AMD lägger beslag på Battlefield 4 – marknadsexklusivitet för Radeon

Permalänk
Medlem

Tur att det är AMD i PS4 då...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Då är det nog all idé att AMD börjar pumpa ut annat än halvdana mellansegment kort.

Exklusivitet suger f.ö.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur tänkte du nu?
Vad jag vet så har väl AMD det kraftfullaste kortet på marknaden om man nu är villig att betala för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Då är det nog all idé att AMD börjar pumpa ut annat än halvdana mellansegment kort.

Exklusivitet suger f.ö.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja för Radeon 7990 är ju så himla segt eller hur?

Permalänk
Medlem

Undra om det blir som i BF3 att AMD inte hade ett skvatt att komma med mot Nvidia samt att drivrutinerna från AMD sög dase.
"Gaming Evolved" my ass

Denna gången har dom att ordentligt försprång med deras nya serie men kan dom inte stå upp mot den kommande serien från Nvidia då känns det som att dom slagit på trumman alldeles för tidigt.

Permalänk
Skrivet av strejf:

Fjantigt att hålla på så där.

Hoppar in i ringen jag med nu.
Jag tycker detta är helt excellent.

Var har AMD, 20% av marknaden? Om ens det?
Detta behövs.
Profilera AMD som något för gamers.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Sånt här har funnits i många många år och skulle det inte fungera så skulle det nog inte fortsätta faktiskt. Ärligt så behöver ingen bli oroad, Intel/Nvidia riggar kommer funka lika prima, marginalerna i prestanda är ofta små.

Om det här ökar AMD's försäljning ska vi bara vara glada egentligen. Ingen tror jag vill ha en monopolsituation på GPU's eller CPU's i framtiden.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Som jag förstått det så skuttade väl en av Nvidias högre uppsatta marknadsföringstomtar över till AMD för ett tag sedan?

Det förklarar varför AMD beter sig lite Nvidrigt nu.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Woot. Så komplett får egentligen inte sälja två av dessa BF4-paket eftersom dom innehåller intel-prollar:
http://www.komplett.se/k/kcf.aspx?id=10953

Visa signatur

MB: MSI B450 Tomahawk MAX| CPU: RYZEN 7 5700X| RAM: 16GB(2x8) Corsair Vengence LPX DDR4@3200Mhz| GPU: Sapphire Radeon RX 6600 XT Pulse 8GB| PSU: Corsair HX 850W 80+ Silver| SSD: Kingston A2000 500GB NVme|Chassi: Fractal Design Define R4| OS: Win 11 pro | CPU-kylning: Noctua NH-U14S

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Hoppar in i ringen jag med nu.
Jag tycker detta är helt excellent.

Var har AMD, 20% av marknaden? Om ens det?
Detta behövs.
Profilera AMD som något för gamers.

33% på GPU och 26% CPU om man går på Steams statistik.

http://store.steampowered.com/hwsurvey

Permalänk
Medlem

Let the amd hate begin... Folk slänger ut sig skit och säger att amd blir krossade av intel och nvidia. Sen kollar man på tester och ser att de är några fps sämre, om man inte jämför med titan förstås. Fanboys will fanboy I guess.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem

Nvidia har sitt "The way it's ment to be played"
AMD har sitt "Gaming Evolved"

Det finns titlar som marknadsförs som AMD titlar där Nvidia ändå har ett onormalt försprång i prestanda, och vice versa.

Optimera på säger jag, sålänge de inte sysslar med motsatsen, dvs sätta käppar i hjulen på konkurenten istället för att putsa på sig själva.

Grafikkorten kommer säkert inte finnas tillgängliga innan spelsläppet, och då är ju BF4 den sämsta tänkbara titeln att bundla.
Jag menar, vem kommer inte redan äga spelet vid den tidpunkten?

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Undra om det blir som i BF3 att AMD inte hade ett skvatt att komma med mot Nvidia samt att drivrutinerna från AMD sög dase.
"Gaming Evolved" my ass

Kan säga att jag spelade BF3 när det kom med både AMD och Nvidia och märkte ingen större skillnad mellan dom
Synd för dig då att det var problem med ditt amd-kort.
Jag varierar mig mellan Nvidia och AMD men jag har haft mest problem med Nvidias drivrutiner senaste året.

Permalänk
Skrivet av Mimematis:

33% på GPU och 26% CPU om man går på Steams statistik.

http://store.steampowered.com/hwsurvey

Suck.. Ska väl kontra med statistiska siffror jag med..

GPU market share:

AUGUST, 2013

Dold text

För processorer gäller följande situation:

MARCH 16, 2012

Dold text
Citat:

According to IDC, Intel suffered a 2.6 point loss in the mobile segment (down to 83.8 percent), as AMD added 2.7 points bringing it to 16.0 percent. AMD lost in the server and workstation segment where it is now at 5.5 percent, which was down 1.5 points. Intel is overwhelmingly dominant with 94.5 percent (up 1.5 points). In desktop processors, Intel came in at 73.8 percent (+1.7 points), while AMD was down 1.6 points to 26.0 percent.

Jag låter andra dra egna slutsatser av dessa siffror..

Skrivet av Mimematis:

Undra om det blir som i BF3 att AMD inte hade ett skvatt att komma med mot Nvidia samt att drivrutinerna från AMD sög dase.
"Gaming Evolved" my ass

Jag tror Gaming Evolved i slutändan ger mervärde för oss gamers än vad "The way it's meant to be played" gör..

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Suck.. Ska väl kontra med statistiska siffror jag med..

GPU market share:

AUGUST, 2013

Dold text

http://www.fudzilla.com/images/stories/2013/August/jpr-gpu-ma...

För processorer gäller följande situation_

MARCH 16, 2012

Dold text

Själv går jag hellre med Steams statistisk då den representerar främst gamers.
(det som ämnet inriktade sig på just nu)

Permalänk
Medlem

Trycker detta är ett riktigt smart om än fult tillvägagångssätt av AMD.
Hoppas dock dom känar några % på marknaden i och med detta.

Go AMD! (btw absolut inget fanboi eller något sånt)

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Skrivet av Mimematis:

Själv går jag hellre med Steams statistisk då den representerar främst gamers.
(det som ämnet inriktade sig på just nu)

Gör du så.
Min poäng är att motiveringen till sådana här "drag" är att AMD behöver försäljningen, vilket mina siffror uppvisar bättre.
5% av server marknaden? Geez, that's nothing.
Wiz.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Jag hatar när AMD och Nvidia håller på så här...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Gör du så.
Min poäng är att motiveringen till sådana här "drag" är att AMD behöver försäljningen, vilket mina siffror uppvisar bättre.
5% av server marknaden? Geez, that's nothing.
Wiz.

Vill bara påpeka att jag inte är emot det AMD gör med denna exklusiviteten.
Med deras nya serie som släpps samtidigt så vore det dumt att inte köra på det.

Permalänk
Medlem

En sak om de bara har rätten att använda det i marknadsföring. Men jag tycker inte om ifall de gör som nVidia höll på med TWIMTBP och ska ha ett finger för mycket med i utvecklingen. Tror ju å andra sidan att Dice är så pass stora att AMD inte kan påverka där ändå.

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

En sak om de bara har rätten att använda det i marknadsföring. Men jag tycker inte om ifall de gör som nVidia höll på med TWIMTBP och ska ha ett finger för mycket med i utvecklingen. Tror ju å andra sidan att Dice är så pass stora att AMD inte kan påverka där ändå.

Helt ärligt så tror jag att AMD's crew på Gaming Evolved är ganska schyssta med tanke på vilka spel de haft kollaboration med.. (ha under sina vingar fungerar inte riktigt då AMD haft en mer passiv hjälpande roll, är vad jag kunnat utröna)

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Själv går jag hellre med Steams statistisk då den representerar främst gamers.
(det som ämnet inriktade sig på just nu)

Skrivet av MyZk0:

Gör du så.
Min poäng är att motiveringen till sådana här "drag" är att AMD behöver försäljningen, vilket mina siffror uppvisar bättre.
5% av server marknaden? Geez, that's nothing.
Wiz.

jag skulle själv vilja gå steget längre.

och exkludera alla andra parter än AMD och Nvidia ur GPU statistiken.
dessutom exkludera alla mobila andelar.

vem bryr sig om tanten som köpte en notebooken som råkade ha en ati mobility-krets i sig?
Man vill väl enbart se på dem som gjorde ett aktivt val, aka köpte ett diskret kort. pang bom.

Jag skulle vilja dra in alla DX11 gpu's där på steam's survey i ett excel ark, och sedan filtrera bort alla mobila kretsar där, men är aningen för lat tyvärr

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Avstängd

Vadå har inköparna/återförsäljarna skrivit avtal med DICE om att inte bundla spelet med Inteldatorer?

Vad ska hända om någon säljer Inteldatorer med Battlefield 4?

Permalänk
Medlem

Väldigt jobbigt för Inet/Komplett/Webhallen nu då. Dra tillbaka alla BF4-paket och gör om...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Devildoll:

vem bryr sig om tanten som köpte en notebooken som råkade ha en ati mobility-krets i sig?
Man vill väl enbart se på dem som gjorde ett aktivt val, aka köpte ett diskret kort. pang bom.

Jag skulle vilja dra in alla DX11 gpu's där på steam's survey i ett excel ark, och sedan filtrera bort alla mobila kretsar där, men är aningen för lat tyvärr

Fast tanten som köpte en notebook har nog knappast kört steam's survey. De som gör det är ju uppenbarligen folk som aktivt installerat steam för att spela spel och dessutom valt att köra surveyen.

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Medlem

Jag har inte något emot detta riktigt, nvidia kommer ändå ha nya drivisar för BF4 en vecka efter släppet så att de tar ikapp. Så länge de inte implementerar saker som gör att konkurrenten inte kan ta del av det också är jag nöjd (PhysX, TressFX, all den smörjan)

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Avstängd

Helt bissart när amd får storpisk av nvidia i prestandatester som körs i BF3

Permalänk
Medlem

vad lever vi i för hjärndöd värld

Permalänk
Medlem

jag gillar att folk kan läsa... marknadsexlusivt för RADEON inte AMD tror inte datorerna måste säljas med enbart AMD under huven Men budlade med BF4 Måste dom ha ett Radeon kort

Visa signatur

Dator: Goodbody's Node
Kringutrustning: Samsung SyncMaster BX2331 24" LED 1080p, Logitech C910 Pro Webcam, Corsair Vengence K90, Mionix Naos 5000, Roccat Taito mousemat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Undra om det blir som i BF3 att AMD inte hade ett skvatt att komma med mot Nvidia samt att drivrutinerna från AMD sög dase.
"Gaming Evolved" my ass

Denna gången har dom att ordentligt försprång med deras nya serie men kan dom inte stå upp mot den kommande serien från Nvidia då känns det som att dom slagit på trumman alldeles för tidigt.

Det var ju Nvidia som vid något tillfälle inte hade ett skvatt att komma med, enligt GPU-tester.

Vi kan ju börja med betan
http://www.sweclockers.com/recension/14532-grafikkort-i-battl...
1fps i favör till amd vid dubbla grafikkort medans med singla GPU:er så var det givetvis fördel Nvidia med 580 (som kostade betylidgt mer)

När 7970 kom så var det så att Nvidia inte hade något att komma med, behöver nog inte påpeka att 7970 krossade 580 rätt hårt
http://www.sweclockers.com/recension/14844-amd-radeon-hd-7970...
Det mest intressanta är väl att 6990 spöade 590 rätt hårt också, men jag antar att detta betyder att det är AMD som inte har något att komma med

Sen tar nvidia ledningen med 680, doc inte överallt som t ex första grafen visar, men överlag så leder dom, men att AMD inte har något att komma med?, jag håller inte med, speciellt inte när amd-korten går för 3k medans nvidia för 4
http://www.sweclockers.com/recension/15196-geforce-gtx-680-ke...

Kort därpå 690
http://www.sweclockers.com/recension/15381-geforce-gtx-690-va... tar tronen, men ingen utklassning mer än på singelkortsidan doc

AMD släpper GHz och 7970x2 (eller asus släpper det det sistnämnda)

Nvidia släpper Titan, som med råge är den bästa GPU:n, men det kortet är inte ens bästa enskilda grafikkortet när det kommer
http://www.sweclockers.com/recension/16541-nvidia-geforce-gtx...

AMD släpper 7990 och det är åter riktigt tight i toppen
http://www.sweclockers.com/recension/16879-amd-radeon-hd-7990...

Som du kanske ser så är det på fler tuillfällen som Nvidia inte har något att komma med, och speciellt då deras korta är oskäligt mycket dyrare, (ASUS ROG-kortet är väl undantaget då men det är ju också det bästa kortet i världen).

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem

hatten av för amd, är dock ytterst tveksam till att bf4 skulle flyta bättre på amd-proppar än på intel.

Man får väl också ha i åtanke att både ps4 och xbox one kommer (förutom deras egna påhitt) att vara renodlade amd-maskiner.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.