Processorkylare vintern 2011

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Det moderkortet har dubbla CPU-fan-kontakter vad jag ser på bilder på google, så du behöver ingen grenkontakt om du skaffar en SA
Kolla längst till höger här när du zoomat upp, det står CPU FAN på den nedre och CPU FAN OPT på den lite högre upp.

http://techinstyle.tv/wp-content/uploads/2011/05/P8Z68-V.jpg

Eftersom du varit smart och köpt lågprofil-minnen så lär du inte ha andra problem heller med plats.
(Den där höga kylflänsen gör ju ingen nytta, så skaffar man nytt minne finns det ingen anledning att ha annat än LP)

Sidofläkten på chassit sitter dessutom i nederkant, så den borde gå att ha kvar på också utan problem ser det ut som iaf.

Tackar!

Visa signatur

MSI GX660 Core i5-480 4GB 500GB 15.6 ATI HD5870
MSI GX740 17'' Intel i5-430M/640GB/4GB/ATI HD5870

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Följer det med kylpasta på tub till Thermalright Silver Arrow eller är den förapplicerad? Samt är den som hänger med något bra eller måste man köpa ny?

Permalänk

Trevligt test.

Nog för att jag förstår vilka testet vänder sej till men jag tycker ändå det hade varit ännu bättre om vi på nått sätt fått in standardkylaren som någon slags referenspunkt. Är det värt att lägga pengar på en kylare om man tänker köra oklockat eller lätt överklockat (vilket trots allt är rätt vanligt)? Min känsla är att standardkylaren är helt ok i de fallen, men där går åsikterna verkligen isär och det skulle vara intressant att se svart på vitt temperaturer och ljudnivåer även vid standardklockning.

Visa signatur

KDMBBBB!

Permalänk
Medlem

Jag måste säga att jag är ganska imponerad av "Freezer 13 Pro". Jag har provkört min idag och den räcker gott och väl till min måttligt överklockade 2500k. Efter en timmes press i "OCCT" ligger tempen på 60 grader. CPU:n körs i 4.4 GHz (1.30 V). Bra kylning för en spottstyver.

Den lilla 50 mm-fläkten känns dock totalt onödig, det enda den gör att att väsnas. Så adjöss med den! Ljudnivån på den stora är väldigt låg.

Permalänk
Medlem

Coolink Corator DS

vart köper man? finns inte ens på prisjakt

Permalänk
Skrivet av solomoniac:

Trevligt test.

Nog för att jag förstår vilka testet vänder sej till men jag tycker ändå det hade varit ännu bättre om vi på nått sätt fått in standardkylaren som någon slags referenspunkt. Är det värt att lägga pengar på en kylare om man tänker köra oklockat eller lätt överklockat (vilket trots allt är rätt vanligt)? Min känsla är att standardkylaren är helt ok i de fallen, men där går åsikterna verkligen isär och det skulle vara intressant att se svart på vitt temperaturer och ljudnivåer även vid standardklockning.

Håller helt med, jag vill se standardkylaren med som referens både vid klockning (så långt den hänger med och oklockat).

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

Njaaa, inte riktigt Nuff said än.
Svara gärna på följande: Vad fick du betala för den vattenkylningen? Och hur mycket tid har du lagt ner på att installera systemet och på underhållning?

Jag skulle säga att luftkylning är till för dom som vill ha bra kylning för ett bra pris utan en massa tidskrävande jobb.
För att skaffa vattenkylning behövs mer tid, pengar och intresse.

Varför skaffa vattenkylning när det räcker med luft? Mindre utgifter och mindre tidskrävande än vattenkylning. Visst om man ska extrem klocka eller något åt det hållet, men inte ens du har klockat din processor särskilt högt.

Skickades från m.sweclockers.com

Totalt har jag pröjsat 2,500 SEK + 2-300 SEK för en ny monteringsram när jag bytte till Q6600 (vilken jäkla sockel det nu var). Jag har bytt vattnet en gång (när jag flyttade tillbaka till Svedala nu i somras). Då och då får man fylla på systemet med vatten vilket man kan göra medans datorn bootar, försumbar tidsåtgång helt enkelt. Jag använder glykol till bilen som korrosionsskydd numera vilket fungerar utmärkt. När jag bytte grafikkylare på mitt gamla grafikkort plockade jag isär den gamla kylaren för att kolla hur blocket såg ut, anodiseringen hade inte angripits och detta efter att kylaren varit i drift i 3 år.

Systemet var inte krångligare att installera än en luftkylare i min mening (jag har provat), och att man får tänka efter något men resultatet är en helt tyst dator vilket är målet (det enda som hörs är fläkten till nätagget samt hårddiskar), överklockning är kul men inte huvudsyftet för mig när jag använder vattenkylning.

Paketet har nu överlevt 3 uppgraderingar, 2800/3=933 SEK/processor, ok lite dyrare än luftkylare men prestandan är överlägsen samt att jag har en, i stort sett, tyst och kall rigg. Inte nog med detta, jag har inga problem med att kylaren är i vägen för minnen eller att den riskerar att knäcka moderkortet när man åker på LAN...

Nästa uppgradering kommer nog kräva nya slangar och möjligen ett sockel-kit för några hundralappar totalt sett, vilket kommer pressa kostnaden nedåt igen.

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Skrivet av ZAIZAI:

Totalt har jag pröjsat 2,500 SEK + 2-300 SEK för en ny monteringsram när jag bytte till Q6600 (vilken jäkla sockel det nu var). Jag har bytt vattnet en gång (när jag flyttade tillbaka till Svedala nu i somras). Då och då får man fylla på systemet med vatten vilket man kan göra medans datorn bootar, försumbar tidsåtgång helt enkelt. Jag använder glykol till bilen som korrosionsskydd numera vilket fungerar utmärkt. När jag bytte grafikkylare på mitt gamla grafikkort plockade jag isär den gamla kylaren för att kolla hur blocket såg ut, anodiseringen hade inte angripits och detta efter att kylaren varit i drift i 3 år.

Systemet var inte krångligare att installera än en luftkylare i min mening (jag har provat), och att man får tänka efter något men resultatet är en helt tyst dator vilket är målet (det enda som hörs är fläkten till nätagget samt hårddiskar), överklockning är kul men inte huvudsyftet för mig när jag använder vattenkylning.

Paketet har nu överlevt 3 uppgraderingar, 2800/3=933 SEK/processor, ok lite dyrare än luftkylare men prestandan är överlägsen samt att jag har en, i stort sett, tyst och kall rigg. Inte nog med detta, jag har inga problem med att kylaren är i vägen för minnen eller att den riskerar att knäcka moderkortet när man åker på LAN...

Nästa uppgradering kommer nog kräva nya slangar och möjligen ett sockel-kit för några hundralappar totalt sett, vilket kommer pressa kostnaden nedåt igen.

dansar du inte salsa med datorn så är det lugnt för moderkortet. en bra luftkylare är helt underhållsfri som gör att man slipper lägga tid på byta vatten. luft och slutna vattensystem är tillräkligt för 95% av alla vardagsklockare här på sweclockers. ser man till grafikkort så finns det även där väldigt bra luftkylare med som gör att en vanlig gamer aldrig kommer behöva oroa sig för temperatur. Men som allt i livet allt beror på hur mycket pengar tid och arrangemang man villl lägga på sakerna man gör i livet

Jag körde på ett slutet vattensystem som började läcka så hade jag inte sätt det så hade hela min dator struckit med. sen dess är man inte lika posetiv till vatten även fast det sparar plats

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i

Permalänk
Medlem
Skrivet av martincool:

dansar du inte salsa med datorn så är det lugnt för moderkortet. en bra luftkylare är helt underhållsfri som gör att man slipper lägga tid på byta vatten. luft och slutna vattensystem är tillräkligt för 95% av alla vardagsklockare här på sweclockers. ser man till grafikkort så finns det även där väldigt bra luftkylare med som gör att en vanlig gamer aldrig kommer behöva oroa sig för temperatur. Men som allt i livet allt beror på hur mycket pengar tid och arrangemang man villl lägga på sakerna man gör i livet

Jag körde på ett slutet vattensystem som började läcka så hade jag inte sätt det så hade hela min dator struckit med. sen dess är man inte lika posetiv till vatten även fast det sparar plats

En bekant knäckte moderkortet när han lastade in burken i bilen för att åka till DH...ok att han tappade burken ca: 5-10 cm ner i skuffen.
Likt vattenkylning måste även luftkylare dammas då och då...

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem

Är verkligen alla kylare testad under samma förutsättningar aven den sent tillagda HR02 matcho?

DVS.
Matcho =
Editors choise @ Xbitlabs.
Liknande/samma prestanda som H70 @ Overcklockers.com
Presterar nästan i linje med Achorn i HDOCP's review.
Väldigt mycket bättre prestanda än Frz 13 PRO tex i Xbit's review. (4.3Ghz X980, matcho = 37,6 - 78,6c / Frz 13 PRO = 40.9 - 93,5c )

Detta är inte källkritik eller klagomål på recensionen som verkar bra gjord, men resultatet på matcho stämmer dåligt jämförelsevis mot de tester som finns att tillgå? Fel på testexemplaret?

Permalänk
Medlem
Skrivet av eat_me:

Är verkligen alla kylare testad under samma förutsättningar aven den sent tillagda HR02 matcho?

DVS.
Matcho =
Editors choise @ Xbitlabs.
Liknande/samma prestanda som H70 @ Overcklockers.com
Presterar nästan i linje med Achorn i HDOCP's review.
Väldigt mycket bättre prestanda än Frz 13 PRO tex i Xbit's review. (4.3Ghz X980, matcho = 37,6 - 78,6c / Frz 13 PRO = 40.9 - 93,5c )

Detta är inte källkritik eller klagomål på recensionen som verkar bra gjord, men resultatet på matcho stämmer dåligt jämförelsevis mot de tester som finns att tillgå? Fel på testexemplaret?

Funderar också på detta... HR02 Macho presterar ju i allmänhet mycket bättre i andra test. Hardocp och xbitlabs är ju inte direkt några oseriösa sidor heller... (möjligt att de faktorerar in priset lite mer i sin bedömning, men även om den kostat dubbelt så mycket hade de ju fortfarande presterat bra)

http://www.xbitlabs.com/articles/coo...o_6.html#sect0

In all other respects the new HR-02 is going to be the best choice for a CPU. It is remarkably efficient, boasts low level of noise, comes with a universal retention that is simple to install and secure, and on top of that it costs only $40! Moreover, Macho can cool moderately overclocked processors in fanless mode, which very few coolers are currently capable of, even among the “super” ones.

Summing everything up, we can conclude that Thermalright HR-02 Macho definitely deserves our Recommended Buy title. However, we liked it so much that we decided to upgrade its award to Editor’s Choice title for being the best air-cooler for central processors in its price range

http://www.hardocp.com/article/2011/...ooler_review/4

"The HR-02 Macho from Thermalright is a mighty impressive cooler. Clearly, Thermalright has seen the trend of new hybrid water coolers entering the market and has responded in turn. Thermalright's response is well received. At stock speeds the Macho is a mere 5 degrees Celsius behind the top rated water cooler when set to high. Overclock the CPU and the difference remains largely the same with a difference of only 5.7 degrees Celsius. Impressive considering we are talking about air cooling versus water cooling. If that wasn’t enough, once you factor in sound the HR-02 Macho is downright silent compared to the water cooling units. I can’t say it enough, this is no small feat the Macho has accomplished. All that’s left is to determine just how much all of this greatness will cost."

Permalänk
Skrivet av ZAIZAI:

Totalt har jag pröjsat 2,500 SEK + 2-300 SEK för en ny monteringsram när jag bytte till Q6600 (vilken jäkla sockel det nu var). Jag har bytt vattnet en gång (när jag flyttade tillbaka till Svedala nu i somras). Då och då får man fylla på systemet med vatten vilket man kan göra medans datorn bootar, försumbar tidsåtgång helt enkelt. Jag använder glykol till bilen som korrosionsskydd numera vilket fungerar utmärkt. När jag bytte grafikkylare på mitt gamla grafikkort plockade jag isär den gamla kylaren för att kolla hur blocket såg ut, anodiseringen hade inte angripits och detta efter att kylaren varit i drift i 3 år.

Systemet var inte krångligare att installera än en luftkylare i min mening (jag har provat), och att man får tänka efter något men resultatet är en helt tyst dator vilket är målet (det enda som hörs är fläkten till nätagget samt hårddiskar), överklockning är kul men inte huvudsyftet för mig när jag använder vattenkylning.

Paketet har nu överlevt 3 uppgraderingar, 2800/3=933 SEK/processor, ok lite dyrare än luftkylare men prestandan är överlägsen samt att jag har en, i stort sett, tyst och kall rigg. Inte nog med detta, jag har inga problem med att kylaren är i vägen för minnen eller att den riskerar att knäcka moderkortet när man åker på LAN...

Nästa uppgradering kommer nog kräva nya slangar och möjligen ett sockel-kit för några hundralappar totalt sett, vilket kommer pressa kostnaden nedåt igen.

Det roligaste är att du delar kostnaden för din vattenkylning med 3 och konstaterar att vattenkylning är bara lite dyrare än luftkylning? Klyftig du är...
En luftkylare håller även den i många år, och med all sannolikhet så överlever en luftkylare en vattenkylare. Så den slutsatsen kan du ju inte dra (eller jo, du kan men den slutsatsen var ganska fel)
Om du delar din kostnad med 3 då får du dela kostnaden för luftkylaren med 3, och då hamnar man runt 200kr för en bra luftkylare (helt beroende på vilken modell såklart, men man får en bra luftkylare för 600kr). Då är fortfarandet vattenkylaren lika mycket dyrare än luftkylaren i procent. Alltså 4 gånger dyrare med vattenkylning.
Det första som går sönder först är förmodligen fläkten (ialf hos luftkylare, eftersom ingen annan del typ kan gå sönder), eftersom även vattenkylare har fläkt så blir det "oavgjort" där med.

Jag har absolut inget mot bra vattenkylning, jag kanske ska skaffa mig vattenkylning i framtiden.
Jag svarade på ditt inlägg eftersom du hade en otrevlig ton mot dom som har luftkylning i ditt första inlägg.

Permalänk

Näe... halvdant test! Jag har aldrig hittat något test som endast testar själva kylflänsen - vilket är det enda viktiga om man väljer luftkylare. Fläktar kan man byta ut, monteringsprylarna kan man också byta ut, och priset - det kan särredovisas. Ett riktigt renodlat prestandatest av kylflänsar är vad jag ser fram emot fastän jag redan köpt min TH Silverarrow. Det som jag tror att ni iaf inte "fuskade" med var att kylarna testades med samma komponenter och clockning. Eller?

Ni som tjatar så j-la mkt om Noctua NH-D14 så kan för det första säga att den inte ens är med i testet. För det andra finns det inga test på kylflänarna mellan Phanteks, Noctuan och Thermalright - såklart de får olika temps när fläktarna är olika samt RPM:en på dem. Vad jag läst, och jag har läst flera recensioner är Noctua NH-D14 och Thermalright Silver Arrow likställda. De delar på kungatronen, med Phanteks lite i bakgrunden.

Gör ett test med endast vattenkylning nästa gång! Och ett med endast highend kylare med samma fläktar och system!

Visa signatur

Intel Core i7-3930K | Asus P9X79WS | 8GB DDR3 | GeForce GTX460 | Lian Li PC-A71FB
/se mitt (framtida) galleri: http://
PSU OEM's | DDR3 IC's | Windows 8 ÄR sämre än färdigskivat bröd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parabellum:

Näe... halvdant test! Jag har aldrig hittat något test som endast testar själva kylflänsen - vilket är det enda viktiga om man väljer luftkylare. Fläktar kan man byta ut, monteringsprylarna kan man också byta ut, och priset - det kan särredovisas. Ett riktigt renodlat prestandatest av kylflänsar är vad jag ser fram emot fastän jag redan köpt min TH Silverarrow. Det som jag tror att ni iaf inte "fuskade" med var att kylarna testades med samma komponenter och clockning. Eller?

Ni som tjatar så j-la mkt om Noctua NH-D14 så kan för det första säga att den inte ens är med i testet. För det andra finns det inga test på kylflänarna mellan Phanteks, Noctuan och Thermalright - såklart de får olika temps när fläktarna är olika samt RPM:en på dem. Vad jag läst, och jag har läst flera recensioner är Noctua NH-D14 och Thermalright Silver Arrow likställda. De delar på kungatronen, med Phanteks lite i bakgrunden.

Gör ett test med endast vattenkylning nästa gång! Och ett med endast highend kylare med samma fläktar och system!

Kolla här då, de testar med originalfläktar, sen sätter de samma fläktar på, sen testar de passivt. Phanteks är test-modellen, så den är highlightad. Var det testet jag kollade på innan jag köpte min Phanteks istället för Silver Arrow/NH-14. (fanns många flera med Phanteks i topp, men detta jämförde även passivt som sagt).

http://www.vortez.net/articles_pages/phanteks_ph_tc14pe_cpu_cooler_review,15.html

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

http://www.youtube.com/watch?v=07XTN0Qll2o
Sett tre recensioner där den här killen säger precis tvärtom jämfört med sweclockers och sågat en produkt som sweclockers hyllat (NZXT H2 och Radeon 6990 är de andra exemplen)
Det samt några andra saker gör att jag litar fan inte på sweclockers längre. Kollar förståss deras reccensioner men tar allt med en nypa salt för de har inte alltid rätt

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av eat_me:

Är verkligen alla kylare testad under samma förutsättningar aven den sent tillagda HR02 matcho?

Ja, alla kyalre är testade under samma förutsättningar med samma omgivande temperatur.

Skrivet av Andre_H:

http://www.youtube.com/watch?v=07XTN0Qll2o
Sett tre recensioner där den här killen säger precis tvärtom jämfört med sweclockers och sågat en produkt som sweclockers hyllat (NZXT H2 och Radeon 6990 är de andra exemplen)
Det samt några andra saker gör att jag litar fan inte på sweclockers längre. Kollar förståss deras reccensioner men tar allt med en nypa salt för de har inte alltid rätt

Ptja, att olika recensenter kommer till olika slutsatsar ibland är väl inte direkt konstigt? Vi står för våra resultat med aktuella förutsättningar, och jag räknar med att andra står för sina. Om det får dig att misstro SweClockers.. well, inte mycket jag kan göra åt saken.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andre_H:

http://www.youtube.com/watch?v=07XTN0Qll2o
Sett tre recensioner där den här killen säger precis tvärtom jämfört med sweclockers och sågat en produkt som sweclockers hyllat (NZXT H2 och Radeon 6990 är de andra exemplen)
Det samt några andra saker gör att jag litar fan inte på sweclockers längre. Kollar förståss deras reccensioner men tar allt med en nypa salt för de har inte alltid rätt

Måste verkligen skämta... Denna kille gör temp tester utan hänsyn till inomhus temp.
Bara en sån enkel faktor gör hela testet totalt värdelöst som riktlinje.

Har sett några tester från detta skämt för ett tag sen då jag sökte info om en produkt.
1: Han pratar massa onödigt.
2: Fakta baseras på mycket tveksamma saker (ex att ej ta i beaktning ang inomhustemp.
3: "One man cant do it all" Fler ger mer kompetens.
4: Video"klippen" är en plåga att se, info du söker ligger nånstans i mitten under 2sek där han tvärbyter bild.

Istället för å komma med anklagelser mot SweC så kanske du skulle komma med nåt konkret!

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andre_H:

http://www.youtube.com/watch?v=07XTN0Qll2o
Sett tre recensioner där den här killen säger precis tvärtom jämfört med sweclockers och sågat en produkt som sweclockers hyllat (NZXT H2 och Radeon 6990 är de andra exemplen)
Det samt några andra saker gör att jag litar fan inte på sweclockers längre. Kollar förståss deras reccensioner men tar allt med en nypa salt för de har inte alltid rätt

OC3D skiljer sig dock tyvärr ofta från vad många andra säger, när jag kollade Phanteks-recensioner innan köp t.ex. så fick han sämre resultat än Silver Arrow och NH-D14, medan kanske 4-5 andra sidor jag tittade på sa tvärtom, så jag anser honom ha fått udda resultat eller testat på något skumt sätt.

Det är därför man inte litar på bara en recension utan kollar minst tre olika

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Skrivet av Bloopy:

Måste verkligen skämta... Denna kille gör temp tester utan hänsyn till inomhus temp.
Bara en sån enkel faktor gör hela testet totalt värdelöst som riktlinje.

Har sett några tester från detta skämt för ett tag sen då jag sökte info om en produkt.
1: Han pratar massa onödigt.
2: Fakta baseras på mycket tveksamma saker (ex att ej ta i beaktning ang inomhustemp.
3: "One man cant do it all" Fler ger mer kompetens.
4: Video"klippen" är en plåga att se, info du söker ligger nånstans i mitten under 2sek där han tvärbyter bild.

1. Är väl personligt vad man tycker är onödigt antar jag. Kan bli lite drygt ibland dock... Hans videos är enbart "extra", mainreviewen ligger skriven på Overclock3D.net, där finns mer info.

2. Han säger ju vad ambient temperaturen är vid varje "temp-test"?

3. Säger inte att den ena är bättre än den andra, men, när man kollar reviews borde man kolla på relevant hårdvara, dom flesta idag testar på 1155/2011 CPUer medans han fortfarande testar på 1366, hans andledning är helt enkelt för att den genererar mer värme, vilket stressar heatsinks mer än en SB CPU (får väl tycka som man vill med det, jag skulle personligen vilja se mer SB).

4. Också personligt, jag bryr mig inte, men om du gör det, go ahead!

Är ingen fanboy eller något, tycker om SweClockers reviews också, följer båda för tillfället så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andre_H:

http://www.youtube.com/watch?v=07XTN0Qll2o
Sett tre recensioner där den här killen säger precis tvärtom jämfört med sweclockers och sågat en produkt som sweclockers hyllat (NZXT H2 och Radeon 6990 är de andra exemplen)
Det samt några andra saker gör att jag litar fan inte på sweclockers längre. Kollar förståss deras reccensioner men tar allt med en nypa salt för de har inte alltid rätt

Det var väl han som tejpade igen sidan på chassit för att silverarrow var för stort? Väldigt seriöst test, kör på det du.

Permalänk
Skrivet av Andre_H:

http://www.youtube.com/watch?v=07XTN0Qll2o
Sett tre recensioner där den här killen säger precis tvärtom jämfört med sweclockers och sågat en produkt som sweclockers hyllat (NZXT H2 och Radeon 6990 är de andra exemplen)
Det samt några andra saker gör att jag litar fan inte på sweclockers längre. Kollar förståss deras reccensioner men tar allt med en nypa salt för de har inte alltid rätt

Testet av NZXT är ju helt meningslöst om man inte ens provar utan baserar resultatet på hur man tror det ska fungera och hur det ser ut. Köpte själv just det chassit och är supernöjd. Att det är plastigt och "ser billigt ut" kräver inte speciellt mycket av en testperson och är inte så mycket till info efter som det är väldigt personberoende. Kasst test enligt mig.

Visa signatur

Asus P8Z68-V Gen3 // i5 2500K // NZXT Havik 140 // NZXT H2 // Asus 560Ti DirectCU II // Corsair 8gb Vengeance // 700W Corsair Gaming Series // Sidewinder X3 / Sidewinder X4 //

Permalänk
Skrivet av emilakered:

Ptja, att olika recensenter kommer till olika slutsatsar ibland är väl inte direkt konstigt? Vi står för våra resultat med aktuella förutsättningar, och jag räknar med att andra står för sina. Om det får dig att misstro SweClockers.. well, inte mycket jag kan göra åt saken.

Det jag värde sätter är att recensenterna (stavning?) inte bara säger det som tillverkarna skriver i sina utskick. Både SweClockers och OC3D tycker jag ger sina åsikter, även om det inte alltid får samma resultat. Man får ju försöka hitta de man tror på och väga olika resultat mot varandra när man bestämmer sig för vad man tycker.
Fortsätt ert underbara arbete, för det är alltid trevligt att titta på och läsa era recensioner.

Skrivet av Bloopy:

Måste verkligen skämta... Denna kille gör temp tester utan hänsyn till inomhus temp.
Bara en sån enkel faktor gör hela testet totalt värdelöst som riktlinje.

Har du ens tittat på och läst OC3D's recensioner av kylare. De anger deltatemperatur, dvs. skillnad får rumstemperatur. Det är inte bara Tom Logan som gör testerna, även om det är han som gör alla videor.

Skrivet av DodgeThis:

Testet av NZXT är ju helt meningslöst om man inte ens provar utan baserar resultatet på hur man tror det ska fungera och hur det ser ut. Köpte själv just det chassit och är supernöjd. Att det är plastigt och "ser billigt ut" kräver inte speciellt mycket av en testperson och är inte så mycket till info efter som det är väldigt personberoende. Kasst test enligt mig.

Kan du förklara hur en recenset ska kunna göra en recension utan att ta hänsyn till sina egna åsikter. Om du tittat på hela videon så förklarar han varför han tycker att chassit känns billigt och plastigt. Det är dock tur att du har en egen åsikt och jag vet att andra också tycker att det är ett bra chassi. Man måste alltid hitta vilka man litar på och lysna på varför de tycker att något är bra eller dåligt.
Jag har själv gjort ett köp trots att Tom inte tyckte att det var en jättebra produkt. Jag köpte min Prolimatech Genesis kylare just på grund av några av hans synpunkter och tyckte att jag kan leva med de bristerna som den har då jag tyckte att den passar mina behov och jag fick den för ett ganska bra pris.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Skrivet av Mattsingen:

Kan du förklara hur en recenset ska kunna göra en recension utan att ta hänsyn till sina egna åsikter. Om du tittat på hela videon så förklarar han varför han tycker att chassit känns billigt och plastigt. Det är dock tur att du har en egen åsikt och jag vet att andra också tycker att det är ett bra chassi. Man måste alltid hitta vilka man litar på och lysna på varför de tycker att något är bra eller dåligt.
Jag har själv gjort ett köp trots att Tom inte tyckte att det var en jättebra produkt. Jag köpte min Prolimatech Genesis kylare just på grund av några av hans synpunkter och tyckte att jag kan leva med de bristerna som den har då jag tyckte att den passar mina behov och jag fick den för ett ganska bra pris.

Jag menade att ett test där man inte ens provar att installera ett moderkort, utan tror det kommer vara för tight. Att man säger att vägarna är veka och kommer bukta utan att ens se om det blir sladdar som kan bukta. Osv, med andra ord ett bedrövligt test.

Visa signatur

Asus P8Z68-V Gen3 // i5 2500K // NZXT Havik 140 // NZXT H2 // Asus 560Ti DirectCU II // Corsair 8gb Vengeance // 700W Corsair Gaming Series // Sidewinder X3 / Sidewinder X4 //

Permalänk
Medlem

H2O is the way to GOOOOOOOOOO

Visa signatur

Dator 1
2x 280x | AMD FX-8350 8core 4.0GHz | Corsair RM750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Nä, det är ju därför jag rekommenderar att man tittar på förhållandet i varje test, sen jämför flera tester, ser man då att t.ex. Phanteks slår NH-D14 och Silver Arrow i 5 av 7 tester, så får man ju anta att det stämmer i de flesta fall och köra på en sån om man nu ska vara värst. Var så jag gjorde

De flesta tester jag sett har ju sagt att enkelradiatorer som H60, H80 mfl. halkar efter dubbeltornkylarna en bit, plus att de brukar låta mer med standardfläktarna, därför tror jag också att postaren i fråga här skulle få ännu kallare med byte av H60 mot t.ex. Silver Arrow, om nu H60n har så bra resultat redan.

Vilka luftkylare menar du att H80 skulle halka efter?
Sweclockers slutsats från deras test
"Corsair Hydro H80 är på alla sätt och vis en värdig uppföljare till föregångaren H70 med förbättrat vattenblock och innovativ fläktstyrning. I jämförelse med konkurrenterna presterar dessutom H80 utomordentligt bra och tar plats som en av de mest effektiva kylarna som någonsin satt sin fot i SweClockers testlabb."

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte70:

Vilka luftkylare menar du att H80 skulle halka efter?
Sweclockers slutsats från deras test
"Corsair Hydro H80 är på alla sätt och vis en värdig uppföljare till föregångaren H70 med förbättrat vattenblock och innovativ fläktstyrning. I jämförelse med konkurrenterna presterar dessutom H80 utomordentligt bra och tar plats som en av de mest effektiva kylarna som någonsin satt sin fot i SweClockers testlabb."

Till att börja med är det ingen stor skillnad, någon grad eller två är ju inom felmarginal, men men.... quotar mig själv igen då:

"De flesta tester jag sett har ju sagt att enkelradiatorer som H60, H80 mfl. halkar efter dubbeltornkylarna en bit, plus att de brukar låta mer med standardfläktarna"

Dubbeltornkylarna syftar då på Silver Arrow, NH-D14, Phanteks och liknande med dubbla stora fläktar. De ligger ofta någon grad eller två bättre till, men det är ingen stor skillnad, däremot gör oftast 140mm-fläktar på lägre varv att likvärdig kylning får lägre ljudnivå.

Sen kan man ju byta fläktar på H60, H80, H100, men det finns kraftigare 140mm-fläktar också så det blir ju ungefär samma skillnad.

EDIT: Ska se om jag hittar några av testerna, här är en med H60 med t.ex. ca 10 grader högre temp än Phanteks på överklockat system.
http://www.overclockersclub.com/reviews/phanteks_ph_tc14pe/4.htm

Här är ett av exemplen med mycket mindre skillnad, inom en grad mellan Phanteks och H80, dock ser man här även ljudnivå, ca 48dB mot 62 säger ju en del om hur snabbt H80-fläktarna måste jobba för att hänga med där.
http://www.xbitlabs.com/picture/?src=/images/coolers/phanteks-ph-tc14pe/zchart_diagr_big.png

Här är Antec 920 och Corsair H50 med i en del av testerna, med originalfläktar samt test med likvärdiga fläktar (2st Noctua 120mm, samt 2st Coolink 120mm)
http://www.vortez.net/articles_pages/phanteks_ph_tc14pe_cpu_c...

Det var några, det finns säkert många fler som visar någon grad eller ett par bättre på H80 pckså, men dessa var några som jag hade läst iaf, innan jag bestämde mig för en Phanteks i höstas.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Hej,
Nu har jag inte följt diskussionen riktigt, men finns det inga siffror på hur alla dessa kylare mäter sig med standardkylaren som följer med test-cpu:n (i7)?

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem

Hur kan det vara att man taget med så många kylare men inte slängt in även stock kylarna? Hade varit väldigt bra att visa för folk som håller fast vid att stock kylaren fungerar alldeles utmärkt även för tysta byggen.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Inaktiv

Hur kan de köra Noctua fläktarna i 650rpm när de som lägst kan gå ner till 900 med spänningsmotstånd?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MacEnkronan:

Jag förstår din känsla.:( Själv hade man tur och såg detta testet - jag bytte ut Noctunan mot silverarrow:en - innan det är dags för ett litet bygge framåt nästa år.:)

Trevligt test för övrigt.:)^^

Vad var det för fel på Noctuan?