Helgsnack: "Vilken webbläsare och varför?"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av skog1s:

Nu är jag Firefox trogen och jag släpper den inte, jag menar varför byta när man kan den bäst.

Många program tar lång tid att lära sig, men webbläsare tillhör väl inte den skaran? Kanske om man är beroende av någon ovanlig funktionalitet, men annars är väl till och med snabbkommandon vanligtvis samma i olika program?

Permalänk
Skrivet av Elgot:

Många program tar lång tid att lära sig, men webbläsare tillhör väl inte den skaran? Kanske om man är beroende av någon ovanlig funktionalitet, men annars är väl till och med snabbkommandon vanligtvis samma i olika program?

jap, skiljer lite på vart dom valt att ha flikar osv bara, man behöver inte ändra nån instälning i nån av iallafall dom större webläsarna för att det ska funka bra, så inget krongel där heller

finns ingen fel webläsare bara fel folk

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Skrivet av AndreaX:

F11

Och kanske testa Opera istället, så behövs inte de platsslösande knapparna som försvinner heller.

Ja Chrome har tabbarna i titelraden även på Linx, om man kör på originaltemat/skinnet alltså.

Mhm, förutsatt att de inte gömmer sig djupare som nån påpekade, eller att de verkligen kallar sig spamserverprocess istöllet för grnfrproc, samt att folk går in där och kollar i djungeln av annan bråte som kör och vet vad allt gör där. Du är ett undantag dessvärre, även här.

en väldigt liten djungel med bara 20 träd i så fall

Permalänk

Chrome

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Många program tar lång tid att lära sig, men webbläsare tillhör väl inte den skaran? Kanske om man är beroende av någon ovanlig funktionalitet, men annars är väl till och med snabbkommandon vanligtvis samma i olika program?

Jo det är så sant, tänkte mer på About:Config i firefox som man kan skräddarsy så att man anpassar det till sin lina och datorsystem.
Istället för t e x Internet Explorer som har Internetalternativ/Avancerat som jag tycker är rörigt. Men det är för att jag har ingen erfarenhet av I E direkt.
Men visst, på det stora hela funkar dom lika, när man surfar.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk

Installerade just Fx 4. Känns som att det går liiiite snabbare. Eller så är det bara inbillning.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem
Skrivet av highspeed:

Om man uppdaterar till FF4 från FF3.6 imorrn följer alla addons osv med då?

Det ska de göra. Addons är kopplat till användarprofilen så även om man raderar ut hela Firefox-katalogen finns de kvar. (Radera inte profil-foldern bara...)

Har man otur är någon addon inte kompatiblel med Firefox 4. Jag använder ett tiotal addons och de har fungerat sedan många månader tillbaka. I något enstaka fall var jag tvungen att gå till addonets hemsida och ladda ner en alfa/beta version, men nu verkar de flesta ha hunnit ikapp och finns på Mozillas vanliga plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Men då tappar jag ju flikarna helt. Eftersom Firefox 4 (till skillnad från Chromium) saknar Desktop Notifications så kan jag ju inte se när jag får epost till Gmail om jag inte tittar på flikens favicon.

Dessutom är F11 väldigt seeeeeg på min burk. Firefox 4 i övrigt är ofta blixtrande snabb, men när det kommer till F11 ser det ut som någon eländig animation. Jag förväntar mig att det ska säga PANG - och så är det maximerat, men icke... Jag kanske måste satsa på en 6- eller 8-kärning CPU och överklocka lite för att det ska flyta.

Eller så behöver man in i about:config och fippla med något, bara för att någon tyckt att det ser snyggt ut när det segar.

Skrivet av AndreaX:

Och kanske testa Opera istället, så behövs inte de platsslösande knapparna som försvinner heller.

OK, har du någon länk till var jag kan ladda ner källkoden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Flera sidor skriver att Firefox 4.0 släpps idag! Men går man in på Firefoxs hemsida så är det 3.6 som är där än (kl 17:58 kollade jag) Pc för alla skriver "I skrivande stund kommer du inte åt den nya versionen via Mozillas startsida då den ännu inte har uppdaterats"
Men man kan väl inte säga att 4.0 släpps på riktigt då väl.

