Tips! Kör Synology "DiskStation Manager" på din x86-server (även ESXi)

Permalänk
Medlem

Någon mer som har problem med transmission på DSM5? Får permission denied hela tiden. Det har ju nåt med users etc att göra men får inte bukt på det.
Funderar på att köra alla apps på en user.

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moron:

Någon mer som har problem med transmission på DSM5? Får permission denied hela tiden. Det har ju nåt med users etc att göra men får inte bukt på det.
Funderar på att köra alla apps på en user.

Jag har skapat en egen tråd om just det problemet.
http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/1291997-installera...

Har inte lyckats lösa det på "rätt" sätt ännu. Det skapas en transmission user när man installerar trasmission pluginet, men den användaren är inte synlig i DMS. Finns endast i passwd-filen.

Jag gjorde så att jag gav "Everyone" "Full control" på min download disk. Då kommer ju transmission usern också med. En fullösning, men det fungerar

Permalänk

Ifall någon har missat det så är det nu möjligt att installera även senaste versionen av DSM (5.0-4482) på sin XpEnology via en patchad PAT-fil.

Kör man med exempelvis GnoBoot och uppdaterar till orginal-PAT för 5.0-4482 så "mountas diskarna ur". Förmodligen har Synology lagt in detta med mening och det har vållat lite problem om man då kör XpEnology som säkert några av er märkt.

Nyttjar man denna metod enligt nedan så fungerar det dock finemang, det är ju lite av en fullösning men jag kan bekräfta att det är busenkelt och fixat på några minuter, samt fungerar felfritt än så länge. Här är länken.

Citat:

On grub boot menu hit "c" and then

kernel /zImage gnoboot_me=5.0-4482
boot

Then install with this pat file :

https://mega.co.nz/#!1AMjnByB!obF8MVtkYTmxK34fS8VWy7LmersHdHY...

Som alltid, kör inte detta om ni har superviktiga hemligheter gällande rikets säkerhet eller motsvarande på eran NAS

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk

Jag bytte nyss till nanoboot från gnoboot..
http://www.mediafire.com/download/1cbtcvny233clj1/NanoBoot-5....

Fungerar med orginal .pat från synology..
http://global.download.synology.com/download/DSM/5.0/4482/DSM...

Bootade med upgrade 4482
Migrate i syno assistant

Alla inställningar osv kvar, funkar kalas.

Visa signatur

31337

Permalänk

Någon som kan guid'a hur jag enklast byter från Trantors 4.3 release till Nanoboot ?
Allt körs under ESXI.

Permalänk
Skrivet av miniGranis:

Någon som kan guid'a hur jag enklast byter från Trantors 4.3 release till Nanoboot ?
Allt körs under ESXI.

http://cyanlabs.co.uk/news/how-to-install-esxi-on-n54l-and-xp...

kommer guide där inom kort (inte min)

Visa signatur

31337

Permalänk

Toppen !!

Permalänk
Skrivet av miniGranis:

Toppen !!

http://cyanlabs.co.uk/tutorials/synology-dsm-4482-gnoboot-to-...

där kom den

Visa signatur

31337

Permalänk

Och tyvärr var det inte den jag sökte, jag kör Trantor 4.3 inte Gnoboot.

Permalänk

tror det är samma historia, jag bytte från trantor till gnoboot bara genom att byta usb't...

Visa signatur

31337

Permalänk

Samma här med. Bytte från trantor till gnoboot bara genom att byta usbt. Kommer testa byta från gnoboot till nanoboot på samma sätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem

Är det någon som har fått det att fungera med server 2012 r2 och hyper-v? Har själv inte lyckats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marmeladov:

Samma här med. Bytte från trantor till gnoboot bara genom att byta usbt. Kommer testa byta från gnoboot till nanoboot på samma sätt.

Gjorde det igår de va inga konstigheter bara lägga in på usb sen boots upp välja uppdatera dms till 4482, sen i synology assistens lägga in den senaste från deras hemsida. Alla inställningar och allt sparas

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

nanoboot 5.0.2.2 finns nu tillgängligt;

Change log:

Citat:

v5.0.2.2

[X64 & x86]

1) hard disk controller drivers are no longer integrated into the kernel, changed to a module loaded
2) increasing the Fusion MPT, LSI MegaRaid other related controller driver
3) increasing Marvell LAN Driver and other related
4) increase the Realtek r8101 (v1.025) and r8168 (v8.038) network card driver
5) increasing Realtek r8169_new (v6.018) network card driver is no longer integrated old r8169 NIC driver
6) to update Intel igb NIC driver (v5.0.6) version, support I350, I210/211 card, etc.
7) Intel e1000e NIC driver to update (v3.0.4) versions, such as the card supports I217/218

