– Spelindustrin är väl förbi den punkt där fler pixlar, texels, flops och bildrutor verkligen förändrar spelupplevelsen. [...] Vad som däremot kommer att revolutionera spel och interaktivt innehåll i allmänhet är att placera människor i den digitala världen. Detta är vårt mål på Oculus och [konsumentversionen] B-serien kommer hjälpa oss att uppnå detta, säger teknikchefen John Carmack.
I have to call BS on this one! Jaha, när började det inte spela någon roll hur många pixlar grafikkortet orkar trycka ut på skärmen? Det är väl fortfarande högst relevant. Jag tycker vi är väldigt VÄLDIGT långt ifrån en tid när det uttalande stämmer. Spelen ser långt ifrån så bra ut som jag personligen vill och fysiken är fortfarande extremt långt ifrån de presentationer som både Nvidia och AMD ibland visar upp i sina techdemos.
Du hårddrar hans uttalande.
Det är svårt att inte ge honom rätt, om man begrundar två olika användningar av fördubblad prestanda.
1. Lägg prestandan på förbättrade shadingfunktioner eller dubbelt så många pixlar (1920x1080 -> 2560x1440)
2. Lägg prestandan på att driva en skärm för varje öga som i Oculus Rift.
Vad förändrar spelupplevelsen mest?