Helgsnack: "Vilken webbläsare och varför?"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av gnurk:

Högerklicka på antingen fram- eller bakåtpilen så hittar du historiken.

Äh, bort med knapparna. Med till exempel firegestures får man upp listan med högerklick + skrollhjul upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tinwe:

Vill du att de andra webbläsarna också ska förladdas, så kan du ju likaväl lägga dem i autostarten, om det nu är den anledningen till att du använder Explorer...

Jag använder explorer för att jag gillar det.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av gnurk:

Är det inte precis så det funkar i Firefox 4 med Windows?

Skrivet av Aphex:

Tycker punkterna renderas likadant i alla tre.Allt i din beskrivning stämmer även på FF4. snabb är den också

Nej?!? Ifall Firefox inte har ändrat sin design totalt sedan jag senast såg en bild så är dessa inte lika. Såg nu att man endast sparar 1 rad men det är ändå något

FF 4?

Chrome:

Skrivet av Tempel:

Uppenbarligen kan du inte konfigurera saker och ting.

Baren längst ner heter status bar. Bocka ur den så visas den inte.
FF4 har tabbarna längst upp och sen kan man alltid klicka på F11 så får du fullskämsläge. Så mao så kan jag som kan konfigurera saker och ting och klarar av att trycka på F11 få till en skärmyta som du aldrig slår. Har du dessutom sett till att välja dölj taskbaren så slipper man den så din webbläsare använder precis hela skärmen. Så just nu när jag skriver det här finns absolut ingenting upptill, absolut ingenting nertill eller på sidorna... Webbläsaren använder exakt hela skärmen och inget förutom innehållet på sidan syns.

Men om du läser inlägget så VILL jag ha status bar men det extremt händigt att bara se den när man håller på länkar! Dessutom VÄLDIGT diskret.

Jag vill inte köra nå jävla helskärmsläge! sitta och trycka på f11 stup i kvarten, nej tack!

Ang längst upp, läs det jag skriver i min post här ovan.

Permalänk

chrome,
+ Snabbt
+ Lätt att använda
+ Litet
+ Snyggt

- Samlar information om dig själv.

Permalänk
Medlem

Använder Chrome för att det är snabbt, enkelt och har html5/css3 stöd.
Testade IE9 nu när det släpptes officiellt på deras hemsida och oboy vilken besvikelse. Många saker som var utlovade som inte fungerade, speciellt html5 stödet som man har användning för i sitt arbete. Har dessutom sett lite tester som säger att ie9 skulle vara snabbare än tex chrome vilket jag skulle vilja påstå att man måste ha testat mot chrome 9 eller en sjukt gammal version. för när jag startade igång webbläsarna under tidtagning så vann chrome(9 samt 10) på samtliga sidor i sin laddning...

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk

Det har varit Chrome sedan lanseringen, och firefox innan dess.

Det har mycket med smak att göra, och ingen gör minimalism, snabbhet och stilrenhet som Google Chrome. Även om både IE9 och FF4 har gjort goda försök och lyckats komma till Chromes nivå rätt grafiskt.

Chrome beter sig också som en modern webbläsare, som uppdateras i stort sätt hela tiden med funktioner som instant search direct i omniboxen vilket gjorde Chrome ännu snabbare.

Ifall man har någon extension til Firefox som inte finns i Chrome's Webstore så kan jag förstå att man inte kan byta men jag kan inte komma på något annat då vi borde alla varar överens om att Chrome vinner på känsla. Sedan kan man kanske oroa sig för Googles allt mer monolitiska ställning då de snart inte finns mycket som Google inte erbjuder (gratis) på nätet. Jag hoppas verkligen att det går bra för Mozilla och Firefox och att det förblir ett populärt och kompetent alternativ.

Permalänk
Medlem

Eldräfven 3.6, något åt det tröga hållet men jag skulle sakna en hel del addons allt för mycket om jag byter läsare.

Har också Chrome installerat som jag använder ibland.

