HBO börjar strömma tv-serier till svenska tittare i oktober

Permalänk

För den som undrar om HBO (och Netflix) i XBMC.

http://forum.xbmc.org/showthread.php?tid=102616

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

HBO är en livräddare när man är utomlands där det i stort sett bara finns dubbade kanaler.. man kan alltid lita på HBO

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leatherface75:

Den kommer omvandlas till en skatt som ALLA betalar vare sig man har dator,tv,mobil eller annat man kan se TV med.
Är lagt som förslag att det ska börja gälla från januari 2014.

Säkert något EU direktiv eller så vill pappa reinfeldt göra USA glad för att bekämpa piratkopiering.

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av wankeer:

Säkert något EU direktiv eller så vill pappa reinfeldt göra USA glad för att bekämpa piratkopiering.

Det var som fan. Äger usa SVT? Aja man lär sig något nytt varje dag

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk

Trevligt, var betalar man?

Visa signatur

"Humanis Veritas"

Permalänk

Nu gnuggar radio tjänsten sina klo försedda händer..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU:Intel Core i7 7700K 4.2 GHz 8MB Moderkort:MSI Z270 GAMING PRO CARBON GPU:MSI Radeon RX 480 8GB Gaming X Minne: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3000MHz Hdd: WD Black 2TB 7200rpm 64MB Chassi:Phanteks Enthoo Luxe Tempered Glass Svart OS:Windows 10 PRO Monitor:AOC G2770PF 27" PSU:Corsair RM750x 750W Mus:Corsair Gaming Scimitar PRO RGB Svart Keyboard:Corsair Gaming K95 RGB Platinum MX Speed DVD/Blu-ray:ASUS Intern BW-16D1HT Headset:Creative Fatal1ty Gaming SSD:Samsung 960 PRO 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av smurfisen2k:

Hehe, är det därför det kommer såna här tjänster? Klockrent tecken på att TVn håller på att överges, där surfplattor, smartphones och datorer i allmänhet är ersättaren.

alltså jag menade förstås tvproduktion typ serier, vs film. Inte tv nät distrubution.

Visa signatur

I5 4690k, 8gb, GTX 1080
i7 2600, 16gb

Permalänk

Detta är något jag väntat länge på, slippa vänta flera veckor innan de visas på svenska kanaler. Om även serier från Starz och Showtime finns med i utbudet så är detta givet, mindre än 100 kr i månaden är det absolut värt. Hoppas andra amerikanska kanaler tar efter samt att man kan välja engelsk textning, något jag helt klart saknar när jag ser serier på svensk television.

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Inaktiv

Helt underbart!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av quattro-2.6:

Nu gnuggar radio tjänsten sina klo försedda händer..

Skickades från m.sweclockers.com

Om du menar att Radiontjänst komemr att ta betalt för att HBO erbjuder sina tjänster via nätet?
Jag tror inte det, såvida inte HBO tänker ha svenskt material med i utbudet. Även då är det tveksamt.

Radiotjänst ser till att alla som nyttjar svensk radio och TV , oavsett vilket media det sänds igenom, betalar för sig.
Såvitt jag vet erbjuder HBO inte svenskt material, och kommer inte att göra det heller.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Det var som fan. Äger usa SVT? Aja man lär sig något nytt varje dag

Vet jag inte vart du fått det ifrån, idag ska man ju betala tv-licens vare sig man nyttjar svt eller inte.

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Entusiast
Skrivet av wankeer:

Vet jag inte vart du fått det ifrån, idag ska man ju betala tv-licens vare sig man nyttjar svt eller inte.

Delvist rätt, men glöm inte att det inte är ett tvång, utan det finns regler om vilka som skall betala licensen.
Läs om det på deras hemsida:
http://www.radiotjanst.se/sv/Kundservice/Vanliga-fragor-och-s...

Jag själv betalar ingen avgift, då jag inte har några radio eller TV-mottagare. Det jag tittar på, strömmas från nätet via utlänska tjänster. Och jag nyttjar heller inte SVT play.
Jag behövde bara ringa och avanmäla mig, och förklara att jag inte har några mottagare eller konsumerar SVT's utbud.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Skrivet av SysGhost:

Delvist rätt, men glöm inte att det inte är ett tvång, utan det finns regler om vilka som skall betala licensen.
Läs om det på deras hemsida:
http://www.radiotjanst.se/sv/Kundservice/Vanliga-fragor-och-s...

Jag själv betalar ingen avgift, då jag inte har några radio eller TV-mottagare. Det jag tittar på, strömmas från nätet via utlänska tjänster. Och jag nyttjar heller inte SVT play.
Jag behövde bara ringa och avanmäla mig, och förklara att jag inte har några mottagare eller konsumerar SVT's utbud.

Ja, men alla har inte råd att smälla upp en fet HD-projekter hemma, eller är nöjda med att se saker på en liten 30"-skärm...

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Ja, men alla har inte råd att smälla upp en fet HD-projekter hemma, eller är nöjda med att se saker på en liten 30"-skärm...

en "fet" HD-projektor får man iof idag för 7-9000kr så..

Skrivet av flyawaynille:

Det var som fan. Äger usa SVT? Aja man lär sig något nytt varje dag

nej men Reinfeldt styr SVT genom rituell voodoo ty han är i själva verket en puppa (rykten gör gällande att skilsmässan berodde på att frun inte längre kände igen honom) framodlad av CIA för de prosionistaska mössens frimurarorden vilka i själva verket styr USA sedan 1958 och sedermera har gått vidare till att ta över resten av världen med samma ersatzekonspiration genom tekniken hämtad från Naziplundringen:

Skrivet av wankeer:

Säkert något EU direktiv eller så vill pappa reinfeldt göra USA glad för att bekämpa piratkopiering.

bevisen för allt detta är att "han" har samma ansiktsuttryck som amerikanska politiker och andra kändisar i maktpositioner, tillfällighet? I thinks not...

somna aldrig!

Dold text
Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Entusiast
Skrivet av n_sandstrom:

Ja, men alla har inte råd att smälla upp en fet HD-projekter hemma, eller är nöjda med att se saker på en liten 30"-skärm...

Sant.Men det handlar också om en penningaprioritering.
Har man råd med en 60" TV eller en fet projektor, har man också råd med dem omkring 2000 kronorna per år TV-avgiften kostar.
Fast det finns en poäng i att TV-avgiften har ett helt uppåt väggarna galet regelverk. Det är dags för SVT att mordenisera sin finanisering.

Tråden handlar om HBO och deras lansering i norden, så låt oss hålla ämnet där.
SVT får alltmer press på sig. I synnerhet nu när utlänska tjänster lanseras, och därmed måste TV-avgiften, som jag nämnde, bytas ut mot en mer till tiden passande finansiering.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

en "fet" HD-projektor får man iof idag för 7-9000kr så..

nej men Reinfeldt styr SVT genom rituell voodoo ty han är i själva verket en puppa (rykten gör gällande att skilsmässan berodde på att frun inte längre kände igen honom) framodlad av CIA för de prosionistaska mössens frimurarorden vilka i själva verket styr USA sedan 1958 och sedermera har gått vidare till att ta över resten av världen med samma ersatzekonspiration genom tekniken hämtad från Naziplundringen:

bevisen för allt detta är att "han" har samma ansiktsuttryck som amerikanska politiker och andra kändisar i maktpositioner, tillfällighet? I thinks not...

somna aldrig!

Dold text

Ber om ursäkt om jag gick på några ömma moderat tår här.

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Delvist rätt, men glöm inte att det inte är ett tvång, utan det finns regler om vilka som skall betala licensen.
Läs om det på deras hemsida:
http://www.radiotjanst.se/sv/Kundservice/Vanliga-fragor-och-s...

Jag själv betalar ingen avgift, då jag inte har några radio eller TV-mottagare. Det jag tittar på, strömmas från nätet via utlänska tjänster. Och jag nyttjar heller inte SVT play.
Jag behövde bara ringa och avanmäla mig, och förklara att jag inte har några mottagare eller konsumerar SVT's utbud.

Nog för att tråden handlar om HBO och deras satsning i norden (vilket jag bryr mig föga om då de inte har producerat ngt som jag har fastnat för de senaste åren) MEN.......skall man hårddra det hela så MÅSTE alla som har en FUNGERANDE TV-mottagare i en BOSTAD betala licensen....
Så tolkar iaf jag denna lagtext:

Undantag från avgiftsskyldigheten

4 § Har upphävts genom lag (2005:537).

5 § Skyldighet att betala radio- och TV-avgift finns inte vid innehav av TV-mottagare som finns i anläggningar eller lokaler som är avsedda för annat än bostadsändamål eller i fortskaffningsmedel, om mottagaren på grund av en särskilt vidtagen åtgärd inte kan användas för att ta emot TV-program. Lag (2009:1235).

6 § Radio- och TV-avgift betalas inte för TV-mottagare som
1. innehas av någon som är anställd vid en utländsk beskickning eller ett karriärkonsulat, om det har beslutats av regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer att avgift inte ska betalas för mottagaren,
2. har förts in i riket för tillfälligt bruk och är tullfri,
3. innehas på prov under högst 15 dagar, eller
4. är varaktigt undanställd eller obrukbar vad gäller tid efter det att förhållandet har anmälts till RIKAB av den avgiftsskyldige. Lag (2009:1235).

Länk till lagändring 2005:537: http://62.95.69.3/SFSdoc/05/050537.PDF

Och ALLA här inne är väl SÅ laglydiga? Inte sant?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Lonefox:

<...lagtext och paragrafer om TV-avgiften och mottagare...>

Och ALLA här inne är väl SÅ laglydiga? Inte sant?

Själv äger jag inga apparater med mottagare. Jag har till och med sett till att min ljudanläggning inte har någon radiomottagare.
Jag kastade ut min gamla tjock-TV för ett bra tag sedan, och har inte haft behov av att skaffa en ny TV sedan dess.
Och som jag nämnde så nyttjar jag inte ens SVTs onlinetjänst "SVT Play".

Jag har, legalt, ingen anledning att betala avgiften.

Varför lagen, enligt min mening är helt uppåt väggarna galet fel:
Låt oss hårdra ett annat exempel: Om du så mycket bara lånar en dator av en polare för några ynkliga dagar, som är kapabel att ta emot TV, gör man sig skyldig att betala avgiften. Fastän man aldrig nyttjade mottagaren under den korta stunden.
Sedan är frågan hur man skall tolka "lånar". Lånar hemma hos polaren som redan betalat avgiften, eller lånar hem till sig själv... eller rentav bara har polarens dator hemma för att hjälpa denne med en reparation.

Har man inte betalat TV-avgiften, saknar man alltså rätten att inneha en TV-mottagare.
Liknelse: Har man ingen vapenlicens för eldvapen, så får man inte inneha eldvapen. Inte ens tillfälligt.

Citat:

Alla hushåll/företag som äger, hyr eller lånar en tv-mottagare ska betala radio- och tv-avgift
(enligt 2a § lag om finansiering av radio och tv i allmänhetens tjänst).

Återigen, detta glider rejält utanför trådens diskussionsämne, och vi kanske borde skapa en ny tråd som tar upp bristerna i den urgamla TV-lagen från hedenhös tid.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Jag har till och med sett till att min ljudanläggning inte har någon radiomottagare.

Låt oss hårdra ett annat exempel: Om du så mycket bara lånar en dator av en polare för några ynkliga dagar, som är kapabel att ta emot TV, gör man sig skyldig att betala avgiften. Fastän man aldrig nyttjade mottagaren under den korta stunden.

Sedan är frågan hur man skall tolka "lånar". Lånar hemma hos polaren som redan betalat avgiften, eller lånar hem till sig själv... eller rentav bara har polarens dator hemma för att hjälpa denne med en reparation.

radiomottagare är dock också undantagna numera. (blev själv med rätta rättad angående detta här nyligen)

nej, punkt 3 i det du inte citerade, om några är under 2 veckor då alltså.

lånar du över 2 veckor räknas det alltså som att ditt hushåll innehar en mottagare, det är inte TVn i sig du betalar avgiften för utan att det finns en mottagare i din bostad. det är därför man bara betalar 1 avgift* även om man har 5 TV-mottagande grunkor och/eller det är flera som tittar på den/de av dem som bor i eller besöker bostaden ifråga.

* i praktiken blir det dock slut med det snart iom att det hamnar på skattsedeln, de flesta hushåll med flera TV-apparater har ju även flera skattepliktiga oftast.

Skrivet av wankeer:

Ber om ursäkt om jag gick på några ömma moderat tår här.

wankerr..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Skrivet av SysGhost:

Sant.Men det handlar också om en penningaprioritering.
Har man råd med en 60" TV eller en fet projektor, har man också råd med dem omkring 2000 kronorna per år TV-avgiften kostar.
Fast det finns en poäng i att TV-avgiften har ett helt uppåt väggarna galet regelverk. Det är dags för SVT att mordenisera sin finanisering.

Tråden handlar om HBO och deras lansering i norden, så låt oss hålla ämnet där.
SVT får alltmer press på sig. I synnerhet nu när utlänska tjänster lanseras, och därmed måste TV-avgiften, som jag nämnde, bytas ut mot en mer till tiden passande finansiering.

Well, det finns mycket man har råd med. Skillnaden är att man blir påtvingat licensen även om man inte vill, som om alla med en spelbar dator skulle krävas på licenspengar för samtliga Sims + expantioner

Men tja. jag hoppas HBO verkligen gör nåt bra av den här chansen nu, och kommer med en lösning som faktiskt är tekniskt attraktiv. Annars blir det väl som vanligt, man betalar för strömmat material, och plockar ändå allt från piratebay för att slippa överkomprimering

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Låter jävligt lockande! Får titta lite på utbudet men just nu känns det som taget :)!

Permalänk
Skrivet av Lonefox:

Nog för att tråden handlar om HBO och deras satsning i norden (vilket jag bryr mig föga om då de inte har producerat ngt som jag har fastnat för de senaste åren) MEN.......skall man hårddra det hela så MÅSTE alla som har en FUNGERANDE TV-mottagare i en BOSTAD betala licensen....

Den behöver inte vara fungerande (Iaf inte enligt dom själva om man frågar dom).
Spelar ingen roll om tv mottagaren har gått sönder eller om du monterat ut den själv.
Om apparaten har en TV mottagare på pappret så ska du betala oavsett om den går använda eller inte.
Dom enda som kan få undantag från den regeln som jag förstått det är föreningar.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem

Det lät dyrt. För ca 220 kr/ månad får jag 65 kanaler med canal digital.
30-50kr/ mån borde vara rimligt pris.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Leatherface75:

Den behöver inte vara fungerande (Iaf inte enligt dom själva om man frågar dom).
Spelar ingen roll om tv mottagaren har gått sönder eller om du monterat ut den själv.
Om apparaten har en TV mottagare på pappret så ska du betala oavsett om den går använda eller inte.
Dom enda som kan få undantag från den regeln som jag förstått det är föreningar.

Nej, detta stämmer inte. Jag har faktiskt pratat med radiotjänst om detta. Har man själv anordnat så att TV-mottagaren är satt ur bruk "permanent", räknas det som ett giltigt skäl att räkna bort mottagaren ifråga.
Exempelvis en modifierad TV, där mottagarmodulen ifråga tagits bort, eller en dator där mottagaren fysiskt avinstallerats ur datorn. (I regel ett ordinarie PCI-kort).
Citerar paragrafen från lonefox här, och markerar den aktuella raden:

Citat:

5 § Skyldighet att betala radio- och TV-avgift finns inte vid innehav av TV-mottagare som finns i anläggningar eller lokaler som är avsedda för annat än bostadsändamål eller i fortskaffningsmedel, om mottagaren på grund av en särskilt vidtagen åtgärd inte kan användas för att ta emot TV-program. Lag (2009:1235).

EDIT:
Men jag gissar att "gått sönder" inte räknas som en "särskilt vittagen åtgärd".

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Skrivet av SysGhost:

Nej, detta stämmer inte. Jag har faktiskt pratat med radiotjänst om detta. Har man själv anordnat så att TV-mottagaren är satt ur bruk "permanent", räknas det som ett giltigt skäl att räkna bort mottagaren ifråga.
Exempelvis en modifierad TV, där mottagarmodulen ifråga tagits bort, eller en dator där mottagaren fysiskt avinstallerats ur datorn. (I regel ett ordinarie PCI-kort).
Citerar paragrafen från lonefox här, och markerar den aktuella raden:

Vidarebefodrar ett mail jag fick av dom för ett par veckor sedan, angående just det ämnet

Citat:

"Ja, det är ju möjligt att bygga om en tv-mottagare så att det inte går att ta emot tv-sändningar. Avgiftsskyldigheten kvarstår dock. Frågan har prövats av förvaltningsrätt och kammarrätt som konstaterat att mottagaren, trots ombyggnation, ska ses som en tv-mottagare. Motivet till detta är att mottagaren från början varit konstruerad som en tv-mottagare och att det utan större svårighet går att återställa mottagaren till att fungera igen.

Med vänlig hälsning

RADIOTJÄNST I KIRUNA AB

Kommunikationsenheten"

Frågan gällde alltså att plocka bort TV-mottagare från en tv.
Ett av problemet tycks vara att dom teknist inte räknar en tv som "en panel + en tv-mottagare", utan dom räknar hela prylen som ett enda stor oföränderligt föremål, som är just en TV-mottagare. Jag har fått samma svar på samma fråga även för flera år sedan. En tv som säljs för att ta emot tvsändingar är en tv-mottagare, hur mycket den än modifieras.

Marilla Lundquist

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Entusiast
Skrivet av n_sandstrom:

Vidarebefodrar ett mail jag fick av dom för ett par veckor sedan, angående just det ämnet

Frågan gällde alltså att plocka bort TV-mottagare från en tv.
Ett av problemet tycks vara att dom teknist inte räknar en tv som "en panel + en tv-mottagare", utan dom räknar hela prylen som ett enda stor oföränderligt föremål, som är just en TV-mottagare. Jag har fått samma svar på samma fråga även för flera år sedan. En tv som säljs för att ta emot tvsändingar är en tv-mottagare, hur mycket den än modifieras.

Marilla Lundquist

Var detta efter år 2009: Då har handläggaren för ärendet tagit fel beslut. Överklaga.
Lagen som jag citerade infördes först år 2009, så skedde detta innan så är det däremot rätt.
Själv har jag lyckats anmäla en TV som okapabel att ta emot sändningar, då jag "med en särskild åtgärd" sett till att TVn istället räknas som en klassisk bildskärm. Jag har avinstallerat alla möjligheterna att ta emot TV-sändningar.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Skrivet av SysGhost:

Var detta efter år 2009: Då har handläggaren för ärendet tagit fel beslut. Överklaga.
Lagen som jag citerade infördes först år 2009, så skedde detta innan så är det däremot rätt.
Själv har jag lyckats anmäla en TV som okapabel att ta emot sändningar, då jag "med en särskild åtgärd" sett till att TVn istället räknas som en klassisk bildskärm. Jag har avinstallerat alla möjligheterna att ta emot TV-sändningar.

Som jag skrev, ett par veckor sedan, så ja, det var efter 2009

Du missar ett ganska väsentligt stycke i lagen du citerar, nämligen: "som finns i anläggningar eller lokaler som är avsedda för annat än bostadsändamål "

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Lite förtydliganden från deras Twitterkonto.

"@jonas_halmstad @svdbrg Mina herrar, ni kommer att kunna se episoderna enbart några timmar efter att dom har släppts i USA. "

"@petersehlin #HBOnordic är en streamingtjänst, så du kommer absolut att kunna använda tjänsten med apple produkter! "

"@kentgoran Korrekt. Som det ser ut i dagsläget kommer kvalitén vara upp till 1080p. "