Permalänk
Medlem
Skrivet av astrberg:

Hej, nu kommer en snabb fråga: Är det farligt att vistas (sova) i närheten av en router med wifi? Routern som jag sitter bredvid har en bandbredd på 2.4GHz. Inte säger det mig mycket men jag undrar om Wifi/Wireless signalerna som routern skickar ut är en hälsofara som annan elektronik t.ex. mobiltelefoner. Bör jag oroa mig och flytta det trådlösa nätverket (routern) någon annanstans i lägenheten?

Har sökt på nätet utan ett riktigt eller trovärdigt svar...

Tack på förhand!

Skrivet av Shockwave:

Skulle inte sova närmre än 3 meter ifrån en WiFi router. Själv har jag en vägg emellan också.

Det är ju inte livshotande, men jag föredrar att minska strålning till minimum, vem fasen vet hur skadad denna generation kommer vara om 60 år.

Skickades från m.sweclockers.com

Här kommer en tankenöt. Fungerar erat wifi genom väggarna? Då är det väl troligt att ingen energi från strålning absorberas av kroppen. Ingen mängd som inte är försummbar det vill säga. Alltså är det helt ofarligt.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1ntos:

Här kommer en tankenöt. Fungerar erat wifi genom väggarna? Då är det väl troligt att ingen energi från strålning absorberas av kroppen. Ingen mängd som inte är försummbar det vill säga. Alltså är det helt ofarligt.

Du har alltså människokött i väggarna?

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Skrivet av astrberg:

Hej, nu kommer en snabb fråga: Är det farligt att vistas (sova) i närheten av en router med wifi? Routern som jag sitter bredvid har en bandbredd på 2.4GHz. Inte säger det mig mycket men jag undrar om Wifi/Wireless signalerna som routern skickar ut är en hälsofara som annan elektronik t.ex. mobiltelefoner. Bör jag oroa mig och flytta det trådlösa nätverket (routern) någon annanstans i lägenheten?

Har sökt på nätet utan ett riktigt eller trovärdigt svar...

Tack på förhand!

På med folie hatten !

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrberg:

Hej, nu kommer en snabb fråga: Är det farligt att vistas (sova) i närheten av en router med wifi? Routern som jag sitter bredvid har en bandbredd på 2.4GHz. Inte säger det mig mycket men jag undrar om Wifi/Wireless signalerna som routern skickar ut är en hälsofara som annan elektronik t.ex. mobiltelefoner. Bör jag oroa mig och flytta det trådlösa nätverket (routern) någon annanstans i lägenheten?

Har sökt på nätet utan ett riktigt eller trovärdigt svar...

Tack på förhand!

Det värsta som finns idag är den dåliga luft som finns nere i tunnelbanan som de vägrar skriva mer om nu..
Metallpartiklar där sätter sig i arvsanlagen och skadar dna på lång sikt!
Men jag är försiktig med allt och har inte mobilen i fickan längre när jag sitter längre stunder. Lyfter ut den och har den på avstånd från juvelerna.
Ta allt du läser med en nypa salt, men var försiktig, det är mitt tips!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Energi är värme, strålning utvecklar energi, som blir värme, mobiltelefon någon?
Detta i sin tur medför att man blir tröttare, inte zombie-trött, men fortfarande tröttare.
Ni har säkert märkt av att när det är varmt ute och inne, så blir ni tröttare överlag.
I hjärnan går det elektricitet som ju består av just energi,
men när det blir ännu varmare av t.ex router eller mobiltelefon, så resulterar detta i just trötthet.
Blir hjärnan för varm och överhettas, får man huvudvärk.
Hm är det därför fjortistjejerna brukar ha huvudvärk 24/7?
Om ni väljer att vara blinda för detta så är det erat val, men jag hade en router i mitt rum förut,
och när jag kastade ut skiten så blev det som natt och dag.
Det var väldigt mycket av den förlorade "piggheten" som kom tillbaka,
att jag dessutom vistades ganska mycket i rummet dagstid hjälpte ju inte heller direkt.

Hänvisar till ovanstående.

Som någon annan i tråden säger så värme en slags energi.

Elektromagnetisk strålning är inte bara Radiovågor, utan Ljus och mikrovågor bara med en annan frekvens (synligt ljus ligger mellan 480 och 790 Thz, medan radiovågor ligger 9Khz till 3 Thz. om du är rädd för radiovågor så bör du också vara rädd för att vara någonstans i civila världen, då alla radiostationer skickar inom dessa frekvenser samt all marksänd TV.

Skulle inte tro att en så svag sändare som de vi har för civilt bruk kan påverka din hjärna permanent, men då Vatten är en polärmolekyl och du bestär av 70% vatten samt att hjärnan jobba med elektriska impulser så tror jag nog att om du står vid en tillräckligt stark sändare så blir nog hjärnan lite påverkad.
Samtidigt så ligger den kosmiska bakrundsstrålningen i marknivå på mellan 1-25 Ghz så där bör du också vara orolig.

Sammanfattningsvis så tycker jag nog att i ditt fall bör du skaffa ett nät av koppar och vira runt huvudet, sedan jordar du detta permanent i marken. då kopparn kommer avleda nästan alla radiovågor så lär du vara ganska säker då!

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk

Jag vill inte påstå att jag är rädd för strålning. Men jag har respekt för den och undviker det så mycket som det går. Då man inte vet konsekvenserna. Jag har gjort en del åtgärder då det inte påverkar mig men minskar en risk om den finns:

Flygplansläge på telefonen när jag sover (blir inte störd men kan fortfarande använda telefonen som klocka utan någon strålning)
WIFI:n stängs av mellan 01:00 och 07:00 (då inga av mina enheter behöver trådlöst på natten så känns det bra)
Ingen trådlös kringutrustning (Anser att kablar är bättre och stabilare)

Inget av detta påverkar mig och samtidigt påverkas jag mindre av strålig. Sedan finns ju dock annan strålning men, men.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Tror inte wifi är nån fara, men man kan undra hur rix fm får sända som det gör. Får ju in kanalen när man gäspar..

Visa signatur

CPU: 6700K @4GHz CPU kylare: Corsair H100i Moderkort: Asus z170 -A RAM: Corsair LPX 16GB DDR4 GPU: Msi GTX 970 X2 PSU: Corsair AX 860i Chassi: Corsair carbide air 540 HDDs: Samsung 850 256gb

Permalänk

Som den enda som antagligen har pluggat radiologi så måste jag gå in och säga nej.

Sådan låg strålning stoppas oftast av minsta typ av hud men som tidigare har sagts så vet man inte hur det kommer att påverka oss på sikt.

Sedan om man är såpass strålningskänslig så att man får huvudvärk av wifi så borde man inte kunna flyga pga av den ökade kosmiska strålningen som man får utstå då.

Annars är risken stor för hjärnspöken.

Permalänk

ni är allt underhållande ni, suttit o småfnittrat till hela denna tråden.
Skönt o träna kistan lite ibland.
visserligen så blir musklerna varmare, måste vara strålning, OH SHIT JAG FICK CANCER AV ATT SKRATTA!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakob.ee.:

Man vet ju inte om trådlöst är farligt. Många säger ju att man kan få cancer av det. Och några säger att man inte kan få det. Sedan vet man inte hur "de som mäter" hur de egentligen mäter. Mäter de en trådlöst pryl och sedan en annan trådlöst pryl så de mäter en och en. Och då är det ganska lätt att säga ett de inte är farligt För om man lägger ihop allt blir det farligt. Men om de mäter allt tillsammans. (om man kan göra det. det är ju hur många frekvenser som helst. ) Då kanske de säger att de inte är farligt om man mäter allt på en gång. Man när vet man när gränsen går där det är farligt. Vilka symtom blir det om man går över gränsen vad som är farligt?

Om man kollar detta (http://www.maxicom.se/res/Diagram/Straalningstaethet-A4-2013....) diagrammet dröjer det inte länge innan man är död. Men sedan om man kollar vid 1.0 så står det "DNA skada omöjlig att läka" och lite över det står det "DECT-bas på 50cm avstånd" (DECT är trådlös telefon för ni som inte vet och bas är där man laddar telefonen)

Men idenna tråden sa några att man inte kan få DNA skada. Men vad har de i diagrammet fått sina uppgifter ifrån? Hur vet de att just de är så farligt?

Som ni märker är jag neutral jag är både positiv och negativ mot trådlöst.

