Frågor angående mitt 7970

Permalänk
Medlem

Frågor angående mitt 7970

1. I World of Warcraft ligger min fps vanligtvis på runt 250 fps, men ibland blir den väldigt ostabil och kan ligga så lågt som ~ 50 fps. Grafiken är inställd på high med AA sänkt till 4x och shadows till low. Kortets fläkt börjar också låta väldigt högt när jag startar spelet. Är det här normalt?

2. I League of Legends får jag artifacts. Varför? Det är ett XFX core edition som jag tror ska vara helt referens. Jag har inte rört någon inställning alls på grafikkortet. Fläkten låter väldigt högt här också.

3. I Saints Row The Third är jag tvungen att köra på lägsta grafiken för att få 40+ fps. Är det normalt?

Precis efter uppstart av WoW.

Inställningar. DX11, har testat DX9 också utan skillnad.

Några minuter senare (fpsen uppe i högre hörnet har gått ner.) Ingen skillnad när jag gör wow-rutan aktiv.

Idle, endast chrome, skype och liknande program igång.

Permalänk
Medlem

Har du rätt drivrutiner?
Har du någon flaskhals i datorn typ en "dålig" processor (äldre) , blir den varm?
rätt inställningar i bios?

Kolla allt sådant låter konstigt att det grafikkortet inte ska orka med.

Permalänk

skriv fullständig spec på din rigg

Visa signatur

PC# intel Core i7-3770k @ 4,4ghz | Corsair H60 | Asus Sabertooth z77 | Corsair Vengeance 8gb | Corsair 750w Hx | Cooler Master 690 | HDD Samsung 128Gb 830 Series | Gigabyte Gtx 670 Oc |
Labtop# MacBook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mosun:

Har du rätt drivrutiner?
Har du någon flaskhals i datorn typ en "dålig" processor (äldre) , blir den varm?
rätt inställningar i bios?

Kolla allt sådant låter konstigt att det grafikkortet inte ska orka med.

Driver: 8.921.2-120119a-132101E-ATI
Det är den nyaste jag har hittat som är kompatibel med 7970.

Vad är rätt inställningar i BIOS? Har inte ändrat något i alla fall.

Skrivet av bibblebong:

skriv fullständig spec på din rigg

Asus P8P67
i5 2500K
Corsair 8GB VENGEANCE
Corsair HX 650W 80+
Fractal Design R3
XFX HD 7970 3GB

Permalänk
Medlem

beställde nyss ett 7970 och nu börjar det komma upp massa trådar om att det är problem med kortet :/

kortet borde ju kunna maxa allting helt utan problem och det gör det också enligt de flesta testerna :S

Visa signatur

_____________
NXZT LEXA S | i5 2500k | Sapphire HD 7970 | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 8GB | Fractal Integra 500w |

Permalänk
Medlem

just saints row 3 har problem med kraftfulla datorer öht, invänta patch där.

hur står det till med temperaturen på kortet när du spelar dessa spel?
den kanske rättfärdigar de höga fläkthastigheterna.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk

Windowed mode+webbläsaren+flash=lägre klockfrekvens och lägre fps. Vanligt problem med WoW, hade samma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glumox:

beställde nyss ett 7970 och nu börjar det komma upp massa trådar om att det är problem med kortet :/

kortet borde ju kunna maxa allting helt utan problem och det gör det också enligt de flesta testerna :S

Den maxar inte bf3 om man vill frapsa då droppar den till typ 50 fps.

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

just saints row 3 har problem med kraftfulla datorer öht, invänta patch där.

hur står det till med temperaturen på kortet när du spelar dessa spel?
den kanske rättfärdigar de höga fläkthastigheterna.

Temperaturen ligger på 60 - 70 grader när jag spelar, tror aldrig jag har sett den gå över 72 grader. 1.17 volt är vanligast också, är inte det ganska högt i spel som wow? Mitt gamla grafikkort gtx 560 ti låg på 1.0v och jag hade nästan mindre lagg med det kortet.

Skrivet av Zeuxlarsson:

Windowed mode+webbläsaren+flash=lägre klockfrekvens och lägre fps. Vanligt problem med WoW, hade samma.

Märkte att fläkten låter mycket mindre om jag inte har webbläsaren igång. Men har fortfarande lika låg fps.

Har du lyckats löst det?

Permalänk
Skrivet av Beardy:

Temperaturen ligger på 60 - 70 grader när jag spelar, tror aldrig jag har sett den gå över 72 grader. 1.17 volt är vanligast också, är inte det ganska högt i spel som wow? Mitt gamla grafikkort gtx 560 ti låg på 1.0v och jag hade nästan mindre lagg med det kortet.

Märkte att fläkten låter mycket mindre om jag inte har webbläsaren igång. Men har fortfarande lika låg fps.

Har du lyckats löst det?

Problemet är flash, stäng antigen av hårdvaruaccelerering (fråga google) eller stäng av webbläsaren helt när du spelar, då kommer dina problem troligen försvinna helt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beardy:

Temperaturen ligger på 60 - 70 grader när jag spelar, tror aldrig jag har sett den gå över 72 grader. 1.17 volt är vanligast också, är inte det ganska högt i spel som wow? Mitt gamla grafikkort gtx 560 ti låg på 1.0v och jag hade nästan mindre lagg med det kortet.

Märkte att fläkten låter mycket mindre om jag inte har webbläsaren igång. Men har fortfarande lika låg fps.

Har du lyckats löst det?

att undra över spänningsskillnader på två olika modeller av grafikkort är lite som att fråga varför en valfri bil drar mer/mindre bensin än annan valfri bilmodell.
många många olika faktorer bidrar till den anledningen.

1,174v är vad de flesta 7970 ligger ska vara inställda på.
va de sedan faktiskt käkar, visar inte de senaste versionerna av afterburner, då det förvirrade nybörjare, vill man se den faktiska spänningen får man ändra lite i profil filerna för programmet.

själv märker jag inte att mitt kort varvar upp förrän jag når cirkus 80c.
min maskin är inte den tystaste generellt sett dock, dessutom lirar jag med hörlurar.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

att undra över spänningsskillnader på två olika modeller av grafikkort är lite som att fråga varför en valfri bil drar mer/mindre bensin än annan valfri bilmodell.
många många olika faktorer bidrar till den anledningen.

1,174v är vad de flesta 7970 ligger ska vara inställda på.
va de sedan faktiskt käkar visar inte de senaste versionerna av afterburner, då det förvirrade nybörjare, vill man se den faktiska spänningen får man ändra lite i profil filerna för programmet.

själv märker jag inte att mitt kort varvar upp förrän jag når cirkus 80c.
min maskin är inte den tystaste generellt sett dock, dessutom lirar jag med hörlurar.

Jag använder HWMonitor och jag tror att det programmet visar den aktuella volten. Just nu har jag inget spel igång och den står på 0.95v.

Skrivet av Zeuxlarsson:

Problemet är flash, stäng antigen av hårdvaruaccelerering (fråga google) eller stäng av webbläsaren helt när du spelar, då kommer dina problem troligen försvinna helt.

Märker ingen direkt skillnad när jag stänger av det eller när jag stänger av webbläsaren, fläkten låter som sagt mindre men har fortfarande ~ 50 fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beardy:

Jag använder HWMonitor och jag tror att det programmet visar den aktuella volten. Just nu har jag inget spel igång och den står på 0.95v.

för mig verkar det i alla fall som om hwmonitor också skriver ut den förväntade spänningen, och inte den faktiska

men det är skit samma, allt är nog som det ska med spänningen.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beardy:

1. I World of Warcraft ligger min fps vanligtvis på runt 250 fps, men ibland blir den väldigt ostabil och kan ligga så lågt som ~ 50 fps. Grafiken är inställd på high med AA sänkt till 4x och shadows till low. Kortets fläkt börjar också låta väldigt högt när jag startar spelet. Är det här normalt?

2. I League of Legends får jag artifacts. Varför? Det är ett XFX core edition som jag tror ska vara helt referens. Jag har inte rört någon inställning alls på grafikkortet. Fläkten låter väldigt högt här också.

3. I Saints Row The Third är jag tvungen att köra på lägsta grafiken för att få 40+ fps. Är det normalt?

http://i42.tinypic.com/2rc2w5y.jpg

Precis efter uppstart av WoW.

http://i39.tinypic.com/bi2lis.jpg

Inställningar. DX11, har testat DX9 också utan skillnad.

http://i41.tinypic.com/2wcejo1.jpg

Några minuter senare (fpsen uppe i högre hörnet har gått ner.) Ingen skillnad när jag gör wow-rutan aktiv.

http://i43.tinypic.com/15q7saw.jpg

Idle, endast chrome, skype och liknande program igång.

Jag har samma problem i league...
Tror det har med drivrutinerna att göra, vänta å se tills nästa kommer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair 800D | i7 2600K | Asus P8P67 DELUXE | 8 Gb 1333MHz | XFX 7970 | Corsair SSD 120GB | AX 850W 80+ G| Vattenkylt

Permalänk
Skrivet av Nedfryst:

Jag har samma problem i league...
Tror det har med drivrutinerna att göra, vänta å se tills nästa kommer.

Skickades från m.sweclockers.com

Med samma kort?
Uppdatera din signatur!

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Med samma kort?
Uppdatera din signatur!

Jo det är samma kort, har glömt att uppdatera signaturen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair 800D | i7 2600K | Asus P8P67 DELUXE | 8 Gb 1333MHz | XFX 7970 | Corsair SSD 120GB | AX 850W 80+ G| Vattenkylt

Permalänk

1. WoW är ju knappast nåt som man får högre FPS i av att uppgradera grafikkortet då det är mest CPU-krävande operationer i spelet, framförallt om man använder addons som läser combatlogs som Recount och Scrolling combat text. Tror det är extremt sällan som du inte är flaskad av CPUn i WoW med den setupen. WoW går nog mest stabilt i fullscreen mode med vsync på om man kan leva med att alt-tab tar lite tid.

Visa signatur

Core i7 3930K(@ 4.40GHz) -> ASUS Rampage Extreme IV | 16GB Corsair Vantage DDR3 | Sapphire Radeon 290X Tri-X