Jag blev just uppringd....

Permalänk
Inaktiv

råkat ut för denna typ av samtal 3ggr. jo då dem är indier som ringer, påstås ha sitt säte i England?. målet är att mha windows fjärrstyrning ta över dina filer och sedan begära en summa för att låsa upp, alt radera allt om man vägrar betala. första gången drog jag ut på tiden och låtsades jag gör allt han begär sen la jag på. andra gången blev: go and f*** a goat, sen lägga på, sist gav ja telefonen till broshans unge på 1år, hon fick tugga på telefonen lite medan han pratade på andra sidan

man tackar för tipset, ska sätta upp en virtuell maskin på en 6 år gammal laptop o ha den redo för nästa samtal

Permalänk
Medlem

Borde man inte typ svara (med passande brytning)

"I am very glad you called, I am a Nigerian prince in need of your help. I have a lot of money that I need to move outside of Nigeria, if you just help med now by giving me $10000 I will repay you 1 Million dollars in the future"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ctrl:

När de ringde mig för toklänge sedan så ville de köra remote via Logmein123. Vet inte hur de sedan gör då jag bara drev med dem och de slängde på luren efter en bra stund. Så vet inte om en honeypot fungerar för att infectera, reverse botta deras nät. De är inte från Indien btw, det är ifrån afrika de ringer. De har samma typ av accent där nere.

Du är medveten om att det talas ett flertal, från varandra, HELT olika språk nere på den Afrikanska kontinenten va? Dock bor det stora enklaver med Indier runtomkring i Afrika. Främst de länder som tidigare styrdes från Storbritannien. Om det nur är så som du säger att dom ringer från "Afrika" och har indiskt brytning så är det nog svaret på den gåtan.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wrathborn771:

Det har ingenting med erfarenhet att göra..

Mac-fanboys säger att det inte finns virus till Mac's. Det stämmer oftast.
Men det beror inte på att Mac's är så himla bra och snabba, som fanboys säger, utan att drygt 600k människor använder de, och 4 miljarder använder PC (om jag minns rätt).

Så det betyder att hackers/idioter hellre gör virus o spyware för PC, för de kan få ut mer av det.

Det har allt med erfarenhet att göra! Om du som användare väljer mindre säkra browsers som Safari eller Firefox före Opera kommer du mer troligt få virus oavsett antal virus som cirkulerar.
Enda gången antal virus har en faktor i din säkerhet är när det finns ett stort hål i säkerheten på din dator.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon183825:

Jag trollar inte jag försvarade från början bara dales post när Dahle86 skrev:

"Inte konstigt han ringde, du har ju fått in "rutten frukt viruset", bara kasta och köpa nytt"

Inget illa menat med att försvara dales och Apple eller?
Ska man bara få skit när man försöker vara snäll så kan det ju snart kvitta att posta.

Genom att att påstå att OSX inte har virus? Får ju en att antingen tro att du trollar eller helt enkelt tror seriöst att OSX är säkrare än Windows..

Om de någonsin ringer mig så svarar jag bara.. "How can that be? I don't even own a PC"

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon183825:

Så ja nu ska vi inte tala illa om Apples produkter. Faktum är att man känner sig redigt mycket säkrare bakom spakarna på en Mac en på en Windows PC när man är ute och surfar.
Nu är jag varken ett Apple fanboy eller Microsoft fanboy men rent säkerhetsmässigt vinner Apple med hästlängder.

Det ska mycket till för att man ska känna sig osäker när man surfar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon183825:

Aldrig den där konstanta rädslan som finns när man surfar på en Windows dator.
Usch jäkla värld vi lever i där man ska behöva vara orolig för vad andra kan utsätta en för.

Sluta nojja!

Permalänk

Tjena sweclockers,

Ni vet säker den där indisk scammer saken, där de säger att de är från microsoft etc. Men iaf, de sa till min morsa att gå in på https://secure.logmeinrescue.com/Customer/Code.aspx , eller helt enkelt support.me. Hon skrev in koden och laddade ner programmet.

Men hon installerade aldrig programmet, och la på då hon upptäckte att detta var en scam. Ingenting borde ha hänt med datorn om hon aldrig installerade programmet eller hur? jag stängde också av "remote access" och gjorde systemåterställning ifall något kan hända.

Mvh

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av ChineseClocker:

Tjena sweclockers,

Ni vet säker den där indisk scammer saken, där de säger att de är från microsoft etc. Men iaf, de sa till min morsa att gå in på https://secure.logmeinrescue.com/Customer/Code.aspx , eller helt enkelt support.me. Hon skrev in koden och laddade ner programmet.

Men hon installerade aldrig programmet, och la på då hon upptäckte att detta var en scam. Ingenting borde ha hänt med datorn om hon aldrig installerade programmet eller hur? jag stängde också av "remote access" och gjorde systemåterställning ifall något kan hända.

Mvh

Har hon inte gjort nåt kan inget hända eller?

Permalänk

jag vill bara vara på den säkra sidan, alltså inget kan hända eller? hon laddade ner programmen men det var allt, inget installation osv.

Permalänk
Medlem

Jag vill att dom ringer mig nu då jag är utråkad så in i he******e

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wrathborn771:

Det har ingenting med erfarenhet att göra..

Mac-fanboys säger att det inte finns virus till Mac's. Det stämmer oftast.
Men det beror inte på att Mac's är så himla bra och snabba, som fanboys säger, utan att drygt 600k människor använder de, och 4 miljarder använder PC (om jag minns rätt).

Så det betyder att hackers/idioter hellre gör virus o spyware för PC, för de kan få ut mer av det.

Dina siffror ger Mac:ar en marknadsandel på maximalt 0.015 procent.

Seems legit?

Hint: Ja absolut. Apple sålde 5.2 miljoner Mac bara första kvartalet 2012 till sina stadiga 600k användare som nu ökat takten och köper en ny Mac var tionde till elfte dag.

PS: Om du är osäker på ifall du minns rätt eller ej. Varför inte kolla på nätet en snabbis först?
Eller hör och häpna. Skriv inga siffror, utan skriv att det finns mycket mer av det ena än det andra, istället för att går till sjuka överdrifter med siffror.

Permalänk

Blev väckt av ett samtal mitt i natten inatt, dialekt ala "nigeria" sa att han var från microsoft blabla, hörde en herrans massa babbel i bakgrunden(lät som ett par hundra pers..), trött som jag var så lade jag på och la mig igen.. skulle ha lekt lite med idioten!

Visa signatur

Här skryter vi om vem som lägger ut mest pengar på hårdvara.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Whitewiz:

Dina siffror ger Mac:ar en marknadsandel på maximalt 0.015 procent.

Seems legit?

Hint: Ja absolut. Apple sålde 5.2 miljoner Mac bara första kvartalet 2012 till sina stadiga 600k användare som nu ökat takten och köper en ny Mac var tionde till elfte dag.

PS: Om du är osäker på ifall du minns rätt eller ej. Varför inte kolla på nätet en snabbis först?
Eller hör och häpna. Skriv inga siffror, utan skriv att det finns mycket mer av det ena än det andra, istället för att går till sjuka överdrifter med siffror.

Saknas nog ett K tror jag. 600KK borde vara ganska rimligt tror jag? :< (13%marknadsandel)

Vore kul om någon hade några rimliga uppgifter om hur det ser ut i dagsläget!

Permalänk

Jag har varit med om liknande, men jag orkade inte prata.

Tror personen som ringde var från Vietnam, lät som det.

-You have computer?
-No
-Oh, It's ok.

slut på samtal.

Permalänk
Medlem

Ringde en man igår som på Engleska med Tysk brytning hävdade att vi har en massa virus på vår dator som han erbjöd sig att ta bort mot att vi gav honom lite personliga uppgífter. Ja, han påstod sig för övrigt representera Microsoft.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon183825:

Ja och när man har extra bråttom kan man också köra gamla dra telefonen mot tröjan "You're breaking up I can't hear you" valsen.

Drog den engång när det ringde till mitt gamla jobb på Coop Bygg. Det jävliga var ju att man behövde inte ljuga om att det bröt. Han bröt och telefonen bröt och sen avbröt jag samtalet. Man undrar ju hur de orkar. De kan ju knappt tjäna svältlöner på sitt jobb.

Visa signatur

Oskar

Sällan inloggad, men citera så svarar jag inom några år.

Permalänk
Medlem

Som sagt, dom byter taktik lite då och då, skapade en tråd om detta i april.
Mig ringde dom igen förra veckan, då "representera" dom något företag som såg att min dator va infekterad. Just för tillfället fixade jag lite med burken som kör Linux. Hade tid och kände för att driva med dom. Dom ville ju att jag skulle öppna startmenyn. Då sa jag att jag inte viste va det va för något, han förklarade att det fanns en rund knapp i vänster hörn med en "windows" logga. Jag sa att jag inte kan hitta någon windows logga. Han bad mig då trycka på windows knappen på tangentbordet. Jag sa att jag gjorde det men att jag inte fick upp någon startmeny. Sen frågade han vilken windows version jag hade, jag svarade att jag körde Debian. Då blev det tyst i luren.

Så: Det hjälper inte att svära åt dom/driva med dom/hota med polis etc. Gjorde det andra elelr tredje gången dom ringde.
Inget legitimt företag kommer NÅGONSIN ringa upp dig och erbjuda datorhjälp, varje sig dom kallar sig för microsoft eller Norton eller va än nu dom kallar sig för.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

dom kan inte vara smarta om t.o.m microsoft har gått ut och sagt att dom inte ringer och dom fortsätter att ringa xD

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av saltiiz:

dom kan inte vara smarta om t.o.m microsoft har gått ut och sagt att dom inte ringer och dom fortsätter att ringa xD

Finns idioter till allt, likaså finns det vänliga intet oanande människor i andra luren så jo lite smart är det.
Alla kan ju "tyvär" inte veta allt om det tekniska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saltiiz:

dom kan inte vara smarta om t.o.m microsoft har gått ut och sagt att dom inte ringer och dom fortsätter att ringa xD

Det finns fortfarande massor av personer som går på det, som inte är inne på MS hemsida och läser samt har dålig datorkunskap och även kanske lite tröga.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk

kan någon fortfarande ge ett svar till:
de sa till min morsa att gå in på https://secure.logmeinrescue.com/Customer/Code.aspx , eller helt enkelt support.me. Hon skrev in koden och laddade ner programmet.

Men hon installerade aldrig programmet, och la på då hon upptäckte att detta var en scam. Ingenting borde ha hänt med datorn om hon aldrig installerade programmet eller hur? jag stängde också av "remote access" och gjorde systemåterställning ifall något kan hända.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av ChineseClocker:

kan någon fortfarande ge ett svar till:
de sa till min morsa att gå in på https://secure.logmeinrescue.com/Customer/Code.aspx , eller helt enkelt support.me. Hon skrev in koden och laddade ner programmet.

Men hon installerade aldrig programmet, och la på då hon upptäckte att detta var en scam. Ingenting borde ha hänt med datorn om hon aldrig installerade programmet eller hur? jag stängde också av "remote access" och gjorde systemåterställning ifall något kan hända.

.. Nej inget händer såklart om hon inte gjort nåt!

Permalänk
Medlem

Dom har ringt mig ett antal gånger..på det senaste så leker
jag bara vanlig svensson med über dålig engelska..oftast ligger dom kvar längre då..

En gång när dom skulle verfiera den där koden..så sa jag att koden
var rätt sedan sa jag att jag ville kolla min farsas dator..sa att det var
samma kod där..då förklarade han att vi är i samma nätverk och därför
får vi samma kod och att han kan ta bort viruset igenom ena datorn..

Då sa jag att vi nygligen hade flyttat och inte har eller kommer ha internet på ett
tag..då sa han gaod bagij

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon183825:

Så ja nu ska vi inte tala illa om Apples produkter. Faktum är att man känner sig redigt mycket säkrare bakom spakarna på en Mac en på en Windows PC när man är ute och surfar.
Nu är jag varken ett Apple fanboy eller Microsoft fanboy men rent säkerhetsmässigt vinner Apple med hästlängder.

Bara snabb fråga, då du känns som en kille som har koll på sånt

Stämmer det att IOS inte har något virussystem? Är medveten om att Linux inte har någon form av virus, men känns ändå som att det inte kan va så svårt att hacka mac-datorer?

Mvh

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Ni som bara snäser av dem förtjänar inte ens att få bli uppringda. Hur kan man sumpa en sån chans att låta dem koppla upp sig? Har en virtuell Winblows Sieben förberedd och klar.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Bara snabb fråga, då du känns som en kille som har koll på sånt

Stämmer det att IOS inte har något virussystem? Är medveten om att Linux inte har någon form av virus, men känns ändå som att det inte kan va så svårt att hacka mac-datorer?

Mvh

iOS - Operativsystemet som körs på iPhone,iPad, iPod touch.
Mac OS är för övrigt vetande operativsystemet som körs på Mac-datorer. Inte iOS.

Virussystem - Menar du antivirussystem möjligen?

Nej, det finns inget antivirussystem för iOS.

Linux Malware, fanns tydligen ett par virus till Linux.

Med tanke på din kunskap inom ämnet (Jag läste just inlägget du skrev och reagerade såhär: O_o ) så vet jag inte riktigt vad du kan basera din känsla på.
Kan du beskriva känslan tydligare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitewiz:

iOS - Operativsystemet som körs på iPhone,iPad, iPod touch.
Mac OS är för övrigt vetande operativsystemet som körs på Mac-datorer. Inte iOS.

Virussystem - Menar du antivirussystem möjligen?

Nej, det finns inget antivirussystem för iOS.

Linux Malware, fanns tydligen ett par virus till Linux.

Med tanke på din kunskap inom ämnet (Jag läste just inlägget du skrev och reagerade såhär: O_o ) så vet jag inte riktigt vad du kan basera din känsla på.
Kan du beskriva känslan tydligare?

Skrev ios då jag inte har en aning om att operativsystemet på datorerna hette annorlunda (Förutom snow leopard etc -.-)

Just det jag tänkte på är att eftersom det inte verkar finnas virus till Mac, så utvecklas det heller inga antivirusystem. Borde inte detta göra det lättare för hackare att göra virus till Mac, då mac inte har några system mot just virus?

Känns att det är extremt luddigt, hoppas du förstår bättre

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Skrev ios då jag inte har en aning om att operativsystemet på datorerna hette annorlunda (Förutom snow leopard etc -.-)

Just det jag tänkte på är att eftersom det inte verkar finnas virus till Mac, så utvecklas det heller inga antivirusystem. Borde inte detta göra det lättare för hackare att göra virus till Mac, då mac inte har några system mot just virus?

Känns att det är extremt luddigt, hoppas du förstår bättre

Operativsystemens fullständiga namn är Mac OS X, följt av versionsnamn som Leopard, Snow Leopard, Lion, Mountain Lion osv.
X:et i namnet är romerska siffran 10 vilket ger att operativsystemet egentligen uttalas Mac OS "tio".
Versionerna ger exempelvis att Snow Leopard är 10.6 och Lion är 10.7 .

Nej du har rätt, det finns idag inga kända virus till Mac OS X. Men det finns ett flertal antivirusprogram från de vanliga leverantörerna. I dagsläget är de som sagt mest användbara för att rensa Windows-malware ur filer för att slippa skicka vidare dom. Dock är det väldigt få som använder antivirusprogram på Mac.

Men antivirus i sig gör inte systemen säkrare om det inte finns något virus.
Angående hur svårt det skulle vara att göra ett virus till Mac så får vi väl bara vänta på att det sker och sedan analysera vad det viruset utnyttjade i systemet. Men det borde ändå finnas några som åtminstone försökt i dagsläget. Dock tror jag det ger mer pengar att tillverka trojaner och att försöka utnyttja folk på det sätt som beskrivs i denna tråden. Människan är en av de mest osäkra komponenterna när det kommer till datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitewiz:

Operativsystemens fullständiga namn är Mac OS X, följt av versionsnamn som Leopard, Snow Leopard, Lion, Mountain Lion osv.
X:et i namnet är romerska siffran 10 vilket ger att operativsystemet egentligen uttalas Mac OS "tio".
Versionerna ger exempelvis att Snow Leopard är 10.6 och Lion är 10.7 .

Nej du har rätt, det finns idag inga kända virus till Mac OS X. Men det finns ett flertal antivirusprogram från de vanliga leverantörerna. I dagsläget är de som sagt mest användbara för att rensa Windows-malware ur filer för att slippa skicka vidare dom. Dock är det väldigt få som använder antivirusprogram på Mac.

Men antivirus i sig gör inte systemen säkrare om det inte finns något virus.
Angående hur svårt det skulle vara att göra ett virus till Mac så får vi väl bara vänta på att det sker och sedan analysera vad det viruset utnyttjade i systemet. Men det borde ändå finnas några som åtminstone försökt i dagsläget. Dock tror jag det ger mer pengar att tillverka trojaner och att försöka utnyttja folk på det sätt som beskrivs i denna tråden. Människan är en av de mest osäkra komponenterna när det kommer till datorer.

Inte för att var dryg eller så men numera försöker jag undvika termen "virus" och ersätta den med termerna "skadlig programvara" (eller malware) Eftersom dels är definitionen av "virus" lite suddig (Se Wikipedia och det kommer då ingen dryg jävel (som jag ) och påpekar detta
Men (så vitt jag vet) så har du rätt klassiska självreplikerande filer gjorda enbart för förstörelse aka "virus" existerar inte till Mac OS X, men det är även allt ovanligare även för Win eftersom det inte finns någon större ekonomisk vinning i att skapa något som bara förstör (undantaget AV-företagen)...;)

sry kunde inte bara låta en omstridd definition gå mig ur fingrarna..

ps. "tyvärr" har de inte ringt mig igen (än)