Intel tar strid om EU:s rekordböter

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GalenStork:

Nej, jag fattar inte. En återförsäljare behöver inte tillhandahålla AMDs produkter om de inte känner för det. Fattar du nu?

Ta och läs på lite va? Intel har gett rabatt på sina egna CPU:er för att AMD inte ska finnas i återförsäljarens sortiment.. Alltså så har Intel mutat återförsäljarna att ta bort AMD från deras sortiment. De bröt mot lagar och straffades för det.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av kmzdapimp:

böterna borde ligga på hela intels vinst i två år och alla dessa pengar borde gå till amd för sveda och verk.
dom har ju lyckats stänga amd utanför marknaden vilket i några år kommer resultera till att det bara finns intel kvar på marknaden och de kan ta vilka priser som de vill

Skulle nog säga att AMD själv stängt sig ute från marknaden genom att inte ha nog konkurens kraftiga produkter för att rå på Intel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MarkSix:

Skulle nog säga att AMD själv stängt sig ute från marknaden genom att inte ha nog konkurens kraftiga produkter för att rå på Intel.

När Intel tog till fulknep så hade man det... Man hade just lanserat Athlon 64 som sopade banan med Intels Pentium 4 vid tidpunkten.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Intel är inte oskyldiga utan tvärt om, dom har kommit alldeles för billigt undan. DUBBLA böterna och inkludera VIA, Transmeta osv som mer eller mindre dött på grund av Intels dumheter. Böterna borde vara utställda så att företagen får ersättning retroaktivt.

Detta borde vara något som gynnar företagen, INTE EU-domstolen och det tjafset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gratzner:

Bötesbeloppet är ju bara löjligt.

Ja det kanske du har rätt i det var aldeles för lågt.

AMD gick ju med på att förlika eller vad det heter.. hade de gått hela vägen så skulle bötesbeloppet blivigt betydligt högre.. kanske 5-10ggr.

Permalänk
Inaktiv

Visste väll att intel va fula...

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Tumnus:

Ta och läs på lite va? Intel har gett rabatt på sina egna CPU:er för att AMD inte ska finnas i återförsäljarens sortiment.. Alltså så har Intel mutat återförsäljarna att ta bort AMD från deras sortiment. De bröt mot lagar och straffades för det.

Intel har "erkänt" att de gett rabatt på sina CPU:er, men detta är inte ett brott om du inte sänker priset till nivåer där du inte längre tjänar något på affären utan den görs bara för att skada konkurrenterna. Intel gjorde fortfarande vinst på dessa affärer, så detta är rent och sund konkurrens som i detta fall mest gynnar köparen som får en bättre deal.

Det Intel blev dömda för är att man tror att det fanns villkor kring det låga priset om att inte välja AMD i närliggande framtida affärer. Det är olagligt, men det Intel nu hävdar är att beviset som lades fram för att visa detta inte håller. Tydligen får man medhåll här:

Från Reuter-länken i artikeln
Intel gained backing from the European Ombudsman, who censured the Commission for procedural errors in its investigation.

Om det är så att bevisen är inte håller så ska Intel frikännas, det är så rättegångar ska fungera i en rättsstat. Man är oskyldig så länge det inte står utom rimligt tvivel (tack vare bevis) att man är skyldig.

Edit: och bör kanske tillägga att jag inte har någon åsikt huruvida Intel är skyldig eller ej, har inte någon som helst insyn i de affärer som ligger till grund för detta åtal. Försöker också hålla mig känslomässigt neutral till företag, ser helt enkelt inte någon poäng i att ha ett "favoritföretag" eller att "hata företag X", det är ju knappast så att något företag har ett känslomässigt förhållande till mig...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Intel har "erkänt" att de gett rabatt på sina CPU:er, men detta är inte ett brott om du inte sänker priset till nivåer där du inte längre tjänar något på affären utan den görs bara för att skada konkurrenterna. Intel gjorde fortfarande vinst på dessa affärer, så detta är rent och sund konkurrens som i detta fall mest gynnar köparen som får en bättre deal.

Det Intel blev dömda för är att man tror att det fanns villkor kring det låga priset om att inte välja AMD i närliggande framtida affärer. Det är olagligt, men det Intel nu hävdar är att beviset som lades fram för att visa detta inte håller. Tydligen får man medhåll här:

Från Reuter-länken i artikeln
Intel gained backing from the European Ombudsman, who censured the Commission for procedural errors in its investigation.

Om det är så att bevisen är inte håller så ska Intel frikännas, det är så rättegångar ska fungera i en rättsstat. Man är oskyldig så länge det inte står utom rimligt tvivel (tack vare bevis) att man är skyldig.

European ombudsman alltså... lite svenglesiska på detta alltså.

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Ta och läs på lite va? Intel har gett rabatt på sina egna CPU:er för att AMD inte ska finnas i återförsäljarens sortiment.. Alltså så har Intel mutat återförsäljarna att ta bort AMD från deras sortiment. De bröt mot lagar och straffades för det.

återförsäljare? det är väl tillverkare det pratas om? alltså typ för moderkort som asus/gigabyte osv tänker jag mig då... men jag har iofs bara läst artikeln och inte hela tråden om det kommit fram mer

Skrivet av Ohlert90:

European ombudsman alltså... lite svenglesiska på detta alltså.

ett av få ord som det engelska språket lånat från svenskan precis som smörgåsbord. men ja det låter ju fel haha

http://en.wikipedia.org/wiki/Ombudsman

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohlert90:

European ombudsman alltså... lite svenglesiska på detta alltså.

Ombudsman är faktiskt ett korrekt engelskt ord numera.

Dessutom så tycker jag att folk faktiskt borde lugna ner sig lite. Visserligen så KAN Intel ha mutat diverse återförsäljare, men det är upp till domstol att avgöra om de nu har gjort det som Virtual Void säger. Om de nu blir frikända så får man antingen anse att hela domstolsystemet är korrupt eller att Intel är oskyldiga.

Sen så var AMD förvisso dominerande prestandamässigt vid den här tidpunkten, men även om Intel inte hade använt sig av mutor så får undrar jag om AMD hade haft kvar sin ledande position när Intel väl hade släppt Core och efterföljande arkitekturer. AMD hade även problem då ledningen enligt många var värdelös (även om jag personligen inte känner till hela historien så kan ni nog söka på Hector Ruiz och AMD).

Visa signatur

Alienware 14| 14,0" FHD IPS| Intel Core i7-4700MQ 2,4-3,4 GHz| Nvidia GTX 765M 2 GB GDDR5| 8 GB DDR3L 1600 MHz| 256 GB mSATA SSD + 750 GB HDD (7200 rpm)| MIN RECENSION AV ALIENWARE 14
För närvarande student på KTH. Har ni några frågor är det bara att skicka ett meddelande.

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

MODERKORT: ASRock Z68 Extreme4 | CPU: Intel Core i5 2500K | CPU Kylare: Noctua NH-D14 | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance |
GPU: GTX 580 1536MB X2 SLI | PSU: Corsair TX 850W 80+ Bronze M | Chassi: Fractal Define Arc | Skärm: LG IPS Panel
Guide: Hur man gör rent i sin dator.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

Ta och läs på lite va? Intel har gett rabatt på sina egna CPU:er för att AMD inte ska finnas i återförsäljarens sortiment.. Alltså så har Intel mutat återförsäljarna att ta bort AMD från deras sortiment. De bröt mot lagar och straffades för det.

Ta och läs på lite va? Två företag har slutit avtal med varandra om hur de vill bedriva sin verksamhet. Problem? Inga. Igen; läs på vad en muta är.

Vill en tobakshandlare bara sälja Marlboro eftersom man får rabatt då, so be it. Handla inte därifrån. Sluta bitcha nu och köp en Intel.

De det fälldes för var brott mot konkurrenslagstiftningen, inte att de haft rabatter. Noob. Eller fälldes de för mutbrott kanske?

Sluta trolla nu.

Återförsäljarna valde Intel och ville inte ha AMD. Business is business, ta dina tårar någon annanstans.

Permalänk

Har EU någonsin gjort något bra??

Edit: Nu kom jag på nej till ACTA och ett försök att stoppa vargjakten så något ska dom väl ha men...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohlert90:

European ombudsman alltså... lite svenglesiska på detta alltså.

Ombudsman är ett ord som engelskan har tagit från svenskan, precis som smörgåsbord och moped.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gratzner:

Bötesbeloppet är ju bara löjligt.

Jepp, det skulle varit betydligt större. Men vi kan hoppas på att de får det justerat uppåt nu.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av GalenStork:

Ta och läs på lite va? Två företag har slutit avtal med varandra om hur de vill bedriva sin verksamhet. Problem? Inga. Igen; läs på vad en muta är.

Vill en tobakshandlare bara sälja Marlboro eftersom man får rabatt då, so be it. Handla inte därifrån. Sluta bitcha nu och köp en Intel.

De det fälldes för var brott mot konkurrenslagstiftningen, inte att de haft rabatter. Noob. Eller fälldes de för mutbrott kanske?

Sluta trolla nu.

Återförsäljarna valde Intel och ville inte ha AMD. Business is business, ta dina tårar någon annanstans.

Återförsäljarna valde inte Intel, exempelvis har Dell tagit emot pengar från Intel för att dom inte skulle ha med AMD att göra. Tycker man det är ok och med det resonemanget skulle det företaget med störst ekonomi köpa sig konkurs åt andra svagare företag. Jag tycker inte det skulle vara så positivt för oss konsumenter. Men dom som sitter med tjocka plånböcker och är beredd att betala vad som helst får väl tycka det är ok. Samtidigt tycker jag AMD är mil ifrån Intel för att Intel ska behöva använda desperata och fula trick.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Palme_570:

NEJ. De ska löna sig med bra idér.

x86 har lönat sig för Intel.

x86 är en arkitektur. En arkitektur är inte en idé, det har funnits arkitekturer innan och efter x86.
Det finns många arkiteketurer som är bättre än x86.
Men x86 har blivit en enorm framgång och fått ett enormt fotfäste pga av att den råkade komma vid rätt tidpunkt och blev då det valet IBM använde för sin IBM PC.

Skrivet av Dr.Mabuse:

x86 arkitekturen har man lämnat sedan länge. Nu är det x86-64 som gäller. Patentet ägs av både Intel (x86) och AMD (64). Vad som är rätt eller inte tänket jag inte kommentera.

Nej. x86-64 är endast en utökning av den befintliga x86 arkitekturen.

Skrivet av Tedwallpro:

IBM, är ett företag jag vill se på processormarknaden

IBM finns på processormarknaden, men inte konsumentprocessorer. Dom gör POWER processorer, inte x86 processorer.

Skrivet av GalenStork:

Varför ska ett gäng människor med hot om våld tvinga någon att ge bort saker man skapat till andra? Jag förstår verkligen inte det. Konkurrensen är redan fri. Precis som ICA inte köper in din morsas hemgjorda äppelsaft måste man inte erbjuda allting till försäljning.

Om ett företag har skapat någonting äger de det. Är det svårt eller?

För att de lyckats väldigt bra med någonting så ska de inte få behålla det? Men om man lyckas dåligt står de där med förlust?

Väldigt dålig jämförelse.
x86 är "de facto" standard på PC datorer.

Hela världen är beroende av x86 pga av att det är så etablerat i hela mjukvaru ekosystemet där komponenter bygger på komponenter i stackar och kompatibilitet är nödvändigt för att saker ska funka, vilket gör det en omöjlighet för andra processor arkitekturer att konkurrera, även då ARM, POWER, MIPS, SPARC, Alpha, PA-RISC, etc anses överlägsna x86.

Så dom borde tvinga Intel att öppna upp x86 (iaf för licensering) så att andra företag kan konkurrera på hem PC marknaden.
Intel skulle fortfarande tjäna pengar då dom är världsledande, men PC marknaden och dess konsumenter skulle gynnas utav konkurrens.

Permalänk
Skrivet av MarkSix:

Skulle nog säga att AMD själv stängt sig ute från marknaden genom att inte ha nog konkurens kraftiga produkter för att rå på Intel.

i början av 2000 innan intel visade sitt rätta jag så hade amd mycket bättre processesorer, efter att intel tvingade alla stora företag att inte köpa amd så fick dom inte in några pengar och hur ska dom då ha råd att göra nya modeller?

Visa signatur

i speak spanish to god, italian to women , french to men and german to my horse

Permalänk
Hjälpsam

Kan nämnas att Intel även fällts i Korea och USA.

Kommer i håg hur konstigt jag tyckte det var, att inte de stora datortillverkarna inte hade maskiner med AMD, (Dell, Compaq, HP, Packard Bell, med flera).
AMD var ju den givna processorn för gamers och entusiaster, den gav mycket mer prestanda för pengarna, hur kunde de missa detta? AMD maskiner borde sälja som glass en het sommardag.
Det dröjde ett par år innan man fick förklaringen, detta var något som skedde i det fördolda och hölls hemligt.
Hade det uppdagats hade det blivit en riktig folkstorm och mycken ilska mot Intel, många av dagens datoranvändare verkar annorlunda, de gillar att bli manipulerade och tvingas till att köpa bara ett märke.

Boskap som föses till slakt är min association "Jag litar på bonden, han har minsann tagit väl hand om oss hittills".

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Jaså? När det gäller Windows finns där inget val. När det gäller Intel finns där ett val som dessutom passar mig mycket bättre. Jag misstänkte nästan att det bara handlade om förutfattade meningar.

Det finns gott om alternativ till Windows. Dock så är det sant att det inte finns så mycket om man spelar men tycker man verkligen att det är så illa hittar man ett alternativ. Alernativt skiter i att spela

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GalenStork:

Ta och läs på lite va? Två företag har slutit avtal med varandra om hur de vill bedriva sin verksamhet. Problem? Inga. Igen; läs på vad en muta är.

Vill en tobakshandlare bara sälja Marlboro eftersom man får rabatt då, so be it. Handla inte därifrån. Sluta bitcha nu och köp en Intel.

De det fälldes för var brott mot konkurrenslagstiftningen, inte att de haft rabatter. Noob. Eller fälldes de för mutbrott kanske?

Sluta trolla nu.

Återförsäljarna valde Intel och ville inte ha AMD. Business is business, ta dina tårar någon annanstans.

Haha vilken fanboi, amd kommer alltid vara i mitt hjärta även om intel är ledande i prestanda... Kändes som en kniv i hjärtat när jag bytte ut min PII x4 970 mot en 3570k.

Visa signatur

CPU: I5 4690K @ 4.8GHZ Vcore 1,32 Temp max load: 76c | KYLARE: Phanteks PH-TC14PE MODERKORT: ASUS Z97-A | PSU: FSP Hyper 700W
MINNE:16GB HyperX Black @ 1866mhz |SSD: PNY Optima 240 GB
GRAFIK KORT: Gigabyte 970 GTX WFx3 | BURK: Phanteks Enthoo Pro, windowed edition
Ja jag vet att jag särskriver och jag skyller på engelskan!

Permalänk
Skrivet av Jockew1989:

Det finns gott om alternativ till Windows. Dock så är det sant att det inte finns så mycket om man spelar men tycker man verkligen att det är så illa hittar man ett alternativ. Alernativt skiter i att spela

Skickades från m.sweclockers.com

Ja. Därför jag använder Ubuntu. Jag kör med Ubuntu 80% av min tid framför datorerna. Var har jag sagt att det är så illa? Eftersom jag spelar så får man använda Windows. Saken är den att spelar man får man köra Windows. När det gäller val av processor finns där faktiskt ett alternativ. Därför kör jag AMD och eftersom de ger mest prestanda för pengen är det bara bra.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Skulle jag som har ett byggbolag göra så åker jag ditt för mutbrott.
Om jag ger anbud förslag till nån. Ta mina anbud. Så gör jag ett grattis projekt där. Om jag gör ett grattis projekt så länge ni inte ta min största konkurent anbudsförslag. Så hade jag hamnat på kåken rätt fort om det kommit ut.

