Apple lanserar Ipad 4 och Ipad Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zuggmate:

Medan iPad (1) efter uppdatering till iOS 5 är så laggig och långsam att den nästan är oanvändbar. Jag slår vad om att Apple gjorde antingen iPaden eller iOS 5 sådant med flit, för att "tvinga" folk att uppgradera.

Blir dock så till slut med "alla" OS. de blir större, tyngre och kräver allmänt mer resurser för att drivas.
Sen så vet jag inte så mycket om detta problemet med iPad1, är det så med alla eller bara vissa?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Hellspawned:

Blir dock så till slut med "alla" OS. de blir större, tyngre och kräver allmänt mer resurser för att drivas.
Sen så vet jag inte så mycket om detta problemet med iPad1, är det så med alla eller bara vissa?

Apple satte in 256 MB RAM i den när de lika gärna hade kunnat sätta in 512 MB. Andra plattor som släpptes strax efter hade 512 och till och med 1024 MB (ViewSonic ViewPad 10).

iPaden fungerade fint med iOS 3.2, men jag uppgraderade, bland annat för nyare Safari och svenskt tangentbord. Efter det var den fullständigt oanvändbar. Efter en "omformatering" gick den att använda, men först efter att jag inaktiverade iCloud. Nu går det att använda den, men den är mycket långsam och appar stängs ofta ner (5–10 gånger/dag). Precis allt man gör innebär att man får vänta, t ex en så enkel sak som att scrolla på en webbsida.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Känns mer som iPad 3.5 än 4.

Visa signatur

Fractal define R6 » Corsair RM750X » Asus Z390-F » Intel i7 9700K » Asus Strix GTX 1080Ti » Corsair 32GB 3200Mhz » Samsung 970 Evo Plus 1Tb x2» Creative Soundblaster Z » Logitech Z-906 5.1 » Sennheiser HD 598 » Razer Blackwidow Elite » Mionix Naos 7000 » LG OLED48CX

Server: ODROID-H2+, ODROID-HC1

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Vad menar du med "Hur kan något ha typ samma storlek och ha större skärm"? Den ena har mindre kanter runt skärmen och är tunnare.
Vikten är lägre även om det är lite.
"Sedan om det inte är gjord av plast, vad är den byggd av?" Jag har för mig han sa aluminium när jag tittade på streamen men kanske hörde fel?
Ser inga fel i det jag påstod. Volymen på ipad är mindre än nexusen om min matte inte är felaktig.

hojta till om jag missförstått dig totalt

Då förstår jag hur du menar med skärmen, dock om man räknar på det så är ipad mini 0,9tum(0,88583 för att vara exakt) större på diagonalen så det är inte så konstigt att de lyckas klämma in en större skärm.

Men bara jag som är lite trångsynt så här sent men det var inge illa menat, håller med dig som du tidigare skrev att det är fortfarande en val av prislapp och os som spelar in.´:)

Visa signatur

CPU: i5-200k @3.30GHz, HDD SSD OCZ Agilty... boot failer........
Technical information:
*** STOP: 0x00000019 (0x00000000, 0xC00E0FF0, 0xFFFFEFD4, 0xC0000000) BAD_SSD_DISK
Ps. Alla grammatik polis ombeds ej att hava ett föreskrivit svar, då något ej kommer ges till handa tillbaks.

Permalänk
Avstängd

160 ppi, haha!
Skräp!

Permalänk
Medlem

Anandtech har två hands-on ute

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Anandtech har två hands-on ute

Varför kollar de bara iOS. Man vet ju vad man får i en iPad. Det är ju inte som android där alla tillverkare har olika Touch wiz m.m. och där kan jag förstå varför de testar OS:et. iOS kommer vet man ju hur det fungerar om man har sett hårdvaran. Därför tycker jag designen är mycket mer intressant på t.ex iPad Mini.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem

Tyvärr kan man inte köpa en 3G-platta idag med ett mobilabonnemang, som t.ex Tele2 volym mellan. Varför backar inte operatörerna upp 3G-plattor?
Inte lika bra avans?

Villkoren för kontantkort med bredband är ju hemska.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Skrivet av Maysay:

Varför kollar de bara iOS. Man vet ju vad man får i en iPad. Det är ju inte som android där alla tillverkare har olika Touch wiz m.m. och där kan jag förstå varför de testar OS:et. iOS kommer vet man ju hur det fungerar om man har sett hårdvaran. Därför tycker jag designen är mycket mer intressant på t.ex iPad Mini.

Obvious apple user!
TouchWiz är inget operativsystem. Det skulle vara som att säga att ipaid kommer med ios ipaid edition.
Och Nexus 7 är redan bättre än ipad mini, google kommer också att släppa en ny platta snart som trodligen kommer ha saftiga PPI siffror.

Visa signatur

Jag äger ett Oculus Rift DK2!
Dator:
i7-4790K@4.7GHz med Noctua NH-U14S | ASUS Z97-A | ASUS R9 290X | Samsung 840 Pro 128gb | Western Digital Red 3TB | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

Tyvärr kan man inte köpa en 3G-platta idag med ett mobilabonnemang, som t.ex Tele2 volym mellan. Varför backar inte operatörerna upp 3G-plattor?
Inte lika bra avans?

Villkoren för kontantkort med bredband är ju hemska.

ja, eftersom (nästan) ingen ringer med en platta, ingen profit.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av spda242:

"Mjölkar Fanboys", så det är OK att det kommer typ 100-millioner nya Androidtelefoner och Windows-PC på samma tid som Apple släpper en (1) produkt? Men när Apple uppdaterar produkter som inte är uppdaterade på över ett år så är det att mjölka och när den släpper en ny produkt så är det också att mjölka....jag har svårt med logiken där!

Vad är det som är svårt. Det är bara ett företag som släpper apple produkter, medans Android används av många olika tillverkare. Och om LG släpper en produkt som är likvärdig en som HTC redan har släppt fast med liiite snabbare processor och lite bättre skärm är det knappast så att de som har HTC's lur kastar sig över LG's, och det är heller inget som får jatastrofmycket uppmärksamhet av medier i hela världen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av tomjut:

Om bara de Android-baserade plattorna (och telefonerna för den delen) kunde leverera samma stabilitet som de ios-baserade så skulle valet vara svårare.
Har två ipads (ettan och trean) och jag kan inte minnas att de hängt sig någonsin.

Alla androider jag haft krånglar ibland, appar hänger sig, telefonen låser sig och man får starta om enheten, osv.
Men det är klart - ett operativ för så otroligt många olika enheter som finns på marknaden, man får kanske vara glad att det funkar så pass bra som det gör.

En studie har visat att appar till Apple faktiskt kraschar mer än de till Android. Fast det upplevs inte lika mycket eftersom Android och Ios beter sig olika vid en krasch. Android dödar appen och ger ett felmeddelande som säger att appen kraschade. Ios dödar bara appen och sparkar tillbaks användaren till startskärmen utan att säga något. Det betyder att man inte upplever det som en krasch på samma sätt utan många användare utgår nog från att de råkat trycka något fel själva.

Jag känner inte så många med Iphones men min systers Iphone 3 hänger sig konstant och hittar på dumheter. Hon lägger ner mycket tid på att svära över den för att den just hänger sig och bråkar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

[IMG]
Jag känner inte så många med Iphones men min systers Iphone 3 hänger sig konstant och hittar på dumheter. Hon lägger ner mycket tid på att svära över den för att den just hänger sig och bråkar.

Troligen trasig? Är den en iPhone 3 så har den ett par år på nacken! Rekommenderar ett besök hos iphonereparation.se eller dyl Ingen som jag känner har klagat på att iPhone hänger sig? Lär säkert hända men inte i den utsträckningen att man ska bli irriterad på det. Kommer personligen inte ihåg när någon av mina iPhone hängde sig sist.

Däremot har min iPad 1 hängt sig en gång vad jag minns, "Pulse", rss-läsaren lyckades hänga iPad när jag bytte från nyheter till prenumerationerna och en gång har den tappat data via 3G så jag var tvungen att göra soft reset. Känns kanske som åldern + konstant fraktande till och från jobbet börjar spela ut sin rätt?

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomjut:

Om bara de Android-baserade plattorna (och telefonerna för den delen) kunde leverera samma stabilitet som de ios-baserade så skulle valet vara svårare.
Har två ipads (ettan och trean) och jag kan inte minnas att de hängt sig någonsin.

Alla androider jag haft krånglar ibland, appar hänger sig, telefonen låser sig och man får starta om enheten, osv.
Men det är klart - ett operativ för så otroligt många olika enheter som finns på marknaden, man får kanske vara glad att det funkar så pass bra som det gör.

Min Nexus 7 har aldrig hängt sig heller, och jag använder den ganska mycket.

Men ska man dra upp gammal hårdvara så kan jag rapportera att min iPhone 3GS laggar rejält i menyerna sen den fick iOS 5...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Min Nexus 7 har aldrig hängt sig heller, och jag använder den ganska mycket.

Men ska man dra upp gammal hårdvara så kan jag rapportera att min iPhone 3GS laggar rejält i menyerna sen den fick iOS 5...

Gått 4 sekunder in på samtalen innan telefonen visar att den "svarat" på samtal. IOS6 och Iphone4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

ja, eftersom (nästan) ingen ringer med en platta, ingen profit.

Hahaha, det var det skojigaste argumentet jag hört!

Du tror väl inte på allvar att det var det "Fredag" hade in mind? Varför ingen teleoperatör backar upp med med mobilabonnemang så att man kan ringa med surfplattan?

Självklart är det inte många som använder en stor surfplatta som telefon, men är man på resande fot i jobb eller bara i övrigt så kan det ju vara jävligt smidigt med en surfplatta som har internet överallt. Aldrig hört om dongle till laptops? Jag tror egentligen du vet om allt det här men det "Fredag" menade var väl snarare varför inte teleoperatörerna skapar surfplatte-anpassade abonnemang eller dylikt.. Klart dem hade kunnat göra vinster på annat sätt än att att folk ringer

Hur som haver; iPad mini var ju en miss med de specifikationerna. iPad 4 kan dock bli intressant eftersom jag själv inte äger någon surfplatta för tillfället, den är både snygg och ser bra ut på pappret!

Mvh. Mansion

Visa signatur

NCASE M1
CPU 5800X w/ NH-U9S MB ROG STRIX B550-I GAMING
GPU RTX 3070 VENTUS 3X OC M.2 2TB Samsung 970 EVO Plus
RAM Corsair 32GB 3200MHz PSU Corsair SF750 750W 80+ Platinum
LJUD ATH-AD1000X w/ Pro-Ject Head Box S BILD Acer XB271HU @ 165Hz

Permalänk
Medlem

Oavsett vad Apple gor sa kommer horder av fanboys dreglande belagra narmaste applestore for att vara "med". Sa ar det bara, apple har lyckats marknadsfort sin logga till den grad att det inte spelar nagon roll vad det ar for hardvara.

Visa signatur

4770k @ 4.8Ghz | MSI Sea Hawk 1080ti | 600w SFX | Fractal Design Nano | Kraken X31 | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 | Acer Predator Z35 35" 21:9 144hz | Schiit Modi | Schiit Vali | Blue Snowball Mic

Permalänk
Medlem

Var väldigt sugen på iPad mini tills jag såg specifikationerna. Upplösningen är blä och CPU'n borde de skämmas över. Nej tack, väntar helre till mars/april när de släpper nästa version... Ingen appleprodukt lever längre än 6 månader nu för tiden.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelathur:

Oavsett vad Apple gor sa kommer horder av fanboys dreglande belagra narmaste applestore for att vara "med". Sa ar det bara, apple har lyckats marknadsfort sin logga till den grad att det inte spelar nagon roll vad det ar for hardvara.

Köp ett svenskt tangentbord...

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av ares93:

Var väldigt sugen på iPad mini tills jag såg specifikationerna. Upplösningen är blä och CPU'n borde de skämmas över. Nej tack, väntar helre till mars/april när de släpper nästa version... Ingen appleprodukt lever längre än 6 månader nu för tiden.

Lever längre än 6 månader?

Detta är första gången som jag påminna mig att de inte har följt sitt normala lanseringsschema med 12 månaders intervaller.

Permalänk
Medlem

Snart kommer IPAD Mini 2 med bättre upplösning!

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Tycker att det är bra att den har 4:3 format på skärmen så man får lite variation mot 16:10 androidplattorna som är ute nu, jag var/är intressent av ipad mini då jag skulle vilja ha den på tåget och se serier och surfa kanske spela ett och annat spel också, och nu har jag möjlighet att gå in i en butik och klämma känna och välja det som passar mig bäst. Hade det varit en A6 SOC i den hade jag inte ens tvekat att beställa nu när det 'bara' är en A5 så ska jag nog fundera ett tag, låta det sjunka in och vem vet, kanske det kommer en qualcomm snapdragon s4 tablet på runt 8" med windows rt inom en överskådlig framtid.
Angående upplösning så tror jag att de gjorde det bästa av situationen 1024x768 räcker till det mesta, jag har iaf inget problem med det på ipad 2an hemma och det sparar en massa trubbel för appmakarna och att dubbla upplösningen i båda leden antar jag inte hade varit acceptabelt pga. batteritiden.
Så för att sammanfatta så är jag nöjd med Ipad mini, den passar inte alla men å andra sidan passar inte Nexus 7 alla så jag tycker att det är bra att det finns alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellspawned:

Blir dock så till slut med "alla" OS. de blir större, tyngre och kräver allmänt mer resurser för att drivas.
Sen så vet jag inte så mycket om detta problemet med iPad1, är det så med alla eller bara vissa?

Felet är att de tvingar på en nya versioner om man inte sparar shsh blobs för att kringå deras trams vid en återställning...
Eller är det annorlunda med ipad?

Det lär påverka alla, men vissa är mindre känsliga. Ios4 t.ex på en 3gs blev trögt. Vissa tyckte dock att det var hur bra som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spda242:

Troligen trasig? Är den en iPhone 3 så har den ett par år på nacken! Rekommenderar ett besök hos iphonereparation.se eller dyl Ingen som jag känner har klagat på att iPhone hänger sig? Lär säkert hända men inte i den utsträckningen att man ska bli irriterad på det. Kommer personligen inte ihåg när någon av mina iPhone hängde sig sist.

Däremot har min iPad 1 hängt sig en gång vad jag minns, "Pulse", rss-läsaren lyckades hänga iPad när jag bytte från nyheter till prenumerationerna och en gång har den tappat data via 3G så jag var tvungen att göra soft reset. Känns kanske som åldern + konstant fraktande till och från jobbet börjar spela ut sin rätt?

Ett par år? Iphone 3 är över 4 år gammal. Självklart är den seg som ett as i dag

Permalänk
Medlem
Skrivet av ares93:

Var väldigt sugen på iPad mini tills jag såg specifikationerna. Upplösningen är blä och CPU'n borde de skämmas över. Nej tack, väntar helre till mars/april när de släpper nästa version... Ingen appleprodukt lever längre än 6 månader nu för tiden.

De lär släppa en med retina och A6 nästa år. Bara att vänta om det är det man vill ha.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av spda242:

Troligen trasig? Är den en iPhone 3 så har den ett par år på nacken! Rekommenderar ett besök hos iphonereparation.se eller dyl Ingen som jag känner har klagat på att iPhone hänger sig? Lär säkert hända men inte i den utsträckningen att man ska bli irriterad på det. Kommer personligen inte ihåg när någon av mina iPhone hängde sig sist.

Däremot har min iPad 1 hängt sig en gång vad jag minns, "Pulse", rss-läsaren lyckades hänga iPad när jag bytte från nyheter till prenumerationerna och en gång har den tappat data via 3G så jag var tvungen att göra soft reset. Känns kanske som åldern + konstant fraktande till och från jobbet börjar spela ut sin rätt?

Så du ignorerar statistiken och ger dig på den anekdotiska bevisföringen trots att du själv bara har anekdotiska bevis att komma med?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Så du ignorerar statistiken och ger dig på den anekdotiska bevisföringen trots att du själv bara har anekdotiska bevis att komma med?

men det är ju skillnad mellan att appar krashar i 3.66% av fallen (vilka appar framgår inte) till att telefonen 'hänger sig konstant', om nån fråga mig om hjälp med att telefonen 'hänger sig konstant' så skulle jag sagt att man skulle göra en fabriksåterställning, funkar inte det så skulle jag nog också sagt att det är något hårdvarufel på telefonen.

Permalänk

Finally my iPod touch got bigger! Nä men ärligt så är jag intresserad. Älskar app store (döda mig inte!)

Visa signatur

http://planetnimn.blogspot.se Välkommen till Planet Nimn!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Azodan:

men det är ju skillnad mellan att appar krashar i 3.66% av fallen (vilka appar framgår inte) till att telefonen 'hänger sig konstant', om nån fråga mig om hjälp med att telefonen 'hänger sig konstant' så skulle jag sagt att man skulle göra en fabriksåterställning, funkar inte det så skulle jag nog också sagt att det är något hårdvarufel på telefonen.

Fast grundpoängen var ju ett påstående att Ios skulle vara mer stabilt än Android. Statistik visar att så inte är fallet. Sen började det i vanlig ordning dyka upp anekdotiska bevis som påstås visa på motsatsen. Då gav jag egna anedkotiska bevis för att påpeka att det går lika bra att göra åt andra hållet. Vad lär vi oss av det? Att det är meningslöst att basera stabilitet på ett fåtal upplevda fall?

För den som orkat läsa lite i bilden så står den en källa till sidan som den kommer ifrån. Men att googla är det ju ingen som orkar göra längre. Här har du en länk till en mer igående analys av diagramer: http://www.forbes.com/sites/tomiogeron/2012/02/02/does-ios-cr...

För den som inte orkar läsa så är slutsatsen att det inte är någon skillnad mellan Ios och Android och undersökninen är baserad på ca 200 miljoner startade appar.

Så, där var lite stadiga bevis för att Ios inte är stabilare än Android och helt utan anekdotiska bevis.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Riktigt kass upplösning. En PPI på runt 160 känns väldigt 2009. Men att skärmen var 7.9" vilket är 9.7" omvänt känns som en väldigt intressant grej att poängtera. Man såg riktigt vilket sektmöte presentationen var med en massa irrelevant "fakta" om Nexus 7 och en hel del utelämnad information.

Visa signatur

[Fractal Design Define R3 Titanium|MSI P67A-GD65|Intel i7 2600K|Corsair 8Gb 1600 MHz|Gigabyte GTX 570 SOC|Corsair SSD Force 60 Gb|WD Caviar Black 1TB|Samsung BX2231]
[Xperia S|Vaio S|Bravia KDL-32EX-500|Playstation 3 Slim|PSP]
[iPhone 3GS 16 Gb|iPod Nano 1G,4G,6G|Creative Zen Micro]