Ubisoft skrotar Ghost Recon Future Soldier för PC på grund av piratkopiering

Permalänk
Avstängd

95% ? {{citation_needed}}

Dom borde släppa till Linux och Mac, där är det mycket lägre piratkopering än på Windows väl?

Permalänk
Medlem

Ogillar Ubisoft, dock så förstår man dem lite. Dock borde de börja med att tabort alla sina helvettes j*vla kopieringsskydd som de alltid har. Helt värdelösa och folk rundgår dem ändå på en dag eller två.

Minns när jag för ett år sedan eller två skulle lira lite Splinter Cell CT med en polare, jag har spelet i hyllan, men jag fick gåin på piratebay och taner crack för att rundgå kopieringsskyddet, för skyddet slogifrån i windows 7.
Och Far Cry 2 har max 3 installationer, de förbrukade man ganska fort efter någon hårddisk crash och så.

Visa signatur

PC: Cooler Master 690 II | ASUS P7P55D-E | Intel Core i5 760 @ 4.0GHz | Noctua NH-U12P | Sapphire 5850 Vapor-X 1GB (865/1202) | Corsair XMS3 8GB||

Permalänk
Medlem

95% är ett lite väl tilltaget antal, hur har dom fått fram det talet då dom inte lagt ut en officiell röstning likt:
"Piratkopierar du våra spel och tänker du fortsätta med det i framtiden?"
Oavsätt om siffran stämmer eller inte så skulle jag gissa på att alla spel dom säljer drar in utväcklingskostanden utan problem.

Visa signatur

O11-D XL || MSI Tomahawk B350 || Ryzen 1600X || 16Gb Corsair Vengance LED 2600MHz || 3080 H2O || Samsung 960EVO 256GB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddeyy:

95% är ett lite väl tilltaget antal, hur har dom fått fram det talet då dom inte lagt ut en officiell röstning likt:
"Piratkopierar du våra spel och tänker du fortsätta med det i framtiden?"
Oavsätt om siffran stämmer eller inte så skulle jag gissa på att alla spel dom säljer drar in utväcklingskostanden utan problem.

De kanske gjort nåt liknande statistik för sina andra spel som BIS gjorde med Arma 2? Postade det tidigare men tar det igen:

Citat:

It’s not possible to provide any numbers. However, our statistics from multiplayer show that for every three legitimate buyers playing their game in multiplayer, there are 100 (failed) attempts to play with a pirated version. This indicates that piracy is an extremely widespread problem on PC, and it’s also really worrying for us as a mid-sized, independent, PC-oriented developer. We do not have any such data for single-player, but I’m afraid there the ratio of pirates to legitimate gamers is undoubtedly much worse.

Just detta fall tycker jag är extremt tråkigt, BIS är riktigt bra utvecklare som trots lite buggar i sina spel allafall lyssnar på sina spelare och fortsätter satsa på just PC marknaden. Att folk inte kan stödja ett företag som detta är ruttet. Samma sak gäller de få utvecklare som fortfarande gör riktigt flygsimulatorer till exempel, de är inte många kvar nu. Riktigt trist om dessa mindre PC-inriktade utvecklare försvinner helt eller börjar satsa på mer "casual"-spel för konsolmarknaden. De lär inte ha stora marginaler så de behöver ju verkligen få sålt alla spel de kan.

