Stort intresse för VR-headsetet Oculus Rift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Fokusen ligger väl mer på FoV än 3d, eller så misstolkar jag det hela. Tänk Cosmonova (IMAX).

Skrivet av Lofman:

Precis det jag menar. Anledningen till att jag inte kan se 3D film är att jag har ett öga som är lite dominant och tittar nästan endast med det, därför är jag rädd att när man kommer så nära så missar jag helt enkelt halva bilden.

ja jag ser inte heller hur det skulle bli 3D med en skärm. såvida det inte är lösningen med färg/polarfilter används igen då.

däremot skulle man ju alltid kunna anpassa spelen för en slags pseudo-3D iaf i horisontled med en böjd skärm om saker liksom deformeras i periferin.

Skrivet av rektor:

Ett problem med VR är väl att folk blir åksjuka?

En annat problem är att det är extremt viktigt att göra enheten rätt, för annars kan man permanenta ögonskador efter bara en minuts bruk?

berodde väll oftast mer på den fula grafiken ihop med det faktum att man skulle stå och röra sig i en värld och se en annan.

kan nog kännas så för vissa, men permanenta ögonskador av dåliga skärmar och belysning tar åratal att dra på sig.

Skrivet av anders190:

Jag förstår inte riktigt intresset för detta då liknande lösningar som kommit tidigare floppat. Någon gång lär det väl säkert lyckas men jag tvivlar på att det är denna gång.

hoppet är det sista som dör.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av bandite:

Minns att jag testade Descent med den där gigantiska VR-hjälmen som fanns under 90-talet. Blev åksjuk så in i helsicke!

Men det kan nog bli häftigt. Upplösning i all ära men pixel-äthet borde väl vara viktigare?

Absolut inte, enligt mig. Hellre ett större synfält/yta/upplösning än detaljrikedom. Du som har lirat spelen sedan bland annat Descent borde veta detta.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Proffsmobbare

VR, surround och Battlefield, krigspsykoser i varje pojkrum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

VR, surround och Battlefield, krigspsykoser i varje pojkrum.

Ahhh, jaa-a, ge mig!! :]

Visa signatur

[CHASSI] |Fractal Design R4 Titanium Grey| [PSU] |OCZ ZX1250w 80PLUS Gold| [MOBO] |P9X79-Deluxe| [CPU] |SB-E ICi7 3820| [CPU COOLER] |Zalman CNPS12X| [RAM] |G.Skill 4x4096MB CL11 2133Mhz Ripjaws Gaming| [OS HDD] |OCZ Vertex-4 128GB| [GAME HDD's] |OCZ Vertex-4 2x256GB RAID-0| [STORAGE] |Seagate 2x3TB| [GFX] |MSI GTX 580| [MOUSE] |Razer Mamba| [KEYBOARD] |Razer BlackWidow Ultimate| [HEADSET] |Corsair Vengeance 2000 Wireless 7.1|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Laine:

VR, surround och Battlefield, krigspsykoser i varje pojkrum.

Jag haft en krigspsykos eller aktiv hallucination en gång. Det var bland det coolaste jag vart med om. Såg talaren i ett möte jag var på förvandlas till en officer och bomber som gick av i horisonten. Gevärskulor som ven förbi IRL. Det blev så komiskt hela situationen att jag brast ut i asgarv. Alla tittade på mig lite underligt. Dom kunde ju trots allt inte se vad jag såg. En officer i full utklädnad, mitt i krigets centrum, pratandes om något helt oväsentligt.

Men sen har jag sett dokumentärer om folk som inte kunnat få hallucinationerna försvinna. Så jag la av med det. Ett underbart minne dock som jag aldrig kommer glömma så länge jag lever.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schnitz:

Det har den knappast, men däremot så går den inte lika snabbt fram längre som under megahertz-racet under 90-talets senare hälft, då prestanda, minne och lagring nästan dubblades varje år. Nu sker utvecklingen mest i telefoner och dutt-skärmar, tråkigt nog.

utvecklingen går snabbare än någonsin. Att på något sätt mäta den tekniska utvecklingen i hur mycket hårddiskarna växer varje år är väldigt konstigt, det är bara en teknik som används till just hårddiskar.

Ett mycket bättre mått är mängden transistorer som man trycker in i integrerade kretsar.

som du ser ökade antaler under 90-talets senare hälft med några miljoner medan vi nu ökar med över 2 miljarder på 18månader.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schnitz:

Det har den knappast, men däremot så går den inte lika snabbt fram längre som under megahertz-racet under 90-talets senare hälft, då prestanda, minne och lagring nästan dubblades varje år. Nu sker utvecklingen mest i telefoner och dutt-skärmar, tråkigt nog.

Här är det ju tyvärr spel-consolerna som har hållit tillbaks utvecklingen.
Nästa generation är ju runt hörnet dock, så vi kanske äntligen kan få snyggare spel igen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon99565:

Detta kommer bli stort förr eller senare. Enda praktiska sättet att "gå in i världen". Du rör huvudet och hjärnan upplever att du vrider huvudet inne i världen. Hur kan man slå det?
När upplösningen ökar med tiden (vilket jag tror man kan räkna med) så kommer det bli oslagbart. Alla kommer ha ett par VR goggles hemma, ungefär som datorn. Nu snackar jag inom 100 år.

Tror det kan gå snabbare än så, betydligt snabbare.. Skulle inte förvåna mig om samhället ser ut så om 10-15 år..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av M1NT:

Tror det kan gå snabbare än så, betydligt snabbare.. Skulle inte förvåna mig om samhället ser ut så om 10-15 år..

Inom 100 år sa jag, men visst.
När upplösningen börjar komma upp i klass med verkligheten så blir det grejor det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dr Cain:

Här är det ju tyvärr spel-consolerna som har hållit tillbaks utvecklingen.
Nästa generation är ju runt hörnet dock, så vi kanske äntligen kan få snyggare spel igen.

Det, plus att pc gick om ps3 spelförsäljning genom origin. Crytek 3 engine blir iaf ett snäpp uppåt sen crysis spelen, äntligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HMB:

Nej, det är två olika skärmar där varje öga får 640x800.

Bilden delas INTE på mitten, går väldigt lätt att se i följande video (1:25 in ungefär):
UyuMVazQPos

get your facts straight. Det är en 6,5" 1280x800-skärm, delad rakt på mitten.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av rektor:

VR är inte till för att läsa text.
Det är när man åker flygsimulator så ser man hela världen.

Jag förstår inte din poäng, skärmen kommer fortfarande befinna sig ett fåtal centimeter från dina ögon. Du kan likna effekten vid att ta på dig ett par väldigt kraftiga glasögon för närsynta. Du kommer antingen få en suddig bild eller så kommer du behöva "ta i" med ögonen för att få en skarp bild, textdokument som flygsimulator.

Det går (rätt så enkelt till och med) att använda linser för att optiskt placera skärmen "långt bort", men det finns en rad problem med det. Optiken tar plats och skulle förmodligen väga mycket samt att skärmen skulle ta upp ett mycket mindre FOV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Ett problem med VR är väl att folk blir åksjuka?

En annat problem är att det är extremt viktigt att göra enheten rätt, för annars kan man permanenta ögonskador efter bara en minuts bruk?

Jag har ett par vuzix 920vr glasögon och jag har aldrig blivit åksjuk. tyvär är dom som att sitta längst bak på bion.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

get your facts straight. Det är en 6,5" 1280x800-skärm, delad rakt på mitten.

Möjligt, men det är inte speciellt viktigt. Det viktiga är att det är riktig 3D och att det inte är en "vanlig" bild som är kapad på mitten.

Du får gärna länka någonstans där det står/någon säger att det är EN skärm så man kan undvika missförstånd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HMB:

Möjligt, men det är inte speciellt viktigt. Det viktiga är att det är riktig 3D och att det inte är en "vanlig" bild som är kapad på mitten.

Du får gärna länka någonstans där det står/någon säger att det är EN skärm så man kan undvika missförstånd.

Jag är 110% säker på en skärm också som jag antingen läst eller sett YT-klipp på, dock kommer jag inte ihåg var..

Tippar på Virtual insanity @ Quakecon ( klippet jag postade tidigare)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Synd att inte VR utvecklats mer, de hade ju fungerande sådana med spel i på Grönan för c:a 20 år sedan, borde hänt massor tycker man ju.

haha... jag mins den dagen på grönan! jag tror att det var 1991! har jag fel ?
Amiga 4000 dator med VR

Sedan var jag sugen på att köpa Olympus som släppte glasögon man kunde koppla in data, video mm det var
mitten av 90 talet, VR för mig har stått helt still sedan dess, Sonys nya med HD som kom i sommras kan vara något...
men vi som har glasögon har fortfarande problem som inte är löst :/

Visa signatur

:D

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Jag förstår inte riktigt intresset för detta då liknande lösningar som kommit tidigare floppat. Någon gång lär det väl säkert lyckas men jag tvivlar på att det är denna gång.

Det kanske inte blir guld & gröna skogar vid release av det första Rift, men tekniken finns ju redan där och har använts i icke gaming-sammanhang så varför skulle det inte kunna lyckas?

Skrivet av Yxan:

Den här tekniken har mer potential nu i och med att det kommit små LCDskärmar med hög upplösning för smartphones. Sådana fanns inte tidigare. Fast det blir knepigt att spela med ett tangentbord, man kan ju inte kolla ner och se var man har fingrarna.

Titta på tangentbordet för att se vart man har fingrarna har man väl inte gjort på 10 år?

Visa signatur

Rolig signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr Cain:

Här är det ju tyvärr spel-consolerna som har hållit tillbaks utvecklingen.
Nästa generation är ju runt hörnet dock, så vi kanske äntligen kan få snyggare spel igen.

Tyvärr kan jag inte hålla med, men det brukar vara så med åsikter som helt saknar fakta som grund.
Konsoler för utvecklingen framåt, tack vare konsoler har vi en 3D kamera i varje rum (nåja, 20 miljoner Kinect sålda), som klarar röstigenkänning och rörelseigenkänning, första VR headset för konsumentmarknaden var väl också konsol...
Sen kan vi prata rena spel, som också utvecklas tack vare konsoler. Konsoler har fast hårdvara, men det gör att mjukvaran utvecklas mångfalt istället. Jämför Perfect Dark eller Kameo med ex. Halo, The Witcher eller Battlefield på konsol och du ser en fantastisk utveckling av mjukvara helt utan byte av hårdvara. Den teknik som ger den utvecklingen kan användas och finslipas vidare, så att nästa generation erbjuder bättre hårdvara och bättre mjukvara från grunden, mer spel för samma pengar.
Eller om man nu vill, jämför WP/iPhone med Android. Medan de två föregående har grymma OS optimerade för mjukvaran och därför fungerar utmärkt trots begränsad hårdvara, så kämpar Android mobiler för att uppnå ett liknande flyt trots år på marknaden och trots klart överlägsen hårdvara. Konsoler för mjukvaruutvecklingen framåt vilket är det viktigaste, då hårdvara ändå utvecklas naturligt på PC/mobiler/allt annat. ^^

OnT:
Hoppas detta blir en fungerande bra VR tekniks om sen när den når konsumenterna får bra pris och prestanda, givet att man skaffar denna istället för värdelös 3D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Hört talas om perifert synfält?

"Människans maximala statiska synfält är ungefär 180° horisontellt genom centrum, då bägge ögonen används.

Samma utmaning till dig. Ingen har sagt något om att vi inte kan använda 180 grader av vår syn. Men frågan är hur användbart det är i ett spel. Slöseri på resurser varför betala mer för något du har minimal användning för? Det används inte ens inom militärsimulering...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Som flera redan har sagt, detta är INTE en konsument produkt ännu!!!! Det är ett DEV-KIT för utvecklare att experimentera med, som Carmack sa dock i hans keynote på Quakecon, risken är att det går för snabbt nu och att det kommer floppa igen, Oculus är INTE redo för massproduktion och konsumption än (iaf enligt Carmack) men den är inte långt ifrån. Det han nämnde var dock att största problemet var intresset från hårdvarutillverkare som t.ex. OLED tillverkare att göra paneler som passar till den typen av produkt.

Han nämnde även att Oculus Rift har fortfarande många problem, upplösning är en av de då man inte får nån HD upplevelse med den men det är ett problem som kan lösas med hjälp av hårdvarutillverkares intresse i den typen av produkt vilket är nästan icke-existerande just nu. Sätt er o kolla på Carmack's Quakecon keynote om ni vill veta VÄLDIGT detaljerat om hur Oculus Rift har kommit till och väldigt tekniska detaljer runt den och hur många olika saker han testat innan som var betydligt sämre.

TL;DR Det är inte en konsumentprodukt och den har flertal limiteringar ännu men det är problem som Kan lösas med dagens teknologi så länge intresset från hårdvarutillverkare finns.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem

glosögon?

Funderar på hur man kan tänkas lösa det här med folk som har synfel och använder sig utav glasögon (som jag).
Eller tänker jag bara kraftigt skevt just nu?

Hur som - tok häftigt. Skulle gärna prova på detta

Visa signatur

3570K (4.5) - H80i - 560ti DC2 - M5Gene - Tj08e - Samsung 256 Pro - 8gb Vengeance LP - HX850

Permalänk
Medlem

Hmm.. jag tänker om man spelar med en sån och ett par surroundlurar, å så hör man något snett bakom sig och fort som fasen vrir på huvudet, sådär lagom lite för mycket å sträcker nackmuskeln. Lär ju bli 2010-talets musarmsproblem isf! ;D

Permalänk
Skrivet av Arazand:

Prisjakt länken. Best ever...

Angående vr-headsetet. Tror inte alls på det. Provat sådan teknik för drygt ett år sedan och det är fortfarande för klumpigt och primitivt.

Skickades från m.sweclockers.com

Lyssna på Carmacks keynote tal från Quakecon 2012, lyssna på hela.
Han är på bra väg att lyckas få fram det här på ett vettigt sätt.

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 7950X3D @ 5.6ghz | Asus STRIX RTX 3080 | Asus B650E-I | Toshiba 512GB NVME | Samsung 970 Pro 1TB NVME | Kingston 1TB Hybrid | PNY 2TB SSD | 32 GB G.Skill Trident 6400 CL32 DDR5 | EK Nucleus CR240 Lux AIO | ASUS Loki 1000W SFX-L | SSUPD Meshroom S |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Hexen vanilla lirades väl i samma upplösning som DOOM? Dvs 320x200?

Oj, var det så lågt. Har inga starka åsikter om de siffror jag nämnde, bara att det var lågt.

Ävensom, det har ju inte hänt så imponerande mycket på nästan 20 år!

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Oj, var det så lågt. Har inga starka åsikter om de siffror jag nämnde, bara att det var lågt.

Ävensom, det har ju inte hänt så imponerande mycket på nästan 20 år!

Just för att priserna fram till några år sedan var dyrare, som både Palmer och Carmack påpekar så är det i princip NU som paneler med hög upplösning tillverkas och för bra priser.

Sen kan vi ju inte direkt påstå att intresset har varit jättestort under dessa 20 år. Den första VR-"boomen" gjorde nog fler människor besvikna än man kan tro vilket fick dem att totalt dissa VR-teknik.

Men precis som Carmack sa så fattar inte han heller varför intresset inte har varit större (från tillverkare) med tanke på att utvecklingen har rullat på och tillverkning av snabbare och bättre saker har skett.

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

Flopp. Bara det att de inte kan få tag i riskkapital på ngt annat sätt än att "lura" allmänheten på pengar känns som en fail redan där.
Varför vill inte ID, STEAM osv finansiera detta projekt om de nu tror så mycket på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av A_Müller:

Lyssna på Carmacks keynote tal från Quakecon 2012, lyssna på hela.
Han är på bra väg att lyckas få fram det här på ett vettigt sätt.

Har som sagt provat tekniken för drygt ett år sedan. Det var en prototyp. Inte särskilt polerad men imponerande rent tekniskt. Problemet är att de vägde så ända in i helvete. Runt ett kilo vägde dom och de hade inställbar optik, dubbla 1024*600 skärmar som gav uppskattningsvis 110 graders synfält, dom nämnde inte det. Dessa var menade som simulerings verktyg och för ögonkontroll/syntest, bla hade de eyetracking. Grejen är den att det är fortfarande det är alldeles för klumpigt.

Prova ha skidglasögon på dig och spela lite och montera lite vikter på dom så vikten åtminstone är runt 400 gram. Eller gör 90 graders läsningstestet.

Tror inte på tekniken som den fungerar nu. Ge det 10 år till och det kommer vara standard men tror vi inte ser denna teknik i vardagslivet på 5 år till. Om jag har rätt eller fel spelar ingen roll för det är ändå min åsikt och teori.

Och just det. Carmack trodde väldigt mycket på megatexturer. Hur bra har det gått?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk

Jag vet mkt väl hur det känns att ha ~1kg utrustning framför ögonen.
Har NODs/NVGs

Men som sagt, det är nu saker händer på riktigt, och man kommer kunna lösa dessa problem.
Innan nu fanns inte skärmarna och processkraften/trackingtekniken som finns nu.
Och allt är inte ens färdigutvecklat ännu.

Som sagt, lyssna på carmack, han tar upp allt det här.

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 7950X3D @ 5.6ghz | Asus STRIX RTX 3080 | Asus B650E-I | Toshiba 512GB NVME | Samsung 970 Pro 1TB NVME | Kingston 1TB Hybrid | PNY 2TB SSD | 32 GB G.Skill Trident 6400 CL32 DDR5 | EK Nucleus CR240 Lux AIO | ASUS Loki 1000W SFX-L | SSUPD Meshroom S |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Prova ha skidglasögon på dig och spela lite och montera lite vikter på dom så vikten åtminstone är runt 400 gram. Eller gör 90 graders läsningstestet.

Specsen satta idag för RIFT är

Citat:

Weight: ~0.22 kilograms

Även om det inte skiljer mycket så är det ändå (nästan) hälften så mycket som du tar upp i exempel.

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrix:

Specsen satta idag för RIFT är

Även om det inte skiljer mycket så är det ändå (nästan) hälften så mycket som du tar upp i exempel.

Ja, det är imponerande. Men tror ändå inte på det blir en bra produkt i denna iterationen. Kan ta TotalBiscuit's argument. Inom e-sport så skruvar man ner allt till minimum för att få bästa möjliga prestanda. Varför skulle dom använda detta?

Vilken mailbox det var minns jag ej, en av de två senaste. Nu har TB en väldigt negativ inställning till det mesta, så vi får se, jag tror inom fem år men inte nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur