Internet segt (vet ej om detta är på rätt tråd)

Permalänk
Medlem

Internet segt (vet ej om detta är på rätt tråd)

Hej, jag har internet med ca 90Mb/s Ner och 20Mb/s upp. Det funkar mycket bra när jag bara surfar eller när jag spelar men när det kommer någon uppdatering eller någonting som ska laddas ned så blir det riktigt segt det blir typ 5Mb/s och detta händer bara på min dator(hyfsad gaming dator). Det har inte varit så här hela tiden utan började hända för ca 1 månad sen och jag har inte riktigt tänkt på det förrän nu.

Visa signatur

Processor: Intel core i5 4690k @4GHz RAM: 8gb ddr3 1600mhz Grafikkort: EVGA GTX 970 SC

Permalänk
Entusiast

Ja det är ju för att uppdateringen i fråga tar upp så mycket bandbredd som den bara kan vilket lämnar dig med otroligt lite bandbredd kvar.
Bara för att man har 90Mbit/s så betyder det inte att man kan ladda ner flera saker samtidigt med den hastigheten

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

Du bör notera att bara för att DU kan ladda ner i en viss hastighet, så betyder inte det att den andra laddar upp i samma hastighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Ja det är ju för att uppdateringen i fråga tar upp så mycket bandbredd som den bara kan vilket lämnar dig med otroligt lite bandbredd kvar.
Bara för att man har 90Mbit/s så betyder det inte att man kan ladda ner flera saker samtidigt med den hastigheten

Jag laddar inte ner flera saker samtidigt och det är samma när jag laddar ner någonting från vilken hemsida som helst. Notera att jag skrev att det bara händer på min dator och började för 1 månad sen.

Visa signatur

Processor: Intel core i5 4690k @4GHz RAM: 8gb ddr3 1600mhz Grafikkort: EVGA GTX 970 SC

Permalänk
Medlem

Hej, först o främst lär du reda ut dina begrepp, pratar du Mbit/s eller MB/s då det är en ganska stor skillnad på detta. Misstänker att du har en 100/20 Mbit/s lina och om jag får till matten hyfsat så tankar du ner dina uppdateringar i ca 40Mbit/s altså lite mindre än hälften av din bandbredd.
Om du å andra sidan skulle ha en 90/20Mb/s lina så skulle du ha teoretiska bandbreddshastigheter på 720Mbit/s nedströms och 160Mbit/s uppströms.

MVH / Vcz

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Define Mini, ASUS M4A78LT-M. AMD Phenom II X6 1090T @3.8ghz, 6GB DDR3 1033Mhz, HDD1 150GB. HDD2 150GB, HDD3 500GB, Corsair TX650W, XFX AMD HD7850 2GB GDDR5.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Znappiee:

Jag laddar inte ner flera saker samtidigt och det är samma när jag laddar ner någonting från vilken hemsida som helst. Notera att jag skrev att det bara händer på min dator och började för 1 månad sen.

Om det inte har hänt förut så har du trotsat fysikens lagar innan dess

Du menar alltså att när uppdateringen laddas ner så går du in på Bredbandskollen/Speedtest och då ser du att du har 5Mbit/s istället för 90Mbit/s, eller?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vcz:

Hej, först o främst lär du reda ut dina begrepp, pratar du Mbit/s eller MB/s då det är en ganska stor skillnad på detta. Misstänker att du har en 100/20 Mbit/s lina och om jag får till matten hyfsat så tankar du ner dina uppdateringar i ca 40Mbit/s altså lite mindre än hälften av din bandbredd.
Om du å andra sidan skulle ha en 90/20Mb/s lina så skulle du ha teoretiska bandbreddshastigheter på 720Mbit/s nedströms och 160Mbit/s uppströms.

MVH / Vcz

Menar Mbit

Visa signatur

Processor: Intel core i5 4690k @4GHz RAM: 8gb ddr3 1600mhz Grafikkort: EVGA GTX 970 SC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Om det inte har hänt förut så har du trotsat fysikens lagar innan dess

Du menar alltså att när uppdateringen laddas ner så går du in på Bredbandskollen/Speedtest och då ser du att du har 5Mbit/s istället för 90Mbit/s, eller?

Nej det står inte det på t.ex bredbandskollen

Visa signatur

Processor: Intel core i5 4690k @4GHz RAM: 8gb ddr3 1600mhz Grafikkort: EVGA GTX 970 SC

Permalänk
Medlem

Nu laddar jag ned java t.ex och 4 minuter återstår och det laddar typ 0.2 MB/s

Visa signatur

Processor: Intel core i5 4690k @4GHz RAM: 8gb ddr3 1600mhz Grafikkort: EVGA GTX 970 SC

Permalänk
Medlem

startade om min router och nu funkar det prima! haha my bad

Visa signatur

Processor: Intel core i5 4690k @4GHz RAM: 8gb ddr3 1600mhz Grafikkort: EVGA GTX 970 SC