AMD Radeon R9 290X i prestandatest

Permalänk
Medlem

Hade också varit intressant med tester där de använder sig av Mantle. Är det lika bra som de säger att det är så kommer det bli awesome. Dock finns det väl risk att spelen segmenteras ännu mer

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaloW:

Haha nej du, det orkar jag verkligen inte då det inte står i recensionerna utan i nyheter som leder upp till recensionerna. Ser inte riktigt vad jag har att vinna på att göra det heller, anledningen till att jag från början frågade varför vi inte får veta när NDA'n släpps är ju så klart för att jag är van vid att få den informationen, att bevisa detta känns inte som det ger mycket. Men det var intressant att lära sig att NDA's ibland har inkluderat släppet av själva NDA'n. Det får bli min TIL

Nä var mest som en lite utmaning för att visa att det nästan aldrig sker. De fall de utannonserat i förväg att de ska göra en recension så tror jag nog inte det är saker som är under NDA alls. Det har inte varit så på något grafikkortssläpp eller CPU-släpp på många år, om ens någonsin på SweClockers.

Det händer ibland att de antyder att de jobbat mycket med att testa någon ospecificerad hårdvara ibland, eller att folk borde vara vakna en viss tid utan att nämna anledningen. Annars inget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sprite:

Hade också varit intressant med tester där de använder sig av Mantle. Är det lika bra som de säger att det är så kommer det bli awesome. Dock finns det väl risk att spelen segmenteras ännu mer

Tyvärr är de testerna runt 2 månader bort.
Det kan vara avgörande för många.

Permalänk
Medlem

Jag tror jag väntar tills det finns benchmarks med WHQL drivers fram mot december/januari innan jag köper något nytt kort iaf.

Visa signatur

CPU: I7 8086K MOBO: Asus Rog Strix Z370-F GAMING PSU: Corsair HX850i 850W GFX: ASUS eForce RTX 2080 Ti 11GB DUAL OC DISC: M.2 960 RAM: 16 Gig Corsair 2666Mhz DISP: Predator XB1 27" gaming XB271HU CASE: Fractal Design Define R6 OS: Win 10 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Sen har du ingen aning vilken prolle dom använder heller.

Skulle aldrig lita på det där testet.

Vad menar du nu? Du tror i fullast allvar att de inte kör samma prolle utöver GPU när de testar? Det spelar absolut ingen roll så länge prollen är likadan om de får en sådan resultat. Du får även tänka på att dessa tester har gjorts utan mantle API.

Visa signatur

BF4 HC Sniper going wild Streaming: http://www.twitch.tv./obsivusTV
CPU: i7-4770K @ 4.6Ghz || GPU: Palit GTX 780 Super JetStream @ 1.43Ghz/7.5Ghz || MODERKORT: MSI Z87-GD65 GAMING ATX || MINNE: Corsair 16GB CL9 1600MHz || PSU: Corsair RM 850w Gold || Chassi: NZXT Phantom 630 || CPU-Kylare: Corsair H100i || Monitor: Asus VG248QE 144mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thorulk:

Det där var så jävla abstrakt så till och med Aftonbladet hade tvekat innan dom la det på förstasidan.

Enligt MIN låtsaskompis kommer det kostar minst 7299kr :|.

Då kan du kolla på min profil och se vad jag jobbar med och sen dra slutsatser efter det. Tänker inte outa vart jag jobbar eller vart jag får priserna ifrån men jag har nog bra mycket mer insyn än dig iaf.

NH la förövrigt upp denna precis. https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/988719...

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Skojar du? 280X har mindre gap till Titan i högre upplösningar än på lägre, TROTS att CPU-flaskning på låga upplösningar borde göra skillnaden större än på lägre upplösningar. AMD har länge varit starkare på högre upplösningar än låga. Notera även hur 7970GHz ökar försprånget över GTX 680 på högre upplösningar. Och med 290X så har man DUBBLERAT antalet ROPS och därmed sin pixelfillrate. Man har också ökat bussen till 512bit och pratat om fokus på 4K-gaming. Allt talar för att 290X är gjort för att skala riktigt fint med upplösningar.

Borde det inte göra någon skillnad att Titan har 6GB VRAM jämfört med 4GB hos 290x? I högre upplösningar då

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z490M Gaming X CPU: i5 10600k @ 4,9ghz CPU kylare: Corsair H60v3 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 2933 mhz Nätagg: Antec HCG Gold 750W Lagring: Samsung 250gb SSD + M.2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Fractal Design Focus G Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av WardonE:

Borde det inte göra någon skillnad att Titan har 6GB VRAM jämfört med 4GB hos 290x? I högre upplösningar då

Skickades från m.sweclockers.com

Självklart, i spel som skulle vilja ha mer än 4GB i den givna upplösningen. Hur många tror du kommer upp i det? Tänk på att vi inte för så länge sedan spelade 1920x1080 på 512MB.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Aleshi:

Självklart, i spel som skulle vilja ha mer än 4GB i den givna upplösningen. Hur många tror du kommer upp i det? Tänk på att vi inte för så länge sedan spelade 1920x1080 på 512MB.

Och det berodde nästan helt uteslutande på X360 och PS3, iomed de nya konsolerna så kommer mer minne att vara viktigt.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Detta var kul

Men som sagt, stor nypa salt angående värme och strömförbrukning. Men 780 är ju mer att föredra om detta är sant overall.. Om de hamnar i samma prisklass..

Vore ju en dröm om Titan går ner i pris så pass mycket för att överväga en Titan över 290

Men kul med priskriget som kommer snart!

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som reagerar på att de inte verkar använda Nvidias turboläge på Titan? Det är i alla fall så jag tyder testet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Så 290X är bara bättre in AMD spel.

Och de andra på listan är nvidiaspel, så du kan ju lika gärna vända på det. "GeForce är bara bättre i nvidiaspel".

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Och det berodde nästan helt uteslutande på X360 och PS3, iomed de nya konsolerna så kommer mer minne att vara viktigt.

Vi får se helt enkelt, jag tror 4GB kanske blir en nackdel i framtiden om man kör t.ex. 3x CF. Men för att köpa ett kort så tror jag inte man behöver bry sig. Och vem vet, kanske kommer en 8GB version för den galne.

Permalänk
Medlem

Bör man inte vara förvånad att det hänger med så bra som det gör? Menar titans drivrutiner lär ju vara rätt mkt bättre med tanke på hur länge det varit ute.
Men som många säger är det skönt att det äntligen kommer så att Nvidia får konkurrens (Y)

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Aleshi:

Vi får se helt enkelt, jag tror 4GB kanske blir en nackdel i framtiden om man kör t.ex. 3x CF. Men för att köpa ett kort så tror jag inte man behöver bry sig. Och vem vet, kanske kommer en 8GB version för den galne.

Bla IO Interactive har gått ut med att Hitman Absolution blev kraftigt begränsat just pga currentgen konsolerna och deras minnesbrister så det ligger mycket i att spelen blivit begränsade av dem tyvärr.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av MuLLvaD3n:

Är det bara jag som reagerar på att de inte verkar använda Nvidias turboläge på Titan? Det är i alla fall så jag tyder testet.

Skickades från m.sweclockers.com

Helt troligt, men auto turbo så är det väldigt svårt att jämföra kort då Titan går till max volt och clock den kan göra om tempsen är nere.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Och det berodde nästan helt uteslutande på X360 och PS3, iomed de nya konsolerna så kommer mer minne att vara viktigt.

Iom att de kretsarna redan är så klena så, nej inte speciellt mycket mer minne.

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sprite:

Hade också varit intressant med tester där de använder sig av Mantle. Är det lika bra som de säger att det är så kommer det bli awesome. Dock finns det väl risk att spelen segmenteras ännu mer

Väldigt mycket hype och PR kring Mantle, men väldigt lite verkstad än så länge. Jag håller mig reserverad beträffande dess prestanda tills jag sett det svart på vitt.

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av olog-hai:

Väldigt mycket hype och PR kring Mantle, men väldigt lite verkstad än så länge. Jag håller mig reserverad beträffande dess prestanda tills jag sett det svart på vitt.

Skulle de inte släppa Mantle till BF4 runt årskiftet?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blub:

Får vi bara hoppas priset blir bra med. Jag har inte lust att slänga iväg 6-6500:- för ett kort som är som ett 780 med högre strömförbrukning.
Bara att hålla tummarna...

Som ett titan med högre strömförbrukning menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blub:

Jag har inte lust att slänga iväg 6-6500:- för ett kort som är som ett 780 med högre strömförbrukning.

"Som är ett 780", what?

Strömförbrukning spelar ingen som helst roll för personer som köper detta kort, om någon tycker det så är kortet inte för den personen.

Nvidia har bättre drivrutiner och lägre renderingstider (Förens vi vet mer), förut kunde jag säga att Nvidia har PhysX men nu har AMD TrueAudio, så dom slår ut varandra.

Singel 290X vs 780 så vinner 290X pga Prestanda och 4GB 512-bit

Skrivet av Helllodar:

Nu återstår det att bara se hur mycket R290X Överklockar då dom har sänkt Memory Clocken från 6000 till 5000 i R290X.

Dom har inte sänkt någonting, det är nya minnen, 512-bit 256MB, den kör lägre hastighet men har ändå mer minnesbandbredd

Skrivet av bojaka:

Sååå... 2x 670 GTX smiskar den med alltså. Kul att höra

No shit, alla kort i toppsegmentet är svindyra prestanda/krona, mest prestanda för pengarna får man med t.ex. 3st GTX 760 eller liknande, och kommer alltid vara så.

Skrivet av Dalton Sleeper:

Det intressanta är ju priset...

Priset är allt!

Ny Crossfire teknik, kanske löst renderingstiderna helt och hållet, TrueAudio och förhoppningsvis bättre drivrutiner i samband med Mantle.

Inget kvar att diskutera då förutom priset.

Skrivet av zOlid:

Inte förvånad att TITAN fortfarande håller prestanda tronen overall iaf.
Och fortfarande så verkar det som att AMD's kort drar betydligt mer ström och utvecklar en hel del mer värme.

Dock så är det ju bra om dom här prestanda siffrorna stämmer. För då kommer priskriget starta, och är det något som behövs i dagsläget på grafikmarknaden, så är det konkurrens.
nVIDIA har kunnat satt priser som dom vill alldeles för länge, och det är inte bra för konsumenterna.

Är samma situation som det är när det gäller Intel och AMD, där Intel har sådant försprång att det blir dåligt för konsumenterna.
Att AMD inte klarar att riktigt slåss på samma nivå som sina konkurrenter på både grafik och CPU marknaden blir inte bra i slutändan.
Speciellt när båda dom marknaderna bara har 2 aktörer som slåss om samma kunder.

Skrivet av b_andersson_79:

Rätt kraftig värmeutveckling...

Inte så konstigt då dom inte siktar på att ta ner Titan heller.

94c på bilden säger ingenting, vi behöver riktiga tester och informationen om fläktkurvan.

Hela marknaden är ett stort jävla skämt för tillfället, har aldrig varit en sämre datormarknad så länge jag kan minnas.

Entusiast
Chassi (1000-1500kr) Bra, hög konkurrens
Moderkort (3500-4000kr) Åt helvetet, vi snackar X79 som är snart 2 år gamla som fortfarande kostar 3500kr+
Processor (4500kr) Åt helvetet, snart 2 år gamla processorer som inte går ner i pris för det finns ingen konkurrens, 3930k och 4930k kostar lika mycket, 3930k kommer inte gå ner i pris förens det tas ut ur sortimentet.
Minnen (1500-3000kr) för 32GB. Åt helvetet, priserna har nästan dubblats senaste året, Corsair säljer sin Platinum serie för 1000kr mer än deras Vengeance Pro serie, exakt samma chip och prestanda, men 50% dyrare, folk betalar.
Grafikkort (5000kr)
6 Månader efter GTX 580: 2800kr
6 Månader efter GTX 680: 3300kr
4 Månader efter GTX 780: 5100kr pga ingen konkurrens
SSD (1500kr) Bra, hög konkurrens
HDD (1200kr) Bra, konkurrens
APU (1400kr) Dålig
PSU (2500kr) Dåligt utbud i Sverige, Corsair tar överpris men kommer undan med det

Bara för ett par år sedan kunde man få entusiastmoderkort(en) för 2000-2500, entusiastprocessor för 2500kr, grafikkort för 3000kr efter 6 månader och nätaggregat för 1750kr

Det är betydligt dyrare idag, i takt med att nya produkter har kommit så har priserna stigit, men dom har inte gått ner, tiden går men dom ligger kvar på release priserna

Skrivet av fark:

Med mogna drivare och rätt prislapp kan det nog bli bra, kör iofs själv i 1080p men hur det presterar i högre upplösning skall bli intressant att se testat..

Skrivet av Pr3d4tor:

Med mera mogna drivrutiner och ett bra pris så blir detta kort riktigt intressant.

Högre upplösning är inte direkt intressant, då inget av dagens singelkort klarar av 1080p på långa vägar, dagens mål är 120 FPS, inte längre 60.

"Mogna drivare" är en dålig ursäkt idag, skillnaderna brukar vara knappt märkbara, dom prioriterar uppenbarligen benchmarks över spel, och det är även benchmarks som säger mest om overall prestandan, prestanda i speltitlar kan vara intressant, men inte enstaka, utan alla samlade så man får en överblick.

Skrivet av Mikael07:

Ska bli mycket intressant att se BF4 med Mantle!

Ett R9 290X kommer inte klara av det ensamt även med Mantle för att uppnå 120 FPS i BF4, högst tveksamt att det skulle klara av 60 FPS i 5760x1080, Mantle är en Bonus, en kul grej, kommer säkerligen vara bättre men knappast att det skulle avgöra ett köp.

Skrivet av Blub:

I burken jag har nu sitter 2st gtx670 och även fast dom ska vara klart snabbare så märker man av dom där jäkla fpsdroppsen pga minnet i high/ultra på BF4... Kanske ska sikta in mig på 2st 280x eller nått, eller gå tillbaka till en 1920x1080 skärm igen

2st GTX670 är klent, Battlefield 4 är extremt GPU krävande, fruktansvärt bra optimerat spel, allt på Ultra så når du bara ~85 FPS, krävs 2st 290X/780 för att pusha 120 FPS

Bra idé, 2st 280X (7970 GHz), du skulle förlora 1000-1500kr och få 10 FPS, samtidigt micro stuttering så det känns som du får 10 FPS längre istället, värt!

Skrivet av SamuelSvensson:

Pris är det enda som är intressant nu! Ge mig ett 290 för 4- 4,3 så är jag helt klart på.

Hade det varit 2010 nu så hade release priset på R9 290X varit 4500-4750kr, som sedan sjunkit frammåt juhandeln till 4k/st med lite tur, istället pga Nvidia och deras sjuka priser på GK110 så landar nog 290X på 6000 som billigast, om vi har jädra tur 4995kr under julhandeln kanske. Ta det du tror +1000kr Tacka Nvidia

Skrivet av Mocka:

Även om Titan kanske är lite bättre (på det vi hittills sett) så spelar det ingen roll om nu R290X tex kostar 4500kr och Titan kostar 8500kr. Då köper man dubbla 290X för lite mer än vad ett Titan kostar och vips har man den kraftigaste grafikkortslösningen

Edit - Kanske tog i lite med prissättningen på R290X men även om det kostar 5k så är det fortfarande bra

Ha, du tror ärligt att Nvidia skulle hålla Titan kvar på 8500kr? (Det kostar endast 7800kr för övrigt), enligt Nvidia ska dom prissänka 770/780/Titan i samband med R9 290X releasen då dom inväntar priser.

Det som R9 290X ger är prissänkning på Nvidia, det som är intressant med kortet, det är fortfarande AMD vi snackar om, dåliga drivrutiner och micro stuttering, det "var" redan uteslutet men vi får se om dom lyckats vända på steken.

I en "perfekt" värld hade Nvidia sänkt 780 till 3995kr inom en månad, 770 till 2995kr, och Titan till 5995, sen 290X på 4995kr pga direkt vid release som sedan går ner mot 4495kr frammåt julhandeln. Priset är verkligen det intressanta, då det kommer påverka alla kort på entusiastmarknaden.

Skrivet av XHI:

Hur det än blir kommer jag antagligen sälja mina 6970 och investera i ett starkt singelkort. Jag har två olika modeller av 6970 så det är inte direkt så schnyggt...

Jag vill verkligen att det ska prestera bättre än Titan och kosta mindre.

Ja 2st 6970 är verkligen ingenting att hänga i granen, ett R9 290X är mer än dubbelt så bra, enligt testerna vi sett så ligger det mellan 780 och Titan, kommer garanterat vara lägre än Titan så ett bra köp är det ju, men det är också GTX 780, det som avgör är renderingstider och nya crossfire, misslyckas dom med det så är 780 bättre köp.

Skrivet av fermia:

Men att Titan hänger med trots 8 månader på marknaden..Gör mig varm i kroppen då jag köpte mig ett Titan för samma pris som ett 780

Du gjorde fortfarande en dålig affär egentligen, både 780 och Titan är kraftigt överprissatta.

Titan är ett kort utöver det vanliga, går inte att jämföra med R9 290X, det är i en egen klass.

Skrivet av Dalton Sleeper:

Om vi tar mig som exempel, skaffade 2x7970 OC 3GB förra året för ca 6000 kr, för att få en värdig uppgradering måste jag upp till 2xTitan som då kommer att kosta 15000-16000 spenar. Det känns inte riktigt som att denna uppgradering skulle vara värd kostnaden om man säger så.

Värdig uppgradering? 780 fabriksöverklockat presterar som ett Titan, 3GB ger dig ingen prestandaboost, så var får du 16.000kr ifrån, du kan få 2st 780 för 9600kr, samma prestanda. Och nej det är inte värt för fem öre, 780 är alldeles för dyrt det också.

Skrivet av celoz:

Nvidias kort är ju grymt mycket större än AMDs chip och har grymt mycket fler transistorer. Att AMDs kort ändå ligger på samma prestanda betyder att AMD har försprång över Nvidia. AMD kan säkert producera ett kort som är lika stort och bättre som Titan, men enligt AMD finns det inga pengar att hämta där så därför är det onödigt.

R9 290X 438mm² / 6+ miljarder transistorer
GTX Titan 551mm² / 7,1 miljarder transistorer

Inte så stor skillnad som du får det att låta

Skrivet av Schluug:

Kul för dem som absolut måste ha ett Radeon-kort!

"absolut måste", tvångstankar menar du, att folk går och köper extra dyra kort för sämre prestanda, förbluffande. Det är en datorkomponent som för dom flesta inte ens syns, jobbigare och sämre drivrutiner, sämre renderingstider och kör man fler kort kan det bli nästan ospelbart för många, ändå väljer folk att betala hutlösa summor för det när det finns alternativ som gör deras liv enklare och mer underhållande.

Fanboyz

Skrivet av Nautilus011:

Beror ju på hur man ser det. AMD´s chip är både mindre till yta och färre transistorer, ändå så verkar det som om det skapar mer värme. I prestanda/mm2 vinner inte AMD, troligtvis inte heller prestanda/watt.

290/290x kan helt klart bli en vinnare om priset blir rätt, och om partnertillverkana gör bra kyllösningar.
Sitter själv på ett GTX580 men 290/290x är absolut högintressant.

För mig så är GTX780, Titan, R9 290, R9 290x dom enda nya korten (än så länge)
Eftersom jag inte kör mer än 1920x1200 så är Titan helt onödigt, så det står mellan:
R9 290, GTX 780, R9290x

Det som kan "döda" R9 290X är renderingstider och drivrutiner, som 7970 lidit av kraftigt, inga riktiga entusiaster köper 7970 (förutom överklockare då) just pga dessa problem, förhoppningsvis har AMD återgärdat renderingstiderna med nya Crossfire tekniken via PCI-Express och en drös med drivrutinsoptimeringar som vi såg delar av tidigare i år i samband med 7970 GHz.

Skrivet av AquaRelliux:

Grattis två spel sen kör alla 1080p? vad händer om vi skruvar upplösningen? som jag hoppas alla som köper sådana här kort gör. Sen räknar du inte heller med det totalt hänsynslösa överklockningen som Titan korten klarar av där prestandan ökar extremt

Titan klarar 50% OC, det är extremt ja, ska bli mycket intressant och se hur R9 290X överklockar, bashastigheten är redan 1000 vilket "låter" en hel del, vi får helt enkelt se.

Skrivet av Luxor ABC80:

Dvs 2st R9 290X för samma pris som 1 Titan!

Du kommer aldrig kunna köpa 2st 290X för priset av ett Titan, hamnar 290X på 4k, så hamnar 780 på 4k eller lägre, och Titan sänks då också.

Skrivet av acana79:

Bara jag som reagerar att testerna är gjord i låg upplösning? Kort som Titan m.fl. är för typ 2560x1600-upplösningar.

Titan är inte gjort för "ynka" 2560x1600, rättare sagt 5760x1200-7680x1440

Skrivet av Pfeffe:

Skrivs så förbaskat mycket skit

Skrivet av Psychadaelic:

Väldigt intressant kort ifall den prissätts runt 780!

Nej, inget av dom är intressanta sålänge korten kostar 6000kr.

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem

Kan tänkas byta bara för slippa GPU boost.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av bojaka:

Sååå... 2x 670 GTX smiskar den med alltså. Kul att höra

Och jag som beställde ett 670 GTX till idag, SLI imorgon! BAAAM!

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Bla IO Interactive har gått ut med att Hitman Absolution blev kraftigt begränsat just pga currentgen konsolerna och deras minnesbrister så det ligger mycket i att spelen blivit begränsade av dem tyvärr.

Jo, men det är lite skillnad på att prata 256MB minne och skillnaden mellan 4 och 6GB minne.

Permalänk
Medlem

Håller med.

Vi vet inte hur kortet presterar, vi vet inte hur kortet kommer kosta. Det enda vi vet är att några kineser har benchat lite utan nvidia boosten. Nu tycker jag vi går hem och sover lite på saken och återkommer när AMD inte känner att det är så hemligt längre.

Hoppas det här sänker priset på ett till 780.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dussan89:

Kan tänkas byta bara för slippa GPU boost.

Skickades från m.sweclockers.com

Räcker att byta BIOS för att bli av med GPU-tramset. Var ju en av de första åtgärdena man gjorde för att maximera kortets prestanda.
Vid RMA/försäljning så in med originaltramset och alla spår av det borta.
Det är något man inte saknar direkt.

Landar 290x på 6 lök och titan "tvingas" sänkas till runt 7 lax så luktar det att trillingen kan bli aktuell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

"Mogna drivare" är en dålig ursäkt idag

R9 290x har ju inte släpps ännu så vad får dig att tro att "mogna drivare" är en ursäkt?

http://support.amd.com/en-us/kb-articles/Pages/latest-catalys...

Skrivet av tvelander:

Sen har du ingen aning vilken prolle dom använder heller.

Skulle aldrig lita på det där testet.

Har ingen aning om vilken hårdvara som använts?? Hittade dock detta online men kan inte inte bekräfta alls:

"Tests were performed on the following configuration: Intel i7 4770k with 8GB DDR3 @ 1600 MHz"

Hittade denna online, Splinter Cell Blacklist i 2560x1600. Ta det med en nypa salt vet jag tills bekräftat??

Permalänk
Medlem
Skrivet av sprite:

Hade också varit intressant med tester där de använder sig av Mantle. Är det lika bra som de säger att det är så kommer det bli awesome. Dock finns det väl risk att spelen segmenteras ännu mer

Ja, det är saken man väntar på. Men eftersom man nyligen har fått veta att Matle inte delas mellan PC och consollerna så undrar jag hur stor spriding det kommer att få.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av swecop:

10 fps i skillnad mellan gtx 780 vs titan i battlefield 3?

GTX 780 & Titan använder båda GK110 så ja? inte så konstigt i ett halv-gammalt spel som BF3.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamers:

Räcker att byta BIOS för att bli av med GPU-tramset. Var ju en av de första åtgärdena man gjorde för att maximera kortets prestanda.
Vid RMA/försäljning så in med originaltramset och alla spår av det borta.
Det är något man inte saknar direkt.

Landar 290x på 6 lök och titan "tvingas" sänkas till runt 7 lax så luktar det att trillingen kan bli aktuell.

Vågar inte pilla i bios på grafikkort för 5xxx:- : /

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz