Test: Bioshock Infinite

Egenskap

Värde

Titel

Bioshock Infinite

Utvecklare

Irrational Games

Genre

FPS

DirectX-version

11.0

Lanseringsdatum

2012-03-26

Systemkrav

  • Intel Core 2 Duo 2,4 GHz eller motsvarande

  • Radeon HD 3870, Geforce 8800 GT

  • 2 GB RAM

Testinställningar

Ultra med DDOF, FXAA (upplösning varierar)

I Bioshock Infinite tar spelaren rollen som Booker DeWitt, tidigare Pinkerton-agent med uppdrag att leta reda på och hämta unga flickan Elizabeth. Ärendet komplicerat en smula av att hon befinner sig i Columbia, en flygande stad sedan länge försvunnen bland molnen.

Senaste Bioshock renderas med grafikmotorn Unreal Engine 3, med stöd för bland annat avancerade DX11-effekter. Som grädde på moset ingår även ett separat verktyg för prestandatester, vilket gör det till en barnlek att plocka hem rätt siffror.

Även i Bioshock Infinite fortsätter Nvidias nykomling att uppvisa tveksamma prestandasiffror. Konkurrenten AMD:s Radeon R9 295X2 presterar här cirka 8 procent bättre än Geforce GTX Titan Z, medan två SLI-kopplade Geforce GTX 780 Ti-kort kan stoltsera med nästan 14 procent bättre prestanda än det nya flaggskeppet.

Historien upprepar sig i den högre upplösningen samtidigt som Geforce GTX Titan Z tappar ytterligare mark. Radeon R9 295X2 presterar här drygt 11 procent bättre än det gröna lagets nya värsting samtidigt som två Geforce GTX 780 Ti presenterar ett 16 procent bättre resultat än Geforce GTX Titan Z.

Renderingstider

Graferna för renderingstider representerar hur lång tid varje bildruta tar att rita upp mätt i millisekunder. Värdet kan ge nya insikter runt prestandaproblem, men påverkas samtidigt starkt av flaskhalsar från till exempel processor eller spelmotor. Observera att sekvensen inte nödvändigtvis motsvarar underlaget för FPS-värdena ovan. Mer information finns på sidan "Testsystem, mjukvara och metod".

bioshock_titanz.png
bioshock_780ti_sli.png
bioshock_295x.png

Nvidia har fortsatt problem med att få till flytet i Bioshock Infinite, vilket syns både i grafen och en subjektiv bedömning av sekvensen. AMD övertygar betydligt mer med både en snygg graf och ett upplevt trevligt flyt i spelet.