Nanoboots egna sida är på kinesiska och inte helt lättanvänd, blir dock hanterbart om man kör google translate.
Däremot så funkar inte det att ladda ned filerna därifrån för mig, så hittade dem på följande länkar:

Zippyshare
Sendspace

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk

Tänkte få tummen ur oc bygga mig en Synology, har en HP XW4600 Workstation stående med Intel® Core™2 Quad Processor Q9450 (12M Cache, 2.66 GHz, 1333 MHz FSB), hur mycket RAM är minimum för att kunna transcoda 1080P och annat vettigt?

Kör ni OS från USB-sticka eller installerar ni på hårddisk?

Hur är möjligheterna att installera fler hårddiskar efter hand? Kan Synology läsa NTFS diskar med filer utan att formatera om dem?

Tack på förhand.

Permalänk
Skrivet av zodiakonline:

Tänkte få tummen ur oc bygga mig en Synology, har en HP XW4600 Workstation stående med Intel® Core™2 Quad Processor Q9450 (12M Cache, 2.66 GHz, 1333 MHz FSB), hur mycket RAM är minimum för att kunna transcoda 1080P och annat vettigt?

Kör ni OS från USB-sticka eller installerar ni på hårddisk?

Hur är möjligheterna att installera fler hårddiskar efter hand? Kan Synology läsa NTFS diskar med filer utan att formatera om dem?

Tack på förhand.

Jag har bara 2gb i min och det har aldrig varit några problem, kör plex, couchp, sickb, cloudstation, och en liten liten wordpress..
dsm verkar vara riktigt ramsnålt..

bootar från usb men dsm i sig lägger sig på en egen partition den skapar på alla diskar du stoppar i den, man kan alltså slänga usb't, ta ett nytt o lägga in nanoboot från det o starta datorn och allting är kvar.

vet inte hur det är med ntfs..

Visa signatur

31337

Permalänk

Jag säger som freddan 83. Ska man bara köra servern som ren Synology-NAS så behöver du inte mycket ram alls. Jag har 6Gb men det är bara för att jag hade det liggandes, har inte märkt av någon direkt prestandaökning via ökningen av ram. Det går ju alltid slänga i mer i efterhand annars.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem

Hej,
Jag har bytt diskar i mitt nas och jag kunde utöka diskgruppen utan problem men nu när jag ska utöka filsystemet så får jag detta felmeddelande i loggen "EXT4-fs warning (device dm-1): ext4_resize_fs:1997: No reserved GDT blocks, can't resize"
Har sökt på detta och får upp delade meningar angående om det går att lösa eller inte. En del säger att de bara är att börja om och en del säger att synologys support hjälpt dem, dock har de ju riktiga synology NAS då.

Så vet någon här något om detta problemet?

Tacksam för alla svar, så jag vet om jag måste hitta nån som kan mellanlagra 4,5TB eller om jag kan lösa det själv.

Edit: ska lära mig stava

Permalänk

Ny version av Nanoboot finns sedan en tid tillgängligt.
v5.0.2.4 innebär följande förändringar;

Citat:

- Added USB and USB Wireless Drivers
- Added Wireless LAN drivers
- Added Bluetooth drivers
- Added Virtio drivers
- Added Atheros LAN Drivers
- Added the ACPI-related drivers
Kernel CONFIG_ACPI_PROC_EVENT enabled
Kernel CONFIG_ACPI_AC enabled
Kernel CONFIG_ACPI_BATTERY enabled
- Added PMC-Sierra SPC 8001 SAS / SATA Based Host Adapter disk controller driver
- Added Marvell 88SE64XX/88SE94XX SAS / SATA disk controller driver
[x86 only]
- Fix the problem restart shutdown change (Note: The first successful automatic restart after installation has become automatic shutdown and resume normal after a manual boot)
- Added VMWare related drivers (but can not find the card, it is estimated that no one need this feature, so temporarily intends to continue to toss)

Är man en hejare på kinesiska så kan man såklart nyttja original-sidan på http://nanoboot.tk/
Själv nyttjar jag denna länk istället, som både är mer kortfattad, snabbare och på engelska.
http://xpenology.pety.me/

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk

Har en fråga till er som kör DSM i en ESXi miljö.
Hur har ni löst det med lagringen?

Har själv tänkt på två olika sätt, har ett SAS/SATA kort med plats för åtta enheter.
Kommer köra med fyra stycken 3Tb diskar i början och då antingen köra hårdvaruraid eller är det bättre att porta hela kontrollerkortet in till hosten och bara presentera 4 diskar för DSM och den då för baka ihop det hela med Synologys egna hybrid raid?

Tänker själv att den sistnämnda borde vara den bättre om jag vill montera mera disk eller om någon disk går ner och behöver bytas för då borde ju DSM kunna rapportera detta till mig?

Visa signatur

Samsung S34E790C |Gigabyte Z490 UD | Kingston HyperX Fury RGB DDR4 3600MHz 32Gb | i9 - 10850K | Hyper 212 EVO v2 | GTX 1060 3GB | Samsung 960 PRO 256GB M.2 |
DS412+ - 4*5Tb WD Red

Permalänk
Avstängd

Någon som är medveten om om det går att ha diskar i en och samma raid (typ SHR/RAID 5) men uppdelat på 4 SATA portar på mobot och 2 SATA portar på PCI-E RAID kort?

Kikar på den här lösningen med så liten burk som möjligt, så mITX alltså, vilket inte har super många SATA portar inbyggda oftast.

Visa signatur

WS: MSI Z77A-GD55 | i5 2500k | FD R4 | 32GB Corsair Vengeance LP | EVGA GTX 780 SC ACX | 840 Evo 250GB | WD Black 1TB | Corsair TX 750W |
Kringutrustning: 1x Samsung S27C750P 27" | Mionix Naos 7000 | Razer Deathadder 2013 | CM Storm Quickfire TK MX Brown | Qpad CT Grin

Permalänk
Medlem
Skrivet av GladiatorN:

Någon som är medveten om om det går att ha diskar i en och samma raid (typ SHR/RAID 5) men uppdelat på 4 SATA portar på mobot och 2 SATA portar på PCI-E RAID kort?

Kikar på den här lösningen med så liten burk som möjligt, så mITX alltså, vilket inte har super många SATA portar inbyggda oftast.

Inga problem med en mjukvaruraid-lösning. Synologys raid, Windows raid, linux raid, zfs-raid etc. bara att välja

Permalänk
Medlem

Om man precis köpt en server med mini-itx och en AMD 5350 och tycker att freenas är lite krångligt kan detta vara ett alternativ då?
Jag antar att mina filer som ligger på nasen idag i zfs inte kommer gå att köra rakt över utan lättast kanske är att dra tillbaka dom till datorn och sen starta om?

Jag har 2st 3TB diskar som jag speglar för backup och lite filserver borde funka även här va?
Plexserver borde gå att fixa och dlna hur är det med det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av slusk:

Om man precis köpt en server med mini-itx och en AMD 5350 och tycker att freenas är lite krångligt kan detta vara ett alternativ då?
Jag antar att mina filer som ligger på nasen idag i zfs inte kommer gå att köra rakt över utan lättast kanske är att dra tillbaka dom till datorn och sen starta om?

Jag har 2st 3TB diskar som jag speglar för backup och lite filserver borde funka även här va?
Plexserver borde gå att fixa och dlna hur är det med det?

Plex finns som paket, plex har dlna.. Du får börja om med raiden

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

31337

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddan83:

Plex finns som paket, plex har dlna.. Du får börja om med raiden

Perfekt får testa det då

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är det någon som kan förklara för mig varför folk håller på och byter MAC-adresser, SerieNummer osv på denna typ av installation?

Permalänk
Skrivet av slusk:

Är det någon som kan förklara för mig varför folk håller på och byter MAC-adresser, SerieNummer osv på denna typ av installation?

Man kan inte ha två med samma serienummer på samma lan, om mac-adressen inte stämde fungerade inte wol

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

31337

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddan83:

Man kan inte ha två med samma serienummer på samma lan, om mac-adressen inte stämde fungerade inte wol

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har kört 3 vmar med DSM och alla har haft samma Serienr, inga problem. Eller när skulle problemen uppstå?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Skrivet av Mr_Lazy:

Jag har kört 3 vmar med DSM och alla har haft samma Serienr, inga problem. Eller när skulle problemen uppstå?

Jag vet inte, har väl fel 😊 när jag körde utan serienummer hade jag en massa felmeddelanden i loggarna iaf

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

31337

Permalänk

Någon som kan hjälpa en förvirrad själ?

Jag kör idag nanoboot och dsm5-4458. vill uppdatera och som jag förstått det är det bara installera om med en ny .pat fil med nanoboot. MEN jag vill inte bli av med mina inställningar?
Någon som kan skriva hur man gör, har försökt läsa mig till men hittar inte.
Oja, kör det på hp54nl