5 anledningar varför spotify suger(+alternativ till spotify)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anjora:

1 - utbudet är värdelöst, problemet är att spotify användare ofta inte har använt andra alternati och därför inte inser hur begränsade de är
2 - inlåsningseffekten, man blir låst till en tjänst som ett vinstdrivande företag tillhandahåller, deras strategi är att få folk att börja använde spotify free alternativt få tjänsten när de tecknar teleabbonemang för att folk skall bli beroende av tjänsten, sedan så stramar de åt möjligheten att använda tjänsten gratis och alla tjänster utom spotify premium ligger på högst ogg q50 eller ~160kbps
3 - skivbolag har inget intresse av att tillhandahålla musik av god kvalité till streamingtjänster, tvärt om http://www.mattmontag.com/music/universals-audible-watermark
4 - ljudkvalitén spotify erbjuder är högst ogg vorbis q90 vilket är otillräckligt i många sammanhang(förutsatt att låten inte redan är förstörd från skrivbolaget) och hur kan man veta att de flesta låtar ens ligger på det? det finns andra tjänster där lossless streaming erbjuds och T.O.M studio master i över 44.1 KS/s
5 - ingen frihet att göra vad man vill med musiken tillskillnad mot om man använder sig av FLAC filer.

1: Tycker de har mycket bra utbud, förvånansvärt bra utbud på metal som jag lyssnar mycket på. Har inte hittat annat som är bättre.
2: ÅH NEJ! DE VILL HA PENGAR FÖR EN TJÄNST!!! :((((( Drar du till ICA och snor allt för att de försöker göra en vinst?
3: Nej, skivbolag har inte intresse till detta, men de kommer bli tvungna i sinom tid att göra det.
4: Otillräckligt för vem? dig kanske, men inte majoriteten, det duger för att lyssna på om man inte är audiofil tycker jag.
5: Du har inte friheten att göra vad du vill med copyright-skyddat material i vilket fall som helst.

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Medlem

Vill man hålla sig inom lagen så är väl spotify helt ok.

Tycker du att 99kr i månaden är mycket :P.

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrZodiak:

http://grooveshark.com/ Som spotify fast i webbläsare och utan reklam!

Sist jag använde Grooveshark var det svårnavigerat, sökningsfunktionen var kass, flera album var inte kompletta samt andra problem. Kanske blivit bättre nu på sistonde?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

1 - Innan jag skaffade Spotify så lyssnade jag knapt på musik, hade kanske 50 låtar, har nu en spellista på Spotify med cirka 5000 låtar av lite gott och blandat som jag gillar, det jag inte har hittat har jag skaffat på annat håll och lagt till i lokala filerna så min åsikt är att utbudet är mer än tillräckligt för mig.

2 - Håller med om inlåsningen men kunde inte bry mig minde om att de är vinstdrivande, om andra tjänster vill att jag skall byta till dem så får de först hitta på något bra verktyg för att importera spellistorna jag har på Spotify.

3 - Jag kan personligen inte höra skillnaden på exemplet, så jag bryr mig inte direkt om detta då.

4 - Personligen så tycker jag ljudkvalitén fungerar bra, har aldrig stört mig på kvalitén förutom på enstaka låtar där originalet låter dåligt.

5 - Inget jag personligen bryr mig om, hur mycket skulle det kosta att köpa alla dessa 5000 låtar som FLAC filer? Eller syftar du på någon tjänst liknande Spotify där man har ett månadspris, har dessa då något verktyg för att importera Spotify spellistor? 5000 låtar som FLAC skulle ta en jävla stor plats på hårddiskarna också.

Permalänk
Medlem

Spotify är superbt, visst ljudet kanske inte är tiptop, men programmet är mainstream och av mängden användare som uppskattar näst intill gratis tillgång av all världens musik bryr sig inte så mycket om ljudkvaliteten då programmet redan har uppfyllt syftet och deras egna krav, man kan inte ta en människa av 100 i hänsyn då dennes krav är lite högre än de andra 99 personerna.

