Permalänk
Medlem
Skrivet av Truxx:

Gigabyte verkar ha släppt en ultrabook som har allt som de andra saknar. Någon som har en aning om den kommer till sverige? Hade en zepto tidigare, och köper mig hellre en dator av en större tillverkare nu.
http://www.engadget.com/2012/03/05/gigabyte-unveils-u2442-ult...

+ grafiken, 640. SSD, thunderbolt.
- Gammal processor, kommer kanske inte till sverige, litet märke i Sverige
.

Deras nya U2442-serie packar Ivy Bridge, så det är ingen gammal processor det är frågan om. Plus för skärmen om man tänker kontra konkurrens, och backlit-keyboard.

http://www.ultrabookreview.com/866-gigabyte-unveils-u2442-ult...

(jag är också på jakt efter en ultrabook)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurgl:

Shogun-r: Chronos 7 har precis släppts med ivy bridge quadcore de heter NP700Z7C och NP700Z5C. Komplett ska få 17.3"arn idag och 15"arn 10 maj. De är riktiga prestandamonster med ivy bridge i7 quadcore och 640m/650m. Dock är ju dessa 5mm för tjocka för att få klassifieras som ultrabooks, samt de använder inte intels low voltage processorer.... Jag har lagt en beställning på 17.3" chronosen, hoppas ha den till helgen

Riktigt fin dator. Är intresserad av en 13-15" och denna med 15" är helt klart ett alternativ, MEN.... 1080p skärm är egentligen något som jag skulle vilja ha (vet inte hur nödvändigt det är egentligen, men min jättegamla 17" har nästan 900p) Sedan det viktigaste INGEN SSD (varför envisas dom med att inte ha SSD som valbart alternativ åtminstone?) SSD är ett absolut krav.

Skrivet av viking99:

Jag har själv en asus ux 31. Den är robust, sval och ljudlös, har en snabb ssd och en förhållandevis bra skärm (för en laptop.) med hög upplösning. Problemen med mousepaden var från tidiga exemplar den nuvarande serien har en smidig och lättarbetad mousepad. Tangentbordet funkar bra men du bör provskriva på det först, det kräver lite tillvänjning. De ska även komma modeller med ips skärm.http://www.sweclockers.com/nyhet/15361-asus-zenbook-prime-far... Bateriet klarar 6,5 timmes surfande med wifi och och musikspelande Batterietiden vid filmvisning är mellan 4 och 4,5 timmar.

Acer har dålig skärm och tveksam kvalitet och är inget jag skulle rekommendera. Nu vet vi inte hur den nya modellen blir men deras nuvarande ultrabook är inte mycket att ha. Dell verkar intressant men har stora värmeproblem med sin xps. Samsung verkar välbyggd men har en grådaskig och lågupplöst skärm, något den delar med hp folio.

Skärmen vet jag inget om men kände ju på en sådan i butiken häromdagen och tyckte kvalitén kändes bra.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Verkar som Samsung är på hugget. Denna 15.6 tums ultrabook med Ivy Bridge är på gång. http://www.nordichardware.se/nyheter/77-notebooks-mobility/45...

1.5 cm tjock 8 Gb minne, SSD, skärmen är 900p (lite synd ingen 1080p). Ser riktigt fin ut, men fortfarande ingen 1080p. Vet inte om den kommer som i7a men det borde den väl göra. Riktigt bra batteri tydligen. Klart +!!!

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Tycker det är bra om vi som vill köpa en så bra Ultrabook som möjligt uppdaterar i tråden när det offentliggjortsny info och även släppts på marknaden. Lite svårt att hålla koll på hela marknaden själv. Riktigt sugen och nästan lite bråttom att köpa en dator, men måste vänta till det kommer en bra.

Samsungs nya 15.6" ultrabook har dykt upp på prisjakt nu. Även med i7. Den kommer använda Ivy Bridge i7-3517U på 1.9 GHz. (jämför man med fullvoltsprocessorerna så borde denna vara 30% snabbare än den förra i7 ULV som användes i t ex Zenbook) vilket gör att den i så fall borde kunna ge ca 4000 poäng i cpu-bench, vilket är samma en 2-kärnig fullvoltsprocessor anpassad för mindre datorer Intel Core i7-2640M @ 2.80GHz.

Över till datorn igen

+ Storleken (1.6 kg och 1.5 cm hög trots 15")
+ Liten och snabb ultrabook, den första som är offentliggjord på "riktigt" vad jag vet. Om den finns med i prisjakt borde den vara relativt nära. Dock kommer det så klart komma fler.
+ 8 GB RAM
+ Högst personligt, men snygg tycker jag den är

- Ingen kepler GT6XX
- Skärmen ingen IPS och 900p, bättre med svärta och betraktningsvinklar än tidigare? t ex Chronos tidigare har fått kritik för det
- Vet inte om det kommer med större SSD men står 128 GB SSD
- Priset som man i och för sig inte skall lita på så här tidigt, men står 15-16000. Bör dock MINST komma ner till 13-14000 till lanseringen.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1235457
http://www.nordichardware.se/nyheter/77-notebooks-mobility/45...

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Någon som hört något om Gigabyte u2442? Uppdatera gärna om ni gör det. Verkar vara den ända datorn som kan komma upp i mina önskemål om dator, sen är ju bara frågan om kvalitén och om skärmen är bra i fråga om betraktningsvinkar, färger osv.... Upplösningen är dessvärre 900p , men det känns ändå bra för en 14" skärm.

http://www.ultrabookreview.com/866-gigabyte-unveils-u2442-ult...

Mina + och minus

+ Liten och nätt väger ca 1.5 kg och 1.8 cm som tjockast.
+ Kepler Nvidia GeForce GT 640M
+Trots att den är så liten kommer den gå att få med standardprocessor Ivy Bridge
+ Stor SSD går att välja till på 512 GB
+ Bakgrundsbelyst
+ Mycket uttag
+ Helt OK utseende, snygg.
+ Verkar bli förhållandevis billig

- Ingen Thunderbolt (dock har den Displayport)
- okänt märke så hur är kvalitén med skärm och övrigt

Inte många nackdelar , mest frågetecken om bygget och skärmen som är osäkra. Givetvis om den kommer till Sverige också. Vet inte om den har Displayport1.2, om någon undrar vad det är så är det en port som skall kunna överföra data i så höga hastigheter så man kan visa upplösningen 4K*2K upplösning.

http://www.ultrabookreview.com/866-gigabyte-unveils-u2442-ult...

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Skrivet av shogun-r:

Tycker det är bra om vi som vill köpa en så bra Ultrabook som möjligt uppdaterar i tråden när det offentliggjortsny info och även släppts på marknaden. Lite svårt att hålla koll på hela marknaden själv. Riktigt sugen och nästan lite bråttom att köpa en dator, men måste vänta till det kommer en bra.

Sitter i samma situation som TS, och har själv försökt hålla lite koll på marknaden. Håller med om att det inte är lätt, bra ide med en tråd man kan hålla koll i! Enda skillnaden på krav är att jag nog skulle klara mig rätt bra på t.ex den integrerade Ivy Bridge-grafikdelen.

Har nästan hela tiden varit inriktad på en Windows-laptop. Men kikar jag på marknaden nu pekar nästan allting mot en 13" MPB desvärre, eller motsvarande uppgradering som kommer nu i sommar. Visst finns det Windows-laptops som lockar lika mycket, men tycker att priset stiger något så fruktansvärt så fort man vill ha en laptop som verkar genomarbetad och väldesignad med Windows, tänker exempelvis på Samsungs lite dyrare serier. Förvisso har väl Intel satt en prisgräns för laptops som kallas Ultrabooks... Sen kommer bara frågan om man installerar Windows på den eller vänjer sig vid OSX. En sak som verkligen lockar är att kunna köra optiskt ljud.. Någon som vet om det finns på några Ultrabooks?

Sen känns det ju lite sådär att köpa en laptop med Windows 7 nu till sommaren nu också, frågan är om det kommer erbjudanden med gratis uppgradering till Windows 8?

Permalänk
Medlem

Jag skulle tänka mig för 2 ggr för att köra windows på en Macbook. Drivrutiner är inte optimerade och batteritiden är sämre. Jämför på techreviews videorecensioner. Macbook är anpassade och optimerade för deras eget OS. Idag finns ju många bra ultrabooks för windows jag kan själv rekomendera asus ux31(se ovan). Om du har tid att vänta kan du satsa på en ivy bridge med den förbättrade grafidelen intel 4000 som enligt tester ska prestera runt 40% bättre.

Visa signatur

Stationär: I5 2500K, Noctua NH9, Gigabyte Z77MD3H, Corsair Vengeance 1600 mhz 8 GB, Sapphire Radeon HD 7870, Crucial M4 256 GB, Seagate Barracuda 250 GB, WD My Book usb 3 2TB, Samsung DVDRW, Fractal Design Define Mini, Corsair TX 650 W, Fläktar: Fractal Design 1300 RPM 2st, Scythe Gentle Typhoon 1150 RPM 2 st.
Laptop: Asus Zenbook UX31

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Sheriff:

Sitter i samma situation som TS, och har själv försökt hålla lite koll på marknaden. Håller med om att det inte är lätt, bra ide med en tråd man kan hålla koll i! Enda skillnaden på krav är att jag nog skulle klara mig rätt bra på t.ex den integrerade Ivy Bridge-grafikdelen.

Har nästan hela tiden varit inriktad på en Windows-laptop. Men kikar jag på marknaden nu pekar nästan allting mot en 13" MPB desvärre, eller motsvarande uppgradering som kommer nu i sommar. Visst finns det Windows-laptops som lockar lika mycket, men tycker att priset stiger något så fruktansvärt så fort man vill ha en laptop som verkar genomarbetad och väldesignad med Windows, tänker exempelvis på Samsungs lite dyrare serier. Förvisso har väl Intel satt en prisgräns för laptops som kallas Ultrabooks... Sen kommer bara frågan om man installerar Windows på den eller vänjer sig vid OSX. En sak som verkligen lockar är att kunna köra optiskt ljud.. Någon som vet om det finns på några Ultrabooks?

Sen känns det ju lite sådär att köpa en laptop med Windows 7 nu till sommaren nu också, frågan är om det kommer erbjudanden med gratis uppgradering till Windows 8?

Anledningen varför jag gärna skulle se ett externt grafikkort är för att det tydligen börjat komma fram att HD4000 inte är så bra på vissa punkter som man trodde. Läser du t ex Sweclockers test så får jag intrycket av att den har stora brister. Säkert inget fel på hårdvaran för vanlig användning men drivrutinerna beter sig skumt ibland, och tydligen har det varit en del buggar. Exakt i vad vet jag inte, men har man en kepler så finns reservresurser att ta till i alla fall. Lär ju komma fram mer om HD4000 det närmaste.

Angående Windows så är det något jag också undrat över. Problemet är att jag kan inte vänta till Oktober, min dator är 7 år gammal och jag behöver en ny snabb och smidig dator. Tycker att det är något som måste kollas upp om man kan skaffa Windows 8 sen förmånligt, skall tydligen ha gått både inför Vista och Windows 7.

Angående Mac så är det inget jag tycker är något speciellt. Kom ihåg att det inte funnits många Ultrabook och det har varit första generationen. Tror att dom som kommer nu kommer vara ännu bättre. Kände t ex på Acers S3 som fått en del kritik för bygg kvalitén och jag tyckte den kändes riktigt bra.

Mac är inget konstigt, det är en PC som är byggd av Apple med deras egna OS. Frågar man mig så är dom dyra. Du får betala mer för mindre och det är deras affärside att dom tar bra betalt och försöker designa snyggt. Men märkvärdigt är det inte. Kolla bara på dessa http://store.apple.com/se/browse/home/shop_mac/family/macbook...

Hoppas som sagt bara att det kommer många riktigt bra Ultrabooks nu i sommar, så det finns mycket att välja på. Som det ser ut nu så kan i alla fall inte jag få allt jag vill ha utan måste kompromissa.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Skrivet av viking99:

Jag skulle tänka mig för 2 ggr för att köra windows på en Macbook. Drivrutiner är inte optimerade och batteritiden är sämre. Jämför på techreviews videorecensioner. Macbook är anpassade och optimerade för deras eget OS. Idag finns ju många bra ultrabooks för windows jag kan själv rekomendera asus ux31(se ovan). Om du har tid att vänta kan du satsa på en ivy bridge med den förbättrade grafidelen intel 4000 som enligt tester ska prestera runt 40% bättre.

Asus UX31 är inte särskilt lockande av flera anledningar, desvärre. Den uppgraderande varianten som visats verkar ju förstås grym på många sätt, framförallt på skärmsidan, men tangentbordet känns fortfarande flimsy-whimsy och jag är inget fan av designen heller.

Bland denna generations ultrabooks hade jag definitivt valt Lenovo U300s. Hoppas på att Lenovo släpper en Ivy Bridge-variant under sommaren, med bättre skärm och bakgrundsbelyst tangentbord, då hade det varit det givna valet.

Skrivet av shogun-r:

Anledningen varför jag gärna skulle se ett externt grafikkort är för att det tydligen börjat komma fram att HD4000 inte är så bra på vissa punkter som man trodde. Läser du t ex Sweclockers test så får jag intrycket av att den har stora brister. Säkert inget fel på hårdvaran för vanlig användning men drivrutinerna beter sig skumt ibland, och tydligen har det varit en del buggar. Exakt i vad vet jag inte, men har man en kepler så finns reservresurser att ta till i alla fall. Lär ju komma fram mer om HD4000 det närmaste.

Angående Windows så är det något jag också undrat över. Problemet är att jag kan inte vänta till Oktober, min dator är 7 år gammal och jag behöver en ny snabb och smidig dator. Tycker att det är något som måste kollas upp om man kan skaffa Windows 8 sen förmånligt, skall tydligen ha gått både inför Vista och Windows 7.

Angående Mac så är det inget jag tycker är något speciellt. Kom ihåg att det inte funnits många Ultrabook och det har varit första generationen. Tror att dom som kommer nu kommer vara ännu bättre. Kände t ex på Acers S3 som fått en del kritik för bygg kvalitén och jag tyckte den kändes riktigt bra.

Mac är inget konstigt, det är en PC som är byggd av Apple med deras egna OS. Frågar man mig så är dom dyra. Du får betala mer för mindre och det är deras affärside att dom tar bra betalt och försöker designa snyggt. Men märkvärdigt är det inte. Kolla bara på dessa http://store.apple.com/se/browse/home/shop_mac/family/macbook...

Hoppas som sagt bara att det kommer många riktigt bra Ultrabooks nu i sommar, så det finns mycket att välja på. Som det ser ut nu så kan i alla fall inte jag få allt jag vill ha utan måste kompromissa.

Visst känns HD4000 lite so-so i dagsläget. Men då min dator i dagsläget inte ens kan spela Minecraft så kan jag inte säga att jag har stora krav. Xboxen kommer följa med, om jag nu vill spela något.

En MacBook Air tror jag inte att jag skulle kunna tänka mig, känns inte som om man får så mycket för pengarna. Det är snarare 13" MacBook Pro som jag tycker känns prisvärd, i alla fall på de priser den ligger på i dagsläget. Då går man i och för sig miste om en SSD, kom jag på nu. Det svider ju lite att behöva köpa till en sådan... Det är mycket som tåls att tänka på här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Sheriff:

Asus UX31 är inte särskilt lockande av flera anledningar, desvärre. Den uppgraderande varianten som visats verkar ju förstås grym på många sätt, framförallt på skärmsidan, men tangentbordet känns fortfarande flimsy-whimsy och jag är inget fan av designen heller.

Bland denna generations ultrabooks hade jag definitivt valt Lenovo U300s. Hoppas på att Lenovo släpper en Ivy Bridge-variant under sommaren, med bättre skärm och bakgrundsbelyst tangentbord, då hade det varit det givna valet.

Visst känns HD4000 lite so-so i dagsläget. Men då min dator i dagsläget inte ens kan spela Minecraft så kan jag inte säga att jag har stora krav. Xboxen kommer följa med, om jag nu vill spela något.

En MacBook Air tror jag inte att jag skulle kunna tänka mig, känns inte som om man får så mycket för pengarna. Det är snarare 13" MacBook Pro som jag tycker känns prisvärd, i alla fall på de priser den ligger på i dagsläget. Då går man i och för sig miste om en SSD, kom jag på nu. Det svider ju lite att behöva köpa till en sådan... Det är mycket som tåls att tänka på här!

Om du kan vänta är det ju på gång nya macbooks nu till sommaren.

Jag väntar in dom och windows konkurenterna så kan jag jämföra dom i lugn och ro innan jag bestämmer mig.

Permalänk
Skrivet av Crozz:

Om du kan vänta är det ju på gång nya macbooks nu till sommaren.

Jag väntar in dom och windows konkurenterna så kan jag jämföra dom i lugn och ro innan jag bestämmer mig.

Även jag kan vänta, men det är så roligt att spekulera att man inte kan hålla sig ifrån det!

Jag tror förändringarna till nästa generations Ultrabooks kommer bli väldigt iterativa, vilket förstås inte är helt fel då dom många modeller i dagsläget bara behöver lite finslipningar för att nå ända fram. Det bli dock spännande vad Apple hittar på. Många pratar ju om retina-skärmar till MacBook, men problemet jag kan se där illustreras väl av iPad 3, nämligen att batterikapaciteten måste fördubblas för att orka med att ge ström till en så pass högupplöst skärm. Det kan inte vara än lätt uppgift, då laptops länge har varit hård pressade när det kommer till batteriprestandan.

Permalänk
Medlem

Lär ju bli så att man måste kompromissa och välja någon med dom viktigaste funktionerna och helt enkelt skippa vissa. Dom flesta tillverkare har snart annonserat ultrabook och dom lär ju inte släppa hur många som helst. Det är väl snart bara Toshiba kvar.. eller har jag missat någon.

Intel skall lansera sina ULV Ivy bridge officiellt början av Juni (tror det var 5e) så då lär man veta när exakt dom kommer och om det är någon tillverkare som hållit inne på någon modell.

Än så länge verkar Gigabytes helt klart bäst. Bara tangentbordet det är vissa frågetecken kring.

Acer S5 är på G också, verkar riktigt liten och fin, dock fortsätter dom envisas med sina 768p skärmar. http://www.funkygadgets9.com/?p=3162

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Sheriff:

Det bli dock spännande vad Apple hittar på. Många pratar ju om retina-skärmar till MacBook, men problemet jag kan se där illustreras väl av iPad 3, nämligen att batterikapaciteten måste fördubblas för att orka med att ge ström till en så pass högupplöst skärm. Det kan inte vara än lätt uppgift, då laptops länge har varit hård pressade när det kommer till batteriprestandan.

Slänger man ut DVD'n så är det ju inga problem att få plats med större batteri i pro-modellerna.
Såg ett rykte om det med lite bilder (fejk) på hur det skulle kunna se ut för ett tag sedan.
Dock ökar ju vikten om de väljer den lösningen.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Lär ju bli så att man måste kompromissa och välja någon med dom viktigaste funktionerna och helt enkelt skippa vissa. Dom flesta tillverkare har snart annonserat ultrabook och dom lär ju inte släppa hur många som helst. Det är väl snart bara Toshiba kvar.. eller har jag missat någon.

Intel skall lansera sina ULV Ivy bridge officiellt början av Juni (tror det var 5e) så då lär man veta när exakt dom kommer och om det är någon tillverkare som hållit inne på någon modell.

Än så länge verkar Gigabytes helt klart bäst. Bara tangentbordet det är vissa frågetecken kring.

Acer S5 är på G också, verkar riktigt liten och fin, dock fortsätter dom envisas med sina 768p skärmar. http://www.funkygadgets9.com/?p=3162

Ser bra ut med världens tunnaste ultrabook och TB men står inget om upplösningen på skärmen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Ser bra ut med världens tunnaste ultrabook och TB men står inget om upplösningen på skärmen?

Det är sant. Jag tog den uppgiften från andra sidor, googlade på Acer s5 screen resolution och fick upp att den hade 768p från några källor och det var ingen som skrev något annat, så då körde jag på det. Kan ju hoppas att dom har fel.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Fujitsu har tydligen en ultrabook på gång med Ivy Bridge som har fina mått och ser helt okej ut. Har för mig att Fujitsu brukar vara rätt dyra, men Intel har ju krav på vad det får kosta så får se vad det blir av den. http://www.ultrabookreview.com/880-fujitsu-lifebook-ultrabook...

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Asus Zenbook Prime går att förbeställa i bland annat Tjeckien nu. Ivy Bridge i7 på 1.9 GHz (3 GHz i Turbo), 13" 1080p IPS Panel, bakgrundsbelyst tangentbord. 256 GB SSD. För 1625 USD ca 11400:- http://www.geeky-gadgets.com/asus-zenbook-prime-ux31a-pre-ord...

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Icke att förglömma UX32A/VD som kommer ha liknande spec som UX31A men med hybridhårddisk och enligt vad jag läst (http://asuszenbookultrabook.com/new-asus-zenbook-ux32-ultrabo...) kosta från ca $800. Ett bra alternativ för oss som vill ha så mycket datorn som möjligt för pengarna samt lite mer lagringsutrymme. Skulle jag ha en SSD så skulle den behöva vara minst 256gb och då blir priset på datorn därefter. Annars finns det för lite plats då datorn även används som HTPC.

Permalänk
Medlem

Sony Vaio T13 (och T11) är två nya ultrabooks som kommer få i5 och i7 i Juni när Ivy Bridge lanserats. Sony har fördelen att dom gillar RAM så 8 GB är max (går att uppgradera), upp till 512 GB SSD. Annars vet jag inte så mycket.

Enligt källan så kommer priset vara från 700-2000 USD. 2000 USD skulle motsvara 14000:- så vore riktigt "billigt" om det verkligen är sant och verkligen är en toppmodell med stor SSD och aluminiumskal. Sony's bra datorer brukar vara rejält dyra, men dom kanske börjar inse att dom inte kan ta överpriser längrel.

http://laptoping.com/sony-vaio-t-ult...tml#more-18316

http://technytt.se/start/2012/5/3/so...etaljeras.html

Skrivet av DJHogi:

Icke att förglömma UX32A/VD som kommer ha liknande spec som UX31A men med hybridhårddisk och enligt vad jag läst (http://asuszenbookultrabook.com/new-asus-zenbook-ux32-ultrabo...) kosta från ca $800. Ett bra alternativ för oss som vill ha så mycket datorn som möjligt för pengarna samt lite mer lagringsutrymme. Skulle jag ha en SSD så skulle den behöva vara minst 256gb och då blir priset på datorn därefter. Annars finns det för lite plats då datorn även används som HTPC.

Kommer inte köpa en dator utan SSD, det är den riktiga prestandahöjaren. Bättre att köpa en Sandybridge med SSD sen när dom säljs ut i så fall. Inte testat SSD själv men alla som gjort det säger att SSD är No1 om man vill ha snabbhet i datorn.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Sony Vaio T13 (och T11) är två nya ultrabooks som kommer få i5 och i7 i Juni när Ivy Bridge lanserats. Sony har fördelen att dom gillar RAM så 8 GB är max (går att uppgradera), upp till 512 GB SSD. Annars vet jag inte så mycket.

Enligt källan så kommer priset vara från 700-2000 USD. 2000 USD skulle motsvara 14000:- så vore riktigt "billigt" om det verkligen är sant och verkligen är en toppmodell med stor SSD och aluminiumskal. Sony's bra datorer brukar vara rejält dyra, men dom kanske börjar inse att dom inte kan ta överpriser längrel.

http://laptoping.com/sony-vaio-t-ult...tml#more-18316

http://technytt.se/start/2012/5/3/so...etaljeras.html

Kommer inte köpa en dator utan SSD, det är den riktiga prestandahöjaren. Bättre att köpa en Sandybridge med SSD sen när dom säljs ut i så fall. Inte testat SSD själv men alla som gjort det säger att SSD är No1 om man vill ha snabbhet i datorn.

Här har du ett test av en förproduktionsenhet av Sony T13: http://www.notebookjournal.de/tests/laptop-review-sony-vaio-t...
Problemet verkar vara att den är rätt högljudd, samt att jag nog vill ha IB i den jag köper. Håller dock med dig om SSD'n. Var inne på Mediamarkt och kände på Asus Zenbook, HP Folio, m.fl. och visst känner man skillnad på hur rappa de är. Dock tror och inbillar jag mig att en hybridhårddisk på x antal gb ändå kommer göra sitt för datorn och samtidigt behålla mångsidigheten jag vill ha ut ur den. Men vi får se. Hinner säkert ångra mig både en och två gånger innan det är köpdags...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJHogi:

Här har du ett test av en förproduktionsenhet av Sony T13: http://www.notebookjournal.de/tests/laptop-review-sony-vaio-t...
Problemet verkar vara att den är rätt högljudd, samt att jag nog vill ha IB i den jag köper. Håller dock med dig om SSD'n. Var inne på Mediamarkt och kände på Asus Zenbook, HP Folio, m.fl. och visst känner man skillnad på hur rappa de är. Dock tror och inbillar jag mig att en hybridhårddisk på x antal gb ändå kommer göra sitt för datorn och samtidigt behålla mångsidigheten jag vill ha ut ur den. Men vi får se. Hinner säkert ångra mig både en och två gånger innan det är köpdags...

Nja dom släpper i3or nu om jag fattat rätt. i5 och i7 kommer i Juni och dom kommer vara Ivy Bridge.

Sony Vaio i5 Ivy Bridge finns listade på Webhallen.... som du ser på CPUn beteckningen Core i5-3317U

http://www.webhallen.com/hardvara/153528-sony_vaio_svt1311x9e... med 128 GB SSD

Verkar vara en fin dator men tyvärr så har Sony en tendens att bli extremt dyra så fort det skall till lite extrasaker, som grafikkort, 8 GB RAM och 256 GB SSD.

Angående hybriddisken så tror jag dom är mest tillför att få den snabba uppstarten, dvs instant on. Tror det är det som SSD delen används till huvudsakligen. Men som sagt jag har ingen erfarenhet utan går bara på det jag läst.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Den här kommer jag nog själv att köpa: http://www.webhallen.com/hardvara/153297-samsung_np900x3c-a01...

Vet dock inte om jag är sugen på antireflexskärm som denna modellen ska ha..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mammuth:

Den här kommer jag nog själv att köpa: http://www.webhallen.com/hardvara/153297-samsung_np900x3c-a01...

Vet dock inte om jag är sugen på antireflexskärm som denna modellen ska ha..

Det såg väldigt billigt ut måste jag säga. Söker man på prisjakt på "Samsung 900x3c" (alltså utan "np") så är det betydligt dyrare datorn man får träff på men de verkar ändå vara samma...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJHogi:

Det såg väldigt billigt ut måste jag säga. Söker man på prisjakt på "Samsung 900x3c" (alltså utan "np") så är det betydligt dyrare datorn man får träff på men de verkar ändå vara samma...

Det där ser ut som att de översatt det amerikanska dollarpriset för datorn rakt av på Webhallen. Skatter och dylikt bör tillkomma, som saknas i många delstater i USA, och därmed bör priset hamna på vad andra källor skrivit. Om inte, så är detta min nya dator!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJHogi:

Det såg väldigt billigt ut måste jag säga. Söker man på prisjakt på "Samsung 900x3c" (alltså utan "np") så är det betydligt dyrare datorn man får träff på men de verkar ändå vara samma...

Hm, nu ligger de under samma "produkt".. Skiljer en del i pris ja http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1235455
Bara att boka innan de höjer den

Permalänk
Medlem

Tydligen blir dom mobila Ivy Bridge betydligt billigare än dom nuvarande. Så priset skall inte vara högre för en IB ultrabook med samma kringutrustning än en SB. Kan vara bra att tänka på så ni som gör i köpartankar inte betalar ett överpris.

http://www.nordichardware.se/nyheter/77-notebooks-mobility/45... ca 200:- för en i5a som ändå ligger på högre klockfrekvens än den som troligen blir den vanligaste, 3317U, är inte prissatt än. Finns inga prisuppgifter på i7.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gardart:

???

MBA = MacBook Air
En produkt från Apple,

Vad menar du??

Vet inte hur jag tänkte här, Va ganska trött

Permalänk
Medlem

Ser riktigt trevlig ut! Men gud förbjude dessa 1366x768-skärmar..!!!!!

http://www.engadget.com/2012/05/08/hp-envy-spectre-xt-ultrabo...

Permalänk
Medlem

Ja det är fan helt jävla sjukt att de inte kan släppa med full HD skärmar.. Nästan alla exemplar som har postats i denna tråden faller ju på skärmarna.. Sony Vaio har ju så man kan välja skärm, och deras bästa skärm, vad jag har hört ska va riktigt vass.

Permalänk
Medlem

Finns det möjlighet att välja till Kepler i de nya Zeenboksen så är valet som det ser ut nu, ganska givet, för min del.