaming\newnext.me\cache\spark.bin (PUP.Optional.NextLive.A) -> Sattes i karantän och togs bort.
C:\Users\Janne\AppData\Local\Google\Chrome\User Data\Default\Extensions\cekcjpgehmohobmdiikfnopibipmgnml\1.3_0\background.html (PUP.Optional.Lightning.A) -> Sattes i karantän och togs bort.
C:\Users\Janne\AppData\Local\Google\Chrome\User Data\Default\Extensions\cekcjpgehmohobmdiikfnopibipmgnml\1.3_0\background.js (PUP.Optional.Lightning.A) -> Sattes i karantän och togs bort.
C:\Users\Janne\AppData\Local\Google\Chrome\User Data\Default\Extensions\cekcjpgehmohobmdiikfnopibipmgnml\1.3_0\data.json (PUP.Optional.Lightning.A) -> Sattes i karantän och togs bort.
C:\Users\Janne\AppData\Local\Google\Chrome\User Data\Default\Extensions\cekcjpgehmohobmdiikfnopibipmgnml\1.3_0\icon128.png (PUP.Optional.Lightning.A) -> Sattes i karantän och togs bort.
C:\Users\Janne\AppData\Local\Google\Chrome\User Data\Default\Extensions\cekcjpgehmohobmdiikfnopibipmgnml\1.3_0\inject.js (PUP.Optional.Lightning.A) -> Sattes i karantän och togs bort.
C:\Users\Janne\AppData\Local\Google\Chrome\User Data\Default\Extensions\cekcjpgehmohobmdiikfnopibipmgnml\1.3_0\jquery.js (PUP.Optional.Lightning.A) -> Sattes i karantän och togs bort.
C:\Users\Janne\AppData\Local\Google\Chrome\User Data\Default\Extensions\cekcjpgehmohobmdiikfnopibipmgnml\1.3_0\manifest.json (PUP.Optional.Lightning.A) -> Sattes i karantän och togs bort.
C:\Users\Janne\AppData\Local\Google\Chrome\User Data\Default\Extensions\cekcjpgehmohobmdiikfnopibipmgnml\1.3_0\xa.js (PUP.Optional.Lightning.A) -> Sattes i karantän och togs bort.
C:\Users\Janne\AppData\Local\Google\Chrome\User Data\Default\Extensions\cekcjpgehmohobmdiikfnopibipmgnml\1.3_0\xagainit.js (PUP.Optional.Lightning.A) -> Sattes i karantän och togs bort.

(klar)

Tycker om att jag kan surfa på vilka websidor jag vill utan och känna oro hela tiden..:) Tycker man är ganska låst om man inte kan det..;)

Visa signatur

iMac 27" i7 3,5 ghz, GTX 780M 4gb, 24 gb ram och fusiondrive 3 TB.
Ipad air 2
Iphone X 256 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Millejan:

Tusen tack för tipset..:)

Som sagt så har jag bara använt windowset för BF4 och bara varit inne på hemsidor som jag behövt i nödfall...och sweclockers förståss..:)
Har AVG installerat med det mest skumma är att nåt som heter nationzoom har kapat min startsida..redan från första start! Då hade jag knappt hunnit färdigt med installationerna!

Här kan du få loggen från min första scanning:

Upptäckta registernycklar: 7
[...]

(klar)

Tycker om att jag kan surfa på vilka websidor jag vill utan och känna oro hela tiden..:) Tycker man är ganska låst om man inte kan det..;)

Av att döma från din lista där så har du fått de mesta från av att du installerat något gratis program som har massa annat skit som följer med, som man måste avkryssa själv (t.ex. bara Adobe Flash player, här måste Mcafee avkryssas själv för att inte installeras). De flesta gratisprogram har sådana här skit grejer av någon anledning. Dessa saker dyker inte upp av att du bara installerar Windows, eller ens surfar. Orsaken varför Adblock är bra och ha är för att ja, det finns tillägg som vi installerat som har säkerhetshål, som senast Adobe Acrobat som genom PDF dokument släppte in trojaner.
Detta kan likaväl hända i OSX. Adblock är ett av det bästa virusskydden man kan ha, själv tillåter jag bara reklam från Swec och feber.se, av den anledningen för att jag vill stödja skaparna.

Gjorde en googling efter nästan allt och här ser du med citering från malwaretips.com:
PUP.Optional.Lightning.A
"PUP.Optional.Lightning.A got on your computer after you have installed a freeware software (video recording/streaming, download-managers or PDF creators) that had bundled into their installation this browser hijacker. "
http://malwaretips.com/blogs/pup-optional-lightning-a-removal...

PUP.Optional.SaveSense.A
"SaveSense is typically added when you install another free software (video recording/streaming, download-managers or PDF creators) that had bundled into their installation this adware program. "
http://malwaretips.com/blogs/savesense-virus-removal/

PUP.Optional.NationZoom.A
"PUP.Optional.NationZoom.A got on your computer after you have installed a freeware software (video recording/streaming, download-managers or PDF creators) that had bundled into their installation this browser hijacker. This Potentially Unwanted Propgram is also bundled within the custom installer on many download sites (examples: CNET, Brothersoft or Softonic), so if you have downloaded a software from these websites, chances are that PUP.Optional.NationZoom.A was installed during the software setup process."
http://malwaretips.com/blogs/pup-optional-nationzoom-a-remova...

PUP.Optional.Elex.A
(Läs det här noga.)
"You should always pay attention when installing software because often, a software installer includes optional installs, such as this PUP.Optional.Elex browser hijacker. Be very careful what you agree to install."
http://malwaretips.com/blogs/pup-optional-elex-virus/

PUP.Optional.NextLive.A
"Adware-NewNext!366BFBC6A6A9 got on your computer after you have installed a freeware software (video recording/streaming, download-managers or PDF creators) that had bundled into their installation this browser hijacker. "
http://malwaretips.com/blogs/adware-newnext-366bfbc6a6a9-remo...

Som du ser så har allt du har kommit in p.g.a. av att du installerat något och klickat på godkänn / acceptera utan att läsa ordentligt vad du installerar, d.v.s. att inte använda sunt förnuft.

Inget av vad du har är "farligt" om man ser det på det sättet, men är där för att logga vad du surfar på och rikta reklamen därefter.

Skulle du vilja vara så vänlig och berätta vad du har installerat för program (freeware)?

Edit: Svara ärligt nu, använder du en laglig version av Windows? Om inte och du inte har installerat något freeware så har du svaret till varför du har skit i datorn. Tro mig, Fox Mulders lösenord stämmer väldigt väl på hur man ska tänka när man laddar ner något från nätet "Trustno1". Piratkopior är ett perfekt sätt och sprida malware och trojaner, eftersom ja, det är bara lägga in det i installationsfilen och många är naiva när de laddar ner från t.ex. Piratebay.

Edit2: Absolut, visst ska det vara så att man ska surfa på vad som helst, men vi pratar om datorer och operativsystem, komplext system med massa olika program som kan ha säkerhetshål (klassiska, Flash player och Acrobat, finns till både OSX och Windows) och som några idioter kan utnyttja. Det jag menar med att surfa med sunt förnuft, det gäller även spammailen som kommer, klicka inte på alla länkar som kommer, även om det låter trevligt och vinna flera miljoner fast man inte ens spelat på något eller köpt en lott så är det något "fishy" men sidan. Har man t.ex. Acrobat installerat och ouppdaterad så kanske sidan i sig har en kod som utnyttjar säkerhetshålet (som inte är från Microsoft för den delen, utan Adobe, notera, finns till båda operativsystemen) och vips, malware eller trojan har smugit in sig i datorn.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Jag förstår hur du tänker och du har rätt om vissa saker men.....jag har huuur många freeware som helst i OsX som jag tankat ner och ALDRIg har jag råkat ut för sådana ting som du påpekar!

För och svara på din fråga så har jag installerat:
Windows 8.1
Anti malware
Spyboot
AVG antivirus
Fraps
Msi afterburner
Google chrome
BF4
Origin
Nvidia experiens

Varför skulle jag köra pirat windows? Vet inte ens om det går och installera pirat windows i Bootcamp. Kräver en giltig licens. Förresten så har jag 2 licenser till win 8.0. En är till salu så skicka PM om du vill ha..;)

Åter igen. I OsX så är maskinen anpassad efter dig. I windows får du anpassa dina vanor efter maskinen lite grovt draget. Smaksak vad man föredrar.
Uppdateringar sköter sig självt genom mac app store. Känns som att program som är skrivna till OsX är mer cleana än windows dito då du inte behöver bocka ur massa skit för och slippa spyware.
Helt klart ska man vara vaken när man är ute på nätet och tankar men det är helt olika nivåer på kraven på en beroende på vilket operativ du kör. Då snackar vi stora skillnader. Du behöver inte sitta o rensa en timme om du råkar gå in en porrsida liksom...;)

Sedan om vi ser på designen på dessa 2 så snackar vi skillnader. Ta bara typsnittet som windows använder....epilepsi anfallet var rätt nära när jag installerade win första gången på 3 år...:)

Visa signatur

iMac 27" i7 3,5 ghz, GTX 780M 4gb, 24 gb ram och fusiondrive 3 TB.
Ipad air 2
Iphone X 256 gb

Permalänk
Skrivet av Pnorberg:

Orsaken varför Adblock är bra och ha är för att ja, det finns tillägg som vi installerat som har säkerhetshål, som senast Adobe Acrobat som genom PDF dokument släppte in trojaner.
Detta kan likaväl hända i OSX.

I teorin kanske men det stämmer inte överens med verkligheten. Jag har jobbat med Mac-support på ett företag i snart nio år och det har gått från att vara mellan 80 till cirka 160 användare. Inget anti-malware-program har någonsin körts lokalt på datorerna under alla år. På två datorer har två trojaner smugit sig in som jag manuellt kunde plocka bort på någon minut efter en koll med Google (Mac Defender var det http://support.apple.com/kb/ht4650).

Vi har också Windows-användare på kontoret och de är visserligen fler, men problemen med malware har under åren varit mångdubbelt fler än på OS X-sidan. Trots att alla kör anti-malware-mjukvara.

Så det är fortfarande ett mindre problem med detta i praktiken om man kör OS X. Om det sen beror på att det är färre användare som kör OS X så att malware-makarna inte är lika intresserade eller att det är mer säkert uppbyggt (exempelvis behövs ju admin-lösen för systemnära grejor fastän man kör ett admin-konto – det räcker inte att trycka ”Yes” som i User Account Control i Windows) låter jag vara osagt.

Det är dock värt att betänka att det finns rätt mycket mer malware för gamla Mac OS ”Classic” (som inte funkar i OS X) än det finns för OS X, trots att OS X användarbasen är bra många fler. Så någonting borde vara bra med OS X gällande detta kan man tycka.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Millejan:

Jag förstår hur du tänker och du har rätt om vissa saker men.....jag har huuur många freeware som helst i OsX som jag tankat ner och ALDRIg har jag råkat ut för sådana ting som du påpekar!

För och svara på din fråga så har jag installerat:
Windows 8.1
Anti malware
Spyboot
AVG antivirus
Fraps
Msi afterburner
Google chrome
BF4
Origin
Nvidia experiens

Varför skulle jag köra pirat windows? Vet inte ens om det går och installera pirat windows i Bootcamp. Kräver en giltig licens. Förresten så har jag 2 licenser till win 8.0. En är till salu så skicka PM om du vill ha..;)

Åter igen. I OsX så är maskinen anpassad efter dig. I windows får du anpassa dina vanor efter maskinen lite grovt draget. Smaksak vad man föredrar.
Uppdateringar sköter sig självt genom mac app store. Känns som att program som är skrivna till OsX är mer cleana än windows dito då du inte behöver bocka ur massa skit för och slippa spyware.
Helt klart ska man vara vaken när man är ute på nätet och tankar men det är helt olika nivåer på kraven på en beroende på vilket operativ du kör. Då snackar vi stora skillnader. Du behöver inte sitta o rensa en timme om du råkar gå in en porrsida liksom...;)

Sedan om vi ser på designen på dessa 2 så snackar vi skillnader. Ta bara typsnittet som windows använder....epilepsi anfallet var rätt nära när jag installerade win första gången på 3 år...:)

men, du har miljontals fler program och välja mellan när det gäller Windows, oavsett så är ansvaret ditt på vad som kommer in, vilket vi ser här. Du har installerat in skit i din dator och skyller på Windows, är inte det lite fel?
skyller du på telefontillverkaren om du ringer ett betalnummer?
du ser ju vilken skillnad det är på min dator och din, jag har inga problem, men jag klickar inte på nästa och nästa utan att läsa vad jag installerar.
hur mycket du än vill peka finger på andra p.g.a. dina egna misstag så finns det ingen annan och skylla på än dig själv.

Att du föredrar OSX är din subjektiva åsikt, men det är inte det vi pratar om här, eller hur? Subjektiva åsikter som dessa är meningslösa, lika betydelsefulla som att du kanske gillar lättmjölk medan jag gillar mellanmjölk.

edit: börjar fundera om du faktiskt fått dina malwares från din OSX partition om inte något av freeware programmen var orsaken.
Efterdom Mac partitionen är read-only finns en risk att den blir en bärare till dina malwares. Dessa påverkar inte osx men däremot ditt Windows. Rekommenderar att du gör en sökning i denna partition med T.ex. Malwarebytes och något program till osx. Hittar du något där som är eventuellt riktat mot Windows så har du hittat källan till ditt problem.

Edit2: Om du inte hittar malwares i din OSX partition så ska jag ta och leka lite med en extra dator jag har i min lägenhet och se ifall någon av de freeware program du installerat är bärare av malware.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

I teorin kanske men det stämmer inte överens med verkligheten. Jag har jobbat med Mac-support på ett företag i snart nio år och det har gått från att vara mellan 80 till cirka 160 användare. Inget anti-malware-program har någonsin körts lokalt på datorerna under alla år. På två datorer har två trojaner smugit sig in som jag manuellt kunde plocka bort på någon minut efter en koll med Google (Mac Defender var det http://support.apple.com/kb/ht4650).

Vi har också Windows-användare på kontoret och de är visserligen fler, men problemen med malware har under åren varit mångdubbelt fler än på OS X-sidan. Trots att alla kör anti-malware-mjukvara.

Så det är fortfarande ett mindre problem med detta i praktiken om man kör OS X. Om det sen beror på att det är färre användare som kör OS X så att malware-makarna inte är lika intresserade eller att det är mer säkert uppbyggt (exempelvis behövs ju admin-lösen för systemnära grejor fastän man kör ett admin-konto – det räcker inte att trycka ”Yes” som i User Account Control i Windows) låter jag vara osagt.

Det är dock värt att betänka att det finns rätt mycket mer malware för gamla Mac OS ”Classic” (som inte funkar i OS X) än det finns för OS X, trots att OS X användarbasen är bra många fler. Så någonting borde vara bra med OS X gällande detta kan man tycka.

Flashback som smittade 650.000 Mac datorer nyligen var bara ett engångsmisstag? Risken finns, och var det inte java som var orsaken denna gång?