Permalänk
Avstängd

Suck.. Även om Ubisoft faktiskt släppt enormt bra spel genom åren (Heroes of MM, Settlers, Asssassins creed etc.) så har de på kort tid utvecklats åt helt fel håll. Är det inte dags för företaget att inse att deras antipiratskydd är en stor del boven i att folk inte köper deras spel? Att skylla på pirater är ju både lågt och uttjatat.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

finns säkert någon stans att ladda ner lolz

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Skrivet av d2004:

Måste hålla med Tobblish Värkligen Bullshit.
Sen vet ju alla att ingen laddar ner till konsoler.

va ? var det sarkasm ? vet du inte att man kan chippa konsoler ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

va ? var det sarkasm ? vet du inte att man kan chippa konsoler ?

man kan softmoda också , dom som gör det laddar ju ner så mycket så man inte hinner spela alla spelen

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Medlem

Att det finns fler pirater idag än för 5 år sedan beror på att det är ganska enkelt att frånkoppla kopieringsskydd, sen tror jag att stor del av detta fenomen är att många är trötta tillika oerhört kritiska till var deras pengar hamnar.

Alltså köper man spel till PC eller konsol så är det långt ifrån billigt, 400-800kr beroende på version och vad får man för detta? ja ibland inte mkt mer än strul, jag köpte Arma för 599kr och fick jag det att funka eller flyta trots dåtidens hiend PC med SLI and shit, NEJ!, fixade dem bra patchar, ja efter mkt lång tid.

Att ladda ned och prova ser jag som en självklarhet då många spelföretag inte erbjuder kompetenta demos, eller så struntar man i det helt.

Nej att pirater existerar är något man får finna sig i, det handlar inte om moral eller laglydighet, utan hur mkt pengar varje person har och framförallt hur giriga företagen är i sin prissättning.

Strunta istället i reklamkampanjer för mångmiljonbelopp och satsa det på SPELEN!

Vad det gäller X360 så är den inkl PS3 mer frekvent förekommande i piratsammanhang, iofs har fler PC, men inte lika många som spelar spelen fullt ut p.g.a bristande hårdvara.Vill man spela spel på 360 så kan man göra det utan att ens bränna en enda skiva, inte svårt alls, och kopieringsskydd finns knappt.

Nej spelföretagen måste gå tillbaka och lyssna på konsumenterna och inte skylla dålig försäljning på pirater, allt handlar inte om dem. Jag köper spel och stöder dem bolag som jag tycker förtjänar det, allt annat ratar jag, men först provar jag dem spel som verkar intressanta. Enda sättet att få bukt med försäljningsproblem handlar inte om DLC och annat crap, utan vilken service man ger kunden. Producera spel, dela upp det i sekvenser, låt personer registrera sig på sidan, utan registrering, ingen nyckel = inget spel, tvåvägskommunikation, en nyckel som i sin tur låser upp en annan för att kunna spela, försök knäcka 256bit kryptering. Vem som helst klarar inte av det, kan man kryptera en hårddisk så kan man kryptera spel oxå.

Faktum är att ett arkadspel för 50kr kan vara än mer underhållande än t ex skyrim med medioker x360 grafik beroende på tycke och smak.Ge folk vad dem vill ha och dem kommer betala, ignorera dem, skit i vad dem tycker, och dem kommer fortsätta ladda ner.

Enkelt!

Vi har idag flera generationer som anser att nöje skall vara gratis, har ingen betydelse om det är spel, film eller musik

Visa signatur

Mac!

Permalänk
Hedersmedlem

Vill påminna alla om att diskussioner om innehav av piratkopierat material, eller antydningar åt det hållet inte är ok.

Visa signatur

Eighty percent of air pollution comes from plants and trees. - Ronald Reagan

Permalänk
Medlem

Snacka om att man blir förbannad. För det är ju bara PC marknaden som drabbas av piratkopiering..... ><

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D kabinett & NZXT Sentry LX rev.1 | AMD Phenom2 X4 945 3,0Ghz @ 3.87Ghz | Asus M4N75TD | Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3 | MSi GeForce 8800 GTS |

Permalänk
Medlem

95% låter väl ändå ganska överdrivet. Undrar hur dom fick fram såna här siffror ifrån?!

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

De kanske gjort nåt liknande statistik för sina andra spel som BIS gjorde med Arma 2? Postade det tidigare men tar det igen:

Just detta fall tycker jag är extremt tråkigt, BIS är riktigt bra utvecklare som trots lite buggar i sina spel allafall lyssnar på sina spelare och fortsätter satsa på just PC marknaden. Att folk inte kan stödja ett företag som detta är ruttet. Samma sak gäller de få utvecklare som fortfarande gör riktigt flygsimulatorer till exempel, de är inte många kvar nu. Riktigt trist om dessa mindre PC-inriktade utvecklare försvinner helt eller börjar satsa på mer "casual"-spel för konsolmarknaden. De lär inte ha stora marginaler så de behöver ju verkligen få sålt alla spel de kan.

Samma med bilsimulatorer. Köpte t.o.m 2st richardburnsrally för att det var snuskigt bra. Fast här tror jag det handlar om att det är för liten skara som de riktar sig till. Majoriteten köper spel som dirt, f1 2010, forza samt granturismo. Vilket gör den typen av spel mer lukerativa för utvecklare.

Permalänk

Tja, om de gjorde spel som faktiskt är så bra att folk är villiga att betala fullpris för dem kanske de skulle sälja något också.

Spelen har bara blivit sämre och sämre efter första Ghost Recon, och inte fasiken är GRAW2 i närheten av värt fullpris för ett PC-spel, så hur ska Future Warrior vara det?

Men det är ju så omständigt att göra spel som är bra och inte bara snygga. Ack och ve. Stackars lilla Ubisoft.

Nu köper jag iofs inte Ubisofts spel på ren princip då de verkligen tjatat om att bli bojkottade, men det är ju knappast så att de anstränger sig för att sälja kvalitetsprodukter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 7an:

ja ibland inte mkt mer än strul, jag köpte Arma för 599kr och fick jag det att funka eller flyta trots dåtidens hiend PC med SLI and shit, NEJ!, fixade dem bra patchar, ja efter mkt lång tid.

Det första du borde göra är att byta butik du köper spel ifrån eftersom du har betalat flera hundra mer än vad spelet faktiskt kostade.

Skrivet av Boss302:

Samma med bilsimulatorer. Köpte t.o.m 2st richardburnsrally för att det var snuskigt bra. Fast här tror jag det handlar om att det är för liten skara som de riktar sig till. Majoriteten köper spel som dirt, f1 2010, forza samt granturismo. Vilket gör den typen av spel mer lukerativa för utvecklare.

Visst är det så, dessa nischade spel har en mindre skara potentiella köpare redan från start. Men desto viktigare är det ju att man betalar för sig. Förövrigt håller jag med om Richard Burns Rally (RBR), min personliga favorit av alla bilsimulatorer Så synd att det aldrig kom en riktig uppföljare (även om communityn har hållt spelet vid liv länge).

Permalänk

Det här har jag befarat länge, ända sedan utvecklare började med konsolportningar. Tråkigt, men förståeligt.
PC säljer mycket sämre än konsoler. Den årliga vinsten är mindre än 10% av det som X360 och PS3 tjänar in. Inte så konstigt att man överger marknaden.
Jag tror inte det har och göra med deras DRM. EA har samma problem och som vi såg tidigare så klagade Bethesda också.
Ta NHL-serien. EA kommer inte släppa till PC längre för pengarna kan inte motivera det. samtidigt säljer spelet som smör till PS360.

Om 10 år kanske det bara är spel med kraftig online-verifiering som säljer. Spel med mer fokus på singleplayer utan DRM kommer dö ut.

Permalänk
Skrivet av S_Z:

Det hör verkligen inte till vanligheterna men för en gång skull håller jag med om mycket av det du skriver Lösbonde!

Jag inbillar mig inte heller att folk skall göra det rätta och betala för sig, som du säger, bara ta upp en tidning och läsa om allt skit här i landet och världen för den delen. Det jag stör mig på är just bortförklaringar man hör här, "jag gör inget fel det är företagen som tvingar mig att ladda ner på grund av dåliga spel, pris, piratkopieringskydd mm". Det är rent skitsnack. Väljer man att laddar man ner, fine...men då skall man stå för att det man gör är fel.

Sant, håller med dig om det.

Det känns lite som att snatta i en butik, och sedan klaga när butikerna väljer att placera alla åtråvärda produkter bakom diskar.

Personligen tror jag inte jag har köpt ett singelplayer spel sedan, eh.. typ windows 98 tiden. Tankar väll ner en sisådär 5-10 spel i månaden, de flesta provspelar jag bara en 10-15 min innan det åker i papperskorgen.

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FribBe:

Steg 1: Inför DRM som gör att så fort man tappar uppkopplingen i några sekunder kastas man ur spelet. Detta innebär självklart också att om man uppkopplingen hemma är nere i någon timme eller mer så kan man inte spela sitt singleplayer-spel.
Steg 2: Börja gnälla över att spelen med dessa DRM inte säljer.
Steg 3: Säg att spelen inte kommer till den plattformen för folk bara piratar och DRM hjälper inte.
Steg 4: Kom med absurda siffror så som 95% piratar osv, vilket är rent skitsnack.

Intressant att andra Ubisoft spel kommer till PC men just det här gör inte, men efter att ha sett trailern så ser det förvånansvärt tråkigt ut. "Press X to win"
Ubisoft i ett jäkla nötskal. Tyvärr börjar deras propaganda bita också om man kollar kommentarerna i denna tråden. Sorgligt att folk inte ifrågasätter och vill ha källor.

Varför ifrågasätta? Om de hade tjänat bra på PCn hade de inte lagt ner det. Ett företag vill tjäna pengar. Att piratkopiera och behålla är precis samma sak som att sno något annat som kostar pengar( Jag piratade själv väldigt mycket när jag var yngre men insåg att de håller inte). Du kanske tycker det är helt okej att packa en matkorg full med mat och sedan ta med den hem utan att betala och sedan endast gå och betala om maten var god?

Sen visst en del köper spelet och lider av drm är jag tråkigt, men Kollektivbestraffning är tyvärr de som brukar hjälpa bäst.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibis:

Det är något mellanting där emellan. Och fortfarande, vi har inte på något sätt "rätt" till att ha alla spel vi vill ha, alla serier vi vill ha, all musik vi vill ha. Någon har producerat en gångbar "vara", som de vill ha ett pris för. Vad ger en rätt att tillskansa sig en sådan kopia utan att ge tillbaka till skaparen vad den vill ha, även om det inte innebär någon direkt och omedelbar förlust för denne?

Skrivet av S_Z:

Enligt mig finns inget försvarbart argument till att piratkopiera. Folk verkar försöka intala sig allt möjligt för att rättfärdiga att de "stjäl" det någon lagt ner pengar och tid på att utveckla. Tycker ni företag gör skitspel, fine...köp de då inte. Finns som sagt många sätt att bilda sig en bra uppfattning om ett spel utan att först ladda ner det.

Skrivet av S_Z:

De tjänar mycket mer på konsolmarknaden, det är fakta. Jättetråkig utveckling men jag står på deras sida trots att jag är en gammal PC-spelare. Finns som sagt inga ursäkter för piratkopiering. Det är inte någon mänsklig rättighet att spela, har man inte råd så har man inte. Tycker man att ett företag gör skitspel så köper man dem inte. Så enkelt är det.

Då utgångsläget i samhället är att immateriella ting inte kan ägas, så är det faktiskt upphovsrättsförespråkarna som behöver motivera den inskränkning i människors fri- och rättigheter som upphovsrättslagarna medför. Att ta del av och sprida information mellan sina medmänniskor är i sig inget som kräver ett "försvarbart argument".

Det är vidare ingen här, så vitt jag sett, som givit uttryck för att de anser det vara en mänsklig rättighet att spela, etc.

Skrivet av S_Z:

Tycker bara att det är pinsamt att folk (inte riktat till dig Boss302) försöker komma med bortförklaringar varför det är ok att piratkopiera något som någon annan har lagt en massa tid och pengar på. Spelar ingen roll om det är skit eller inte. Stå för att de ni gör är fel istället för att skylla på spelföretagen.

Varför skulle människor med annan moralisk uppfattning än din egen behöva stå för din moral? För du syftade väl på att det skulle vara moraliskt fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kras:

Då utgångsläget i samhället är att immateriella ting inte kan ägas, så är det faktiskt upphovsrättsförespråkarna som behöver motivera den inskränkning i människors fri- och rättigheter som upphovsrättslagarna medför. Att ta del av och sprida information mellan sina medmänniskor är i sig inget som kräver ett "försvarbart argument".

Det är vidare ingen här, så vitt jag sett, som givit uttryck för att de anser det vara en mänsklig rättighet att spela, etc.

Varför skulle människor med annan moralisk uppfattning än din egen behöva stå för din moral? För du syftade väl på att det skulle vara moraliskt fel?

Nej, handlar inte enbart om moral, det är inte ok enligt lag att ladda ner piratkopierade spel heller. Men visst handlar det till stor del om moral. Att utnyttja något som någon annan har lagt ner massa tid och pengar på utan att göra rätt för sig bör de flesta mogna människor förstå är fel. Spelar ingen roll om det är en fysisk produkt eller mjukvara man "stjäl", utvecklingstid och kostnad för att ta fram dem finns i båda fallen.

Permalänk
Medlem

Ubisoft gräver sin egen grav när de ser sina kunder som fienden, inte ett så smart vägval av dom...

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

men du förtydligar ju nu att du inte alls riktigt vet hur det funkar.

Jaså? Intressant då att inget av du skriver motbevisar mina påståenden.

Skrivet av AndreaX:

ja, för det första utgår ersättning.

En ersättning som jag klart och tydligt deklarerade för dig, även det faktum att den inte utgår till alla författare vars böcker blir utlånade, och därmed blir relevant för mitt ursprungliga påstående.

Skrivet av AndreaX:

för det andra är en bok fysisk,

Så är även de cd-skivor som lagrar spelet eller de e-böcker som man numera bekvämt kan låna hos biblioteken.

Skrivet av AndreaX:

biblioteken har inga egna tryckerier där författarens enda sålda ex räcker till landets alla utlåningar, ett ex är en ersättning, ett ex kan inte lånas till flera lånare samtidigt,

Inget av detta förhindrar det faktum att man kan låna upphovsrättsskyddat material från biblioteken utan att författaren ersätts för detta, vilket är relevant för mitt ursprungliga påstående.

Skrivet av AndreaX:

en efterfrågad bok säljer mer och är lånaren inte beredd att vänta på den får han köpa den. alltid fler sålda ex av populära böcker alltså, raka motsatsen till populära spel som ger mer nedladdningar och mindre försäljning. (om man inte lånar dem också på ett bibliotek)

Att efterfrågade produkter säljer mer eller att lånare får vänta på att böckerna finns tillgängliga för utlåning motsäger inget av vad jag skrev.

Skrivet av AndreaX:

eftersom Sverige är ett av väldigt få länder som har nån ersättning för utlåning alls fattar jag inte varför invändningen med utländska författare är så värst relevant? även dessa säljer ex för utlåningar som inte kan lånas hur ofta som helst, och även i de här fallen utgår sen översättningsersättning.

Om du missar varför det är relevant för mitt första påstående att man via ett bibliotek kan låna böcker utan att författaren får någon som helst ersättning, så kanske det vore en idé att läsa om mitt ursprungliga påstående i rätt kontext.

