Något extremt fel på mitt Sapphire R9 290X?

Permalänk
Medlem

Något extremt fel på mitt Sapphire R9 290X?

Tjena,

för en tid sedan (ca 1 månad) så har datorn betett sig skit konstigt. Varje gång jag startar upp datorn efter den har varit i viloläge eller att jag varit afk så skärmen har varit nedsläckt så blir det jämt så här när jag kommer tillbaka och ska sitta vid datorn igen;

https://www.youtube.com/watch?v=U9Kr52zvROs&list=UUTzlLIbkhQM...

Jag har provat byta drivrutiner, provat mixtra med energisparfunktionerna, provat byta VGA-portar bak på grafikkortet. Jag har inget som är överklockat heller. Någon som vet spontant vad som skulle kunna vara problemet?

Felsökning: En annan PCI-E slot i moderkortet, prova sätta gpun i en polares dator

För när jag väl fått visual så är det inga problem, det är ENBART uppstart efter VILOLÄGE och dylikt...?

mvh yadi

Permalänk
Medlem

Youtube klippet är privat, kan ej se det.

Visa signatur

Jcswe

Permalänk
Medlem

Oj, ni får ursäkta. Jag är inte så bra på YouTube Men nu är det Offentligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av loeric:

Oj, ni får ursäkta. Jag är inte så bra på YouTube Men nu är det Offentligt!

Verkar som du har testat det mesta, har du möjlighet att testa kortet i en annan dator? Funkar kortet där så är det windows som strular eller någon annan hårdvara

Permalänk
Medlem
Skrivet av omg296:

Verkar som du har testat det mesta, har du möjlighet att testa kortet i en annan dator? Funkar kortet där så är det windows som strular eller någon annan hårdvara

Ja, fast jag har använt Windows 8/8.1 sedan release. Och det har aldrig varit problem med operativsystemet. Jag skulle tro att det är nåt annat problem, men det bästa är nog att testa grafikkortet i en annan dator, jag kan fråga en polare om jag får låna hans lite senare. Något annat jag kan tänkas prova?

Permalänk
Medlem
Skrivet av loeric:

Tjena,

för en tid sedan (ca 1 månad) så har datorn betett sig skit konstigt. Varje gång jag startar upp datorn efter den har varit i viloläge eller att jag varit afk så skärmen har varit nedsläckt så blir det jämt så här när jag kommer tillbaka och ska sitta vid datorn igen;

https://www.youtube.com/watch?v=U9Kr52zvROs&list=UUTzlLIbkhQM...

Jag har provat byta drivrutiner, provat mixtra med energisparfunktionerna. Jag har inget som är överklockat heller. Någon som vet spontant vad som skulle kunna vara problemet?

För när jag väl fått visual så är det inga problem, det är ENBART uppstart efter VILOLÄGE och dylikt...?

mvh yadi

Inte sett just ditt problem tidigare tyvärr.

Däremot hade jag en kompis som hade diverse problem med sitt kort (likadant som ditt), vi löste det genom att ladda hem MSI afterburner och bumpa upp spänningen på kortet med 0.02v (20mV).

Detta är 100% riskfritt och kommer inte innebära någon märkbar förändring, förutom att det *kan* hjälpa även i ditt fall

*edit: orsaken till att detta kan hjälpa är att korten är fabriksöverklockade, har man riktig otur kan de va liiiiite ostabila på överklocken, något som endast märks vid väldigt unika situationer. Detta går på garantin, men det kan också väldigt lätt lösas med att bumpa upp volten pyttelite.*

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

När jag monterade ny SSD disk i datorn, och datorn gick ner i viloläge så fick typ samma symptom.
Läst mig till att du inte längre kan använda "viloläge"

stänga av "hibernate" (Viloläge) i windows. Går att stänga av i tex vista genom att välja kör i startmenyn och sedan skriva in "powercfg -h off " och trycka enter
Genom att stänga av hibernate frigör du lika mycket utrymme som du har i arbetsminne.

Visa signatur

Jcswe

Permalänk
Medlem

en "fix " är ju att stänga av datorn på riktigt istället för viloläge, och stänga av att skärmen slocknar efter x minuter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Inte sett just ditt problem tidigare tyvärr.

Däremot hade jag en kompis som hade diverse problem med sitt kort (likadant som ditt), vi löste det genom att ladda hem MSI afterburner och bumpa upp spänningen på kortet med 0.02v (20mV).

Detta är 100% riskfritt och kommer inte innebära någon märkbar förändring, förutom att det *kan* hjälpa även i ditt fall

*edit: orsaken till att detta kan hjälpa är att korten är fabriksöverklockade, har man riktig otur kan de va liiiiite ostabila på överklocken, något som endast märks vid väldigt unika situationer. Detta går på garantin, men det kan också väldigt lätt lösas med att bumpa upp volten pyttelite.*

Intressant, får prova detta. Jag har avaktiverat ULPS i MSI Afterburner. Kan det också ha med detta att göra? För de har det inte varit förut.. Tack för svaret!

Skrivet av Jcswe:

När jag monterade ny SSD disk i datorn, och datorn gick ner i viloläge så fick typ samma symptom.
Läst mig till att du inte längre kan använda "viloläge"

stänga av "hibernate" (Viloläge) i windows. Går att stänga av i tex vista genom att välja kör i startmenyn och sedan skriva in "powercfg -h off " och trycka enter
Genom att stänga av hibernate frigör du lika mycket utrymme som du har i arbetsminne.

Uppskattar svaret, jag har skrivit in detta i Kör. Så får se ifall det löser problemet. Återigen tack för svar.

Skrivet av m4gnify:

en "fix " är ju att stänga av datorn på riktigt istället för viloläge, och stänga av att skärmen slocknar efter x minuter.

Precis som du säger är det ju en "fix" och inte en fix. Jag vill ju lösa problemet inte undvika det.

Permalänk

Byt till DVI eller displayport while you're at it.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R5 | Gigabyte GA-Z97-HD3 | Intel Pentium Anniversary Edition G3258 @ 3.2 GHz | ASUS Radeon R7 240 2GB | Corsair Vengeance LP 4GB 1600MHZ
Kringutrustning: SteelSeries Rival | SteelSeeries Siberia | Nexus 5 | iPhone 4 | iPhone 4S | WD Elements 500GB | CMStorm QuickFire TK med MX Blue | iPad Mini | QPAD QH-90

Permalänk
Avstängd

hade ett liknande problem för någon månad sedan , visade sig att det var afterburner som strulade , körde en drive swep och tog bort afterburner och la dit drivisarna igen sedan funkade det men kom tillbaka när jag la dit afterburner igen. samma kort som du Sapphire R9 290X

prova med deras egna program Trixx istället

Visa signatur

CHASSI: CUSTOM OBSIDIAN 900D CPU: i7 5930K @ 4.5GHz MB: GIGABYTE X99 G7 WIFI RAM: CRUCIAL DDR4 @ 2666MHZ 16GB SSD: ADATA SPD PRO 128GB ,SPD PRO 256GB HD: SEAGATE 2TB ,WD 3TB GREEN GPU: gt210 1gb PSU: EVGA SUPERNOVA G2 1300W SKÄRM: ASUS PB287Q 4K VATTENKYLNING: CUSTOMLOOP 2X 480RAD,240RAD
https://www.youtube.com/watch?v=debByyBcG3A]