Permalänk

Äckligt snabb dator

Som rubriken lyder, jag sitter och letar efter en snabb dator.

Det jag skall göra på denna är att spela massvis med pokerbord och samtidigt ha massvis med applikationer öpnna på min externa 24 tums skärm och även lite CS då och då. Skall gärna ha hyffsad batteritid och inte mindre än 13 tum då jag tänkt ta med mig den till lite föreläsningar på höskolan. Maxpris runt 10 k men kan tänka mig att lägga till nån tusenlapp om det höjjer prestandanivån avsevärt. Men som sagt vill jag att den i slutändan ska vara prisvärd och snabb och klara av ovastående aktiviteter så något monster är inget jag behöver gissar jag på.

Peppra mig nu sönder å samman med bra förslag och motivera gärna varför om ni orkar och har tid

edit. HP går fetbort pga deras stenåldersfläktar som försöker bränna ner min lägenhet atm, även mac då inga pokerklienter är utfromade för deras mjukvara.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Du spelar inte mer spel än cs eller liknande? bara så man vet om man ska fläska på och lite efter något snabbare grafikkort eller om man ska använda dom pengarna till annat (typ lägga till ssd)

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av lidlpatrik:

Som rubriken lyder, jag sitter och letar efter en snabb dator.

Det jag skall göra på denna är att spela massvis med pokerbord och samtidigt ha massvis med applikationer öpnna på min externa 24 tums skärm och även lite CS då och då. Skall gärna ha hyffsad batteritid och inte mindre än 13 tum då jag tänkt ta med mig den till lite föreläsningar på höskolan. Maxpris runt 10 k men kan tänka mig att lägga till nån tusenlapp om det höjjer prestandanivån avsevärt. Men som sagt vill jag att den i slutändan ska vara prisvärd och snabb och klara av ovastående aktiviteter så något monster är inget jag behöver gissar jag på.

Peppra mig nu sönder å samman med bra förslag och motivera gärna varför om ni orkar och har tid

edit. HP går fetbort pga deras stenåldersfläktar som försöker bränna ner min lägenhet atm, även mac då inga pokerklienter är utfromade för deras mjukvara.

Tack på förhand

Dold text

Ditt språk, jag säger då det... http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/163426-webhallen_conf...

Där kommer mitt bidrag. Du skriver inte mindre än 13 tum och sedan har du ett argument att den skall vara bärbar... Inte så logiskt, men den där är 11.2 tum. CS kommer flyta som smör, men du kommer inte kunna spela de flesta nyare spel på särskilt höga inställningar, även om du kan spela det mesta på den. Kan själv intyga att den är av mycket gedigen kvalitet och någonting som man med stolthet tar med sig till "högskolan". SSD hårddisken gör så att allting laddar mer eller mindre direkt och att saker flyter på. Bra 4kärning processor. Den som ger mest prestanda/krona vad gäller bärbart. Klarar budget gör den med.

Visa signatur

i7 4790k @ stock, 16gig ram @1866mhz, GTX TITAN @ stock kylare 1000ghz; Soundblaster Zx som driver AKGQ701/ATH-M50.

Permalänk

Nej spelar så gott som inga spel, cs någong gång i månaden max.

11.2 tum är tyvär för litet, minst 13 tum men helst runt 15. VIll kunna lira en del bord när man är utomlands och inte orkar släpa externa skärmen.

edit. detta är det bästa jag hittat på egen hand efter många timmars letande (totalt okunnig)

http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/skarmstorlek/laptop-1...

är den något att ha?

Permalänk

http://www.inet.se/produkt/1969526/msi-ge60-0nc-084ne

Där har du en som klarar de mesta, och den kostar under 10k och den är större än 13"
skulle doc stoppa in en ssd, det är bara att höra med inet de var inga problem när min rumskamrat gjorde detta, bara dom vet att man gör de så gäller fortfarande garantin // goosfraba

Permalänk
Medlem
Skrivet av lidlpatrik:

Nej spelar så gott som inga spel, cs någong gång i månaden max.

11.2 tum är tyvär för litet, minst 13 tum men helst runt 15. VIll kunna lira en del bord när man är utomlands och inte orkar släpa externa skärmen.

edit. detta är det bästa jag hittat på egen hand efter många timmars letande (totalt okunnig)

http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/skarmstorlek/laptop-1...

är den något att ha?

24GB SSD är för lite. minst 120GB så har du rum till program och diverse spel.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk

Man får förresten ingen äckligt snabb datorn för 10 000kr oavsett om det är stationär

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

Man får förresten ingen äckligt snabb datorn för 10 000kr oavsett om det är stationär

Klart du får?

Köper en AMD med FX8320/8350, eller en I5/i7, och 2xSSD i RAID. Grafiken har mindre betydelse så typ ett 7770 eller liknande.

Bärbar däremot blir svårare. Mitt tips är att kolla hos PC-konsulten.se, eller som ovanför, webbhallen config för att få det bästa för minst pengar.

Edit*

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2689384/2012-12-15

Inte direkt genomtänkt paket, men ändå.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

Man får förresten ingen äckligt snabb datorn för 10 000kr oavsett om det är stationär

det beror väl på vad man anser vara definitionen för äckligt snabb.

För mig är det när man har en dator som är snabbare än alla andras, så iprincip vilken dator som helst med ssd typ

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

Man får förresten ingen äckligt snabb datorn för 10 000kr oavsett om det är stationär

om du läser TS definition av "äckligt snabb" så får man ju iaf ihop det till stationär, ock troligtvis även till bärbart.

Visa signatur

¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Skrivet av SuperSverker:

Klart du får?

Köper en AMD med FX8320/8350, eller en I5/i7, och 2xSSD i RAID. Grafiken har mindre betydelse så typ ett 7770 eller liknande.

Bärbar däremot blir svårare. Mitt tips är att kolla hos PC-konsulten.se, eller som ovanför, webbhallen config för att få det bästa för minst pengar.

Edit*

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2689384/2012-12-15

Inte direkt genomtänkt paket, men ändå.

Kommer inte räcka för att anses som äckligt snabb, har sett snabba datorer och dem kostade betydligt mer än det, och ja vissa saker som GPU är inget som måste vara något speciellt.

Skrivet av sten1930:

det beror väl på vad man anser vara definitionen för äckligt snabb.

För mig är det när man har en dator som är snabbare än alla andras, så iprincip vilken dator som helst med ssd typ

Din defination är ju helt fel, äckligt snabb skulle då större delen av alla datorer vara tills man började jämnföra med varandra.

Skrivet av Ozzix:

om du läser TS definition av "äckligt snabb" så får man ju iaf ihop det till stationär, ock troligtvis även till bärbart.

Länka gärna en bärbar som är är äckligt snabb för 10k.

Stationär tror jag fortfarande inte på då man måste upp i i7-3960X @ 3.30Ghz som går på 8000kr, den är 0.7 gånger snabbare ca än I7.
Och det är bara CPUn, sen ska du ha en värsting till SSD och bra ram minnen, så njaä, min dator gick på 7000kr begagnat och den är långt ifrån äckligt snabb.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk

Mycket snabba svar här, cred för det!

Min definition av äcklig snabb verkar ha krånglat till det. För en datorkunnig så jämför ni förståss med det bästa som finns förmodligen och då antar jag också att jag kommer behöva köpa det bästa som finns för att få detta.

För att förtydliga mig lite, en snabbare dator än de flesta som sten skrev passar ganska bra in på min definition. Så en dator som är snabbare än de flesta i sin prisklass och utan problem klarar mycket olika program öppna samtidigt på en extern 24 tums skärm (antar att grafikkortet måste vara en smula bättre när man kör större skärm?).

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

Kommer inte räcka för att anses som äckligt snabb, har sett snabba datorer och dem kostade betydligt mer än det, och ja vissa saker som GPU är inget som måste vara något speciellt.

Din defination är ju helt fel, äckligt snabb skulle då större delen av alla datorer vara tills man började jämnföra med varandra.

Länka gärna en bärbar som är är äckligt snabb för 10k.

Stationär tror jag fortfarande inte på då man måste upp i i7-3960X @ 3.30Ghz som går på 8000kr, den är 0.7 gånger snabbare ca än I7.
Och det är bara CPUn, sen ska du ha en värsting till SSD och bra ram minnen, så njaä, min dator gick på 7000kr begagnat och den är långt ifrån äckligt snabb.

Du kan ju inte säga att det är helt fel när det är hans åsikt och egna tankar, alla tycker olika och om jag tycker att en datorn med 512 MB ram, 2 kärnig processor, grafikkort på 256MB och en hårddisk på 120 MB är en äckligtsnabb dator så är det ju det för mig? DÅ kan du ju inte påstå att jag har fel när det är mina tankar det gäller, sen om du inte tycker att det är snabbt är ju din sak men då kan du inte påstå att jag är helt ute och cyklar

Visa signatur

PC [ I7 3770K 3.5 GHz OC 4.6 GHz | 2 x Gigabyte Geforce GTX 680 2048 MB GDDR5 OC 1137MHz |16 GB DDR3, Corsair VENGANCE LP 1600 MHz | Switch 810 | SSD 80 GB | SSD 2 X 120 GB | Western 2 T | MSI Z77A-S01 | Power 750 Watt | Logitech G510 | Logitech G35 | R.A.T. 7 | Razer goliathus | Speakers Andersson HomeCinema surround system | LG 42 " Full HD tv ]
Laptop [ MSI GE70 2OE | Samsung 27'' S27B550V LED | Logitech Performance Mouse MX ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

Man får förresten ingen äckligt snabb datorn för 10 000kr oavsett om det är stationär

Du bor under en sten?

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Skrivet av toxicstone:

Kommer inte räcka för att anses som äckligt snabb, har sett snabba datorer och dem kostade betydligt mer än det, och ja vissa saker som GPU är inget som måste vara något speciellt.

Din defination är ju helt fel, äckligt snabb skulle då större delen av alla datorer vara tills man började jämnföra med varandra.

Länka gärna en bärbar som är är äckligt snabb för 10k.

Stationär tror jag fortfarande inte på då man måste upp i i7-3960X @ 3.30Ghz som går på 8000kr, den är 0.7 gånger snabbare ca än I7.
Och det är bara CPUn, sen ska du ha en värsting till SSD och bra ram minnen, så njaä, min dator gick på 7000kr begagnat och den är långt ifrån äckligt snabb.

Vad är det för fel på dig?
Tror du, helt ärligt, att man inte kan plocka ihop en "äckligt" snabb dator för 10000:-?

Jag måste bara fråga, hur gammal är du? Sett dig sitta i flera trådar och sprida okunskap nu.

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem

Köp en stationär och en billig laptop om du nu måste ha en. "Äckligt snabb" och "bärbar" rimmar illa. Stationär ca 6500kr och laptop 3500kr?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av TommyToad:

Vad är det för fel på dig?
Tror du, helt ärligt, att man inte kan plocka ihop en "äckligt" snabb dator för 10000:-?

Jag måste bara fråga, hur gammal är du? Sett dig sitta i flera trådar och sprida okunskap nu.

"Äckligt snabb" är väl ändå helt personligt? Du kan inte påstå att du har rätt medan han har fel, då ni båda enligt era egna uppfattningar har rätt. För mig kostar en "äckligt snabb" dator minst ett par miljoner, tänker då på diverse superdatorer.

Permalänk

http://www.inet.se/produkt/1969541/asus-k55vj

http://www.inet.se/produkt/1969483/asus-k55vm-sx078v

Vilken av dessa 2? 4kärning processor i7 å snabb ghz, det skall väl vara bra om dom ska vara hyffsat snabba? riktigt billiga också!

edit. passade på att ändra rubriken då den verkade vara väldigt "felsägande"

Permalänk
Medlem
Skrivet av TommyToad:

Vad är det för fel på dig?
Tror du, helt ärligt, att man inte kan plocka ihop en "äckligt" snabb dator för 10000:-?

Jag måste bara fråga, hur gammal är du? Sett dig sitta i flera trådar och sprida okunskap nu.

Anmäl honom till admins då.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

Din defination är ju helt fel, äckligt snabb skulle då större delen av alla datorer vara tills man började jämnföra med varandra.

Du tror väll inte att TS tror sig kunna få en dator som startar på 0.0001 sekund bara för du har en egen definition av äckligt snabb som säger så?
Han vill nog ha snabbaste möjliga som går att få för pengarna. Du misstolkar mig också, jag menar att det som är äckligt snabbt är det snabbaste efter att man jämfört med andra datorer.

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM