Inlägg

Inlägg som dblade har skrivit i forumet
Av dblade
Skrivet av jeppe109:

Av ren nyfikenhet, vad innebär det att SweClockers har mognat i denna kontexten?

Jag är genuint intresserad. Jag hör det så ofta i olika sammanhang och jag håller aldrig riktigt med. Ibland likställer vissa det med att bli äldre och, i brist på bättre ord, visare.
För egen del har jag så svårt att förstå mig på det då det ofta verkar utesluta ett längre tidsperspektiv än individens egna och snarare är något som direkt relaterar till individens livsresa och erfarenhet.

Sen är väl frågan hur länge något är moget innan det börjar ruttna och något föds på nytt där cirkeln börjar om igen, men det är en annan fråga.

Skrivet av Leiri:

Förstår inte heller riktigt vad de menar med mognat.

Färre tekniknyheter där mixat annat och spel taf allt mer plats är mognad enligt dem alltså?

Förvånar mig inte isåfall varför sweclockers har så lite tekniknyheter jämfört med motsvarande utlänsdka sidor.

När SweClockers mognar i sin redaktionella riktning är det tydligt att deras intresse för ny och spännande teknik kanske inte brinner lika starkt som tidigare. Detta är något man ofta ser hos publikationer där redaktionen blir äldre och där intressena gradvis smalnar av till mer specifika områden, i detta fall spel. Denna inriktning står i kontrast till många internationella sidor som fortsätter att bredda sitt innehåll och täcker en mängd spännande tekniknyheter, inklusive de senaste innovationerna inom VR och AI samt kreativa områden. För att nämna ett fåtal: Videoredigering, Utveckling, och 3D-modellering.

Denna begränsning i innehållet kan vara frustrerande för de som använder datorn mer kreativt och ser efter mer tekniskt djup och innovation än vad som för närvarande erbjuds. SweClockers fokus på spel och brist på bredd i tekniska och kreativa ämnen kan spegla en försiktighet eller till och med en viss trötthet hos redaktionen när det gäller att jaga de senaste tekniktrenderna. Detta kan också förklara varför SweClockers inte lockar samma uppmärksamhet som tidigare, speciellt bland de som söker det senaste inom teknikvärlden.

Nu har jag också ett stort intresse för spel så jag hittar mycket intressant även i de spelartiklarna som publiceras. Se kritiken mer som en möjlig förbättringspotential. Sweclockers är den sidan jag surfar in på minst en gång om dagen. ❤️

Av dblade

Vad ska man ha en platta till när man har smart-tv's för mediakonsumtion. Mobiltelefon för surf på stående fot. PC för allt annat?

Jag köpte nyligen in en ny platta men jag har svårt att plocka upp den. Den hamnar oftast på hyllan för länge så den hinner dra ut på batteriet när man väl ska använda den.

Därfor är surfplattan död

Av dblade
Skrivet av CrispVanDahl:

Jag förstår att det kan framstå på det viset, och här får jag och gå till mig själv och fundera över varför det primärt är den sidan av mig själv som framkommer i text. Jag är såklart på SweClockers för att jag älskar det centrala området vi täcker i texter och recensioner. Jag älskar när nya tekniska innovationer gör våra liv bättre. Jag finner dock oftast inspiration till att skriva om ett ämne när jag vänder och vrider på det för att hitta något där det behöver förändras och förbättras.

För ofta står vi i entusiast-communityn och tar tillverkare och utgivare på orden utan att stanna upp och överväga konsekvenserna. Just nu befinner vi oss i en punkt där utvecklingen av just AI spås förändra flertalet globala industrier i grunden. Jag är inte dummare än att jag förstår att detta givetvis kommer att ha bära med sig stora positiva förändringar. Innebär en förändring 10 stycken förbättringar och 1 försämring är det fortfarande värt att stanna upp och ställa sig frågan om den försämringen hade kunnat undvikas.

Något jag brinner för i nästan samma utsträckning som teknik är media och konst. För mig är framförallt spel den konstform som är svårast att förhålla sig till. Den förenar teknik och konst på ett sätt som få andra konstformer gör.

Jag är inte blind för hur AI rent tekniskt kan skriva karaktärer som är komplexa och till och med bra. Det du beskriver låter såklart som ett scenario som är både spännande och förmodligen skulle resultera i en häftig slutprodukt. Det är dock principiellt jag är skeptisk snarare än huruvida slutprodukten skulle hålla god kvalitet. Det jag försöker få fram är att jag ser egentligen inte problem med att AI-verktyg används för att fylla i luckor eller utföra uppgifter där mänsklig kreativitet är överflödig. Så länge människor inte kommer i kläm.

Kreativitet är än så länge något unikt för levande varelser. Spelar jag ett spel tar jag del av en grupp människors intention och verk. Det är så jag förhåller mig till konstformen spel. Av samma anledning vill jag inte titta på AI-uppskalad film eller lyssna på AI-genererad musik. Om konsten är skapad utan mänsklig intention, vad är det den då säger?

Konst har alltid varit ett sätt för skaparen att uttrycka sig och realisera sina tanker och värderingar och blir därtill ett tidsdokument. Du kan alltid betrakta ett verk i efterhand och lära dig hur en människa eller en grupp människor såg på världen och vad de bar med sig. Du kan dra linjer av inspiration bakåt i tiden och se vilka strömningar och vilket idégods som format skaparen.

Betraktar man enbart spel som en underhållningsprodukt så är potentialen oändlig om man tar hjälp av AI. Jag tror att det säkert kommer kunna implementeras på ett sätt som blir bra och kan underlätta processen för många utvecklare. Men det är också värt att stanna upp för att överväga vad som går förlorat när skapandet sköts av en maskin.

Jag är som sagt kluven. Jag älskar vad tillexempel DLSS, FSR och XESS har gjort för moderna spel. Jag välkomnar Path tracing med öppna armar. Jag tycker att hur ”the volume” används i moderna filminspelningar revolutionerat hur skådespelare interagerar med digitala miljöer på ett sätt som känns äkta.

Jag är inte skeptisk mot modern teknik, jag är skeptisk mot hur moderna mediajättar vårdslöst fattar beslut som försämrar media och konst för att det är mer lönsamt.

Ber om ursäkt för en vägg av text 😅

Absolut, och nu när "AI" har blivit ett så hajpat ord försöker alla inkludera det i sina produkter för att haka på trenden.

Men att bara slänga in några LLM:er här och där garanterar inte bättre resultat. Det krävs anpassningar, ibland över flera år, för att verkligen förbättra produkten.

Om jag förstår dig rätt, så uppskattar du ändå monsterkretsen Ada Lovelace (Som en motornörd som uppskattar mullret från en stor V8-motor) och det är verkligen imponerande att man nu kan nyttja äldre CUDA-teknik – tidigare använt främst för beräkningar av 3D-vektorer – för att driva på utvecklingen inom AI. Det är som ett sidospår som vuxit till något enormt. Jag är osäker på om Nvidia bara hade tur, men för tillfället genererar detta område mångdubbelt större intäkter än deras gaming-segment. DLSS 1.0 var ju ganska kass till en början men nu efter några år har den mognat till en fungerande teknik. nVidia jobbar säkert på en proprietär teknik för att accelerera AI-karaktärer också i stil med DLSS för bildgenerering.

nVidia ACRE™ - AI-driven Contextual Response Engine som använder djupinlärning för att skapa dialoger som är kontextuellt relevanta och emotionellt resonanta. Genom att förstå den nuvarande situationen och känslorna i spelet, kan systemet generera mer passande svar som förbättrar spelupplevelsen. 😜

Jag förstår också att man måste skriva artiklar som hugger lite. Chefredaktören på M3 gjorde ju en liknande artikel om senaste Ipad Pro från Apple. Jag kände igen mig där då jag ofta köper nya teknikprylar för att upptäcka att jag inte hinner använda dom men det är väl så vi upprätthåller konsumtionen?

Av dblade
Skrivet av medbor:

Ja det ligger något i det du skriver, det vilar en skugga av teknikfientlighet över sidan och forumet i stort.

Vi blir ju alla äldre. Även medarbetarna på SweClockers har mognat, och jag har märkt en tydlig trend där fokus har skiftat från de senaste nyheterna om spännande teknik som artificiell intelligens och virtuell verklighet till mer spelrelaterade nyheter och mixade recensioner. Lyckligtvis håller jag mig uppdaterad med hjälp av framför allt YouTube, där jag följer de senaste trenderna, särskilt inom mina särintressen som VR och AI, och nya innovationer direkt från entusiaster och experter inom olika teknikområden. Även om SweClockers fortfarande är den mest besökta sidan för mig, fungerar den nu mer som ett komplement till en välbalanserad mix av teknikdiet.

Av dblade

Utan att känna dig personligen @CrispVanDahl så har jag givetvis svårt att placera dig. Man kanske förväntar sig du gillar ny spännande teknik när du arbetar på sweclockers men av de artiklar du skriver så får jag en uppfattning om du är mer av en surgubbe i ditt sätt att se på ny teknik? Jag får inte riktigt ihop det.

Detta med AI är stort. Det bara är så och man får försöka anpassa sig efter detta. Jag själv tycker allt går för långsamt istället. Jag vill ha en riktigt smart AI men det kommer ta lång tid att göra mig nöjd.

Nu tillbaka till ämnet. Det är viktigt att belysa hur AI kan användas för att skapa karaktärer med djupare, mer subtila och underliggande motiv. Detta skapar inte bara en mer involverande och dynamisk berättelse, utan även en spelvärld där spelaren måste tänka och analysera karaktärernas beteenden och dialoger för att upptäcka dolda agendor.

I ett spel där karaktärer drivs av AI, kan varje figur ha egna, dolda mål som inte direkt kommuniceras till spelaren. Dessa mål kan vara egoistiska i sin natur vilket skapar ett lager av komplexitet och mysterium. Karaktärerna kan uttrycka sina intentioner på sätt som är öppna för tolkning, kanske genom att använda metaforer, gåtor eller halvsanningar som ger ledtrådar till deras verkliga avsikter.

Tänk dig en karaktär som till ytan verkar hjälpsam och vägledande men vars verkliga agenda är att leda spelaren in i en fälla för att främja sina egna mål. Denna karaktär kanske ställer frågor eller ger information som på ytan verkar oskyldig men som vid närmare granskning avslöjar en underliggande plan. Genom att analysera dessa dialoger kan spelaren börja ifrågasätta karaktärens motiv och besluta hur man vill hantera situationen.

Dialoger där karaktärerna inte direkt säger vad de vill, utan istället leder samtalet på sätt som kräver tolkning, förhöjer spelupplevelsen genom att kräva att spelaren engagerar sig mer aktivt. Det blir inte bara en fråga om att välja dialogalternativ; spelaren måste också bli en slags detektiv som avkodar de underliggande betydelserna och avsikterna i vad karaktärerna säger.

Detta tillvägagångssätt har den dubbla fördelen av att göra spel mer utmanande och intressanta samtidigt som det ger AI-karaktärerna en illusion av djup och realism. Det blir en påminnelse om att AI kan skapa inte bara funktionella utan även psykologiskt komplexa interaktioner, vilket är avgörande för att framställa trovärdiga och engagerande berättelser i spel. Genom att inkludera dessa element öppnar vi upp för en ny dimension av spelutveckling där AI inte bara är ett verktyg utan en integrerad del av den narrativa processen. Jag tror däremot det kommer ta tid innan vi kan känna oss helt nöjda med resultatet. Men personlighet är viktigt! Har ni haft dialoger med https://pi.ai/ ? Förutom att den är extremt censurerad så kan man ibland få en känsla av att det inte är en maskin man pratar med.

Släpp det här med att skriva text. Ni måste prata och lyssna för det är vårt naturliga sätt att kommunicera på. Det är svårt att förmedla känslor i text.

Av dblade
Skrivet av Hejss:

Du har altså sett Github copilot workspaces:
https://www.youtube.com/watch?v=pkotufZchjE

Nej, det var ganska sjuk video men allt man lärt sig som utvecklare under sin karriär och under de åren man själv använt AI över åren så är det enkelt att extrapolera i större skala. Problemet är bara att vi kanske inte riktigt hinner med att anpassa oss. Det gäller väl främst större företag med trög organisation.

Av dblade
Skrivet av ronnylov:

Skulle dessa team av AI kunna fungera fristående utan att begränsas av tröga människor? Nästa steg är att kicka ut människorna från teamet då de ändå inte tllför något.

Vi måste nog agera granskare/domare ett tag till men man kan alltid underlätta besluten. Tänker mest att på varje demonstrationstillfälle så får man kanske upp flera alternativ på applikationer som Teamet har byggt men egentligen är det kanske produktägaren som bör känna till hur produkten ska fungera i slutändan.

Just nu kan vi ju producera text, bilder, video och musik genom några enkla klick och på några sekunder har vi alternativ som vi beslutar vilka som är bäst. Detta kommer framöver appliceras på allt, som t.ex. färdiga spel eller färdiga applikationer.

Av dblade
Skrivet av Spawnbadboy:

Använder det varenda dag på jobbet.
Hela mitt företag satsar stort på det för det är framtiden. Den som inte använder det kommer bli omspringd och efterlämnad och till sist få sparken för att de inte är effektiva.

Ja, det är ganska trevligt att ha en ny expert-polare vid din sida att bolla alla dina idéer med. I ett öppet landskap så måste man dock hålla sig till lite halvtrög textbaserad kommunikation. Senaste nVidia Chat RTX stödjer speak to text och då kommer man ifrån promptandet.

Hursomhelst, jag har använt det här länge nog nu och kan se in i framtiden.

Varje person har nu tillgång till flera AI-drivna team, var och en med sina egna distinkta personligheter och egenskaper. Istället för traditionella möten, erbjuder dessa team interaktiva demonstrationer där varje AI-team, under ledning av sin AI-chef, presenterar sina framsteg från de senaste timmarnas arbete. Denna modell kan appliceras inom en mängd olika fält, från mjukvaruutveckling till marknadsanalyser och produktutveckling.

Efter varje presentation ges möjlighet att ge feedback direkt till AI-teamet, vilket de sedan använder för att finslipa och förbättra sitt arbete till nästa session. Detta skapar en iterativ process där vi tillsammans med AI-teamen kan forma och styra projektens riktning på ett effektivt och kontrollerat sätt.

Denna teknik kan revolutionera hur vi närmar oss problemlösning och projektutveckling. Genom att kombinera AI:s analytiska förmåga med mänsklig feedback och intuition kan vi skapa en symbios som inte bara effektiviserar arbetsflöden utan även främjar innovativ tänkande. Denna framtid är inte bara en vision, det är en möjlighet att omdana vår interaktion med teknik, och i slutändan, hur vi springer snabbare än våra konkurrenter!

Av dblade

Bryr mig inte ett skit egentligen men den här typen av beteende gör att jag väljer bort Nintendo när jag köper nästa konsol till kidsen. Hade jag ägt aktier i detta bolag så hade jag sålt rubbet.

Av dblade
Skrivet av kotz:

Jag förstod mig inte på GPUer under den tiden.
Så jag köpte en 9700 256mb vram.
Trodde att 9700 256mb var bättre än 9700pro 128mb.

Tog mig en månad innan jag insåg felköpet och då var det försent 😞
Tänkte att mer vram var bättre per automatik.

Ja, du är ju inte direkt ensam om det. Nästan så jag skulle vilja se en omröstning. 😶

Av dblade

Det blir så tydligt när man får den här tillbakablicken på kod. Nästan allt här definierat i assembler. Idag är det oftare definierat i ett högnivåspråk i någon form av dialekt till C. Inom några år är det någon form av engelska i klartext som är mer likt det språk vi förstår själva.

Jag definierar numera mycket kod i prompts (mer som krav) och det är nästan mer användbart att återanvända min text där för att generera fram ny programkod även om koden i sig också är en form av transformerade krav.

Av dblade
Skrivet av Selmalagerlöf:

man kan skriva 1 780 miljarder transistorer... det är väldigt mycket transistorer. :).
Skämt åtsido så är 1.78 biljoner mycket tydligare på svenska än 1 780 miljarder eller 1,78 tera transistorer

Tycker mest det är störigt när man inte lyckats definiera billions till att vara samma som biljoner och det skapar lätt förväxlingar. Själv är jag mest van vid att tänka på biljoner i mitt huvud som 10^9 i alla sammanhang. T.ex. en språkmodell som har 7B parametrar har alltså 7x10^9 parametrar.

Av dblade

@alundberg En krets som utnyttjar hela utrymmet får i så fall 1,78 biljoner transistorer enbart i logikdelen. 🥱

GeForce RTX 4090 features 76 billion transistors, 16,384 CUDA® cores and 24GB of high-speed Micron ....

För att undvika missförstånd kanske man kan undvika biljoner?

Kretsen innehåller 1,78 tera (miljoners miljoner) transistorer i logikdelen, motsvarande 1,78×10¹² stycken.

Av dblade

@raubt1er Man får otroligt mycket för pengarna om man köper en Quest 2 men som andra nämnt så märks det tydligt att utvecklingen gått framåt på sistone. När man väl upplevt linser av pancake-typer så vill man nog aldrig gå tillbaka till att betrakta världen genom fresnel-linser igen. Om man ska införskaffa sig en Quest så glöm inte bort att claima ref-rabatter. Man får pengar att köpa spel för. Både för mottagare och givare.

Av dblade
Skrivet av Tallem:

Har bara ägt och använt Vive och Index, och i min mening så är det främst hur osmidigt det är som drar ner upplevelsen för mig. Med Index så har jag tillräcklig upplösning och FOV men faktumet att jag behöver min speldator, basstationer, och en väldans massa utrymme gör att den för tillfället bara samlar damm i sin låda. Har inte testat Quest eller något annat headset men det jag hade velat ha är smidighet i motsvarighet till en konsol.

Har bl.a. fortfarande kvar min Vive (Nedpackad) men alla basstationer är uppgraderade och uppsatta för Index men efter att jag införskaffade mig Quest 3 men när man tar på sig Index igen så blir man förbluffad över hur dåliga linserna är. Samtidigt måste jag säga att det är svårt att överträffa komforten på Index. Index-kontrollerna är också bättre. Men den största anledningen till att jag istället använder Quest är dock smidigheten. Man behöver bara sätta på sig det på huvudet och vips är man inne på sin dator via Virtual Desktop (Jag kör nästan aldrig mobilspel på Questen)

Av dblade
Skrivet av MORD:

Ni som förklarar utförligt hur AI är en ordbajsare är bara för roliga. Ni drogs med i den initiala hajpen, fixat ett OpenAI konto, chattat med ChatGPT och konstaterat att det är värdelöst. Det är den kunskap och erfarenhet ni har om AI.

Ja, det är så med det mesta. Precis samma problem med VR där man kan uttala sig efter att ha testat på Google Cardboard för 10 år sedan.

Av dblade

Sedan det sena 90-talet har jag varit djupt engagerad i datorteknik, genomlevt internetrevolutionen, en epok då vi gick från BBS till webbsidor och IRC, vilket i retrospekt var en betydande händelse.

Intresset för kryptovalutor har främst varit drivet av möjligheten att få en återbäring på de dyra grafikkort jag investerat i. Tekniken är cool, men det är typ det.

Ingenting av detta kan jämföras med den nuvarande utvecklingen inom AI. Som någon som använt AI i mina dagliga projekt under ett tag nu, blir jag lite fundersam på de som skriver den här typen av artiklar. Vad är det som ni inte ser? Ja, alla är vi ju olika. Hursomhelst, som utvecklare finner jag det oerhört värdefullt att använda AI som ett verktyg i mitt dagliga arbete; det gör att allt går mycket snabbare. Skönt att ha en Einstein som bollplank. Man kan kan enkelt ta sig an nya utmaningar utan att behöva gå in på djupet och lära sig alla detaljer själv. Men, för de som ännu inte förstår dess användningsområden, tro mig, det kommer inte dröja länge innan ni gör det. Anpassningen för dem som inte är lika teknikintresserade som jag kommer förmodligen ta lite mer tid.

Av dblade
Skrivet av Aka_The_Barf:

Vad är det AI'n ska lära sig av detta? Hur 95% av allt man säger ska vara lögn eller baserat på personliga upplevelser?

Samma sak som om du och jag går in och läser på forumtrådar så kan en vältränad AI se skillnad på lögner och fakta.

Av dblade
Skrivet av Emomilol1213:

Inte testat än, men sitter på en 2080s som fungerar med mistral i ollama utan problem iom 8gb VRAM. Något unikt med detta eller speciellt att inte 20xx supportas?

Det ingår en Mistral 7B int4 och en Llama2 13B int4 modell i paketet. Det var väl hyfsad prestanda men jag tror jag sett liknande prestanda i ollama och de andra varianterna. Det märktes tyvärr att dom var för små för att vara praktiskt användbara till det jag använder dom till.

Av dblade

Blev verkligen förvånad över hur många som inte verkar ha koll på vad det handlar om. Är detta verkligen ett teknikforum?