Bitfenix introducerar Prodigy M för Micro ATX

Permalänk
Medlem

Jag har längtat så himla mycket efter det här! Men.. Luftflödet är rätt kasst så Hypen försvann liksom

Permalänk
Medlem
Citat:

I fronten av datorn monteras numera nätaggregatet, som suger in luft utifrån och blåser ut den varma luften genom utstansade hål på chassits undersida. För kylning återfinns ... en större fläkt på 200/230 mm i botten.

Så först ska vi blåsa ut varmluft nedåt (villket är idioti), för att sedan blåsa in den i datorn igen (villket är ändå dummare)...

Jag hade hoppats på mer från Bitfenix, mITX Prodigy'n var nyskapande, smart och ser underbar ut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Borde gå att fulmodda bort dem, fram med en dremel/såg, köp lite apparatfötter från ebay/valfri kinasida och du har ditt "riktigt kompakta och (potetiellt) kraftfulla system".

eller så tar du fram skruvmejseln och skruvar bort de 4 skruvar som håller handtagen på plats

Visa signatur

Kinnarps 8000

Permalänk
Medlem
Skrivet av MauseRR:

eller så tar du fram skruvmejseln och skruvar bort de 4 skruvar som håller handtagen på plats

Om du hade tittat på bilden hade du sett att handtagen täcker en bit av chassit, tar man bor hela handtagen blir det fult.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Haha. Ja, mini-itx i den där fläskklossen var ju bara fånigt. Det har alltid varit ett micro-atx-chassi, det tog bara ett bra tag för Bitfenix att inse det.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av exodeus:

Så först ska vi blåsa ut varmluft nedåt (villket är idioti), för att sedan blåsa in den i datorn igen (villket är ändå dummare)...

Hehe jo jag tänkte samma sak
Att blåsa ut värmen från agget neråt hade väl funkat i sig, men när man även får kombinationen utblås och insug på samma ställe så känns det inte riktigt hundra... Det funkar nog antagligen "acceptabelt" praktiken, men konceptuellt är det dumt... Och det är ju inte det jämnaste luftflödet upp förbi grafikkorten heller kanske.

Sen gillar jag inte riktigt att ha nätagget i fronten. Jag hoppas isåfall det går att rotera så man kan ha insuget antingen utåt fronten eller inåt i lådan!
Många nätagg har lite små oljud för sig (coil whine, surranden, tickanden från fläkt osv), och det lockar inte att ha agget nästan mitt i nyllet och då även med öppningen direkt mot sig!

Diskarna lär få det lite varmt på baksidan som redan nämnts.. Varför inte göra som tex Raven RV03 där den stora fläkten delvis sticker in "under" moderkortet, så även baksidan får en gnutta ventilation?

Skrivet av Bakgrund:

Om du hade tittat på bilden hade du sett att handtagen täcker en bit av chassit, tar man bor hela handtagen blir det fult.

Men sågar man av dem så blir det snyggt??

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Hehe jo jag tänkte samma sak
Att blåsa ut värmen från agget neråt hade väl funkat i sig, men när man även får kombinationen utblås och insug på samma ställe så känns det inte riktigt hundra... Det funkar nog antagligen "acceptabelt" praktiken, men konceptuellt är det dumt... Och det är ju inte det jämnaste luftflödet upp förbi grafikkorten heller kanske.

Sen gillar jag inte riktigt att ha nätagget i fronten. Jag hoppas isåfall det går att rotera så man kan ha insuget antingen utåt fronten eller inåt i lådan!
Många nätagg har lite små oljud för sig (coil whine, surranden, tickanden från fläkt osv), och det lockar inte att ha agget nästan mitt i nyllet och då även med öppningen direkt mot sig!

Diskarna lär få det lite varmt på baksidan som redan nämnts.. Varför inte göra som tex Raven RV03 där den stora fläkten delvis sticker in "under" moderkortet, så även baksidan får en gnutta ventilation?

Men sågar man av dem så blir det snyggt??

Om man gör det noggrant och slipar bort resterna så att det blir jämt och fint så tror jag faktiskt inte att det skulle se allt för dåligt ut.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk

Mycket intressant! Är sugen på att bygga ett mATX-system om en månad eller två så får se om det blir detta eller FD Arc Mini r2 som jag haft ögonen på hittills. Hoppas att få se recensioner på båda här på Sweclockers framöver

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignostic:

Tycker layouten blev konstig. PSU'n matar chassits enda luftintag med varmluft? Känns som att den väl tilltagna bredden inte används alls.

230mm i botten som blåser utifrån rakt upp i grafikkort&CPU området.

