Permalänk

Hur sprayfärgar man rätt?

Hej! Jag vill skaffa ett tema i min dator, och vill färga mina vita fläktar till röda. Jag vill veta vilka typer av sprayfärg jag behöver köpa, hur det ska slipas innan, om det är någon annan "Primer" som ska användas, osv... Tacksam för svar Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vedhugarn2000:

Hej! Jag vill skaffa ett tema i min dator, och vill färga mina vita fläktar till röda. Jag vill veta vilka typer av sprayfärg jag behöver köpa, hur det ska slipas innan, om det är någon annan "Primer" som ska användas, osv... Tacksam för svar Mvh

Du kan inte spraymåla fläktar.. de kommer låta som tusan och vibrera. det finns en del "dyes" som man kan använda dock.. kommer fram om man googlar.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Skrivet av OskarW90:

Du kan inte spraymåla fläktar.. de kommer låta som tusan och vibrera. det finns en del "dyes" som man kan använda dock.. kommer fram om man googlar.

Vet du var man kan köpa sånt i Sverige?

Permalänk
Medlem

Det går visst att spraymåla fläktar, har sett ett stort antal "mods" med målade fläktar.
Men visst finns risken att det blir obalans om man inte sprayar jämnt, men det är ju upp till var och en.

Skulle gissa på att man får ta det försiktigt bara så skall det nog gå bra.

Alternativet är att skaffa nya fläktar med rätt färgtema.

Permalänk
Skrivet av loefet:

Det går visst att spraymåla fläktar, har sett ett stort antal "mods" med målade fläktar.
Men visst finns risken att det blir obalans om man inte sprayar jämnt, men det är ju upp till var och en.

Skulle gissa på att man får ta det försiktigt bara så skall det nog gå bra.

Alternativet är att skaffa nya fläktar med rätt färgtema.

Har kollat upp ganska mycket nu och ser också många som gjort det. Jag vill inte lägga alla pengar på nya fläktar, känns onödigt... Vill mest veta var man kan köpa sprayfärg i Enköping

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vedhugarn2000:

Har kollat upp ganska mycket nu och ser också många som gjort det. Jag vill inte lägga alla pengar på nya fläktar, känns onödigt... Vill mest veta var man kan köpa sprayfärg i Enköping

Sprayfärg finns i nästan alla bygghandlar, Jula, Harald nyborg, jem&fix, bauhaus eller dylikt. Ingen aning vad ni har i Enköping men antar ni har något sånt. Skulle dock uppmana samma sak som de andra, blir mycket missljud när man sprayar fläktar och om du gör det, spraya inte bara rakt på fläkten, du måste plocka isär osv. Så själv hade jag lagt pengarna på nya fläktar istället.

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk

Enda butiken jag hittat på nätet som kanske har vad jag söker är mekonomen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vedhugarn2000:

Enda butiken jag hittat på nätet som kanske har vad jag söker är mekonomen

Köp bara inte biltema färg eller liknande skit.
CRC, Molotow är något att rekomendera. Haft även bra erfarenhet av Deco Max Primers.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Är det någon som har källa på att fläktarna blir obalanserade? Alltså, som i att ha varit med om det själv? Jag har enormt svårt att se att de få gram färg du sprayar på skall kunna störa bladet. Bladet i sig borde vara mer obalanserat än det från fabrik då det är gjutet. Men se till att skydda elektroniken, och spraya i TUNNA lager. Blir mycket bättre resultat då, jämnare täckning och det kommer inte rinna

Permalänk

Har väldigt svårt att hitta en butik här som säljer något jag vill ha... Åtminstone på nätet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vedhugarn2000:

Har väldigt svårt att hitta en butik här som säljer något jag vill ha... Åtminstone på nätet

http://www.skapamer.se/sprayfarg-montana-gold-for-proffs-400m...

Billig, hög kvalité och en mängd urval färger. Bättre än så blir det inte.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Skrivet av Bakgrund:

http://www.skapamer.se/sprayfarg-montana-gold-for-proffs-400m...

Billig, hög kvalité och en mängd urval färger. Bättre än så blir det inte.

Tack för länken! Men är det mer än en man behöver? Asså, man slipar ju först, men behöver man en primer och sen själva färgen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vedhugarn2000:

Tack för länken! Men är det mer än en man behöver? Asså, man slipar ju först, men behöver man en primer och sen själva färgen?

