Permalänk
Medlem

luftkompressor

Hejsan!

Jag skulle vilja köpa en slags luftkompressor/luftpump för att rengöra datorn från damm, är detta bra val?

http://www.conrad.se/Luftkompressor-Airman-Vortex-6-bar.htm?w...

Jag vill ha den elekrisk, jag har testat tryckluft på burk men det inget vidare då det tar snabbt för slut och är för dyr varje.
Om det finns bättre och billigare än det jag länka får ni gärna länka den här.

Tack för förhand

Permalänk
Medlem

lite luft tryck behövs emellanåt, du har/använder filter på insugen?, och har gärna lite övertryck i burken, så dam inte hittar alternativa ingångar?

Visa signatur

MerLox

Permalänk
Medlem
Skrivet av MerLox:

lite luft tryck behövs emellanåt, du har/använder filter på insugen?, och har gärna lite övertryck i burken, så dam inte hittar alternativa ingångar?

jo jag har filter, och byter ut de då o då, grejen är att fläkten till prossesorkylare drar in luft bakifrån, brukar samlar dam efter ett tag

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Jag tycker vi håller tråden på sitt spår.

§ 1.3 Personliga ärenden, privata diskussioner och liknande får inte förekomma i forumet. Använd i stället forumets funktion för privata meddelanden.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Den där du länkade verkar mest vara för pumpning av diverse badleksaker o.s.v. kolla upp om du kan hitta hur mycket luft den spottar ut (luftmängd).

Något annat du bör kolla på om du nu ska köpa en kompressor är ljudnivå. Jag köpte nämligen denna som var alldeles för högljudd för att ens kunna använda inomhus (97 decibel), vilket kan jämföras med en motorcykel på 7 meters avstånd, samt att det är vid den ljudnivån man börjar riskera hörselskador. Vettiga kompressorer har ganska hög ljudnivå så om man är det minsta ljudkänslig bör man tänka om.

Om du kan tänka dig att spendera sjukt mycket pengar (ca 1000kr), så finns det en produkt vid namn O2 hurricane, esd-varianten är den dyraste men det är ju den du bör ha om du ska göra rent datorer. http://www.canlessair.com/Buy-Canless-Air-System-O2-Hurricane.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Julle:

jo jag har filter, och byter ut de då o då, grejen är att fläkten till prossesorkylare drar in luft bakifrån, brukar samlar dam efter ett tag

ok, blir lite fundersam när du säger det är lite luft i burkarna, jag har ett fulltower och klarar mig i nästan ett år på samma burk, och jag är inte speciellt frenetisk med dammsugningen, står datorn direkt på golvet?, jag satte en hylla under mitt skrivbord för att få upp den ca 15-20 cm, det gör stor skillnad på hur mycket dammsugare datorn är

Visa signatur

MerLox

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Om du kan tänka dig att spendera sjukt mycket pengar (ca 1000kr), så finns det en produkt vid namn O2 hurricane, esd-varianten är den dyraste men det är ju den du bör ha om du ska göra rent datorer. http://www.canlessair.com/Buy-Canless-Air-System-O2-Hurricane.

Nja... läs lite reviews, verkar vara junk: http://www.amazon.com/O2-Hurricane-CA-02-Computer-Duster/dp/B...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Julle:

Hejsan!

Jag skulle vilja köpa en slags luftkompressor/luftpump för att rengöra datorn från damm, är detta bra val?

http://www.conrad.se/Luftkompressor-Airman-Vortex-6-bar.htm?w...

Jag vill ha den elekrisk, jag har testat tryckluft på burk men det inget vidare då det tar snabbt för slut och är för dyr varje.
Om det finns bättre och billigare än det jag länka får ni gärna länka den här.

Tack för förhand

Köpte en burk tryckluft från inet förut, har rensat 2 fulltower chassin som inte blivit rengjorda på mer än 7 år (de var väldigt dammiga) och burken var fortfarande halvfull när jag var färdig så det tar inte slut snabbt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-Z97X-UD3H CPU: Intel i5 4690k GPU: Gigabyte GTX 1080 G1 PSU: EVGA Supernova G2 750w RAM: Corsair vengeance 8GB 1600mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perb:

De flesta verkar ha klagomål på lufttrycket, vilket är sämre på den billigaste varianten (som du länkade till), lustigt nog så heter den ändå computer duster på amazon

Oroväckande med deras usla kundsupport dock, som de på amazon nämnde.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timelord Sloth:

Köpte en burk tryckluft från inet förut, har rensat 2 fulltower chassin som inte blivit rengjorda på mer än 7 år (de var väldigt dammiga) och burken var fortfarande halvfull när jag var färdig så det tar inte slut snabbt.

Jag köpte därifrån förut också, men aja, om det inte finns bra elektrisk som gör mindre ljud får jag väl köpte burkarna igen då

Permalänk

har stor luftkompressor på arbetet 20 Bar, brukar ta ner laptop och stationär 2 ggr per år o blåsa ur, helt suveränt.
Den är såklart då top of the line med helt ren luft som kommer ur, då den används till att lackera med bla.

En sak att tänka på om man köper en mindre för hemma bruk, är att också köpa med ett kondens filter (vattenavskiljare) , gör man inte det, får man till slut kondens (vatten) som bildas i kompressor tanken. Inte så bra att trycka på känsliga dator komponenter.
så bra att tänka på bara då dessa små BILLIGA inte håller luften helt torr.
även bra om den har Tryckregulator men inte helt nödvändigt

En ordentlig vettig kompressor som inte heller orsakar öronbedövning får man räkna med att ge minst ett par tusen lappar för..

Edit: länk till en sida som säljer bra pålitliga, ej högljudda kompressorer för hemma bruk
http://graupner.se/sv/airbrush/kompressorer/
tom den billigaste där kommer med vattenavskiljare monterad (1995:-)

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blacksheep:

har stor luftkompressor på arbetet 20 Bar, brukar ta ner laptop och stationär 2 ggr per år o blåsa ur, helt suveränt.
Den är såklart då top of the line med helt ren luft som kommer ur, då den används till att lackera med bla.

En sak att tänka på om man köper en mindre för hemma bruk, är att också köpa med ett kondens filter, för man inte det, får man till slut kondens (vatten) som bildas i kompressor tanken. Inte så bra att trycka på känsliga dator komponenter.
så bra att tänka på bara då dessa små BILLIGA inte håller luften helt torr.

En ordentlig vettig kompressor som inte heller orsakar öronbedövning får man räkna med att ge minst ett par tusen lappar för..

Bra med info, tack för svaret

Permalänk
Permalänk

Billig och just som jag beskrev ovan, ingen vattenavskiljare till, till slut kommer du att spruta in kondens i datorn...:)
och när tekniken badar, simmar inte cpun så bra..

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blacksheep:

En sak att tänka på om man köper en mindre för hemma bruk, är att också köpa med ett kondens filter (vattenavskiljare) , gör man inte det, får man till slut kondens (vatten) som bildas i kompressor tanken. Inte så bra att trycka på känsliga dator komponenter.
så bra att tänka på bara då dessa små BILLIGA inte håller luften helt torr.

Jag har en liten kompressor från Jula, 8 bar. ( http://www.jula.se/kompressor-24l-1100w-180l-min-200011 ) När jag sprutar med en vanlig luftpistol så verkar det komma tunn olja ut tillsammans med luften. Antingen det, eller så är det vatten. Men det känns lite kletigt och det blir som små fettklumpar längst ut på munstycket. Den här är alltså ny och bara körd några gånger. Jag har prövat öppna ventilen för att att tömma kondensvatten flera gånger, men där kommer det inte ut något.
Har du någon idé eller tips på problemet/lösningen?

Enda jag kan tänka mig är att det är kvar oljerester från tillverkningen som kommer gå bort med användning. Eller att det på något vis skulle läka in olja till tanken. Men det känns väl inte helt troligt. Hur som helst, tacksam för alla svar.

Visa signatur

Dator: NZXT H2 | MSI Z77a-gd65 | i7-3770k | Corsair h40 med Noctua NF-F12 PWM | Sapphire 7970 Ghz Vapor-X 3GB | Corsair Vengeance 32GB | XFX 550W bronze | Samsung 840 & 850 EVO 250GB SSD | WD Red 3TB |
Kringutrustning: Skärm Qnix 27" 2560x1440p @96hz | Tangentbord Qpad MK-85 | Mus Qpad 5k pro | Matta Qpad CT 4mm | Headset Qpad Qh-90

Permalänk
Skrivet av MacPain:

Jag har en liten kompressor från Jula, 8 bar. ( http://www.jula.se/kompressor-24l-1100w-180l-min-200011 ) När jag sprutar med en vanlig luftpistol så verkar det komma tunn olja ut tillsammans med luften. Antingen det, eller så är det vatten. Men det känns lite kletigt och det blir som små fettklumpar längst ut på munstycket. Den här är alltså ny och bara körd några gånger. Jag har prövat öppna ventilen för att att tömma kondensvatten flera gånger, men där kommer det inte ut något.
Har du någon idé eller tips på problemet/lösningen?

Enda jag kan tänka mig är att det är kvar oljerester från tillverkningen som kommer gå bort med användning. Eller att det på något vis skulle läka in olja till tanken. Men det känns väl inte helt troligt. Hur som helst, tacksam för alla svar.

Tjena,
ja tyvär är det oftast så med såna här billiga kompressorer, och det kan vara precis som du säger, rester från tillverkningen, läckage, eller tom redan kondens som bildas, exakt vad det är på din är svårt att veta, men jag gissar på det förstnämda.
Och hur mycket du än sprutar o sprutar så kommer du att få hålla på så länga att när det ena försvinner, har den jobbat så hårt att du får kondens istället
en ond circel som inte går att komma ur...:(
hur som helst så är lösningen, om du köper till en vatten avskiljare till den så fångar den upp även andra particklar som kan finnas i kompressorn
och kondensen såklart, köp en som du sätter mellan kompressor och din slang...

de säljer dem tex här på Jula där du köpt kompressorn, liten bit ner på sidan, scrolla ner så ser du.
http://www.jula.se/verktyg-och-maskiner/reduceringsventiler-och-luftsmorjare/

hur bra de är vill jag inte uttala mig om, men den vi har kostar i jämförelse 1600:-
men har du en jula kompressor hade jag ju inte heller gått o köpt en för mer än 300:- kolla runt lite , läs, fråga om hjälp på butiken, fråga hur tätt de håller och om de är bra filter i osv, för priset vill säga

Men skall du måla med solvent färger, eller göra rent din data, så vill du absolut inte ha något vatten med i luften

hoppas det går bra

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blacksheep:

Billig och just som jag beskrev ovan, ingen vattenavskiljare till, till slut kommer du att spruta in kondens i datorn...:)
och när tekniken badar, simmar inte cpun så bra..

När man inte använder kompressorn så släpp ut trycket ur tanken. Det är väldigt lite vatten kvar då. Luta tanken mot utsläppsskruven så åker de droppar som finns ut.
Någon körde sin kompressor på 20 bar, kanske inte så smart att sätta den strålen in i känslig elektronik. De flesta kompressorer klarar inte ens att ge 20 bar. De flesta centralsystem ligger mellan 5-7 bar.

Permalänk
Skrivet av Dunde:

När man inte använder kompressorn så släpp ut trycket ur tanken. Det är väldigt lite vatten kvar då. Luta tanken mot utsläppsskruven så åker de droppar som finns ut.
Någon körde sin kompressor på 20 bar, kanske inte så smart att sätta den strålen in i känslig elektronik. De flesta kompressorer klarar inte ens att ge 20 bar. De flesta centralsystem ligger mellan 5-7 bar.

Rätt,, Vi har 20 bar ut från maskinen, inte vad jag trycker in i datan, ville bara medela styrkan och att det är en STOR kompressor, sen ställs de såklart på olika stationer ner til 6-8 när vi använder det, på tryckreglerare, men visst när jag blåser datan kör jag nog på en 10-12, på vissa delar i lådan och reglerar med handtrycket nedåt på känsligare områden... men klart 6 räcker gott o väl..:)

Hade den inte varit på 20 ut, och 25 gubbar samtidigt använder luften, hade man svurit åt för dåligt tryck
de flesta handverktyg gillar runt 4-6

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Skrivet av MacPain:

Jag har en liten kompressor från Jula, 8 bar. ( http://www.jula.se/kompressor-24l-1100w-180l-min-200011 ) När jag sprutar med en vanlig luftpistol så verkar det komma tunn olja ut tillsammans med luften. Antingen det, eller så är det vatten. Men det känns lite kletigt och det blir som små fettklumpar längst ut på munstycket. Den här är alltså ny och bara körd några gånger. Jag har prövat öppna ventilen för att att tömma kondensvatten flera gånger, men där kommer det inte ut något.
Har du någon idé eller tips på problemet/lösningen?

Enda jag kan tänka mig är att det är kvar oljerester från tillverkningen som kommer gå bort med användning. Eller att det på något vis skulle läka in olja till tanken. Men det känns väl inte helt troligt. Hur som helst, tacksam för alla svar.

Tror att dom flesta kompressorer är oljesmorda. Dom är avsedda att användas med tryckluftsverktyg (som bara mår bra av att få lite olja med luften). Kompressorer avsedda för sprutmålning får inte avge någon olja "oljefri kompressor".

Kollade markanden för "burkar" för en vecka sedan:
Jula: Fellowes 200ml, 109g 79kr http://www.jula.se/tryckluftsrengoring-924563
Teknikmagasinet: hama XXL 400ml, 80kr Art.nr: 540352

Jag köpte hama men min gamla Fellowes är inte slut så jag har inte provat hama än.

Burkarna ör identiska i storlek.

Det kanske går att köpa en tank och sedan åka till en kompis som har tryckluft och fylla på? Kanske måste vara en stor tank om det ska räcka ett tag?

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blacksheep:

hoppas det går bra

Tack för ditt svar. Visst räcker det med en http://www.jula.se/vatten-smutsavskiljare-080209 jag behöver väl inte en med reduceringsventil också?

Visa signatur

Dator: NZXT H2 | MSI Z77a-gd65 | i7-3770k | Corsair h40 med Noctua NF-F12 PWM | Sapphire 7970 Ghz Vapor-X 3GB | Corsair Vengeance 32GB | XFX 550W bronze | Samsung 840 & 850 EVO 250GB SSD | WD Red 3TB |
Kringutrustning: Skärm Qnix 27" 2560x1440p @96hz | Tangentbord Qpad MK-85 | Mus Qpad 5k pro | Matta Qpad CT 4mm | Headset Qpad Qh-90

Permalänk
Medlem

Vad ska han använda för att driva då? Den är till för bilen eller nåt annat som har 12 V DC.

Skrivet av MacPain:

Jag har en liten kompressor från Jula, 8 bar. ( http://www.jula.se/kompressor-24l-1100w-180l-min-200011 ) När jag sprutar med en vanlig luftpistol så verkar det komma tunn olja ut tillsammans med luften. Antingen det, eller så är det vatten. Men det känns lite kletigt och det blir som små fettklumpar längst ut på munstycket. Den här är alltså ny och bara körd några gånger. Jag har prövat öppna ventilen för att att tömma kondensvatten flera gånger, men där kommer det inte ut något.
Har du någon idé eller tips på problemet/lösningen?

Enda jag kan tänka mig är att det är kvar oljerester från tillverkningen som kommer gå bort med användning. Eller att det på något vis skulle läka in olja till tanken. Men det känns väl inte helt troligt. Hur som helst, tacksam för alla svar.

Dessa billiga kompressorer är nog inte riktigt täta i kolven och det kommer nog med olja upp från vevhuset. Därför får du nog olja i luften och du kan inte göra något åt det utan möjligtvis nåt filter? Vet inte om det finns som funkar.
Oljan är säkert blandad med kondensvatten också. Men som sagt någon kanske kan tipsa om nåt filter som eventuellt kan lösa det.

Annars blir det att köpa en annan dyrare kompressor eller köra ändå.

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Skrivet av MacPain:

Tack för ditt svar. Visst räcker det med en http://www.jula.se/vatten-smutsavskiljare-080209 jag behöver väl inte en med reduceringsventil också?

Hej!
Detskall räcka gott och väl med den, tar bort vatten och smuts particklar, och även olja.

sedan kan du för hand med näbb pistolen reglera trycket manuelt, i alla fall för rengöring.
skall du måla däremot någon dag skulle jag rekomendera ta med tryck regleraren också. men inte annars.

Att notera: filter och avskiljare skall regelbundet också sedan manuellt rengöras, annars kloggar dem igen
hur ofta beroende på användande såklart, men normalt hemmabruk 2-3 ggr per år..

men det är snabbt gjort, kommer säker med en instruktion...

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blacksheep:

Att notera: filter och avskiljare skall regelbundet också sedan manuellt rengöras, annars kloggar dem igen
hur ofta beroende på användande såklart, men normalt hemmabruk 2-3 ggr per år..
men det är snabbt gjort, kommer säker med en instruktion...

Det var det jag tänkte på. Ett filter kan ju inte stoppa hur länge som helst. Jag läste instruktionsbladet som fanns som PDF på julas hemsida. Där stod otroooligt lite information. Men jag får väl höra med personal på plats. Om man nu lyckas hitta någon som kan något överhuvudtaget..

Visa signatur

Dator: NZXT H2 | MSI Z77a-gd65 | i7-3770k | Corsair h40 med Noctua NF-F12 PWM | Sapphire 7970 Ghz Vapor-X 3GB | Corsair Vengeance 32GB | XFX 550W bronze | Samsung 840 & 850 EVO 250GB SSD | WD Red 3TB |
Kringutrustning: Skärm Qnix 27" 2560x1440p @96hz | Tangentbord Qpad MK-85 | Mus Qpad 5k pro | Matta Qpad CT 4mm | Headset Qpad Qh-90

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Blacksheep:

Hej!
Detskall räcka gott och väl med den, tar bort vatten och smuts particklar, och även olja.

sedan kan du för hand med näbb pistolen reglera trycket manuelt, i alla fall för rengöring.
skall du måla däremot någon dag skulle jag rekomendera ta med tryck regleraren också. men inte annars.

Att notera: filter och avskiljare skall regelbundet också sedan manuellt rengöras, annars kloggar dem igen
hur ofta beroende på användande såklart, men normalt hemmabruk 2-3 ggr per år..

men det är snabbt gjort, kommer säker med en instruktion...

Slipper man använda filter med denna som du nämnde längre upp?

http://graupner.se/sv/airbrush/kompressorer/euro-tec-10a-spar...