På Game Developer Conference i San Francisco intog Khronos Group scenen för att tillkännage den senaste versionen av OpenGL. Det nya gränssnittet är den främsta utmanaren till Microsofts DirectX 11 och bygger på öppen källkod.

I OpenGL 4.0 utlovas bland annat bättre kompatibilitet med OpenCL, ett gränssnitt som gör det möjligt för grafikkortet att utföra andra beräkningar än bara grafik. Andra uppdateringar är ytterligare två shadernivåer som låter grafikkortet avlasta CPU vid tesslering.

Version 4.0 klarar av att använda data som genererats av andra gränssnitt, exempelvis OpenCL direkt på grafikkortet utan att behöva gå omvägen via CPU. Dessutom tillkommer allmänna förbättringar av ramverket som bland annat gör det mer anpassat till moderna grafikkort.

Representanten Barthold Lichtenbelt från OpenGL Work Group och till vardags chef på Nvidias OpenGL-avdelning anser att OpenGL 4.0 är ett stort steg mot modern grafik på flerplattformslösningar för webben, mobila enheter och även på persondatorer.

The release of OpenGL 4.0 is a major step forward in bringing state-of-the-art functionality to cross-platform graphics acceleration, and strengthens OpenGL's leadership position as the epicenter of 3D graphics on the web, on mobile devices as well as on the desktop

Lichtenbelt meddelar även att Nvidias kommande grafikkort baserade på Geforce Fermi har fullt stöd för OpenGL 4.0 när de lanseras den 26 mars.

De fullständiga specifikationerna finns på OpenGL.org.