Dammsög grafikkortet, verkar ha gått sönder.

Permalänk
Medlem

Dammsög grafikkortet, verkar ha gått sönder.

Tja!

Jag har lite problem med datorn. Den fungerar ett tag, men efter en stund svartnar skärmen trots att datorn fortfarande är igång. Till en början trodde jag att det var DVI-kabeln och inhandlade således en ny utan önskat utfall. Jag förmodar att det då är grafikkortet som har gjort sitt, vilket är helt logiskt eftersom jag kan erinra mig om att jag dammsög datorn innan jag förflyttade den till Norge. Vilket ju är IDIOTI!

Det jag nu undrar över är; kommer komplett att kunna lokalisera problemet och ange hur det uppkom? Jag har nämligen garanti, men förmodar att den är lika ogiltig som en talibans visum är i USA - givet att de kan ange att jag förorsakat skadan. Vilka alternativ har jag?

Permalänk
Skrivet av Oprotz:

Tja!

Jag har lite problem med datorn. Den fungerar ett tag, men efter en stund svartnar skärmen trots att datorn fortfarande är igång. Till en början trodde jag att det var DVI-kabeln och inhandlade således en ny utan önskat utfall. Jag förmodar att det då är grafikkortet som har gjort sitt, vilket är helt logiskt eftersom jag kan erinra mig om att jag dammsög datorn innan jag förflyttade den till Norge. Vilket ju är IDIOTI!

Det jag nu undrar över är; kommer komplett att kunna lokalisera problemet och ange hur det uppkom? Jag har nämligen garanti, men förmodar att den är lika ogiltig som en talibans visum är i USA - givet att de kan ange att jag förorsakat skadan. Vilka alternativ har jag?

Du kan (eftersom du som en god konsument får lov att bita i det sura äpplet och inte reklamera kortet, då det skulle skada oss andra) testa att baka kortet om du vill. Det kan fungera. Men troligtvis inte då ESD-utslagna komponenter är grillade och oanvändbara.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk

Det låter som en ESD skada, och jag vet inte om garantin täcker det. Vad för grafikkort har du och vad för kylare har du till den?

Visa signatur

- i7 3770K & P8Z77-V Pro - MSI GTX 680 - Vengeance 16GB 1600Mhz -

- The horror... the horror... -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Du kan (eftersom du som en god konsument får lov att bita i det sura äpplet och inte reklamera kortet, då det skulle skada oss andra) testa att baka kortet om du vill. Det kan fungera. Men troligtvis inte då ESD-utslagna komponenter är grillade och oanvändbara.

Har inga datakunskaper, och min fantasi ger mig bilder där jag bakar en smet för att sedan blanda denna med grafikkortet

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Trist att se en tråd som fiskar efter lösningar på problem som du själv har skapat.

Är det inte just det man ska göra på detta forum? Det är dessutom mer troligt att datorn blev skadad i själva flytten än vid dammsugningen. Man får ha maximal otur om man ska skada något med dammsugarn, jag har själv gjort det många gånger och aldrig fått problem. Med det sagt så menar jag inte att man ska dammsuga datorn, men har man inget val så.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Testpilot
Skrivet av astrob0y:

Och förhoppningsvis märker de att det är du som har pajat kortet och de skickar kortet tillbaka och du får en nota för felsöket+frakt. Trist att se en tråd som fiskar efter lösningar på problem som du själv har skapat.

Spelar det för roll egentligen?

En kompis köpte färdigmoterad dator från INET och GPU´n la av efter 2 veckor. Visade sig vara "användarens" fel, men efter mycket tvist så tog INET på sig att det var deras monteringsfel.

Så tycker du lika gärna kan chansa, fick ett nytt mobo trots att jag förmodligen pajjade det efter ett byte av chassi. Det är ändå bara småpengar för de stora jättarna... lite konsument betryggelse ska det väl ändå finnas. SteelSeries är awesome på det, fick ett nytt 7g 8 månader efter inköp, trots att jag saknade kvitto, som det ska vara från ett bra och seriöst företag!

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

inget som säger att det måste vara ett fel man skapat själv eller inte. Har man inte kunskap och möjlighet att testa ESD tycker jag man gör helt rätt i att skicka in det. Teknikerna som sitter och kikar på korten kan oftast rätt snabbt se om det är ESD eller inte. Så länge det är tekniker som är någolunda ruttis.

( FD. servicetekniker )

Visa signatur

Server 1: HP DL380 G7 2*xeon med HT, 64GB ram 1TB i raid 10 OS: esxi. (Virtuellt labb för nätverk)
Server 2: HP DL380 G5 2*xeon utan ht 64GB ram, 600GB disk i raid5 OS:esxi (virtuellt labb för Massa olika Linux distar och applikationer)

NAS: (Hemma backup) Synology DS1812+

Permalänk
Avstängd

Är ju inte helt säker att det är dammsugningen som gjort skadan. Kan ju vara ett konstruktionsfel och då får han ersättningskort. Han kan ju visa upp kortet för Kompeltt så kan de tala om , om det är lönt att reklamera.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Entusiast

Om vi säger såhär...När jag var mycket okunnigare om datorer och överklockade min 1100T med 1.5V (Ja, jag vet...Overkill så det skriker om det ) så brändes moderkortets VRM (Tror jag det hette) så att en fin klar låga höjdes från mitt moderkort.

Efter detta så skickade jag in moderkortet och jag fick ett nytt moderkort på momangen - No questions asked!
Så har du garantitid kvar så råder jag dig absolut att försöka!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Är ju inte helt säker att det är dammsugningen som gjort skadan. Kan ju vara ett konstruktionsfel och då får han ersättningskort. Han kan ju visa upp kortet för Kompeltt så kan de tala om , om det är lönt att reklamera.

det kan ju vara värt och låta de bedöma iallafall ^^

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Man får alltid höra hur jävla synd det är om kunden i alla lägen, men återförsäljarna skiter alla i. "Kunden har alltid rätt" har gått helt över styr, du förstörde ditt grafikkort och du bör stå för kostnaderna, inte komplett.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Eftersom nu spekulationerna är igång; vad hamnar fakturan på om de kan ange felet, och att det var mitt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oprotz:

Eftersom nu spekulationerna är igång; vad hamnar fakturan på om de kan ange felet, och att det var mitt?

200 kr max skulle jag tro om det bara är skicka in och få tillbaks kortet...

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Moderator
Moderator

*Tråd rensad, rubrik justerad.*

Citat:

§ 8
Brott

Det är inte tillåtet att uppmana till brott eller sprida uppmaningar till brottsliga handlingar. Allt innehåll regleras av svensk lagstiftning.

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk

Testa att plocka ut grafikkortet och montera om det. Kan vara så att det glidit ut ur pci-e slotten/pci-e slotten har skadats under transporten. Är inte helt ovanligt om den inte behandlas som porslin under transport.

Visa signatur

[ASUS P9X79] [Corsair RM850i] [Corsair 32GB DDR3 1600mhz] [i7 3930K] [Noctua NH-D14] [Gainward GTX 1080 "GLH" Golden Sample 8GB GDDR5X][Sandisk 256GB][Fractal Design Define S]

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Spelar det för roll egentligen?

En kompis köpte färdigmoterad dator från INET och GPU´n la av efter 2 veckor. Visade sig vara "användarens" fel, men efter mycket tvist så tog INET på sig att det var deras monteringsfel.

Så tycker du lika gärna kan chansa, fick ett nytt mobo trots att jag förmodligen pajjade det efter ett byte av chassi. Det är ändå bara småpengar för de stora jättarna... lite konsument betryggelse ska det väl ändå finnas. SteelSeries är awesome på det, fick ett nytt 7g 8 månader efter inköp, trots att jag saknade kvitto, som det ska vara från ett bra och seriöst företag!

Då har du haft tur med dem jag skickade in 2st wow mmo möss och en ikari laser som alla fick pajjad läser i loppet på en månad har fått tillbaka en wow mus och efter rma medelanden i månader så gav jag upp de lovade flera gånger att jag skulle få 2 nya möss skickade.

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Skrivet av Oprotz:

Eftersom nu spekulationerna är igång; vad hamnar fakturan på om de kan ange felet, och att det var mitt?

Dom tar en felsökningsavgift på ett par hundra.

Permalänk
Medlem

Behöver inte alls ha med ESD att göra, du kan skada själva fläkten på grafikkorten med när du dammsuger. Kollat om fläkten funkar?
Om det nu är en ESD-skada låter det lite märkligt att dator skall funka när du startar den för att sen sluta fungera... Men om fläkten är trasig låter det lite mer rimligt att du initialt för bild som sen försvinner (då grafikkortet eventuellt överhettar).

Finns andra saker du kan skada med under en transport, kolla alla anslutningar och kablar, eller montera om de för att verkligen vara säker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Man får alltid höra hur jävla synd det är om kunden i alla lägen, men återförsäljarna skiter alla i. "Kunden har alltid rätt" har gått helt över styr, du förstörde ditt grafikkort och du bör stå för kostnaderna, inte komplett.

Visst, självklart - är man så korkad att man dammsuger sitt grafikkort så är det bara ens eget fel och att försöka få det på garanti är ju bedrägeri.

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips!

Jag har alltså två valmöjligheter;
- Ange i min felanmälan att jag har dammsugit och förflyttat datorn för att sedan invänta svar om detta orsakat felet.
- Icke ange i min felanmälan vad jag tror har orsakat felet och således undgå bedrägerianmälan och eventuellt få ett nytt grafikkort. Den bästa huvudkudden är dock ett gott samvete, vilket ju påverkas av detta alternativet.

Jag kommer att med största sannolikhet till att välja det förstnämnda alternativet av den enkla anledningen att ärlighet varar längst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oprotz:

Tack för alla tips!

Jag har alltså två valmöjligheter;
- Ange i min felanmälan att jag har dammsugit och förflyttat datorn för att sedan invänta svar om detta orsakat felet.
- Icke ange i min felanmälan vad jag tror har orsakat felet och således undgå bedrägerianmälan och eventuellt få ett nytt grafikkort. Den bästa huvudkudden är dock ett gott samvete, vilket ju påverkas av detta alternativet.

Jag kommer att med största sannolikhet till att välja det förstnämnda alternativet av den enkla anledningen att ärlighet varar längst.

Du kan ju bara säga att det la av ? , inget mer..spela dum

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Medlem

Skulle nog skicka in kortet och säga att du tror att det kan ha gått sönder via flytt.. är ju en sanning med modifikation Om du skulle ha ESD skada på kortet så kommer deras tekniker upptäcka det och troligtvis in ersätta kortet.. men kan ju lika vara något annat som har gått sönder och har inget med damsugning/flytt att göra!
Vet ej heller hur pass bra kompletts service är.. om du skriver att du har damsugit datorn kanske dom bara tar in det i 1 vecka, låter det ligga och sen skickar tillbaka det och säger att det va ESD!

Fast valet är ju helt klart ditt, dvs vad ditt hjärta säger att du ska skriva

Visa signatur

Crummy laptop DeLux!

Permalänk
Medlem

Vill inte gå in i detta argument mellan konsumenter som vill vara helt 100% legit och andra som chansar på servicen
Men de jag kan säga är att du aldrig bör damsuga en dator...Använd tryckluft istället och blås bort allt..sen kan typ din vän eller något hålla dammsugar munstycket i luften utanför/ovanför chassit som suger in allt du blåser ut

Permalänk
Medlem

Men gode gud, vilka white knights. Kortet slutar fungera inom garantitiden. Kunden krävs därmed inte på kunskapen om vad som möjligen kan ha hänt (dammsug, flytt, solstormar). Skicka in och låt professionella göra bedömningen.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av zorrzoor:

inget som säger att det måste vara ett fel man skapat själv eller inte. Har man inte kunskap och möjlighet att testa ESD tycker jag man gör helt rätt i att skicka in det. Teknikerna som sitter och kikar på korten kan oftast rätt snabbt se om det är ESD eller inte. Så länge det är tekniker som är någolunda ruttis.

( FD. servicetekniker )

Vill du förklara lite om hur man testar en komponent som man tror är ESD-skadad? Och hur ser man "rätt snabbt" om det är ESD eller inte ?

Permalänk
Medlem

Som Niklashog och Yrch påpekat. Gör lite mer felsökning först. Att det fungerar ett tag och sedan slutar kan vara pga temperatur eller strömförsörjningsfel.

Plocka ur och stoppa i kortet och försäkra dig om att alla sladdar sitter i, du kan ju ha råkat lirka ur någon när du dammsög/flyttade datorn. Likaså ska du kolla ifall fläkten snurrar fritt eller om det kanske fastnat en dammtuss som segar ner eller till och med stannar fläkten helt. Kolla temperaturer med någon mjukvara, tex HWmonitor eller gpu-z.

Permalänk
Medlem

Utan rätt utrustning kan du inte "Testa" en komponent riktigt och vet du inte heller vilken resistans m.m en krets/ledning skall ha är det heller ingen idé.

Visuellt kan man lätt kolla. kolla kretskortet och kolla efter "fläckar" på kretsbanorna. typ som den nedan.
http://www.sourceresearch.com/newsletter/esd/image1.jpg
men sen kan ESD vara på mikroskopisk nivå också och det ser du aldrig....
https://www.google.se/search?q=esd+damage&hl=sv&tbo=d&source=...

Visa signatur

Server 1: HP DL380 G7 2*xeon med HT, 64GB ram 1TB i raid 10 OS: esxi. (Virtuellt labb för nätverk)
Server 2: HP DL380 G5 2*xeon utan ht 64GB ram, 600GB disk i raid5 OS:esxi (virtuellt labb för Massa olika Linux distar och applikationer)

NAS: (Hemma backup) Synology DS1812+

Permalänk
Avstängd

När jag lämnade tillbaka mitt moderkort, som aldrig startade, gjorde de en manuell bedömning med att titta på kortets kretsar och sedan fick jag bums ett nytt liknande de hade inne (tyvärr lite sämre + en hundring i fickan).

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Oprotz:

Har inga datakunskaper, och min fantasi ger mig bilder där jag bakar en smet för att sedan blanda denna med grafikkortet

Precis, det är exakt så man gör. Kör på klassisk sockerkaka, dubbel sats. I med kortet i smeten, in i ugnen i 20 min på 225-grader. Ta ut, låt svalna i en timme. Skala av sockerkakan från grafikkortet med en kniv. På ställen där det är svårt att komma åt mellan chip och komponenter kan du raspa med en gaffel. Good to go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Du kan (eftersom du som en god konsument får lov att bita i det sura äpplet och inte reklamera kortet, då det skulle skada oss andra) testa att baka kortet om du vill. Det kan fungera. Men troligtvis inte då ESD-utslagna komponenter är grillade och oanvändbara.

Vet inte hur en bakning (omlödning) skulle kunna fixa en ESD skada, då en ESD skada är en skada som sker inuti ett chip.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070