Jag pratar inte om antalet malware, trojaner eller virus, jag pratar om att dessa kommer i datorn p.g.a. Användaren själv, vid få tillfällen har felet suttit i tredjepartsprogram, vid vääääldigt få tillfällen i operativsystemet. Men 98% av allt skit som kommer i datorn är p.g.a. Användaren.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Altså nu har jag lagt ner mer tid på malware genom och skriva här än jag nånsin rensat malware från OsX. Det kanske säger en del då jag oansvarigt har surfat på skumma sajter och diverse....det är bara det jag vill förmedla här i tråden..:)

Varför ens diskutera malware när det inte är ett problem i OsX? Jag vill bara förmedla mina erfarenheter efter att ha haft båda systemen i mitt hem.
Att man har (miljontals fler program) att välja på känns inte som ett argument då allt finns till OsX och håller en högre kvalitet i mitt tycke. Jag fördrar kvalitet framför kvantitet....

Windows är mer mottaglig för skit. Så är det bara. Det är det budskapet jag vill få fram. Sedan att båda os har sina brister är ju självklart. Vi kan ju göra en lista på:

OsX
Pro:
Robust känsla
Hyfsat fri från attacker (Malware, spyware...virus)
Snyggt (objektivt)
Mycket hög kvalitet på programmen som finns
App store
Lätt och tanka piratprogram
Stora möjligheter och leka i os (automator, terminal..bygger på unix)
Slippa jaga drivrutiner
Lätt och lära sig för nybörjare
Behöver mindre (ingen) support och underhåll (defrag, antivirussök...)
Många fina kvalitetsprogram följer med
GRATIS
Mycket fint ekosystem med IoS

Con:
Har inte samma stöd för spel som windows..
Man kan inte bygga sin egen dator om man inte kör hackintorsk..;)
Måste köpa Apples hårdvara (Kan jag stå ut med..;))
Beroande framkallande...
.
.

Win
Pro:
Bra stöd för spel
Många program
Vanligast
EXE (både för och nackdel)
Man kan bygga sin egen burk (stor fördel)
.
.

Con:
Mycket sårbar för spyware, malware, virus (jämfört med Linux, OsX)
Kräver en del omsorg och underhåll (Mer än OsX..)
Ruskigt fult (objektivt)
.
.

Lägg gärna till punkter.. Tänk på att jag är lite färgad...;)

Visa signatur

iMac 27" i7 3,5 ghz, GTX 780M 4gb, 24 gb ram och fusiondrive 3 TB.
Ipad air 2
Iphone X 256 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnh3:

Det finns ju välbyggda PC också. Ett exempel är Toshiba Kirabook:
http://www.theverge.com/2013/5/13/4324346/toshiba-kirabook-re...
http://www.toshibadirect.com/td/b2c/ebtext.to?page=kirabook

Apple har varit bättre än Microsoft på att presentera sina produkter med en väl utbildad personal vilket säkert också har påverkat deras försäljning.
Om man går in på Elgiganten exempelvis har Apples produkter en stor yta och inga MS produkter är nära. Har för mig att det är ett avtal som har påverkat att det är så.
Men nu börjar Microsoft göra så också. Ett avtal är skrivet med kedjan Best Buy:
http://www.eweek.com/mobile/microsoft-to-take-over-best-buy-c...

http://www.bestbuy.com/site/Global-Promotions/Windows-Store/p...

Jag tror det är nåt som kommer till Europa och Sverige också inom tid. Så Apples fördel på det området tror jag lär minska.

Dold text

Jag kan bekräfta att Apple kör egna montrar i vissa elektronikbutiker. Men det är vanligt bland ett flertal av de större företagen.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk

Har nu tagit steget och helt gått över till Mac då jag inte spelat spel på den stationära på över 2 år... Kommer troligtvis aldrig mer köpa en burk med Windows, iaf aldrig en bärbar

Har egentligen bara upplevt en nackdel med Mac som irriterar mig. Det kan vara överdrivet jobbigt att avinstallera ett program till 100%. Installerade ett program som tog 10GB utrymme, drog det till papperskorgen som man brukar göra på Mac och inget utrymme frigjordes överhuvudtaget. Fick lägga en HEL dag på att googla var programfilerna låg (sjukt utspritt istället för en mapp i Program som på Windows), men även på hur man kunde komma åt gömda filer och bibliotek vilket var mycket mer avancerat än på Windows. Trots att jag raderade alla filer som enligt utvecklarna tillhörde programmet så är det fortfarande några filer eller mappar som ligger och skräpar på ca 4-5GB... Hittade massor av filer som tillhörde program som jag trodde hade avinstallerats korrekt. Kan bli jobbigt om man som jag endast har en SSD på 120GB. Detta är väl kanske mer utvecklarnas fel än Apples, de lär ju knappast ändra i hela filhierarkin och ha en programmapp men det hade varit så jäkla mycket bättre

Visa signatur

HTPC: Late 2014 Mac Mini
Bärbar: Mid 2012 MacBook Air

Permalänk
Medlem

Finns ett program till det som du beskriver. Appcleaner eller vad det heter...gratis har jag för mig. Utan spyware..;)

Visa signatur

iMac 27" i7 3,5 ghz, GTX 780M 4gb, 24 gb ram och fusiondrive 3 TB.
Ipad air 2
Iphone X 256 gb

Permalänk
Medlem

Finns annars AppTrap som jag anväer sen några år tillbaka, körs i bakgrunden och när du drar önskat program i papperskorgen så följer de andra filerna med. Oftast är det bara "logg" och "inställnings" filer som stannar kvar.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Ganska intressant teknik OsX kör med när det gäller och spara på ström. Kanske är det OsX och inte Apples hårdvara som gör att det är så lång batteritid på bärbara Macar.

http://www.99mac.se/artikel/4640-os-x-mavericks-snalar-med-strommen

Visa signatur

iMac 27" i7 3,5 ghz, GTX 780M 4gb, 24 gb ram och fusiondrive 3 TB.
Ipad air 2
Iphone X 256 gb

Permalänk
Skrivet av Pnorberg:

Flashback som smittade 650.000 Mac datorer nyligen var bara ett engångsmisstag? Risken finns, och var det inte java som var orsaken denna gång?

Jag pratar inte om antalet malware, trojaner eller virus, jag pratar om att dessa kommer i datorn p.g.a. Användaren själv, vid få tillfällen har felet suttit i tredjepartsprogram, vid vääääldigt få tillfällen i operativsystemet. Men 98% av allt skit som kommer i datorn är p.g.a. Användaren.

Risken finns absolut (rätt säker på att det var Flash där med Flashback… men Java har ju också rätt ofta säkerhetshål).
Jag bara ifrågasätter den som säger att risken är lika stor i OS X som i Windows.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Men 650000 datorer? Var det bara något större företag som blev drabbad? Det är en droppe i havet....När windows datorer drabbas så brukar det väl vara flera miljoner?

Visa signatur

iMac 27" i7 3,5 ghz, GTX 780M 4gb, 24 gb ram och fusiondrive 3 TB.
Ipad air 2
Iphone X 256 gb

Permalänk
Medlem

Ironisk diskussion. Faktum är och går inte borsta av och låtsas som om det inte är relevant. Windows är och kommer för alltid förbli mer utsatt för virus oavsett hur jädra duktig man själv är som användare. Det är fler som använder det och gensvaret på alla virus, trojaner etc får ett bättre gensvar där. Macen är inte helt fri från skiten men det är bra mycket säkrare.
Ta 2 lika novisa användare alltså inte (Pnorberg uppenbarligen) och sätt den ena vid en nyinstallerad mac medans den andre får en ny installerad windows dator båda nu då för skojs skull utan någon form av antivirus eller malware och så ta tiden för hur lång tid det tar innan windows datorn är lika "sjukdomar" som en glädjeflicka på heroin.

Windows programbas är många gånger större och "allt" går typ att köra. Men optimeringen är helt fantastiskt usel. Det är precis som Android skit uselt optimerat till rådande hårdvara även om det går att göra mycket mer.

Man kan ju fråga sig om vi nu brainstormar lite i att varför Google själva more or less uteslutande kör datorer från Apple om nu man löper lika stor risk för att få skit i dom.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Risken finns absolut (rätt säker på att det var Flash där med Flashback… men Java har ju också rätt ofta säkerhetshål).
Jag bara ifrågasätter den som säger att risken är lika stor i OS X som i Windows.

Har aldrig sagt att risken är lika stor, aldrig. Däremot har jag sagt att risken alltid finns och det får man aldrig bortse, gör man det är man väldigt naiv.

Men den största säkerhetsbristen är och förblir alltid människan själv, oavsett vad, dock är det väldigt vanligt och skylla på andra istället för att se över vad man själv kan ha gjort för fel.

Jag har år efter år sagt i alla dessa diskussioner om skadlig programvara att problemet sitter till största del i skiten mellan tangentbordet och stolen, vilket är sant. Men hur väl jag hoppas på att användare faktiskt skulle börja ta ansvar för vad de gör med sina datorer så är det hopplöst.

Säkerhetshål dyker upp, har ju som senast bara för någon dag sedan upptäckts ett säkerhetshål i SSL som påverkar både iOS och OSX, som de panik patchar nu. Det är ju bra, MEN, detta problem är bara ett bevis på att den mänskliga faktorn har varit framme och skapat en väldigt allvarlig bugg som även var öppen alldeles för länge.

https://www.imperialviolet.org/2014/02/22/applebug.html
http://www.zdnet.com/apple-and-the-ssltls-bug-open-questions-...

Skrivet av Millejan:

Men 650000 datorer? Var det bara något större företag som blev drabbad? Det är en droppe i havet....När windows datorer drabbas så brukar det väl vara flera miljoner?

650.000 är mycket när en serie av operativsystem inte ens har 8% av marknaden jämfört med Windows som har nästan 90%. Sen får man inte bortse heller mörkerantal, men så du tycker att det är ingenting att 650.000 datorer blev infekterade av malware, utan att behöva skriva något lösenord och av sig själv?
Vi vänder på kakan, vi säger att OSX har 90% av marknaden och Windows 8%, ser man till antalet Mac datorer som blev infekterade och ökar då volymen med 11,25 blir resultatet 7.31 miljoner Mac datorer som skulle teoretiskt kunna blivit infekterade om OSX hade 90% av marknaden. Så jag vet inte, bara 650.000 datorer?

"Var det bara något större företag som blev drabbad?"

Så det är lugnt om det bara är ett större företag som blev drabbat? Mhm...
Tänk lite efter en gång till på vad du skrev.

Har du förresten gjort en sökning efter malware på din OSX partition än?

Edit: Sen är det inte början av 2000-talet längre, utan dagens skadlig kod handlar om att just lura användaren och installera skitet i datorn, som t.ex. med popup-rutor som säger att datorn blivit infekterad, skicka spam och hoppas på att någon lättlurad klickar på "big_boobs.jpeg.exe" och blir en spridare själv. De är väldigt, väldigt få malware som lyckas ta sig genom idag när det gäller "drive-by-download", men risken finns alltid.
Majoriteten av allt skit som kommer i en dator är faktiskt på grund av användaren själv.

Trojaner är exakt vad som sägs, för den som kan lite historia borde räkna ut hur en trojan kommer i datorn.

Macdefender är egentligen ett praktexempel på denna typ av "attack", tyvärr fungerar det p.g.a. att just denna "AAAH! virus i min dator! Måste installera vad informationen rakt framför näsan säger till mig trots att jag bara surfar på en sida! AAAH".
Detta bevisar bara det jag försöker säga, att även om du hoppar över till Mac så gör inte datorn dig säkrare som användare för att inte råka ut för denna typ av attacker. Användaren ändrar inte på sitt beteende för att de byter operativsystem, snarare tvärtom, godtrogenheten till falsk säkerhet biter dem själv i arslet, gjorde det i Windows, gör det i Mac.

Sen denna typ av Malware som egentligen inte gör någon skada, men ändrar t.ex. banners och sökresultat för att vi som användare sen ska klicka på och malware skaparen ska tjäna pengar, det är den typ av skadlig programvara som finner sig oftast i våra datorer idag.
Sånt som satt (eller snarare sitter) i t.ex. Millejans dator.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Edit:

Ok, det intressanta är egentligen hur många % av alla macdatorer som blev smittade av flashback. 650000 datorer av 8% av datormarknaden är väl ändå en försvinnande del i mitt tycke. Vet du hur många macdatorer som är i bruk i hela världen?

Angåande scanning av malware så håller jag på letar program som gör det på en mac men jag har inte hittat någon bra lösning på det än. Har du någon tips kanske? Jag skall scanna genom min OsX partition för din skull och redovisa alla resultat.
Känns lite "fel" bara installera ett antivirus program på min fina imac...:) Men jag skall göra det i forsknings syfte.

Edit:
No threats found

Scannat med Sophos

Detta efter 2,5 månad på wilda webben...;)

Visa signatur

iMac 27" i7 3,5 ghz, GTX 780M 4gb, 24 gb ram och fusiondrive 3 TB.
Ipad air 2
Iphone X 256 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Millejan:

Ok, det intressanta är egentligen hur många % av alla macdatorer som blev smittade av flashback. 650000 datorer av 8% av datormarknaden är väl ändå en försvinnande del i mitt tycke.

Conficker, som har rekord för flest infekterade Windows system estimerade runt 10 miljoner enligt en del källor efter mörkertal. Microsoft hade 1.7 miljoner system som rapporterat infektionen. Olikt Flashback var detta inte en trojan.

Flashback infekterade ett större procent antal på bara en dag än vad Zeus (den största Windows trojanen) behövde åratal för att klara, trots att Zeus var en mycket avancerad trojan. Zeus är vad man brukar kalla "The" Botnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Millejan:

Ok, det intressanta är egentligen hur många % av alla macdatorer som blev smittade av flashback. 650000 datorer av 8% av datormarknaden är väl ändå en försvinnande del i mitt tycke. Vet du hur många macdatorer som är i bruk i hela världen?

Angåande scanning av malware så håller jag på letar program som gör det på en mac men jag har inte hittat någon bra lösning på det än. Har du någon tips kanske? Jag skall scanna genom min OsX partition för din skull och redovisa alla resultat.
Känns lite "fel" bara installera ett antivirus program på min fina imac...:) Men jag skall göra det i forsknings syfte.

Edit:
No threats found

Scannat med Sophos

Detta efter 2,5 månad på wilda webben...;)

Njae, man ska vara försiktig när man tittar på statistik, även om det är en liten del av hur många datorer som blivit smittade.
650 000 är ändå 650 000 för mycket, och som i detta fall så ska flera faktorer spela in för att bli infekterad:
1. Först och främst så måste du besöka rätt sida som kan infektera din dator.
2. Java måste vara installerad och ouppdaterad.
3. Denna trojan spreds sig inte genom nätverk, inte ens mellan konton på samma dator.

Detta var en så kallad "drive-by-download", den som blev smittad märkte det inte.
Så att säga, alla Mac datorer som hade java installerad fram tills Apple släppte uppdateringen (dock inte för äldre OSX än 10.6.8 som fortfarande kan bli infekterade) kunde bli smittade, om de besökte fel sida.

Så allt hängde på hur många sidor som egentligen hade den farliga javascripten gömt i sin kod.

Sedan fanns det även en version som krävde användarens uppmärksamhet, där den förklädde sig som Flash player och användaren blev lurad att de behövde installera Flash för att kunna se innehållet på sidan.

Som sagt, procent är inte allt, vilket jag även visade dig om vi vände på kakan, tänkt dig själv om OSX hade 90% av marknaden, siffrorna kunde ha varit högre även procentuellt eftersom risken skulle ökat att fler personer skulle ha besökt sidorna.

SSL buggen som jag även länkade till tidigare påverkar fortfarande alla Mac datorer med senaste uppdateringen, så var försiktiga när ni ansluter er till öppna nätverk!

“To pull off the attack an adversary has to be able to Man-in-The-Middle (MitM) network connections, which can be done if they are present on the same wired or wireless network as the victim. Due to a flaw in authentication logic on iOS and OS X platforms, an attacker can bypass SSL/TLS verification routines upon the initial connection handshake. This enables an adversary to masquerade as coming from a trusted remote endpoint, such as your favorite webmail provider and perform full interception of encrypted traffic between you and the destination server, as well as give them a capability to modify the data in flight (such as deliver exploits to take control of your system),”

http://9to5mac.com/2014/02/22/apple-patched-a-major-ssl-bug-i...

Kolla även ni som äger en iOS enhet om ni har uppdaterat till 7.0.6, har ni inte denna version så sök efter uppdateringar omedelbart!

Det här är en väldigt allvarlig bugg som kan verkligen utnyttjas om du har otur! Med tanke på hur nyheten spridits sig så är det nog många otrevliga typer som sitter på kaffer nu och väntar på sina offer... :/

Hur som, går vidare nu till nästa del, angående Malware risken i din dator. Om du inte hittade något i din OSX partition med Sophos så vet vi iaf att problemen inte kommer därifrån, för att vara säker så sök med malwarebytes från Windows i samma partition, dock om du hittar något kommer du troligen inte kunna plocka bort dessa eftersom partitionen är på read-only i Windows läge.

Annars så hänger det på vilka program du installerat, enklast skulle faktiskt vara om du gjorde en helt ny ominstallation av Windows och sedan installerar endast Malwarebytes för att söka efter eventuella hot. Hittar du något så är sitter felet i OSX partitionen och du har något där som gör att din Windows partition blir snabbt infekterad, dock är jag skeptisk med tanke på vilka malwares du hade, dessa verkar inte vara några som sprider sig utan som installeras av dig som användare.

Men man kan aldrig vara för säker.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk

Min bedömning på mac

Jag har nu sedan april 2010 bara haft Mac, och då sitter jag för närvarande på samma maskin.
Min MacBook Pro köpte jag för 17500kr med studentrabatt och för det fick jag:
15,6" skärmstorlek
Intel i5 - 2.4Ghz
320gb hdd
Intel HD graphics samt GeForce 330M

Pros:

  • Exceptionell Design

  • Bra batteritid (får fortfarande ut 5-6 timmar med orginalbatteriet)

  • Bra skärmpanel med rika färger, bra betrakningsvinklar och ljusstyrka i jämnförelse med sambons Acer-härk med TN-panel.

  • Väldigt trevligt gränssnitt i OSX

  • Hårdvara/Mjukvara skräddarsytt vilket gör att drivrutiner ej behövs och att det inte heller är något i datorn som inte fungerar som det ska.

Cons:

  • Spelprestanda (~30fps i CS:GO med allt på lägsta i 1280x900)

  • Kompabilitet för programvara

  • PRISET

Med detta sagt så kommer jag i dagarna att beställa en ny dator från Inet där jag går tillbaka till att skruva själv som jag inte har gjort nu på snart 5 år. Jag kommer dock att behålla min mac för musikproduktionens skull och det kommer jag inte att släppa.

Däremot om det blir en ny laptop så lutar det åt en Macbook Air enbart för enklare musikproduktion och mobilitet.

Hoppas jag inte var för subjektiv i min spegling, men jag är nöjd med min mac fastän den har blivit lite seg på senare dagar.

Visa signatur

The Beast:|4770K|ASUS Z97M-PLUS|ASUS GTX 970 Strix|Crucial Ballistix 2x8GB| Seagate Barracuda 2TB|Evo 840 120GB|BitFenix Phenom M|EVGA Supernova G2 750W|
Periphials: Mionix Castor |CM Storm QuickFire Rapid MX Brown|Plantronics RIG 500HD|

Permalänk
Skrivet av roekpoffen:

Jag har nu sedan april 2010 bara haft Mac, och då sitter jag för närvarande på samma maskin.
Min MacBook Pro köpte jag för 17500kr med studentrabatt och för det fick jag:
15,6" skärmstorlek
Intel i5 - 2.4Ghz
320gb hdd
Intel HD graphics samt GeForce 330M

Pros:

  • Exceptionell Design

  • Bra batteritid (får fortfarande ut 5-6 timmar med orginalbatteriet)

  • Bra skärmpanel med rika färger, bra betrakningsvinklar och ljusstyrka i jämnförelse med sambons Acer-härk med TN-panel.

  • Väldigt trevligt gränssnitt i OSX

  • Hårdvara/Mjukvara skräddarsytt vilket gör att drivrutiner ej behövs och att det inte heller är något i datorn som inte fungerar som det ska.

Cons:

  • Spelprestanda (~30fps i CS:GO med allt på lägsta i 1280x900)

  • Kompabilitet för programvara

  • PRISET

Med detta sagt så kommer jag i dagarna att beställa en ny dator från Inet där jag går tillbaka till att skruva själv som jag inte har gjort nu på snart 5 år. Jag kommer dock att behålla min mac för musikproduktionens skull och det kommer jag inte att släppa.

Däremot om det blir en ny laptop så lutar det åt en Macbook Air enbart för enklare musikproduktion och mobilitet.

Hoppas jag inte var för subjektiv i min spegling, men jag är nöjd med min mac fastän den har blivit lite seg på senare dagar.

In med en SSD, 8 GB minne och OS X 10.9.2 på den så blir det liv i luckan! Håller med om att spelprestanda i OS X ofta ligger långt från samma spel i Windows. Man får köra Windows parallellt om man har ett krävande spel och vill få ut maximalt av hårdvaran. Så är det bara som det ser ut just nu.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Skrivet av star-affinity:

In med en SSD, 8 GB minne och OS X 10.9.2 på den så blir det liv i luckan! Håller med om att spelprestanda i OS X ofta ligger långt från samma spel i Windows. Man får köra Windows parallellt om man har ett krävande spel och vill få ut maximalt av hårdvaran. Så är det bara som det ser ut just nu.

Jag har redan 8GB ram, men SSD får bli än så länge. Själva chassit på MacBooken är just nu sopslut efter en rad för många turer i golv och oförsiktighet, men den håller fortfarande.

Vill även tillägga att min MBP är jäkligt varm av sig, 10 minuter CS:GO så är den cirka 85C med fläktarna på max (som för övrigt inte låter så trevligt).

Datorn i signaturen kommer att landa hos postombudet ikväll, så efter det så blir det inte så mycket mer Mac!

Visa signatur

The Beast:|4770K|ASUS Z97M-PLUS|ASUS GTX 970 Strix|Crucial Ballistix 2x8GB| Seagate Barracuda 2TB|Evo 840 120GB|BitFenix Phenom M|EVGA Supernova G2 750W|
Periphials: Mionix Castor |CM Storm QuickFire Rapid MX Brown|Plantronics RIG 500HD|

Permalänk
Medlem

Inget konstigt med att fläktarna låter konstigt om den fått bekanta sig med golvet ett par gånger skulle jag tro. Samt om dom låter konstigt så är det säkert som så att dom inte fungerar optimalt längre och därmed blir den per automatik varmare.

Vettigt dock att köpa dig en PC eftersom att spela väger tungt.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Skrivet av roekpoffen:

Jag har redan 8GB ram, men SSD får bli än så länge. Själva chassit på MacBooken är just nu sopslut efter en rad för många turer i golv och oförsiktighet, men den håller fortfarande.

Vill även tillägga att min MBP är jäkligt varm av sig, 10 minuter CS:GO så är den cirka 85C med fläktarna på max (som för övrigt inte låter så trevligt).

Datorn i signaturen kommer att landa hos postombudet ikväll, så efter det så blir det inte så mycket mer Mac!

En MacBook Pro från 2010 blir varm när man belastar den, ja.

Ha det skoj med nya datorn! Mac-världen lär finnas kvar nästa gång du är sugen på att besöka den. Själv är jag sugen på att bygga en Hackintosh igen, men lär vänta till Broadwell och DDR4-minnen finns ute.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teh Daniel:

MBA uppdaterades i somras men MBP uppdaterades 22/10 så den nuvarande modellen är mindre än tre månader gammal. Köpte själv en på releasedagen.

Stämmer, jag klumpade ihop dem. Men det är fortfarande dumt att vänta, det dröjer minst till försommaren innan någon uppdaterad MBP dyker upp och då är det bara klockfrekvens och möjligtvis lite nyare grafikkort. Inga stora plattformsförändringar som det var 2013. Det senare sker eventuellt i höst med Intels Broadwell, som dock bara är ett sub-set av Haswell, ingen ny plattform per se. Ska man hela tiden vänta med Apples produkter så blir det aldrig nåt köp, undantaget om det bara är veckorna före ett ryktat släpp.

Visa signatur

Men must be governed. Often not wisely, I will grant you, but they must be governed nonetheless.

Permalänk
Medlem

Har en MacBook Retina o älskar att få frågan "Vad är så bra med Mac? / Varför Mac?". Då ställer jag motfrågan; varför Windows?

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1ntos:

Har en MacBook Retina o älskar att få frågan "Vad är så bra med Mac? / Varför Mac?". Då ställer jag motfrågan; varför Windows?

Då säger jag frihet

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini