Inlägg

Inlägg som Bengt-Arne har skrivit i forumet
Av Bengt-Arne
Skrivet av medbor:

Du är ungefär en faktor 1000 fel ute:
c ≈ 299,792,458 m/s

Så ca 60ms ping teoretiskt (i glasfiber)
Via starlink blir vägen lite längre men nästan helt i vacuum, och därför kan den teoretiskt bli lägre

Göteborg -> LA är ungefär en fjärdedel runt jorden och borde då bli ca 100ms enligt din sista rad, vilket verkar stämma ganska bra

Tackar för korrektionen Uppskattas...

Blev ett fel som jag själv hatar att se

Av Bengt-Arne
Skrivet av Pågenbröd:

Trevligt, nästa vore över Atlanten så man kan lira med jänkarna utan 1240 ping och 280ms delay.

Kortaste sträckan mellan N.Y (östkusten) och Göteborg är 6319460 meter
Kortaste sträckan mellan L.A (Västkusten) och Göteborg är 9170596 meter

Ljuset hastighet i vaccum är 300 000 000 meter / sekund
I fiber är hastigheten mindre, hittade ett brytningsindex på 1,444
Det ger en hastighet på 207 756 233 meter / sekund i fiber.

Tiden för ljuset i fiber för enkel sträcka N.Y - Gtb är ca: 30 millisekunder.
Nu är en Ping dubbelriktad så tiden totalt blir då ca: 60 millisekunder.

Tiden för ljuset i fiber för enkel sträcka L.A - Gtb är ca: 45 millisekunder.
Nu är en Ping dubbelriktad så tiden totalt blir då ca: 90 millisekunder.

Av det kan vi se att ping och fördröjning mest troligt är skapat av bongotrummorna i var ända av fiberkabeln.

Kuriosa:
Lade man en fiberkabel ett varv runt jorden vid ekvatorn så skulle ljuset behöva 200 millisekunder för ett varv.

Av Bengt-Arne

@pistage

Förstår uppriktigt inte hur du lyckas.

Men är det kablar och laddare som stryker på löpande band -> då låter det mer som om en enhet som ansluts till dessa kablar och laddare är orsaken till bekymret. Eller kanske skit i kontakten på en enhet, ett metallspån eller liknande. Eller möjligen en böjd kontakt om den blivit misshandlad.

USB-C har ännu varit den absolut bästa kontakten, absolut inga problem med den.

Däremot dom tidigare... Usch...
Mini A/B och micro A/B har fungerat, förutom då att den "alltid" kommer fel, samt att man alltid fick tag på fel sladd. Den vanliga Type-A var en katastrof i förhållande till Type-C, med Type-A så kunde man få konstiga glapp i kontakt, ibland även med nya prylar.

Visst har man sett reklam där mobilen används både som spackelspade, ostbricka, spade m.m. Men men...

Av Bengt-Arne
Skrivet av Frux:

Rykten för nya GPU och CPU säger väl alltid "40%"? Sen brukar det bli de vanliga 15-25%.

Rykte i kvadrat

√1,4≈1,15<1,25

Av Bengt-Arne

Okej...

Allt baserat på en >40% kommentar ifrån en läckare som hänvisar till SPEC. normalt så brukar dom ha något att luta sig på, men nu är det endast ett påstående.
Visst, otroliga rykten brukar ta fart när det närmar sig ett släpp, där en del visar sig vara lösryckta och misstolkade delresultat och andra enbart önskemål/fantasier.

Känt är att Zen5 får 6 Int ALU och dubblad bredd på AVX i förhållande till Zen4, som har 4 Int ALU.
Det kan av en som tror på linjär ökning att Zen5 skulle bli +50% snabbare, men... Så fungerar det inte i verkligheten då man nästan aldrig kan hålla alla ALU sysselsatta konstant, inte ens Zen4'as ALU är konstant sysselsatta.

Med tanke på förändring i Zen5 hårdvaran i förhållande till Zen4 så kanske 20% tiil 25% ökning.

>40% tror jag först när jag ser verkliga resultat.

En sidokommentar/kuriosa:
Zen5 får AVX instruktionen VP2Intersect, en instruktion som endast funnits i Intel Tiger Lake (laptop) och som efter det anses DÖD.
Det säger lite om tidsspannet från när första spadtaget togs för designen av Zen 5.

Av Bengt-Arne
Skrivet av Mironi:

lite tidigt för första april

Var även min tanke.

Följt av nästa tanke, med frågan "Hur många av MSI's egna moderkort blir kompatibla med den kylaren?", då utan att krocka med grafikkort.

Av Bengt-Arne

Härligt med en dimmig första april...

Av Bengt-Arne

Microsoft DirectSR Runtime Based on AMD FSR 2.2

Av Bengt-Arne

Kan inte minnas när jag sist använde wordpad, så ingen saknad här...

Av Bengt-Arne
Skrivet av NcLr:

Oh. Du vinner att vara sannolikt äldst...🤣

Var dett "dropp från mungipan" som fixa det?
🤣🤣🤣

Av Bengt-Arne
Skrivet av SAFA:

Min första var en 15MB (formatterat) till hembygd CP/M dator, disken kostade runt 8000:- då vilket var ca en månadslön före skatt

Körde med tre partitioner på den 1MB + 1MB + 8MB samt 5MB kvar som reserv.
För CP/M var det så mycket så behövde aldrig ta den sista 5MB ytan i bruk.

Det var tider, nostalgin kickar in
Blev aldrig CP/M för min del fastän jag sneglade och var i startgroparna många gånger.
Var närma med Steve Ciarcia's PC In a Luch Box i hans Circuit Cellar i Byte, men det var med en speciell variant av CP/M som var skriven för och drog nytta av Hitachi HD64180 (utökad Z180) med multitasking och utökat minne.

Bild framsida Byte med projektet.
Del 1, Hårdvara PDF
Del 2. Mjukvara PDF

Slutar nog aldrig att förvåna mig över hur det "då" både räckte i utrymme och blev över, nu är det mer att man jagar mer utrymme konstant.

Av Bengt-Arne
Skrivet av Pågenbröd:

Så du säger inte att många AAA-spel ej använder sig av Unreal motorn? Nästan alla nya spel UT5-motorn.

Utlovande:
https://www.windowscentral.com/microsoft-unveils-directx-12-p...

Google är jätte enkelt att använda.

Ska jag lämna källa på alla artiklar jag läser ang detta skulle du få betala mig för det arbetet.. du får ju söka själv om du inte tror på mina ord.

Jag säger att det "inte" är 99%, inget annat. Var ju någon som påstod 99%.

Länken lovade ju bara att DX12 skulle komma med:

  • Improved power efficiency

  • Improved performance for mobile

  • Scalability and portability

Håller med att google är enkelt att använda, synd att många bara läser rubriken
I slutet av din länk så står det: "if you’re a game developer you can request early access to the DirectX 12 preview program."

Visst har MS levererat DX12 med ovan utlovade delar...

Motsatt så bör det nog betalas för källkritik

Tyvärr så säger ord en sak, fakta en annan.

---

Edit, appropå 99%:

Unreal Engine har 16.56% marknadsandel och 7 727 kunder i 10 länder.

Unity har 29.38% marknadsandel och 13 709 kunder i 10 länder.

Källa: https://6sense.com/tech/game-development/unity-vs-unrealengine

Av Bengt-Arne
Skrivet av Pågenbröd:

Är det inte uppenbart vad jag är ute efter?

Exakt, vad MS gör är ointressant då spelutvecklarna går sina egna..eller menar väljer Unreal motorn 99% av fallen.

Spel med full implementering av senaste DX12 och directstorage?
Där kan jag svara med "Det kommer aldrig att ske!".

Nu behövs nog en riktig källa som visar att Unreal motorn har 99% av spelmarknaden

Men fortfarande, vem har lovat vad?

Av Bengt-Arne
Skrivet av Pågenbröd:

Så, vad ska vara annorlunda denna gång? Det är det jag är ute efter.

Är det annorlunda?

MS har släppt både DX12 och directstorage, precis som dom tidigare meddelat.

Nu är det upp till spelutvecklare att lägga in funktionerna i spel, det tar sin tid, något som är helt normalt!

Så, vad är så mycket annorlunda som du nu är ute efter? Nyfiken

Av Bengt-Arne
Skrivet av dlq84:

Nvidia (och andra GPU-tillverkare) är med i arbetsgruppen som skriver Vulkan-specifikationer (Khronos group) och sammarbetar såklart också med Microsoft runt Dx, det är inget MS utvecklar i isolation.

Om där är flera aktörer som arbetet fram tekniken som nu MS tagit patent på, då kommer frågan: Hur kunde dom ta patent på tekniken?

Övriga aktörer borde då ha reagerat på att deras arbete blivit låst in till en aktör.

Av Bengt-Arne
Skrivet av NcLr:

Du vinner 😜

Oj, nu vet jag inte vad jag vinner på.

Var bara lite nostalgiskt dravel, med dropp från mungipan

Edit: Om det är om minsta storlek, då vinner @KroesusSork
#20419657

Av Bengt-Arne

Grattis! Dave Plummer

Ibland så slår det temporära i sin enkelhet...

Av Bengt-Arne
Skrivet av Olof_von_Knorring:

Ja. Jag slutar aldrig facineras till vilken grad vi låter ekonomin, och därmed samhället, ta smäll efter smäll för att istället premiera saker på nivå med att en grodart som bevisligen är så livsoduglig att den nu bara finns på en plats, ska ges konstgjort andning ett tag till.

Detta ofta utan bättre skäl än att det återigen i en naturvårdsverket-anställds feberdröm utspelade sig att även just den här grodartens blåa färgteckning på något luddigt sätt visade sig vara en nyckelspelare i att rädda mänskligheten, och att den därmed måste räddas till varje pris.

Om vi ändå haft det tänket ifrån 1900-talets början, så lugnt och skönt det hade varit.

Då hade vi haft kvar DDT, med resultatet att många fåglar varit borta och vi sluppit allt irriterande kvitter, fiskar i vattendrag och sjöar med. Ännu bättre då vi sluppit att äta fisk, förutom då den vi importerat från en annan del av världen.

Med DDT kvar så hade även cellulosa industrin sluppit sitta med skammen, för att inte tala om den enorma vinst då dom sluppit att installera reningsverk.

Men bäst hade helt klart varit alla fina pinnar som stuckit upp ur hjorden, inga fula gröna som vi nu har, inga fula blomsterängar. Utan bara det svarta, gråa betongliknande var man än tittar.

Allra bäst hade varit att vi inte hade varit så många människor då fruktsamheten kraftigt minskat, vilket varit bra då vi med minskad gröda som för övrigt varit DDT berikad ändå inte kunnat föda en större befolkning.

Av Bengt-Arne
Skrivet av KroesusSork:

Min var på 10mb till Amiga 500:an!

Den minsta storlek som jag haft i min hand är 20MB, dock inte till Amiga.

Dels den i min PS2 m30, samt dom lågpris system som byggdes på Partman, båda 3,5" fullhöjd.

https://dosdays.co.uk/topics/images/hard_card2.jpg

I PS2 m60'an stoppade jag en seagate 5,25" fullhöjd 40MB som med RLL kontroller kom upp i 62MB, enormt på den tiden.

Det var tider
Dyrt och helt enormt, då. När man gick ifrån kassett och floppy. 160kB ->320kB->720kB->1,44MB->2,88MB.
1,44MB OCH 2,88MB floppyna var 3 till 4 gånger dyrare än 720kB floppyna, så jag stod på jobbet och stansade hål i höljet.
Runt 9 av 10 fungerade 2,88MB.

Av Bengt-Arne
Skrivet av MarkSix:

Finns det några nät-agg av kvalitet som inte är modulärt, speciellt om man ska upp i dom högre effektklasserna och med platinum eller titanium märkning?

Inte vad jag vet.

Men varför betala multum för en marginell skillnad i effektivitet?