Tack för ett gott skratt, det var den mest komiska jag sett på länge! Det är verkligen ett under att mänskligheten inte har dött ut ännu om nu detta diagram stämmer på någon som helst punkt.

Källhänvisningen var dessutom något knaper. Så vitt jag vet så hade varken Dr Niel Cherry eller Robert O. Becker några som helst bevis på sina teorier. Jag hittade en intressant sida som tog upp några av Robert O. Beckers kända verk: http://depletedcranium.com/dr-robert-o-becker-m-d-not-exactly...

Permalänk
Medlem

Strålning är aldrig bra och skadligt för kroppen, hur pass beror på hur mycket strålning du utsätts för.
När det wifi så finns det nyheter om att Frankrike har beslutat om att förbjuda wifi i skolor pga riskerna.
Wifi strålar barn på 5-10 årmer jämfört med en vuxen. Sanningen är den att vi får vänta tills det kommer en riktig studie och även se helt enkelt i framtiden om inget händer eller om vi alla har tumörer o grejer

Permalänk
Entusiast

Jo. Nog tror jag att man "tar skada" av alla former av EM-strålning.
Men jag tror också att man hinner dö av naturlig ålder låååååångt innan EM-strålningen ställer till med något, även om man är utsatt av den 24/7/365
I alla fall om vi pratar "normala" nivåer/styrkor från mobilmaster, wifi, tv/radio med mera.

Visst finns det direkt skadlig EM-.strålning också. Insidan av en mikrovågsugn t.ex. Men det är inget vi utsätts för i det vardagliga livet.

Jag är mer orolig över luften jag andas än av EM-strålningen.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Du har alltså människokött i väggarna?

Fo3

Vad har högst densitet och per definition är alltså mest benäget att absorbera energi ifrån foton som passerar igenom; är det A) Människokött och ben B) 10 centimeter betong? Bor i en lägenhet med routern på andra sidan betongväggen, fungerar hur bra som helst.

Har inte alla lite människokött i väggarna?

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Skrivet av Jonathanknet:

Strålning är aldrig bra och skadligt för kroppen, hur pass beror på hur mycket strålning du utsätts för.
När det wifi så finns det nyheter om att Frankrike har beslutat om att förbjuda wifi i skolor pga riskerna.
Wifi strålar barn på 5-10 årmer jämfört med en vuxen. Sanningen är den att vi får vänta tills det kommer en riktig studie och även se helt enkelt i framtiden om inget händer eller om vi alla har tumörer o grejer

En del av den elektromagnetiska strålningen från solen är livsnödvändig. Utan den skulle vi aldrig kunna leva på jorden.

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Skrivet av Hraf:

Tack för ett gott skratt, det var den mest komiska jag sett på länge! Det är verkligen ett under att mänskligheten inte har dött ut ännu om nu detta diagram stämmer på någon som helst punkt.

Källhänvisningen var dessutom något knaper. Så vitt jag vet så hade varken Dr Niel Cherry eller Robert O. Becker några som helst bevis på sina teorier. Jag hittade en intressant sida som tog upp några av Robert O. Beckers kända verk: http://depletedcranium.com/dr-robert-o-becker-m-d-not-exactly...

Har ingen dött utan trådlöst tror du?!?!?!
Man kan inte VETA om någon dör av trådlöst men trådlöst är cancer framkallande. Så någon kan ju dött av cancer som kommer ifrån trådlöst!! Man kan ju skratta åt diagrammet men tills det händer någon som är nära en så skrattar men inte längre....

Kan tyvärr inte öppna länken

Skrivet av Jonathanknet:

Strålning är aldrig bra och skadligt för kroppen, hur pass beror på hur mycket strålning du utsätts för.
När det wifi så finns det nyheter om att Frankrike har beslutat om att förbjuda wifi i skolor pga riskerna.
Wifi strålar barn på 5-10 årmer jämfört med en vuxen. Sanningen är den att vi får vänta tills det kommer en riktig studie och även se helt enkelt i framtiden om inget händer eller om vi alla har tumörer o grejer

Jag har också läst det! Men ville inte säga det innan jag hitta källorna till det.. Jag letar fortfarande efter den källan där jag läste det. (det finns på massor sidor men läste det i en tidning som jag letar efter.)

Så är det med allt. Man ska inte ha barn ute i solen för de tål inte den lika bra som vuxna men många tänker tyvärr inte så.

För er som säger att man inte KAN skydda sig mot farligt strålning har faktiskt fel.
Jag vet inte hur mycket ni kan om EL. Men om ni vet vad övertoner är så är detta något för er!
Jag hörde en gång talas om ett företag som höll på att Elsanera heter det. Ni kan läsa mer på dessa länkarna under.
http://www.elmiljo4all.se/respons.pdf
http://www.elmiljo4all.se/elsystemet.pdf

Och här har ni en bild där en mäter hur mycket det går genom jorden: http://www.elmiljo4all.se/jordtag.JPG

EDIT: nu verkar det som att jag är emot trådlöst. Men jag använder det själv. Jag använder trådlöst nätverk i skolan, hemma, när jag lanar osv.. Men jag tror/vet att det inte är så bra.

Visa signatur

Jag har Dyslexi! Det innebär att jag har läs- och skrivsvårigheter.
Fractal Design Define R3 | Phenom II 1090T (6 kärnor) 3,2GHz | Zalman CNPS-8700 NT Slim | Gigabyte GA-880GM-D2H (AM3) |
10GB ram G-skill (1333MHz) | Asus EAH 6870 DC | A-data SX900 128 GB | AXP agg.

Permalänk
Medlem

Det är så otroligt mycket stråling kring oss på nästan alla band så att försöka klä in sin router i bly kommer nog "tyvärr" inte göra så mycket

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Skrivet av inquam:

Det är så otroligt mycket stråling kring oss på nästan alla band så att försöka klä in sin router i bly kommer nog "tyvärr" inte göra så mycket

Haha.
Jag skulle säga att du skulle haft den en bit ifrån. Sängen men du kan även tänka att alla dina grannar har trådlöst inne hos sig.

Visa signatur

Jag har Dyslexi! Det innebär att jag har läs- och skrivsvårigheter.
Fractal Design Define R3 | Phenom II 1090T (6 kärnor) 3,2GHz | Zalman CNPS-8700 NT Slim | Gigabyte GA-880GM-D2H (AM3) |
10GB ram G-skill (1333MHz) | Asus EAH 6870 DC | A-data SX900 128 GB | AXP agg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JellyCow:

Det är snarare som så att värme är energi, och inte tvärt om, eftersom energi i sig inte är värme, utan KAN konverteras till värmeenergi.
Att strålningen från routern skulle alstra värme låter enligt mig otroligt, då frekvensen och våglängden inte är rimlig för det.
Mikrovågsugnar värmer mat mha vågor som sätter vattenmolekylerna i svängning, men då handlar det om mycket högre frekvenser och en mycket kortare våglängder (X*10^-6 m), istället för routerns 12,5 cm @ 2,4 GHz (våglängd = ljushastighet / frekvens).
Att telefonen blir varm när man pratar beror nog snarare på att batteriet blir varmt då den drar mer ström under samtalet.
Att hjärnan blir segare ju varmare den blir stämmer förvisso, men om det nu är så att din router (mot alla odds) genererar en överhuvudtaget märkbar värme, är det väll bara att sänka värmen i huset och spara lite pengar på elräkningen?

EDIT: Såg att lasergurka hann före

I princip alla "vanliga" mikrovågsugnar för hemmabruk ligger kring 2,45 GHz. Skillnaden mot WiFi-signalerna ligger i effekt, inte våglängd - 700 W ger rätt mycket värme även om strålningen i sig är ofarlig.

edit:

Skrivet av Kabelkillen:

En del av den elektromagnetiska strålningen från solen är livsnödvändig. Utan den skulle vi aldrig kunna leva på jorden.
http://mynasadata.larc.nasa.gov/images/EM_Spectrum3-new.jpg

Notera särskilt gränsen för vad som är skadligt och inte. UV-strålar är precis tillräckligt små för att stöka omkring i individuella molekyler (DNA till exempel), och allt därutöver blir bara värre och värre då de påverkar mindre och mindre beståndsdelar.

Längre strålar har ingen som helst effekt förutom den mer makroskopiska uppvärmningen.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av DaBone:

Är du säker på att du bara ska ha en foliehatt? Om du ska ha WiFi:t i sovrummet kanske foliepyjamas eller täcke kan vara bra..?

Skaffa en "kudong" i fole med.....

Ot
Om du ät någon meter från källan så kan man inte ens mäta skillnaden mot bakgrundsstrålningen...
Störts magnetfält avger förmodligen nätdelen i sammanhanget ändå.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Själv tror jag det är superfarligt med WiFi och all annan strålning i längden.

Permalänk
Skrivet av WhiteOnyx:

Själv tror jag det är superfarligt med WiFi och all annan strålning i längden.

Jag håller med dig. Men jag är sån så jag vill få symtom innan jag blir rädd för det. :/

Visa signatur

Jag har Dyslexi! Det innebär att jag har läs- och skrivsvårigheter.
Fractal Design Define R3 | Phenom II 1090T (6 kärnor) 3,2GHz | Zalman CNPS-8700 NT Slim | Gigabyte GA-880GM-D2H (AM3) |
10GB ram G-skill (1333MHz) | Asus EAH 6870 DC | A-data SX900 128 GB | AXP agg.

Permalänk
Medlem

Skadliga effekter från radiofrekvent strålning vid de fältstyrkor som varddagselektroniken använder har aldrig och kommer aldrig kunna påverka biologiska system. Då hade vi haft större problem med solljus (eller stearinljus) om så hade varit fallet. Detta är enkel fysik/kemi.

Det finns icke termiska effekter från elektromagnetiska fält, dock framträder de först vid fältstyrkor som de flesta aldrig ens hör talas om (som kanske uppstår i mycket kraftiga radaranläggningar och då inne i antennen!). Däremot är oron kring dessa fält mycket skadliga samt desinformation kring radiovågors "farlighet" flera storleksordningar mer riskfyllda än själva strålningen.

Det finns en nybildad stiftelse som sprider denna typ av desinformation (jag säger inte vilken då de inte behöver någon reklam), liknande församling finns i Norge (en rätt tråkig Norgehistoria) och lite varstans runt om i världen. Mycket av deras strunt kan härledas till några ökända och tyvärr Svenska, forskningsfuskare...

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem

Jag inbillar mig att jag sover lite bättre om telefonen är i flygplansläge under natten x)

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakob.ee.:

*Snipp!*

Kan tyvärr inte öppna länken

*Mass dö-snack och reklam för en charlatan!*

Jakob, du bör läsa vad Dr. Buzzo på "Depleted cranium" skriver (jag har inga problem med länken i skrivande stund) om elallergi i allmänhet och wifi (och dess presumptiva skadeverkningar) i synnerhet. Dessutom bör du lära dig skillnaden mellan joniserande strålning och radiofrekvent strålning, du kan börja med att studera bilden som Kabelkillen så föredömligt postade.

Man har studerat ämnet åtskilligt, seriösa forskare har kommit fram till att radiofrekvent strålning inte kan påverka biologiska system (flera decennier sedan). Mindre seriösa forskare kommer givetvis fram till annat då de inte kan få pengar till sin forskning på annat sätt än att skrika "Varg! Jag behöver mer pengar för att utreda exakt hur farligt Xx eller yY är!", typ.

Att radiofrekvent strålning klassats som "möjligen cancerframkallande" (Klass IIB, samma som kaffe och stark mat vill jag minnas) beror tyvärr delvis på en ökänd Svensk forskningsfuskare och en jäkla massa politik (får man anta). Vetenskap rör det sig inte om i alla fall...

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Skrivet av ZAIZAI:

Skadliga effekter från radiofrekvent strålning vid de fältstyrkor som varddagselektroniken använder har aldrig och kommer aldrig kunna påverka biologiska system. Då hade vi haft större problem med solljus (eller stearinljus) om så hade varit fallet. Detta är enkel fysik/kemi.

Det finns icke termiska effekter från elektromagnetiska fält, dock framträder de först vid fältstyrkor som de flesta aldrig ens hör talas om (som kanske uppstår i mycket kraftiga radaranläggningar och då inne i antennen!). Däremot är oron kring dessa fält mycket skadliga samt desinformation kring radiovågors "farlighet" flera storleksordningar mer riskfyllda än själva strålningen.

Det finns en nybildad stiftelse som sprider denna typ av desinformation (jag säger inte vilken då de inte behöver någon reklam), liknande församling finns i Norge (en rätt tråkig Norgehistoria) och lite varstans runt om i världen. Mycket av deras strunt kan härledas till några ökända och tyvärr Svenska, forskningsfuskare...

Om du säger det så...
Läste:
En växande mängd forskning visar att mikrovågor som används i trådlös teknik är skadlig och cancerogen. Strålningen är sedan 2011 klassad som ”möjligen cancerframkallande” av WHO.
Källa:http://www.stralskyddsstiftelsen.se/op/rad/wifi
Jag litar på WHO Jag tycket det är en säker källa. http://www.who.int/en/

Visa signatur

Jag har Dyslexi! Det innebär att jag har läs- och skrivsvårigheter.
Fractal Design Define R3 | Phenom II 1090T (6 kärnor) 3,2GHz | Zalman CNPS-8700 NT Slim | Gigabyte GA-880GM-D2H (AM3) |
10GB ram G-skill (1333MHz) | Asus EAH 6870 DC | A-data SX900 128 GB | AXP agg.

Permalänk
Medlem

Slutsatsen man kan dra av den här tråden är att man aldrig ska uttala att man "vet" något om den enda källa man har är en obskyr hemsida eller tidskrift, man riskerar att bli dumförklarad.

Skrivet av jakob.ee.:

Om du säger det så...
Läste:
En växande mängd forskning visar att mikrovågor som används i trådlös teknik är skadlig och cancerogen. Strålningen är sedan 2011 klassad som ”möjligen cancerframkallande” av WHO.
Källa:http://www.stralskyddsstiftelsen.se/op/rad/wifi
Jag litar på WHO Jag tycket det är en säker källa. http://www.who.int/en/

Oj, det där var ju förvillande likt en MYNDIGHET, vilket det inte är, såg ut som en foliehattklubb.

http://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/start/

Leta gärna upp forskningen WHO menar på att wifi visas vara cancerframkallande.

Edit: Hittade vad WHO har att säga om EMF:

Citat:

Electromagnetic fields of all frequencies represent one of the most common and fastest growing environmental influences, about which anxiety and speculation are spreading. All populations are now exposed to varying degrees of EMF, and the levels will continue to increase as technology advances.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakob.ee.:

För er som säger att man inte KAN skydda sig mot farligt strålning har faktiskt fel.
Jag vet inte hur mycket ni kan om EL. Men om ni vet vad övertoner är så är detta något för er!
Jag hörde en gång talas om ett företag som höll på att Elsanera heter det.

Du har inte förstått vad du har läst. Fåntratten i de länkade artiklarna försöker göra reklam för sin "fantastiska uppfinning", som ska dämpa övertoner i "smutsig ström". Det har inget med strålningsskydd att göra (annat än möjligen indirekt).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakob.ee.:

[I]En växande mängd forskning visar att mikrovågor som används i trådlös teknik är skadlig och cancerogen. Strålningen är sedan 2011 klassad som ”möjligen cancerframkallande” av WHO.

Det är många som har missförstått vad WHO menar med "möjligen":

"... “possibly carcinogenic” is not a signal to abandon mobile phones and return to landline phones. Rather, it is a signal that there is very little scientific evidence as to the carcinogenicity of cell phone use."

http://jnci.oxfordjournals.org/content/103/16/1211.full

Det finns allltid en klick sensationsforskare i kvackarkategorin som kan påstå mer eller mindre vad som helst; antingen för att de helt enkelt är korkade och drar felaktiga slutsatser (t.ex. de som påstår att elallergi är något annat än en rent psykisk åkomma, och inte begriper hur man gör enkla blindtester för att bevisa att elallergikerna har fel), eller för att de medvetet överdriver för att dra in mer forskningspengar.

Sensationsforskning (och sensationsjournalistik) bör alltid mötas med maximal skepticism.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Entusiast

Folk som tjänar pengar med hjälp av placeboeffekten (m.a.o. kvacksalveri) har jag inte mycket till övers för. Det är synd om människor som ovetandes har råkat ut för dessa...
Fast vad har jag att säga om saken? Människor mår ju bevisligen bättre när det "vet" att de lever i en "behandlad" omgivning.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)