Crysis 2 endast DX9 – DX11 kommer "senare"

Permalänk
Medlem

Jag tycker iaf att grafiken är acceptabel för att vara en GRATIS DEMO iaf.

Jag kommer köra DEMOt så länge de går och känna lite på hur kännslan är i spelet.

Jag nickar Ant3 om någon känner för att adda mig.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av tEan:

Oj,oj någon som ätit "bitchflakes" till frukost? Att skylla dålig försäljning av crappigt(för att använda dina ordval) konsolportade spel till pc pga piratkopiering är verkligen att försöka skjuta skulden ifrån sej!.Ingen vill betala för skit är den enkla sanningen.

Blizzard,Valve är lysande exempel på hur man faktiskt kan tjäna enorma summor samtidigt som man tillgodoser pc spelarna`s behov. EA och Activision borde följa deras exempel men tyvärr så är dom bara giriga svin med absolut noll framförhållning.

Jag förstår inte vad du menar. Sedan stod det kanske "crappigt" i någon av mina poster men det är ju för att i dom sammanhangen klagade andra på att dom är crappiga, fast kanske med ett annat ord, men det är väll meningen av ordet som räknas. Sedan är du en till i mängden som missat halva poängen.
Jag säger att piratkopiering bidragit till att föra oss till den situation vi är i idag - inte att all skuld ligger bara där (säger inte att den inte gör det heller iof). Din "enkla sanning" är så väldigt enkel att jag i sammanhanget nästan skulle kalla det en lögn.

Om du alls läst vad jag skrivit i tidigare poster sa har jag om och om igen förklarat att man måste se det ur ett tidsperspektiv:
1. Kopiering minskar PC-marknaden samtidigt som konsolerna ökar.
2. Det inträffar en brytpunkt där speltillverkare satsar mer på konsol än PC eftersom det är mer lönsamt
3. Sämre spel på PC -> PC-marknaden minskar ännu mer i förhållande till konsol.
Vi befinner oss idag på punkt 3. Men du försöker ignorera piratkopieringens påverkan i det förflutna, dvs. punkt 1 och 2. Dvs. din så kallade enkla sanning är så grovt förenklad att den är missvisande. Skäms!

Fortfarande inte läst ett enda inlägg som direkt berör eller diskuterar det tidsperspektiv jag beskrivit där ovan.
Alla bara drar till med grova förenklingar och "enkla sanningar" hela tiden eftersom då behöver man inte tänka till på djupet. Är det inte bättre att komma med ett väl genomtänkt svar än att bara ta en snabb genväg via magkänsla och "sunt förnuft" och hastigt dra ihop nått.

Jag försöker uppmana folk att tänka till och ifrågasätta de vedertagna värderingarna. Det är något man behöver göra då och då om man ska hänga med i tiden. Det som var sant förra året kanske inte är sant idag. Ni klagar på att spelföretagen inte gjort detta samtidigt som ni arrogant gör exakt samma själva utan att granska ert eget handlande. Tråkigt.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Några av oss menar på att spelindustrin mer eller mindre har åsidosatt pc-marknande och nu har vi lite mer bevis i och med crysis (spelet som har varit the shit) nu gått och blivit multiplattform och dx11 kommer kanske senare (om vi har tur). Då menar andra att så inte är fallet utan pc-spelen frodas och vi andra gnäller bara över något som inte finns annat än i våra huvuden. Metro2033 är ett spel som oftast nämns i detta läge som "lulz. Det har ju saker som inte konsolspelare får ta del av.", men de väljer inte att nämna att det är dåligt optimerade grafiska effekter.

Det håller jag med om det och hållet, att säga att man i denna position efter nyheterna om Crysis 2 inte har rätt till att uttrycka sig angående var branschen är påväg är bara löjligt. Det humoristiska i det hela är att vissa verkar ha fått för sig på allvar att denna så kallade "gnäll" är till exempel endast gentemot om det står ett textstyckte i menyn av spelet eller ej; Ett problem som uppstår när folk inte läser mellan raderna eller förstår sig på sammanhanget utan tolkar en mening av.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Avstängd

Roligt att läsa denna tråd faktiskt! Många skyller på att PC användare kopierar spel och då skrattar jag inombords!
Jag tror folk med kryssboxar,ps3or och wii står för en större del av kopiering! Jag köper mina spel till PC då jag aldrig spelar Singel lame delen.PC spel är i regel billigare så 2 kopierade pc spel på ett konsoll spel

Är som sagt övertygad att konsollägarna är en stor bov.

