Hur uppdatera OSX 10.5 -> 10.8 Lion

Permalänk
Medlem

Hur uppdatera OSX 10.5 -> 10.8 Lion

Hej, jag har en imac från 2007 som kör OSX Leopard 10.5 och nu vill jag uppgradera till OSX Lion 10.8. Hur går jag smidigast till väga?

Visa signatur

Asus P8P67 Pro | Intel i7-2600K | Corsair Vengance LP 8 GB | XFX HD6850 1 GB | Blackmagic Decklink 4K Extreme | Blackmagic Decklink Mini Recorder | Samsung 850 Pro 256 GB | Corsair Force GT 120 GB | WD Green 2 TB | WD Black 1 TB | Samsung F3 1 TB | Asus USB-N53 | Corsair HX650 | Fractal Design R3 | 2X Samsung DVD±RW 22X | WD My Book 3 TB | WD My Passport Ultra 2 TB

Permalänk

förutsatt att den är tillräckligt ny för att övht köra 10.8 (vilket är ytterst tveksamt) så skulle jag nog göra en nyinstallation.

Visa signatur

Arbetsstation: Macbook Pro Retina 15", Core i7 2,6 GHz, 16 GB RAM, 512 GB SSD
NAS: Synology 1812+ har numera ersatt min filserver
Blog: http://www.nickebo.net/
Twitter: @linuxprofessor
Övrigt: Linux/UNIX/OpenVMS, ZFS, lagring och systemövervakning

Permalänk
Medlem

Den ska klara Lion, det är ju en Intelmaskin. Men hur får man tag i Lion? Den går ju inte att köpa fysiskt utan man laddar ju ner den om jag förstått rätt. För att ladda ner den behöver man ha minst Snow Leopard men den hittar jag heller inte i någon affär. Så jag kommer inte vidare, tips?

Visa signatur

Asus P8P67 Pro | Intel i7-2600K | Corsair Vengance LP 8 GB | XFX HD6850 1 GB | Blackmagic Decklink 4K Extreme | Blackmagic Decklink Mini Recorder | Samsung 850 Pro 256 GB | Corsair Force GT 120 GB | WD Green 2 TB | WD Black 1 TB | Samsung F3 1 TB | Asus USB-N53 | Corsair HX650 | Fractal Design R3 | 2X Samsung DVD±RW 22X | WD My Book 3 TB | WD My Passport Ultra 2 TB

Permalänk
Medlem

10.8 är mountain lion inte lion. I vilket fall som helst om du inte känner ngn som äger en mac med 10.6 eller högre så är det nog rätt kört om du vill ha tag i det lagligt. Kanske går att få tag i 10.6 begagnat nånstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slappy:

Den ska klara Lion, det är ju en Intelmaskin. Men hur får man tag i Lion? Den går ju inte att köpa fysiskt utan man laddar ju ner den om jag förstått rätt. För att ladda ner den behöver man ha minst Snow Leopard men den hittar jag heller inte i någon affär. Så jag kommer inte vidare, tips?

Har sett lion-cd's på mediamarkt om jag inte missminner mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

10.8 är mountain lion inte lion. I vilket fall som helst om du inte känner ngn som äger en mac med 10.6 eller högre så är det nog rätt kört om du vill ha tag i det lagligt. Kanske går att få tag i 10.6 begagnat nånstans.

Skrivet av Bakgrund:

Har sett lion-cd's på mediamarkt om jag inte missminner mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag ringde till Apple och de säljer fortfarande Snow Leopard på skiva för 149:- om man beställer på telefon. Så det var ju bra. Har beställt det nu

Visa signatur

Asus P8P67 Pro | Intel i7-2600K | Corsair Vengance LP 8 GB | XFX HD6850 1 GB | Blackmagic Decklink 4K Extreme | Blackmagic Decklink Mini Recorder | Samsung 850 Pro 256 GB | Corsair Force GT 120 GB | WD Green 2 TB | WD Black 1 TB | Samsung F3 1 TB | Asus USB-N53 | Corsair HX650 | Fractal Design R3 | 2X Samsung DVD±RW 22X | WD My Book 3 TB | WD My Passport Ultra 2 TB

Permalänk
Medlem

Hade jag varit du så hade jag stannat vid Snow Leopard. Allt senare är rena skiten. Inget stöd för Rosetta, fördummat på alla möjliga sätt bara för att göra livet surt för "power users" och lättare för 5-åringar.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk

Förmodligen kommer du att kunna köra 10.7 Lion, men tveksamt att du kan köra 10.8 Mountain Lion. För att klara det måste datorn även ha 64bit EFI, förmodligen har din 32bit.

Kör detta i en terminal för att ta reda på om du har 32bit eller 64bit: ioreg -l -p IODeviceTree | grep firmware-abi

Skrivet av Piece of Cake:

Hade jag varit du så hade jag stannat vid Snow Leopard. Allt senare är rena skiten. Inget stöd för Rosetta, fördummat på alla möjliga sätt bara för att göra livet surt för "power users" och lättare för 5-åringar.

Min åsikt också, 10.6 är den bästa versionen av OSX helt klart.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"