Tog mig uppdraget att bygga ett kort för att visa upp små söta 4:a teckens alfanumeriska displayer som vi säljer på Elektrotekniska föreningen på LTH i lund.
Den ska i morgon sättas i en monter utanför vår dörr.
Har använt 2 displayer där man kan scrolla meddelanden på. För att få en fin look på det fick det bli att etsa ett kretskort till det, det var tvunget med ett dubbelsidigt för att slippa göra allt för många bryggor.
baksida, jag gjorde en ordentlig miss när jag ritade schemat till kortet och råkade sätta GND på de pinnar till displayerna som skulle ha +5v så det fick bli att ta fram skalpellen och göra en liten fullösning på baksidan.
För att man enkelt ska kunna byta meddelnaden på displayen har jag så man kan koppla in ett vanligt ps/2 tangentbord och helt enkelt bara skriva in meddelandena.
Denna funktionen funkar hyffsat, om man skriver långsamt och ser till så man släppt föregående knapp innan nästa trycks ner så går det utmärkt. men börjar man slarva och skriva snabbt hinner den inte med riktigt.
En lösning skulle nog vara att ha ett FIFO minne men det får bli till nästa version om där kommer någon.
att driva en motor eller fläkt direkt från usbn är inte att rekomendera, men med ett usb-chip eller dylikt så är det inte så ruskigt svårt, krävs lite programering som alltid dock
Har byggt ganska mycket ytmonterat själv och kan säga som många andra att det är förvånandsvärt enkelt. Men jag använder ytmonterade komponenter till projekt som är påväg att bli klara, först testkopplar jag och utvecklar med vanliga hålmonterade komponenter på experimentplatta och om det funkar bra så etsar jag kort och använder då oftast ytmonterat.
största fördelen är att man slipper borra en massa hål på sina etsade kort
Proceduren när jag etsar är
1. Rita layout i datorn
2. skriva ut på papper, använder för det mesta vanligt vitt papper och en laserskrivare.
3. belyser ett kort med fotoresistans på med uv-ljus igenom pappret som skrevs ut.
4. lägger ner detta i ett bad av natriumhydroxid,då löses fotoresistansen som har blivit belyst av uv-ljuset bort och det återstående bildar en skyddande hinna .
5. detta läggs sedan ner i upphettad natriumpersulfat och ligger där i under omröring tills kopparn har försvunnit.
detta kan göras antingen med fräsig uv-exponeringsbox och etstank med värme och luftbublor fixar cirkulation i vätskan.
det kan också göras på det billiga viset, en uv-källa. t.ex en halogenlampa utan uv-filter. Och en vanlig skål med varmtvatten(ca 50grader) som etspulvret(natriumpersulfat) har blandats ut i. men då får man stå och hålla cirkulation på vätskan själv genom att vagga lite på skålen.
det man bör tänka på är så man inte lägger kretskortet platt mot någon plåt i chassit utan där ska vara nån isolering imellan, sen så bör man ju montera det så att man inte lätt kan komma åt det med en tå eller liknande eller så inte ens kära husdjur snokar runt och blir grillat.
det står ju i databladet att den är kompatibel med KS0066 styrchippet och lite googlande säger att den är kompatibel med hd44780 standareden så det borde bara vara att plugga in och köra på som vanligt
ZecretW: ja det har du rätt i ju, frågan är nog mer om jag orkar göra om hela teckentabellen, får se hur trångt det blir nu, med atmega16 har jag dubbelt så mycket utrymme så där finns nog lite plats att slösa
Rixard: ja den blev väldigt billig för mig, råkade springa över ett lite trasigt färdigetsat kort som jag fick gratis och så fick jag köpa en komponent för 10:- sen hade jag resten hemma.
tja det beror på vilken krets man använder, det ska gå att bygga egna programerare till alla mikrokontrollers men jag har inte lyckats så bra med mina picprogramerare. Avr programeraren funkar perfekt dock kostade typ 10:- för mig att bygga
zahnn: ja lyckades laga de, men det var lite pilligt hade varit mycket enklare om de hade varit hela från början. men 4-5 timmars lödsniffande så löste det sig.
Rixard: 512kb kommer du oerhört långt på, på pic16f876 är där ju bara 8k programmminne
matrisen styrs av en mikrokontroller, på första stora displayen skrev jag koden till denna mikrokontrollern i basic.
sen har jag skrivit ett program i datorn i c++ som gör att jag lite lätt kan skicka ut vad displayen ska visa utan att jag ska behöva programera om hela mikrokontrollern.