Permalänk
Medlem

Hoppas att det fortfarande är någon som läser i den här tråden!

Jag försöker lägga in Windows 8 Consumer Review x64 på min UL30VT, och givetvis får jag inte Nvidia-kortet att fungera.

Windows installerar kortet som "Microsoft Basic Display Adapter" och vägrar installera några andra drivrutiner.

Försöker jag installera drivrutinerna från Asus så ser det ut såhär i installationen:

Alla komponenter installeras alltså inte och det blir ingen skillnad efter att jag har genomfört installationen.
Har installerat alla ATK-drivrutiner och P4G 1.25.
Testade att köra VGA-patchen från Asus sida, men då slutade även intelkortet att fungera vilket resulterade i att jag fick installera om windows.

Någon som har lyckas att installera nvidiakortet i windows 8?
Någon som har några tips??

Om det är till någon hjälp så ser det ut såhär i GPU-z:

Permalänk
Medlem

Hoppas det finns en lösning, jag är också sugen på att testa windows 8

Permalänk
Medlem

Hur gör man för att få igenom ett garantiärende med denna produkten? Speciellt om det är brådskande.

Köpte en från Webhallen för snart 2 år sen (på måndag kommer jag ha endast 2 dagar kvar på garantin) men nu har hårddisken säckat ihop till sådan grad att det inte går att boota Windows.

Permalänk

datorn dör helt oväntat

Hej! Första gången jag skriver, så hoppas jag hamnar i rätt forum! annars kan väl mods flyttan den! Tack på förhand

Nu är det så att jag har haft en Asus UL30VT i säkert 2-3år och den har varit min ögonsten, aldrig krånglat eller skapat större problem.
Men nu på sista tiden har den verkat göra uppror mot sin livsstil :/
Så nu till problemet,
Fast jag har ca 40%-50% batterietid kvar så väljer den att stänga av sig, och dör helt enkelt går inte att starta eller något, helt död!
Efter jag har satt i sladden så funkar den igen och batteritiden är på 40-50%
Jag kör energisparläget och power savin graphics men den dör ändå när den är på hälften av batteritiden.
(Kan tillägga att den visar inga tecken såsom att "din dator behöver laddas" eller "batteritiden är på 10% och behöver laddas" kommando)

Är det någon som har svar på denna frågan? Är det så att batteriet har gjort sitt och det är dags att byta? eller det är någon inställning som är gjord av misstag?
Behöver verkligen hjälp med detta, är studerande inom rymd/biologi och min kapacitet inom datorer kan sammanfattas på ett A4

Hälsningar H.N

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hypernovan:

Hej! Första gången jag skriver, så hoppas jag hamnar i rätt forum! annars kan väl mods flyttan den! Tack på förhand

Nu är det så att jag har haft en Asus UL30VT i säkert 2-3år och den har varit min ögonsten, aldrig krånglat eller skapat större problem.
Men nu på sista tiden har den verkat göra uppror mot sin livsstil :/
Så nu till problemet,
Fast jag har ca 40%-50% batterietid kvar så väljer den att stänga av sig, och dör helt enkelt går inte att starta eller något, helt död!
Efter jag har satt i sladden så funkar den igen och batteritiden är på 40-50%
Jag kör energisparläget och power savin graphics men den dör ändå när den är på hälften av batteritiden.
(Kan tillägga att den visar inga tecken såsom att "din dator behöver laddas" eller "batteritiden är på 10% och behöver laddas" kommando)

Är det någon som har svar på denna frågan? Är det så att batteriet har gjort sitt och det är dags att byta? eller det är någon inställning som är gjord av misstag?
Behöver verkligen hjälp med detta, är studerande inom rymd/biologi och min kapacitet inom datorer kan sammanfattas på ett A4

Hälsningar H.N

Hej!

De är ett tecken på att batteriet börjar ge upp. Batteriet har endast 50-60% kapacitet kvar av ordinarie men operativsystemet känner inte av det. Därför stängs det bara av.

Permalänk
Skrivet av Asus.David:

Hej!

De är ett tecken på att batteriet börjar ge upp. Batteriet har endast 50-60% kapacitet kvar av ordinarie men operativsystemet känner inte av det. Därför stängs det bara av.

Hej David!
Tack för snabbt svar!
Så ett nytt batteri skulle göra susen, eller hur:)?
Jag drar en förhastad slutsats och gissar på att du jobbar inom Asus? så du vet kanske vilket batterie jag ska ha och vart man kan få tag på det enklast?

Hälsningar H.N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hypernovan:

Hej David!
Tack för snabbt svar!
Så ett nytt batteri skulle göra susen, eller hur:)?
Jag drar en förhastad slutsats och gissar på att du jobbar inom Asus? så du vet kanske vilket batterie jag ska ha och vart man kan få tag på det enklast?

Hälsningar H.N

Köpte ett batteri på ebay förra veckan. 22 dagars frakt tyvärr men kan återkomma med en liten "recension" av det när jag provat det. 8cells med 5200 mAh enligt spec, även 14.8 v (orginal är på 14.4) men det var även 14,8 på ett på duracell direct så tänkte att det kan vara värt att prova. 290 spänn har jag betalat, får se om det blir någon tull/moms eller liknande med..

för övrigt knäpptyst dator, bytte till ssd förra veckan hade då en western digital hdd från original vilket förbryllade mig då andra verkar ha haft en seagate...

1416 inlägg lästa, tog sin lilla tid:)

Sjukt nöjd med denna dator även 2 år efter köp!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pellepelikan:

Köpte ett batteri på ebay förra veckan. 22 dagars frakt tyvärr men kan återkomma med en liten "recension" av det när jag provat det. 8cells med 5200 mAh enligt spec, även 14.8 v (orginal är på 14.4) men det var även 14,8 på ett på duracell direct så tänkte att det kan vara värt att prova. 290 spänn har jag betalat, får se om det blir någon tull/moms eller liknande med..

för övrigt knäpptyst dator, bytte till ssd förra veckan hade då en western digital hdd från original vilket förbryllade mig då andra verkar ha haft en seagate...

1416 inlägg lästa, tog sin lilla tid:)

Sjukt nöjd med denna dator även 2 år efter köp!

kul!

Permalänk
Medlem

Och kul att du, Asus.David, tar dig tid att kolla i en så gammal tråd!

I väntan på mitt nya batteri så fick jag lust att kolla in det gamla så jag öppnade det. Herre gud vad det satt ihop bra, tog en timma att få isär det, och tyvärr tog det väldigt mycket stryk ändå

Nåväl, om någon är intresserad så är det sådana här batterier/Celler som sitter i batteripacket... Har gjort ett snabbt kopplingsschema (vilket var mer avancerat än jag trodde, 5 kopplingar mellan celler och kretskortet, antar att det är lite övervakning i det hela) och ska beställa lite celler från ebay att ersätta med och försöka plocka ihop batteriet igen och se om det fungerar. Om det gör det borde jag få ett batteri med ca 8000mAh, så jag håller tummarna att det går! (annars har jag en j*vla massa batterier till min ficklampa)

Det hade varit oerhört bra om batterierna var byggda så man lätt kunde byta celler i dem. Tror inte det skulle slå så hårt mot asus batteriförsäljning, då de som köper orginalbatteri inte hade vågat sätta in egna celler och de som vågar köper nu tredjeparts batteri ändå (är min gissning).

Fast först ska jag se om jag kan få hem min batteriladdare samt multimeter och testa alla orginalcellerna så det är de som är defekta och inte reglerkortet i batteriet. Sen blir det beställning men med en månads frakttid kommer det ta lång tid till ett eventuellt monsterbatteri! (om jag nu inte åsamkat skalet så mycket skada att det inte går bygga ihop igen)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pellepelikan:

Och kul att du, Asus.David, tar dig tid att kolla i en så gammal tråd!

I väntan på mitt nya batteri så fick jag lust att kolla in det gamla så jag öppnade det. Herre gud vad det satt ihop bra, tog en timma att få isär det, och tyvärr tog det väldigt mycket stryk ändå

Nåväl, om någon är intresserad så är det sådana här batterier/Celler som sitter i batteripacket... Har gjort ett snabbt kopplingsschema (vilket var mer avancerat än jag trodde, 5 kopplingar mellan celler och kretskortet, antar att det är lite övervakning i det hela) och ska beställa lite celler från ebay att ersätta med och försöka plocka ihop batteriet igen och se om det fungerar. Om det gör det borde jag få ett batteri med ca 8000mAh, så jag håller tummarna att det går! (annars har jag en j*vla massa batterier till min ficklampa)

Det hade varit oerhört bra om batterierna var byggda så man lätt kunde byta celler i dem. Tror inte det skulle slå så hårt mot asus batteriförsäljning, då de som köper orginalbatteri inte hade vågat sätta in egna celler och de som vågar köper nu tredjeparts batteri ändå (är min gissning).

Fast först ska jag se om jag kan få hem min batteriladdare samt multimeter och testa alla orginalcellerna så det är de som är defekta och inte reglerkortet i batteriet. Sen blir det beställning men med en månads frakttid kommer det ta lång tid till ett eventuellt monsterbatteri! (om jag nu inte åsamkat skalet så mycket skada att det inte går bygga ihop igen)

haha coolt om de hade funkat, men att du orkar

Permalänk
Medlem

Det finns väl de på sweclockers som lägger mer tid och pengar på (i min mening) ovärdare grejjor:) Om det nu funkar så blir det ju 10h faktisk användning av datorn:) får hoppas på att fraktgudarna är på min sida så jag kan återkomma med resultat innan datorn gått och dött av ålder..:)

Permalänk
Medlem

Och nu helt oväntat efter en vecka istället för de tre det skulle tagit kom mitt batteri.

Fungerar gör det iallfall, återstår bara att se hur lång batteritid det är:) Återkommer om ett par dagar

Permalänk
Medlem

Kolla HDD innan garantin går ut!!!

Hej, den här upplevelsen tycker jag att är värt att berätta till alla Asus UL30VT ägare.

Jag köpte datorn i Feb. 2010. På de senastå mycket. För två veckor sen pajade datorn plötsligt, fick
ingen kontakt med den alls. Konstigt är att den började fungera igen efter en halv timme.

Ringde till ASUS hotline dagen efter, visste att garantin gick ut för tre månader sedan. Skickade in till
service , fick reda på att det är HDD som ska bytas, mot kostnad:

  • Arbete: 800,00(SEK)

SATA WYTT HDD 500G 5400R 2.5':1441,00(SEK)

  • Transport och Packning: 200,00(SEK)

Moms 25%: 610,00(SEK)

Total: 3051,00(SEK)

Avböjde service (betalade 937,50 för undersökning och frakt) och köpte själv en 128G SDD för 1300. Då fick jag tillbaka en dator som inte fungerar alls och en hårddisk som låter som en fläkt. Den var självklart inte så när jag skickade in den.

Klagade på deras support, men det gick inte vidare.

Vad jag har lärt mig är, om det finns ett litet fel eller man kan misstänka det, tveka inte, skicka till service innan garanti går ut!

Permalänk
Medlem

Nu har batteriet laddats och laddats ur så många gånger att jag anser att det är vid maximal kapacitet. Har idag suttit till och från och skrivit och surfat, hade i början på High perfomance men bytte sedan till battery saving och stängde av nvidiagrafiken. Har nu 45% kvar på batteriet och windows säger att jag har 4 h 20min kvar att jobba innan det behöver laddas och P4G säger 3h 10 min...

Kör på högsta ljusstyrka på skärm, Wifi och BT avstängt och har även bytt till SSD-disk. Max processorstate 60% och har inte lyssnat på musik under tiden.

Summasummarum: Nöjd!

De nya cellerna som jag ska prova i det gamla batteriet har kommit, får se när jag hinner det:)

Permalänk

Nån som haft problem med Tearing på denna dator? Har börjat på senare tid...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DIFVästertorp:

Nån som haft problem med Tearing på denna dator? Har börjat på senare tid...

Ursäkta min inkompetens, men vad är tearing?

Permalänk

Horisontella streck genom bilen vid rörelse.

Permalänk
Medlem

Japp det har jag... eller inte nödvändigtvis vid rörelse, men vid mörka bilder, tex när windows laddar vid uppstart eller i de svarta fälten när man kollar på en film..

Försvann ett litet tag när jag installerade om windows men kom tillbaka efter en vecka:(

Är det måhända garanti på sånt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DIFVästertorp:

Horisontella streck genom bilen vid rörelse.

Är det ett strulande grafikkort som ger upphov till det?

Permalänk

Är det någon som vet det bästa sättet att rensa damm från fläkten, är det att öppna hela burken (ta bort tangenbord, koppla veck allt som sitter i ovanchassit och sen skruva upp bak för att till slut komma åt fläkten) eller räcker det med att köpa en burk med luft och tömma den i utblåset?

Permalänk
Medlem

Jag behöver hjälp med att återställa Windows 7 på en Asus UL30VT.

1. Asus startar inte återställningen till fabriksinställningarna när jag trycker på F9. (Den slutade fungera efter installation av Ubuntu. Funktionen fungerar inte efter att ha återställt MBR heller.)
2. Jag har INTE några Recovery DVDs.
3. Jag HAR en intakt Recovery-partition på hårddisken.
4. Asus AI Recovery Burner hittar inte Recovery-partitionen (ChangeHD.exe finns inte i AI Recovery-katalogen på hårddisken och en ny version av AI Recovery Burner med ChangeHD.exe går istället inte att starta för att skapa skivorna).

Hur skapar jag återställningsskivor för Windows 7? Jag tänker INTE betala en administrativ avgift för att få skivor skickade till mig. Jag har betalat för mitt Windows EN gång. Det räcker mer än väl.
Går det att skapa återställningsskivor på något annat sätt än att använda Asus skitprogram AI Recovery Burner? T.ex. genom att använda Recovery-partitionen direkt eller något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chycky:

Jag behöver hjälp med att återställa Windows 7 på en Asus UL30VT.

1. Asus startar inte återställningen till fabriksinställningarna när jag trycker på F9. (Den slutade fungera efter installation av Ubuntu. Funktionen fungerar inte efter att ha återställt MBR heller.)
2. Jag har INTE några Recovery DVDs.
3. Jag HAR en intakt Recovery-partition på hårddisken.
4. Asus AI Recovery Burner hittar inte Recovery-partitionen (ChangeHD.exe finns inte i AI Recovery-katalogen på hårddisken och en ny version av AI Recovery Burner med ChangeHD.exe går istället inte att starta för att skapa skivorna).

Hur skapar jag återställningsskivor för Windows 7? Jag tänker INTE betala en administrativ avgift för att få skivor skickade till mig. Jag har betalat för mitt Windows EN gång. Det räcker mer än väl.
Går det att skapa återställningsskivor på något annat sätt än att använda Asus skitprogram AI Recovery Burner? T.ex. genom att använda Recovery-partitionen direkt eller något?

Jag tror detta har diskuterats tidigare i tråden och om jag inte minns fel så är det kört när man lagt in en linux-dist, men jag kan ha fel, sök i tråden.
Återställningsskivor får man nog göra innan man tar bort windows dessvärre (hur nu det ska gå till då det inte finns någon dvdbrännare, bra tänkt asus).

Du har ingen bekant som har en win 7 home premium skiva som du kan låna? Du har ju en licensnyckel klistrad under datorn så det borde väl bara vara att ange den vid en nyinstallation?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Jag tror detta har diskuterats tidigare i tråden och om jag inte minns fel så är det kört när man lagt in en linux-dist, men jag kan ha fel, sök i tråden.
Återställningsskivor får man nog göra innan man tar bort windows dessvärre (hur nu det ska gå till då det inte finns någon dvdbrännare, bra tänkt asus)

Tack för svaret. Helt sjukt att Asus indirekt hindrar användarna från att installera en Linux-dist parallellt med Windows. Ännu mer sjukt att Asus inte säger ett skvatt om detta förrän det är för sent och man redan har installerat Linux på datorn och återställningsfunktionen inte fungerar.

Att Asus hade tänkt på någon av dessa punkter är väl det minsta man kan begära:

1. Asus skickar med återställningsskivor (som man då inte behöver bränna och som ändå går att använda med extern DVD-läsare i nödfall) eller låter användarna ladda ner dessa som iso-filer gratis från Asus sajt.

2. Asus låter användarna ladda ner och ominstallera den starthanterare som följer med datorn och som gör att det går att starta återställningsfunktionen med en tangentbordsgenväg.

3. Asus ser till att Recovery-partitionen blir valbar även i Grub om användarna installerar en Linux-dist (så fungerar det på en Acer-dator jag har. I Grub finns två Windows-alternativ där det ena alternativet startar Recovery-funktionen.).

4. Asus utvecklar AI Recovery så att programmet klarar av att hitta Recovery-partitionen även om man har installerat en Linux-dist på en del av hårddisken. Det hade även varit önskvärt om AI Recovery hade klarat av att bränna till en virtuell brännare och iso-filer så man har dessa sparade någonstans OM man skulle behöva återställa Windows till fabriksinställningarna.

Det är uppenbart att Asus inte har haft alla hästarna i hagen när man har skapat återställningsfunktionen på UL30VT.

Skrivet av Pellepelikan:

Du har ingen bekant som har en win 7 home premium skiva som du kan låna? Du har ju en licensnyckel klistrad under datorn så det borde väl bara vara att ange den vid en nyinstallation?

Jag har löst problemet just genom att använda en Windows 7-installationsskiva och produktnyckeln på chassit. Microsoft godkände produktnyckeln så allt verkar grönt. Dessvärre får jag nöja mig med en engelsk version av Windows 7 istället för den svenska versionen som följde med datorn. Dessutom måste jag tanka ner massor av drivrutiner och annat från Asus sajt för att få med allt som ingår i Windows-versionen som följer med datorn. Jag slipper å andra sidan att avinstallera Asus bloatware vilket är skönt.

Hur är det med Asus nya datormodeller? Är återställningsfunktionen lika kass fortfarande eller har man tänkt rätt den här gången? Är det någon som har erfarenhet av Linux på Asus nya datorer och som vet om samma problem inträffar om man försöker återställa Windows till fabriksinställningarna på dessa datorer?

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag har löst problemet just genom att använda en Windows 7-installationsskiva och produktnyckeln på chassit. Microsoft godkände produktnyckeln så allt verkar grönt. Dessvärre får jag nöja mig med en engelsk version av Windows 7 istället för den svenska versionen som följde med datorn. Dessutom måste jag tanka ner massor av drivrutiner och annat från Asus sajt för att få med allt som ingår i Windows-versionen som följer med datorn. Jag slipper å andra sidan att avinstallera Asus bloatware vilket är skönt.

http://forum.notebookreview.com/asus/380681-asus-utility-bloa... En bra sida som beskriver vad de olika asus-programmen gör:)
Ring microsoft och fråga om det går lösa genom att ladda ner ett språkpaket eller liknande, du har ju ändå licens för det så kanske fungerar.

Permalänk
Medlem

Jag nöjer mig med engelska versionen av Windows 7. Jag orkar inte tjafsa med Microsoft om språkpaket. Normalt går det bara att byta språk i Ultimate och Enterprise versionerna av Windows 7.

Nu till nästa problem. Jag har alltså installerat en ren version av Windows 7 Home Premium på UL30VT. Därefter har jag installerat alla ATK-program från Asus sajt för UL30VT. Det är när jag ska installera drivrutinen från nVidia som Asus delar ut från deras UL30VT-sajt som strulet börjar (http://www.asus.com/Notebooks/Superior_Mobility/UL30Vt/#downl...). Installationen slutar med att skärmen blir helt konstig (svart skärm alt. några fält av skrivbordet syns). Det går inte att göra någonting annat än att stänga av och starta om datorn med power on-knappen. Det här känns ju inte som en korrekt utförd installation av drivrutinerna till hybrid-grafiken. När jag sedan ska installera Power4Gear-programmet (också det hämtat från Asus sida för UL30VT) så går inte installationen igenom. Jag har även testat att köra VGA-patchen från Asus sajt och gjort om hela proceduren flera gånger utan att lyckas.

Min fråga är helt enkelt. Hur sjutton installerar man nVidia-drivrutinen från Asus sajt så att hybridgrafiken fungerar på Asus UL30VT?!? Och hur installerar man Power4Gear (jag misstänker att Power4Gear inte går att installera för att drivrutinen inte har installerats korrekt)?

Ingenting fungerar ju ordentligt på UL30VT!

Och så en obligatorisk känga till Asus. Varför skriver ni inte klart och tydligt vad alla program på Asus sida för UL30VT är till för? Det finns ju 85 program/drivrutiner eller något på UL30VT-sidan. Varför står det inte vad sakerna är till för så man slipper installera all möjlig skit i jakt på en fungerande UL30VT?!?
Jag fick t.ex. googla upp VGA-patchen och hittade då information om patchen i ett forum där någon vänlig själ har skrivit vad patchen är bra för. Patchen är till för att rensa bort saker inför en ominstallation eller uppgradering av nVidia-drivrutinen. Är det sant? Det är ju helt omöjligt att veta för Asus delar ju bara ut patchen utan någon att skriva någon som helst vettig information om patchen. Skandal! Jag vågar inte ens tänka på hur många timmar jag har lagt ner på den här datorn sedan köpet för över 2 år sedan. Det enda jag vill nu är att får nVidia-drivrutinen och Power4Gear att fungera på datorn så att jag med gott samvete kan skänka bort datorn. Jag vill inte se datorn mer!

@Asus.David: #10647843

Återställningsfunktionen är en dold partition på hårddisken. Installerar du ett nytt operativ som antingen rensar hela hårdisken först eller skriver över en partitionen så slutar F9 funktionen att fungera.

Jag har inte raderat Recovery-partitionen. Jag ser den klart och tydligt från en Ubuntu Live-session. Den är orörd. Problemet är att när jag installerade Ubuntu på datorn så upphörde F9-funktionen att fungera. Det måste ha att göra med att starthanteraren Grub har ersatt originalet eller något. Jag vet inte, men jag tycker det är riktigt kasst med en ominstallationsfunktion som helt utan förvarning upphör att fungera om man installerar ett annat operativsystem parallellt med Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chycky:

Jag nöjer mig med engelska versionen av Windows 7. Jag orkar inte tjafsa med Microsoft om språkpaket. Normalt går det bara att byta språk i Ultimate och Enterprise versionerna av Windows 7.

Nu till nästa problem. Jag har alltså installerat en ren version av Windows 7 Home Premium på UL30VT. Därefter har jag installerat alla ATK-program från Asus sajt för UL30VT. Det är när jag ska installera drivrutinen från nVidia som Asus delar ut från deras UL30VT-sajt som strulet börjar (http://www.asus.com/Notebooks/Superior_Mobility/UL30Vt/#downl...). Installationen slutar med att skärmen blir helt konstig (svart skärm alt. några fält av skrivbordet syns). Det går inte att göra någonting annat än att stänga av och starta om datorn med power on-knappen. Det här känns ju inte som en korrekt utförd installation av drivrutinerna till hybrid-grafiken. När jag sedan ska installera Power4Gear-programmet (också det hämtat från Asus sida för UL30VT) så går inte installationen igenom. Jag har även testat att köra VGA-patchen från Asus sajt och gjort om hela proceduren flera gånger utan att lyckas.

Min fråga är helt enkelt. Hur sjutton installerar man nVidia-drivrutinen från Asus sajt så att hybridgrafiken fungerar på Asus UL30VT?!? Och hur installerar man Power4Gear (jag misstänker att Power4Gear inte går att installera för att drivrutinen inte har installerats korrekt)?

Ingenting fungerar ju ordentligt på UL30VT!

Och så en obligatorisk känga till Asus. Varför skriver ni inte klart och tydligt vad alla program på Asus sida för UL30VT är till för? Det finns ju 85 program/drivrutiner eller något på UL30VT-sidan. Varför står det inte vad sakerna är till för så man slipper installera all möjlig skit i jakt på en fungerande UL30VT?!?
Jag fick t.ex. googla upp VGA-patchen och hittade då information om patchen i ett forum där någon vänlig själ har skrivit vad patchen är bra för. Patchen är till för att rensa bort saker inför en ominstallation eller uppgradering av nVidia-drivrutinen. Är det sant? Det är ju helt omöjligt att veta för Asus delar ju bara ut patchen utan någon att skriva någon som helst vettig information om patchen. Skandal! Jag vågar inte ens tänka på hur många timmar jag har lagt ner på den här datorn sedan köpet för över 2 år sedan. Det enda jag vill nu är att får nVidia-drivrutinen och Power4Gear att fungera på datorn så att jag med gott samvete kan skänka bort datorn. Jag vill inte se datorn mer!

@Asus.David: #10647843

Återställningsfunktionen är en dold partition på hårddisken. Installerar du ett nytt operativ som antingen rensar hela hårdisken först eller skriver över en partitionen så slutar F9 funktionen att fungera.

Jag har inte raderat Recovery-partitionen. Jag ser den klart och tydligt från en Ubuntu Live-session. Den är orörd. Problemet är att när jag installerade Ubuntu på datorn så upphörde F9-funktionen att fungera. Det måste ha att göra med att starthanteraren Grub har ersatt originalet eller något. Jag vet inte, men jag tycker det är riktigt kasst med en ominstallationsfunktion som helt utan förvarning upphör att fungera om man installerar ett annat operativsystem parallellt med Windows.

Tråkigt att du inte är lika nöjd som jag...

Om du kollar in den sidan jag länkade till så står det där vad alla program gör (men ja det borde stå en beskrivning till programmen på asus hemsida).
Angående nVidia drivisarna så måste man installera saker i rätt ordning har jag för mig. Först VGA-patchen och sedan grafikdrivrutinerna.

Har du kollat så du laddar ner drivrutiner till rätt windows version (32/64-bit)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Om du kollar in den sidan jag länkade till så står det där vad alla program gör (men ja det borde stå en beskrivning till programmen på asus hemsida).

Tack för länken. Jag har redan låtit bli att installera många onödiga program från Asus genom att gå på informationen i länken. Dessutom lyckades jag till slut få in nVidia-drivrutinen och Power4Gear. Dock hängde sig datorn efterinstallationen av nVidia-drivrutinen men hela installationen gick som tur var igenom dessförinnan. Power4Gear gick att installera efter att jag installerat några fler drivrutiner från Asus sida med program till UL30VT. Det kan mycket väl hända att jag hade missat någon drivrutin innan när jag försökte installera Power4Gear men hur ska man veta det när Asus inte skriver vad Power4Gear förutsätter för drivrutiner m.m.? Nåja, nu har jag lyckats få in allt jag vill ha på datorn. Fördelen med att installera allt manuellt är att man slipper sitta och rensa bort bloatware manuellt från datorn efter installationen av Windows. Nu återstår bara att skapa en image-fil med Clonezilla eller något för att enkelt återställa rubb och stubb om datorn skulle börja krångla i framtiden. Dock så kommer jag inte att använda datorn mer för egen del utan det blir en gåva till en bekant.

Permalänk
Medlem

Bra att du fick i ordning på det. Det är ganska mycket krångel att installera om windows, troligtvis därför det finns en recovery-partition. Bytte till ssd och installerade om allt för en månad sedan, hittade dock den sidan jag länkade till innan jag började installera så jag lyckades få ordning på det smärtfritt. Hoppas din bekanta slipper de problem du har haft

Permalänk
Medlem

Batteriet i min laptop har tjänat mig väl men till sist efter över två år kapitulerat helt. Tänkte därför köpa ett nytt på eBay men vill först kolla om någon har tips vilket jag ska välja?

Vad jag hittat än så länge finns, förutom 4400 mah, både 5200 och ett 12-cellsbatteri på 7200mah. Kommer det göra markant skillnad i batterikapacitet? Väger det mer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av muddey:

Batteriet i min laptop har tjänat mig väl men till sist efter över två år kapitulerat helt. Tänkte därför köpa ett nytt på eBay men vill först kolla om någon har tips vilket jag ska välja?

Vad jag hittat än så länge finns, förutom 4400 mah, både 5200 och ett 12-cellsbatteri på 7200mah. Kommer det göra markant skillnad i batterikapacitet? Väger det mer?

Jag köpte detta batteri som fungerar bra. Jag ville inte ha ett 12-cells då batteriet blir större. Skrev lite mer om det i ett tidigare inlägg.