Inlägg

Inlägg som MWest har skrivit i forumet
Av MWest

De sitter i gula. Byter på momangen!

EDIT: Det FUNKADE!!!!!!!!!!!!!!!! Hade du varit här hade du fått en stor fet puss!!!

Fan, satt 10 alldeles för sena timmar igår och 5 timmar idag. Ont i ryggen och grinfärdig... också bara funkar det. Fan vad skönt.

Tack alla som hjälpt till! Återkommer sen när BIOS och allt det krånglar

Av MWest

Läste det också någonstans. Fasen också, som jag har väntat på den här datorn...

Men det kan ju vara något annat också. Typ grafikkortet eller nåt? Eller kanske någon sladd
på något sätt... Skickar jag tillbaks den och den funkar blir det dyrt.

Av MWest

Gjorde som du sade. Kopplade in de 2 jag inte hade kopplat in. Ingen skillnad. Nu är alla fyra
strömkällor inkopplade.

4 lampor, tre lampor, pip, den fjärde lampan blinkar ett par gånger, pip, 2 lampor. Där fastnar
den.

Hade kopplat lamporna till strömknappen, resetknappen osv, fel. Såklart, det var ju 50%
chans. Men det spelade naturligtvis ingen roll.

Mer man kan göra?

EDIT: ska kolla bilden. Du skrev medans jag skrev, fast snabbare

EDIT2: Jepp, det var de sladdarna jag kopplade in. Men ingen skillnad

Av MWest

DFI Lanparty - 2 Röda lampor. Ingen bild. Hjääääälp!

EDIT: Har fått hjälp. Problemet löst.

Så jag monterar min nya dator - moderkortet är: Lanparty UT NF4 Ultra-D - sätter igång den...

4 röda lampor på debugen i typ en millisekund. Sedan 3. Ett pip, kanske 1 sekund långt. Den tredje lampan blinkar lite (tyckte det såg ut som om den fjärde blinkade till också, men är inte säker). Ett likadant pip hörs. Sedan blir det två röda lampor. Inget mer händer. De två lamporna fortsätter lysa. Har väntat kanske en minut innan jag har slagit av datorn.

Ingen bild på skärmen. Det står typ D-sub 2. No video. Eller nåt sånt.

Enligt manualen är det:
4 röda lampor = system start up.
3 =CPU Detected.
2 = DRAM detected.
1 = VGA detected.
0= System boot-up.

Mitt system:
Lanparty UT NF4 Ultra-D
Opteron 165
Twinmos 2 gig från komplett, cl3. Har satt dem i DDR 1 och DDR 3. (De var för billiga för att
avstå )
Sapphire X1900XT
Antec sonata 450W
NEC Multisync 20WGX

Jag antar att det är grafikkortet som krånglar.

Har satt grafikkortet i PCIE-1. Har kopplat DVI-kabeln till skärmen (testade skärmen med den
gamla datorn, och den funkade, dock analog). Har kopplat sladden frampå grafikkortet,
närmast chassits front, till en 4-pin från nätagget (samma som jag använder till hårddisken).

På grafikkortet, rätt nära den andra sladden, finns en liten 3-pins connector, en hane. Vet inte vad
den är till för? Har inte hittat någon information om den... Någon som har X1900XT som vet
kanske?

Till moderkortet har jag kopplat 24pins-kontakten + 4 pins kontakten som sitter precis
bredvid. Ser nu att det finns en 4-pins kontakt (5V/12V) ovanför nForce4-chipet. Har inte
kopplat in den? Det kanske man måste göra, eller? Och sen finns det en liten 4-pins-kontakt under
heat-sinken (5V/12V), har inte kopplat in något där heller... Kan det vara den som ger PCI-plateserna ström?

Har inte heller kopplat något till Com-porten. Vet inte vad den gör.

Någon som har någon idé? Vadsomhelst? Det är första gången jag monterar en dator, så
inget förslag är för dumt. Alla fläktar snurrar. Även den på grafikkortet.

Av MWest
Citat:

Ursprungligen inskrivet av J0k3
Jag tror du har fel

Nu vet jag inte om det var mig du menade, och/eller om det här bara var en troll-post. Men
jag tar ändå tillfället i akt att klargöra vad jag menade med att "inte ha förmågan att tänka i
de banorna". Det var den filosofiska aspekten av Torment jag menade. Historia, geografi
o.s.v. är det många som är intresserade av, medan avancerad filosofi inte har samma
utbredning. Dessutom är jag rätt säker på att det är "svårare" att skriva Torment än att
skriva, säg, Half Life 2. Inte för han/hon som skrev Torment (eftersom den personen i fråga
uppenbarligen redan var bevandrad i filosofi), men för en lekman på området.

Ser att många säger fysiken, och jag håller väl till viss del med. Men mest för att spelare förväntar sig en fungerande fysik i dagsläget. Den artificiella intelligensen i spel ligger fortfarande på apstadiet, och det finns en anledning att den gör det. Det finns avancerade program som simulerar fysik nästan perfekt, men fortfarande är det piloter som måste landa de kommersiella planen.

Av MWest

Beror ju förståss på vad man menar med "svårast". Om man sätter likhetstecken mellan svårt
och produktionstid skulle jag, liksom EvilNed, gissa på ett spel som Oblivion. Även om
scalingen de implementerat antagligen minskade arbetet rejält.

Menar man svårt som i att skapa "storyn", skulle jag gissa på Planescape Torment. Tror inte
många spelutvecklare har förmågan att skriva den sortens dialog, eller, för den delen, ens
fömågan att tänka i de banorna.

Tekniskt svårt måste väl vara att programmera en väl fungerande artificiell intelligens... vilket
mer eller mindre visat sig i ALLA spel, till dags dato :-). Vet inte vilket spel som har den bästa
A.I.:n. Lirar nästan bara RPG:en.

Av MWest
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666

Är 4:an bättre än 3:an?

Håller med om att 3:an är för actionorienterad. Och det gäller (om jag minns rätt) i än högre
grad för 4:an. 4:an är sämre, enligt mig. Sämst i serien. Fantastiskt bra idé, men uselt
realiserad. Sedan "känns" inte 4:an som ett Silent Hill-spel. Har t.o.m. för mig att jag läste att
4:an från början inte var menad att vara ett Silent Hill-spel, men blev det ändå. Men
sanningshalten i det påståendet vet jag inte.

Och i 4:ans anda avslutar jag med ett: "... What the hell?"

Av MWest

Har inte en aning om det spelar någon roll. Men jag har för mig att jag läste i någon tråd att
Twinmos-minnena inte var cl3, utan 2.5. Men som sagt, vet inte om det påverkar något.

Av MWest

Lägger även jag min röst på 7900GT.

Annars har ju komplett ett erbjudande på ett X1900XT för 4495 pix. Och det har 512mb.

EDIT: Såg nu att du hade SLI-moderkort. ATI kanske inte är ett alternativ för dig om du vill köra SLI... Men men, låter det stå kvar.

Av MWest
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joppepoppe
du är helt ute och cyklar ?

för det första, just X2 4400+ är väl det bästa valet i X2 familjen... lite dyr men ger dig 2x1mb cache. 4200 och 4600 anser jag vara de sämsta valen...

Tror nog han menade att X2 3800+ och 4200+ inte var något alternativ prestandamässigt, och därför var X2 4400+ det "sämsta" han skulle ha valt i X2-familjen, rent prestandamässigt.

Av MWest

Har lirat och klarat alla fyra, och liksom de flesta håller jag 2:an högst. Ruggigt bra serie.

Har följt utvecklingen av filmen rätt länge nu och har väl inbillat mig att den kommer bli grym...
samtidigt... fasen, så imponerad är jag inte av trailern. Den där häxan som säger "If you want
to bla bla, you must pass the gates of hell", är som hämtad ur någon sunkig matinéfilm. Och
den lilla flickan med svart hår (Alessa?) ... Zzz. Man har sett det förut.

Förvandlar de sedan Pyramid Head till någon puckad massmördare i stil med Jason Vorhees,
ja, då kan det sluta med att jag lämnar biosalongen.

Men men, vi har Chistopher Gans - en regissör jag har största förtroende för. Dessutom
besitter Silent Hill en aaaning mer vuxen och genomarbetad bakgrundshistoria kontra Mortal
Kombat, Streetfighter, Super Mario och Resident Evil, en grund som förmodligen kommer
avspegla sig på vita duken. Kanske den mest genomtänkta utanför de bästa rollspelen.

Av MWest

Joule: Vet att jag såg en sida där de visade skillnaden. Kanske var Widescreengamingforum.com, eller vad de heter.

Men jag mätte iaf bildytan... på ett ungefär:

NECEN: 27,5*43,7 (cm). Ramen är typ 1,6 -1,7 cm på alla fyra sidor.

19" CRT: 27,8*37 (cm).

Så fantisera en 6-7 cm bredare nittontummare.

Och för alla manualtokar: 2 sidor inställningar. Snålt! Men men, de är i alla fall tryckta på oblekt papper, tjo... :-).

Av MWest

Trumpetade tidigare i tråden ut en mod som såg lovande ut... som senare dog.

Men nu ska jag göra det igen, och den här har jag väldigt stora förhoppningar för. Har läst
många av Bloody-eyes inlägg och han verkar vara mer än tillräckligt intelligent för att ro iland
ett projekt som detta. Att han sedan har samma visioner för spelet som jag, gör ju inte saken
sämre..

Det är alltså en mod för att "rätta till" skalningen, och har ni ett account på ESF och tycker att
hans mod verkar lovande, kan ni väl skriva en rad eller två så att han känner stöd från
communityn. Eller kanske till och med ge tips på funktioner ni skulle vilja se.

http://www.elderscrolls.com/forums/index.php?showtopic=323779...

Av MWest

Hehe, ja, NWN:s OC var väl kanske ingen höjdare... eller inte "kanske", det var ingen höjdare.

Men jag vill minnas att jag såg i någon intervju (tror det var den på gamespot) att chiefen för
Obsidian (vad han nu heter) inte var så imponerad av det ursprungliga OC:et till NWN heller.
Och att de skulle göra det "mycket bättre" (såklart). Men fasen, jag tror på honom; han har
som sagt titlar att backa upp sina ord med.

Nu tänker jag inte säga att det här är fakta, men jag har för mig att han sade att
companionsen (som inte kommer vara några henchmans) kommer prata sinsemellan, som i
Baldurs gate 2. Sedan läste jag på forumet att man kommer kunna styra sina companions i
strider osv.

Allt som allt som i titlarna de flesta av oss älskar. Men men, det kan vara tiden på dygnet som
får mig att minnas de här sakerna...

Edit: Det här backar ju upp ett av påståendena iaf:

Will will be able to recruit companions? (Back to top)

"Yes, there are companions who join the player’s party over the
course of the campaign. In addition to managing themselves as
they did in Neverwinter Nights, you have full control over
companions in combat. If you want make all the decisions for your
companions in combat, you can – if you don’t want to, you won’t
have to."

Och här är lite av storyn för er som är för slöa för att kolla på
hemsaidan själva:

"The storyline of Neverwinter Nights 2 starts simply enough in the
middle of the Mere of Dead Men - in your home town, the humble
village of West Harbor. Only the brave and strong manage to eke
out a living in such a dangerous monster-ridden swamp and
Harbormen are tougher than standard folk, maintaining a certain
pride in their adversity. But one night trouble comes knocking –
and it’s looking for a long-buried relic, a remnant of a dark war
fought when you were but a child. Not long after, you are sent on
a desperate mission to Neverwinter to unearth the secrets of the
relic, all the while being hounded by opposition. From there a
chain of events force you into the role of a hero, giving you the
strength, the power, and the knowledge you need to strike back
against the forces gathering against you – and the people of the
Realms."

Av MWest

NeverWinter Nights 2

Efter att ha ojat mig till leda att Oblivion inte föll mig i smaken,
har jag nu vänt min uppmärksamhet mot ett annat spel jag har
väntat på: NeverWinter nights 2. Och till min glädje såg jag att
spelet, nyligen, fått en officiell hemsida. Inte så mycket info ännu,
men de här nygamla nyheterna är ju minst sagt lovande lovande:

"Many of Obsidian’s employees worked for Black Isle Studios and
worked on projects such as the Fallout series, Planescape:
Torment, the Icewind Dale series, and produced the Baldur’s Gate
and Baldur’s Gate: Dark Alliance series of games."

What can we expect from the Neverwinter Nights 2 campaign?

"An epic story, with plenty of role-playing opportunities. The
ability to create your own character and define that character’s
personality in the game world. Lots of exciting, D&D 3.5 edition
combat, with full control of your main character and up to three
party members of your choice. An intuitive, enjoyable interface
that helps you control the complexity of the Dungeons and
Dragons rules. If you are a fan of classic Dungeons and Dragons
RPGs like Baldur’s Gate, Icewind Dale, Planescape: Torment, or
the original Neverwinter Nights, there should be something for
you in Neverwinter Nights 2. If you’ve never played a D&D RPG
before, the more intuitive interface and clearer 3.5 Edition rules
make this a great time to start!"

Hehe, kan inte låta bli att dra på munnen vid åsynen av så
många klassiker. *dräggel*

Så till alla dom som inte svepts iväg med Oblivionvågen och som
behöver muntras upp en smula; här är länken och en titt på ett
dussin vackra screenshots (är de inte alltid det?) och er första
(nja) motståndare: Iron Golem. Det verkar som om Old-school-
RPG:en inte är på väg att dö ut, som föreslagits, långt därifrån.

http://www.atari.com/nwn2/index.php

Av MWest

f97ao: Jo, jag ser vad du menar. Och har man den inställningen så förstår jag att level-skalningen (eller vad nu den försvenskade varianten blir) känns som en bra idé.

Men Eve Online låter ju onekligen som ett Online-spel (har aldrig lirat ett sådant) och där
kanske det har större värde att kunna fortsätta lira långt efter det att Questen är slut, och
man har sett hela världen och hittat alla prylar... Men jag vill faktiskt att Oblivion ska ta slut en
dag, nämligen den dagen jag har undersökt alla grottor och gjort alla quests. Att springa
omkring i en virtuell värld där ingen säger något nytt - till skillnad från ett onlinespel där man
kan "rollspela" i högre grad och möter andra människor - skulle kännas rätt meningslöst för
mig.

Sedan misstänker jag att det tar, om inte flera hundra timmar så i alla fall hundra timmar att
klara Oblivion fullständigt, och det utan att man springer genom samma grottor flera gånger på olika levlar. Skulle jag sedan vilja fortsätta spela, så skulle jag gå vidare med diverse
officiella expansioner och moddar, hellre än att döda samma monster om och om igen (för
oavsett om monstren skalar så finns det ju inte en oändlig variation på dem). Men det är ju
återigen som jag vill ha det, och därför kommer jag aldrig säga att levelskalning är puckat,
eftersom så många människor tycker att det är bra.

Av MWest

Försvinna kommer det nog inte. Men vad som förmodligen krävs
är att det kommer någon liten men talangfull utvecklare som inte
har ekonomi att konkurrera med häftig grafik och häftiga effekter,
och som därför måste satsa på andra saker.

Det finns ju uppenbarligen ett stort sug efter rollspel som
Torment, Fallout, Baldurs Gate-serien o.s.v. så när de "stora
husen" satsar på mainstream så kan ju det mindre satsa
på "mindre häftighet" och mer old-school-rpg och ändå sälja bra.

Fast de får inte lyckas FÖR bra - mycket vill ha mer. Och då blir
det mainstream där med.

Obs, inget klankande på de moderna "rpg:na". De är bara inte för
mig, och det bästa vore om båda sorterna fanns.

EDIT: Som Corranhorn(?) skriver, ser jag också fram emot NWN 2
och Gothic 3. Såg fram lite mot Mass Effect också, men nu tror jag
att det kommer bli Oblivion i rymden...

Sen gillar jag faktiskt Final Fantasy-serien och ser fram emot
FF12.

Av MWest

Jonio: Jag och alla andra missnöjda har skrivit det gång på gång: Det har inte med
svårighetsgraden att göra. Det har med inlevelsen att göra. Att sådant som omtalas som
mäktigt inte är det. Det är som att läsa sagan om ringen och veta att Sauron, Gandalf och
ringvålnaderna är lika mäktiga som hober. Hur kul är det?

Du kan döda rikets mäktigaste kämpe på arenan på level 1 (och nästan alla andra bossar,
Umbra bl.a.), och sedan när du levlat upp och blivit ännu mäktigare, få stryk av en varg. Det förstör inlevelsen.

När du går in på någon taverna och hör besökarna tala lågt och skrämt om något hemskt
ställe, någon mäktig magiker, någon borg infekterad av vampyrer, mm, så vill du gärna tro att
det här stället, den här magikern, den där borgen infekterad av vampyrer verkligen är ett
hemskt ställe eller person, och inte ytterligare en random grotta eller monster skalad efter din
level. Det förstör inlevelsen.

Utrustningen finns inte i världen från början utan trollas dit när du gått upp i level. Det förstör
inlevelsen.

Efter level tjugo kommer alla banditer springa omkring i deadric armor. Hur har de råd med
det? Det förstör inlevelsen. Och varför ska du utforska olika grottor för att få en deadric armor
när du lika gärna kan utforska samma grotta gång på gång tills du levlat upp och deadric
armor blir lika vanligt som fur armor?

Vilken grotta du än går in i kommer ha skatter som baseras på din level, och inte på hur
skräckinjagande den verkar. Det förstör inlevelsen och viljan att utforska. Likadant med
kistorna.

Du tjänar ingenting på att levla upp. Det förstör viljan att levla upp. Inte för att jag vill ha det
lättare senare, utan för att jag vill känna att jag gjort någonting. För när jag har levlat upp
kan jag gå till svårare ställen, och få min utmaning där.

Osv Osv.

Av någon anledning verkar det omöjligt för de som gillar nuvarande system att förstå vad vi
som inte gör det menar, eller varför det är så viktigt för oss... Men samtidigt kan jag omöjligt
förstå hur man kan tycka nuvarande system är bra, så det är väl som jag skrev tidigare två
olika tankesätt som verkligen går stick i stäv med varandra.

Alltså: Det handklar inte om svårighetsgraden. Det handlar om INLEVELSE.

Av MWest

Här är en mod som verkar kunna tackla level-scaling-problemet, nästan för bra för att vara
sann. Enkel i terorin, men frågan är hur den fungerar i praktiken med fasttravel, och levlande i
dungeonsen...

I vilket fall är det den bästa ideén som jag har sett hittills, och fungerar den, då kommer
Oblivion, tillsammans med andra moddar, ta ett stort steg mot att bli det spelet i alla fall jag
hoppades på.

http://www.elderscrolls.com/forums/index.php?showtopic=309978...

Av MWest

Du har rätt. Det kommer krävas en viss grad av skalning. Förmodligen en stor grad. Det är väl
priset för att ha en så här öppen och stor värld där vissa vill plöja genom mainquestet det
första de gör och andra, som jag, vill göra alla sidoquests innan.

Har ärligt talat inte tänkt speciellt mycket längre än till en statisk värld, men det kanske inte
krävs alltför stora ingrepp för att göra levlande och utforskande "värt" mödan... Hmm...

Nu blev jag lite positiv igen, tack

Lirade aldrig Morrowind, hade för kass dator. Har bara läst vad andra skrivit, och fick för mig
att mycket av looten och monstren inte skalades. Att det var därför det var så svårt i början
och så lätt i slutet.