Rakning med rakkniv & double edge-rakhyvel FAQ

Permalänk
Medlem

Jag menade så klart grävling, haha, översatte fel bara
Så kan det gå när man inte använt sin engelska på ett tag!

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk

Blir ju sugen på att skaffa något annat än den Mach 3 man fick på posten när man fyllde 18. Inte minst när håret är längre är det ju ett helvete att försöka raka med en flerbladshyvel.

För alla er som efter att ha läst denna tråd fortfarande använder Mach 3 kan jag tipsa om detta:

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.9299

Aningen billigare än att köpa här i sverige.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

Nån som rakar huvudet här? Vad använder ni då? Har själv provat med en vanlig gilettehyvel men det va inte jättebra... Tog lång tid att få bort allt hår. Skar mig dock bara en gång vilket är rätt skönt. Ser lite väl brutalt ut att ha skärsår på huvudet

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
Blir ju sugen på att skaffa något annat än den Mach 3 man fick på posten när man fyllde 18. Inte minst när håret är längre är det ju ett helvete att försöka raka med en flerbladshyvel.

För alla er som efter att ha läst denna tråd fortfarande använder Mach 3 kan jag tipsa om detta:

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.9299

Aningen billigare än att köpa här i sverige.

Har skägget vuxit ut lite ska du alltid ta med en skäggtrimmer (eller hårtrimmer) först för att få ner det till nån millimeter. Sen tar man hyveln. Fast jag brukar nöja mig med att använda skäggtrimmern och ha manlig stubb, hehe. Orka raka...

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Har skägget vuxit ut lite ska du alltid ta med en skäggtrimmer (eller hårtrimmer) först för att få ner det till nån millimeter. Sen tar man hyveln. Fast jag brukar nöja mig med att använda skäggtrimmern och ha manlig stubb, hehe. Orka raka...

Så det är en trimmer som behövs alltså... Får väl köpa en som funkar till hjässan också så man tjänar in pengarna på uteblivna besök hos frissören.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
Blir ju sugen på att skaffa något annat än den Mach 3 man fick på posten när man fyllde 18. Inte minst när håret är längre är det ju ett helvete att försöka raka med en flerbladshyvel.

För alla er som efter att ha läst denna tråd fortfarande använder Mach 3 kan jag tipsa om detta:

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.9299

Aningen billigare än att köpa här i sverige.

Jag bytte till en safetyrazor och har inte några problem med att raka mig med längre skäggstubb. Jag var lite rädd i början för att skära mig, men det har gått över förväntan och nu dansar hyveln över käken igen.
Tycker faktiskt att det är lättare att raka mig om det blivit 4-7mm än om det är 1-2mm.

För övrigt verkar vara halva priset på de där hyvlarna från dealextreme jämfört med Ica

Visa signatur

Legitimerad stofil

Permalänk
Medlem

fick min merkur vision idag.

http://www.guapo.se/Shop/Page/Art/pgArtItem.php?iId=1729

imponerande vikt. 500gram. känns otroligt robust.

har bara använt rakapparat förrut. hur ofta byter ni blad på era hyvlar? rengör ni rakbladet under rakningens gång med nån borste? provade å spola den under vattnet men de kändes som man ville hjälpa till å pilla bort lite hår innan man fortsatte.

Permalänk
Medlem

Använder en:
Merkur Futur 700

Bytte blad efter 2 månader.
700 har "rännor" under bladet så om man sköljer från sidan går vattnet igenom och längs med bladet och tar upp det mesta.

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte vad folk har för fjun i ansiktet. Med mina ekstubbar till skäggstrån så börjar det bli undermåligt efter 4-5 rakningar. Visst går det fortfarande att raka sig därefter, men särskilt bra är det inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ztenlund
Jag fattar inte vad folk har för fjun i ansiktet. Med mina ekstubbar till skäggstrån så börjar det bli undermåligt efter 4-5 rakningar. Visst går det fortfarande att raka sig därefter, men särskilt bra är det inte.

jo men det är inte billigt med hyvlar, därför kör jag med mach 3 som är hälften så dyra som fusion.

resultatet är detsamma men tar längre tid, och inte riktigt in på skinnet heller men det kan man leva med.

man använder hyveln tills det drar som fan i skinnet. och när man var van med fusion blev huden irriterad av mach 3, tog en vecka att vänja sig igen med det "primitiva"

men med niveas rakskum så lever hyveln lite längre med. gilletes egna är värdelösa

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonaktiv
jo men det är inte billigt med hyvlar, därför kör jag med mach 3 som är hälften så dyra som fusion.

resultatet är detsamma men tar längre tid, och inte riktigt in på skinnet heller men det kan man leva med.

man använder hyveln tills det drar som fan i skinnet. och när man var van med fusion blev huden irriterad av mach 3, tog en vecka att vänja sig igen med det "primitiva"

men med niveas rakskum så lever hyveln lite längre med. gilletes egna är värdelösa

Läs titeln på tråden...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ztenlund
Läs titeln på tråden...

gav bara min synpunkt, i onödan kanske, enkel eller dubbelbladig ger nog bra rakning men fan man är inte van, råkar man gå i sidled så är det kört

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonaktiv
gav bara min synpunkt, i onödan kanske, enkel eller dubbelbladig ger nog bra rakning men fan man är inte van, råkar man gå i sidled så är det kört

I onödan och i onödan vet jag inte, men jag tycker att synpunkten att det blir dyrt med Mach3 eller Fusion blir något malplacerad när tråden handlar om rakkniv och dubbelblad. Dubbelbladen är nämligen långt mycket billigare än gängse övermarknadsförd Gillettehyvel. Gillettebladen håller för övrigt inte ett dugg bättre så för mig blir det helt klart en dyr operation att nyttja dem regelbundet.

Med rakkniv kan man såklart såga av halva ansiktet, men dubbelbladshyvlarna* är inte så farliga. Det finns en anledning till att de kallas safety razor på engelska. Visst går det att skära sig med dem, men jag tycker inte att man ska överdriva och få det till några mordvapen. Att dra en Gillettehyvel i sidled renderar också skärsår... Av egen erfarenhet kan jag ju säga att initialt känns dubbelbladshyveln betydligt farligare än den är, men sedan gäller det också att komma ihåg att den kräver en betydligt försiktigare hantering än Gillettes flerbladsskapelser. Att trycka hyveln hårt mot ansiktet kommer inte direkt att ge en behaglig upplevelse...

* Iofs en konstig benämning eftersom det är ett rakblad med två eggar - en på varje sida av hyveln. På engelska heter det double-edge.

Permalänk
Medlem

största anledningen till jag kör gillete, det är marknadsföring som också lett till att det är tomt på hyllorna bredvid, på ica ser jag deras egna(som fungerar men sitter dåligt på skaft) och gillettes ..

man får leta om man ska ha annat fan. men jag kommer aldrig köra med engångsrakhyvel igen fy fan vad det svider i ansiktet. man tror man är van vid rakning, comfort men icke

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonaktiv
största anledningen till jag kör gillete, det är marknadsföring som också lett till att det är tomt på hyllorna bredvid, på ica ser jag deras egna(som fungerar men sitter dåligt på skaft) och gillettes ..

man får leta om man ska ha annat fan. men jag kommer aldrig köra med engångsrakhyvel igen fy fan vad det svider i ansiktet. man tror man är van vid rakning, comfort men icke

Det är ju samma sak som datorer där Gilette är Elgiganten-datorer, och rakkniv/dubbelhyvel är egenbyggda. Vill man ha det bästa och prisvärdaste får man leta. Så är det alltid.

Jag kan börja med att ge dig en länk till gents.se där de säljer bra grejer.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem

Jag kör en Merkur 34C, kostnaden jämfört med ex. Gillette tjänade man in efter bara ett par bladbyten. Om man räknar hela kalaset (rakhyvel, blad, skål, lödder/tvål, borste) så tog det väl 10 blad (ett paket) att tjäna in.

Om man jämför med de billigaste av de billiga engångshyvlarna så är nog det billigare än ett blad men man behöver byta oftare för att få en trevlig rakning. Så säkerhetshyveln blir nog ändå billigast i längden.
Fast nu kanske jag bara skriver vad alla andra i tråden redan konstaterat...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av minibite3
Jag kan börja med att ge dig en länk till gents.se där de säljer bra grejer.

www.gents.se

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carl_XII:

Jag hittade en annons om rakkniv + strigel på blocket som kanske kan vara av intresse för de som vill raka sig med kniv:
Annonsen kunde inte hittas | Blocket
Själv har jag rakat mig med en Braun rakapparat i många år, men nu ska jag testa rakkniv. Min farfar rakade sig så och överlevde till 82 års ålder så det ska väl inte vara så svårt...??

Nu har jag rakat mig med rakkniv i ett par år och kan konstatera att det inte finns något som slår det resultat man kan åstadkomma med en vass rakkniv. Det tar visserligen ca en kvart att göra en noggrann 3-pass rakning (medhårs, tvärshårs och mothårs) men det räknar jag som quality time. Det är också lite extra "macho" att raka sig med ett verktyg som har använts i flera generationer. Jag köper för det mesta begagnade rakknivar på ebay eller tradera men har också några nytillverkade från Tyskland.
När man blir så "biten" som jag så kanske det inte är så ekonomiskt med rakkniv som man kan tro - jag har nu mer än 50 rakknivar samt specialbrynen och striglar samt rakborstar, raktvålar, etc. Man kan dock klara sig med ett fåtal...

Visa signatur

Foldingstatistik foldingfarm[4pES6276@3.2GHz/4p6176SE@2.7GHz/4pES6282@3.0/4pES6276@3.0]

Permalänk

Nån som vet nån butik i Göteborg som säljer raktvål, rakkräm, rakolja osv?

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk

Har problem med att hyveln blir fylld med hår och tar därför inte. Får rengöra genom att banka i handfatet/pilla med pincett eller hållaren för själva rakbladet (den som fäster in i hyveln) Det lär man ju slippa med en kniv!

Visa signatur

~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |

Permalänk

Sluta banka i handfatet. Fyll upp handfatet med vatten och rör runt hyveln istället. Så gör jag

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem

har ärvt en rakkniv från farfar och fick med en strigel. har provat den en gång och det gick oväntat bra. i början av rakningen gick det grymt bra och kniven var väldigt vass men den där riktigt grymma skärpan försvann ganska snabbt och då skar jag mig också på några ställen men överlag är jag mer nöjd än med min mach3 jag använde innan. det tog inte längre tid och det var faktiskt lättare att komma åt på många ställen. huden blev också mindre irriterad där det inte blev sår.

är det möjligt att behålla den där grymma skärpan igenom hela rakningen? rakkniven ska vara av riktigt bra kvalité, en erik anton berg.
har läst runt lite på nätet och kommit fram till att det kan vara så att den behövs slipas (brynas?) för att få en bättre skärpa. har ett vanligt bryne som man använder till vanliga knivar för att få dom riktigt vassa det kanske man kan börja med? vet inte vad det är för grit (vad det nu är på svenska?). men tydligen bör man avsluta med ett bryne/slipsten/hone med en grit på 8000? är det nödvändigt?
jag har googlat lite på olika brynen och undrar om någon här har prövat dom och kan ge lite input.

verkar prisvärd men lite liten? kanske meckigt att slipa på en sten som inte täcker hela bladet?
http://www.gents.se/ardennes-coticule-selected-slipsten-100x4...

räccker det med 6000 grit? då kanske den här kunde vara bra? så kanske jag heller inte behöver mer än ett?
http://www.bagarenochkocken.se/shop/?cat_id=263

den här verkar vara en rätt stor sten och någon på ett forum för rakknivar gillar den. är 3000 grit för fint för första avhyvlingen?
http://www.prokok.se/zwillingtwinslipstenpro30008000-p-1277.h...

den här rekommenderas på flera olika rakforum men känns inte prisvärd. undrar också om jag märker skillnad på den och den ovan?
http://www.exclusiveshavings.se/tillbehor/norton-4000-8000-va...

Permalänk
Medlem

Köpte mig en gammal rakkniv från en antikhandlare. 50:- och den var skarp troligen slipad.
Gjorde min första rak ceremoni i morse och gick förvånansvärt bra. Underbar känsla med kniv man verkligen vårdar sig och njuter av ljudet.
Kolla in denna snubben han kan man se hur många gånger som helst.
Snabb också mellan matlagningen i köket
http://www.youtube.com/watch?v=RuuuvuOzB7U

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem

Bra tråd. Det finns så många olika märken att det är väldigt bra om folk som har och/eller har mycket erfarenhet av olika modeller kan framföra de. Jag tänkte köpa den här startkitten från gents.se imorgon.

http://www.gents.se/merkur-34c-startkit

Permalänk
Medlem

Har tänkt tanken på att gå ifrån min gamla trotjänare Mach3, men det har aldrig blivit av riktigt. Någon som kan svara för hur det är att raka huvudet med shavette/kniv/DE? Känns lite dodgy med alla knöligheter och utan "fri sikt", men Mach3-bladen kostar en halv förmögenhet om man ska hålla roten välpolerad ...

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Swiifty:

Bra tråd. Det finns så många olika märken att det är väldigt bra om folk som har och/eller har mycket erfarenhet av olika modeller kan framföra de. Jag tänkte köpa den här startkitten från gents.se imorgon.

http://www.gents.se/merkur-34c-startkit

Väldigt fint startkit. Speciellt alun-stiften kommer du älska/hata i början

Skrivet av Crazy Ferret:

Har tänkt tanken på att gå ifrån min gamla trotjänare Mach3, men det har aldrig blivit av riktigt. Någon som kan svara för hur det är att raka huvudet med shavette/kniv/DE? Känns lite dodgy med alla knöligheter och utan "fri sikt", men Mach3-bladen kostar en halv förmögenhet om man ska hålla roten välpolerad ...

Har hört att det tar ganska lång tid med en DE razor. Kniv verkar vara ännu mer jobb plus risk att skära sig.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

hehe, som tur är har jag inte så kraftig skäggväxt så man hoppas jag kan undvika de!

Permalänk
Medlem

Skrev ett långt inlägg som citat till ett inlägg i bildtråden, men tar och postar det här istället.

Det finns två varianter på rakknivar, den klassisk rakkniv, och shavette som laddas med ett rakblad. Utöver det finns säkerhetsrakhyvel (laddas med dubbelsidiga blad, DE), "injector" (rakhyvel som är enkelsidig, SE) och klassiska "cartridge" rakhyvlar (Gillettes Mach3 mm.)

När det kommer till startkit så kommer här lite tankar och synpunkter om olika produkter, jag ger inte några definitiva svar, utan är mer avsett som förslag och ledning.

Rakborste? Rekommenderar Ian Tang http://stores.ebay.com/Ian-Tangs-Shaving-Workshop, prisvärda rakborstar som erbjuder bra kvalité för priset.
Jag skulle nog föreslå följande (Har även nedan länkad silvertip ifrån samma säljare, båda är väldigt prisvärda, men föredrar nog borsten som är finest)
http://www.ebay.com/itm/Finest-Badger-Hair-Shaving-Brush-Butt...
Även följande borste är trevlig
http://www.ebay.com/itm/280941592289?ssPageName=STRK:MEWNX:IT...

Rakblad? Finns många olika som förmodligen kommer fungera utmärkt, skulle rekommendera att skaffa ett 100pack av ett beprövat märke och använda de bladen tills du får in tekniken. Mina tankar på det här ämnet är att de flesta bladen trots allt är bra, men inte säkert att man som nybörjare kan göra en rimlig bedömning av vilka blad du tycker är bra och passar dig. Feather blad är bra, men långt ifrån de allra bästa om man tar hänsyn till pris och hur många rakningar de håller sig vassa. med det sagt så använder jag just nu feather, går att köpa för ca 150 - 180kr för ett 100pack på ebay. Så att köra på ett startkit fungerar säkert också alldeles utmärkt, men ju mindre som ändras mellan varje rakning, desto smidigare går det.

Rakhyvel? Själv började jag med Merkur 34C (eller 34HD som den ibland kallas), men finns självklart andra alternativ. Ex. är äldre Gillette rakhyvlar väldigt milda och fungerar bra trots sin ålder, min personliga favorit just nu är min Slim Adjustable, skulle säkerligen också fungera bra som en nybörjarhyvel då aggressiviteten går att justera och den har en trevlig vikt. Slim AD går att köpa begagnad från ebay, men priserna varierar en hel del, köpte min för 25$ inklusive frakt i rätt bra skick. Priserna varierar dock så har man flyt kan man knipa till ett bättre pris.

Rakkräm/Raktvål? Finns oerhört mycket att utforska, TOBS och Proraso är egna favoriter som erbjuder bra prestanda till vettiga priser, finns mer att hitta och testa, läs på och se vad som kan tänkas vara trevligt. Den raktvålen som finns brett tillgänglig i Sverige är Palmolives raktvål, finns i de flesta större ICA butiker, rakkrämen ger visserligen bra lödder, men personligen doftar den för mycket för mig. Sett till prestanda är det dock prisvärda produkter. Men som nybörjare kan det vara lämpligt att inte vara för experimentell vid första försöket utan välja en mild rakkräm/raktvål och först få in tekniken på rakningen.

Preshave/Aftershave? Personligen använder jag proraso pre/aftershave anpassad för känslighud, fungerar bra för mig så har inte testat några nämnvärda produkter här, men finns självklart mer att utforska

Övrigt? Alum Block! Ruskigt bra att ha tillhands när man får små skärsår, stoppar blödningar väldigt effektivt. En stor kopp att använda för att "löddra" upp raktvålen/rakkrämen, går säkert att hitta en lämplig kopp till vettigt pris i någon närliggande butik.

Europeiska återförsäljare av rakprodukter som ska ha bra priser, finns självklart många fler:
http://www.shaving.ie/
http://connaughtshaving.com/
www.shaving-shack.com/

Följande sida på badger and blade är att rekommendera:
http://wiki.badgerandblade.com/Getting_started_wetshaving
Finns oerhört mycket material och guider att tillgå på badger and blade, så utforska forumet och läs vidare. Finns en nybörjarsektion ifall man känner att man behöver ytterligare råd och tips (alltid lämpligt).

Något mer att tillägga? Läs guiden jag länkade till på badger and blade, titta på tutorials av mantic59 (youtube), han driver följande sida:
http://sharpologist.com/ http://sharpologist.com/category/shaving/shaving-videos

Har man känslig hud kan man få "razor burn", hudirritation, om man inte aktar sig vid rakning. Det är då inte säker att man kommer kunna raka sig mothårs (ATG, against the grain) utan att få kraftig irritation (inte kul, talar av erfarenhet) och såldes inte få hud len som en barnrumpa efter rakning. Men för mig så blev det iaf. betydligt mindre irritation än mach3 och fusion som jag använt innan.

Med allt det sagt, inte alla som testar på säkerhetsrakhyvlar fortsätter, vissa byter tillbaka till sin mach3 och dy. eftersom det fungerar för dem, men raktvål och borste är definitivt en förbättring. Att en säkerhetsrakhyvel är billigare i drift stämmer visserligen, bladen är avsevärt billigare än gillettes motsvarighet, men det förutsätter att man enbart köper och fortsätter med en rakhyvel, det finns en överhängande risk att det blir fler och att man experimenterar ;). Så beroende på vilken nivå man tar det, så kommer priset att följa.

Som en rolig notis, på badger and blade är man väldigt glad i att använda en armada av diverse förkortningar, så länkar också till följande... kan vara användbar ;).
http://wiki.badgerandblade.com/Abbreviations

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swiifty:

Bra tråd. Det finns så många olika märken att det är väldigt bra om folk som har och/eller har mycket erfarenhet av olika modeller kan framföra de. Jag tänkte köpa den här startkitten från gents.se imorgon.

http://www.gents.se/merkur-34c-startkit

Skulle nog rekommendera dig att överväga att inte köpa just det paketet utan det utan att sätta ihop något eget paket, visserligen är startpaketet säkert bra... men du kan få det mer prisvärt. Dessutom vore det smidigare att börja med en rakkräm för att det är enklare att få till bra lödder. Bonus är att du sparar pengar genom att köpa och lägga ihop ett eget kit ;). Är inte så svårt som det först kan verka, fråga ytterligare lite om du är osäker :).

Permalänk
Medlem

Okej, ska kika på de olika delarna, men hade varit skönt att köpa från samma person alltihop. Kollade på Ian Tangs shop men han verkar inte ha merkur 34C eller Slim Adjustable.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Märkt att det finns en del som är intresserade av s.k old-school rakning. Tänkte därför vi kunde ha en rakningstråd Ser det lite som samhällsinformation då många tror att moderna Gilette rakhyvlar är det enda rätta.
Den moderna kassett rakhyveln (kassett med 1 eller flera blad) kom på marknaden för att företagen ville tjäna pengar. Man tjänar i princip nada på rakknivar och DE (double edge) hyvlar då man kan köpa nya blad för inga pengar. Går att köpa 200 st blad för 40$ på Ebay. 1 blad räcker ca 5 ggr. längre tid än en modern rakhyvel.

Det finns fordelar och nackdelar med DE rakhyvlar, rakknivar och shavettes.

+ Extremt billiga i "drift"
+ Kan raka av tjockt/långt skägg utan problem (kniv och shavette)
+ Är mycket bättre för huden med mindre irritation
+ Täpper inte igen som moderna rakhyvlar
+ Snyggare och tåligare

- Tar längre tid att raka sig
- Tar ett tag innan man lär sig och huden anpassar sig
- Kan vara dyrare i inköp beroende på bort/hyvel osv.
- En DE razor rakar inte lika nära som en modern, därför får man raka ett par ggr. Går dock väldigt snabbt

Nyare rakhyvlar täpps igen av ingenting vilket gör att dom rakar sämre, drar i hårstrån och blir en bakteriefälla. Dessa "egenskapar" gör att man blir röd, får finnar eller blir väldigt torr. En modern rakhyvel drar i huden för att ge en närmare rakning, det fungerar faktiskt men ger ofta väldiga hudbesvär. Anledningen är att man skärar av hårstrån strax under huden och man blir röd när hårstrån återigen ska ta sig ut genom huden.

En bild av mina rakgrejer:
http://img441.imageshack.us/img441/5549/20130423223905.jpg

Raktvål:
Finns väldigt många med olika egenskapar. Min heter Citrus Bay av Arran aromatics. Rätt trevlig tvål med bra doft (doften försvinner ganska kvickt så det stör inte doften av rakvatten). Lättvispad och ger rätt bra glid. Hade en Edward Jaggar tvål innan men den var ganska värdelös, kunde vispa den hur länge som helst utan bra resultat.

Rakborste: Pure badger silver tip från Gents.se Tycker den är för mjuk och lite jobbig att vispa med

Gilette Double edge razor: Liten och behändig, rakar väldigt bra och var billig. 20:- på loppis för en helt oanvänd.

Merkur future 700: Stor och klumpig. Går att ställa in hur aggressiv den ska vara men föredra nästan min Gilette, alt. min shavette.

Shavette: Billig plastshavette som fungerar mycket bra.

DE Double edge Razor:
Den gamla klassiska rakhyveln som använder den gamla typen av rakblad. Klarar av en veckas skäggväxt utan problem och är skonsam mot huden. Finns att köpa för så lite som 30-40 kr och upp till flera tusen. Finns både fasta och justerbara och med olika system för bladbyten.

http://www.shaving-shack.com/files/cache/c970c23858ad4759d3d5...

Shavette:
Shavette är inte en riktig rakkniv. Den använder samma blad som rakhyvlarna men man får knäcka bladet innan. Tar lite tid att lära sig men går att raka av sig tjockt 1-2 månaders skägg utan problem. Testa det med en Gilette super-mega-yo 65 blads batterihyvel
Fördelen med shavette vs rakkniv är att man slipper slipa rakkniven, den är billig och man har alltid en vass egg. En riktig rakkniv känns dock lite mer old school och maskulint.
http://www.shaverhut.com.au/media/catalog/product/cache/1/ima...

Rakkniv:
Rakkniven ger mycket bra resultat men kräver lite tid. Man måste slipa den och hålla den i perfekt skick. Kniven är väldigt vass vilket gör den ganska ömtålig, dvs man ska inte slå den mot handfatet..... Har testat raka mig en del ggr. med rakkniv men tycker att shavetten är mycket mer bekväm.
http://www.eskilstuna.se/ImageVault/Images/scope_0/filename_1...

Rakborste:
Finns i olika kvalité. Pure badger silver tip (grävling) räknas som bäst då den förmår att "samla på sig vatten". Detta är en fördel när man vispar raktvål. Själv gillar jag lite stelare och föredrar vildsvin då det masserar mer och ger, för mig, ett bättre resultat vid lite längre skäggväxt.
Finns massor how-to video på youtube, tex har geofatboy en hel del matnyttigt: www.youtube.com/user/geofatboy?feature=

Dold text

Bra början på tråden :), däremot är det inte nödvändigast så att det är lämpligast med en väldigt mjuk borste på en hård raktvål, ex. så ska boar (vildsvin torde det vara på Svenska) lämpa sig ypperligt då du helt enkelt får upp mer tvål och enklare laddar borsten. Min erfarenhet av tvål kombinerat med boar brush är dock begränsad så kan inte bekäfta om så är fallet. Så bra förmåga att suga upp vatten i borsten innebär inte nödvändigtvis att det blir lättare att använda på ex. tvål ;).

Rakblad är alltid vassare än en rakkniv och kräver mindre underhåll, men det är något som är tilltalande med rakkniv och ritualerna som kommer på köpet. På köpet är det otroligt manligt att använda rakkniv ;). I övrigt bör man vara rädd om sina rakhyvlar, de mest sålda moderna rakhyvlar är gjutna med en metallförening som helt enkelt inte är så hållbar som mässing eller stål, så undvik att tappa i golvet :). Så länge som beläggningen på rakhyveln är i bra skick kommer rakhyveln hålla väl, men när den slits finns det en risk för försvagningar i underliggande metallen och skulle man då tappa rakhyveln... Ömtåliga delar är då själva huvudet som är känsligare, finns ex. på där detta hänt att det delats i två delar, även om det är ovanligt. Exempel:
http://badgerandblade.com/vb/attachment.php?attachmentid=2671...
Med det skrivet är Merkurs (mm.) rakhyvlar väldigt bra, men man ska vara medveten om att de inte kommer hålla i 70+ år som Gillettes säkerhetsrakhyvlar har gjort.

Fortsätter vidare ;).
Det finns även borstar i andra material än grävling och vildsvin, det finns ex. av hästhår, men inte något jag testat. Ifall man är tveksam till att använda djurhår finns det syntetiska borstar som är väldigt bra, och de fortsätter att utvecklas :). Givet utvecklingen så är det inte omöjligt att vi i framtiden har syntetiska borstar som kombinerar olika egenskaper från olika typer av borstar och helt enkelt blir bättre än motsvarande naturliga produkter. Även så att tillgången på djur kommer förbli konstant, eller minska, så vid ett ökat intresse kommer marknaden behöva syntetiska borstar för att kunna tillgodose en större efterfrågan. Så ifall man är tveksam till klassisk våtrakning för att man är tveksam av etiska skäl, välj syntetiskt.