Permalänk
Medlem

Du har ju full koll på det mesta ODDNAME verkar det som. Jobbar du som konstruktör eller liknande?

Permalänk
Medlem

Njä, har en designutbildning och har konstruktion/mekanik som en hobby bara Och så älskar jag att bygga ihop saker.
Du har ju sett skrivarna och kanske detta: http://www.sweclockers.com/forum/5-modifikationer-och-egna-ko...

Bygga/skapa är livet! ;D

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ODDNAME:

Njä, har en designutbildning och har konstruktion/mekanik som en hobby bara Och så älskar jag att bygga ihop saker.
Du har ju sett skrivarna och kanske detta: http://www.sweclockers.com/forum/5-modifikationer-och-egna-ko...

Bygga/skapa är livet! ;D

Vilka roliga projekt du har, jag är mycket imponerad!

Permalänk
Medlem

Som fullständigt ovetande om allt som rör 3-D printning måste jag bara ställa ett par frågor till Thruster och ODDNAME.
När man kollat igenom bilderna och resultaten förefaller det som om ODDNAMES utskrifter är överlägsna i kvalité.
Beror detta på vilken maskin, material man använder eller kalibreringen? Har ni fått kläm på orsaken??

Dessutom! Är det en RepRapPro Mendel Mono du kör med ODDNAME?

Får helt klart bli nästa leksak när ekonomin tillåter.

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av nilhe1:

Som fullständigt ovetande om allt som rör 3-D printning måste jag bara ställa ett par frågor till Thruster och ODDNAME.
När man kollat igenom bilderna och resultaten förefaller det som om ODDNAMES utskrifter är överlägsna i kvalité.
Beror detta på vilken maskin, material man använder eller kalibreringen? Har ni fått kläm på orsaken??

Dessutom! Är det en RepRapPro Mendel Mono du kör med ODDNAME?

Får helt klart bli nästa leksak när ekonomin tillåter.

Det beror nog på lite av varje, ODDNAME har fått till sin printer mycket bra. Den är betydligt stabilare än vad min är som inte har en riktig stabil konstruktion av chassit. Duplicator 4 har samtliga sidor av lexan och ingen bärande metallkonstruktion vilket gör att jag har en del problem med vibrationer. En annan anledning är nog att ODDNAME använder ABS av hög kvalité och använder man just vit färg så syns små felaktigheter mindre samt att ABS är betydligt mattare vilket också gör sitt till att det ser bättre ut.

Sen så vet jag inte vilka lagertjocklekar och matningar ODDNAME använder sig av, det påverkar ju också en del.

Permalänk
Medlem

Det var lite intressant så jag tog en bild på några vita grejer jag gjort för jämförelsens skull. Ser bättre ut nu, vitt är ganska förlåtande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trhuster:

Det beror nog på lite av varje, ODDNAME har fått till sin printer mycket bra. Den är betydligt stabilare än vad min är som inte har en riktig stabil konstruktion av chassit. Duplicator 4 har samtliga sidor av lexan och ingen bärande metallkonstruktion vilket gör att jag har en del problem med vibrationer. En annan anledning är nog att ODDNAME använder ABS av hög kvalité och använder man just vit färg så syns små felaktigheter mindre samt att ABS är betydligt mattare vilket också gör sitt till att det ser bättre ut.

Sen så vet jag inte vilka lagertjocklekar och matningar ODDNAME använder sig av, det påverkar ju också en del.

Senaste visade är dock pla ala colorfabb.
Vitt är förlåtande men de är riktigt bra i kvalitet.
Inga problem att sälja iallafall

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ODDNAME:

Senaste visade är dock pla ala colorfabb.
Vitt är förlåtande men de är riktigt bra i kvalitet.
Inga problem att sälja iallafall

Skickades från m.sweclockers.com

Sen så ser man ju inte felaktigheter lika väl på en bild heller. Mina videos avslöjar ju en hel del mer än när jag tar en stillbild och skalar ner den till 1024x768. Men dina prints är fortfarande grymt bra!

Permalänk
Medlem

Det fanns inga äggkoppar här hemma och frukost måste man ju ha med tillhörande ägg.

Video: http://youtu.be/njtou66QAAs

Permalänk
Medlem

När ska du printa äggen då?

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk

Sjuukt nice tråd!

Är intresserad av 3d skrivare men priset är fortfarande rätt högt så det har inte blivit av ännu.
Är det mycket sidojobb med skrivarna? Kalibrering och annat trassel?

Tar ni emot beställningar?

Permalänk
Medlem

Även om jag byggde min från grunden så var det ganska mycket "tuta och kör" när jag var färdig.
Visserligen hade jag 3 fräsbyggen i bagaget så var ju kanske därför jag riktade in och justerade allt så lätt och snabbt som jag gjorde.

Förutom att ha justerat en gång så är det inte mycket jobb, smörjer axlar och rörliga delar lite då och då.
Bytar ut kaptontejp ibland, printar på det för det fäster så mycket bättre. Annars är det hyffsat lätt.

Beställningar tar man väl, men allt beror på vad

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Jag har lite annan resa än ODDNAME. Har man ingen bakgrund inom mekanik eller liknande så kommer det helst säkert att dyka upp en del grejer som kan vara lite jobbigt att lösa. För mig har följande hänt på 3 månader. En axel var för y-led var krökt så jag kapade till en ny på jobbet och bytte ut den dåliga. Sladden som mäter temperaturen gick av så jag bytte över den från det andra printhuvudet, den sladden gick också av så den fick jag löda om där den var av. Sen gick den sönder igen men då hade jag beställt nya sladdar och sen dess har den inte gått sönder mer.
Extuder gick sönder fick ta en del från den andra extruden.

Igår fick maskinen tuppjuck och det verkar vara ett kabelbrott till steppermotorn i x-led, felsökning pågår.
Men då har jag printat ca 500 timmar på 3 måndaer så det är inte allt för illa ändå.

Men med det sagt så tycker jag ändå du ska satsa på en printer om du är intresserad för det är ruskigt kul! Alla som har en printer tar beställningar tror jag minsann.

Permalänk
Medlem

Jag brukar bara ta beställning om något verkar skoj Förutom om det är nära vänner/släktingar, då gör man allt.
Har en 3x2m stor portalfräs som jag mer än dock gärna kör, skyltar är otroligt kul att köra

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Läste en artikel från CES om 3d-skrivare. Blir ju inte mindre sugen. Tror dock jag väntar till dess att de finns för överkomliga priser med inbyggd scanner.
Kan ju inte CAD o.dyl program så att vara beroende av andras ritningar för att kanske hitta det man vill printa är inte riktigt min melodi....

@ODDNAME: Du har inga bilder på skyltar du fräst så man kan se lite vad din fräs förmår?? ^^

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

Det är lätt att ladda hem färdiga designer annars, de scanners jag sett för överkomliga priser är bara skit ändå. Bättre lära sig modellera lite då eller bara köra färdiga saker, vilket det finns gott om

Samt: http://img10.imageshack.us/img10/6755/2df5.jpg

Inget speciellt, men just den typen älskar jag

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ODDNAME:

Inget speciellt, men just den typen älskar jag

Extremt snygg skylt!

Permalänk
Medlem

Man tackar, det är favorittypen, lite klassiska med oldie-kook.

Dagens prints, testade snabbprinta några extruders :

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ODDNAME:

Man tackar, det är favorittypen, lite klassiska med oldie-kook.

Dagens prints, testade snabbprinta några extruders :

Nice, det var verkligen två helt olika konstruktioner. Har du testat om dem funkar bra än?

Permalänk
Medlem

Hittade en väldigt snyggt designad klädhållare på thingiverse som jag printade ut.

Video: http://youtu.be/X9QzWln3XbQ

Permalänk
Medlem

Inga testade än, väntar lite delar så kanske en kan testat, och måste beställa drivkugg till ena av dem

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Finns det några ok 3d-printers som inte kostar lika extremt mycket som t.ex makerbots?

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk

Vilken prisklass letar du efter? Alla färdigbygda kostar ju en del, annars kan du kolla upp saker som RepRap där det blir betydligt billigare.
Köper du färdiga skrivare får du vad du betalar för överlag. Bygger du din egen gäller samma regler men prislappen blir betydligt billigare.

Finns en tråd om du är intresserad av att bygga. Hjälpte mig sortera på vad som skall köpas. Beställde hårdvara från ebay i Måndags.
http://www.sweclockers.com/forum/5-modifikationer-och-egna-ko...

Vill du ha min inköpslista från ebay (köpte billigaste prylarna) så är det bara att hojta.
Tänk på att detta kräver skruvande och lödande samt konfigurering av programvara etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ODDNAME:

Blir ganska förvånad själv
Frågan är om jag orkar printa alla delarna till maskinen, stora lådan kräver några gram plast =P

Har en bild att visa på skoveldelen faktiskt:
http://img543.imageshack.us/img543/7277/5azr.jpg

Som synes är där en inre strukur man fick bryta bort, var lite för ivrig så skadade delen lite, men lätt fixat med lim och sedan aceton som förstärkning.
Den består helt enkelt av tunna väggar som printas som ett raster och är lätt att bryta av, med försiktighet dock

Jag är nyfiken på hur det går med detta projket ODDNAME? Är det färdigställt?