Permalänk
Medlem

Det är dock inte olagligt att ta jobb mot förlust. Då detta används rätt ofta av byggbolag när det är dåligt med jobb. Hellre en förlust på några hundra tusen än förluster på miljoner på att inte göra nåt alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Watchmen:

Skulle jag som har ett byggbolag göra så åker jag ditt för mutbrott.
Om jag ger anbud förslag till nån. Ta mina anbud. Så gör jag ett grattis projekt där. Om jag gör ett grattis projekt så länge ni inte ta min största konkurent anbudsförslag. Så hade jag hamnat på kåken rätt fort om det kommit ut.

Det är inte olagligt så länge det inte görs mot myndighet eller offentlig sektor. Du har rätt att ge beställare bättre priser om dom beställer fler jobb av dig, så fungerar ju näringslivet i övrigt. Rabattera tjänster och kostnader är något Bostadsbolaget Balder t.e.x. ofta gör. Där man i princip låter entreprenörer klättra över arslet på varandra och i princip betala för att få jobba åt dom bara för att entreprenörerna vet att ett avtal på ett år ändå garanterar jobb under det året och att de förluster du gör genom att jobba där per timme tjänar du direkt hem när du ska offertera större jobb till dem.

Titta bara på hur LOU fungerar, där har du bra exempel på vad som är olagligt och inte. (Lagen om offentlig upphandling) Men applicerar du samma fuskande och fifflande som händer vid LOU upphandlingar mot den privata sektorn, är det helt lagligt men kanske då moraliskt förkastligt istället.

Jag tycker inte Intel egentligen gjort nåt fel, visst dom har inte spelat det renaste spelet men dom har gjort precis vad de flesta företag gör för att vinna marknad, precis samma som våra politiker gör mot varandra året om (fast mest på almedalsdagarna) där grov smutskastning, förtal och påhitt hjälper dem vinna tusendelar mot nästa val, där dom gör hemliga avtal och backstabbar varandra för att ta stolar i riksdag, på kommunnivå osv, men vi ställer inte våra politiker inför rätta va? Nä för då är det ett spel helt plötsligt. Ett spel om våra skattepengar.

Tråkiga är bara att så fort det går bra för ett företag, så granskar man alltid vägen dit och så hänger man dom fort som satan för minsta lilla som går att ta på bara för att statuera exempel eftersom man anser dom har råd att betala, så länge det inte går "för bra" klarar sig dom flesta och det intel gjort är inget nytt, det förekommer överallt.

Vill också klargöra att jag personligen tycker dom vandrat över vad som är okej på någon punkt, men över 1 miljard euro i böter är ett dåligt skämt.

Permalänk
Avstängd

Förstår inte alls all hest emot Intel för just detta. Att det är moraliskt tveksamma affärer är en sak men om detta förfarande vara olagligt skulle EU behöva bötfälla ett antal tusen bolag om året.

Att ge bonusar och rabatter till företag som endast handlar med ens egna produkter är inget ovanligt, det förekommer överallt. Spelar ingen roll om det är bygg, livsmedel, bilar, städ, etc etc exemplen kan göras många.

Kärnfrågan är, efter vad jag kan läsa mig till är huruvida Intel har försökt med tvång få återförsäljare att stänga ute AMD. Om det har gjort detta så har de försökt (lyckats?) att utnyttja sin marknadsledande position och därmed begått ett brott.

När jag läser domen från EU kan i alla fall jag inte hitta några anklagelser om mutor eller nått liknande. Rätta mig gärna, skulle vara kul att läsa. Observera att flera siter skriver om mutor men jag har inte hittat något EU dokument som styrker det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morkul:

Förstår inte alls all hest emot Intel för just detta. Att det är moraliskt tveksamma affärer är en sak men om detta förfarande vara olagligt skulle EU behöva bötfälla ett antal tusen bolag om året.

Att ge bonusar och rabatter till företag som endast handlar med ens egna produkter är inget ovanligt, det förekommer överallt. Spelar ingen roll om det är bygg, livsmedel, bilar, städ, etc etc exemplen kan göras många.

Är lite skillnad då det bara finns 2st tillverkare att välja på.. antar att lagarna blir tuffare mot sånnt om det närmar sig en monopolsituation.
Skulle AMD försvinna så finns ju bara intel... sedan att kanske Samsung/IBM/Texas Instruments/Sony/Nvida/Apple/Google etc skulle kunna hoppa in på marknaden.. det kanske dom har råd med.. men med så fruktansvärt dyra fabriker så verkar det inte vara någon som är villig att riskera massvis med kapital för att slå sig in på CPU marknaden. Fanns ju någon liten rysk tillverkare *Elbrus* men blev uppköpta av intel om jag inte minns fel.

Känns lite konstigt att dom ens får komma på något sådant så här lång tid efteråt.. om dom överklagade direkt efter hade vart en annan femma.

Permalänk
Medlem

Kommunism

Skrivet av GalenStork:

Vadå personliga påhopp? Är det motsatsen till opersonliga påhopp?

Den lilla detaljen om makthavare kanske du ska kolla upp också? Och typ.. ja.. resten också?

Ja, wow, du tycker de är svin. Whatever dude. Här har du om det blir bättre;

http://rubenerd.com/uploads/maddox.crybaby.gif

Vi har inte ett cancerfritt samhälle heller, det betyder inte att man inte ska kämpa för att det inte ska vara så. Märkligt argument. Vi har inte det någonstans.. your point being?

Ja, jag vet vad konkurrensverket är för någonting. Jag vet vad mord, våldtäkt och juche är för någonting också, blir inte mer rätt för det.

Vet du vad;

http://sv.wikipedia.org/wiki/Planekonomi

och

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sovjetunionens_kommunistiska_parti är för någonting?

Att du tycker att man ska tumma på rättssäkerheten (mänskliga rättigheter, någonting för dig att läsa i hängmattan nu i sommar?) för "bra PR" är ju så beklagligt att jag saknar ord.

I den ursprungliga kommusmen förordades ett samhälle med gemensamt ägande. Dock skulle köpmännen och hantverkare liksom tidigare arbeta för vinnings skull. Stalin var inte kommunist! Han var fascist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

återförsäljare? det är väl tillverkare det pratas om? alltså typ för moderkort som asus/gigabyte osv tänker jag mig då... men jag har iofs bara läst artikeln och inte hela tråden om det kommit fram mer

ett av få ord som det engelska språket lånat från svenskan precis som smörgåsbord. men ja det låter ju fel haha

http://en.wikipedia.org/wiki/Ombudsman

Offtopic
Engelskan har massor med svenska ord i sitt språk. Kan inte skriva ner en hel drös men ett exempel är tex window som härstammar från svenknorskans vindue. Det hål som nordborna hade i taket på sina långhus. Vindue window. Finns som sagt fler exempel men engelskan har alltså många svenska låneord.
Hur många ord integrerades tex inte från staden Kent med flera städer som anlades och byggdes av nordbor.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Byson:

Offtopic
Engelskan har massor med svenska ord i sitt språk. Kan inte skriva ner en hel drös men ett exempel är tex window som härstammar från svenknorskans vindue. Det hål som nordborna hade i taket på sina långhus. Vindue window. Finns som sagt fler exempel men engelskan har alltså många svenska låneord.
Hur många ord integrerades tex inte från staden Kent med flera städer som anlades och byggdes av nordbor.

Engelskan har ett gäng låneord från svenskan men window, father och så vidare kommer inte från svenskan utan från fornnordiskan. När de orden hamnade i engelskan för 1000 år sedan fanns inte ens Sverige. Däremot har vi till exempel smorgasbord, moped och orienteering som moderna låneord.

Ombudsman är för övrigt också fornnordiskt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24