Permalänk
Medlem

Halvt blind eller snea pinnar?

Tjenare Sweclockare!

Jag ska hålla mig kortfattad. Jag köpte moderkort (Asus p8z77-v) och ram av en kille här på Sweclockers. På min fråga vilket skick de är i fick jag: "varken moderkort eller minnen har krånglat." som svar. Nu har jag inte vågat sätta i processorn då det ser ut så här:

En del pinnar högst upp till vänster och långt nere till höger ser helt klart böjda ut i mina ögon! Antingen det eller så blir det en sväng till optikern ASAP.

Vad tycker ni att jag ska göra? Ska jag försöka få tag i säljaren eller ge mig på att försöka böja tillbaka dem?
Kan tillägga att jag har varit VÄLDIGT försiktig, om inte löjligt försiktig med kortet. Bilden är tagen direkt efter att jag öppnade locket till socketen.

Permalänk
Medlem

Dom är helt klart böjda. En ser ju även ut att fattas, och vissa är i mina ögon utom räddning. Har dock aldrig prövat böja sockelpinnar så jag kan inte säga helt exakt

Permalänk
Medlem

Helt klart böjda.
Ren tur att det fortfarande fungerar O.o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Helt klart böjda.
Ren tur att det fortfarande fungerar O.o

Grejen är den att jag inte vågat testa. Kan ju lika gärna vara så att de böjdes när killen skulle ta ut prollen och inte märkte det. Eller ännu värre, att han visste om det. Ett tredje alternativ är ju att det funkar trots allt, men det verkar högst otroligt...

Permalänk

Ser ingen som fattas, men vissa e ju böjda som fan :/

Visa signatur

Asrock P67 Extreme6 | Intel 2600k @ 4.5Ghz) | Noctua NH-D14 | Corsair 8GB DDR3 1600Mhz
ASUS GTX 770 DCII OC @ 1260/7900 | Intel X25-M G2 80GB| ~3.2TB HDD
Antec 1200 | Corsair HX 620 80+
ASUS PB278Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emelito:

Grejen är den att jag inte vågat testa. Kan ju lika gärna vara så att de böjdes när killen skulle ta ut prollen och inte märkte det. Eller ännu värre, att han visste om det. Ett tredje alternativ är ju att det funkar trots allt, men det verkar högst otroligt...

Tror knappast att pinnarna böjts när han tog ur CPU´n.
Garanterat har han fumlat vid montering och sålt ett trasigt moderkort till dig.

Det finns iofs en väldigt liten chans att dom skadats vid paketeringen, men man sätter ju såklart dit skyddet som förhindrar just det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emelito:

Grejen är den att jag inte vågat testa. Kan ju lika gärna vara så att de böjdes när killen skulle ta ut prollen och inte märkte det. Eller ännu värre, att han visste om det. Ett tredje alternativ är ju att det funkar trots allt, men det verkar högst otroligt...

Hade absolut inte gjort något med det där moderkortet, hade bett om ett återköp på allt och pengarna tillbaka

För i det där skicket säljer man bara inte

Då får man som säljare bita i det sura äpplet, om inte annat så iallafall ge dig pengarna åter för moderkortet, för det där är ju helt obrukbart
Tycker också det ser ut som att det fattas en pin som en annan sa här tidigare

Det är därför jag själv, alltid ber köpare inspektera kortet innan köp, eller så filmar jag kortet innan jag skickar med dagens tidning bredvid med mitt namn där man ser datumet tydligt, så slipper man eventuella senare diskussioner

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Hedersmedlem

Satt sockelskyddet på vid leveransen? Annars har du förmodligen en del av svaret på skadorna. Satt skyddet på fanns skadorna där från början. Oavsett så är korrekt emballeringen säljarens ansvar.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Kontakta han först och säg att du inte längre vill ha det, böjda pins ska man inte acceptera såvida det inte framgår i annonsen. Det kan bli problem med reklamationer annars eftersom åf skiter i att felsöka det om de ser böjda pins. Vägrar han så har du blivit blåst och du får hoppas på att det fungerar ändå.'

Edit: Och med lock menar du skyddet, inte bara metallramen som armen höjer?

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Kontakta han först och säg att du inte längre vill ha det, böjda pins ska man inte acceptera såvida det inte framgår i annonsen. Det kan bli problem med reklamationer annars eftersom åf skiter i att felsöka det om de ser böjda pins. Vägrar han så har du blivit blåst och du får hoppas på att det fungerar ändå.'

Edit: Och med lock menar du skyddet, inte bara metallramen som armen höjer?

Asus tvärvägrar när det gäller böjda pins, reklamation, glöm det för de tar inte i ärendet ens med tång, och är kortet sålt i andra hand vilket detta är så är de ännu mer mindre villiga att göra något

Alla Asus garantiärenden för enskilda komponenter går via butikerna, och de vet med sig det här också och vägrar att ta in dem eller göra nåt åt det

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Vill som säljare komma in här och säga min mening.

Kortet fungerade när jag monterade av processorn och satte genast på skyddet över sockeln, jag märkte då inte att några pins var böjda eller att den var skadad.

Sålde kortet för ~2 månader sedan och fick idag efter köparen ringt mig reda på denna tråden och skulle vilja fråga er på forumet om råd om hur vi skall göra?

Jag kan ju inte veta hur köparen hanterat kortet och han vet ju inte hur jag hanterat det så det är lite av ett dilemma. Jag vill ju självklart att vi båda skall vara nöjda med försäljningen.

Så vad tycker ni här inne, hur bör vi lösa situationen?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kinnarps 8000

Permalänk
Hedersmedlem

Glöm inte att lämna omdöme här http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/1079311-swe... när affären är avslutad och du gjort allt i din makt för att få ett helt kort och lämnat utrymme för säljaren att göra rätt för sig.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MauseRR:

Vill som säljare komma in här och säga min mening.

Kortet fungerade när jag monterade av processorn och satte genast på skyddet över sockeln, jag märkte då inte att några pins var böjda eller att den var skadad.

Sålde kortet för ~2 månader sedan och fick idag efter köparen ringt mig reda på denna tråden och skulle vilja fråga er på forumet om råd om hur vi skall göra?

Jag kan ju inte veta hur köparen hanterat kortet och han vet ju inte hur jag hanterat det så det är lite av ett dilemma. Jag vill ju självklart att vi båda skall vara nöjda med försäljningen.

Så vad tycker ni här inne, hur bör vi lösa situationen?

Skickades från m.sweclockers.com

Tycker främst och först att det är bra och strongt av dig att kliva in i tråden och vilja lösa det

Så köparen har alltså du ej hört någonting från på ca två månader förrän idag?

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av MauseRR:

Vill som säljare komma in här och säga min mening.

Kortet fungerade när jag monterade av processorn och satte genast på skyddet över sockeln, jag märkte då inte att några pins var böjda eller att den var skadad.

Sålde kortet för ~2 månader sedan och fick idag efter köparen ringt mig reda på denna tråden och skulle vilja fråga er på forumet om råd om hur vi skall göra?

Jag kan ju inte veta hur köparen hanterat kortet och han vet ju inte hur jag hanterat det så det är lite av ett dilemma. Jag vill ju självklart att vi båda skall vara nöjda med försäljningen.

Så vad tycker ni här inne, hur bör vi lösa situationen?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag vet inte riktigt hur nu borde lösa situationen nu eftersom att det är oftast ord mot ord i sådanahär situationer. Men som säljare rekomenderar jag att i frammtiden tar några kort på produkten (med tidsstämpel) innan du skickar/överlåter den för att försäkra dig om att allt köparen inte försöker skimma dig senare. Eller gå igenom produkten med köparen innan köp om ni möts öga mot öga.

Men det var ju bara tips för framtiden om du ska sälja mer saker.

Hoppas ni löser det iallafall.

Tycker dock att det är skummt att köparen gör en tråd om problemet förns nu efter 2 månader om produkten kom i hans händer sådär?

Visa signatur

CPU: Intel i7 8700K (H2O) GPU: ASUS GeForce GTX 770 DCII OC @ 1350Mhz
RAM: 16GB DDR4 Vengeance RGB 3600Mhz Moderkort: ASUS Prime Z370-A
Burk: Fractial Design Meshify C PSU: Corsair 800W
Systemdisk: Samsung EVO 840 250GB SSD Lagringsdisk: Samsung 1TB 7200rpm
Mus: Cyborg R.A.T 5 Tangentbord: Razer Black Widow Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av MauseRR:

Vill som säljare komma in här och säga min mening.

Kortet fungerade när jag monterade av processorn och satte genast på skyddet över sockeln, jag märkte då inte att några pins var böjda eller att den var skadad.

Sålde kortet för ~2 månader sedan och fick idag efter köparen ringt mig reda på denna tråden och skulle vilja fråga er på forumet om råd om hur vi skall göra?

Jag kan ju inte veta hur köparen hanterat kortet och han vet ju inte hur jag hanterat det så det är lite av ett dilemma. Jag vill ju självklart att vi båda skall vara nöjda med försäljningen.
Så vad tycker ni här inne, hur bör vi lösa situationen?

Skickades från m.sweclockers.com

då tycker jag att du ska betala tillbaka en liten del av summan om ni nu inte kan lösa det på ett annat sätt. Vem vet? det kanske var postens fel?
edit: för två månader sen?
då tycker jag att det är köparen som får bita i det sura äpplet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dencoolasnubben:

då tycker jag att du ska betala tillbaka en liten del av summan om ni nu inte kan lösa det på ett annat sätt. Vem vet? det kanske var postens fel?

Menar du att postkillen skulle öppnat paketet och känt på sig att det minsann ett moderkort där i med pins att böja? Oavsett om sockelskyddet var på eller ej så är det verkligen inte postens fel.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Måste lägga till en liten anekdot att jag själv råkade böja pins på mitt egna ASUS Z87 nu för några månader sedan. Jag har ingen aning om hur då jag monterade ur processorn, satte på plastskyddet och lät den ligga. Sen monterade om den en vecka senare och då fungerade inte vissa DIMM-platser. Detta visade sig bero på att 2 pins var böjda. Jag förstår inte hur det kan ha skett, men de verkar galet sköra.

Jag lyckades lösa det genom att sitta med en nål och försiktigt böja tillbaks dem. Under tiden jag fixade den första hade jag råkat böja 2 nya. Så fortsatte det tills jag fick böja rätt typ 10 pins totalt Nu går datorn som en klocka och DIMM-platserna fungerar.

TL;DR:
Pinsen är sjukt sköra. Det är väldigt lätt att man råkar böja dem av misstag, utan att man ens märker det själv. Det kan gå att rädda med en nål och lite pill!

Visa signatur

Kontor: Intel Core i3-12600K | ASUS B660-I STRIX | EVGA Nvidia Geforce 2080 Ti XC | 16 GB Kingston Fury Beast DDR5 5200Mhz CL40 | Corsair SF750 Platinum 750W | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan: AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | ASUS Geforce GTX 1080 Ti STRIX | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum 750W | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart: Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS: AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Menar du att postkillen skulle öppnat paketet och känt på sig att det minsann ett moderkort där i med pins att böja? Oavsett om sockelskyddet var på eller ej så är det verkligen inte postens fel.

nej inte riktigt, posten är ju inte direkt superförsiktiga med sina paket... de skriver själva att paketet kan kastas två meter. socketen kanske träffade en kant.....

Permalänk
Skrivet av FoamBox:

Jag vet inte riktigt hur nu borde lösa situationen nu eftersom att det är oftast ord mot ord i sådanahär situationer. Men som säljare rekomenderar jag att i frammtiden tar några kort på produkten (med tidsstämpel) innan du skickar/överlåter den för att försäkra dig om att allt köparen inte försöker skimma dig senare. Eller gå igenom produkten med köparen innan köp om ni möts öga mot öga.

Men det var ju bara tips för framtiden om du ska sälja mer saker.

Hoppas ni löser det iallafall.

Tycker dock att det är skumt att köparen gör en tråd om problemet förns nu efter 2 månader om produkten kom i hans händer sådär?

tycker också de verkar skumt att man väntar med att inspektera varan på ca 2 månader... helt klart suspekt och kan lika gärna vara köparen som sabbat det och försöker scama säljaren på sitt misstag.

Jag skulle aldrig acceptera ett återköp efter så lång tid, precis vad som helst skulle kunna hinna hända på den tiden.

En vecka efter att köparen fått paketet kanske man skulle kunna gå med på det dvs ca 10-12 dagar från att du skickade paketet men inte en dag efter det.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

OM köparen har haft chansen att granska sin produkt (moderkortet) och haft den i sin ägo i 2månader utan att göra någon reklamation eller kontaktat dig på något sätt så är det väl solklart att säljaren inte kan ta ansvar längre, det hade inte webhallen/inet/komplett/cdon etc. heller gjort.

I det fallet har köparen gjort en tabbe som inte granskat sina köpta prylar vid leverans.

Är det inte så att det gått någon längre tid, utan att moderkortet levererades i det skicket och köparen nu vill häva köpet, så är det en annan sak.

Bara mina 2ören i tråden

Visa signatur

CPU: 12900K (H150i Elite LCD) | GPU: ASUS ROG STRIX 3080 ti OC | MB: ASUS PRIME Z690-A
PSU: ASUS ROG Thor 1200 | DDR5: G.SKILL Trident Z5 6000Mhz | CHASSI: Lian Li 011 EVO
SSDs: 2x Samsung 970 Pro (2+1TB) | LJUD: GoXLR + Beyerdynamic DT 770 PRO + Shure SM7B
SKÄRM: Asus ROG Swift PG278Q / AW3423DW OLED | OS: Windows 11

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av MauseRR:

Vill som säljare komma in här och säga min mening.

Kortet fungerade när jag monterade av processorn och satte genast på skyddet över sockeln, jag märkte då inte att några pins var böjda eller att den var skadad.

Sålde kortet för ~2 månader sedan och fick idag efter köparen ringt mig reda på denna tråden och skulle vilja fråga er på forumet om råd om hur vi skall göra?

Jag kan ju inte veta hur köparen hanterat kortet och han vet ju inte hur jag hanterat det så det är lite av ett dilemma. Jag vill ju självklart att vi båda skall vara nöjda med försäljningen.

Så vad tycker ni här inne, hur bör vi lösa situationen?

Skickades från m.sweclockers.com

Dold text

Håller med föregående, sjukt starkt att gå in och identifiera dig som säljare och vilja lösa problemet snyggt.

Det första som slår mig är just tiden som gått från köp till felet anmäldes. Det känns inte riktigt som rimligt.
Det kan ha hänt mycket på den tiden och det första som jag hade gjort är ju att testa sakerna man köpt. Det bör väl vara rimligt.
Att det finns faktorer som gjort att köpare inte kunnat göra detta så bör man ju gjort en okulär koll, där faller en hel del av ansvaret på köparen.
Vi får höra lite mer från köparen men just nu så (i min mening) faller ansvaret tyvärr på köpare.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Har köparen tagit 2 månader på sig att "upptäcka" eller meddela felet anser jag han får ta smällen själv.

Är det inom skälig tid från att han fått sakerna (inom en vecka enligt mig) anser jag säljare skall ta tillbaka varan om köparen inte vill ha den alls.
Vill han trotts allt behålla varan bör ni komma överens om en viss del av beloppet tillbaka.