Skrivet av AndreaX:

och jo, både författare och förlag har uppenbarligen en hel del att säga om saken men de flesta gillar konceptet med bibliotek, men de har däremot invändningar mot hur ebokutlåning (i nyheterna senaste veckan typ) ersätts och fungerar, gissa varför.

De har uppenbarligen så mycket att säga till om med tanke på att regeringen själv utan förhandlingsöverenskommelse har fastställs årets grundbelopp för biblioteksersättningen? Eller hade du några andra uppenbara exempel på deras bestämmanderätt i åtanke?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DAoG:

Ja, men för det får du inte gå hem o kopiera boken, men ja utlåning av spel lagligt som ett bibliotek vore ju något, dessvärre är varje spel unikt pga. cd-nyckel.

Något som jag heller inte påstått.

Skrivet av DAoG:

Ja dåliga ursäkter för att göra det legitimt att kunna ladda ner, precis vad jag menar.

Vad jag bemötte var den stereotypa beskrivningen som drog alla över samma kam, istället för att individuellt bemöta de personer som passar din beskrivning.

Skrivet av DAoG:

Ja det är klart man vill ha en stor kundbas, men tack vare PC så kan man ju ändra inställningar i spel för att göra det krävande. Crysis 2 med dx11 och dubbelt så stora shaders är krävande @ 1920x1080.

Det är dock irrelevant i sammanhanget eftersom det inte är en nödvändighet att spela på de högsta grafikinställningarna. Vad du gjorde var att på ett felaktigt sätt måla upp en bild av att nya spel är mer hårdvarukrävande än de faktiskt är, och detta för att kunna ifrågasätta hur folk kan ha råd med denna avancerade hårdvara.

Skrivet av DAoG:

Vad har att se film hos kompisar med den här debatten att göra? Som att säga att man måste betala för 4 bilar för att sitta 4 pers i en bil ^_^.

Att kostnadsfritt ta del av upphovsrättsskyddad kultur utan att köpa en egen kopia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Svårt kanske det inte är men du måste se till att ha senaste flashningen osv kan man inte sånt kostar det pengar du riskerar att banna hela konsolen från live osv (pratar om 360) Detta avskräcker många.
På en dator är det ända som krävs kunskap att lägga en crack rätt och ladda ner torrent du riskerar inte att bli bannad från Multiplayer läget osv.
Inte konstigt att dom börjar överge PC som spelplattform

Skulle det vara svårt och göra ett liknande system?

mw3 sålde 400 000 ex på pc , 6.6 miljoner på 360 och 4,7 miljoner på ps3 det är anledningen.

Cashflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Nej, handlar inte enbart om moral, det är inte ok enligt lag att ladda ner piratkopierade spel heller.

Då lagen endast dikterar vad som är lagligt respektive olagligt så utgick jag från att en diskussion gällande rätt och fel är av en mer moralisk natur.

Skrivet av S_Z:

Men visst handlar det till stor del om moral. Att utnyttja något som någon annan har lagt ner massa tid och pengar på utan att göra rätt för sig bör de flesta mogna människor förstå är fel. Spelar ingen roll om det är en fysisk produkt eller mjukvara man "stjäl", utvecklingstid och kostnad för att ta fram dem finns i båda fallen.

Att kalla de människor som inte delar ens åsikt för omogna är knappast gynnsam för diskussionen. Det är en sak att sakligt argumentera för sin moral och ståndpunkt, och en helt annan att med utgångspunkten att ens egen moral är mer värd klanka ner på andras genom bruk av negativt laddade känsloargument.

Permalänk
Skrivet av gvil:

Ni kan ju hitta på sådana här förklaringar bäst ni vill men det blir ju inte mer uppenbart än när företag börjar strunta i att porta/utveckla till pc. Det är ju vinstdrivande företag och jag betvivlar starkt att de struntar i pc om de tjänade pengar på det bara för att "jävlas" med pc-spelare. Jag kommer aldrig förstå er heller när ni verkar tycka att ni ska ha rätten att ladda ner det gratis och spela för att kanske köpa det senare det är ju så skev logik på alla sätt och vis.

"Att tjäna pengar" är ju ett fint utryck. Men vad menar du och framförallt bolagen med det?
En del branscher anser att 10% vinst är tokstort, medans andra gråter över den vinsten.
Det ju inte frågan om att de förlorar pengar, de tjänar mindre än de tänkt sig. En utebliven vinst är inte en förlust.

Personligen anser jag att spel/musik/film branschen är en bransch där man vill ha snabba pengar. Man vill göra en produkt på kortast möjliga tid, för minsta möjliga krona och sen sälja den för så mycket som möjligt. Det är få branscher som har den "lyxen" idag.
Därför är det också en bransch som är så utsatt för piratkopiering (Tekniken och mediet i sig spelar självklart in men i båda ändar).

Visa signatur

______________________________
| Define R2 | Intel Core I7 920 Noctua NH-U12P| Corsair Dominator DDR3 6Gb | FD Newton 800W | Gigabyte 470 OC - Arctic Cooling Accelero Xtreme Plus | Intel X-25M G2 160Gb + 2st 2Tb + 2st 500Gb |

Permalänk
Skrivet av lang666:

Skulle det vara svårt och göra ett liknande system?

mw3 sålde 400 000 ex på pc , 6.6 miljoner på 360 och 4,7 miljoner på ps3 det är anledningen.

Cashflow.

Ja det är nog svårt att göra som på konsoll om det var så du mena hade det gått hade det varit gjort. Alla PC är ju iprincip den andra olik inte lätt att göra som på PS3 och xbox360 då

I vilket fall är jag en sådan som klarar av anpassning så jag bryr mig inte om det är en Dator eller en konsoll som driver spelet.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av kras:

Då lagen endast dikterar vad som är lagligt respektive olagligt så utgick jag från att en diskussion gällande rätt och fel är av en mer moralisk natur.

Att kalla de människor som inte delar ens åsikt för omogna är knappast gynnsam för diskussionen. Det är en sak att sakligt argumentera för sin moral och ståndpunkt, och en helt annan att med utgångspunkten att ens egen moral är mer värd klanka ner på andras genom bruk av negativt laddade känsloargument.

Jag har inga som helst problem att kalla folk omogna när de inte gör rätt för sig (moraliskt och enligt lag) och i detta fall bidrar till att utvecklare väljer att hellre utveckla för konsol än för PC. Om du tar dig illa vid för du inte anser att du gör fel när du otillåtet utnyttjar det andra har jobbat hårt för rör mig faktiskt inte det minsta.

Och det hör som sagt inte hit om det faktiskt är piratkopieringen som är orsaken till lägre försäljning eller inte. Bara en sån sak som att man som utvecklare ser att för varje tre köpta spel som försöker ansluta till en server finns hundra som försöker ansluta med piratversion är ju en stark bidragande orsak till att de funderar över om det är lönt att utveckla för platformen. Jag förstår dem verkligen för jag skulle känna precis samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ja det är nog svårt att göra som på konsoll om det var så du mena hade det gått hade det varit gjort. Alla PC är ju iprincip den andra olik inte lätt att göra som på PS3 och xbox360 då

I vilket fall är jag en sådan som klarar av anpassning så jag bryr mig inte om det är en Dator eller en konsoll som driver spelet.

Just nu ja, men de är ju inte omöjligt och skapa en liknade tjänst som xblive på pc.
Som ms vill införa i windows 8.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ja det är nog svårt att göra som på konsoll om det var så du mena hade det gått hade det varit gjort. Alla PC är ju iprincip den andra olik inte lätt att göra som på PS3 och xbox360 då

I vilket fall är jag en sådan som klarar av anpassning så jag bryr mig inte om det är en Dator eller en konsoll som driver spelet.

spela fps på konsol är svårt utan autoaim vilket är lamt.