Permalänk
Medlem

Bredbandsbolaget höjer priserna

Fick ett brev i brevlådan häromdagen där det stod att Bredbandsbolaget tyvärr är tvungen att höja priserna på sina tjänster.
Tror det rörde sig om ca 50:- ökning i månaden. Vilka tjänster det berörde förekom inte men i mitt fall har jag ADSL.

Anledningen bakom höjningen var enligt Bredbandsbolaget att de som leverantör fått större ansvar på sig och i samband med detta kunna hålla kvalitén på sina tjänster.

Någon annan som fått detta brev? Har kollat med kollegor som även har Bredbandsbolaget som leverantör och de har inte fått någon information om detta. Så frågan är om alla som har Bredbandsbolaget som leverantör blir berörd av denna höjning - samt även vilka tjänster det gäller.

I mitt fall kommer det nya priset hamna på ca 400:- i månaden för 24/1 - där den praktiska hastigheten ligger på 13/0.8
absolut inte värt den prislappen. Så om denna höjning står sig blir det ganska omgående att se sig om efter en ny leverantör.

EDIT:
Var i kontakt med Bredbandsbolaget via deras chattjänst (underbar funktion btw) och de hänvisade till http://www.bredbandsbolaget.se/nyttpris/ för mer information. I mitt fall är detta en fördel eftersom jag nu slipper nätavgiften för telefonen.

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

Hej !

Jo jag har tidigare också fått detta brev.

Jag bor i Kalmar och har deras tjänst Bredband 100 med tv och telefoni.

En fråga tillbaks till er då som använder er av deras tjänst: Upplever ni störningar på tvn gällande ljud & bild när ni belastar nätet med tex bredbandskollen eller streamar en film på datorn?

Jag har detta idag och har vart i kontakt med kundtjänst som skickat hem en tekniker till mig som kikat på felet i lägenheten utan resultat.

Enligt kundtjänst är detta inte normalt och ska inte hända med denna uppkoppling, men dom vet inte vad det är för fel.

Teknikern kom fram till att felet inte låg hos mig ivart fall då han bytte ut kablar och router + satte dit ett nytt uttag.

Var i kontakt med dom idag igen men felet ligger idag hos deras tekniker som tittar på problemet säger dom ivart fall.

En annan sak till er med tv-boxen med hårddisk. Har ni märkt att ni endast har tillgång till att skapa bokmärken i inspelat material när nätet ligger nere? Detta retar mig rätt ordentligt då man vill avbryta mitt under en långfilm tex.

Jag tror inte jag är ensam om detta.

Vore bra om fler reagerar på detta och rapporterar in till BBB så problemet tas på allvar.

Övriga nätkunder kan ju kommentera och jämföra dom också : )

Med vänlig hälsning Tommy

Permalänk
Medlem

Hej

Fick också samma brev här under veckan, ringde direkt och frågade vadav detta? I slutändan så blev det 1kr dyrare då de tagit bort rabatten på bredbandet om man hade telefoni hos dem. Men då va det bara att säga upp telefonin (aldrig haft inkopplad)

/Hampus

Permalänk

Fick samma brev för några veckor sen att 100/100 skulle bli dyrare. Kommer ej ihåg priserna dock men var samma sak, för att kunna hålla en bra kvalité.....

Permalänk
Sötast

Ni som har BBB borde passa på att kolla VDns inkomst året innan efter prishöjningen

Permalänk
Medlem

Fick brev om detta idag, stod att de var tvungna att höja priserna eftersom vi ser på film, håller kontakt med folk och lyssnar på musik på internet. Enligt dem så ställer det högre press på dem som brebandsleverantör. Hur fanders detta nu kan gå ihop har jag inte en susning om. Ser inte något logiskt med att det ställer mer krav på dem.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Deras nya pris på 100Mbit är lägre än det vi betalar nu

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bakgrund:

Fick brev om detta idag, stod att de var tvungna att höja priserna eftersom vi ser på film, håller kontakt med folk och lyssnar på musik på internet. Enligt dem så ställer det högre press på dem som brebandsleverantör. Hur fanders detta nu kan gå ihop har jag inte en susning om. Ser inte något logiskt med att det ställer mer krav på dem.

Det låter väldigt konstigt..

Permalänk

Bredbandsbolagets priser är redan galet höga. Har dubbla bostäder och 100/10 i båda. Ena lägenheten har Bredbandsbolaget och där kostar det 320kr/mån nu. Den andra lägenheten har Tyfon (gruppanslutet) och kostar 84kr/mån. Får ut ungefär dubbelt så snabb hastighet från Tyfon (150Mbit/s) mot för Bredbandsbolaget (60Mbit/s). Självkostnadspriset för 100/100 ligger runt 80kr/mån enligt en som sköter upphandling av bredband till studentbostäder, så att Bredbandsbolaget gör stor vinst eller slösar massor med pengar på dålig reklam är helt uppenbart.

Visa signatur

För många datorer för signaturen.
http://h23.se

Permalänk
Medlem

Det damp ned ett brev i brevlådan från BBB. Jag sket i att öppna det då min mor står på abbonemanget. Men antagligen gäller brevet prishöjningen.

Beställning för fiber och en uppsägning hos BBB redan ikväll

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Skrivet av Bakgrund:

Fick brev om detta idag, stod att de var tvungna att höja priserna eftersom vi ser på film, håller kontakt med folk och lyssnar på musik på internet. Enligt dem så ställer det högre press på dem som brebandsleverantör. Hur fanders detta nu kan gå ihop har jag inte en susning om. Ser inte något logiskt med att det ställer mer krav på dem.

Det som menas är att folk konsumerar mycket mer bandbredd idag än de gjorde för ett antal år sedan när de tidigare priserna sattes, vilket ställer högre krav på nätet som helhet. Även sådant som inflation spelar naturligtvis in.

Att jämföra gruppanslutet med ej gruppanslutet är dumt, bredbandsbolaget fakturerar 0 kronor till gruppanslutna kunder, det betyder givetvis inte att bredbandet är gratis, du betalar så mycket som föreningen tycker att du skall betala via din lägenhetshyra istället Och föreningen betalar till bredbandsbolaget.

Prishöjningen gäller alla kunder, exakta summor varierar beroende på vilka tjänster man har och kunder med bindningstid har i regel kvar sina tidigare avtal till bindningstidens slut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Fick brev om detta idag, stod att de var tvungna att höja priserna eftersom vi ser på film, håller kontakt med folk och lyssnar på musik på internet. Enligt dem så ställer det högre press på dem som brebandsleverantör. Hur fanders detta nu kan gå ihop har jag inte en susning om. Ser inte något logiskt med att det ställer mer krav på dem.

Skrivet av Djurmamman:

Det som menas är att folk konsumerar mycket mer bandbredd idag än de gjorde för ett antal år sedan när de tidigare priserna sattes, vilket ställer högre krav på nätet som helhet. Även sådant som inflation spelar naturligtvis in.

De säljer samma bandbredd till flera hushåll, och räknar med att inte alla använder den samtidigt.
Exempel (påhittade siffror): 10 lägenheter med 100/100. Ska alla nyttja sin uppkoppling behövs det 1Gbit till huset, men i själva verket är det 500Mbit och leverantören räknar med att inte fler än 5 kör fullt ut samtidigt.
Men nu börjar folk använda så mycket bandbredd att det inte räcker längre.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Tja, vad ska man säga. Det är den av mina nuvarande avgifter som höjts absolut minst genom åren, har väntat mig detta sedan lång tid tillbaka.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Hmm, jag fick för 1 månad sedan ett telefonsamtal där de sa att de kommer sänka min avgift med 50kr xD Adsl24 btw

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk

Kanske dags att byta för er som sitter på Bredbands Bolaget?

Dom är ju dyrast bland dom vanliga leverantörerna just nu.

  • Bredband2 100/100Mbit 318kr/Månad

  • T3 100/100Mbit 319kr/Månad

  • All Tele 100/100Mbit 319kr/Månad

  • Universal Telecom 100/100Mbit 319kr/Månad

  • Bahnhof 100/100Mbit 339kr/Månad

  • Comhem 100/100Mbit 349kr/Månad

  • Tele2 100/100Mbit 399kr/Månad

  • Telia 100/100Mbit 399kr/Månad

  • Bredbands Bolaget 100/100Mbit 439kr/Månad

Permalänk
Skrivet av SpeedRunnerAlfa:

Kanske dags att byta för er som sitter på Bredbands Bolaget?

Dom är ju dyrast bland dom vanliga leverantörerna just nu.

  • Bredband2 100/100Mbit 318kr/Månad

  • T3 100/100Mbit 319kr/Månad

  • All Tele 100/100Mbit 319kr/Månad

  • Universal Telecom 100/100Mbit 319kr/Månad

  • Bahnhof 100/100Mbit 339kr/Månad

  • Comhem 100/100Mbit 349kr/Månad

  • Tele2 100/100Mbit 399kr/Månad

  • Telia 100/100Mbit 399kr/Månad

  • Bredbands Bolaget 100/100Mbit 439kr/Månad

Om man sitter på bredbandsbolaget så sitter man oftast på bredbandsbolagets egna nät. Ska man byta så får man byta bort fiber mot ADSL eller liknande. Inte helt värt

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Tja, vad ska man säga. Det är den av mina nuvarande avgifter som höjts absolut minst genom åren, har väntat mig detta sedan lång tid tillbaka.

Hade faktiskt väntat mig sänkta priser... Hade en ganska bisarr förhandling med en leverantör för något år sedan då vi gick från 40Mbps till 100Mbps och samtidigt sänkte kostnaden kraftigt (tror det var från 30.000 till 10.000 kr månaden). Ja, företagsabb med hög prioritet men trodde markanden som helhet gick i den riktningen.

GBps -> Mbps
Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Hmm hoppas detta inte gäller studenterbjudandet de har på 100/10 för 199kr/mån i ett år.

Visa signatur

HTPC: Late 2014 Mac Mini
Bärbar: Mid 2012 MacBook Air

Permalänk
Medlem

Hmm. Men om man har tecknat avtal med bindningstid så har de väl ingen rätt att justera priset under den perioden? :S

Edit. Ser att de förklarat att så är fallet. Priset höjs först efter ev bindningstid gått ut. Hoppas man kan binda till ngt bra pris om 6 månader då.

Också fast i bbb, deras egna nät.. Som när man hade ocker-comhem när kabeltv var relevant..

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Hedersmedlem

Ringde precis och sa upp mitt ADSL-abonemang. De höjde priset på min 12/1-lina från 315 Kr/månad till 388 Kr/månad. I dessa dagar när statsnät kan fås för cirka 100-150 kronor och man pröjsar nästan 400 spänn för en instabil ADSL-lina, då vet man att man har fel tjänst.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Hade faktiskt väntat mig sänkta priser... Hade en ganska bisarr förhandling med en leverantör för något år sedan då vi gick från 40GBps till 100GBps och samtidigt sänkte kostnaden kraftigt (tror det var från 30.000 till 10.000 kr månaden). Ja, företagsabb med hög prioritet men trodde markanden som helhet gick i den riktningen.

Tja, företagsabb har ju varit överprisade sedan bredbandets födsel i stort sett
Jag tror det hänger mycket på att kraven på faktiskt hastigheter växer snabbt i dom privata abonnemangen. Nu är det plötsligt där dom stora kraven på stabilitet och jämn hastighet finns.
Förr använde man sin kapacitet någon gång i minuten, då man laddade en ny webbsida. Nu använder man plötsligt sin fulla kapacitet 2 timmar is träck, då man streamar en film.

Det krävs helt enkelt jäkligt mycket mer bandbredd för att lova en viss hastighet nu, än vad det gjorde för 5-10 år sedan. På företagssidan har man antagligen inte haft lika mycket kompromisser som på den privata.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRunnerAlfa:

Kanske dags att byta för er som sitter på Bredbands Bolaget?

Dom är ju dyrast bland dom vanliga leverantörerna just nu.

  • Bredband2 100/100Mbit 318kr/Månad

  • T3 100/100Mbit 319kr/Månad

  • All Tele 100/100Mbit 319kr/Månad

  • Universal Telecom 100/100Mbit 319kr/Månad

  • Bahnhof 100/100Mbit 339kr/Månad

  • Comhem 100/100Mbit 349kr/Månad

  • Tele2 100/100Mbit 399kr/Månad

  • Telia 100/100Mbit 399kr/Månad

  • Bredbands Bolaget 100/100Mbit 439kr/Månad

Även om de är dyra på 100Mbit så kommer jag fan heller byta till ett dyrare adsl =D
Här har vi antingen comhem(lol), bbb fiber eller adsl av valfri.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Hej,

jag har BBB via HSB gruppavtal 100/100 och har separat IP-TV från dem. Fick idag ett brev om att de "ompaketerar" sitt TV-utbud.
I realiteten en prisjhöjning på 70 kr. Dessuyom skulle jag få TV4 News gratis , den ska ju läggas ned snart. Dags att se över hela sörjan med TV-kanaler och spara in en del för att skaffa HBO istället,,,,