Permalänk
Medlem

Tänkte köpa datorn av polaren

Tjo!

Hjälpte en kompis bygga en dator för lite mindre än ett år sen, men han har i stort sett "bara haft problem" med den, antagligen helt grundat på ssd-disken som brukar vara lite struliga. Jag börjar med specifikationerna.

NZXT Phantom
Fractal Design Tesla 650W 80 PLUS
ASUS M5A88-V EVO
AMD Phenom2 X6 1100T
Noctua NH-C12P SE14
2x Corsair 4GB DDR3 1600MHZ
Western Digital Caviar® Blue 500GB
Corsair SSD Force Series? 3, 60GB
Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX

Problemet NU dock, är att datorn startar inte över huvudtaget. Han nämnde att han har tappat datorn ett par gånger, men att den startat som den ska, sen kunde den få bluescreen lite när som helst och stänga av sig och starta om sig hur som helst. Min gissning är ssd-disken som strulat, men inget han fått någon ordning på.
Så nu får han inte igång på den, inte jag heller för den delen, utan skärmen är bara svart. Har testat med annat grafikkort, testat det integrerade grafikkortet, andra ramminnen (den röda lampan vid ram-minnena lyser konstant rött, oavsett vilka ramminnen jag sätter i), tagit ur batteriet ur moderkortet och satt i det igen och gjort allt jag kan komma på. Så min chansning är att moderkortet är rökt, men de andra sakerna fungerar nog.

Så, min kompis är lack på datorn och vill bara bli av med den och köpa en imac istället, så han sa att jag kunde få "skiten" till ett bra pris. Tänkte kolla vad ni experter skulle säga för capris, om Ni skulle köpt grejerna?

Visa signatur

"If it ain't broke, don't fix it"

Permalänk
Medlem

Lite off topic men hur kan man tappa en stationär burk ett par gånger?
Känns som det är därför den kanske dummar sig?

Visa signatur

Asus cx55 Vibe Chromebook
MacBook Air M1 16gb/256gb
Komplett Khameleon i7 9750h gtx1660ti
Project Lian Li PC-X900 Enermax Edition
Project Fractal Design Arc Mini

Permalänk
Medlem

Personligen skulle jag inte köpt något som jag vet krånglar, men det är ditt val.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av EW200:

Lite off topic men hur kan man tappa en stationär burk ett par gånger?
Känns som det är därför den kanske dummar sig?

Skrivet av Bakgrund:

Personligen skulle jag inte köpt något som jag vet krånglar, men det är ditt val.

Han är rätt ovårdsam och klantig Jag har sagt det till honom också att det antagligen är därför datorn avlidit, och att det säkert finns fler saker som krånglar. Men han har mycket fina grejer i den, och likt en skrothandlare så tänkte jag plocka den i delar och nyttja det som går att nyttja. Frågan är bara vad jag ska ge för den. Han är mest glad att bli av med skiten

Visa signatur

"If it ain't broke, don't fix it"

Permalänk
Medlem

Ska du buda på den borde du först kolla vad som är helt & inte så du inte köper massa grejer som är trasiga.
Det hade jag gjort.

Visa signatur

Asus cx55 Vibe Chromebook
MacBook Air M1 16gb/256gb
Komplett Khameleon i7 9750h gtx1660ti
Project Lian Li PC-X900 Enermax Edition
Project Fractal Design Arc Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av EW200:

Ska du buda på den borde du först kolla vad som är helt & inte så du inte köper massa grejer som är trasiga.
Det hade jag gjort.

Yes, jag har kollat i stort sett allting nu, förutom ram-minnena och processorn. Rätt säker på att det är moderkortet som rykt dock, om Ni inte tror det kan vara nåt annat? Vad annars kan få en burk att inte starta upp ens in i bios? Den får ström, i och med att skit lyser, fläktarna startar som de ska, grafikkortet fungerar osv osv.

Visa signatur

"If it ain't broke, don't fix it"

Permalänk

Vilka grejer ha ni testat på annat moderkort? Jag hade tagit hem burken och testat delarna på mina egna grejer.

Jag hade börjat med att testa PSUet eftersom det har ofta varit boven i mina fall. Ta bort PSUet i din dator och använd hans. Bara för ett PSU ger ström betyder INTE det att det fungerar som det ska. Enkel stress testning rekommenderas. Tex köra 1080p video och ett spel på högsta samtidigt. (hd 6990 kan kanske vara lite i högsta laget för hans PSU, jag har inte kollat några specifikationer). Ett av problem PSUna som jag har stött på var mitt eget Fractal Design Newton R2 som bara var några månader gammalt och sällan använt. Och jag hade inte tappat det i golvet.

AMD CPUn blir svår att kolla, men ram minnen, grafik kort etc ska ju inte vara några problem. Testa grejerna en i taget.

Om jag skulle sätta pengar i en vadslagning hade pengarna gått på PSUt. Nej, jag tror inte det är hög chans att felet ligger hos PSUt dock är PSUt en favorit bland mina syndabockar. ^_^ Enligt mig så är PSUt den viktigaste delen i en dator. Så väldigt mycket kan gå fel med ett halvdant PSU.

Jag är tyvärr ingen expert och min felsökning är väldigt omständig.

Visa signatur

Rekommenderar Scythe och Sharkoon chassi fläktar. Noctua är alldeles för högt pris satta. Undvik fläktar över 140mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jens_Lidbom:

Vilka grejer ha ni testat på annat moderkort? Jag hade tagit hem burken och testat delarna på mina egna grejer.

Jag hade börjat med att testa PSUet eftersom det har ofta varit boven i mina fall. Ta bort PSUet i din dator och använd hans. Bara för ett PSU ger ström betyder INTE det att det fungerar som det ska. Enkel stress testning rekommenderas. Tex köra 1080p video och ett spel på högsta samtidigt. (hd 6990 kan kanske vara lite i högsta laget för hans PSU, jag har inte kollat några specifikationer). Ett av problem PSUna som jag har stött på var mitt eget Fractal Design Newton R2 som bara var några månader gammalt och sällan använt. Och jag hade inte tappat det i golvet.

AMD CPUn blir svår att kolla, men ram minnen, grafik kort etc ska ju inte vara några problem. Testa grejerna en i taget.

Om jag skulle sätta pengar i en vadslagning hade pengarna gått på PSUt. Nej, jag tror inte det är hög chans att felet ligger hos PSUt dock är PSUt en favorit bland mina syndabockar. ^_^ Enligt mig så är PSUt den viktigaste delen i en dator. Så väldigt mycket kan gå fel med ett halvdant PSU.

Jag är tyvärr ingen expert och min felsökning är väldigt omständig.

Fast vafan, bättre en omständig med fullständig felsökning än att chansa och betala överpris Nu är det inte risken i och med att detta är en bra polare, som vill bli av med skiten.

Håller på nu och felsöker typ allt, har kommit fram till att 500gigshårddisken är paj, ssd-disken funkar, moderkortet svarar inte på oavsett vad fan jag gör med det (ramminnen, grafikkort osv), CPU'n blir svår att testa som sagt, behöver nytt moderkort för det, och psu testar jag INTE Det är sjuka mängder kablar dragna i den där burken, så jag håller tummarna att agget funkar. Hälften av ramminnena fungerar, grafikkortet är handikappat (hdmi funkar ej), så det blir inget högt budat på den datorn

Visa signatur

"If it ain't broke, don't fix it"