Sen att det fattas viss musik (LED ZEPPELIN!!) typ, är bara att gilla läget och köpa den musik man vill ha i Spotify och därefter lägga till den i Spotify. Svårare än så är det liksom inte. Om jag inte missminner mig så kan man väl även i mobilen synka all musik, även egen tillagd musik in i mobilen från datorn, så länge datorn och mobilen är uppkopplad mot samma nätverk (halv osäker...). Ifall det nu stämmer, använd Spotify, införskaffa musiken du vill, lägg in den och; lunka vidare.

Det kommer garanterat komma något nytt snart där alla olika skivbolag går ihop och bygger ett eget program där dem streamar 'deras' musik från deras egna streaming-tjänster till högre priser och släcker Spotify totalt, på samma sätt som HBO och alla amerikanska tv-kanaler väljer att göra för att vinna andelar på marknaden emot Netflix och diverse filmstreaming tjänster. Så låt det leva så länge som det kan, tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

Absolut, dock så kändes det mera som om vi var inne på digitala former och inte fysiska, CD-skivor vanställer ju hela tänket på att det ska komma till en rimlig prisbild också. Jag själv lyssnar kanske i genomsnitt på 3 låtar per artist och då lönar sig det faktiskt inte att köpa en CD för 150kr varje gång.. det är ju dock min personliga preferens, sen var det ju även tillgängligheten.

Sen kan man ju alltid betala extra för favoriterna men det känns som om det borde finnas rimligare alternativ:(

Instämmer gällande billigare (förmodar att du menar billigare när du skriver rimligare) alternativ. Tur att jag endast lyssnar på enstaka artister.

Permalänk
Skrivet av Wizbro:

Winamp med respektive FLAC!

Hade jag haft FLAC hade mina hårddiskar inte räckt till

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Jag har ingen aning om vad priset är för diverse album och låtar om man ska köpa dom och ladda ner det. Men "gratis" eller 99 kr/mån för extremt mycket musik är oslagbart. Dessutom fungerar det klockrent i mobilen, ja på 3G.

Köpte två Iron Maiden plattor för ett tag sedan, bara där utnyttjade jag 2 - 3 månaders betalning av Spotify, dessutom finns de plattorna redan på Spotify..

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om jag håller med om att ubudet suger, det är inte direkt Spotifys fel att exempelvis Ac/dc och Led Zeppeli inte vill ligga hos dem.
Det är upp till banden själva att avgöra om de vill finnas med hos Spotify. Nyligen så hoppade ju både Metallica och Pink Floyd med på hela Spotifygrejen.

Visst ljudet kanske inte alltid är tipptopp, men sån extrem skillnad är det inte när man slår på att det ska streamas med högre bitrate när man har Premium.

För 99kr/månad är det ett skitbra pris för att kunna lyssna på hur mycket musik du vill.

Stavar som en kratta
Permalänk
Avstängd

Fortsätt bläddra i forumet, finns inget av värde i den här tråden

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem

Utbudet idag 2013 är väldigt bra, och för 50:- i månaden till alla burkar hemma+jobbet? Lätt värt det.

Du skulle vart med när man skrapade ihop till LP- och CD-skivor var och varannan månad, lite mer än 600:- gick åt per år för 0,00000001% lika mycket musik, om man säger så.

Ha en bra (och extremt gnällig) dag!

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

Och vart får du Flac ifrån (och inte endast en mp3 fil i förklädnad) i något större form av utbud?

Internet

Om du inte orkar leta efter flac duger 320kbps mp3 utmärkt.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Använder http://www.rdio.com , skype nicklas är fader till denna "spotify"-utmanare. Var/är väldigt stor i USA då spotify inte fanns där till en början.

