Radiotjänst kräver tv-avgift för smarta mobiltelefoner

Permalänk
Skrivet av n_sandstrom:

Just nu sänder dom
"Windows Phone doesn't support this file type"
Det var ett riktigt grymt program. Gör verkligen själ för TV-licensen

Edit:
Undrar om dom sänder "90talet ringde och ville ha tillbaka sin streamteknologi" snart.

Funkar säkert med nån extern app för om det går se på en gammal Symbian telefon så ska det väl funka på Windows Phone med. Fast inget upphör och förvåna mig då det gäller Windows.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Skrivet av Leatherface75:

Funkar säkert med nån extern app för om det går se på en gammal Symbian telefon så ska det väl funka på Windows Phone med. Fast inget upphör och förvåna mig då det gäller Windows.

Gammal Symbian var det ja.
På min moderna Android sänder dom "Does not support this plug-in".

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Skrivet av n_sandstrom:

Gammal Symbian var det ja.
På min moderna Android sänder dom "Does not support this plug-in".

http://www.kanal10.se/Om-Kanal10/Hur-kan-jag-se-Kanal10.aspx

Finns instruktioner där hur du gör för både Iphone och Android.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kim73:

Jag kommer undan ändå, för jag vägrar betala. *tihi*

Och jag har kommit undan senaste två åren så vad kommer hindra mig nu?

Permalänk
Skrivet av stn1337:

Jag kommer undan ändå, för jag vägrar betala. *tihi*

Och jag har kommit undan senaste två åren så vad kommer hindra mig nu?

Bäst och bunkra upp med mycket mat och annat nädvändigt dom kommer stå utanför dörren och haffa dig direkt du försöker gå utanför bostaden
Om du vägrar betala så kommer du hamna i ett syriskt tortyrfängelse.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Skrivet av Leatherface75:

http://www.kanal10.se/Om-Kanal10/Hur-kan-jag-se-Kanal10.aspx

Finns instruktioner där hur du gör för både Iphone och Android.

Fungerar inte för WP7, WP8 eller Windows 8/RT. Tekniskt sett fungerar det på Windows 8/RT men eftersom deras website inte är vitlistad av Microsoft dyker det bara upp ett meddelande om att man måste installera flash - vilket givetvis inte fungerar.

Kollade precis SVTplay också och får liknande problem där (verkar vara så att svt.se är vitlistad, men CDNet är det inte, grävde dock inte så jättedjupt i det), en Windows Phone/8/RT enhet kan alltså inte motta SVTs livesändningar vilket borde göra dem icke avgiftspliktiga även i RIKABs ögon?

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Skrivet av emigrating12:

Fungerar inte för WP7, WP8 eller Windows 8/RT. Tekniskt sett fungerar det på Windows 8/RT men eftersom deras website inte är vitlistad av Microsoft dyker det bara upp ett meddelande om att man måste installera flash - vilket givetvis inte fungerar.

Kollade precis SVTplay också och får liknande problem där (verkar vara så att svt.se är vitlistad, men CDNet är det inte, grävde dock inte så jättedjupt i det), en Windows Phone/8/RT enhet kan alltså inte motta SVTs livesändningar vilket borde göra dem icke avgiftspliktiga även i RIKABs ögon?

Fortfarande så betalar du ju för att du kan ta emot tablålagda TV sändningar och det behöver inte vara SVT.
Tror nog det finns nån live kanal från nånstans i världen som fungerar på WP också
Och som sagt det finns ju många olika appar man kan använda med.

Bara välja och vraka bland TV kanaler
http://www.tv-online.se/

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Skrivet av Leatherface75:

Fortfarande så betalar du ju för att du kan ta emot tablålagda TV sändningar.
Tror nog det finns nån live kanal från nånstans i världen som fungerar på WP också
Och som sagt det finns ju många olika appar man kan använda med.

Det gör det säkert, men eftersom RIKAB endast börjat leta "skolkare" efter att SVT påbörjade sina livesändningar på nätet kan man nog komma ganska långt med att argumentera mot det

Men men, jag har kontaktat P3 nyheter med mina frågor så får vi se om de tar kontakt tillbaka eller inte.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av murklor:

Du har ju internet. SVT finns på internet. Alltså är du betalningskyldig. Trodde det var uppenbart vid det här laget.

Ärligt talat så hoppas jag att nåt fall går till domstol så lagnissarna kan grotta ner sig i det.

I teorin borde Radiotjänst begå brott mot Sveriges grundlag, närmare bestämt tryckfrihetsförordningen. Argumentet är ju att dom tar betalt för att du använder internet - oavsett vad du använder det till. Om du skulle använda en dator tex att endast posta en blog, så tar dom betalt för att du kan fritt utrycka dig (internet abonnemanget är ett medvetet val och en service du får och också utnyttjar, så det är stor skillnad).

"2 § En TV-mottagare är en sådan teknisk utrustning som är avsedd att ta emot utsändning eller vidaresändning av TV-program, även om utrustningen också kan användas för annat ändamål. Lag (2006:798)."

Detta kan inte en ps3 göra.

Permalänk
Skrivet av leijon89:

"2 § En TV-mottagare är en sådan teknisk utrustning som är avsedd att ta emot utsändning eller vidaresändning av TV-program, även om utrustningen också kan användas för annat ändamål. Lag (2006:798)."

Detta kan inte en ps3 göra.

Du kan ta emot Kanal 10 t.ex som är en tablålagt TV kanal och därför är du betalningsskyldig.
Det gäller ALLA tablålagda TV kanaler som kan tas emot och inte enbart SVT.
Radiotjänst själva nämner ju t.ex TV4 också som ett annat exempel.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Leatherface75:

Du kan ta emot Kanal 10 t.ex som är en tablålagt TV kanal och därför är du betalningsskyldig.
Det gäller ALLA tablålagda TV kanaler som kan tas emot och inte enbart SVT.
Radiotjänst själva nämner ju t.ex TV4 också som ett annat exempel.

Hahahah det här kan ju inte va sant? Va i helvete lever vi i för land egentligen?

Permalänk
Skrivet av leijon89:

Hahahah det här kan ju inte va sant? Va i helvete lever vi i för land egentligen?

Är ju egentligen ingen nyhet såhär har det varit för vanliga TV apparater med.
Trots stora berg och träd i vägen för all signal att ta sig fram så har du fortfarande en TV mottagare.
Det räcker att du tekniskt sett har en TV mottagare för att du ska vara skyldig att betala.
Sen om man kan se på SVT eller inte har ingen betydelse.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leatherface75:

Bäst och bunkra upp med mycket mat och annat nädvändigt dom kommer stå utanför dörren och haffa dig direkt du försöker gå utanför bostaden
Om du vägrar betala så kommer du hamna i ett syriskt tortyrfängelse.

Det hade varit värt det till hundra procent, haha!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Leatherface75:

Är ju egentligen ingen nyhet såhär har det varit för vanliga TV apparater med.
Trots stora berg och träd i vägen för all signal att ta sig fram så har du fortfarande en TV mottagare.
Det räcker att du tekniskt sett har en TV mottagare för att du ska vara skyldig att betala.
Sen om man kan se på SVT eller inte har ingen betydelse.

Haha dom kan ju försöka få mig att betala TV-avgift, sitter fan hellre inne en att betalar för dyngan dom väljer att kalla Public Service.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Stisse72:

Du erkänner helt öppet och verkar stolt för din kriminalitet. Nu har du fegat ur länge nog, dags att visa att du är man och betala för sig. Jag avskyr parasiter som bara smiter undan och de andra som gör rätt för får betala. Inte konstigt att de höjer avgiften pga bortfall från smitare.

Skickades från m.sweclockers.com

Sluta upp med den falska moralpaniken...

Använder man inte en tjänst, ska man inte betala för tjänsten, punkt, vare sig det är för att man inte vill/kan/behöver.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

Jag blir så trött på alla som snackar utan att egentligen veta något. Jag vet inte mycket heller men jag vet två saker i alla fall:

1: Om du bara skiter i att betala en räkning så kommer du till slut hamna hos kronofogden.

2: Det spelar ingen roll om du inte har antennkabeln kopplad till tv:n eller spelar offline på din dator, det är det faktum att du har en pryl som KAN ta emot TV-sändning som gör dig betalningsskyldig.

Jag betalar för närvarande inte, för att jag har ganska ont om pengar och jag är ensam i mitt hushåll så tycker det är fel. Om det kommer någon och ber mig betala tänker jag göra det, eftersom jag trots allt är skyldig att göra det. Ni får göra som ni vill med er betalning men jag tycker inte ni ska uttala er om vad som är lagligt eller inte och hur man kan smita undan när ni faktiskt inte har en aning om vad som gäller.

Permalänk
Skrivet av Guergelmajs:

Jag blir så trött på alla som snackar utan att egentligen veta något. Jag vet inte mycket heller men jag vet två saker i alla fall:

2: Det spelar ingen roll om du inte har antennkabeln kopplad till tv:n eller spelar offline på din dator, det är det faktum att du har en pryl som KAN ta emot TV-sändning som gör dig betalningsskyldig.

2. Saken är att LAGEN säger att prylen måste vara AVSEDD att ta emot sändningar för att vara avgiftspliktig. Radiotjänst försökte under 2008 att ändra lagtexten till "...KAN eller är AVSEDD..." men regeringen sa nej. Med andra ord är det inte ett faktum att du har en pryl som KAN ta emot som gör dig betalningsskyldig.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Skrivet av emigrating12:

2. Saken är att LAGEN säger att prylen måste vara AVSEDD att ta emot sändningar för att vara avgiftspliktig. Radiotjänst försökte under 2008 att ändra lagtexten till "...KAN eller är AVSEDD..." men regeringen sa nej. Med andra ord är det inte ett faktum att du har en pryl som KAN ta emot som gör dig betalningsskyldig.

Okej, då hade jag fel men det är i alla fal det som Radiotjänst, SVT och all media säger nu och grundar sina fakturor på, men får väl kolla mina källor lite bättre. Det ändrar dock inte det faktum att om du inte kollar på TV med din TV så ska du betala ändå.

Det är en sak att ha källor som är fel och en annan att bara slänga ur sig skit som ingen annan någonsin sagt, t.ex. "Så länge du inte erkänner något behöver du inte betala" eller "Jag kollar inte på TV med min TV så jag behöver inte betala" osv.

Permalänk

This is ...RÅNARTJÄNST !!!

Permalänk
Skrivet av KitCloudkicker:

Hur är det mer ett problem än att ha en skattesats i en lag än om man i lag har en obligatorisk avgift för att äga en vardagssak som de flesta av oss använder, sen på det är avgiftens storlek orättvist uppdelad för dem som betalar.(Som andra nämnt)
Sen behöver det väll inte skrivas in i grundlagen, TVavgiften som den är nu ligger väll inte i grundlagen:P

Problemet är som jag precis nämnt att om du börjar öronmärka skattesatser, varför ska då inte andra 'viktigare' saker öronmärkas? Jag tror vi kan se en argumentation i stil med "sjukvård är viktigt, vi måste öronmärka si och så många procent för den", "Äldrevård är viktigt" etc.

Till slut kommer vi ha en massa öronmärkta procent i lagen, och när vi inte har fler procent att nalla från då upphör syftet med öronmärkning.

Har vi en avgift, då utgör den inte någon procent i skatten som man kan låna ifrån. Fattar du?

Vi har sett just detta hända i Nederländerna. Varför skulle det inte hända i Sverige...?

Visa signatur

• Sun SPARC

Permalänk
Skrivet av Guergelmajs:

Okej, då hade jag fel men det är i alla fal det som Radiotjänst, SVT och all media säger nu och grundar sina fakturor på, men får väl kolla mina källor lite bättre. Det ändrar dock inte det faktum att om du inte kollar på TV med din TV så ska du betala ändå.

Det är en sak att ha källor som är fel och en annan att bara slänga ur sig skit som ingen annan någonsin sagt, t.ex. "Så länge du inte erkänner något behöver du inte betala" eller "Jag kollar inte på TV med min TV så jag behöver inte betala" osv.

Det har du rätt i. Tror jag En tillhörande intressant paragraf säger att om mottagaren är "varaktigt undanställd eller obrukbar vad gäller tid efter det att förhållandet har anmälts till RIKAB av den avgiftsskyldige". RIKAB tolkar ju detta som att företag kan plombera sina apparater och släppa undan avgiften, men är det verkligen det lagen säger?

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk

Gud va trött jag blir, ska vi inte betala avgift för toa papper med medans ni håller på? mena många träd går åt och nya måste planteras, lägg en avgift så dom pengarna går till nya frön med då? ne nu får dom lägga av, detta här gått över gränsen för längesen, lägg skiten på skatten så vi slipper så sånt här.

ursäkta språket men fy fan för raidotjänst. sluta sug ut medelsvensson på deras hårt förtjänade slantar.

dom som inte använder play tjänster eller ser på tv på mobilen då? ska vi betala med?

Visa signatur

|i5 2500k@4ghz |Gigabyte z68X-ud3h-b3|
Gigabyte HD7970 |16GB corsair xms3 1600 mhz|HDD 2 Tb|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Guergelmajs:

1: Om du bara skiter i att betala en räkning så kommer du till slut hamna hos kronofogden.

Då får den göra det, jag vägrar betala.

Permalänk
Skrivet av emigrating12:

Det har du rätt i. Tror jag En tillhörande intressant paragraf säger att om mottagaren är "varaktigt undanställd eller obrukbar vad gäller tid efter det att förhållandet har anmälts till RIKAB av den avgiftsskyldige". RIKAB tolkar ju detta som att företag kan plombera sina apparater och släppa undan avgiften, men är det verkligen det lagen säger?

Läste på mig om det du sa om "kan" och "är avsedd för" och visst stämmer det Hittade dock detta också "I juridisk mening är därför även s.k. smarta mobiltelefoner, som har möjlighet att ta emot tv-utsändningar via internet avgiftspliktiga." (http://www.radiotjanst.se/sv/Avgiften/Lagar-och-regler/Avgift...)

Detta tillsammans med det du precis skrev kan sammanfattas med att RIKAB tolkar lagarna på sitt sätt och skiter i vad det egentligen står. Jag tycker i alla fall inte att min telefon är avsedd att kolla på TV med.

"Avsedd för" kan dock tolkas olika, vilket RIKAB då gjort. Avsedd för TV-mottagning kan betyda att den är främst tillverkad i det syftet att visa TV, men kan även göra andra saker. Det kan också betyda att den är tillverkad så att den KAN göra det. Då är min mobil helt plötslig avsedd som mordvapen, fildelningsserver, miljöhot och massa andra olagliga saker, den är avsedd till det eftersom man KAN göra alla dessa saker med den.

"Kan" och "avsedd för" blir därför i princip identiska och man skulle därför behöva ta reda på vad "avsedd för" exakt står för och ta reda på om i mitt fall samsung har tillverkat min mobil för att vara avsedd att kolla på TV med eller om avsikten var att kunna surfa och ladda ner appar och TV-kollandet kom som en "bonus" eller bi-effekt.

Skrivet av leijon89:

Då får den göra det, jag vägrar betala.

Haha, ja det är ditt val, men jag skulle ha undvikit det iaf ^^

Skrivet av Peglegstomp:

dom som inte använder play tjänster eller ser på tv på mobilen då? ska vi betala med?

Det handlar som sagt inte vad du gör på din pryl, det handlar om vad den är avsedd för (eller enligt RIKAB, vad den kan göra).

Permalänk
Skrivet av Guergelmajs:

Läste på mig om det du sa om "kan" och "är avsedd för" och visst stämmer det Hittade dock detta också "I juridisk mening är därför även s.k. smarta mobiltelefoner, som har möjlighet att ta emot tv-utsändningar via internet avgiftspliktiga." (http://www.radiotjanst.se/sv/Avgiften/Lagar-och-regler/Avgift...)

Detta tillsammans med det du precis skrev kan sammanfattas med att RIKAB tolkar lagarna på sitt sätt och skiter i vad det egentligen står. Jag tycker i alla fall inte att min telefon är avsedd att kolla på TV med.

"Avsedd för" kan dock tolkas olika, vilket RIKAB då gjort. Avsedd för TV-mottagning kan betyda att den är främst tillverkad i det syftet att visa TV, men kan även göra andra saker. Det kan också betyda att den är tillverkad så att den KAN göra det. Då är min mobil helt plötslig avsedd som mordvapen, fildelningsserver, miljöhot och massa andra olagliga saker, den är avsedd till det eftersom man KAN göra alla dessa saker med den.

"Kan" och "avsedd för" blir därför i princip identiska och man skulle därför behöva ta reda på vad "avsedd för" exakt står för och ta reda på om i mitt fall samsung har tillverkat min mobil för att vara avsedd att kolla på TV med eller om avsikten var att kunna surfa och ladda ner appar och TV-kollandet kom som en "bonus" eller bi-effekt.

Det är en tolkningsfråga, men regeringen verkar tolka avsedd på ett sätt som för mig verkar rimligt, dvs ett sätt som rimmar med ordets faktiska definition. Här hittar du mer intressant läsning där, som jag läser det, regeringen inte vill att denna typen enheter ska inräknas.

Jag tror också att RIKAB förstår att deras tolkning är felaktig men de måste ju givetvis, till varje pris, försöka rädda sin tillvaro nu som fler och fler, speciellt unga, inte har en TV utan har datorskärmar, tabletter, spelkonsoller och andra enheter som inte egentligen kan ta emot TV.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Skrivet av leijon89:

Då får den göra det, jag vägrar betala.

Låter inte särskilt smart. Skulden kommer då växa enormt mycket och du får en betalningsanmärkning i minst 3år så att du inte kan hyra bostad, ta lån och krediter osv. Slutligen kommer det gå så långt att Kronofogden begär utmätning på dina prylar och tar då helt enkelt dina saker och säljer dom för att få in pengar till skulden. Inte kul...

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bejje:

Låter inte särskilt smart. Skulden kommer då växa enormt mycket och du får en betalningsanmärkning i minst 3år så att du inte kan hyra bostad, ta lån och krediter osv. Slutligen kommer det gå så långt att Kronofogden begär utmätning på dina prylar och tar då helt enkelt dina saker och säljer dom för att få in pengar till skulden. Inte kul...

Det kommer ju knappast gå så långt då jag inte ens kommer öppna dörren för okända människor...

Permalänk
Skrivet av emigrating12:

Det är en tolkningsfråga, men regeringen verkar tolka avsedd på ett sätt som för mig verkar rimligt, dvs ett sätt som rimmar med ordets faktiska definition. Här hittar du mer intressant läsning där, som jag läser det, regeringen inte vill att denna typen enheter ska inräknas.

Jag tror också att RIKAB förstår att deras tolkning är felaktig men de måste ju givetvis, till varje pris, försöka rädda sin tillvaro nu som fler och fler, speciellt unga, inte har en TV utan har datorskärmar, tabletter, spelkonsoller och andra enheter som inte egentligen kan ta emot TV.

Jag undrar ju då såklart hur mycket regeringen har att säga till om, och hur fria händer RIKAB har att göra som de vill. Uppenbarligen så kräver de avgifter även fast regeringen sagt nej...

Permalänk

Fan alltså ska tvinga på en saker. Jag vill inte kunna komma åt tv men ska man helt seriöst behöva offra hela resten av sitt digitala liv bara för att man inte vill se på tv. Detta är som om de hade ställt ut en jumbo monitor på ett torg och tvingat alla som vistades i närheten av troget att betala tv-licens.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av leijon89:

Det kommer ju knappast gå så långt då jag inte ens kommer öppna dörren för okända människor...

Det är det smartaste att göra ja. Att inte ens öppna dörren eller prata med dom i telefonen för ju automatiskt att de inte kan anmäla dig för innehav.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580