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Roger W:

Hehe jo jag tänkte samma sak
Att blåsa ut värmen från agget neråt hade väl funkat i sig, men när man även får kombinationen utblås och insug på samma ställe så känns det inte riktigt hundra... Det funkar nog antagligen "acceptabelt" praktiken, men konceptuellt är det dumt... Och det är ju inte det jämnaste luftflödet upp förbi grafikkorten heller kanske.

Sen gillar jag inte riktigt att ha nätagget i fronten. Jag hoppas isåfall det går att rotera så man kan ha insuget antingen utåt fronten eller inåt i lådan!
Många nätagg har lite små oljud för sig (coil whine, surranden, tickanden från fläkt osv), och det lockar inte att ha agget nästan mitt i nyllet och då även med öppningen direkt mot sig!

Diskarna lär få det lite varmt på baksidan som redan nämnts.. Varför inte göra som tex Raven RV03 där den stora fläkten delvis sticker in "under" moderkortet, så även baksidan får en gnutta ventilation?

Men sågar man av dem så blir det snyggt??

Jag tycker spontant att hela konceptet verkar genomtänkt och tror inte att nätaggets utblås kommer påverka speciellt mycket. Moderna agg genererar ju för övrigt knappt någon värme alls. Jag kan knappt känna att mitt M12D i FT02 är igång. Första chassit på länge som jag blir direkt sugen på. Förbålt snyggt i vitt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Ser riktigt intressant ut, det finns bara en sak som bekymmrar mig. Jag har ännu inte sett någon bild med hårddiskar monterade. hur många hårddiskar klarar chassit av och av vilka dimensioner?

Här kan du se några fler bilder på den (inklusive med diskar monterade): Bitfenix släpper lös Prodigy M för mATX-system

Tycker det är ett riktigt intressant chassie. Klart alternativ till Silverstone Sugo-serien för mATX.

Håller dock med om att luckan för CD är lite fult och gammalt. De borde göra en lite mindre variant utan CD-plats. Hade även varit fint om Bitfenix sålde alternativ för att ersätta handtagen med snygg matchande pålt/plastbit istället.

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Avstängd

Tack Swec, väntat så länge på nyhet om det här chassit, skulle komma imorgon men ni slog Bitfenix med en dag

Men jag är besviken på Bitfenix, Varför ska det ta 2-3 månader? jag har redan vetat om att det här chassit ska komma i ungefär 2-3 månader. Hur kan det vara så svårt att flytta en IO plåt?
Jag ville ha chassit nu, eller åtminstone inom några veckor. Jag vill inte vänta 2-3 kanske 4-5 månader till.
Nu blir det förmodligen ett köp från nån konkurrent istället.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dussan89:

230mm i botten som blåser utifrån rakt upp i grafikkort&CPU området.

Ok, 230mm i botten använder bredden men den sitter 1 cm från nätaggets utblås

Permalänk
Skrivet av Regnbågsponny:

Äntligen! Nu ska bara moderkortstillverkarna inse att dom gärna får köra sina "top of the line"-kort lika fullsmetade med funktioner i µ-ATX formfaktorn som i m-ITX, ATX osv. Märkligt att alla lite dyrare m-ITX-kort har exempelvis inbyggd BT, inte ens dom dyraste µ-ATX-korten har det. Men det är väl kanske inte en så populär formfaktor som man vill tro...

Skickades från m.sweclockers.com

Har tyvärr ingen statistik på det även om det hade varit otroligt intressant men kollar man tex bland datorbyggen här på swec så är nästan ända gången någon väljer ett mATX moderkort när de är ute efter ett så billigt moderkort som möjligt men som fortfarande har 4x minnesplatser och ett vettigt chipset men struntar i allt extra lullull så som de där sista 200 MHz överklockning och bra sli/crossfire stöd. Samma gäller för färdig byggda datorer, där sitter mATX korten i de billigare datorerna som inte behöver allt som ett riktigt ATX kort kan erbjuda.

Sen påverkar det så klart även att det finns otroligt få vettiga chassin inpassade för mATX vilket är lite moment 22, inga moderkort förrens det finns chassin och inga chassin förrens vettiga moderkorten finns. Förhoppningsvis är detta starten på en tid när mATX får mer plats i rampljuset!

Skrivet av Svensktiger:

Kanske inte.
Men många vill använda t.ex fläktkontrollers eller kortläsare.
Puls att det ju finns massor av andra saker som passar i en 5.25" slot.

Hur många som bygger en egen dator använder en fläktkontroller? 5% kanske?
Samma fråga angående kortläsare och jag måste säga att jag har aldrig sett någon hemmabygd dator som har en fast monterad kortläsare i en 5.25" slot. Sen finns det reservoarer till vattenkylning till 5.25", vad det är för massor andra tillbehör du nämner vet jag inte riktigt, men visst finns det typ utfällbara kaffemugshållare och liknande men lär inte vara många som använder det heller.

Summa av detta är att jag tror att max runt 5% (säkert lägre) av användarna som inte har en cd/dvd/BR läsare i datorn (även andelen som har dessa sjunker som en sten i vatten..) använder 5.25" platsen till något annat vilket hade gjort det klart befogat att släppa en modell av chassit utan det fula hålet och hållaren för 5.25" sloten!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignostic:

Ok, 230mm i botten använder bredden men den sitter 1 cm från nätaggets utblås

Borde inte vara något problem så vidare du inte har extrem system på 1200w som allstrar värme.

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Om man gör det noggrant och slipar bort resterna så att det blir jämt och fint så tror jag faktiskt inte att det skulle se allt för dåligt ut.

Jo, men då är det väl lite mer genomarbetat än "fulmodd"
Nåja, nu ska jag inte klyva ord längre - sorry!

... man kanske även skulle kunna skruva loss bågarna och byta dem mot nåra enkla färdiga aluminiumlister från nån järnhandel eller nått sånt för att täcka det fula området?

Skrivet av martinot:

Här kan du se några fler bilder på den (inklusive med diskar monterade)

Hmm, enbart små 2.5" diskar på bilden dock. Undrar om man monterar även 3.5 diskar där på framsidan?

...

Det är en kul låda, och jag borde gilla den, men nånstans på vägen så har jag tappat lite suget efter prodigy-varianter av nån anledning. De är nog lite för "tjocka" och stora för att riktigt locka ens i mATX format för mig kanske? (kan ju påverka att jag redan ligger med en beställning på en Ncase också )

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Hmm, enbart små 2.5" diskar på bilden dock. Undrar om man monterar även 3.5 diskar där på framsidan?

...

Jag är lite negativ till deras tänkande om placering av hårddiskar faktiskt.
På detta sätt måste man välja mellan antingen att ha hårddiskar i botten eller en fläkt. Och fläkten i botten är i stort sett enda insuget....
Går såklart att ha den där plåten på sidan med 3st 2.5" diskar, men jag har alltid ogillat sådana. Blir så meckigt så fort man ska göra något i datorn.

Vad jag läste mig till skulle det dock finnas möjlighet för 2st 2.5" diskar på baksidan av moderkortsplåten, vilket kommer bli min lösning (en SSD + en SSHD), men det känns som dom har fallerat med "planlösningen" när dom hade så mycket bredd att tillgå.

För att inte tala om "frontanslutningarna" som sitter i chassiesidan. Då måste man ju kopplar ur och koppla in kontakterna varje gång. Man kan inte dra sladdarna snygg med buntband heller. /facepalm

Permalänk

För er som vill se bitfenix korta genomgång av chassit.

Visa signatur

"I hate when people quote me for things i don't say" - Abraham Lincoln

&

Permalänk
Skrivet av biorrith:

Jag är lite negativ till deras tänkande om placering av hårddiskar faktiskt.
På detta sätt måste man välja mellan antingen att ha hårddiskar i botten eller en fläkt. Och fläkten i botten är i stort sett enda insuget....
Går såklart att ha den där plåten på sidan med 3st 2.5" diskar, men jag har alltid ogillat sådana. Blir så meckigt så fort man ska göra något i datorn.

Vad jag läste mig till skulle det dock finnas möjlighet för 2st 2.5" diskar på baksidan av moderkortsplåten, vilket kommer bli min lösning (en SSD + en SSHD), men det känns som dom har fallerat med "planlösningen" när dom hade så mycket bredd att tillgå.

För att inte tala om "frontanslutningarna" som sitter i chassiesidan. Då måste man ju kopplar ur och koppla in kontakterna varje gång. Man kan inte dra sladdarna snygg med buntband heller. /facepalm
http://www.nordichardware.se/images/labswedish/nyhetsartiklar...

Annars bara montera HDDn i 5.25" hållaren med tex resårband så blir det vibrationsfritt som bonus dessutom

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Annars bara montera HDDn i 5.25" hållaren med tex resårband så blir det vibrationsfritt som bonus dessutom

Jag tror att det kommer att sticka ut för mycket och vara i vägen för ett andra grafikkort i så fall.

Permalänk
Skrivet av biorrith:

Jag tror att det kommer att sticka ut för mycket och vara i vägen för ett andra grafikkort i så fall.

Är lite svårt att se på bilden hur mycket plats där är till grafikkort, men ifall det går att använda 2 grafikkort och en cdläsare så är där gott om plats att fästa HDDn där istället, annars får man modda fästet och sätta HDDn på tvären.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RandomSwedishGuy:

För er som vill se bitfenix korta genomgång av chassit.

Det var klurigt: enligt den killen så ska alltså flödet gå från toppen och neråt i lådan?

Undrar om det funkar bra med den bakvända ventilationen utan att konvektionen stör märkbart... Klart möjligt att det funkar bra, men annars skulle man ju i och för sig kunna vända upp och ner på lådan
(med nackdelen att man då får ut nätaggssladden ur taket istället, och jag gissar att den sektionen inte är lika snygg att att kolla på som det normala taket)

Jag får nog fundera lite på den här lådan ändå, även om den är lite för mycket av en tjockis
(microATX har ju en del fördelar med flexibiliteten jämfört med ITX tex)

... och jepp, att ha kontakterna på sidan känns rätt dumt (Man får ha sidpanelen i närheten eller koppla ur alla kontakter så fort man öppnar burken)

Skrivet av lanbonden:

Är lite svårt att se på bilden hur mycket plats där är till grafikkort, men ifall det går att använda 2 grafikkort och en cdläsare så är där gott om plats att fästa HDDn där istället, annars får man modda fästet och sätta HDDn på tvären.

Det får inte plats en fullstor cd-läsare med två grafikkort - killen nämner i genomgången att de har en slim drive plats där av den anledningen.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

5.25” Drive Bays x 1 (removable)
3.5” Drive Bays x 4 (2 + 2)
2.5” Drive Bays x 5 (3 + 2)

där är antalet hårddiskar. står i spec på bitfenix hemsida.

http://www.bitfenix.com/global/en/products/chassis/prodigy-m/

Visa signatur

| Intel i5 4670K | Asus ROG maximus VI gene | Corsair 8GB (2x4GB) CL11 2133MHz VENGEANCE | sapphire r9-290 arctic cooling accelero hybrid |

Permalänk
Medlem

Tycker handtagen är det som gör lådan. Utan dom är den bara en i mängden.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk

Jonas hade väll ett finger med i designen? Har för mig att han nämnde det i någon podcast/panel.

Visa signatur

Fractal Design R3 Fractal Design Newton R2 1000w Intel 3770K ASUS P8Z77 -V Pro Corsair Force GT 120gb Kingston Hyperx Genesis

Permalänk

Vill se Phenom M släppas nu!

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk

Jag får vänta på den röda verisionen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Intel i5 4670K | Asus ROG maximus VI gene | Corsair 8GB (2x4GB) CL11 2133MHz VENGEANCE | sapphire r9-290 arctic cooling accelero hybrid |

Permalänk

En mac pro som krympt i tvätten och sen fått lite konstig form på handtagen när den torkat klart. Tycker jag om det jag ser? ABSOLUT

Visa signatur

| PC : i5 4690K 3,5 GHz @ 4,4 GHz/Argon AR01, MSI Z97 GAMING 5, ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG, MSI GTX 970 Gaming 4G, 1TB Toshiba 7200rpm, SSD EVO 850 120GB, NZXT H440W Silent | Mac Pro, 2.66 GHz Quad | Xbox live : DoktorKrall | Bitter gammal gubbjävel på vintern |
Vilken var din första? - Fyndtråden - Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dussan89:

Borde inte vara något problem så vidare du inte har extrem system på 1200w som allstrar värme.

Nej det kanske inte orsakar problem direkt men det är ju inte välplanerat eller speciellt smart att sätta dom två så nära varandra.
Ljudnivån blir ju inte lägre om man höjer värmen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Roger W:

Det var klurigt: enligt den killen så ska alltså flödet gå från toppen och neråt i lådan?

Undrar om det funkar bra med den bakvända ventilationen utan att konvektionen stör märkbart... Klart möjligt att det funkar bra, men annars skulle man ju i och för sig kunna vända upp och ner på lådan

Du behöver inte oroa dig det minsta över konvektionen - jag är verkligen ingen fysikprofessor själv men räkna kort på hur mycket luft som finns innanför chassit och räkna sedan på hur mycket luft 5 - 9 120mm fläktar (två 240 rad med push pull och single bak för 9) flyttar per sekund... ... ... ... ... ... Konvektion, dvs. att varm luft vill stiga då den är lättare än kall är inga som helst problem - det hinner det inte bli då du flyttar så mycket luft med fläktarna.

Hur sedan folk kan få det till att det är dålig ventilation i det här chassit med så många fläktar är lite lustigt men jaja. I vilket fall som helst så håller jag dock med om att placering av nätagg inte är optimalt på något sätt - hade hellre sett att det trixades in i bakkant (med försänkning om så behövdes).