Mycket smartare system, betydligt bättre kvalité än spotify. Utbudet känns snarlikt dock är det en del guldklimpar (enligt mig som finns på rdio och inte på spotify)

Aktiverade mitt konto via proxy och betalar bara 9.99$ / månad, så bättre pris dessutom.

http://www.rdio.com/artist/Led_Zeppelin/ - en del finns där
Ac Dc finns inte, men det är andra mindre kända artister som jag lyssnar på som finns på rdio men int epå spotify.

Visa signatur

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Internet

Om du inte orkar leta efter flac duger 320kbps mp3 utmärkt.

Ska ju vara lagligt också:)

Hela poängen med spotify, typ.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av anjora:

1 - utbudet är värdelöst, problemet är att spotify användare ofta inte har använt andra alternati och därför inte inser hur begränsade de är

Tja, utbudet är i jämförelse med min egen skivsamling helt enormt. Att få samma utbud som Spotify har skulle inte vara rimligt, varken ekonomiskt eller logistiskt. Spotify ger användaren tillgång till extremt mycket musik för en blygsam summa pengar, vad är det egentligen att klaga på?

Skrivet av anjora:

2 - inlåsningseffekten, man blir låst till en tjänst som ett vinstdrivande företag tillhandahåller, deras strategi är att få folk att börja använde spotify free alternativt få tjänsten när de tecknar teleabbonemang för att folk skall bli beroende av tjänsten, sedan så stramar de åt möjligheten att använda tjänsten gratis och alla tjänster utom spotify premium ligger på högst ogg q50 eller ~160kbps

Inlåsningseffekt? Mig veterligen är det inga som helst problem att köpa ett visst antal månader Spotify i taget, du behöver inte binda dig till en viss period. Det är spritt till många plattformar och ingen annan prenumerationstjänst har så brett hårdvarustöd som Spotify. Att du anser att du blir inlåst handlar snarare om att du väljer att sätta på dig skygglappar. Att de vill ha betalt för sin tjänst är väl naturligt, hade du verkligen trott att de skulle ge användarna fri tillgång till hela utbudet, utan restriktioner och sedan hoppats på att någon ville donera pengar till dem?

Skrivet av anjora:

3 - skivbolag har inget intresse av att tillhandahålla musik av god kvalité till streamingtjänster, tvärt om http://www.mattmontag.com/music/universals-audible-watermark4 - ljudkvalitén spotify erbjuder är högst ogg vorbis q90 vilket är otillräckligt i många sammanhang(förutsatt att låten inte redan är förstörd från skrivbolaget) och hur kan man veta att de flesta låtar ens ligger på det? det finns andra tjänster där lossless streaming erbjuds och T.O.M studio master i över 44.1 KS/s

Finns ju en viss risk att så är fallet, men merparten av den musik som spelas upp från Spotify görs förmodligen via hårdvara som gör att formatet inte är flaskhalsen. Dessutom tror jag att utbudet av musik med högre bitrate kommer att öka när Spotify går bättre ekonomiskt, det är ingen billig infrastruktur som krävs för att tillhandahålla musiken till alla prenumeranter.
Skivbolagen kommer att inse att fysisk media minskar allt mer, och att konsumenterna inte har något intresse av att betala 10kr per låt när den distribueras som en mp3-fil med tveksam kvalitet. Musiken kommer över tiden att bli mindre komprimerad och konkurrerande tjänster kommer att tvinga Spotify att skruva upp kvaliteten också. Det finns inte några direkta incitament för skivbolag och streamning-leverantörer att tillhandahålla högre bitrate än nödvändigt. Tyvärr, kanske ska tilläggas.

Skrivet av anjora:

5 - ingen frihet att göra vad man vill med musiken tillskillnad mot om man använder sig av FLAC filer.

Nej, men så äger du heller inte rätten att göra vad du vill med den. Du får inte göra vad du vill med den musik du köper på skiva heller, även om du har lite större rättigheter med musiken på en cd-skiva (som att privatkopiera den till exempel).

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

Det enda jag egentlig en stör mig på är att spotify inte kan komma ihåg hur jag vil sortera min låtlista, tex efter artist,titel eller datum.

Jo det kan du visst.. bara att trycka på nån av dessa texterna i listan >>

Trodde du visste det.

Visa signatur

ASRock 990FX Extreme9, AMD FX-Series FX-8350 4.0GHz, Kingston HyperX Fury Black DDR3 PC15000/1866MHz CL10 2x8GB, Corsair TX750 750W| Asus Radeon R7 360 OC HDMI DP 2xDVI 2GB| LG BH10LS30| BenQ M2700HD| Samsung HD204UI 32MB 2TB| Western Digital Caviar Black WD1002FAEX 64MB 1TB| Seagate Barracuda ST3000DM001 64MB 3TB| Seagate ST3320833AS 320GB| OCZ Agility2 40GB| Yamaha RX-V365| Corsair Vengeance K90| Steelseries Rival| Bitfenix Colossus| Zalman CNPS9700 LED| Adata USB DashDrive Classic C008 16GB| LG G4 H815 9.0 Havoc-OS 2.9| Linksys WRT1900ACS V2| Ubiquiti Networks EdgeRouter X| Google Chromecast 2nd Gen, 3rd Gen & Audio

Permalänk

Fast för er som vill ha spotify premium men ändå inte vill betala 99kr /mån kan ju alltid regga er för en trail 30 dagar gratis premium, och så håller ni på så varje månad efter att trailen går ut med ny epost, bara att föra över alla listor etc ;). Jag gjorde så i början iaf, men jag tröttnade sen på att skaffa ny epost hela tiden o flytta över så jag gick tillbaks på mitt riktiga konto o betalade.. har gjort det i några månader nu.

Visa signatur

ASRock 990FX Extreme9, AMD FX-Series FX-8350 4.0GHz, Kingston HyperX Fury Black DDR3 PC15000/1866MHz CL10 2x8GB, Corsair TX750 750W| Asus Radeon R7 360 OC HDMI DP 2xDVI 2GB| LG BH10LS30| BenQ M2700HD| Samsung HD204UI 32MB 2TB| Western Digital Caviar Black WD1002FAEX 64MB 1TB| Seagate Barracuda ST3000DM001 64MB 3TB| Seagate ST3320833AS 320GB| OCZ Agility2 40GB| Yamaha RX-V365| Corsair Vengeance K90| Steelseries Rival| Bitfenix Colossus| Zalman CNPS9700 LED| Adata USB DashDrive Classic C008 16GB| LG G4 H815 9.0 Havoc-OS 2.9| Linksys WRT1900ACS V2| Ubiquiti Networks EdgeRouter X| Google Chromecast 2nd Gen, 3rd Gen & Audio

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrZodiak:

http://grooveshark.com/ Som spotify fast i webbläsare och utan reklam!

Haha!
Menar du att det ska vara bättre ljudkvalitet där än på Spotify?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

winamp har lagts ner.

bara för att stödet för winamp läggs ner slutar det inte att fungera hux flux...

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Jag håller då med dig i allt TS.

Visa signatur

Wiiiiiiiiiiii

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

bara för att stödet för winamp läggs ner slutar det inte att fungera hux flux...

Jag vet. Det var inte det jag ville säga heller.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

Grooveshark har värre kvalite på sitt media bibliotek med tanke på att vem som helst, hur som helst kan lägga upp musik där.

Permalänk

Jag använder främst Spotify, ibland Wimp som är grymt. För radio iTunes och diverse radiosajter, och för alla mina ~15000 låtar som jag har på min dator så gäller MediaMonkey vilket är #1 i musikspelare!

Visa signatur

ASRock 990FX Extreme9, AMD FX-Series FX-8350 4.0GHz, Kingston HyperX Fury Black DDR3 PC15000/1866MHz CL10 2x8GB, Corsair TX750 750W| Asus Radeon R7 360 OC HDMI DP 2xDVI 2GB| LG BH10LS30| BenQ M2700HD| Samsung HD204UI 32MB 2TB| Western Digital Caviar Black WD1002FAEX 64MB 1TB| Seagate Barracuda ST3000DM001 64MB 3TB| Seagate ST3320833AS 320GB| OCZ Agility2 40GB| Yamaha RX-V365| Corsair Vengeance K90| Steelseries Rival| Bitfenix Colossus| Zalman CNPS9700 LED| Adata USB DashDrive Classic C008 16GB| LG G4 H815 9.0 Havoc-OS 2.9| Linksys WRT1900ACS V2| Ubiquiti Networks EdgeRouter X| Google Chromecast 2nd Gen, 3rd Gen & Audio

Permalänk
Medlem
Skrivet av anjora:

1 - utbudet är värdelöst, problemet är att spotify användare ofta inte har använt andra alternati och därför inte inser hur begränsade de är
2 - inlåsningseffekten, man blir låst till en tjänst som ett vinstdrivande företag tillhandahåller, deras strategi är att få folk att börja använde spotify free alternativt få tjänsten när de tecknar teleabbonemang för att folk skall bli beroende av tjänsten, sedan så stramar de åt möjligheten att använda tjänsten gratis och alla tjänster utom spotify premium ligger på högst ogg q50 eller ~160kbps
3 - skivbolag har inget intresse av att tillhandahålla musik av god kvalité till streamingtjänster, tvärt om http://www.mattmontag.com/music/universals-audible-watermark
4 - ljudkvalitén spotify erbjuder är högst ogg vorbis q90 vilket är otillräckligt i många sammanhang(förutsatt att låten inte redan är förstörd från skrivbolaget) och hur kan man veta att de flesta låtar ens ligger på det? det finns andra tjänster där lossless streaming erbjuds och T.O.M studio master i över 44.1 KS/s
5 - ingen frihet att göra vad man vill med musiken tillskillnad mot om man använder sig av FLAC filer.

1) Jag tycker faktiskt att utbudet är godkänt men det hade absolut gärna fått vara mer komplett och det är irriterande när saker som tidigare funnits plötsligt försvinner.

2) Vet inte hur inlåst man egentligen blir, man kan faktiskt ta sina spellistor och gå om man hittar ett bättre alternativ. Men absolut, för den vettiga tjänsten betalar du en månadsavgift vilket inte känns helt orimligt.

3) Ja, vad ska man säga. Riktigt kass. Dock kan ju skivbolagen göra sånt där i andra distributionskanaler också.

4) Tipsa gärna om andra tjänster som faktiskt står sig bättre på dessa punkter. Just sådana tips skulle ju vara något där den här tråden skulle kunna tillföra något.
Den tjänst som jag känner till (och som nämnts ett flertal gånger i tråden) som erbjuder lossless är Wimp. Den tjänsten är ju dock bortsett från att man kan betala extra för lossless snarlik i många avseenden och har väl därmed samma typ av problem som du ser med Spotify i övrigt. Dessutom erbjuds inte lossless i desktopversionen (en ganska trist Air-applikation f.ö.) utan bara på mobila enheter så för min del känns det rätt bakvänt. Dessutom klart dyrare än Spotify om man ska ha lossless.

5) Jag vill lyssna på musiken på datorn och på mobilen. Eftersom Spotify stöder detta så är detta ett ickeproblem för min del.

För min del är 1 och 4 de mest intressanta punkterna. Än så länge har jag inte hittat ett alternativ som känns värt att byta till.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av demon_speed:

Jag kunde registrera mig på Google Music om jag ville >>

http://i.imgur.com/iYAj9qY.png

Jag anslöt till en vpnserver i washington lite snabbt :).

Jo precis, det är så man får göra!

Permalänk

Har inte sett vad folk skrivit i tråden mer än någon sida i början och sista nu. Jag har kört spotify premium i typ fyra år och är helnöjd över tjänsten då jag piratade all musik innan och det känns bättre att vara laglig. Men prövade WiMP HiFi i ett dygn och är nu WiMP-kund! De har ett mycket bättre system för att tipsa om musik och att det går att streama FLAC/ALAC från mobilen är ju rätt så värt ändå:) Väntar bara på samma funktion för PC/mac.

Så för er som är trötta på spotify eller pga några irrationella anledningar hatar det kan ju alltid köra WiMP istället:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av BoneDude:

Spotify och Wimp är utmärkt för dom som varken bryr sig om eller vet innebörden av lossless.

CD-skivor som man själv rippar till ett lossless format.

Som det har konstaterats många gånger, wimp erbjuder streaming i lossless!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anjora:

1 - utbudet är värdelöst, problemet är att spotify användare ofta inte har använt andra alternati och därför inte inser hur begränsade de är
2 - inlåsningseffekten, man blir låst till en tjänst som ett vinstdrivande företag tillhandahåller, deras strategi är att få folk att börja använde spotify free alternativt få tjänsten när de tecknar teleabbonemang för att folk skall bli beroende av tjänsten, sedan så stramar de åt möjligheten att använda tjänsten gratis och alla tjänster utom spotify premium ligger på högst ogg q50 eller ~160kbps
3 - skivbolag har inget intresse av att tillhandahålla musik av god kvalité till streamingtjänster, tvärt om http://www.mattmontag.com/music/universals-audible-watermark
4 - ljudkvalitén spotify erbjuder är högst ogg vorbis q90 vilket är otillräckligt i många sammanhang(förutsatt att låten inte redan är förstörd från skrivbolaget) och hur kan man veta att de flesta låtar ens ligger på det? det finns andra tjänster där lossless streaming erbjuds och T.O.M studio master i över 44.1 KS/s
5 - ingen frihet att göra vad man vill med musiken tillskillnad mot om man använder sig av FLAC filer.

LIE..

Visa signatur

"Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."

Permalänk
Avstängd

moderatorn bad mig att ge alternativ till spofity, detta är något jag inte gjorde i första inlägget då det hade kunnat framstå som geurillamarknadsföring, så jag ger lite andra alternativ(de lagliga)
-youtube är bättre ifall man vill upptäcka ny musik
-wimp och Qubuz erbjuder lossless streaming, tyvärr så är detta ingen garanti för bra ljudkvalité då skivbolag ofta använder tveksamma, qubuz erbjuder också försäljning av musik i studiokvalité.
-det finns sidor som säljer musik till nedladdning såsom hdtracks.com denna sidan har fått mycket skit på forum för att de "lurar på folk musik med bättre bitrate/samplingrate när man inte kan höra skillnad", ofta är dessa låtar bättre mastrade och man kan på egen hand testa ifall man har skillnad ifall man konverterar ner musiken till CD kvalité. många skivbolag erbjuder också nedladdning direkt från deras sida.
-man kan använda torrentsidor såsom what.cd, thepiratebay.sx, waffles.fm till musik som är fri att sprida(finns sådan musik), man kan också ladda ner låtarna via webben.
-man kan köpa musiken fysiskt vilket många har glömt bort

Permalänk
Medlem
Skrivet av crownofthorns:

Som det har konstaterats många gånger, wimp erbjuder streaming i lossless!

Men hur bra är Wimp's lossless? Vet man det? Och var det inte så att det inte fungerade på datorer än? Om jag själv rippar mina CD-skivor så har jag iallafall full kontroll över hur bra/dålig kvaliteten på ljudet är. En bonus är att jag också vidare kan göra om filerna till VBR MP3 för att använda i telefonen.