Definitionsfråga. Det kan ju vara ett litet försläpp för de som varit nyfikna och laddat hem beta/RC. Jag kan tänka mig att Mozilla smyger igång lite för att hålla nere lasten på servrarna. Firefox har sedan första versionen laddats ner över 1 miljard gånger, och om alla försöker ladda ner senaste versionen samtidigt kanske det segar lite, lite grann.

Permalänk
Medlem

Mina fem cent:

Internet Explorer - 9 mycket bättre än 8, men rätt fyrkantig och tråkig. Dålig RSS-implementering, inga tillägg jag tycker om och minimalism utan att tillföra någonting (förvirrar snarare).
Chrome - bra, stabil, bra med egna processer för tabbarna, men tom out of the box. Absolut mitt val om inte Opera fanns.
Firefox - har inte testat 4, men ingen tidigare version har imponerat alls. Kantig, oföljsam och usel out of the box. Kräver tillägg till precis allt, men ändå försvinner inte kantigheten.
Opera - mitt val sedan tio år tillbaka. Härligt mjuk och följsam, intuitiv användning och minimalism som tillför. Fullständig med grym RSS-läsare, mailklient inkl nisch som Unite. Finns även tillägg som inte behövs, men som gör surfupplevelsen mer personlig (för den som vill). Trist bara att sniffing stänger Opera ute från vissa webplatser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

en väldigt liten djungel med bara 20 träd i så fall

Prydligt system, inte Windows som jag minns det. Måhända det flyttats in saker som ändå inte ska fingras på där de inte syns alls eller nått. Jag räknar till över 50 i min.

Men poängen var hursomhelst (även i välansad skog) att få vet vad som är till vad eller ens om nått konstigt man hittar är skadekod eller en nödvändig tjänst.

Skrivet av thomas67lundberg:

Installerade just Fx 4. Känns som att det går liiiite snabbare. Eller så är det bara inbillning.

Kanske beror på att man verkligen sitter och tänker efter, så själva upplevelsen av nytt orsakar ett litet maskhål i tiden. Känns iallfall som det alltid går lite rappare när man byter, oavsett till vad.

Skrivet av gnurk:

Men då tappar jag ju flikarna helt. Eftersom Firefox 4 (till skillnad från Chromium) saknar Desktop Notifications så kan jag ju inte se när jag får epost till Gmail om jag inte tittar på flikens favicon.

Dessutom är F11 väldigt seeeeeg på min burk. Firefox 4 i övrigt är ofta blixtrande snabb, men när det kommer till F11 ser det ut som någon eländig animation. Jag förväntar mig att det ska säga PANG - och så är det maximerat, men icke... Jag kanske måste satsa på en 6- eller 8-kärning CPU och överklocka lite för att det ska flyta.

Eller så behöver man in i about:config och fippla med något, bara för att någon tyckt att det ser snyggt ut när det segar.

OK, har du någon länk till var jag kan ladda ner källkoden?

Ah tusan. En separat notifikationsgrej kanske, eller nått med oljud. *bloingk, du har post!*

Konstigt, låter mer som att nån hårdvaruaccel av grafiken inte funkar i helskärm eller nått..

Bullet time är shitet, eller hur.

Är det till Amiga du ska kompilera?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

använder Maxthon 3.0

maxthon är en egen browser som använder explorers kärna så att säga

http://www.maxthon.com/

överlägset bästa browsern ute just nu enligt mig
har aldrig gillat firefox har inga riktiga belägg varför men ja ja
provat dom flesta browsers ute där
gillar bara 2 stycken
Maxthon (vilken jag använder nu ) och Sleipnir
(båda rekommenderade av windows men håll dom inte till lags för det )
maxthon är bra på flera sätt
snabb och enkel att installera
enkelt att ladda ner och installera plugins
även om den är så så kallad "straigt out of the box" browser
vilket betyder att den har alla viktiga plugins man kan behöva redan finns

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Skrivet av AndreaX:

Kanske beror på att man verkligen sitter och tänker efter, så själva upplevelsen av nytt orsakar ett litet maskhål i tiden. Känns iallfall som det alltid går lite rappare när man byter, oavsett till vad.

Antagligen.

Flash rullar dock märkbart bättre på macen nu. Vad man nu ska ha Flash till? Panorama-vyn var också en riktigt trevlig nyhet - jag har hinkvis med flikar uppe, så det underlättar rätt ordentligt för mig.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AndreaX:

Prydligt system, inte Windows som jag minns det. Måhända det flyttats in saker som ändå inte ska fingras på där de inte syns alls eller nått. Jag räknar till över 50 i min.

50 låter också rätt prydligt; jag har 138 för tillfället (då står förvisso chrome för 30 av dem).

Permalänk
Skrivet av FightClub:

Måste erkänna att Fx låter löjligt. De har nog inte insätt att de gjort ett misstag. FF ska det vara. (<-- . som i punkt slut)

Vore ju löjligt om man skrev FireFox.. vilket det finns folk som gör. Ser ju fan löjligare ut!

Skrivet av _MmattiasS_:

jag körde norton ett tag, och den visade fler popupps är den blockerade dessutom trodde den att ALLt jag laddade ner var trojaner, inklusive spotify och skype.
Jag fattar att man kan ändra var den blockerar och inte, men vem orkar det? jag har inte direkt koden till mitt bankkonto på datorn så det är lugnt

Även om du inte har någon viktig data att skydda så tjänar hela Internet som helhet på att folk skyddar sina datorer så att de inte orsakar problem för oss andra här.. :]

Om nu Norton var så dumt så kan jag bara rekommendera Outpost Security Suite Free(firewall, anti-malware, anti-leak) som jag själv kör och jag får då inte massa falska alarm stup i ett..
(:

Däremot skyddade den mig från mig själv en gång - Var på väg att ladda ned en fusk-codec när jag var riktigt sugen på att se ett streamat Family Guy avsnitt..

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

nyss bytt ut google chrome mot SRWare iron http://goo.gl/1Q4x som är nästan samma sak, mindre bigbrother säger dom, 12 most visited rutor istället för 8 säger jag ! ;D

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Tangentbord:

nyss bytt ut google chrome mot SRWare iron http://goo.gl/1Q4x som är nästan samma sak, mindre bigbrother säger dom, 12 most visited rutor istället för 8 säger jag ! ;D

Gillar man Chrome men vill slippa storebror & ha det säkrare så kan jag rekommendera Comodo Dragon

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av gnurk:

Dessutom är F11 väldigt seeeeeg på min burk. Firefox 4 i övrigt är ofta blixtrande snabb, men när det kommer till F11 ser det ut som någon eländig animation. Jag förväntar mig att det ska säga PANG - och så är det maximerat, men icke... Jag kanske måste satsa på en 6- eller 8-kärning CPU och överklocka lite för att det ska flyta.

Eller så behöver man in i about:config och fippla med något, bara för att någon tyckt att det ser snyggt ut när det segar.

Besvarar mina egna funderingar:

Inställningen i about:config heter Browser.fullscreen.animateUp.

Om man ändrar Browser.fullscreen.animateUp från 1 till 0 säger det PANG istället för att sega.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gnurk:

Men då tappar jag ju flikarna helt. Eftersom Firefox 4 (till skillnad från Chromium) saknar Desktop Notifications så kan jag ju inte se när jag får epost till Gmail om jag inte tittar på flikens favicon.

Besvarar mina egna funderingar igen:

I about:config finns inställningen Browser.fullscreen.autohide. Om man ändrar den från true till false får man en Chrome-/Chromiumliknande look på Firefox 4 när man maximerat med F11, och man kan se när det kommer in saker till Gmails och Facebooks programflikar.

Permalänk
Medlem

Vet inte om den redan har länkats till, men den finns redan. bara inte släppt den än.

ftp://ftp.mozilla.org/pub/mozilla.org/firefox/releases/4.0/wi...

Visa signatur

Burk 2: AMD 64 4600 x2+, Asus mobo, asus X1900xtx pro gamer, 2 gb kingston kvr400 minne, 2 st 200 gb WD diskar, 1 st 80 gb Wd som system, 20" Philips widescreen

Permalänk
Medlem
Skrivet av batho:

Vet inte om den redan har länkats till, men den finns redan. bara inte släppt den än.

ftp://ftp.mozilla.org/pub/mozilla.org/firefox/releases/4.0/wi...

Det beror ju på vad man menar med att den finns. "550 Permission denied."

Verkar ju ungefär som att Mozilla har kopierat ut RC2 till alla kataloger i filträdet, och när startskottet går ändrar man bara läsrättigheterna.

Permalänk
Medlem

Ledsen, det var fel länk. Här finns den och går att tanka.

ftp://releases.mozilla.org/pub/mozilla.org/firefox/releases/4...

Visa signatur

Burk 2: AMD 64 4600 x2+, Asus mobo, asus X1900xtx pro gamer, 2 gb kingston kvr400 minne, 2 st 200 gb WD diskar, 1 st 80 gb Wd som system, 20" Philips widescreen

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av gnurk:

Det beror ju på vad man menar med att den finns. "550 Permission denied."

Testa igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Testa igen.

Nu funkade det. Det är RC2 som ligger där:

$ md5sum Firefox\ Setup\ 4.0.exe
cd551c93d3b14944b1b0f12e96f66e68 Firefox Setup 4.0.exe

$ md5sum Firefox\ Setup\ 4.0\ RC\ 2.exe
cd551c93d3b14944b1b0f12e96f66e68 Firefox Setup 4.0 RC 2.exe

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av gnurk:

Nu funkade det. Det är RC2 som ligger där:

Men som sagt beror det nog på att de endast har ändrat namnet.

Permalänk
Skrivet av AndreaX:

Prydligt system, inte Windows som jag minns det. Måhända det flyttats in saker som ändå inte ska fingras på där de inte syns alls eller nått. Jag räknar till över 50 i min.

lol jag hade 20 med spotify, skype, ventrilo, minecraft, just cause 2, hon och windows media player igång samtidigt fast min förra dator som var en acer hade tusen olika grejer igång för att påminna mig om att köpa grejer av dem, uppdatera fast det inte finns några uppdateringar etc Nu försöker jag hålla det rent och bara ha program jag använder.

Permalänk

Sjukt länge sedan jag var in här.

Iaf.
Jag kör med Opera och har gjort det något år nu. jag gillar det för det är så förbaskat snyggt, enkelt och snabbt. man kan ändra på utseendet och flytta på knappar hur man vill, så det blir högst individuellt för mig (inte en jävel fattar vad jag gjort hehehehe). finns tusen funktioner för flikar och så vidare så man blir alldeles kåt o snurrig!! dock finns det en hel del kompatibilitetsproblem med vissa sidor. t.ex voddler, där måste man använda IE, firefox eller chrome för att det ska fungera... jag använde(r) IE8 då (men nu 9).

hörde nyss här i forumet att IE9 finns nu testade det och fick rysningar i hela kroppen! fruktansvärt bra fungerar det. fanns dock inte mycket till "avancerat fliksystem" FÖRBASKAT SNABBT går det dock! nu e jag lycklig!

firefox 3, vad jag vet. lider av svåra barnsjukdomar, som minneslekage osv... långsamt, krävande och "stort"
chrome är ju riktigt enkel och smidig och funkar alltid.
opera dras med kompatibilitetsproblem med vissa sidor...........................
IE9 har knapp några funktioner... med däremot en massa schysta säkehetsgrejer, diagnistik-grejer o skit. och den snabbaste webbläsaren jag någonsin testat!!

snabbast är (tog lite tider och så)
1. IE9
2. Opera 11
3. Chrome
4. Firefox 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Skaffa dig ett eget windowskonto (eller vilket operativsystem du nu kör) så löser du alla sådana problem.

Det gör det ju inte. Jag har min egen dator med ett enda konto på. Jag vill inte ha lösenord på det. Jag vill också kunna låna ut datorn till behövande familjemedlemmar, eller flickvän. Och jag vill kunna gå på toa på LAN utan att låsa datorn. Då skyddar jag mina lösenord med ett huvudlösenord.

Permalänk
Medlem

Jag är med en vaneperson, jag har använt Maxthon sen första betan, jag har dock FF installerat till en del sidor som inte visas korrekt i maxthon.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zl33ter:

Det gör det ju inte. Jag har min egen dator med ett enda konto på. Jag vill inte ha lösenord på det. Jag vill också kunna låna ut datorn till behövande familjemedlemmar, eller flickvän. Och jag vill kunna gå på toa på LAN utan att låsa datorn. Då skyddar jag mina lösenord med ett huvudlösenord.

En annan aspekt på det är att om någon hittar ett hål i webbläsaren och lurar den att skicka ut lösenordsfilen på nätet är det en fördel om den är krypterad som i Firefox. Att bara använda ett eget användarkonto på datorn skyddar inte mot sådana attacker.