Blir ju bäst om man kör med primer först såklart, men om ytan är lite matt fungerar det för det mesta ändå.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Skrivet av Bakgrund:

Blir ju bäst om man kör med primer först såklart, men om ytan är lite matt fungerar det för det mesta ändå.

Har du nån koll på precis hur man gör eller ska jag googla runt lite?

Permalänk

brukar inte behövas primer om inte ytan kommer bli utsatt för nån speciell nötning utan då brukar de räcka med att rugga upp ytan lite och sen dubbla lager färg bara så att de täcker ordentligt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

brukar inte behövas primer om inte ytan kommer bli utsatt för nån speciell nötning utan då brukar de räcka med att rugga upp ytan lite och sen dubbla lager färg bara så att de täcker ordentligt.

Tack för svar! Så om jag fattat det rätt, sandpappra lite på ytan så färgen fäster bättre. Spraya på ett tunnt lager färg, vänta en stund, slå på ett lager till, vänta ett dygn, och sen är det klart? Hur länge ska jag vänta mellan lagrerna? Ska jag ha flera lager?

Permalänk
Skrivet av Vedhugarn2000:

Tack för svar! Så om jag fattat det rätt, sandpappra lite på ytan så färgen fäster bättre. Spraya på ett tunnt lager färg, vänta en stund, slå på ett lager till, vänta ett dygn, och sen är det klart? Hur länge ska jag vänta mellan lagrerna? Ska jag ha flera lager?

ju tunnare lager du kör desto fortare brukar de torka brukar räcka att vänta nån timme imellan om man kör riktigt tunt.

sen tipsa att du ska altid röra burken när du sprayar å inte hålla still utan flytta strålen från sida till sida relativt snabbt men fortfarande så de täcker bra och i vändningarna helt gå utanför objektet som du sprayar så du inte får en färgblobb där du byter håll.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Ghetto mod = ha fläkten igång när du sprayar färg..
Har gjort så på en fläkt, kräver tyvärr lite mer färg för att det ska täcka helt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

Ghetto mod = ha fläkten igång när du sprayar färg..
Har gjort så på en fläkt, kräver tyvärr lite mer färg för att det ska täcka helt.

Skickades från m.sweclockers.com

Inte på full hastighet hoppas jag

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Bakgrund:

http://www.skapamer.se/sprayfarg-montana-gold-for-proffs-400m...

Billig, hög kvalité och en mängd urval färger. Bättre än så blir det inte.

Tack för tipset. 40 kr burken och 30 kr frakt var ju sjukt bra pris. Till och med billigare än biltema.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av morxy49:

Inte på full hastighet hoppas jag

Nja, halvfart på ett ungefär.
Körde på 5v.
Det blev jämt med färg alla fall

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Commander:

Köp bara inte biltema färg eller liknande skit.
CRC, Molotow är något att rekomendera. Haft även bra erfarenhet av Deco Max Primers.

Utveckla gärna den varningen.

Jag köpte senast för två år sedan plastprimer, vanlig färg, motoremalj, högtempfärg, fälgfärg mm på Biltema. Allt har blivit mycket bra, nästan proffsresultat med de vridbara munstyckena, med platt spridningsbild.

Det kanske är det vanliga att kvaliteten kan variera beroende på vilka de samarbetar med, men att varna rakt över hela linjen är fel, imho.

Würth t ex som jag också använt samtidigt är lite bättre, men håller dubbla priset och har inte lika bra munstycken.

Som med all målning är handlaget bakom oerhört viktigt för slutresultatet.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

ju tunnare lager du kör desto fortare brukar de torka brukar räcka att vänta nån timme imellan om man kör riktigt tunt.

Följ alltid anvisningarna på burken till punkt och pricka. Det vanliga är att man ska spreja det andra lagret inom fem minuter eller efter 24 timmar. Emellan ska du låta det vara.

Obs att fläktblad kan tillverkas av flera olika slags plaster. Vissa kan ta färg bra, andra flagnar direkt.
Om någon annan på ett forum någonstans har målat precis de fläkt du har så kan du väl läsa på och ev. skicka ett PM till den personen och fråga vad den personen har haft för erfarenheter.

Primer är ganska tjockt så det är nog inte bra på en fläkt som ska vara i balans. Oftast behövs det inte.
Det finns speciella s.k. "plast primer" som är genomskinliga, men de är för speciella plaster och speciella färger och då måste du ha just den plasten och använda den färgen, annars fäster den faktiskt sämre än vad hobbyfärg skulle ha gjort utan primer.
Slipa med fint sandpapper (1000 eller högre) för att öka vidhäftningen och tvätta sedan med diskmedel och vatten för att få bort damm och eventuella oljor från händerna. Rör inte ytan som ska målas.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Utveckla gärna den varningen.

Jag köpte senast för två år sedan plastprimer, vanlig färg, motoremalj, högtempfärg, fälgfärg mm på Biltema. Allt har blivit mycket bra, nästan proffsresultat med de vridbara munstyckena, med platt spridningsbild.

Det kanske är det vanliga att kvaliteten kan variera beroende på vilka de samarbetar med, men att varna rakt över hela linjen är fel, imho.

Würth t ex som jag också använt samtidigt är lite bättre, men håller dubbla priset och har inte lika bra munstycken.

Som med all målning är handlaget bakom oerhört viktigt för slutresultatet.

Finishen har aldrig varit bra för mig med Biltema's egna färg och får allt för ofta att den rinner fast man tog ganska sparsamt, Molotow färgen jag testade senast var helt underbar. Färgstark och höll sig bra utan att det började rinna och dyl samt priset per burk hamnade på ~60kr.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk

bästa märket i sprayburk är MOTIP (utbildad karossare)

Visa signatur

Enthoo luxe | Custom loop |
GTX TITAN 3-Way SLI | 3960x@5ghz | x79 black edition
32GB ram | Samsung EVO 500GB | Lepa G1600 | <3

HTPC rajintek styx | i5 2500k@4,8ghz | GTX TITAN |

Permalänk
Medlem

Vill man ha ett riktigt bra resultat så använder man inte en sprayburk.

Även den billigaste färgspruta ger ett bättre resultat, och har man ingen kompressor, så funkar det med en väldigt hårt pumpad däckslang. Tro mig, ska man bara måla några flänsar så räcker det, och resultatet blir bättre.

En billig färgspruta får man för 200kr och med flera olika munstycke, och det är väldigt stor skillnad om man jämför mot en plastmunstycke som sitter på en sprayburk.

Jobbade som sprutmålare för många år sen, och allting hänger på munstycket.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av skog1s:

Vill man ha ett riktigt bra resultat så använder man inte en sprayburk.

Även den billigaste färgspruta ger ett bättre resultat, och har man ingen kompressor, så funkar det med en väldigt hårt pumpad däckslang. Tro mig, ska man bara måla några flänsar så räcker det, och resultatet blir bättre.

En billig färgspruta får man för 200kr och med flera olika munstycke, och det är väldigt stor skillnad om man jämför mot en plastmunstycke som sitter på en sprayburk.

Jobbade som sprutmålare för många år sen, och allting hänger på munstycket.

Just därför fungerade de Biltemaburkar jag köpte senast riktigt bra. Mycket bra munstycken med platt, bred sprutbild och mycket finfördelad färgdimma. Vridbara också beroende på vad man ska måla. Speciellt kylflänsar är väldigt bra/enkla att måla med den platta sprutbilden.

Givetvis är en riktig spruta bäst, men kostar betydligt mer och kräver noggrann rengöring.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Köp bara inte biltema färg eller liknande skit.
CRC, Molotow är något att rekomendera. Haft även bra erfarenhet av Deco Max Primers.

Biltema hobbyfärg fungerar hur bra som helst.
Sprayade både ett chassi och nyligen en xbox 360 kontroller och resultaten blev riktigt bra.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Skrivet av Vedhugarn2000:

Hej! Jag vill skaffa ett tema i min dator, och vill färga mina vita fläktar till röda. Jag vill veta vilka typer av sprayfärg jag behöver köpa, hur det ska slipas innan, om det är någon annan "Primer" som ska användas, osv... Tacksam för svar Mvh

http://www.sweclockers.com/forum/5-modifikationer-och-egna-ko... Där kan du läsa lite om att spraymåla i allmänhet.

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4