Stulna nakenbilder på kändisar väcker frågor om säkerheten i molnet

Permalänk
Medlem

Tycker det är jättesmidigt att få bilderna direkt på Dropbox/Google Drive. Slippa fippla med sladdar.

Sen om man nu råkar ta en bild på sin penis så för man manuellt ta bort den.

Problemet är väl om man nästan bara tar bilder på sin penis, då kanske man inte ska ha autouppload på.

Permalänk
Medlem

Typiskt att det ska börja gapas om att folk "får skylla sig själva". De enda som bär någon skuld här är äcklen som inte respekterar andra människorns privatliv - antingen genom att lägga ut bilder eller genom att sitta och dregla högljutt över bilderna på diverse forum.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av NiQ:

"Deras egna jävla fel" ?

"Är man så korkad att ladda upp privata bilder i molnet får man skylla sig själv" ?

Så om ni sätter in pengar på banken och banken blir rånad så är det erat fel..?

Schysst logik...

Förstår hur du tänker men till skillnad från pengar så växer inte värdet på nakenbilder varje dag de får ligga i vald molntjänst.
Det är bara en väldigt dum adderad risk att molnlagra så pass intima bilder.

Off topic: Finns väl inte så mycket att råna i en genomsnittlig bank förresten? I stort sett alla pengar är ju digitala nu

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Hjälpsam

Bortsett från publicering så är det väl inget fel?

Information som skickas via radiovågor är ju lovligt byte! Även om man inte plockar informationen från luften, utan att den vid något tillfälle har varit radioburen så är det ju fritt fram att läsa den.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av _tekken_:

Tycker mer synd om privat personer som får sina liv förstörda behöver inte vara nakenbilder i fråga direkt men annat.
För vissa av dessa kändisar är det en mindre omständighet, kan till och med gå så långt att det är till en fördel till deras karriär för dom kan ha råd med det rent ekonomiskt samt karriärs viss.

Mig veterligen så är väl kändisar också privatpersoner.

Visa signatur

Intel Core i9-10900K | ASUS ROG Z490 Maximus XII Formula (WI-FI) | ASUS TUF RTX 3090 OC | Asus ROG Swift PG259QNR 360Hz | Corsair Dominator Platinum RGB 32GB / 4000MHz / DDR4 | Samsung 970 EVO Plus SSD 1TB M.2 | Corsair Cooling Hydro H100X / 240mm | Corsair HX1000i | Logitech PRO X Superlight | Fractal Design Meshify S2 | Windows 11 x64 Pro |

Permalänk
Medlem

Trist att folk ska bli extra utsatta bara för att dom finns med i en film på bio eller en tidning. Sen finns det väll en viss nivå av "Va trodde du?" i det hela när man sparar nakenbilder och liknande på molnet.
Sen är det väll inte hela världen om lite nakenbilder sprider sig på dagens kändisar, tycker att man ser kändisar varje dag med minimal beklädnad på framsidan av en tidning på ICA, värre är det väll om man tänker på vad detta betyder.
Ifall någon kan få tag i nakenbilder och sprida så kan dom ju antagligen få tag på annat som finns på molnet, kalendrar, adresser, känslig information etc, och det skulle inte vara första gången ett besatt fans utövade fysiskt våld och dyrligt mot sin hjälte/hjältinna när dom får chansen att komma nära.

Sen finns ju den gylldene regeln: "Once on the internet, it's part of our archeological heritage" i.e om tusen år så kommer arkeologer fortfarande hitta nån gammal webserver med nakenbilder på kändisar etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiQ:

"Deras egna jävla fel" ?

"Är man så korkad att ladda upp privata bilder i molnet får man skylla sig själv" ?

Så om ni sätter in pengar på banken och banken blir rånad så är det erat fel..?

Schysst logik...

konstig jämförelse, pengarna är inte märkta och är inte personliga. blir banken rånad så e det bankens pengar som försvinner inte dina, plus att dem pengar är nog försäkrade.

Men om du har dålig säkerhet på din dator/nätverk som leder till att du blir scammad så tror jag att du är mer ansvarig plus det är nog en tvist mellan dig, banken och försäkringen.

Permalänk
Medlem

Intressant att frågan tas upp när det drabbar kändisar. Jag menar, det är ju inte så att det aldrig hänt tidigare.

Hur som helst är det ju bra att folk vill göra något åt det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem

Bankerna lär nog garantera högre säkerhet än vad molntjänsterna erbjuder, blir de rånade finns det chans att du får tillbaka pengarna eller ersättning. Intima bilder går inte ersätta på något sätt.

Ser inget fel med logiken.

Skrivet av NiQ:

"Deras egna jävla fel" ?

"Är man så korkad att ladda upp privata bilder i molnet får man skylla sig själv" ?

Så om ni sätter in pengar på banken och banken blir rånad så är det erat fel..?

Schysst logik...

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Avstängd

vem tar naken biler på sig själv och lägger på en molntjänst? Jag litar i alla fall inte på säkerheten när det kommer till molntjänster, sen om jag vore kändis hade jag varit ännu mer försiktig, kanske inte ta några nakenbilder alls.
Sen Sweclockers, ganska säker att det stavas: Avril Lavigne, med ett a inte ett i

Visa signatur

snacks for snakes

Permalänk
Medlem

Jag drar paralleller till övervakning här. Har man inget att dölja så har man inget att frukta från övervakningen brukar det väl heta?

Har dessa kvinnor något att dölja?

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem

Kanske nån som fick idén att hacka molnet efter filmen Sex Tape..?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Permalänk
Medlem

tl;dr

Inte för att strö salt i såren men man kan ju skippa att lägga upp knullbilder och -filmer i molntjänster så är risken nära 0 att de blir spridda...

Sen att det är rätt äckligt att lägga tid på att hacka sånt och sprida är en annan femma men förhoppningsvis får de tag i snubben, och då lär han få det hett om öronen.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Haufen:

vem tar naken biler på sig själv och lägger på en molntjänst? Jag litar i alla fall inte på säkerheten när det kommer till molntjänster, sen om jag vore kändis hade jag varit ännu mer försiktig, kanske inte ta några nakenbilder alls.
Sen Sweclockers, ganska säker att det stavas: Avril Lavigne, med ett a inte ett i

Alla de molntjänster som är aktiverade per default på smartphones mer eller mindre, sånt där som molnoperatörerna nog betalar bra cash för att de skall vara förinstallerade för att sedan kunna sälja mer plats och därmed mer business. Skulle inte förvåna mig om hälften av alla som har hela sina liv i molnet inte ens är medvetna om det.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

" ... utan även om vissa tjänster behåller filer utan användarens vetskap. "

Finns det faktiskt folk som tror att företagen tar bort deras bilder helt? Herregud kan inte ens folk tänka själv länge

Permalänk
Medlem

Jag lagrar själv väldigt mycket i molnet. Men har alltid haft åsikten att man inte bör lagra något i molnet som man är orolig för kan komma ut. Vara sig det är hemligheter i form av något man vill patentera och sälja, eller bilder man inte vill att folk ska se. Jag har själv mängder med skoldokument i molnet. Men det är jag inte orolig för att någon kommer åt. Skulle jag försöka uppfinna något speciellt som kan ge stora pengar så skulle inte de filerna hamna i min dropbox. De skulle ligga krypterade på min hårddisk. Jag har även mängder med bilder i molnet. Men bara naturbilder och liknande, som jag åter igen inte är rädd om någon kommer åt. Skulle inte våga lägga bilder där som jag är orolig att någon kommer åt.

Förhoppningsvis kan säkerheten förbättras i framtiden så att man kan lita på det mer. Det är tråkigt att man inte ska kunna lita på dessa tjänster. Man bör inte beskylla dem som valt att lagra sina bilder i molnet. De borde kunna räkna med att de är säkra där. Även om jag väljer att inte lita fullt ut på tjänsterna så gör det inte att jag lägger skulden på de som valt att lita på dem.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Så sensmoralen är, ta inte nakenbilder på dig själv om du inte är beredd att hela världen ska se dem.

Precis, fattar inte riktigt varför folk är så korkade att man lägger upp nakenbilder på nätet om det är något man vill ha privat. Antar att dom som gör det inte har mycket till hjärna. Det enda "privata" jag har är väl lite dokument men ingenting som skulle vara intressant för någon att stjäla ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

ja det var ju bara en tidsfråga. Inte direkt förvånande.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Kanske nån som fick idén att hacka molnet efter filmen Sex Tape..?

Exakt denna film kom upp i huvudet direkt! xD

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

Håller väl med resten av folk, är du dum nog att ta biler, och sedan ännu mer korkad att du laddar upp dem på en _molntjänst, ja då får man skylla sig själv.

.....Medans hela Hunger Games fanbasen jublar

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackis:

Mig veterligen så är väl kändisar också privatpersoner.

Haha ja visst gullet.

Låt oss se hur kul det är när din Morsas Valfria konto blir hackat och läggs i en kompromissande situation.
Vem har mest att förlora Brad Pitt eller din käre Mor tror knappaste tanten la sig i rampljuset och valde bli ett mål av ondsinnade hackers när hon köpte mjölk på Ica

Sen att denna nyhet ska behöva väcka känslor pga kändisar som fått sig en känga ska bli sådan stor nyhet inom molntjänst hur många innan det har fått sitt skit hackat eller jävlats med utan nån har sagt nått..

Note to self: dont drink and post..

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Inaktiv

Tror egentligen inte det är fel på säkerheten i molnet. Jag skulle gissa på phising eller social engineering av något slag, det är mycket enklare och ger bättre resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Är man så korkad att ladda upp privata bilder i molnet får man skylla sig själv. Det folk glömmer är att koden skapade/skrevs av människor och förr eller senare knäcks den.

Jag tror inte massa funderar över sådant så mycket så länge de inte är insatta i ämnet.
De litar på att tjänsten fungerar korrekt till 100% vilket man skulle kunna anse är vettigt att begära/tro.

Permalänk
Medlem

Intressant att ni väljer att publicera en bild från "hacket".

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Tror egentligen inte det är fel på säkerheten i molnet. Jag skulle gissa på phising eller social engineering av något slag, det är mycket enklare och ger bättre resultat.

Med tanke på antalet drabbade så lär det ju isf vara något som pågått väldigt diskret och under en längre tid. Tror nog mer på att någon tjänst blivit hackad. Antingen någon molntjänst eller så har dom kommit över lösenord osv. via t.ex. Twitter.

Visa signatur

Intel i7 5930k 4.5Ghz @ 1.2V ][ SLI Gigabyte GTX 980 Ti Gaming G1 1560/8366
Phantek Enthoo Primo ][ Fractal Design Newton R3 1000W ][ Asus X99-A ][ 32GB DDR4 Crucial Ballistix 2400Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Intressant att ni väljer att publicera en bild från "hacket".

Förstår inte problemet, hon är helt påklädd på bilden och likaså på orginalet, om du tvivlar på det så har du hela bilden här:

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Så sensmoralen är, ta inte nakenbilder på dig själv om du inte är beredd att hela världen ska se dem.

Nej. Senemoralen är flera:
1. Det här är anledningen att feminism behövs. Alltid kvinnorna som blir drabbade av sånt här. (hittils).
2. Som en av de drabbade uttryckte sig: Ni tittar på bilder jag och min (dåvarande) pojkvän tog för flera år sedan. Hoppas ni är stolta över er själva.

Permalänk
Medlem

Rent generellt förstår jag inte hur någon kan välja att lagra privat information på nätet över huvud taget. I fallet med telefoner, som nämnts, är det förstås ofta en "inbyggd" funktion, men det går att hantera. (Sedan tar våra politiker vissa steg i den riktningen, oavsett vad folk tycker, t.ex. ska patientjournaler bli tillgängliga över Internet.) Sedan framgår det som sagt inte av denna information just någonting om hur det har gått till, eller om det är samlat över tiden etc.

Skrivet av LucasSj:

Bilderna finns på FLASHBACK och TPB.

Återigen, förvånar inte; hel- och halvkriminella ställen dras till dylikt.
Och varför vanligt, förhoppningsvis, hederligt folk besöker sådana ställen är svårt att begripa; å andra sidan besöker många av dessa även kvällspressens vedervärdiga sidor. Det är illa ställt med mänskligheten; eller rättare sagt, det har närmast varit lika eländigt hela tiden i vissa kretsar, Internet och webben ökar endast exponeringen. Man får påminna sig om det.

Skrivet av NiQ:

"Deras egna jävla fel" ?

"Är man så korkad att ladda upp privata bilder i molnet får man skylla sig själv" ?

Så om ni sätter in pengar på banken och banken blir rånad så är det erat fel..?

Schysst logik...

Inte samma sak. Pengar är världsligt, det kan återställas; och du har fordran mot banken. Som Zotamedu antydde brister det i kunskap hos många, i kombination med, som inom så många områden, en blind tilltro på teknikens under.

Permalänk
Inaktiv

Aldrig förståt varför det är så mycket uppmärksamhet för just en person som gjort filmer etc, verkar mer som om de personer som blir som galna pga det har lite för konstiga prioriteter.

Dock skamligt att folk fått sina privata bilder stulna från en tjänst som ska vara säker.