Micen Zoom H1 - tillräcklig för att spela in ljud till yt videos?

Permalänk
Avstängd

Micen Zoom H1 - tillräcklig för att spela in ljud till yt videos?

Jag undrar om micken Zoom H1 är tillräcklig för att spela in ljud till gaming videos (UTAN BRUS!!!)
någon som har erfarenhet av denna mic?
bästa/sämsta med micken isf?
är den värd sina 898 kr?
tacksam för svar.

Visa signatur

Windows 8 l Intel Core i7-4770 l GeForce GTX760 2GB l Moderkort: MSI B85M-E45, Socket-1150 l Extra Trådlöst Nätverkskort l
Man är på SweC för att LÄRA och låta andra LÄRA så bli inte sur om jag ber dig förklara någonting!
TITANFALL,Tf2,CS:GO,Sc2,BF4,Ac4! FTW!

Permalänk
Medlem

Jag har inte jämfört med så många andra liknande enheter, men lyssnat en del på upptagningar med Zoom H1, H2n och H4n då jag varit intresserad av dessa. Själv köpte jag en H2n, för möjligheten att använda olika mickuppsättningar, men jag kommer att använda den för att spela in musik osv, därav mitt val.
Jag tycker att H1 låter väldigt bra och just enkelheten och portabiliteten i en sådan enhet gär den väldigt användbar. Det man får tänka på är ju att den kommer att ta upp ljud från tangentbord osv om man har den liggande eller stående på stativ på bordet. Detta gäller ju alla enheter/mickar, så inget unikt för H1:an.
Just att den använder XY-konfiguration gör ju åxå att den tar upp ljud ganska "brett", vilket gör att det kan finnas större risk för att man får med kringljud än man man skulle välja en mikrofon med njurkaratäristik.

Det du får fråga dig är ju vad du ska använda den till. Ska du endast använda den till ljud/tal för gamingvideos, behöver det då vara stereoupptagning? Om inte kanske en "vanlig" USB-mick med njurkaratäristik är ett bättre val. Behöver du en portabel enhet som går på batterier och tar upp stereoljud är H1:an definitivt ett bra val, IMO.

Permalänk
Medlem

Kika på youtubevideos.

Permalänk
Avstängd

Tack dumbo .
tycker det verkar som ett bra alternativ då jag satsat på ett ganska tyst tangentbord.
Jag vill gärna ha den portable så jag kan använda den på LAN etc.
Tror jag ska ta den, men vad köpte du h2:an för?

Visa signatur

Windows 8 l Intel Core i7-4770 l GeForce GTX760 2GB l Moderkort: MSI B85M-E45, Socket-1150 l Extra Trådlöst Nätverkskort l
Man är på SweC för att LÄRA och låta andra LÄRA så bli inte sur om jag ber dig förklara någonting!
TITANFALL,Tf2,CS:GO,Sc2,BF4,Ac4! FTW!

Permalänk
Medlem

En vanlig USB-mick går ju åxå att använda på LAN, men om man ska springa runt och intervjua folk, tex, så är ju en H1, exempelvis, bra, eftersom den går att använda utan att vara kopplad till någon dator. Sen tycker jag iofs att H1 låter trevligare, än tex Snowball, som ju är ganska vanlig annars. Sen finns det ju anda mickar än snowball, såklart...

Jag betalare strax under 1500kr med tillbehörspaketet för H2n, från Thomann. Jag vet inte vad tillbehörspaketet kostar löst, men själva H2:an kostar ju ungefär samma (dryga 1300kr) i svenska butiker.
Tror man sig inte ha nytta av att kunna spela in med mid-side eller surround så lär H1:an vara mer prisvärd. Ljudet som sådant är ju ganska snarlikt.

Permalänk
Avstängd

Ny Mic att spela in yt videos med, max 800~

Ny Mic att spela in yt videos med, max 800~ gärma portable om det går och med stativ så att micen höjs ett par cm.
så bra kvalitet man kan få för 800 spämm!
G
O
!
Aleelo

Visa signatur

Windows 8 l Intel Core i7-4770 l GeForce GTX760 2GB l Moderkort: MSI B85M-E45, Socket-1150 l Extra Trådlöst Nätverkskort l
Man är på SweC för att LÄRA och låta andra LÄRA så bli inte sur om jag ber dig förklara någonting!
TITANFALL,Tf2,CS:GO,Sc2,BF4,Ac4! FTW!

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/produkt/6606850/blue-microphones-snowball-... många youtubers använder dessa. de ska vara kanon bra

Visa signatur

Citera för svar ! | AMD FX 8350 4.0GHz | Asus SABERTOOTH AMD990FX | Corsair 8 Gb 1600Mhz VENGEANCE. 9-9-9-24 | Gtx 680 | Corsair HX 650W. Modulär | Fractal Design Define R2 | Corsair SSD Performance Pro 256 Gb | 2 st hårddiskar på 500 Gb |

Permalänk
Medlem

Samson meteor sägs också vara bra i den prisklassen, har ingen egen erfarenhet med någon mikrofon dock.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=880922

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk

Defintivt snöbollen eller meteoren i denna prisklass. Det går inte att få en vettig XLR-lösning för det priset eller en high-end USB-mic.

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Medlem

Här är min mikrofon, t.bone sc440, kostar strax under 800, dock så får du räkna in frakten ifrån Tyskland (150sek), men annars så skulle jag säga att mikrofonen fungerar väldigt bra, stativet som följer med är stabilt. Programmen som följer med är dock lite halvbra just i Youtubesyfte, med flera bättre alternativ som är gratis, t.ex Audacity.

Länk till Thomann, så vitt jag vet, enda återförsäljaren i våran närhet som säljer denna mikrofon, och dem är riktigt bra! +1 från mig!
http://www.thomann.de/se/the_tbone_sc440_usb_podcast_bundle_0...

Visa signatur

Min nuvarande setup för folket att titta på:
i5 3570k@3.4GHz|MSI Z77A-GD65|ASUS GTX660Ti|16GB@1866MHz|Cooler Master Elite 430|A-DATA SSD 128GB |1TB HDD

Permalänk
Medlem

Blue Yeti ligger en liten bit över 800 men det kan vara värt att investera i en sådan för att inte riskera att ångra dig senare. Jag har en tillsammans med ett stativ, en shockmount och ett popfilter och jag är väldigt nöjd!

Ser ut så här:

Permalänk
Medlem

Samson C01U

Visa signatur

/Felix

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FyoDisco:

Samson C01U

Skrivet av Ninjaflipp:

Blue Yeti ligger en liten bit över 800 men det kan vara värt att investera i en sådan för att inte riskera att ångra dig senare. Jag har en tillsammans med ett stativ, en shockmount och ett popfilter och jag är väldigt nöjd!

Ser ut så här:
http://i.imgur.com/jsUfWAw.jpg

Skrivet av brocco97:

Här är min mikrofon, t.bone sc440, kostar strax under 800, dock så får du räkna in frakten ifrån Tyskland (150sek), men annars så skulle jag säga att mikrofonen fungerar väldigt bra, stativet som följer med är stabilt. Programmen som följer med är dock lite halvbra just i Youtubesyfte, med flera bättre alternativ som är gratis, t.ex Audacity.

Länk till Thomann, så vitt jag vet, enda återförsäljaren i våran närhet som säljer denna mikrofon, och dem är riktigt bra! +1 från mig!
http://www.thomann.de/se/the_tbone_sc440_usb_podcast_bundle_0...

Skrivet av Finlandssvensken:

Defintivt snöbollen eller meteoren i denna prisklass. Det går inte att få en vettig XLR-lösning för det priset eller en high-end USB-mic.

Skrivet av Bakgrund:

Samson meteor sägs också vara bra i den prisklassen, har ingen egen erfarenhet med någon mikrofon dock.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=880922

Skrivet av SeenFo:

http://www.inet.se/produkt/6606850/blue-microphones-snowball-... många youtubers använder dessa. de ska vara kanon bra

tar snowballen in mycket bakrundsljud tex om jag spelar in med stängd dörr, och dem utanför dammsuger lyssnar på musik eller lagar mat, kommer det då att höras i videon? Tacksam för svar.

Visa signatur

Windows 8 l Intel Core i7-4770 l GeForce GTX760 2GB l Moderkort: MSI B85M-E45, Socket-1150 l Extra Trådlöst Nätverkskort l
Man är på SweC för att LÄRA och låta andra LÄRA så bli inte sur om jag ber dig förklara någonting!
TITANFALL,Tf2,CS:GO,Sc2,BF4,Ac4! FTW!

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=540320 <- Andvänder denna, billig kondensator mic. Fungerar bra.

Visa signatur

ѻ Chassi: Temjin TJ08B-E ѻ MOBO: ASUS MAXIMUS VI GENE
ѻ CPU: i7-4770K @ 3,50GHz ѻ RAM: 16GB 1600mhz Corsair Vengeance Pro Black
ѻ GPU: ASUS GeForce GTX780 ѻ PSU: Corsair AX860
ѻ SystemDrive: Intel 520 240GB ѻ HDD1: WD Red 3TB
ѻ Skärm: LG 27EA63

Permalänk
Skrivet av aleelo:

tar snowballen in mycket bakrundsljud tex om jag spelar in med stängd dörr, och dem utanför dammsuger lyssnar på musik eller lagar mat, kommer det då att höras i videon? Tacksam för svar.

Jag tror inte det ska vara ett problem, annars får du passa på och testa detta när de håller på, och eventuellt då redigera ut det i t.ex. audacity.

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådar sammanfogade och låsta*

Eftersom du trots tidigare tillsägelser fortsätter att korsposta måste jag tyvärr låsa tråden denna gång.

Av rättviseskäl är korspostning inte tillåtet, vi vill att alla ska ha lika stor chans att få svar på sina frågor och få sina trådar uppmärksammade. Skapar någon flera trådar om samma sak trycks andra medlemmars trådar ner i trådlistningen snabbare, vilket blir orättvist. Det blir dessutom enklare för andra forummedlemmar att hjälpa dig om allting finns samlat i en enda tråd.

*Tråd upplåst*

Då det verkar ha rört sig om ett missförstånd gällande korspostningsreglerna har jag efter diskussion valt att låsa upp tråden.

tråd upplåst