Nu var det ett tag sedan jag testade Opera så jag kanske ska ge den rackarn en chans?

Visa signatur

Me, Myself and I...

Permalänk
Medlem

Kör FF 3.6 och Chrome.

Hade helt bytt till Chrome om "sent to Utorrent webui" hade funnits som tillägg i Chrome.

Så FF blir min etta på grund av tilläggen..

Visa signatur

Prylgalen
Karpen Medlem

Permalänk
Medlem

jag förstår inte kriget om användarna när det kommer till webläsare, hur tjänar dem pengar på något som är gratis? någon som kan förklara?

jag har alltid kört firefox andledningen till detta är att det finns få saker jag stör mig på i FF samt ett härligt urval av addons/plugins som gör min tilvaro lite enklare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av McFeast:

Eldräfven 3.6, något åt det tröga hållet men jag skulle sakna en hel del addons allt för mycket om jag byter läsare.

Vad har du för add-ons som inte fungerar i Firefox 4?

Permalänk

Gick direkt från Netscape till Opera en väldig massa år sedan. Enda andra läsaren som behövs är IE eftersom den är extremt förlåtande vid usel kodning. Alternativt så anser vissa banker att IE, FX och Safari är säkrare än Opera och låser sin sida till just de läsarna.

Sen så har man ju även kört Opera Mini/Mobile i evigheter också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kobb3:

Nej?!? Ifall Firefox inte har ändrat sin design totalt sedan jag senast såg en bild så är dessa inte lika. Såg nu att man endast sparar 1 rad men det är ändå något

FF 4?
http://www.jarnesjo.net/wp-content/uploads/2009/07/firefox-4....

Chrome:
http://www.zdnet.co.uk/i/z5/rv/2011/03/chrome_10_2.jpg

Men om du läser inlägget så VILL jag ha status bar men det extremt händigt att bara se den när man håller på länkar! Dessutom VÄLDIGT diskret.

Jag vill inte köra nå jävla helskärmsläge! sitta och trycka på f11 stup i kvarten, nej tack!

Ang längst upp, läs det jag skriver i min post här ovan.

Mot FF4 så sparar du absolut ingenting. Du har lyckats hitat en bild på nån som konfigurerat om sin FF4. FF4 har flikarna längst upp som default och ingen statusbar.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Testat följande:
IE8 (inget speciellt)
FF 3.6 (riktigt snabb, fungerar bra, flera bra plugins)
Chrome 10 (renderar sidor väldigt långsamt, snygg)

Har kört med FireFox ett bra tag och lär fortsätta med det. Hade förhoppningar på Chrome men eftersom den webläsaren laddar sidor såpass långsamt så behåller jag Eldräven och uppdaterar till version 4 när den är officiellt tillgänglig.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Mot FF4 så sparar du absolut ingenting. Du har lyckats hitat en bild på nån som konfigurerat om sin FF4. FF4 har flikarna längst upp som default och ingen statusbar.

Tyvärr gäller detta Windows men inte Linux. Mozilla har ännu inte lyckats få till det för oss Linux-användare, utan vi får tills vidare leva med hela topplisten bortslösad till ingen större nytta. Däremot kan man få Chromium att lägga flikarna allra högst upp även i Linux. Antar att detsamma gäller för Chrome.

Permalänk
Skrivet av MyZk0:

Om du inte har något antivirus program hur kan du då veta om det finns något elaka program installerade på datorn? Alla ger inte popups och reklamerbjudanden i syfte att tjäna lätta pengar..

vad gör de "elaka programmen" då? jag installerade avast och scannade nu och jag hade inget Ändå använder jag utorrent flitigt Men jag håller mig i alla fall borta från, som någon annan skrev här "hmmm barnförbjudet" :p, och jag gissar att där finns det mycket.

Permalänk
Skrivet av _MmattiasS_:

vad gör de "elaka programmen" då? jag installerade avast och scannade nu och jag hade inget Ändå använder jag utorrent flitigt Men jag håller mig i alla fall borta från, som någon annan skrev här "hmmm barnförbjudet" :p, och jag gissar att där finns det mycket.

Det blir ju allt vanligare att datorer infekteras och blir en del av ett så kallad botnet eller bara infekterade med spyware & keyloggers som inte gör mycket väsen av sig annat än att samla information i all tysthet

Din dator kan vara en zombie!

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Jag använder Firefox. Kan inte minnas när jag bytte till just Firefox, men tror det var ett tag innan FF2.

jag använder firefox mest för att jag är så van vid just firefox, och för de plugins som finns tillgängliga. Jag vet inte direkt vad folk menar med att firefox är tungdrivet, då det startar rätt så snabbt för mig, och väl när jag startat firefox en gång så startar den alltid lika snabbt alla andra gånger tills jag startat om datorn. Den drar rätt så mycket ram, men jag tror det är för en plugin jag har som sparar mina sessioner med upp till 100 fönster, varav varje fönster sparas det upp till 200 flikar för. Det vill säga, stänger jag ner en flik där jag påbörjat skriva något så kan jag bara återgå till den fliken dagen efter och fortsätta skriva, om jag nu kan hitta den om jag lekt för mycket på datorn.
Den laddar alla sidor snabbare än vad IE9 gör, och då är det knappt en sekund vi talar om vilket inte spelar särskilt stor roll, så jag är nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av niklas12287:

chrome,
+ Snabbt
+ Lätt att använda
+ Litet
+ Snyggt

- Samlar information om dig själv.

Då kan du köra Chromium. Lite snabbare än Chrome för den samlar inte information om dig.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Skrivet av MyZk0:

Det blir ju allt vanligare att datorer infekteras och blir en del av ett så kallad botnet eller bara infekterade med spyware & keyloggers som inte gör mycket väsen av sig annat än att samla information i all tysthet

Din dator kan vara en zombie!

OMGWTFBBQ. EN ZOMBIE?!
Jag måste byta till opera så att datorn inte blir en zombie
edit: aktiviteetshanteraren>processer så vet du vad som är igång

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av _MmattiasS_:

aktiviteetshanteraren>processer så vet du vad som är igång

Förutsatt att man inte drabbas av något sofistikerat (rootkit till exempel).

Permalänk
Skrivet av Elgot:

Förutsatt att man inte drabbas av något sofistikerat (rootkit till exempel).

+1

Skrivet av _MmattiasS_:

OMGWTFBBQ. EN ZOMBIE?!
Jag måste byta till opera så att datorn inte blir en zombie
edit: aktiviteetshanteraren>processer så vet du vad som är igång

Jag syftade mer på bristen av ett anti-virus program.. (eller en hel skydds suite som man bör ha i dessa dagar)

Men visst är det ju fint att använda Opera

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk

Om man uppdaterar till FF4 från FF3.6 imorrn följer alla addons osv med då?

Permalänk

Firefox Portable för min del.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Skrivet av MyZk0:

+1

Jag syftade mer på bristen av ett anti-virus program.. (eller en hel skydds suite som man bör ha i dessa dagar)

Men visst är det ju fint att använda Opera

jag körde norton ett tag, och den visade fler popupps är den blockerade dessutom trodde den att ALLt jag laddade ner var trojaner, inklusive spotify och skype.
Jag fattar att man kan ändra var den blockerar och inte, men vem orkar det? jag har inte direkt koden till mitt bankkonto på datorn så det är lugnt

Permalänk
Medlem

Jag kör för det mesta Opera 11, helt enkelt för att den är snabbast på mitt system, och för att den har ett behagligt gränssnitt. Med en enkel ändring i Opera:Config kan man även få tabbarna att hamna uppe bredvid menyknappen, till och med mer slimmat än Chrome.
NoAds pluggen fungerar rätt bra som ersättare för Chrome's AdBlock och FireFox's AdBlock Plus. Däremot finns ingen motsvarighet till Firefox's NoScript, såvitt jag vet.
Nackdelen är att den spökar ibland, så att vissa sidor inte renderas på ett korrekt vis.

Därför har jag Chrome (dev build) som backup browser. Faktum är att jag helt och hållet konverterade till Chrome ett tag, innan jag återupptäckte hastigheten i Opera. På det hela taget en mycket bra browser med bra gränssnitt och få renderingsfel (även om de också finns), men inte lika snabb som Opera.
Oumbärliga pluggar: AdBlock, Better Pop Up Blocker, Click&Clean (rensar all historik när du stänger browsern) och Neat Bookmarks (bookmark bar kan brinna i helvetet, jag vill ha ett träd).

Dessvärre klarar ingen av dessa av att rendera Hotmail korrekt, och därför är jag tvungen att använda mig av IE den gång i veckan jag tar mig för att logga in och rensa skräppost.

Firefox har fått stryka på foten helt och hållet, eftersom allt den gör (förutom NoScript då) kan både Opera och Chrome göra bättre.

Visa signatur

:[CPU: Intel Core i7 4790K]:[RAM: 16GB GSkill RipjawsX]:[MOBO: ASUS Maximus VII Ranger]:[GFX: Gigabyte GTX970 G1]:[SOUND: ASUS Xonar Essence STX]:[Screen: Eizo EV2736]:[OS: Win8.1 x64]:
:[Quad ESL-2905 powered by Bladelius]:

Permalänk
Medlem

Jag använder firefox då jag vill kunna ha sparade lösenord på datorn utan att någon kan se dem. Huvudlösenord använder jag till det. Sen vill jag också kunna synca mellan stationära och laptopen.

Så länge ingen kommer med en bättre lösenordslösning så kommer jag aldrig att byta. Sync är bara en grymm bonus.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zl33ter:

Så länge ingen kommer med en bättre lösenordslösning så kommer jag aldrig att byta. Sync är bara en grymm bonus.

Skaffa dig ett eget windowskonto (eller vilket operativsystem du nu kör) så löser du alla sådana problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gnurk:

Tyvärr gäller detta Windows men inte Linux. Mozilla har ännu inte lyckats få till det för oss Linux-användare, utan vi får tills vidare leva med hela topplisten bortslösad till ingen större nytta. Däremot kan man få Chromium att lägga flikarna allra högst upp även i Linux. Antar att detsamma gäller för Chrome.

F11

Och kanske testa Opera istället, så behövs inte de platsslösande knapparna som försvinner heller.

Ja Chrome har tabbarna i titelraden även på Linx, om man kör på originaltemat/skinnet alltså.

Skrivet av _MmattiasS_:

edit: aktiviteetshanteraren>processer så vet du vad som är igång

Mhm, förutsatt att de inte gömmer sig djupare som nån påpekade, eller att de verkligen kallar sig spamserverprocess istöllet för grnfrproc, samt att folk går in där och kollar i djungeln av annan bråte som kör och vet vad allt gör där. Du är ett undantag dessvärre, även här.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Flera sidor skriver att Firefox 4.0 släpps idag! Men går man in på Firefoxs hemsida så är det 3.6 som är där än (kl 17:58 kollade jag) Pc för alla skriver "I skrivande stund kommer du inte åt den nya versionen via Mozillas startsida då den ännu inte har uppdaterats"
Men man kan väl inte säga att 4.0 släpps på riktigt då väl.

I helgen så prova jag på IE9 och måste säga att den är väldigt snabb o fräsch ! ! ! (men varför bokmärke till höger)

Nu är jag Firefox trogen och jag släpper den inte, jag menar varför byta när man kan den bäst.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Installerade FF4 igår. Tyckte förändringarna mot 3.6.x är rätt stora och sköna. Ser lite ut som en blandning av Opera och chrome men med lite roligare teman. Märker ingen större skillnad heller mot chrome.
Andvänder bara ett plugin och det är LastPass. Märkte att man även kan googla i adressfältet på FF4 så övergången från Chrome till FF4 kan nog gå rätt smärtfritt.

Visa signatur