Och snälla Crysis?Spelar ingen roll hur snyggt det är visuellt då det saknar spelkänsla helt och hållet! Jag skulle kunna vänta tills det dyker upp på konsum "Ta 2 för 99 spänn" och sätta i bokhyllan.

Visa signatur

Core I7 920,Cosair 12gb ddr3,GA-ex58-UD5,Gigabyte GTX580,Corsair HX 850W,Intel X25MG2 160GB,2st WS 2TB@7200,Wacom Intous4 medium.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thewiruz:

Roligt att läsa denna tråd faktiskt! Många skyller på att PC användare kopierar spel och då skrattar jag inombords!
Jag tror folk med kryssboxar,ps3or och wii står för en större del av kopiering!

När jag läste det här skrattar jag inombords.

Du tror fel, i alla fall givet tillgänglig data. En undersökning som riktade in sig på ett fåtal populära spel finns här:

http://www.tweakguides.com/Piracy_4.html

Citat:

Fallout 3 (released Oct. 30 2008):
PC Version:
(...)
I counted almost 90 individual torrents for the full PC version of Fallout 3. The small sample listed above adds up to 271,563 downloads in a one month period.
XBox 360 Version:
(...)
The sample listed above adds up to 19,988 downloads in a one month period.

De tar upp 3-4 spel där, och i varje exempel är andelen piratade PC spel ungefär 10 gånger så hög som andelen piratade 360 spel, eller konsoll-spel totalt. Detta för 2008.

Metodiken för hur undersökningen gjordes kan givetvis ifrågasättas, man kollar inte USENET, osv, men som ett par ganska tydliga samples är det inte helt fel ute. Kan du hitta något stöd för att konsollspelen piratas i större utsträckning än PC-spelen så läser jag gärna nyare artiklar.

EDIT: Fler länkar, uppdaterat för 2010:
http://torrentfreak.com/call-of-duty-black-ops-most-pirated-g...

Citat:

As can be seen from the three lists below, PC games are by far the most downloaded titles, with on average more than three times the number of downloads compared to Xbox 360 and Wii releases.

Permalänk
Medlem

Jag får väl vara kärringen mot strömmen och säga att det är bra att Crysis 2 endast använder Dx9.
Gör det mycket lättare få igång spelet i Linux mha Wine.
Sen ska man väl helst köpa det via Steam också.

Men jag tycker nog att om den här trenden fortsätter så borde Microsoft bli lite mer oroade.
Surfa runt och skriva enklare dokument kan man göra på vilket OS som helst, även på nyare prylar som surfplattor och telefoner.
Varför ska man då köpa en PC med Windows 7 (8,9, X) om spelen ändå finns (mestadels) på konsolerna?

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Skrivet av A7V:

Varför ska man då köpa en PC med Windows 7 (8,9, X) om spelen ändå finns (mestadels) på konsolerna?

Jag tycker inte det där sista du sa riktigt stämmer
De flesta spel som finns till konsoll finns till pc också vad jag sett.
Däremot finns det några spel som är t.ex ps3 exclusive eller kryssbox exclusive (älskade det namnet)
Men det finns också några spel som är pc anpassade som t.ex tf2

Permalänk
Medlem
Skrivet av tEan:

Oj,oj någon som ätit "bitchflakes" till frukost? Att skylla dålig försäljning av crappigt(för att använda dina ordval) konsolportade spel till pc pga piratkopiering är verkligen att försöka skjuta skulden ifrån sej!.Ingen vill betala för skit är den enkla sanningen.

Blizzard,Valve är lysande exempel på hur man faktiskt kan tjäna enorma summor samtidigt som man tillgodoser pc spelarna`s behov. EA och Activision borde följa deras exempel men tyvärr så är dom bara giriga svin med absolut noll framförhållning.

Så du menar att man vill spela de dåliga spelen men vill inte betala för sig? Hur kommer det sig att spelen inte är lika piratade på konsol? Är det för att spelen är bättre eller är denna typ av spelare mer ärliga? Eller är det så enkelt att pc-spelaren med ca 4 enkla musklick har ett nerladdat, crackat och fullkomligt spelbart spel gratis och att det är lite mer komplicerat för konsolanvändaren?

Låt oss använda oss Black ops som exempel.
Nedan visar på hur många nedladdningar som har gjorst (uppskattat)
http://torrentfreak.com/call-of-duty-black-ops-most-pirated-g...

kontra dess försäljningen på de olika plattformna.
http://listphobia.com/2010/11/21/10-best-selling-video-games-...

Väldigt trista siffror och om jag skulle ha något att säga till om så skulle jag enkelt sagt "fuck pc spelarna. Vi går all in i konsolvärlden". Lite det jag misstänker Crytek har gjort och helt sonikt satsar på plattformar som säljer spel och är inte lika utsatt för piratkopiering. Cash is king.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Jag tog bort ett inlägg som bröt mot §7 i våra regler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khenke:

Förstår inte att alla trådar i forum alltid skall sluta med att handla om piratkopiering.
"If you cant beat them join them" så...

Spel utan drm och som kommer ut som demo piratkopieras likförbannat. Black ops, ett multiplayerspel, såldes i ca tre hundra tusen ex som pc-spel och resterande miljoner sålda ex hamnade på konsollsidan. Det laddades enligt en form av statistik väldigt mer frekvent till pc än till övriga format. you do the math.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Hjälpsam

Nu blir det i alla fall inte lika många "Maxar den Crysis2" frågor.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Låt oss använda oss Black ops som exempel.

Bra val.

Se http://gamrreview.vgchartz.com/sales/44950/call-of-duty-black...

Siffror endast PC:
Försäljning efter 7 veckor: 914,020
Nerladdning efter 7 veckor: 4,270,000

Nu ser siffrorna inte lika hemska ut längre, men så har jag använt KORREKT statistik och inte vinklat genom att jämföra försäljningen efter en vecka i BARA en region mot nerladdning efter 7 veckor för hela världen.

Dvs ca 4,67 gånger mer nerladdning. Visst. Hemskt om det skulle betyda att det är 4.3 millioner mindre sålda spel. Eller vänd på det. Fantastiskt om det sålts 500 tusen mer pga att folk testat via nerladdning först och köpt sedan.

Och jo jag förstår att det är ju knappt värt att lägga ner mer än en vecka på att porta ett spel vettigt om man bara säljer en million mer spel... *ironi*

Och att Black Ops var (inte testat det sedan jag slutade spela efter någon vecka så kan ju forstfarande vara så) nära ospelbart på PC kan ju ABSOLUT inte vara en orsak att det sålde sämre på PC. Eller att det är ett konsol spel som är portat ist för utvecklat för PC... *ironi*

Och du är välkommen att använda mer siffror (som du förvrängt) för att bevisa någonting. Fast du får vara redo på ge mig en rolig stund då med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Nu blir det i alla fall inte lika många "Maxar den Crysis2" frågor.

svaret blir "lulz. jag maxar det med xbo360n. hur mycket sa du att din dator kostade?"

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

you do the math.

Jepp, då du tydligen inte kan så har jag gjort det åt dig. Se ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khenke:

Bra val.

Se http://gamrreview.vgchartz.com/sales/44950/call-of-duty-black...

Siffror endast PC:
Försäljning efter 7 veckor: 914,020
Nerladdning efter 7 veckor: 4,270,000

Nu ser siffrorna inte lika hemska ut längre, men så har jag använt KORREKT statistik och inte vinklat genom att jämföra försäljningen efter en vecka i BARA en region mot nerladdning efter 7 veckor för hela världen.

Dvs ca 4,67 gånger mer nerladdning. Visst. Hemskt om det skulle betyda att det är 4.3 millioner mindre sålda spel. Eller vänd på det. Fantastiskt om det sålts 500 tusen mer pga att folk testat via nerladdning först och köpt sedan.

