Prestanda: World in Conflict

Vi skall främst se närmare på DirectX 10-spel denna gång och vi skall börja med World in Conflict som är ett realtidsstrategispel.

Nvidia i topp men HD 3870 är inte så långt efter, men det äldre HD 2900 XT hänger inte riktigt med.

Nu när vi har med Radeon HD 3850 har bilden förändrats en hel del då detta kort helt utklassar Nvidias 8600-serie, som i sin tur presterar märkbart bättre än Radeon 2600-serien.

MSI 8600GT Twinturbo körs i med Turbo-knappen intryckt vilket här ger den exakt samma prestanda som Gigabyte 8600GTS. Efter dessa två kort kommer Radeon HD 2600-serien.

Budgetkorten Geforce 8500 GT och 8400 GS får lite bättre resultat än HD 2400 XT och HD 2400 PRO.

Överklockar man de olika grafikkorten ändras inte fördelningen nämnvärt.

Vid högre upplösningar förändras bilden lite. Geforce 8800GTS 512 MB, 8800 GTX och 8800 GT är fortfarande de som får bäst resultat, men Radeon HD 3870 har här bättre prestanda än de båda äldre 8800 GTS-korten. HD 2900 XT hamnar strax efter GTS-modellerna.

Radeon HD 3850 är långt före 8600-serien som i sin tur hamnar lite före Radeon 2600-korten. Geforce 8500 GT får lite bättre resultat än de övriga i budgetsegmentet men annars är det inte någon stor skillnad.

Överklockning påverkar inte fördelningen speciellt mycket denna gång heller, men det är värt att notera att högre frekvenser inte gav HD 2900 XT speciellt mycket bättre prestanda.

Fördelningen är i princip densamma med kvalitetsförbättringar såsom kantutjämning. Vi kan däremot se att ATI-korten tappar mer prestanda än Nvida-modellerna med dessa inställningar.

Geforce 8500 GT får här samma prestanda som Radeon HD 2600 PRO. Normalt borde 2600 PRO vara dyrare men i just detta fallet är det 8500 GT-kortet som kostar mer. Nvidia-kortet är faktiskt lite svårplacerat då det egentligen ligger mellan budgetkorten och mellansegmentet.

Nvidias modeller dominerar även när man överklockar korten och Geforce 8500GT fick återigen samma resultat som Radeon HD 2600 PRO.

I dessa tester ser vi verkligen att minnesmängden får betydelse. Både Geforce 8800 GTS (512 MB) och 8800 GT tappar jämfört med 8800 GTX och Radeon HD 2600 XT får äntligen nytta av sina 512 MB (kommer före 8600-serien).

Vi kan även se att PNY 8800GTS (320 MB) är långsammare än MSI 8800GTS (640 MB).

Om vårt 8800 GTS-kort (640 MB) hade överklockat högre hade det troligen fått bättre resultat än Geforce 8800 GT-kortet.