Sony presenterar Playstation 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leatherface75:

Ok annan arkitektur kanske är fel ordval men HSA gör det möjligt till mycket snabbare kommunikation och det tillsammans med GDDR5 minne kan den mycket väl kunna genomföra lika mycket som en starkare kärna även i enkeltrådat som du hela tiden hakar upp dig på.

Nej.

Skrivet av Leatherface75:

Sen är det ju inte jag som hela tiden jämför med PC för prestandan på en PC är helt orelevant för vad konsolen kommer prestera.

Jo.

Skrivet av Leatherface75:

Jag menar bara att du bättre kan optimera och därför behöver du inte lika starka kärnor och som sagt HSA hjälper till en hel del så framtiden ser ljus ut för AMD. Spel kommer optimeras för AMD's arkitektur så Intel kan mycket väl hamna på efterkälken om ett par år även om ren CPU prestanda är bättre.

Ja, men det är helt irrelevant för det jag pratar om.

Skrivet av Leatherface75:

Vet inte heller om jag skulle kalla Cell för en dålig CPU utan var ju mer att den kostade för mycket och det misstaget gör inte Sony om.
Jaguar är effektiv och billig att tillverka konsoler på så det kommer gå mycket bättre den här gången.

Nej, det största problemet var att den var så svår och ineffektiv att utnyttja effektivt och att koda till öht.
Sen har du rätt i att den kostade för mycket osv.
Jag tror också att dom jaguarkärnorna tillsammans med den grafikprestandan och gemensamt minne med så hög bandrbredd är en väldigt bra arkitektur, är det någonting jag oroar mig för så är det entrådsprestandan, allt annat tycker jag ser bra och rimligt ut.

Jag hade velat veta mer om hur dom tänkt där.

Skrivet av Anon@tor:

8 gig bara är ju rätt tamt med minne för både gpu och cpu.

Jag tror det är rätt bra, minneseffektiviteten i en konsol är extremt mycket bättre i en konsol och jag tror faktiskt att 8GB kommer räcka väldigt långt.
Det är 16ggr mer än vad dom har i dagsläget.

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Nej.

Jo.

Ja, men det är helt irrelevant för det jag pratar om.

Nej, det största problemet var att den var så svår och ineffektiv att utnyttja effektivt och att koda till öht.
Sen har du rätt i att den kostade för mycket osv.
Jag tror också att dom jaguarkärnorna tillsammans med den grafikprestandan och gemensamt minne med så hög bandrbredd är en väldigt bra arkitektur, är det någonting jag oroar mig för så är det entrådsprestandan, allt annat tycker jag ser bra och rimligt ut.

Jag hade velat veta mer om hur dom tänkt där.

Jag tror det är rätt bra, minneseffektiviteten i en konsol är extremt mycket bättre i en konsol och jag tror faktiskt att 8GB kommer räcka väldigt långt.
Det är 16ggr mer än vad dom har i dagsläget.

Just HSA i kombination med GDDR5 och att inte lika resurser behövs kompenserar mycket för att kärnorna är lite svagare.
Därför är jag rätt övertygad om att enkeltrådiga prestandan inte kommer bli så stort problem.
Man måste som sagt tänka på pris, strömförbukning m.m. också och finns nog många som tycker den är för dyr redan vid 4-5000:-.
Sen kan du ju testa samma spel körande i DirectX och med OpenGL så blir samma spel mycket snabbare bara där på samma hårdvara.
DirectX är boven som hämmar utvecklingen men det kanske blir ett skifte nu där OpenGL förhoppningsvis vinner och då gynnar det även dom som sitter med feta fönster datorer.
Här har vi en sida t.ex om varför OpenGL ska användas http://blogs.valvesoftware.com/linux/faster-zombies/

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirk:

Personligen tycker jag och mina kollegor på jobbet tvärt om, att PS3 dosan är skönare just pga placeringen av den vänstra analoga spaken.
Vi får alla ont i vänsta tummen efter att vi spelat ett tag med 360 dosorna.

Det låter väldigt konstigt. Kanske det beror på att ni är mer vana vid Playstation kontroller. Men det finns ju ingen logik i att flytta sin tumme till vänster för att röra sig framåt i ett spel och flytta sin tumme framåt för att röra sig till höger osv, så som det är i Playstation kontrollerna, på grund av analogens placering.

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Medlem

Kontrollen är en vane sak jag avskydde den i början med . Men krysslådas konsol får bara inte spela på för mig man känner sig handikappad . Men som sagt det man vänjer sig vid gillar man . Det tog mig 1 månad att vänja mig om från logitech mus till razer .

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

Härligast tycker i alla fall jag spekulationerna om att PS4'an skulle komma med en motsvarighet till en 7970 GPU. Specsen pekar mer mot en 7850.

x86-64 är bra, det betyder att spel kan portas enklare till PC, och att man inte behöver införa så hårda begränsningar för att få det att fungera på flera plattformar, vilket borde betyda bättre spel på PC'n. Hoppas bara Microsoft gör samma drag med XboX'en. x86-74 torde även betyda att det finns utrymme för en stor homebrew community, om / när de knäcker "skyddet". Äntligen kanske man kan använda resurserna i sitt Playstation på ett vettigt sätt?
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

x86-64 är bra, det betyder att spel kan portas enklare till PC, och att man inte behöver införa så hårda begränsningar för att få det att fungera på flera plattformar, vilket borde betyda bättre spel på PC'n. Hoppas bara Microsoft gör samma drag med XboX'en. x86-74 torde även betyda att det finns utrymme för en stor homebrew community, om / när de knäcker "skyddet". Äntligen kanske man kan använda resurserna i sitt Playstation på ett vettigt sätt?B!

Inte bara x86-64 är bra, utan att det är 8GB minne! Hoppas det leder till 64-bit spel som standard och att det slår igenom på PC också.

Håller redan på att fantisera vad de kan göra med TES VI med den mängden minne. Detaljerade textures, massivt med innehåll, stora städer (på riktigt), mindre laddscener och mer öppen värld istället.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Albinfiskare:

Word.

Installerade precis första crysis för att kolla om det fortfarande är snyggt.

Tävlar lätt med många highend titlar idag trots att det har 5 år på nacken, vilket är rätt sjukt. Rätt kul att min rigg har lite problem med det, får runt 50 fps när jag maxat alla inställningar förutom AA som jag satt på 4x i 1920x1080.

Spelar fortfarande Crysi och warhead minst 1 ggr i månaden och har gjort så sedan spelen släpptes. För varje uppdatering av datorn har man blivit överlycklig och fått ännu bättre grafik. Inte föränn 580 och I7 kom som man egentligen kunde njuta för fullt. Undra när man får upp GTA 4 i 60 FPS hela tiden på högsta. 2018?

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leatherface75:

Just HSA i kombination med GDDR5 och att inte lika resurser behövs kompenserar mycket för att kärnorna är lite svagare. Därför är jag rätt övertygad om att enkeltrådiga prestandan inte kommer bli så stort problem.

Jag menar verkligen inte att vara otrevlig, men det du säger är "jag vet inte hur sånt här fungerar så därför är jag inte orolig".
Ett STORT problem är jag iofs också övertygad om att det inte kommer bli, men när det kommer till prestandan tror jag att bristen på enkeltrådig prestanda är det som kommer ställa till mest problem för utvecklarna när dom ska anpassa och optimera sina spel.
Inte stora problem, det kommer att lösa sig.
Men om det är någonting som är taget i underkant vad gäller prestanda så är det just det jag pratar om.

Skrivet av Leatherface75:

Man måste som sagt tänka på pris, strömförbukning m.m. också och finns nog många som tycker den är för dyr redan vid 4-5000:-.

Ja, men TDP och chipsyta kan hållas likvärdigt med färre men starkare kärnor.
Totalt sett med andra saker så kanske det blev den bästa kompromissen med allt i åtanke, pris, energiförbrukning vid olika lägen, flertrådsprestanda, enkeltrådsprestanda osv osv osv.

Skrivet av Leatherface75:

Sen kan du ju testa samma spel körande i DirectX och med OpenGL så blir samma spel mycket snabbare bara där på samma hårdvara.
DirectX är boven som hämmar utvecklingen men det kanske blir ett skifte nu där OpenGL förhoppningsvis vinner och då gynnar det även dom som sitter med feta fönster datorer.
Här har vi en sida t.ex om varför OpenGL ska användas http://blogs.valvesoftware.com/linux/faster-zombies/

Återigen, helt irrelevant för det jag pratar om.

Permalänk

Inte alls idå du får ut mer prstanda genom OpenGL och det påverkar även ditt prat om enkeltrådig prestanda.
Om du får ca 15-20% mer prestanda genom att använda dig av OpenGL på BSD/Linux kärna istället för DirectX så är det inte irrelvant.
Sen genom ytterligare optimerangar och spel skrivna i 64 bitar har du ju ytterligare prestanda att hämta där redan vid enkeltrådat.
Och du hittar ingen starkare processor med färre kärnor som lär lika strömsnål så där har du fel.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem

Jämför vi denna arkitektur emot ps3:ans cell arkitektur så är den "leap and bounds" bättre.

Va det gäller Arkitekturen de valt så är iallafall jag ganska nöjd. Man kan så klart alltid önska sig något mer (typ enkeltrådig prestanda) eller ha farhågor om hyper optimera cpu kod för att latency (tror själv mer att nivån kommer att ligga på att utnyttja multicore, vilket i sig är bra).

När man tittar på valen de gjort och de val som fanns därute så känns de som de gjort det absolut bästa.

Om man tittar på en helhets lösning ifrån ett företag så finns det egentligen bara tre företag; nVidia, Intel eller AMD.
Av dessa tre så är det bara två som gör vettiga GPU:er, av dessa två, så är AMD den som har bäst CPU. (Jaguar x86_64 lär spöa nuvarande ARM generation i prestanda, spec en custom 8 core lösning).

Man får helt enkelt se på de val som fanns, tror Sony valde det bästa de kunde hitta price/performance som passar inom TDP:n av en konsol av de företag som leverar CPU/GPU lösningar och vad ryktena gäller så kommer även MS göra det samma.

Vi får se om CPU enkeltrådig prestenda blir tillräcklig eller ej, IPC:n på jaguar är faktiskt ganska ok, och dessutom så kommer CPU:n kommer bli bra avlastad då vissa CPU intensiva tasks kan läggas på GPU:n.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem

Sluta gämför konsol med pc prestanda!!! Varför gör ni det när det ÄR just en konsol vi pratar om. Snackar vi Volvo kan vi ju inte börja blanda in Ferrari eller Porsche i diskussionen!!!

Permalänk

Det är just det jag försöker säga också att det här är en konsol och det i kombination med arkitekturen och hur AMD's nya APU's är uppbyggda med HSA osv. Just tack vare AMD's HSA så är GDDR5 också ett bra val medans det hade varit ett sämre val för t.ex en Intel CPU. Sen med alla dom optimeringar man kan göra som både du nämner och jag nämnt så ska man inte vara ett dugg orolig och om ett par år har ju utvecklarna lärt sig tekniken ännu bättre precis som på PS3 idag.
Linux/BSD är ju också i grunden betydligt bättre på multitasking med för att utnyttja kärnorna bättre och det har ju t.ex betydelse för OS körandes i bakgrunden också bla.
Alla här tycker t.ex att AMD's nya arkitektur presterar dåligt men det är till viss del Windows som inte utnyttjar den lika bra som den gör på ett Linux system där siffrorna ser betydligt bättre ut. Där kan man också kompilera just för arkitekturen med så att dom blir snabbare även om det inte är optimalt skrivet för arkitekturen än.
Tyvärr saknar ju Jaguar nya instruktioner som FMA4 som kan snabba upp betydligt bla men det borde ändå räcka gott och väl för konsol.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leatherface75:

Inte alls idå du får ut mer prstanda genom OpenGL och det påverkar även ditt prat om enkeltrådig prestanda.

Nej, det gör det inte.
För den ökningen av prestanda gäller på inget vis svag mot stark kärna.

Skrivet av Leatherface75:

Om du får ca 15-20% mer prestanda genom att använda dig av OpenGL på BSD/Linux kärna istället för DirectX så är det inte irrelvant.

Jo, för den prestandaökningen handlar på inget sätt om svag mot stark kärna.

Skrivet av Leatherface75:

Sen genom ytterligare optimerangar och spel skrivna i 64 bitar har du ju ytterligare prestanda att hämta där redan vid enkeltrådat.

Men om man har en starkare kärna så får man ännu större ökningar när man optimerar.
Du verkar jämför med konsol vs. PC, jag pratar om stark vs. svag kärna!

Skrivet av Leatherface75:

Och du hittar ingen starkare processor med färre kärnor som lär lika strömsnål så där har du fel.

Den processorn som det handlar om i det här fallet finns ingen annanstans än i PS4, man kan göra en anpassad Piledriver eller Steamroller t.ex. som är anpassad för energieffektivitet men ändå mer enkeltrådig prestanda, till exempel!

Herregud, nu orkar jag inte med dig mer, du pratar i nattmössan och pratar om konsoloptimeringar gentemot PC som är totalt irrelevant med det jag pratar om.
Synd att du är för okunnig för att kunna förstå det och synd att jag är för okunnig för att kunna förklara det vettigt för dig.

Permalänk

Du missar ju totalt min poäng du jämför enbart ren CPU prestanda medans jag kollar på helheten.
Vad är meningen med att använda en snabbare CPU och sen använder du kod som är mycket långsammare på den för då kommer det inte vara nåt snabbare iaf.
Jag påstod aldrig att OpenGL har nåt med prestnda på kärna att göra t.ex. men du får ut mer av spelen med OpenGL.
Häng inte upp dig på den rena prestandan hela tiden och börja kolla helheten så blir det en helt annan situation.
Du borde se det på ett annat sätt att spelen blir mer optimerade och det kommer ju självklart gynna PC världen med och speciellt AMD då.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Skrivet av nitroid:

Det låter väldigt konstigt. Kanske det beror på att ni är mer vana vid Playstation kontroller. Men det finns ju ingen logik i att flytta sin tumme till vänster för att röra sig framåt i ett spel och flytta sin tumme framåt för att röra sig till höger osv, så som det är i Playstation kontrollerna, på grund av analogens placering.

? Det där var ju ett väldigt konstigt argument då den högra spaken är placerad på samma ställe som på Dualshock 3. Det jag menar är att man tittar åt olika håll (fps, 3ps) med den högra spaken. Är väl mycket smartare att lära sig samma mönster för båda tummarna isf. Men om man vill ha det "rätt" på xbox-vis får man nog flytta upp båda spakarna och ner med knapparna.

Oavsett. Smaken är som baken. Jag trivs med båda kontrollerna även om jag tycker dualshock är snäppet vassare eftersom det har ett naturligare mönster enligt mig.

Visa signatur

Live now! Die later!

Permalänk
Medlem

Det ironiska med PhysX på GPU

Nvidia supportar PhysX på PS4
http://physxinfo.com/news/10531/nvidia-is-continuing-to-be-a-...

De visade UE4-demot på PS4

UE4 använder sig av PhysX, det kan man t.ex. se i deras partikeleffekter (runt svingande hammaren etc).

Det ironiska här är att Nvidia alltså kan komma att supporta GPU-baserad PhysX på PS4/Xbox3 på AMD GPU men fortsätta vägra supporta AMD GPU på PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ernstp:

PS4:an har naturligtvis ingen av listmodellerna som Swec listade med 5-25 W, dom kan mycket väl ha en 50 W modell med högre klocka. Men men, vi får väl se helt enkelt, dom kanske inte ens har bestämt sig vilken klockfrekvens som blir bäst än...

Grejen är ju den att det blir en SATANS höjd effektförbrukning över 1.8..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Den processorn som det handlar om i det här fallet finns ingen annanstans än i PS4, man kan göra en anpassad Piledriver eller Steamroller t.ex. som är anpassad för energieffektivitet men ändå mer enkeltrådig prestanda, till exempel!

Herregud, nu orkar jag inte med dig mer, du pratar i nattmössan och pratar om konsoloptimeringar gentemot PC som är totalt irrelevant med det jag pratar om.
Synd att du är för okunnig för att kunna förstå det och synd att jag är för okunnig för att kunna förklara det vettigt för dig.

Alltså, du verkar tro att 4 starka kärnor är ett jämbördigt alternativ ur storleks- och effektsynvinkel. Du har väldigt fel. Ska du ha dubbla prestandan per kärna så kan du antagligen knappt slänga in en dualcore i det utrymmet de har att arbeta på. En fyrkärnig Piledriver skulle antagligen få gå på betydligt mycket lägre frekvens för att komma ner i de låga effektkraven dessutom. Samtidigt är en Piledriverkärna mycket större än 2 jaguarkärnor. Jag skalade ner en Brazoskärna till 32nm - jag vet att det inte blir helt exakt men det blir nära - och inklusive L2 Cache (ej L3) så är en Bulldozermodul 6,65 gånger större än en Brazoskärna inklusive dess L2.

Så vi tar lite i beaktning här nu då. Av allt att döma har en Jaguarkärna högre IPC på åtminstone flyttal än en Piledriverkärna. Den är antagligen mindre än en tredjedel så stor. Och klarar antagligen högre frekvenser inom den väldigt tighta frekvensbudget de har att arbeta med. Skulle Piledriver verkligen vara ett alternativ anser du?
Jaguar är från grunden byggd till att packa så mycket prestanda som möjligt i extremt små ström/kiselbudgetar. Nackdelen är att de inte skalar upp i frekvens något vidare och därmed aldrig blir ett alternativ för kraftigare persondatorer. Men i en konsol där du inte har många watt alls att röra dig på efter grafikkortet fått sitt så är Jaguar nog det bästa alternativet som finns.

De är lite antaganden i matematiken ovan. Men inga ogrundade antaganden. Om du vill påstå att du har ett bättre antagande så förklara gärna grunden till detta isf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Alltså, du verkar tro att 4 starka kärnor är ett jämbördigt alternativ ur storleks- och effektsynvinkel.

Om det verkar som att jag tror det så ber jag om ursäkt för att jag varit otydlig, för det tror jag inte.

Permalänk

Folk verkar ju smått retarderade?
4 real, klagar ni på denna monsterprestanda som PS4 tar med sig?
Uncharted 3 är en av dagens snyggaste spel på både konsol och PC och det körs i 30 stadiga FPS på totalt 512MB systemminne, tänk vad utvecklarna kan göra om några år med 8GB GDDR5 minne!

Permalänk
Medlem

Problemet är väll att PS4'an inte för med sig något banbrytande. PS4'an är knappt jämförbar med en uphottad kontorsburk, med snabbt minne. Givet att det rör sig om en x86 plattform är parallellerna inte långt borta. Att det är en konsol, och fördelen med enhetlig hårdvara är att man kan optimera direkt för hårdvaran på ett annat sätt än vad man kan på PC är en vinst, problemet är att utvecklare i dag inte ägnar sig åt optimering. Man använder breda utvecklingsplattformar, och trycker på olika knappar för att få filerna i körbart format för de olika plattformerna vid kompilering. Hade man optimerat på samma sätt som man gjorde för tidiga Nintendo, eller för all del, för Amiga 500, då hade spelprestanda på en sådan här burk kunnat bli riktigt spännande, men verkligheten i dag är att konsol-spel inte blir speciellt hårt optimerade, för att det kostar för mycket, helt enkelt eftersom det tar tid.

Alex, du pekar på Uncharted 3, och att det är ett av de snyggaste spelen i dag. Det pekar enbart på att du är som jag, nöjd med mindre realistiskt, och att skit som partikelfysik, och helt förstörbara miljöer är slöseri med tiden.
Crysis 1, från 2007 ger mer realistisk miljö, och är "snyggare" om det nu är vad man går igång på. Statisk belysning vs dynamiskt flyttbara ljuskällor osv. Uncharted 3 drar fördel av sin begränsade storlek på omgivningen, och kan lägga stor energi på detaljer som helt enkelt inte är realistiska när du renderar ett helt stadskvarter istället för en gränd i kvarteret.
Och väldigt få spelare på PC är nöjda med 30 FPS. Uncharted 3 klarar tydligen inte av att hålla sig över 30 FPS utan droppar märkbart när PS3'an inte riktigt orkar. Något som helt enkelt är oundvikligt när man pressar 100% ur enheten, men fortfarande är helt förkastligt när det kommer till konsolspel, där man själv inte kan påverka det över huvudtaget.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd

Problemet som jag ser det är att prestandan i ett 7870 får anses som gammalt när PS4 släpps. Opponera att det kommer i nov eller dec så är det ett två år gammalt kort som dyker upp, mer eller mindre. Vid det laget kommer antagligen även Nvidia och AMD släppa nästa generations kort till PCn också.

Permalänk
Medlem

Lite så är det ju. Förhoppningsvis betyder det att Sony siktar på en återgång mot mindre fokus på hur det ser ut, och mer fokus på spelbarhet, och underhållningsvärde. Och då menar jag inte tamaguchi & pokemon influerade spel där allt ska vara gulligt, utan spel där kontroll och story faktiskt fångar en, och gör att man vill spela mer, inte tråkar ut en till förtvivlan så man bara vill kasta kontrollen på TV'n.
Personligen är jag rätt retro, och spelar fortfarande spel som Fallout2. Settlers är fortfarande bäst på Amigan, osv. Favoritspelet på PC är Rollercoaster Tycoon 3, och på spelkonsoller får det nog bli Breath of Fire 3 / Alundra / Final Fantasy 7 på Playstation.
Poängen är att det måste inte vara fel med lite mer energisnåla grafikmöjligheter, men då vill det till att man börjar producera spel som faktiskt är bra, och fångar spelarna på andra kvalitéer än "shit vad realistiskt gräset svajar i vinden"
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Alltså, du verkar tro att 4 starka kärnor är ett jämbördigt alternativ ur storleks- och effektsynvinkel. Du har väldigt fel. Ska du ha dubbla prestandan per kärna så kan du antagligen knappt slänga in en dualcore i det utrymmet de har att arbeta på. En fyrkärnig Piledriver skulle antagligen få gå på betydligt mycket lägre frekvens för att komma ner i de låga effektkraven dessutom. Samtidigt är en Piledriverkärna mycket större än 2 jaguarkärnor. Jag skalade ner en Brazoskärna till 32nm - jag vet att det inte blir helt exakt men det blir nära - och inklusive L2 Cache (ej L3) så är en Bulldozermodul 6,65 gånger större än en Brazoskärna inklusive dess L2.

Så vi tar lite i beaktning här nu då. Av allt att döma har en Jaguarkärna högre IPC på åtminstone flyttal än en Piledriverkärna. Den är antagligen mindre än en tredjedel så stor. Och klarar antagligen högre frekvenser inom den väldigt tighta frekvensbudget de har att arbeta med. Skulle Piledriver verkligen vara ett alternativ anser du?
Jaguar är från grunden byggd till att packa så mycket prestanda som möjligt i extremt små ström/kiselbudgetar. Nackdelen är att de inte skalar upp i frekvens något vidare och därmed aldrig blir ett alternativ för kraftigare persondatorer. Men i en konsol där du inte har många watt alls att röra dig på efter grafikkortet fått sitt så är Jaguar nog det bästa alternativet som finns.

De är lite antaganden i matematiken ovan. Men inga ogrundade antaganden. Om du vill påstå att du har ett bättre antagande så förklara gärna grunden till detta isf.

Sen om jag förstått rätt så har Jaguar 4 separata kärnor med och inte moduler där 2 kärnor delar resurser.
Det gör att Jaguar antagligen är snabbare och strömsnålare än Trinity vid samma frekvens på just enkeltrådig prestanda.
Visst Piledriver/Trinity hade varit snabbare om man kört i 4ghz men hade också idlat runt 50 watt då också och dragit iväg en hel del vid spelande.
Sen har ju EU regler för hur mycket elektronik får dra så är tveksamt om den fått säljas utan att åtminstone ändra om sitt tänk vid standby.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anon@tor:

8 gig bara är ju rätt tamt med minne för både gpu och cpu.

Har för mig att det var runt ett år efter PlayStation (PSX/PS1/Ettan) släpptes som jag satt på en Pentium med 64MB ram. PlayStation hade 2MB. I så fall ska jag i början av 2015 sitta med 256GB ram för att för att PS4 ska vara lika dålig som PS1 var, relativt till vad jag har/hade inte så långt senare.
På den tiden låg jag visserligen lite i framkant, men nu så har jag inte längre samma behov av att ha 'det senaste'.
Men jag tror inte att de flesta som spelar på sin PC kommer ha 128-256GB ram 2015-2016.

PlayStation 4 är inte lanserad ännu och jag kan inte se in i framtiden. Men det verkar ändå som att PS4 inte bara har mer minne absolut sett jämfört med tidigare konsoller, utan att det även är mer minne relativt sett. Alltså i förhållande till vad som var okej på den tiden.

Windows 95 krävde i princip 8MB ram (jag har fått igång det på 6MB) men 16MB var väl mer eller mindre ett minumum för att det skulle vara användbart.
16 är 8 gånger så mycket som 2...
Windows 8 är senaste Windows...
Då skulle man behöva en dator med 64GB minne för att Windows 8 inte ska vara segt som sirap.
Alltså om man jämför PS1 och PS4 mot vad som finns/fanns när konsollerna är/var nya.

Mina slutsatser
Äntligen en konsoll som inte är svältfödd på minne!
Imponerande hur avancerade de gamla spelen var på maskiner som inte var mycket mer avancerade än brödrostar (nåja). Men mindre minne för hela systemet än vad en modern CPU har i cacheminne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ak-47:

Yepp!

Sen om man inte är ute efter att alltid maxa spelen på PC i 5K upplösning med 16xAA så behöver man inte det bästa på marknaden heller...

En budget dator räcker längre än vad vissa tror..

Problemet är att du inte kan spela konsollexklusiva spel på PC. Det är därför man köper konsollerna. Andra spel helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Intressant läsning! En fråga, när de säger x86 innebär det att de inte kommer optimera för 64-bitars antar jag? Eller har inte det med saken att göra?

När det säger x86 tror jag bara att de menar att de är grundarkitekturen. Vilka versioner av MMX, 3DNOW, SSE och dylikt känns mindre relevant att nämna i sammanhanget.
Man kan anse att skillnaden mellan 32bit x86 och 64bits x86-64 är större och mer relevant. Men som sagt, jag tror bara de syftar till grundarkitekturen.
Med tanke på hur länge AMD kunnat göra x86-64 och att det är olämpligt att använda 32bits x86 på system med mer än 4GB så är jag ganska säker på att de kommer köra x86-64. Även om de inte skriver ut det i dessa sammanhang.

Skrivet av Kilroy:

Allt jag pratar om är flera svagare mot färre starkare kärnor
...
Men även om mina spekulationer om att entrådsprestandan är i underkant stämmer så kanske det är en kompromiss som är värd att göra pga andra saker som pris, energieffektivitet, hur den hanterar funktioner och upplägg som Sony planerat osv.

Anledningen att man började med flerkärniga processorer från början var bara för att jävlas med programmerarna. Nu ska de få en ny utmaning att bita i...

...eller inte.

Anledningen var att det var svårt att göra stora ökningar av enkeltrådsprestandan utan att också få ännu större ökning av strömförbrukning/värmeutvekling. Därför började man med flerkärniga processorer för att få upp den totala prestandan utan att öka strömförbrukningen för mycket.

Om de hade att välja mellan
8 svaga kärnor
4 starka kärnor

Om båda alternativen att gett samma strömförbrukning vid ungefär samma prestanda vid optimal användning så hade de fått vara korkade för att köra på 8 svaga kärnor.
Eftersom då hade de kunnat få ut ungefär samma prestanda vid 8 kärnor som 4 vid optimala förutsättningar, men det kan bara bli lika bra eller sämre och inga fördelar.
Jag tror inte att alla på Sony och AMD är korkade, eller att de ignorerar alla som är smarta.

Jag kan inte uppge några siffror på hur stor skillnaden hade blivit.
Men jag drar till med en gissning som förhoppningsvis inte är allt för långt från verkligheten.

Säg om de hade kunnat välja mellan
2 starka kärnor
8 svaga kärnor

Där de starka kärnorna har ungefär dubbla prestandan per kärna.
I det scenariot så hade man fortfarande fått bättre enkeltrådsprestanda med få starka kärnor än flera svaga.
Kan säkert finnas scenarion där det hade varit bättre i någon del av något spel/program.
Men i så fall är vinsten med flera svaga kärnor att om man lyckas utnyttja det väl kan man få dubbla CPU prestandan utan att öka strömförbrukningen.
Ökad strömförbrukning innebär också ökad värme vilket vanligtvis innebär att kylningen väsnas mer och/eller blir dyrare/tar mer plats.

Jag har bara enklare programmeringskunskaper.
Men att 8 svagare kärnor ger de en högre total prestanda* än vad 2, 3 eller 4 starkare kärnor hade gett är jag relativt säker på, för annars, så ser jag, som du, inte någon mening med valet.

* högre prestanda per watt vid effektivt utnyttjande av kärnorna.

Ett plus med att programmerarna optimerar för 8 kärnor är att då blir det troligtvis en bidragande orsak att även PC spel blir bättre på att utnyttja mer än 4 kärnor i framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leatherface75:

Sen om jag förstått rätt så har Jaguar 4 separata kärnor med och inte moduler där 2 kärnor delar resurser.
Det gör att Jaguar antagligen är snabbare och strömsnålare än Trinity vid samma frekvens på just enkeltrådig prestanda.
Visst Piledriver/Trinity hade varit snabbare om man kört i 4ghz men hade också idlat runt 50 watt då också och dragit iväg en hel del vid spelande.
Sen har ju EU regler för hur mycket elektronik får dra så är tveksamt om den fått säljas utan att åtminstone ändra om sitt tänk vid standby.

Fast Jaguar i PS3 kan mycket väl vara en hel 8-kärnig i en enda förpackning, alltså inte 2st quads. Men Piledriver har bäst IPC upp till 4 trådar, efter det så sjunker IPCn per "kärna", eftersom resurser börjar delas. Så Piledriver kan ha högre IPC vid en tråd, men vid 8 trådar lär 8 äkta Jaguarkärnor ha högre IPC.

Permalänk

Jo om den delar resuerna rätt så funkar det på det sättet.
I windows så funkar det inte alls som det ska och då blir prestandan därefter mrdans Linux hanterar det bättre.
Sen ska man som sagt inte glömma den integrerade grafiken och GDDR5 vilket kommer göra mycket för grafikprestandan då den är väldigt beroende av snabbt minne på APU's och därför har Sony valt GDDR5.
Bara mellan 1333mhz och 1600mhz DDR3 vart det en väldigt stor skillnad på min dator.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jag tror det är rätt bra, minneseffektiviteten i en konsol är extremt mycket bättre i en konsol och jag tror faktiskt att 8GB kommer räcka väldigt långt.
Det är 16ggr mer än vad dom har i dagsläget.

Extremt mycket bättre är den inte. Visst har PC Windows och allt skit det dras med, men när det gäller själva spelet så är det inte så stor skillnad att jag skulle använda ordet extremt.

Mängden 8GB är mycket bra utveckling för spel, det kommer betyda massor för open world games som jag gillar. På PC så är i princip alla spel ändå bara 2-4GB (32-bit spel, många inte ens med LAA vilket gör att de bara kan utnyttta 2GB).