Västtrafiks kontrollanter går för långt - eller? *VIDEO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Plankare är rikiga drägg som lever på alla människor som betalar för sig, oftast samma personer som ligger på soffan och dricker folköl och håvar in bidrag och vägrar att arbete, samhällets parasiter helt klart.

Wow... Ganska fin generalisering där. Kläm in något negativt om alla invandrare också så får du foll pott.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Medlem

Skulle vara intressant att veta vad som hände efteråt med allt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Troberg:

Skulle vara intressant att veta vad som hände efteråt med allt

No doubt!
Förmodligen får de en örfil i form av ord, och precis som en anka så rinner det av.
Staten vinner alltid

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Avstängd

Man blir ju mörkrädd!

Hoppas man inte behöver stöta på vissa som skriver i den här tråden. Och kommentarerna på youtube är ju ännu värre.
Framtiden ser mörk ut

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Herr Kantarell:

Skulle inte folk fuska (för att Västtrafiks system tilllåter det) skulle de inte behöva frihetsberöva henne.

Men nej jag gillar inte maktmissbruk heller.

Hon har betalat för sin biljett när hon såg kontrollanterna och inte innan, vilket innebär att hon inte hade betalat alls ifall kontrollanterna inte klev på.

Sen är det skillnad på kontrollanter och kontrollanter: många hade kanske sett mellan fingrarna och påpekat att hon ska betala när hon kliver på och inte bara när det är kontroll.

Skulle inte kontrollanterna göra något skulle de visa andra att det är fritt fram att åka gratis och detta skulle bli en dålig vana i samhället.
Kvinnan skulle också få vatten på sin kvarn och betingas att fortsätta göra på detta sätt.

Jag skulle som sagt vilja ha en gratis skattefinansierad lokaltrafik, om inte i hela landet, åtminstone i våra storstäder.

Men eftersom man inte kan betala innan man går på fordonet (om man inte har månadskort eller köper en sms-biljett) så kan det inte vara ett krav att man ska ha betalat innan man går på, eller? Hur kan kontrollanterna veta att hon inte gick på på hållplatsen innan och fipplade lite med kortet så att hon inte hann betala förrän vagnen nästan var framme vid efterföljande hållplats, eller att hon faktiskt betalade långt innan och bara gick fram till automaten för att kolla sitt saldo eller dylikt? Om du tror att många kontrollanter ser mellan fingrarna så har du nog inte stött på västtrafiks kontrollanter ute i fält.

Det stora problemet är dock att det är en förutsättning att kontrollanterna bryter mot lagen för att de ska kunna göra sitt jobb så som västtrafik vill att de ska göra det. Att frihetsberöva personer utan att ha några bevis att de är skyldiga till ett brott är ett bra mycket större brott än vad tjuvåkning någonsin skulle kunna bli. För att inte nämna de storkontroller (så kallade razzior) som Västtrafik genomför, där de frihetsberövar alla på spårvagnen bara för att kontrollera deras biljetter oavsett om de betalat eller ej (hur västtrafiks jurister kan tillåta deras anställda att utsätta både bolaget och sig själva för den risken för åtal vet jag inte). Dock så brukar de ha med sig ett par ordningsvakter vid dessa storkontroller som kanske skulle kunna ge dem lite mer legitimitet, men även ordningsvakter har ju krav på ett faktiskt lagbrott innan de kan gripa någon, bortsett från mycket berusade personer som är en fara för sig själva eller liknande.

Om kontrollanterna vill undvika att bryta mot lagen så kan de inte frihetsberöva någon utan får helt enkelt avgiftsbelägga de som går med på att bli avgiftsbelagda och låta resten gå av. Om en person inte uppvisar en giltig biljett vid en kontroll så har de rätt att ta ut en avgift, dock innebär inte det att personen måste uppge sina personuppgifter så om personen vägrar så har de inte mycket att sätta emot. Den enda befogenhet en kontrollant har är att kunna avlägsna en person utan biljett från fordonet, inte hålla fast eller spärra in den.

Permalänk

Ja hade man inte redan tappat respekten för kontrolanterna så har man det nu.
Bra jobbat västtrafik. Ni gör som alltid ett strålande jobb...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kogster:

Kontrollanter är i regel inhyrda väktare. De håller fast henne när hon försöka smita (vilket de är skyldiga till efter hon är gript)

Nej, kontrollanter är inte väktare. Väktare har heller inga befogenheter utöver privatpersoner så det hade inte spelat någon roll. Ordningsvakter är en annan sak, men det är det inte fråga om här och inte heller de kan gripa vem som helst utan att de begått ett brott. Man har heller ingen skyldighet till att hålla fast någon, snarare så är det ett ganska allvarligt brott som kan ge fängelse i upp till tio år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Men eftersom man inte kan betala innan man går på fordonet (om man inte har månadskort eller köper en sms-biljett) så kan det inte vara ett krav att man ska ha betalat innan man går på, eller? Hur kan kontrollanterna veta att hon inte gick på på hållplatsen innan och fipplade lite med kortet så att hon inte hann betala förrän vagnen nästan var framme vid efterföljande hållplats, eller att hon faktiskt betalade långt innan och bara gick fram till automaten för att kolla sitt saldo eller dylikt? Om du tror att många kontrollanter ser mellan fingrarna så har du nog inte stött på västtrafiks kontrollanter ute i fält.

Det stora problemet är dock att det är en förutsättning att kontrollanterna bryter mot lagen för att de ska kunna göra sitt jobb så som västtrafik vill att de ska göra det. Att frihetsberöva personer utan att ha några bevis att de är skyldiga till ett brott är ett bra mycket större brott än vad tjuvåkning någonsin skulle kunna bli. För att inte nämna de storkontroller (så kallade razzior) som Västtrafik genomför, där de frihetsberövar alla på spårvagnen bara för att kontrollera deras biljetter oavsett om de betalat eller ej (hur västtrafiks jurister kan tillåta deras anställda att utsätta både bolaget och sig själva för den risken för åtal vet jag inte). Dock så brukar de ha med sig ett par ordningsvakter vid dessa storkontroller som kanske skulle kunna ge dem lite mer legitimitet, men även ordningsvakter har ju krav på ett faktiskt lagbrott innan de kan gripa någon, bortsett från mycket berusade personer som är en fara för sig själva eller liknande.

Om kontrollanterna vill undvika att bryta mot lagen så kan de inte frihetsberöva någon utan får helt enkelt avgiftsbelägga de som går med på att bli avgiftsbelagda och låta resten gå av. Om en person inte uppvisar en giltig biljett vid en kontroll så har de rätt att ta ut en avgift, dock innebär inte det att personen måste uppge sina personuppgifter så om personen vägrar så har de inte mycket att sätta emot. Den enda befogenhet en kontrollant har är att kunna avlägsna en person utan biljett från fordonet, inte hålla fast eller spärra in den.

Jo men det är jag ju också inne på gång på gång: Att Västtrafiks system är felaktigt.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk

Dem brottar ned henne när hon inte gör något motstånd, skamligt av herrarna.

Sthlms kontrollanterna får inte spänna armarna utan måste vara passiva (T ex. Blockera med kroppsvikt och sköta jobbet verbalt)

Läste GPs artikel angående detta gillar citatet "Västtrafiks grundinställning är att alla resenärer ska behandlas med respekt oavsett om man har betalat eller inte" då har ingen sett kontrollanterna som slänger ut folk hit o dit som en razzia i Hjulsta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nej, kontrollanter är inte väktare. Väktare har heller inga befogenheter utöver privatpersoner så det hade inte spelat någon roll. Ordningsvakter är en annan sak, men det är det inte fråga om här och inte heller de kan gripa vem som helst utan att de begått ett brott. Man har heller ingen skyldighet till att hålla fast någon, snarare så är det ett ganska allvarligt brott som kan ge fängelse i upp till tio år.

Sist jag såg en kontrollant stod det väktare till vänster på bröstet bredvid en G4S logga. De genomför ett envarsgripande vilket är en rättighet som medborgare. De har inte rätt att lyfta ett gripandet utan det är upp till polis som ska tillkallas skyndsamt. Fram tills att polisen och gör en bedömning så är personen frihets berövad, om det var lagligt eller ej är upp till en domstol.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oldvikingschool:

Dem brottar ned henne när hon inte gör något motstånd, skamligt av herrarna.

Sthlms kontrollanterna får inte spänna armarna utan måste vara passiva (T ex. Blockera med kroppsvikt och sköta jobbet verbalt)

Det är en taktik som även västtrafiks kontrollanter använder sig av. Att ställa sig i vägen för dörrarna och när någon försöker tränga sig förbi så kan de hävda våld mot tjänsteman och puckla på helt fritt. Dock så håller det inte juridiskt för att blockera utgången när någon försöker ta sig av är fortfarande frihetsberövande.

Permalänk
Skrivet av panzerthrash:

lägg ner! ingen tycker att du är cool som säger att du skall armbåga väktare och poliser och kallar folk för lallare som ifrågasätter det intelligenta i ditt handlande

Håller helt med honom. Blir så jävla arg när jag ser sånt här, de har ingen rätt att hålla kvar henne - vad jag förstår så är de inte ens väktare, de är bara vanliga kontrollanter. Möjligtvis har de rätt att avhysa henne, men aldrig hålla kvar henne. Hade jag varit på plats hade jag tryckt bort dem och hjälpt henne ta sig därifrån. Fyfan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kogster:

Sist jag såg en kontrollant stod det väktare till vänster på bröstet bredvid en G4S logga. De genomför ett envarsgripande vilket är en rättighet som medborgare. De har inte rätt att lyfta ett gripandet utan det är upp till polis som ska tillkallas skyndsamt. Fram tills att polisen och gör en bedömning så är personen frihets berövad, om det var lagligt eller ej är upp till en domstol.

Men väktare betyder ingenting. Hade de varit ordningvakter så hade det varit lite annorlunda, väktare blir man när man börjar jobba som det och ordningsvakt efter en utbildning hos polisen. Väktare kan vara ordningsvakter men de flesta är inte det och är de det så har de en bricka som visar det. Ordningsvakter har lite mer befogenheter än privatpersoner men de står inte över lagen och kan alltså inte gripa någon utan bevis.

För att man som privatperson ska ha rätt att göra ett envarsgripande så krävs det att du har sett brottet begås och haft personen under uppsikt sedan dess. Hur kan kontrollanter se att någon som gått på fordonet innan de är där tjuvåker? De kan de inte, alltså har de inte rätt att gripa någon alls. Sen räcker det inte med att man tjuvåker för att det ska vara ett brott utan det krävs uppsåt, något som är i princip omöjligt att bevisa utan ett erkännande.

Permalänk
Medlem

Min bror råka ut för något liknande. Var en kontrollant i Malmlö som knappt kunde svenska som påstod att hans biljett inte var giltig. Men han gick t.om fram till busschauffören och visade upp den och han sa att den var giltig. Medans kontrollanten vägrade ge med sig. Till slut fick han nog efter en halvtimmes käftande och han gav han en blåtira och steg av bussen.. Inte helt schysst kan jag hålla med om men vissa borde verkligen inte få jobba som kontrollanter med sitt ovetandes inom lagar och rätt och fel. Och t.om att dom iinte ens kan läsa av biljetterna rätt är ju bara skamligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vlademil:

Wow... Ganska fin generalisering där. Kläm in något negativt om alla invandrare också så får du foll pott.

Vet inte varifrån du fick invandrarna ifrån och hur det hör hemma i den här tråden?

Det är ganska givet att plankar man så surfar man på andras ryggar även i andra sammanhang, såsom att ladda ner illegalt eller att kamma hem bidrag. Har man en mentalitet att det är okay att bryta regler och lagar så går det igen på flera ställen.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig tyckt om västtrafik. hatar dem mer eller mindre nu.

jag hade skickat iväg en polisanmälan dirrmode.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zyriak:

Vet inte varifrån du fick invandrarna ifrån och hur det hör hemma i den här tråden?

Det är ganska givet att plankar man så surfar man på andras ryggar även i andra sammanhang, såsom att ladda ner illegalt eller att kamma hem bidrag. Har man en mentalitet att det är okay att bryta regler och lagar så går det igen på flera ställen.

Varför skulle det vara det? Det finns många som inte har råd att betala de hutlösa priser som kollektivtrafiken tar ut i Sverige och det är inget brott i sig att inte betala. Sen kan man faktiskt vägra betala av politiska skäl, exempelvis för att man anser att kollektivtrafiken ska vara skattefinansierad eller att man anser att Västtrafik har kastat så många miljarder i sjön på biljettsystem som inte fungerar och spårvagnar som går sönder hela tiden att de inte förtjänar några pengar. Västtrafik köpte spårvagnar från en italiensk leverantör (Ansaldobreda) som inte klarade leveranserna, inte klarade att reparera de vagnar som gick sönder och dessutom inte betalade de avgifter som kontrakten gav. En leverantör som många andra städer i Europa ratade då de förstod att de inte skulle klara av att leverera. Sen när alla dessa problem kommit fram i ljuset så beslutade de än en gång att beställa från samma leverantör.

Permalänk
Medlem

jag har en väntande rättegång med dom jävlarna dom vill ha 10 000 får våld mot tjänstemän när dom misshandla mig

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Medlem

sunt förnuft är en bristvara.

varför finns kontrollanter? för att se till att folk betalar för sig. kontrollanterna kan omöjligt agera på annat än huruvida man har biljett eller inte, och om hon nu har biljett varför ägna mer energi åt damen i fråga?

jag kan inte särskilt mycket om lagen, och ändå verkar jag inte anses kriminell. beter man sig vettigt är chansen stor att man gör rätt.

skärpning. i-landsproblem ska tas med en gnutta kärlek och tacksamhet att det rör sig om petitesser och inte livshotande situationer. alla inblandade förtjänar en timme i skamvrån.

+1 till filmaren som fick upp kameran!

Visa signatur

enthooEvolvTGlass; MSI-Z97Gaming9-ACK, 4790K, 32GbRAM, samsung840Evo, Intel520-240gb, Kraken-X61, evga980ti ACS2.0+, seasonic660Wplatinum. Sennheiser PC360, SiberiaV2. WACOMbambooA5. SaitekCyborgEVO. XboX1BTcontroller. NAD3020d + B&W 686 S2
+Lenovo thinkpad s540
World of Tanks, Elite:Dangerous (solo), Star Citizen, anything Co-op

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Vet inte varifrån du fick invandrarna ifrån och hur det hör hemma i den här tråden?

Det är ganska givet att plankar man så surfar man på andras ryggar även i andra sammanhang, såsom att ladda ner illegalt eller att kamma hem bidrag. Har man en mentalitet att det är okay att bryta regler och lagar så går det igen på flera ställen.

Skojar du eller? Jag skulle vilja se studierna som visar på samband mellan plankning, fildelning och socialbidrags-"slappisar". Om man plankar i Götet när busskort tagit slut och man är tvungen att ta sig någonstans så är man alltså soffliggare? löjligt

På tal om kontrollanternas befogenheter. Se här ingen G4S eller liknande väktarbolag. Alltså har de samma befogenheter som en vanlig medborgare. De får aldrig hålla någon mot deras vilja utan kan bara hålla en person kvar verbalt. (Rätta mig om jag har fel men så minns jag det.)

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Har sett ett antal tveksamma ingripanden av kontrollanter, men aldrig så våldsamt och respektlöst. Många som är sturska när det inte händer en själv eller någon i ens närhet, men när det väl händer så sitter dom och glor intensivt åt andra hållet. Cudos till folket i närheten.

Dessutom hade hon ju betalat men att kontrollanterna godtyckligt anser att hon gjorde det först när hon var rädd för att åka dit gör det hela ännu värre egentligen. Hoppas verkligen att hon orkar bestrida och att det uppmärksammas mer.
Västtrafik har inte direkt gjort sig kända för att göra ett bra jobb och skulle behöva en knäpp på näsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Varför skulle det vara det? Det finns många som inte har råd att betala de hutlösa priser som kollektivtrafiken tar ut i Sverige och det är inget brott i sig att inte betala. Sen kan man faktiskt vägra betala av politiska skäl, exempelvis för att man anser att kollektivtrafiken ska vara skattefinansierad eller att man anser att Västtrafik har kastat så många miljarder i sjön på biljettsystem som inte fungerar och spårvagnar som går sönder hela tiden att de inte förtjänar några pengar. Västtrafik köpte spårvagnar från en italiensk leverantör (Ansaldobreda) som inte klarade leveranserna, inte klarade att reparera de vagnar som gick sönder och dessutom inte betalade de avgifter som kontrakten gav. En leverantör som många andra städer i Europa ratade då de förstod att de inte skulle klara av att leverera. Sen när alla dessa problem kommit fram i ljuset så beslutade de än en gång att beställa från samma leverantör.

Det är inget brott att inte betala så länge du inte åker med. Det är klart att man även kan vägra betala av politiska skäl och så vidare. Men då skall man fan inte använda sig av en tjänst man inte betalar för.

Att fortsätta åka kollektivtrafik utan att betala och försvara sig med att det är på grund av politiska skäl är rent ut sagt förkastligt och sådana personer är enligt mig riktigt bottenskrap.

Det är ingen mänsklig rättighet att åka buss.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av smecken16:

Av mej hade det blivit en kraftig armbåge direkt utan ens tveka hatar poliser och kaxiga vakter.

Säger detsamma. Jag tror inte man får frihetsberöva henne så länge dom inte har bevis. Och om hon har biljetten i fickan så har dom inte bevis. Sen om hon har biljetten hemma så har hon betalat för den men glömt den.. Vilket jag inte tror är olagligt.

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Skrivet av Kogster:

Sist jag såg en kontrollant stod det väktare till vänster på bröstet bredvid en G4S logga. De genomför ett envarsgripande vilket är en rättighet som medborgare. De har inte rätt att lyfta ett gripandet utan det är upp till polis som ska tillkallas skyndsamt. Fram tills att polisen och gör en bedömning så är personen frihets berövad, om det var lagligt eller ej är upp till en domstol.

Nej!!
Kontrollanterna är inte väktare, det du snackar om är något helt annat.
Kontrollanterna brukar tillsammans med väktare kolla resenärer eftersom vissa blir för uppspelta när de får böter och väktarna ska då kunna kontrollera situationen, så det är något sorts samarbete mellan väktare och kontrollanter. Hoppas du förstår vad jag menar

Visa signatur

Bärbar dator: Dell XPS 9370

CPU: I7 6800K CPU KYLNING: Noctua NH-D15 MB: Asus X99 Strix GFX: EVGA GTX 1080 FTW RAM: HyperX 32GB (4x8GB) 3000MHz HDD: Samsung 950 Pro 256GB PSU: Corsair AX 860 OS: Windows 10 CASE: Fractal Design S ÖVRIGT Qpad MK-85, Steelseries Qck Mass, SS Rival, Hörlurar/Mic: Sennheiser PC360 Skärm Dell U3415

Permalänk
Medlem

Hon kunde ju dock sköt de lite snyggare...

Visa signatur

Stationär: MSI Z87-G43 Intel Z87 | Intel Core I5-4670K |Asus GTX 770 DirectCU II OC | Asus Xonar DG | NZXT H440W | Samsung 840 Evo 120GB | Corsair H60

Bärbar: Asus S301LA, Ubuntu 14.04

Permalänk
Medlem
Skrivet av KoloN:

Jag vet inte vad det finns för straffskala på "plankning". Om fängelse ingår i straffskalan så har kontrollanterna rätt att göra ett envarsgripande och då med våld hålla fast henne. Om så är fallet så tycker jag att dom gör ett väldigt bra ingripande då dom är lugna och vänliga genom hela situationen.

Om så inte är fallet så tycker jag att bolaget bör ha en bättre utbildning.

Runt 5 minuterssträcket säger den kvinnliga kontrollanten någonting om att dom inte har några befogenheter att gripa någon. Om det nu är så det är så begår ju dels hon ett grovt tjänstefel när hon låter herrarna frihetsberöva denna kvinna...

Framåt 9 minuter så frågar någon om graden våld som använts och får ett sakligt svar av kontrollanten. Om dom inte har rätt att envarsgripa så har dom inte heller någon rätt att nyttja något som helst våld för att hålla kvar personen på platsen.

Jag vet inte, hur är straffskalan, någon?

6Månaders fängelse som max för plankning så fängelse finns i straffskalan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HugSeal:

Det är inget brott att inte betala så länge du inte åker med. Det är klart att man även kan vägra betala av politiska skäl och så vidare. Men då skall man fan inte använda sig av en tjänst man inte betalar för.

Att fortsätta åka kollektivtrafik utan att betala och försvara sig med att det är på grund av politiska skäl är rent ut sagt förkastligt och sådana personer är enligt mig riktigt bottenskrap.

Det är ingen mänsklig rättighet att åka buss.

Enligt dig kanske, andra skulle kalla det civilkurage. Jag plankar och tar kontrollavgiften när den kommer, det är min personliga protest. Vad är problemet med det? Västtrafik har ett monopol och de behandlar sina kunder som skit så varför skulle jag ge dem en enda krona. Jag ser kontrollanter misshandla sina kunder ofta och jag anser att det är ett felaktigt beteende, både juridiskt och moraliskt. Vilket annat företag hade kommit undan med att frihetsberöva alla sina kunder för att kontrollera att de betalat. Det är som om ICA skulle låsa in alla i butiken varje gång något fattades. Eftersom de beter sig som svin och antar att alla fuskar så anser jag inte att de förtjänar några pengar. Sen kan man diskutera de muträttegångar som västtrafik är inblandade i och alla andra oegentligheter, men det anser jag inte behövas för att motivera mitt plankande.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Skippy:

6Månaders fängelse som max för plankning så fängelse finns i straffskalan.

Nej, sex månader kan man få för bedrägligt beteende, vilket plankande kanske skulle kunna ses som ifall man har agerat med uppsåt. Det är dock inget som går att bevisa i förväg. Kontrasten är då olaga frihetsberövande som kan ge upp till tio år för att inte nämna misshandel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skippy:

Man kan göra ett envarsgripande som privatperson om 1. brottet har fängelse i straffskal 2. man kan koppla personen till brottet. Om man ex åker tunnelbana eller buss utan betala aka planka så begår man bedrägligt beteende vilket har fängelse i straffskala max 6månader. Du behöver inte vara väktare för nyttja dessa lagar en väktare har samma befogenheter som en vanlig privatperson egentligen enda skillnaden är att en väktare under tjänst har förstärkt rättsskydd, rätt att bära batong samt rapporteringsskyldigheter. En ordningsvakt har mer befongenheter än en väktare då de har PL13 som stöd vilket inte väktare har.

Du tänker på lag hjälpa annan som det heter eftersom personen i frågan har begått ett brott så nej de får inte hjälpa henne. Nej de gör inget fel eftersom brottet har fängelse i straffskala hon är kopplad till brottet personen i frågan de gör ett envarsgripande.

Skulle vara skoj om det fungerade med ditt resonemang då skulle inte väktare behöva handfängsel eller något eller kunna gripa någon person...

Du har rätt. De har rätt att göra envarsgripande och hålla kvar henne om de misstänker brott. Nu verkar det ju som att hon hade tänkt planka/glömt att stämpla. Hon hade alltså begått ett brott rent tekniskt sett.

Lite onödigt kan tyckas att hålla kvar henne och ringa polisen när hon faktiskt tog och stämplade efter kontrollanterna klivit på. En varning hade väl varit på sin plats tycker jag.

Inte det bästa ingripandet av kontrollanterna vad det ser ut som. De gör rätt, men de gör det fel! De bör se över sina rutiner i sådana här ärenden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smecken16:

Av mej hade det blivit en kraftig armbåge direkt utan ens tveka hatar poliser och kaxiga vakter.

Ja och du hade varit gripen för våld mot tjänsteman... grattis!