Permalänk
Medlem

Tar inga parter här , men att komma med sånt här 2 månader efter avslutad affär känns lite sent.
Sen att säljaren " MauseRR " skriver är ju också lite kredit , precis som blocket finns här tydligen en del typer som säljer skräp.
Har dock själv köpt en kass processor men det gick att böja pinsen , men det va lite pill.
Ursäkta stavningen , är trött.
Lycka till

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Tror knappast att pinnarna böjts när han tog ur CPU´n.
Garanterat har han fumlat vid montering och sålt ett trasigt moderkort till dig.

Det finns iofs en väldigt liten chans att dom skadats vid paketeringen, men man sätter ju såklart dit skyddet som förhindrar just det.

Kan någon råkat tappa CPUn på pinnarna vid en montering? Jag monterade själv en sån här CPU så sent som för 2v sen. Dom är små dom små liven och jag minns jag var rädd att jag skulle råka göra just detta.
Eller har nån använt ett pekdon för att få upp skyddsplåten som ligger ovanpå och då råkat böjja dom utåt?
Bild från google:

Jag bara spekulerar i vad som kan råkat hända utan att ta part för någon sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Satt sockelskyddet på vid leveransen? Annars har du förmodligen en del av svaret på skadorna. Satt skyddet på fanns skadorna där från början. Oavsett så är korrekt emballeringen säljarens ansvar.

Sockelskyddet satt på från det att jag tog emot det.

Skrivet av Bakgrund:

Kontakta han först och säg att du inte längre vill ha det, böjda pins ska man inte acceptera såvida det inte framgår i annonsen. Det kan bli problem med reklamationer annars eftersom åf skiter i att felsöka det om de ser böjda pins. Vägrar han så har du blivit blåst och du får hoppas på att det fungerar ändå.'

Edit: Och med lock menar du skyddet, inte bara metallramen som armen höjer?

Kanske lite dumt av mig att bara skriva "locket", menade givetvis hela rasket (det svarta skyddet säkrat).

Skrivet av MultiMan:

Glöm inte att lämna omdöme här http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/1079311-swe... när affären är avslutad och du gjort allt i din makt för att få ett helt kort och lämnat utrymme för säljaren att göra rätt för sig.

Jag ser helst att det löses på ett bra sätt först.

Det är starkt av dig MauseRR att visa intresse att vilja klara upp det, det upskattas verkligen.
Jag kan säga att jag har haft moderkortet i sin orginalkartong med skydd på sedan jag köpte det. Jag kontrollerade det jag kom på vid köptillfället, men det visade sig nu i efterhand att jag inte kollat hur pinnarna var.
Anledningen till att jag inte har öppnat och pillat på något förrens nu är för att jag helt enkelt inte haft råd att införskaffa alla delar. Jag har letat efter de olika delarna innan denna affären, och efter fram tills jag idag äntligen fått ihop alla komponenter som behövs. Jag hoppas det klarar upp varför det har dröjt cirka två månader innan jag tog upp det här.

Permalänk
Medlem

Böj tillbaks dem försiktigt men du behöver inte bryta med dem så dem går av.

Visa signatur

7970 MATRIX Platinum, I5 4670k, Dominator platinum 8gb, maximus vi hero, AX850, H80i, RV02, 3K 90GB

Permalänk
Medlem

En pin uppe till höger som också är böjd (bara så du vet)

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwd:

En pin uppe till höger som också är böjd (bara så du vet)

Du menar väl vänster?

Visa signatur

7970 MATRIX Platinum, I5 4670k, Dominator platinum 8gb, maximus vi hero, AX850, H80i, RV02, 3K 90GB

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Oliwer:

Du menar väl vänster?

Höger

Edit: och vänster

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Går på er linje och kommer inte göra något återköp. Det känns orimligt att jag ska göra det 2 månader efter köp. Jag vet helt enkelt inte vad köparen gjort med kortet sedan dess

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kinnarps 8000