Automatisk utlämning av svensk datatrafik till fler myndigheter

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Immersion:

Är det någon som vet om Bredband2 har skrivit på detta ? eller kommer göra det ?

Har ingen komplett lista på det, men efter vad jag har hört har än så länge 1/3 av stadsnäten signerat. Oavsett vilken operatör du har så är du körd om du har något av de berörda stadsnäten.

Bahnhof kommer att komma med en sammanställning till sina kunder om vad som gäller.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Skrivet av AndersF:

Snart säljer dom våra kontaktuppgifter till reklam åxå, bara för att finansiera övervakningen.........

ja varför inte... Maintrac är ju ett privat företag så är ju bättre om staten slipper betala och kan finansiera övervakningen på egen hand...
Som sagt jag skulle inte lita för fem öre på att informtionen inte läcker ut till fel händer.. jag menar..för det första är det så enormt mkt många myndigheter som har tillgång till det här..kommer vare enormt svårt att hålla kolla på vem som gör vad osv..tror man kommer kunna och komma lite hur man vill i det där registret..och att dom som har tillgång till det har "fullt" förtroende och får göra vad dom vill dom man lintar blint på att alla som har tillgång till registret är "ärliga" och bara gör det som går inom lagens "ramar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

VI VANN!

http://www.ssnf.org/Nyheter/Nyhetslistning/Stadsnaten-stoppar...

Säkert försöker de igen och igen och just nu är det stopp.

Undrar om någon kommer vilja erkänna att de jobbar på Maintrac efter det här.

Är det sant? Ett mirakel? Det är nästan man gråter glädjetårar TA MIG FAEN!!

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

VI VANN!

Undrar om någon kommer vilja erkänna att de jobbar på Maintrac efter det här.

Just det faktum att dom anlitar ett privat företag är ju smart, USA gör det samma nör dom anlitar legosoldater i krig,
att anlita privata företag är ett mycket EFFEKTIVT sätt att avsäga staten ALLT ansvar, om det t.e.x blir problem med säkerheten eller att det kommer fram att uppgifter lämnats ut felaktigt då det bara att skyffla över allt skit på maintrac, och så är det bra med det...och staten slipper ta ansvar och ta all skit..det enda dom behöver göra är att anlita ett nytt företag alterntivt byta namn på maintrac och dess befintiliga infrastruktur..

Permalänk
Skrivet av Fluf:

Har ingen komplett lista på det, men efter vad jag har hört har än så länge 1/3 av stadsnäten signerat. Oavsett vilken operatör du har så är du körd om du har något av de berörda stadsnäten.

Bahnhof kommer att komma med en sammanställning till sina kunder om vad som gäller.

ligger open universe med i den listan ?

Permalänk
Avstängd

Äntligen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Undantagen kommer, du ska få se vad som händer när Aftonbladet inser att detta förslag betyder att meddelarskyddet upphör existera. Det finns redan såna undantag från PUL.

Nja, och jag tror inte de vill illa heller, det är bara det att politikerna inte ser skogen för alla träd. De ser och hör sina kompisar, de ser och hör påtryckare, de ser och hör journalister -- de ser och hör inte rörmokare Muhamed i Storuman eller assistent Svensson i Skara. Den stora skaran de inte ser eller hör blir en ansiktslös hop, och de få gånger de ser eller hör den ansiktslösa hopen så blir de skrämda eller irriterade. Lagarna stiftas för att hålla den ansiktslösa massan (som bara hittar på ofog och tycker fel hela tiden) i schack, och eftersom lagarna blir orimliga så klagar kompisar, påtryckare och journalister och får undantag.

Grundproblemet är att det inte finns något sätt för enskilda att göra sig hörda om de inte tillhör grupperna journalister, påtryckare, eller politiker. Tanken är nog att enskilda ska bilda föreningar och påtrycka genom föreningen, och att journalisterna ska rapportera utbredda åsikter -- men det är mycket svårt att bilda effektiva föreningar när det inte finns något sätt att nå ut, och journalister ser som sin roll att FORMA opinionen, inte att RAPPORTERA den.

Du får det att låta som att politiker inte vet hur vårt samhälle är i praktiken, men det tror jag att de mycket väl vet.
T.ex. har de flesta kommit i kontakt med bl.a. sjukvård, skola och arbetsmarknaden i någon form i sitt privatliv. De har kanske hört vänner berätta om vad som hänt dem, hur det är i andra länder osv, osv.
Det är när man ser problemen som man blir engagerad i frågor, annars förstår jag inte överhuvudtaget varför man skulle vilja jobba med politik. Hade jag varit politiker hade jag velat skydda andra människor från att råka ut för de problem jag själv varit i kontakt med, problem som jag hört talas om och satt mig in i. Och jag tror som sagt, att de också har sådana.

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk

Detta är årests julklapp till det svenska folket...

Permalänk
Medlem

Det är bara en viss lathet och att göra detta automatiskt.
OCH skulle det ske en kontinuerlig dataöverföring, finns det inget som inte säger att Polisen får behålla loggan, exakt hur länge de önskar.
Så skillnaden på att inom 6 månader BEGÄRA uppgifter på specifika individer eller varje sekund få det samlat hos gud vet hur många myndigheter, är alldeles för stor!

Det skall finnas misstanke till brott vilket leder till inhämtning av uppgifter.
Men framtiden verkar vara "digital", där brott registreras, fotboja skickas ut per post med instruktioner online...

Då behöver vissa snart inte ens lämna kontoret och göra sitt jobb.

Permalänk
Skrivet av wasabi:

Det är bara en viss lathet och att göra detta automatiskt.
OCH skulle det ske en kontinuerlig dataöverföring, finns det inget som inte säger att Polisen får behålla loggan, exakt hur länge de önskar.
Så skillnaden på att inom 6 månader BEGÄRA uppgifter på specifika individer eller varje sekund få det samlat hos gud vet hur många myndigheter, är alldeles för stor!

Det skall finnas misstanke till brott vilket leder till inhämtning av uppgifter.
Men framtiden verkar vara "digital", där brott registreras, fotboja skickas ut per post med instruktioner online...

Då behöver vissa snart inte ens lämna kontoret och göra sitt jobb.

Det handlar också om att tjäna både tid och pengar... genom att låta datorerna göra grovjobbet..
Det blir även för dyrare för operatörerna med manuell hantering... Jag hoppas som sagt att fler operatörer
än Bahnof står på sig... Men hoppsa framför allt det diskuteras mer i media så folk blir informerade om vad som håller på att ske.

Permalänk

Det är en lättnad. Det kom som en knytnäve i ansiktet, fast nu blir jag omplåstrad av en nurse. Kan inte klaga.

Inte för att jag litar på varken stadsnäten eller Säpo, eller någon som sitter och planerar sånt här. Men just nu får det vara.

Permalänk

Labbråttor

Är det fler som börjar känna sig som labbråttor?

Man springer där i sitt ekorrhjul omgiven av myndigheter som granskar en med lupp och utför groteska experiment på oss.

De säger att det är för våran egen säkerhet skull.
Istället skapar de en ännu större säkerhetsrisk för dem själva och alla oss.

När, inte om informationen kommit i felaktiga händer kommer folk bli förföljda, hotade och troligtvis något ännu värre.

Tror inte politikerna själva förstår vad de håller på att sätta i rullning här.
Ett helvetiskt otäckt samhälle om det vill sig illa.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Varför inte åtala hela befolkningen för skatteplanering, införsel av alkohol, spionage, förargelseväckande beteende etc. Hur ska ex åklagarmyndigheter som inte ser skillnad på en tecknad bild och verkliga offer kunna ha förtroende av samhället? http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=478&artik...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SW00N:

Drog och människosmuggel troligtvis

Jaså du menar typ illegal invandring då? För mot det hjälper det ju att spana på Svenska medborgares internet-vanor. Helt klart en suverän idé, eller hur.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kimzi:

Det var mig ett kluddit svar.
Eftersom att han förklarar att det nya systemet består av flera olika delar, så verkar det ju som att dem gått med på en del av det?

Det finns väl ingen operatör som kan vägra, vill Säpo ha data får Säpo data annars åker dom över och beslagtar all utrustning hos operatören.

Sen att det finns operatörer som medvetet försöker utnyttja detta genom att skräda med orden är en annan sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iMatter:

Jaså du menar typ illegal invandring då? För mot det hjälper det ju att spana på Svenska medborgares internet-vanor. Helt klart en suverän idé, eller hur.

Sa aldrig att det var ett bra sätt att förhindra detta. Om du inte hade varit så upptagen med att vara arrogant och inte låtit hatet flöda från dina fingrar utan att ha läst vad jag svarade till så kanske du skulle förstått att jag menar att dessa är två av de mest troliga skälen då (TRO DET ELLER EJ) det krävs trots allt efterfrågan för att det ska finnas en marknad. Hur tror du det går till när Uffe, 63, vill köpa en thailändsk 8-åring som han kan föra sin väg med hur han vill? Jo inte går han ner på närmsta pub och frågar om nån har ett kidnappat barn han kan få köpa utan han vänder sig nog till internet. Samma sak med droger fast då är det troligtvis lite större fiskar man är ute efter då vanlige Svensson kanske inte beställer sin valda drog från utlandet.

Än en gång, tycker inte att detta är en halv procent acceptabelt då vi tackar adjö till vårt demokratiska land mer och mer och bjuder in kommunistiska styrsätt. Jag gav endast min hypotes om varför kustbevakningen ska ha tillgång till datatrafiken. Andas och räkna till 10 innan du svarar.

Visa signatur

| 4770K @stock | Corsair 2x8GB @1600MHz | Gigabyte 680 OC | Corsair 850W TX | Gigabyte GA-Z87X-UD3H | Samsung 830 120GB | WD 1TB 5200RPM | WD 500GB 7200RPM |

Permalänk
Hjälpsam

Tack till stafsnätsföreningen

Men, hur är det med mobiloperatörerna?
Hur är det med övriga leverantörer?

För stadsnäten var väll bara en del av kakan?

Tror inte polisen och skatteverket ger sig så lätt, Säpo har oftast bredare möjligheter men det är inte där jag är mest orolig.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Tack till stafsnätsföreningen

Snarare tycker jag att det är på sin plats att tacka alla som har protesterat och debatterat mot detta! Jag tycker att alla här på Swecloclockers forum som har framfört åsikter och argumenterat mot automatisk utlämning av datatrafik till myndigheter ska vara stolta över sin insats. Om inte protesterna hade funnits så hade vi förmodligen suttit med detta elände idag. Fortsätt att vara vaksamma och fortsätt att protestera mot integritetskränkande myndigheter! Detta kommer att upprepas, var så säker!

Ett stort tack er till alla!!

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?

Permalänk
Medlem

Tur att man bor på Åland :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meurik:

Hej och hå, här trodde man att vi levde i år 2013. Men tydligen har vi alla rest bakåt till 1984.

Ska man helt koppla bort sig från digitala omvärlden för att få ha kvar ett privatliv eller?

Du fattar visst inte ett dyft. Har inget med om man vill begå kriminella handlingar eller inte på nätet. Det handlar om att ha ett privatliv, utan att behöva ha Farbror Staten snokandes på vadd dess medborgare gör i tid och otid. Alla är vi misstänkta nuförtiden, även dom med "rent mjöl i påsen".

Riktigt. Jag fattar inte ett dyft. Om varför det är ett problem för mig att de har min internettrafik, som högst troligt aldrig kommer att användas, lagrad på en server någonstans. Helt riktigt.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

vafan ska skatteverket veta min webbhistorik för? För att se om jag har deklarerat eller?

Finns företag som betalar bloggare att visa upp sina grejer. Bloggare får ju en inkomst på det sättet som inte skattas, mail från företag är nog vad skatteverket är ute efter för att se ifall en bloggare har inkomst.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det var det ingen som skrev. Han skrev "Vänstern" vilket av de flesta tolkas som Vänsterpartiet, Miljöpartiet och Socialdemokraterna.

Vänsterpartiet har väl i och för sig traditionellt opponerat sig mot sådant, men de har inget emot att vara stöttepelare åt sossarna.

Hur som helst så fortsätter nuvarande regeringen bara det som Socialdemokraterna rullade igång i och med bodström.

Helt mitt fel, läste fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mppl:

Jag vet inte om jag blir rädd eller glad av detta uttalande men just nu ler jag ganska stort

Haha, jag vet inte riktigt hur jag ska tolka dig här.

Skrivet av QL:

LOL! Klockrent! Hur var det nu? Kan man lär sig något av historia ......

Är precis det jag tänker på, vi borde ju ha lärt oss när det har inträffat tidigare, och just i dom här små stegen med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zache_:

Tycker ni alla verkligen att det är så illa? Jag personligen tycker inte att det är något större problem. Visst kan det kännas obehagligt att någon kan få reda på alla sidor du surfar på, alla sms du skriver osv. Men ser man till helhetsbilden tycker jag ändå att det kan vara värt det. Avlyssna 100 000 - få fast en terrorist eller likande, är det ändå inte värt det? Men bara för att de har tillgång till att avlyssna folk betyder ju inte att de gör det konstant, det sker ju om de har någon anledning till det. Kort och gott drabbas inte vi invånare som sköter oss.

Sen är det ju inte småpojkar som arbetar med avlyssning, som skulle sitta och skratta åt dina sms. Det är ju professionella vuxna män som bara kollar efter potentiella hot. Jag, och de flesta andra, har inget att dölja. Möjligen de pinsamma sms man skickar till vänner och flickvän. Men det blir ju som att gå till doktorn för de röda prickarna du har på pillesnoppen, för oss som patient kan det kännas obehagligt, men för doktorn är det vardag. Han ser ju bara prickarna och granskar inte din kuk som du är rädd att han ska göra.

Självklart kan jag förstå att många av er tycker det är obehagligt men ville bara framföra min åsikt som inte är lika kritisk som de flestas. När man för diskussion med vänner om ämnet känns det alltför ofta som att folk hoppar med i vagnen bara för att, men när man väl börjar diskutera ämnet så visar det sig att de ändå tycker det är okej till viss del.

TL;DR: Jag skulle gärna se en framtid som tar nyfödda bebisars fingeravtryck och DNA, kameror i varje gathörn, mikrofoner i varje mobiltelefon osv. om det kan stoppa kriminaliteten.

Polisen ska tydligen också vara vuxna professionella män, men ändå avslöjas det gång på gång att det inte stämmer, t.ex med tattarregistret. Trams förekommer på alla arbetsplatser, och jag är helt övertygad om att det sker hos dessa myndigheter också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Polisen ska tydligen också vara vuxna professionella män, men ändå avslöjas det gång på gång att det inte stämmer, t.ex med tattarregistret. Trams förekommer på alla arbetsplatser, och jag är helt övertygad om att det sker hos dessa myndigheter också.

Skickades från m.sweclockers.com

O ja. Skillnaden är att man handskas med sådant som kan resultera i att andra människor blir frihetsberövade eller ekonomiskt lidande, och då får man fanimig inte slarva och tramsa, men det gör de.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Skulle inte förvåna mig om de redan gjort detta ett antal år, Men hållt tyst om händelsen.

Permalänk
Medlem

Om man tar några terrorister, pedofiler och så kan man väl kanske tycka att det är värt det. Det är väl just automatiseringen av det som bla stadnäts bolagen sätter sog emot. Jag är lite kluven kring det....

Visa signatur

Burk 1: ASUS Z87-A/i5-4670K/Crucial BallistixSport 16GB/MSI GTX980/Sandisk Ultra Plus 256GB/WD Green 2TB/
Be Quiet L8 630W 80+ Bronze Modulär.
Burk 2: MSI Z97 Krait Edition/i5 4690K/ HyperX Fury 8GB 1866Mhz/Gigabyte GTX760 OC/Sandisk Ultra Plus 256GB/EVGA 500W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

VI VANN!

http://www.ssnf.org/Nyheter/Nyhetslistning/Stadsnaten-stoppar...

Säkert försöker de igen och igen och just nu är det stopp.

Undrar om någon kommer vilja erkänna att de jobbar på Maintrac efter det här.

Tror inte alls att vi vann. Om jag förstår rätt är Maintrac ett privat förtag som handhar datalagringen. Visserligen ägt av Stadsnäten som är en intresseorganisation. Och vi vet hur intresseorganisationer brukar fungera.

Då har SÄPO:s begäran ingen som helst politisk bakgrund, och då tycker jag det är riktigt illa. Fattas ett beslut av politiker så är där ju ändå någon kontrollfunktion.

Nu skriver dom i sitt pressmeddelande att SÄPO:s begäran är stoppad, men vem kan kontrollera att det är sant.

Frågan jag ställer mej är: Vem övervakar övervakarna ?

Visa signatur

Antec P180/ Asus A8N-E / A64 X2 3800+ / 2x512 Corsair value select / Gainward GS 7800GT /SB audigy 2 /Antec neopower 480W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twoedge:

Tror inte alls att vi vann. Om jag förstår rätt är Maintrac ett privat förtag som handhar datalagringen. Visserligen ägt av Stadsnäten som är en intresseorganisation. Och vi vet hur intresseorganisationer brukar fungera.

Då har SÄPO:s begäran ingen som helst politisk bakgrund, och då tycker jag det är riktigt illa. Fattas ett beslut av politiker så är där ju ändå någon kontrollfunktion.

Nu skriver dom i sitt pressmeddelande att SÄPO:s begäran är stoppad, men vem kan kontrollera att det är sant.

Frågan jag ställer mej är: Vem övervakar övervakarna ?

Vi får väl se hur det blir. Bahnhof har ju i alla fall visat att de inte tänker hålla käften om dumheterna börjar igen, så lite hopp finns det allt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Underbart! Hoppas dom snabbar sej för det blir så jävla skön känsla när sådanna här lagar införs!

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!