Permalänk
Medlem

Får inte igång nybyggd dator

Processor: Intel Core i5-3570K
Processorkylare: Intel Standard
Moderkort: ASUS P8P67 Deluxe B3
Minne: G.Skill RipjawsX 8GB(2x4GB) DDR3 PC-14900 1866MHz
Grafikkort:ASUS GeForce GTX 560Ti 1GB DirectCU II
Hårddisk: Intel Intern SSD 330 Series 60GB / Seagate Intern Hårddisk Barracuda 7200.12 1TB
Nätaggregat: Corsair PowerSupply (PSU) CX V2 500W
Övriga komponenter: Sony Optiarc Intern DVD±RW

Tjena!

Skulle bygga en dator till en bekant. Första gången vi byggde den så kom den inte igång, den startade sen i 5-10 sekunder sen stängdes den, sen startades den igen och stängdes osv. Jag sökte omkring och märkte då att RAM minnet vi då köpt inte fanns med på compatibility listan. Vi gick bytte ut de och till dessa G.Skill som enligt deras hemsida ska funger med vår moderkort.

När vi satte igång den så kom den igång men vi lyckades inte få någon bild alls till skärmen. Efter ännu mer felsökande fick jag fram att moderkortets BIOS måste flashas för att fungera med Ivy Bridge. Då ringer jag Webhallen och de förstår direkt mitt problem och jag lämnar in moderkortet. När jag nu får tillbaka moderkortet så lägger jag in allt igen och då får jag samma problem som jag först hade med RAM minnena. Har försökt med allt och vill verkligen få igång datorn för att ge den till dess ägare. Någon som kan hjälpa mig?

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

prova att kolla så att ramminnena sitter på andra platser. man ska sätta in dom i kanal 1 och 3 eller 2 och 4. om du förstår vad jag menar.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Du har distanserna bakom moderkortet antar jag?

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilWord:

prova att kolla så att ramminnena sitter på andra platser. man ska sätta in dom i kanal 1 och 3 eller 2 och 4. om du förstår vad jag menar.

Jag har prövat både och men enligt manualen ska de vara på 2 och 4 så jag kör på de.

Skrivet av Eltarion:

Du har distanserna bakom moderkortet antar jag?

Förstår ej vad du menar.

Permalänk
Medlem

jag har inte fått igång min nya rigg. fick hem ett ASUS Rampage IV Formula och en Intel i7 3820.
Får felmeddelande AF och cpu_led lyser... satt hela natten och sökte på allt som kunde va fel. uppdaterad BIOS och allt men ingenting har fungerat. vet inte längre vad jag ska göra. den vill bara inte starta. får inte ljud i speaker.

har bilder på det med om nån behöver.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Miscym:

Förstår ej vad du menar.

Moderkortsdistanser som ska sitta mellan moderkort och låda för att förhindra kortslutning. Endast lika många som monteringshål i kortet, varken fler eller färre:

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Är strömen till cpun ikopplad? har en vän som glömde att koppla in den, då starta datorn igång i ca 5-10 sek sen slocknade allt.

Permalänk
Medlem

Känns som att det är dags att göra någon kurs man måste läsa och svara på frågor innan man får skriva i detta forumet. 99% av trådarna är samma fel/problem som hade kunnat lösas om personerna i fråga bara hade läst först.

Permalänk
Medlem

kanske uppenbarligt men kolla om processor kylaren sitter fast ordentligt processorn kanske överhettar och stänger av sig, jag råkade göra detta misstaget x)
Det där med distanser är också väldigt viktigt, har du otur kan det ha förstört ditt moderkort men annars ska det lösa sig genom att sätta dit distanser (om det nu är problemet)

Visa signatur

[CPU: i7 2700K] [GPU: GTX 580 3GB Phantom ] [PSU: Corsair AX 850W] [Chassi: NZXT Lexa S] [SSD: Corsair FORCE 3] [Corsair XMS3 4x4GB 1666MHz]

Permalänk
Medlem

Står inte det i manualerna ang distanser?
eller undrar man inte var dom ska vara till? =P

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Jag ber om ursäkt för det sena svaret men jag har studerat inför en tenta som jag gjorde igår, så jag har inte haft det ledigt tills nu att försöka fixa datorn.

Skrivet av MultiMan:

Moderkortsdistanser som ska sitta mellan moderkort och låda för att förhindra kortslutning. Endast lika många som monteringshål i kortet, varken fler eller färre:

Ja, dessa har jag.

Skrivet av hede:

Är strömen till cpun ikopplad? har en vän som glömde att koppla in den, då starta datorn igång i ca 5-10 sek sen slocknade allt.

Ja, strömmen är inkopplad.

Skrivet av Jeo1996:

kanske uppenbarligt men kolla om processor kylaren sitter fast ordentligt processorn kanske överhettar och stänger av sig, jag råkade göra detta misstaget x)
Det där med distanser är också väldigt viktigt, har du otur kan det ha förstört ditt moderkort men annars ska det lösa sig genom att sätta dit distanser (om det nu är problemet)

Tror inte det var problemet eftersom jag fick hjälp med bygget av en person som haft erfarenhet av datorbyggen i över 8 år, så jag tror inte problemet ligger i själva bygget utan med någon utav delarna.

Jag ringde Webhallen igår och då sa de att det kan ha varit fel med flashningen av BIOS och att den flashats till fel version, så jag lämnade in den igen och då flashade de den till mig på plats. Kommer testa den imorgon och se om det har fixat problemet annars så har jag fortfarande ingen aning vad problemet kan vara.