Oj. Att det var så illa ställt med nedladdning kontra köpta spel hade jag faktiskt ingen aning om. Inte undra på att vi pc-spelare får skit portningar om vi utgår från den KORREKTA statistiken du hade plockat fram. *ingen ironi använd*

Läste inte att fullt så noggrant under vilken tid mina siffror var måttade. Bra att du påpekade *ingen ironi använd*.

Skrivet av Khenke:

Jaha, så där. Det hade jag helt missat. Trist att vi inte vågar/kan/får använda oss av våran yttrandefrihet i Sverige längre.

Man missar ibland den finstilta texten i brådska. Men yttrandefrihet och formregler går inte hand i hand.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palmie:

*Tråd rensad*

Jag tog bort ett inlägg som bröt mot §7 i våra regler.

Jaha, se där. Det hade jag helt missat. Trist att vi inte vågar/kan/får använda oss av våran yttrandefrihet i Sverige längre.

Men ber om ursäkt. Skall läsa på reglerna bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khenke:

Bra val.

Se http://gamrreview.vgchartz.com/sales/44950/call-of-duty-black...

Siffror endast PC:
Försäljning efter 7 veckor: 914,020
Nerladdning efter 7 veckor: 4,270,000

Nu ser siffrorna inte lika hemska ut längre, men så har jag använt KORREKT statistik och inte vinklat genom att jämföra försäljningen efter en vecka i BARA en region mot nerladdning efter 7 veckor för hela världen.

Dvs ca 4,67 gånger mer nerladdning. Visst. Hemskt om det skulle betyda att det är 4.3 millioner mindre sålda spel. Eller vänd på det. Fantastiskt om det sålts 500 tusen mer pga att folk testat via nerladdning först och köpt sedan.

Och jo jag förstår att det är ju knappt värt att lägga ner mer än en vecka på att porta ett spel vettigt om man bara säljer en million mer spel... *ironi*

Och att Black Ops var (inte testat det sedan jag slutade spela efter någon vecka så kan ju forstfarande vara så) nära ospelbart på PC kan ju ABSOLUT inte vara en orsak att det sålde sämre på PC. Eller att det är ett konsol spel som är portat ist för utvecklat för PC... *ironi*

Och du är välkommen att använda mer siffror (som du förvrängt) för att bevisa någonting. Fast du får vara redo på ge mig en rolig stund då med.

Kan ju bero på att varenda en som jag vet bara fick ett buggigt bajsspel när man laddade ner det. alla jag kände laddade ner det. hälften fick det att fungera. hälften av hälften kom någon stans i spelet utan att det buggade ingen tyckte någonsin om det. En kompis köpte det på lanseringsdagen och han bojkottar numera activision (eller vad han tror är activision).

Black ops sålde inte dåligt till pc för det piratkopierades utan för att det var ett spel som inte på långar vägar var moget att släppas på pc

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khenke:

Jaha, se där. Det hade jag helt missat. Trist att vi inte vågar/kan/får använda oss av våran yttrandefrihet i Sverige längre.

Men ber om ursäkt. Skall läsa på reglerna bättre.

yttrandefrihet gäller bara så länge man säger och tycker rätt saker;)

men det är ju västvärldens "demokrati"

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

CoD är inte ett bra exemplar, vädigt många pcspelare hatar allt som har med fucktivison att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av drdryg:

CoD är inte ett bra exemplar, vädigt många pcspelare hatar allt som har med fucktivison att göra.

Det är ett bra exempel på varför bla Crysis 2 numera är en dx9c konsolport. Många laddar ner spel till pc, färre som köper . Till skillnad från konsolmarknaden där färre laddar ner illegalt och fler köper. Så enkelt.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Khenke:

Jaha, se där. Det hade jag helt missat. Trist att vi inte vågar/kan/får använda oss av våran yttrandefrihet i Sverige längre.

Men ber om ursäkt. Skall läsa på reglerna bättre.

Det är tillåtet att diskutera piratkopiering som fenomen. Det är inte tillåtet att antyda innehav av piratkopierat material.

För mer info, se: http://www.sweclockers.com/forum/72-feedback/852449-faq-regel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av drdryg:

CoD är inte ett bra exemplar, vädigt många pcspelare hatar allt som har med fucktivison att göra.

Det är ju just därför JAG tycker det är ett bra exempel. Jag har köpt alla CoD och gillade MW1 och WaW men känt mig lurad så pass att jag personligen tycker att det är bedrägeri när det gäller MW2 och BO.

MW2 spelade jag inte ens till högsta leveln, och BO slutade jag spela efter två veckor för då klarade jag inte av att spela längre pga allt lagg och strul.

Om jag fick bestämma i efterhand hade dom fått ett mindre sålt spel på både MW2 och BO. Om det var vilken som helst annan produkt så skulle jag haft rättigheter som köpare, men det gäller inte spel för då har man inga.

Jag avrådde mängder med folk att inte köpa MW2 och BO. Vilket jag inte gjorde med BF BC2.
Från google:
"bad company 2" "bad game" 60 400 träffar
"black ops" "bad game" 663 000 träffar

Visst det kan ha göra med att BO sålde mer totalt, men inte 10x mer.

Man behöver inte tänka mycket för att förstå varför BO sålde dåligt till PC. Lek lite med att söka på problem mm till olika spel till PC så kan man ju oxå se varför dom säljer sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarevok:

*host* Skyrim *host*

Innan Oblivion var TES serien riktiga pc spel... I och med Oblivion blev det ett taskigt konsoll spel.

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AkUs:

Ska man acceptera spel som är portade från konsol för 599kr? Ska man behöva se "press start" för 599kr till PC? Helt sjukt hur folket bara sväljer det.

Man ska inte behöva ge 500kr för ett spel och sedan vänta på en patch som ger spelet ev den grafik man vill ha. Snacka om skämt.

599 är standard priset på Konsol.

350 inkl frakt kostar Crysis 2.

Det är väl hela din lön?

Edit: Förlåt.. Menade Bidrag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palmie:

Det är tillåtet att diskutera piratkopiering som fenomen. Det är inte tillåtet att antyda innehav av piratkopierat material.

För mer info, se: http://www.sweclockers.com/forum/72-feedback/852449-faq-regel...

Innehav av upphovsrättsskyddat material är inte olagligt. Men nej, jag tycker inte illa om Sweclockers för att man inte får prata om det, dvs använda sin yttrandefrihet, utan för att den Svenska rätten till yttrandefrihet har urvattnats så pass mycket att Sweclockers skall behöva vara rädda för att någon utnyttjar sin rättighet till yttrandefrihet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edberg24:

HAHAHAH, död åt konsolhelvetena. Fy fan vad dåligt att inte släppa DX11 direkt....

Skrivet av Murloc:

Död åt konsollerna!

Bahahah

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem

Vilken katastrof, blir absolut inget köp förens spelet stödjer DX11.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Några saker som folk bör tänka på när det visas statistik här och där att dessa siffror representerar inte saningen direkt.

1. Spelet kommer ofta ut på diverse torrentsidor innan den kommer ut i butiker/onlinebutiker. Dvs många av de som förbokat spelet tankar ner piratversionen helt enkelt för att börja spela innan man fått hem spelet eller ens kan köpa den. Missvisande statistik.

2. Folk laddar ner spelet och tycker inte det är värt att betala för dvs köper inte utan avinstallerar efter några få nivåer. Varför köpa grisen i säcken när man kan testa och se om produkten är nåt att ha? FInns det demo kan man ladda ner det och bestämma sig men många skippar demot och tar ner piratversionen. Dessa hamnar också i statistiken.

Så även om en del tankar spel bara för att slipa betala så finns också många som laddar ner och sedan köper eller tycker spelet inte är nåt för de och avinstallerar.

Varför försvara så många utgivarna/utvecklare och inte konsumenterna egentligen?

Jag är ganska kräsen och vill varken ha konsolportningar eller halvdana spel som är gjorda bara för att dra in massa pengar på ungdomar som inte längre vet vad en kvalitetsspel tydligen är utan betalar fullpris för snabbt kodade, buggiga och repetitiva spel med kass AI. Kanske har med åldern att göra (är 32) men har man spelat spel sedan c64-tiden och testat det mesta så saknar man de välgjorda spelen med underbar atmosfär och ren spelglädje.

Till alla utvecklare. Gör er av med utgivarna och sälj era spel själva genom nätet. Gör bra kvalitetsprodukter och skynda inte på för mycket så ni släpper halvfärdiga spel som sedan måste patchas många gånger om innan de är spelbara. Är själva spel-iden bra och ni har duktigt folk som kan sitt jobb behöver ni inte bry sig om piratkopieringen överhuvudtaget eller snarare kan använda själva spridningen som reklam om ni är okända. De flesta betalar för gedigen produkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArtMan:

Några saker som folk bör tänka på när det visas statistik här och där att dessa siffror representerar inte saningen direkt.

1. Spelet kommer ofta ut på diverse torrentsidor innan den kommer ut i butiker/onlinebutiker. Dvs många av de som förbokat spelet tankar ner piratversionen helt enkelt för att börja spela innan man fått hem spelet eller ens kan köpa den. Missvisande statistik.

2. Folk laddar ner spelet och tycker inte det är värt att betala för dvs köper inte utan avinstallerar efter några få nivåer. Varför köpa grisen i säcken när man kan testa och se om produkten är nåt att ha? FInns det demo kan man ladda ner det och bestämma sig men många skippar demot och tar ner piratversionen. Dessa hamnar också i statistiken.

Så även om en del tankar spel bara för att slipa betala så finns också många som laddar ner och sedan köper eller tycker spelet inte är nåt för de och avinstallerar.

Varför försvara så många utgivarna/utvecklare och inte konsumenterna egentligen?

Jag är ganska kräsen och vill varken ha konsolportningar eller halvdana spel som är gjorda bara för att dra in massa pengar på ungdomar som inte längre vet vad en kvalitetsspel tydligen är utan betalar fullpris för snabbt kodade, buggiga och repetitiva spel med kass AI. Kanske har med åldern att göra (är 32) men har man spelat spel sedan c64-tiden och testat det mesta så saknar man de välgjorda spelen med underbar atmosfär och ren spelglädje.

Till alla utvecklare. Gör er av med utgivarna och sälj era spel själva genom nätet. Gör bra kvalitetsprodukter och skynda inte på för mycket så ni släpper halvfärdiga spel som sedan måste patchas många gånger om innan de är spelbara. Är själva spel-iden bra och ni har duktigt folk som kan sitt jobb behöver ni inte bry sig om piratkopieringen överhuvudtaget eller snarare kan använda själva spridningen som reklam om ni är okända. De flesta betalar för gedigen produkt.

Problemet är just att om man kollar på statistiken- somviallavetinteärtillhundraprocentigamenviharingetbättreattgåpå- så ser man att pc-spelare laddar ner mer och köper mindre än konsollspelaren. Att ladda ner och sen anse att spelet inte är värt ens surt förvärvade pengar är troligen ganska enkelt då spelande inte på något sätt är en primärsyssla i det vardagliga livet. Och det är hur man än vrider och vänder på siffrorna.

Spel från c64 tiden var då inte välgjorda juveler. Det mesta var tyvärr skärp och jag misstänker att nostalgi spelar in (var tvungen att damma av min maskin för ett tag sedan och spelen var ju inte sådär jätteroliga) Dock fanns inte internet som gjorde att piratkopieringen var bara några få klick nära.

Gör av med utgivarna. Låter suveränt. Men är inte utgivarna även med på att bekosta spelet?

Det jag surar mest över är att jag (och säkert en och annan till) sitter med dyra datorburkar och får ta del av sura portar av konsolspel, farmville kopierar och mmo´s med fasta månadsavgifter. Och att nu Crysis verkar vara ett dx9c spel med lite dx11 lulul i kanterna får mig att fundera på om ens ganska dyrbara hobby är värd sin tid.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Det folk inte verkar förstå är att det fanns en tid i telecom branschen då det kostade 9 kr/min att ringa, nu kostar det 49 öre/min. Ändå tjänar företagen MER PENGAR!

Det har att göra med att kvantiteterna är såpass många gånger större.

De flesta (inkl. jag) skulle ABSOLUT inte konsumera lika mycket film/musik/spel om man var tvungen att betala fullpris.

Tjänster som Spotify kan leverera musik på ett smart sätt, det är dags att de andra branscherna anpassar sig, för sin egen skull... Ökar man kvantiteten, ökar du lönsamheten!