HBO börjar strömma tv-serier till svenska tittare i oktober

Permalänk
Medlem

Varför tjötar alla om Flash etc, det blir ju att langa detta på Telias IPTV med medföljande programarkiv.

Permalänk
Avstängd

om fox gör detta the simpsons futurama family guy så betalar jag direkt 24 timmar det är helt otroligt TACK SÅ MYCKET

Permalänk
Medlem

Bli inte förvånade om radiotjänst i framtiden kommer hitta på något som heter "Dator-Licens"

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Medlem

Nice. 24h är helt ok. Bara hoppas kvaliten är lika eller bättre än den via bredbands-tv..
Som någon sa innan. Jag räknar med att 90% av swec signar upp bara för att sända ett budskap om att HBO är rätt ute....

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

Alltså. varför tycker alla att 24 timmar är ok? Ta ex Game of Thrones som går 20:00, dvs kl 02:00 måndag här, så vi får inte avsnittet på måndagen, utan först tisdag 02:00, rätt säker på att det kan ses som 48 timmar lika gärna. Finns det någon teknisk anledning att det inte kan vara tillgängligt på sekunden det har sänts i USA? Crunchyroll ex simulcastar med en timmes försening som bäst tror jag och då har de fått avsnittet i förväg för att kunna göra en översättning också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BME:

Alltså. varför tycker alla att 24 timmar är ok? Ta ex Game of Thrones som går 20:00, dvs kl 02:00 måndag här, så vi får inte avsnittet på måndagen, utan först tisdag 02:00, rätt säker på att det kan ses som 48 timmar lika gärna. Finns det någon teknisk anledning att det inte kan vara tillgängligt på sekunden det har sänts i USA? Crunchyroll ex simulcastar med en timmes försening som bäst tror jag och då har de fått avsnittet i förväg för att kunna göra en översättning också.

Gissar på att de kan vara så att det ska sändas på "nordiska" HBO-tvkanalen innan det blir tillgängligt online, eller kanske att de svenska undertexterna görs först i Sverige och således görs det på morgonen(svensk tid). Sen stod det väl inom 24 timmar på deras FB sida.

Visa signatur

"Datorn har ju fan mer dragningskraft än jorden. Skulle jag ramla skulle jag hamna i datorstolen & inte på golvet."

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

om fox gör detta the simpsons futurama family guy så betalar jag direkt 24 timmar det är helt otroligt TACK SÅ MYCKET

Tråkigt för dig att Futurama ligger på Comedy Central nu.

100 spänn i månaden tycker jag låter mycket. Förut betalade man 300 spänn och fick comhem box med ett antal kanaler. Om det ska fortsätta så här då får man 3 kanaler för samma summa? Och jag gissar på att de inte streamar i 720p eller 1080p?

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem

Fantastiskt för lilla Sverige måste man ändå säga, så här bra har inte ens Amerikanarna själva. Läste nånstans att Netflix Vd påpekade det i samband med att dom släppte nyheten på samma dag tidigare i somras.
Vad gäller kvalitet så är det sant att serierna är inspelade i analog upplösning, för sändning finns det sedan begränsningar vad gäller bandbredd så att det blir 1080i som bäst, dom kodar inte om videoströmmen förräns det är dags att göra bluray-versionen. Ljudet är 5.1 dolby digital. HBO kör ingen reklam i sina sändningar, därför att dom tar betalt av folk för att slippa. Vad gäller störande loggor och annat på skärmen, så existerar inte det heller. Detta utifrån vad jag kommer ihåg av senaste Game Of Thrones-säsongen.
Detta är otroligt viktigt för utvecklingen av tv-mediet. Här får övriga operatörer något att jobba med, ribban för vad kunderna vill ha höjs. Det kommer bli dyrt, men tittar man på kvaliteten på det som HBO producerar så måste jag säga att detta är otroligt välkommet.

Visa signatur

Det är inte lätt när det är svårt

Permalänk
Skrivet av Bart:

Fantastiskt för lilla Sverige måste man ändå säga, så här bra har inte ens Amerikanarna själva. Läste nånstans att Netflix Vd påpekade det i samband med att dom släppte nyheten på samma dag tidigare i somras.
Vad gäller kvalitet så är det sant att serierna är inspelade i analog upplösning, för sändning finns det sedan begränsningar vad gäller bandbredd så att det blir 1080i som bäst, dom kodar inte om videoströmmen förräns det är dags att göra bluray-versionen. Ljudet är 5.1 dolby digital. HBO kör ingen reklam i sina sändningar, därför att dom tar betalt av folk för att slippa. Vad gäller störande loggor och annat på skärmen, så existerar inte det heller. Detta utifrån vad jag kommer ihåg av senaste Game Of Thrones-säsongen.
Detta är otroligt viktigt för utvecklingen av tv-mediet. Här får övriga operatörer något att jobba med, ribban för vad kunderna vill ha höjs. Det kommer bli dyrt, men tittar man på kvaliteten på det som HBO producerar så måste jag säga att detta är otroligt välkommet.

Vad menar du med analog upplösning? Säger ju ingenting, spelar de in med 35mm film har de kvalité (och kvantitet) som överträffar "1080p".

Permalänk
Medlem
Skrivet av smurfisen2k:

Vad menar du med analog upplösning? Säger ju ingenting, spelar de in med 35mm film har de kvalité (och kvantitet) som överträffar "1080p".

finns väll knappt nån TV-produktion som spelas in med film längre?

Skrivet av Marcusk:

Vad är det för fel med flash?

Ditt enda argument som håller är möjligtvis DRM, vilket dock inte spelar någon roll alls då man ändå bara kommer titta på serierna streamande via en webbläsare, alltså att man inte laddar ner avsnitt.

* att det är opålitligt och jobbigt. händer ofta att det bara får för sig att sluta buffra och sen närmar sig den där lilla stapeln obevekligt sin nya gräns, och sen är det bara att ladda om sidan och hoppa fram till ungeför rätt ställe med det apsega gränssnittet.

att de mest pålitliga och välfungerande läsarna (och ändå, Flash) finns på datorn begränsar nog användandet för majoriteten av tittare.

Skrivet av rektor:

Flash stöds bara på Windows och Mac.
Adobe Flash stöds inte på Linus, iOS, Android, mfl.

stöds och stöds, Flash har ju på sätt och vis tagits över av Google. men det funkar givetvis inte så mycket bättre för det.

Skrivet av Anzen:

Flash fungerar fortfarande på Android, jag har flash på min androidmobil...

Bara det att den inte finns på play store längre..

fungerar vettefanken om jag skulle säga, det går att se de flesta videor i typiskt njutbar kvalitet, * men ibland är det stopp för att vissa filer använder nån ny funktion eller nått, (gäller redan på Youtube liksom) "du behöver ladda ner den senaste versionen" ... "som är den du har"

nu har det iof på sina håll lagts ut igen just för att stödja nått TV-bolag ironiskt nog. (nyhet nyligen, kanske gäller England enbart iof)

Skrivet av DeltaMelta:

Artikeln uttrycker att det även kommer via nätet. Med andra ord kan man gå via parabol också?
Jag vill ju gärna skona nätet från tvprogram, och låta parabolen tjänstgöra för detta.

Blir det dyrare, vinner jag mer bildkvalité eller nåt sådant?
Hur många kanaler rör det sig om eller är HBO bara en kanal i sig men med lockande program?

tveksamt om det inte ingår i ett större paket. visserligen kan man ibland välja enstaka eller skräddarsy ett paket, men då är det andra priser än dessa 100kr som snackas här.

med parabol ja, med Slashvideo, jag är skeptisk* som sagt..

Skrivet av J Sporre:

Som sades i artikeln kommer Samsung i alla fall utveckla appar som passar deras nätanvändande enheter. Något som inte skrevs i artikeln men som sades på presskonferensen är att de som köper en Galaxy Tab 2 eller en Note 10,1 från "mitten av september" kommer få en voucher för 6 månader tillgång till HBO.

ja, det går antagligen att gå att ladda ner till befintliga också i motsats till vad som sades på HBO-sidan, att det skulle levereras med nya apparater.

dessa smart-TV-appar bruker funka rätt ok, i motsats till Flash. problemet är bara att det nog inte är så många användare som har just dessa, och säkert många som inte ens känner till det som har apparaterna i fråga.

det skulle behövas nån form avv unifierat appsystem för sån, kanske GoogleTV på samma tillverkarvillkor som Android.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Avstängd
Skrivet av flyawaynille:

Sen får vi väl förutsätta att det finns en app för att se på android. Att streama från hemsidor brukar fungera oerhört värdelöst på mobiler och är ingen hållbar lösning, därför är flash ett värdelöst argument här.

Men jag vill inte behöva ha Flash på desktop/laptop för att streama.

Skrivet av Anzen:

Vet mycket väl hur det är med Flash på Android.
Uppenbarligen kommer det inte nya versioner om de tagit bort programmet från Play store.

Inte bara på Android, inte heller på iOS eller Windows Phone.

Skrivet av Anzen:

Om du inte trollar, vilket du förmodligen gör, så är du en av de snålaste personerna jag stött på.

Jag är inte snål.
Det är inte så att jag piratar något, jag vill inte se på serier det är skittråkigt och slöseri med tid.

Skrivet av Mackan3379:

Så du har inget av dessa i dag? Internet bli ganska begränsat då...

Och tredjepartsprogram, räknas inte µTorrent?

Jag har Flash, men vill inte ha det, men känner att jag ändå är tvungen att ha det.

Nej, jag har inte µTorrent då det är adware. µTorrent kommer med skit som Conduit Toolbar och ändrar startup sidan i webbläsaren. Skit är vad det är.

Skrivet av AndreaX:

stöds och stöds, Flash har ju på sätt och vis tagits över av Google. men det funkar givetvis inte så mycket bättre för det.

Nej, Googlar har bara tagit över Flash för Google Chrome.
Adobe utvecklar det fortfarande för Firefox och Internet Explorer för Windows.

Men inte till Android, inte till iPhone/iPad, inte till Linux.
Google är inte heller förtjusta i Flash, då dom vill använda HTML5.
Men Google har väl tagit över för att dom ska kunna automatisk uppdatera Flash när dom uppdaterar Chrome då Flash är så osäkert och har så mycket säkerhetshål. Flash används fortfarande flitigt so Chrome måste stödja Flash annars tappar de användare. Google vill nog helst bli av med Flash snarast möjligt.

Permalänk
Medlem

jag kommer att ta det direkt. kommer nog att ta netflix oxå. sa bort alla kanaler som ja hade på bredbandsbolaget. klarar nog mig med tv4 och svt.

dehär är framtiden. nu gäller de bara att våra svenska tv leverantörer börjar förstå vikten av on demand. hade varit smidigt att kunna knyta allt till samma ställe.

våra mobila enheter ios, android som förmodligen kommer få både netflix och hbo go appar. vet nån om det bara är streaming som gäller? eller kommer man att kunna ladda ner så man kan kolla offline?

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Medlem

Verkligen på tiden att civilisationen kommer också till Nordens kulturella ödemarker. Här har vi blivit älskade i baken (finns bättre uttryck) av Boxer, SVT och Eva Hamiltons licensgorillor tillräckligt länge. Boxer tar 309 kr/mån för sitt skräp som dessutom är indränkt med reklam.

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Det är såklart bra att detta kommer hit. Det blir säkert en jättebra tjänst jämfört med tidigare alternativ, inte minst public service och kan bana väg för ytterligare alternativ i framtiden. MEN detta lär ju inte vara den ultimata lösningen som en del verkar tro, det kommer fortfarande finnas mycket mer att önska utifrån den tekniska potential som finns idag. Jag förstår glädjeyran men ni behöver ju inte rage/whine/troll-angripa de få realister här som med fötterna på jorden lyfter fram eventuella brister att se upp för.

HBO kommer inte att vara perfekt men kan säkert bli bra nog att betala för vilket jag hoppas. Vi får helt enkelt se hur prisvärt det är när allt är på plats.

Visa signatur

[ Kunde ej ladda signaturen, var god försök senare. ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av BME:

Alltså. varför tycker alla att 24 timmar är ok? Ta ex Game of Thrones som går 20:00, dvs kl 02:00 måndag här, så vi får inte avsnittet på måndagen, utan först tisdag 02:00, rätt säker på att det kan ses som 48 timmar lika gärna. Finns det någon teknisk anledning att det inte kan vara tillgängligt på sekunden det har sänts i USA? Crunchyroll ex simulcastar med en timmes försening som bäst tror jag och då har de fått avsnittet i förväg för att kunna göra en översättning också.

De sa inom 24 timmar och inte minst 24 timmar.
En inte så vågad gissning är att de kommer visa nya avsnitt på den vanliga TV-kanal de ska erbjuda kvällen efter att de gått i USA (så att GoT går kl 21 måndagkvällar här). Sedan är frågan om avsnittet kommer vara tillgängligt online innan eller efter det visats på TV-kanalen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av J Sporre:

De sa inom 24 timmar och inte minst 24 timmar.
En inte så vågad gissning är att de kommer visa nya avsnitt på den vanliga TV-kanal de ska erbjuda kvällen efter att de gått i USA (så att GoT går kl 21 måndagkvällar här). Sedan är frågan om avsnittet kommer vara tillgängligt online innan eller efter det visats på TV-kanalen.

Förmodligen så snart det börjat sändas i sverige alltså 21.01

Permalänk
Skrivet av AndreaX:

finns väll knappt nån TV-produktion som spelas in med film längre?

Jag har ingen aning då jag har noll intresse av TV, dött format imo. Poängen är att om det är digitalt eller analogt inte säger någonting.

Permalänk
Skrivet av J Sporre:

De sa inom 24 timmar och inte minst 24 timmar.
En inte så vågad gissning är att de kommer visa nya avsnitt på den vanliga TV-kanal de ska erbjuda kvällen efter att de gått i USA (så att GoT går kl 21 måndagkvällar här). Sedan är frågan om avsnittet kommer vara tillgängligt online innan eller efter det visats på TV-kanalen.

På deras sida står det tydligt "Watch the latest episodes straight after the US premiere." (www.hbonordic.com) Vilket kanske menas med att Svenskarna kan se avsnittet en timme efter USA (Om avsnittet nu var på en timme)...

Permalänk
Medlem

Lite frågor här som artikeln inte ger svar på:

1) Är det reklampauser i TV-avsnitten eller är TV-asvnitten reklamfria så det är reklam mellan TV-avsnitten? Vill då fan inte behöva stå ut me massa reklam mitt i TV-asnitten, mellan gör mig inget dock.

2) Vilken upplösning stödjer tjänsten är det enda upp till 1080p?

3) Kan man välja ngn form av undertexter med? Helst engelska då såklart. Är ju inte alltid BBC-engelska i deras serier om man säger så lite svårt hänga med på allt om det inte finns med undertexter.

Priset låter för övrigt kanon, hoppas övriga frågor löser sig så är jag självklar kund.

Permalänk
Medlem

Förbaskat roligt att en av världens bästa tv kanaler kommer till Sverige, lätt värt en hundring i månaden!

Visa signatur

[ Intel Core i7 4790K @ 4.6GHz ] [ Asus Z97-A ] [ 2 x MSI GTX680 SLI ] [ Kingston 16GB (2x8GB) CL11 2400Mhz XMP Beast ] [ 1 x Samsung 840 EVO 250GB / 1 x Samsung 830 256 GB ] [ Seagate 2TB / Seagate 3TB / 5 x WD RED 3TB ] [ Corsair H100 ] [ Cooler Master HAF X ] [ Corsair AX 850W ] [ 1 x Asus VG278H + 2 x Asus VE278Q ]

Permalänk

Den stora frågan är ju bara, kommer man kunna köra in skiten i XBMC!!!
Känns som att det kommer vara avgörande!!

Permalänk
Medlem

Äntligen!
Så mycket bättre än att behöva ladda ner olagligt för att kunna se tv-serierna,
de svenska tv-kanalerna köper ju mest in skit, och sänder det ett helt år efter det sänts i USA...

HBO har ju hållit på med ganska mycket (och bra) Tv-serier de senaste åren, bland annat:

* The Pacific
* True Blood
* Generation Kill
* Rome
* Entourage
* Band of Brothers
* The Sopranos
* Game of Thrones

Så de kan ju göra bra grejer.
Nu behöver vi bara få hit NBC Universals sci-fi kanal "SYFY" också, förutsatt att de börjat göra scifi igen och inte det dryga skitet de sviker sina trogna tittare med, de har lyckats rensa ut allt relaterat till sci-fi de senaste 5 åren och ersatt med "ghosthunters", säg typ docu-tv skit som är nästan gratis att producera..

Iallafall så är det ju trevligt att HBO lyckats hitta hit, de kommer utgöra den första riktiga konkurrensen mot de värdelösa Svenska tv-kanalerna vi har just nu, som sänder gammalt skit om och om igen för att slippa behöva köpa nya serier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

finns väll knappt nån TV-produktion som spelas in med film längre?

Mycket spelas in på RED idag. Dvs 4k digitalt. Eller T ex Arri Alexa med 2880x2160 upplösning. Som spelar in i t ex 1080p ProRes 4:4:4 25 fps för en Europeisk produktion. Mycket spelas fortfarande in på 35mm film även om många bytt de senaste 1-2 åren bara, för ett par år sedan var så gott som allt på film om det hade någon kvalité, det är bara att kolla om det står t ex panavision cameras och filmstock i sluttexten osv så kan man se om det är film. 1080p kamerorna var ingen hit, innan de digitala filmkamerorna som kunde ersätta filmkamerorna så bytte inte många. De kamerorna som används producerar bättre kvalité än du kan sända över gällande standard och mottagare. Men för bara ett par år sedan innan de digitala filmkamerorna gjorde intåg så var så gott som alla stora tv-produktioner på 35mm. De digitala filmkamerorna tog tid att uppfinna och få kvalité på om vi bortser från gamla CineAlta många ratade, det är senaste åren kamerorna ens existerat. Dvs dina favoritserier har nog kört både film och digital film-kameror om de fortfarande sänds idag. Om de gått 2-3 säsonger eller mer bara. Inte mycket där hög kvalité var prioriterat producerades på digitala kameror tidigare. Innan de digitala filmkamerorna så var det ofta bara mindre scener som var fotade med digitala kameror. De är helt nya fortfarande även om de raderat ut film på bara ett par år. Men det är egentligen bara som visningsformat film raderats ut sen 3D var tillbaka igen. Distribuerar inte SF film på rullar så gör dom inte, betyder inte att många inte skjuter med 35 mm fortfarande. Det kan bero på vad för typ av scen de spelar in kameror hyr man in.

Permalänk
Medlem

Är det textat då? :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moxie:

Det var inte illa pinkat av HBO att dela med sig av Real Time With Bill Maher, nä d blir både intressant & kul.

Och på tal om d, kolla in det här intressanta samtalet "Nobelpristagaren joseph Stiglitz är d som nämner det... http://www.youtube.com/watch?v=X1CmKuyhmQE&feature=plcp

Ledningen på HBO kanske såg de här klippet och tänkte att det var lika bra att etablera sig i Sverige eftersom "alla" amerikaner kommer vilja flytta hit förr eller senare.

Nu är det dags för brunch i soffan framför nattens Real Time. Härliga lördagsmorgnar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrM3:

Lite frågor här som artikeln inte ger svar på:

1) Är det reklampauser i TV-avsnitten eller är TV-asvnitten reklamfria så det är reklam mellan TV-avsnitten? Vill då fan inte behöva stå ut me massa reklam mitt i TV-asnitten, mellan gör mig inget dock.

2) Vilken upplösning stödjer tjänsten är det enda upp till 1080p?

3) Kan man välja ngn form av undertexter med? Helst engelska då såklart. Är ju inte alltid BBC-engelska i deras serier om man säger så lite svårt hänga med på allt om det inte finns med undertexter.

1. Ingen reklam på HBO.
2. "Bildkvalitén kommer vara upp till 1080 och surround 5.1 via distributörerna." som de säger på Twitter.
3. Det som sagts är att nordiska undertexter ska finnas tillgängliga.

Skrivet av Petterk:

Mycket spelas fortfarande in på 35mm film även om många bytt de senaste 1-2 åren bara, för ett par år sedan var så gott som allt på film om det hade någon kvalité, det är bara att kolla om det står t ex panavision cameras och filmstock i sluttexten osv så kan man se om det är film. 1080p kamerorna var ingen hit, innan de digitala filmkamerorna som kunde ersätta filmkamerorna så bytte inte många.

En liten anekdot här är att piloten till Game of Thrones spelades in på film, medan de gick över till digitala kameror när serien spelades in på riktigt ett år senare. Vissa av scenerna från piloten finns med i det första avsnittet av säsong 1, och man kan se en viss skillnad (t ex scenen där Robert och Ned är i gravkammaren spelades in på film).

Permalänk
Medlem
Skrivet av smurfisen2k:

Jag har ingen aning då jag har noll intresse av TV, dött format imo. Poängen är att om det är digitalt eller analogt inte säger någonting.

Dött format.. tv har aldrig varit bättre än nu

Visa signatur

I5 4690k, 8gb, GTX 1080
i7 2600, 16gb

Permalänk
Skrivet av wankeer:

Bli inte förvånade om radiotjänst i framtiden kommer hitta på något som heter "Dator-Licens"

Den kommer omvandlas till en skatt som ALLA betalar vare sig man har dator,tv,mobil eller annat man kan se TV med.
Är lagt som förslag att det ska börja gälla från januari 2014.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Skrivet av Demerzel:

Dött format.. tv har aldrig varit bättre än nu

Hehe, är det därför det kommer såna här tjänster? Klockrent tecken på att TVn håller på att överges, där surfplattor, smartphones och datorer i allmänhet är ersättaren.