Helgsnack: "Vilka retrospel har jag missat?"

Permalänk

Lade en hel del timmar på Heretic i multiplayerläge. Fanns ju inget roligare än att förvandla polaren till en kyckling och sedan gå lös på honom med eldbollar/eldkastare......grillad kyckling någon.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Sled storm till ps1 och counter strike 1.5 var ju bäst på den tiden för mig ;P

Visa signatur

Oskar :)
Fractal Design Define R3 Black Pearl | Intel Core i5 2500 3.3 GHz | Asus P8P67 LE REV B3 | Asus Radeon HD6870 1GB Referens | Corsair 2x2048MB 1600MHz |1TB Samsung Spinpoint F3 |XFX Core Edition 550W | OS: Windows 7 Ultimate 64bit | Sony MDR-XB700 | Steelseries 6G v2 | Qpad 5K | http://bfbc2.statsverse.com/stats/pc/%5BSWE%5D%20fait/

Permalänk
Medlem
Skrivet av x300:

Jag har bara skummat alla inlägg och de flesta bra spel verkar nämnda, MEN två spel är glömda. Jag kan ju inte varit den enda som spelade:

http://gameclassification.com/files/games/Grand-Prix-Circuit....

Sen undrar jag om någon vet vad ett spel heter? Jag spelade det när jag var riktigt liten och man var en sträck-gubbe apa (sträckgubbe som kropp, med ett fult ap-huvud) och så gick man runt på en stor ö (eller typ jurparksö eller nåt sånt). Jag har verkligen försökt googla det, men hittar ingenting

Grand prix circuit spelade jag skiten ur på våran första 286:a ^^

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk

Heimdall

Har letat efter introlåten i mp3 format men inte lyckats, någon som vet var man kan få tag i den?

"Reunion" inte för att man skulle vilja spela det år 2011 men något liknande vore kul, måste väl få räknas som retro vid det här laget.

Nuclear war måste ju va ganska aktuellt nu, man kan nämligen välja general, eller colonel Ghadaffi, Khandaffy, Khadaffi, Gadaffi eller vad han nu heter som motståndare.

Försökte även hitta på ett spel som heter Fusion som Bullfrog gav ut(1988-89), tror det var ett av deras tidigare spel. Kunde inte hitta något klipp på Youtube, någon som har spelet kanske kan lägga upp ett?

Slutligen ett spel som alla har spelat! Nu är det bäst att man slutar spamma. Commando och Monty on the run är två givna titlar med men ja länkar dom inte sidan blir så tungladdad.

Visa signatur

Erfarenhet är mognadens grogrund.

Permalänk
Medlem

Sensible Soccer (amiga). roligare fotbollsspel fanns inte på den tiden.

Speedball 2 (amiga)

Dogs of War (amiga)

Rally Masters (PC) inte retro än kanske men oj vad skoj det var både i single- och multi-player

Mega Team Fortress (PC, TF-mod till Quake). ruggigt kul mod utav TF och det första fps-spelet/-moden för min del där man kunde lägga sig ner.

Stunts (PC). kanske ett av de första bilspelen där man kunde bygga egna banor?

Permalänk
Medlem

stannar här så att inte inlägget blir för spammigt. Grim fandango har ju varit uppe ett flertal ggr men länkade trailern iaf.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk

En Nörds Bekännelser/Memoarer

Många trevliga minnen man får från den här tråden!

Klarast lysande spelet på min stjärnhimmel måste dock vara Transport Tycoon, det enda spelet jag aldrig riktigt har slutat spela efter 15+ år vilket säger en del, och OpenTTD gör ju inte saken bättre. Jag har inte lyckats hitta ett bättre managmentspel/transportsimulator/? sen dess.

Stunts som nån nämnde var första pc-spelet jag hade förutom minröj Att kunna bygga egna banor och sen krascha i 8-bits grafik när man inte lyckades köra runt i loopen var en höjdare på 90-talet.

Ett spel som jag inte märkt om nån nämnt är Comanche: Maximum Overkill, den bästa (och antagligen enda) 3D-helikoptersimulator som fanns -94. Jag har inget minne av att jag varvat det dock, jag tror det var ganska svårt/svårstyrt.

Elasto Mania var ett galet spel, kommer ihåg att någon gömde det i skolans datorer (P2, riktiga monster! ) och att datorsalarna därför var proppfulla på rasterna.

Outcast är ett av de få spel jag sörjer att jag missat, jag provade demot och blev förundrad över den öppna världen och storyn, men min dator på den tiden hade inte en chans att hänga med. När nästa dator byggdes var den för modern/andra spel pockade på uppmärksamhet. Därför hoppas jag mycket på Open Outcast modden: http://www.moddb.com/mods/open-outcast

Jag har väl även spenderat ett inte hälsosamt antal timmar framför Civilization 2, Warcraft 2 och Super Mario World + många andra av de spel som nämns här under uppväxten.

Visa signatur

Ryzen 7 3700 | 32 Gb RAM | Geforce 2070 Super

Permalänk
Medlem

Ett spel jag aldrig lär glömma:

Heart Of Darkness <3

Permalänk
Medlem

C64:
Defender of the Crown (saknas!)
Bubble Bobble
Usagi Joyjimbo
Skyfox
Caveman Ugh Lympics (lite mer 'sport')
Blood and Guts (ännu mera 'sport')
Great Giana Sisters (rörmockarna kan gå och slänga sig i väggen, systrarna är sötare!)
Hungry Horace
Wizard of Wor (helt ok för 2 spelare)

Amiga:
Hostages (Släng dig i väggen Counter Strike!)
F/A-18 Interceptor
Silent Service
Dungeon Master
Phantasie III
Kick Off II & III

PC:
Descent
Action Quake (Släng dig i väggen Counter Strike!)

PC är ju inte riktigt retro...

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem

2 gamla godingar man spelade som spädbarn (ungefär ;p, haha)

Permalänk

stannar här så att inte inlägget blir för spammigt. Grim fandango har ju varit uppe ett flertal ggr men länkade trailern iaf.[/QUOTE]

Håller med DOS - Grand Prix Circuit

Visa signatur

Laptop Asus K56CB

Permalänk
Medlem

Bara jag som spelade Captain Claw när jag var liten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av loaded1mbimage:

http://www.youtube.com/watch?v=62SO5Ls8XQo&feature=related

Har letat efter introlåten i mp3 format men inte lyckats, någon som vet var man kan få tag i den?

.

Dra ner tillägget You to MP3 till firefox

Permalänk
Medlem
Skrivet av osciboy:

Bara jag som spelade Captain Claw när jag var liten?

Jag har också spelat det, men en utav dom första spelen jag körde på pappas första dator var Age of Empires och Outpost 2 från Sierra m.m

Visa signatur

Chassi: Antec Ninehundred Two V3 | Nätaggregat: Cooler Master Silent Pro M (1000 Watt Modulärt) | Moderkort: Asus X79 Deluxe | Cpu: Intel Core i7 4820K (Fläkt Zalman CNPS9900 MAX Blå led) | Ram: Corsair 2 x 8 Gb (1866 mhz) | Grafikkort: Asus 6950 (2 Gb minne) (GDDR5 5000 mhz) | Ljudkort:X-fi Titanium Pro | Hårddisk OCZ Vertex 3 120 GB och Westen 2 TB 7200 RPM | Operativsystem: Windows 7 Ultimate RTM |

Permalänk
Skrivet av TrACiD:

läst igenom nästan allt, ingen som spelade One Must Fall 2097 ?

http://www.youtube.com/watch?v=15bvpznQP5M

Jo det var med kul, har för mig att man kunde köra mot varandra med och bra musik det är viktigt.

Visa signatur

Erfarenhet är mognadens grogrund.

Permalänk
Medlem

Kom att tänka på... är det någon mer som har spelat rpg-spelet Realmz till mac?
Såg någon som nämde Escape Velocity tidigare vilket var fantastiskt... speciellt med star wars/star trek moddarna.

Permalänk

KKND(Krush Kill 'n Destroy 1 och 2)
Dungeon Keeper 1 och 2
Syndicate Wars
Theme Hospital
Hexplore
Silver
Get Medieval
Populous - The Beginning
Rising Lands

där har du nog några spel ^^

Visa signatur

nuvarande dator: Asus ROG STRIX Z370-E GAMING, Intel i7 8700k 4,7Ghz, Corsair 32gb3200mhz, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC

Permalänk
Medlem

Så många som länkar till C64, men glömmer sonika bort topsäljaren.

Denna liras än idag ^^ Helst med en TAC-2 joystick

Å även denna klassiker, här gick man in å redigerade hastighet å antal liv xD (fusk ftw)

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk

Lär ju köra Toy Story 2

Visa signatur

CM 334, Asus GTX 560, Phenom II 965 3,9 Ghz BE, Corsair 4x2gb 1600->1333 XMS3, Samsung 830 128 gb, 1tb WD Black/500gb Hitachi, 24 tum EW 2420.

Permalänk
Medlem

http://www.youtube.com/watch?v=qE60X2JOe0A
vet inte om nån har nämnt eller länkat. Grymt spel dock!!

edit:http://www.youtube.com/watch?v=Ti95cbZ5WCs
Svenska versionen!!

Visa signatur

FRACTAL DESIGN R3|| GIGABYTE GA- Z68X-UD3H|| INTEL 2500K ||GIGABYTE R9 290 WF||OCZ PRO 700W|| CORSAIR H60|| CORSAIR 8GB VENGEANCE 1600MHZ || SAMSUNG spintpoint f3 || CORSAIR SSD 120gb || SAMSUNG dvd || OS win7|| DELL U2311H"
MEDIADATOR:INTEL I3 540|| ASUS P7H55-M LX P55 || HD5450 || DDR3 2GB || FINLUX 47"

Permalänk

Det här formula1 spelet nötte man som fasen musiken är awesome Är för övrigt första spelet jag någonsin spelade.

Permalänk
Skrivet av Ragin Pig:

http://www.youtube.com/watch?v=UJQV-b-xeRU

stannar här så att inte inlägget blir för spammigt. Grim fandango har ju varit uppe ett flertal ggr men länkade trailern iaf.

kolla där fanns det redan

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinboson:

krush, kill 'n' destroy! sååå manligt!
sen 2an: krossfire. kan det lukta mer testosterone?
kE4TS419sYc&feature=related

Jävlar, hade helt glömt bort det där spelet. Det var ju min väg in i datorspelens värld. Måste hitta skivorna så jag kan lira det på nästa lan.

Permalänk
Medlem

Mycket möjligt att någon redan tipsat om denna sida innan (orkade inte läsa genom hela tråden) men den är så bra att den tål att upprepas.

http://www.gog.com

Ett stort (och ständigt växande) bibliotek av spelklassiker (en hel del som nämts här innan återfinns där), tweakade för att fungera på moderna system, samt med en låg prislapp.

Permalänk
Medlem

Jag säger bara en sak:

Lands of lore

både ettan tvåan o trean är sjukt bra, värt o testa!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk

Några pc spel som jag lirade som ung

Jazz JackRabbit 2
Guimo
Road Rash
Destruction Derby
Last Bronx
Ignition
Pandemonium

Visa signatur

:}

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Är det bara jag som inte missat att "Time to kick ass and chew bubble gum, and I'm all out of gum" är en referens till They Live från 1988? En kalasfin film för övrigt, retrofilm du missat, haha!

Nej då. Och då minns jag knappt filmen. Tog upp det på jobbet en gång och de trodde knappt på mig.

Har alltid tyckt att det är kass att citera det som ett häftigt citat från spelet då spelet bara citerar en film Det gör sig även bättre i filmen.

Permalänk

Quake 1 (som var mycket ballare än q2), Unreal Tournament, Marathon har ju alla nämnts innan. Men hittills har inen skrivit en rad om "Escape Velocity", vad jag kan se... Galet kul spel för OS X. Kom senare i Win-version också, tror jag. Är det bara jag som har slösat bort min ungdom på det?

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Discokungen
Skrivet av baan:

Nej då. Och då minns jag knappt filmen. Tog upp det på jobbet en gång och de trodde knappt på mig.

Har alltid tyckt att det är kass att citera det som ett häftigt citat från spelet då spelet bara citerar en film Det gör sig även bättre i filmen.

Åhja! Det är verkligen en härlig film! :'D

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld