Permalänk
Medlem

Wifi Skadligt?

Hej, nu kommer en snabb fråga: Är det farligt att vistas (sova) i närheten av en router med wifi? Routern som jag sitter bredvid har en bandbredd på 2.4GHz. Inte säger det mig mycket men jag undrar om Wifi/Wireless signalerna som routern skickar ut är en hälsofara som annan elektronik t.ex. mobiltelefoner. Bör jag oroa mig och flytta det trådlösa nätverket (routern) någon annanstans i lägenheten?

Har sökt på nätet utan ett riktigt eller trovärdigt svar...

Tack på förhand!

Permalänk
Skrivet av astrberg:

Hej, nu kommer en snabb fråga: Är det farligt att vistas (sova) i närheten av en router med wifi? Routern som jag sitter bredvid har en bandbredd på 2.4GHz. Inte säger det mig mycket men jag undrar om Wifi/Wireless signalerna som routern skickar ut är en hälsofara som annan elektronik t.ex. mobiltelefoner. Bör jag oroa mig och flytta det trådlösa nätverket (routern) någon annanstans i lägenheten?

Har sökt på nätet utan ett riktigt eller trovärdigt svar...

Tack på förhand!

har haft wifi i 5 år nu och lever fortfarande, det bådar gott för oss!

Permalänk
Medlem

Skulle inte sova närmre än 3 meter ifrån en WiFi router. Själv har jag en vägg emellan också.

Det är ju inte livshotande, men jag föredrar att minska strålning till minimum, vem fasen vet hur skadad denna generation kommer vara om 60 år.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem

Skadligt kanske det inte är, men du kommer bli tröttare, pga att strålningen oavsett 2.4 eller 5ghz, tar din energi.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Strålningen är extret liten. Mythbusters tog upp detta

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Den trista sanning är att vi inte vet, det har forskats för lite på området.
Men så här säger Strålsäkerhetsmyndigheten:
Mobiltelefoner och magnetfält från kraftledningar är två områden där forskning visat på möjliga hälsorisker. Därför anser Strålsäkerhetsmyndigheten att försiktighetsprincipen bör tillämpas, det vill säga att onödig exponering bör undvikas vilket du enkelt kan göra genom att använda hands-free när du pratar i mobilen.

Och samma resonemang bör man nog ha när det gäller WiFi.
Vi vet inte och det är inte fel att vara lite försiktig.
Jag personligen skulle inte vilja ha en wifi-antenn 1 dm från sängen.

Permalänk
Avstängd

Från 2007: http://news.bbc.co.uk/2/hi/technology/6676129.stm

Citat:

sitting in a wi-fi hotspot for a year results in receiving the same dose of radio waves as making a 20-minute mobile phone call.

Jag ser det inte som någon fara, men det hindrar ju inte en att vara lite försiktig.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Skadligt kanske det inte är, men du kommer bli tröttare, pga att strålningen oavsett 2.4 eller 5ghz, tar din energi.

Hur exakt tar Wifi:et min energi?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Skadligt kanske det inte är, men du kommer bli tröttare, pga att strålningen oavsett 2.4 eller 5ghz, tar din energi.

Du skojar va?

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Du ska nog vara mer aktsam för trafik, luft och annat därute i vida världen.. Har du aldrig undrat hur mycket strålning som far genom skallen på dig av annan trådlös utrustning?

Permalänk
Medlem

Ingen har lyckats visa att denna typ av strålning är farlig. Om en oönskad effekt finns lär den vara liten.

Permalänk
Inaktiv

Det är mycket farligare att flyga flyplan, bo högt över marken eller nära berg!

Permalänk
Medlem

Hälsoriskerna från vardagsstrålningen är så fåniga att du knappast behöver bry dig. Flytta från Stockholm till landsbyggden om du är mån om din hälsa på riktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Det är mycket farligare att flyga flyplan, bo högt över marken eller nära berg!

Vilken otur att jag har flyttat till ett område där bergen ligger väldigt nära ^^

Permalänk
Medlem

Lustigt hur vissa är livrädda för Wifi men samtidigt inte verkar ha några problem med att mobilen i princip ligger mot din hud på ditt ben och tar emot signaler, i dina händer när du surfar på mobilen, är mot ditt huvud när du ringer.

Ont: Jag använder förvisso inte mitt wifi så mycket så jag håller det avstängt när jag inte använder det. Har en fysisk knapp på routern där det enkelt går att stänga av och på. Dock så är jag och många andra såvida man inte bor på landet utsatta för wifi spots var man än går(har säkert 30st i mitt kvarter).

Flytta ut i skogen och köp dig en foliehatt om du vill vara helt säker, eller gör som vi andra hoppas att det inte är så farligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av exroz:

Lustigt hur vissa är livrädda för Wifi men samtidigt inte verkar ha några problem med att mobilen i princip ligger mot din hud på ditt ben och tar emot signaler, i dina händer när du surfar på mobilen, är mot ditt huvud när du ringer.

Ont: Jag använder förvisso inte mitt wifi så mycket så jag håller det avstängt när jag inte använder det. Har en fysisk knapp på routern där det enkelt går att stänga av och på. Dock så är jag och många andra såvida man inte bor på landet utsatta för wifi spots var man än går(har säkert 30st i mitt kvarter).

Flytta ut i skogen och köp dig en foliehatt om du vill känna dig säker, eller gör som vi andra hoppas att det inte är så farligt.

Jag frågar eftersom jag är ovetande/oerfaren. Var köper man en foliehatt då? ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Du ska nog vara mer aktsam för trafik, luft och annat därute i vida världen.. Har du aldrig undrat hur mycket strålning som far genom skallen på dig av annan trådlös utrustning?

Ja kanske det men varför öka risken för något kan hända om det är lätt att undvika?

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrberg:

Jag frågar eftersom jag är ovetande/oerfaren. Var köper man en foliehatt då? ...

Är du säker på att du bara ska ha en foliehatt? Om du ska ha WiFi:t i sovrummet kanske foliepyjamas eller täcke kan vara bra..?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrberg:

Jag frågar eftersom jag är ovetande/oerfaren. Var köper man en foliehatt då? ...

Du köper aluminiumfolie på ica och viker såhär: http://static2.devote.se/gallery/big/20101118/669a48b2618954c...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Hur exakt tar Wifi:et min energi?

Energi är värme, strålning utvecklar energi, som blir värme, mobiltelefon någon?
Detta i sin tur medför att man blir tröttare, inte zombie-trött, men fortfarande tröttare.
Ni har säkert märkt av att när det är varmt ute och inne, så blir ni tröttare överlag.
I hjärnan går det elektricitet som ju består av just energi,
men när det blir ännu varmare av t.ex router eller mobiltelefon, så resulterar detta i just trötthet.
Blir hjärnan för varm och överhettas, får man huvudvärk.
Hm är det därför fjortistjejerna brukar ha huvudvärk 24/7?
Om ni väljer att vara blinda för detta så är det erat val, men jag hade en router i mitt rum förut,
och när jag kastade ut skiten så blev det som natt och dag.
Det var väldigt mycket av den förlorade "piggheten" som kom tillbaka,
att jag dessutom vistades ganska mycket i rummet dagstid hjälpte ju inte heller direkt.

Skrivet av pecill:

Du skojar va?

Hänvisar till ovanstående.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk

Samma frekvens som används för att värma maten i en mikrovågsugn fast den totala värmande effekten är troligtvis minst 100 gånger lägre...
Förmodligen så är de gaser som läcker ut från plasten och elektroniken betydligt farligare än den lilla effekt strålningen bidrar med.

Permalänk
Medlem

En dator strålar ganska mycket som den är själv. Har jag sidan av min burk lyckas inte mobilen skicka sms.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av madtop:

Den trista sanning är att vi inte vet, det har forskats för lite på området.
Men så här säger Strålsäkerhetsmyndigheten:
Mobiltelefoner och magnetfält från kraftledningar är två områden där forskning visat på möjliga hälsorisker. Därför anser Strålsäkerhetsmyndigheten att försiktighetsprincipen bör tillämpas, det vill säga att onödig exponering bör undvikas vilket du enkelt kan göra genom att använda hands-free när du pratar i mobilen.

Och samma resonemang bör man nog ha när det gäller WiFi.
Vi vet inte och det är inte fel att vara lite försiktig.
Jag personligen skulle inte vilja ha en wifi-antenn 1 dm från sängen.

Det komiska med detta är att även bluetooth (som man ofta använder till handsfree) är en elektromagnetisk strålning.. Just saying.

Kanske inte lika starkt strålning men ändå.... "Skydda dig mot strålning med hjälp av strålning."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

En dator strålar ganska mycket som den är själv. Har jag sidan av min burk lyckas inte mobilen skicka sms.

Har du köpt begagnade komponenter från Tjernobyl eller..?

Brukar ha min burk öppen 24/7 veckovis, men aldrig haft några problem med telefon eller någon annan signalkrävande pryl.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Energi är värme, strålning utvecklar energi, som blir värme, mobiltelefon någon?
Detta i sin tur medför att man blir tröttare, inte zombie-trött, men fortfarande tröttare.
Ni har säkert märkt av att när det är varmt ute och inne, så blir ni tröttare överlag.
I hjärnan går det elektricitet, men när det blir ännu varmare av t.ex router eller mobiltelefon, så resulterar detta i just trötthet.
Blir hjärnan för varm och överhettas, får man huvudvärk.
Hm är det därför fjortistjejerna brukar ha huvudvärk 24/7?
Om ni väljer att vara blinda för detta så är det erat val, men jag hade en router i mitt rum förut,
och när jag kastade ut skiten så blev det som natt och dag.
det var väldigt mycket av den förlorade "piggheten" som kom tillbaka,
att jag dessutom vistades ganska mycket i rummet dagstid hjälpte ju inte heller direkt.

Hänvisar till ovanstående.

Blir hjärnan för varm så svettas man. Utsätter man däremot kroppen för brus från till exempel fläktar eller susande ventilation så leder det till huvudverk. Trötthet kommer från dåligt vädrat utrymme eller bristande motion.

Permalänk
Medlem

Sova med Routern som huvudkudde eller sova i källaren? Kanske a en promenad på en rullstensås eller varför inte chillaxa i en sjysst grusgrop.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

Enkla svaret: om du inte sover med routern under huvudkudden samtidigt som den går på maxfart är det ett försvinnande litet problem.

Pratar du med mobiltelefonen mot örat mer än 30-60 min/ÅR? Då är Wifi def inget du behöver oroa dig för....

Permalänk
Medlem

du ska nog oroa dig lite mer över alla partiklar som finns i vår förorenade luft i städerna samt vad du äter istället med alla dessa E-ämnen!

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Energi är värme, strålning utvecklar energi, som blir värme, mobiltelefon någon?

Värme är energi, men energi är inte nödvändigtvis värme. Strålning utvecklar inte energi heller, den inehåller energi. Denna energin kan överföras till materia som den interagerar med, ofatast i form av värme. Men då radiovågorna oftast går rakt igenom kroppen är det ytterst lite som interagerar med din kropp och därmed ytterst lite energi som överförs.

Dessutom, "tar din energi" var väldigt dåligt uttryckt då jag kan säga att det är direkt fel. Routern tar inte någon energi från dig. Det du menade är att den kan göra dig tröttare

Skrivet av Lifooz:

Detta i sin tur medför att man blir tröttare, inte zombie-trött, men fortfarande tröttare.
Ni har säkert märkt av att när det är varmt ute och inne, så blir ni tröttare överlag.
I hjärnan går det elektricitet som ju består av just energi,
men när det blir ännu varmare av t.ex router eller mobiltelefon, så resulterar detta i just trötthet.

Jag tror detta antingen är placebo eller har någon annan orsak. Som sagt så är det mycket lite energi det handlar om så tror inte det är tillräckligt för att du ska märka av det.

Edit: som någon tidigare nämnde är fläktsus, vinddrag och blinkande ljus betydligt troligare anledningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Korkskruv:

Blir hjärnan för varm så svettas man. Utsätter man däremot kroppen för brus från till exempel fläktar eller susande ventilation så leder det till huvudverk. Trötthet kommer från dåligt vädrat utrymme eller bristande motion.

What? ska klaga hos min fd gymnastiklärare^^.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!